Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 04:39 uur
BAS World
Home Blog Pagina 141

OM eist 28 jaar en tbs tegen Donny M. in moordzaak 9-jarige Gino

MAASTRICHT – Het Openbaar Ministerie heeft woensdag 28 jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 24-jarige Donny M., verdacht van onder meer het ontvoeren, misbruiken en vermoorden van Gino van der Straeten (9). “De laatste 2,5 uur van zijn leven zijn verschrikkelijk geweest”, aldus de officier van justitie. “Hij was de prooi van een roofdier dat op zoek was naar seks met een jongetje.”

Gino verdween op 1 juni 2022 in Kerkrade, toen hij aan het voetballen was op een veldje nabij het huis van zijn oudste dus. Hij verbleef destijds bij haar omdat zijn moeder door ziekte niet voor hem kon zorgen. “Die avond gebeurde wat voor iedere ouder, zus, of broer de grootste nachtmerrie is”, aldus het OM. “De ontvoering van een kind.”

Drie dagen later arresteerde de politie M., die eerder met justitie in aanraking was geweest voor zedenmisdrijven met minderjarigen. Op zijn aanwijzing werd het in vuilniszakken verpakte lichaam van Gino gevonden, in een houthok in de buurt van zijn appartement in Geleen. De zaak heeft landelijk tot afschuw en beroering geleid.

Drugs

M. heeft de jongen mee naar huis genomen om hem te misbruiken. Hij heeft hem daar drugs toegediend, wat justitie kwalificeert als zware mishandeling. Uiteindelijk heeft hij hem in de badkamer gesmoord met een kussen. Volgens justitie is Gino twee uur en twintig minuten in de woning geweest. Het OM gelooft niet dat M. volledig is geweest in zijn verklaringen over wat daar precies is gebeurd. “We hebben geprobeerd in het onderzoek daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen”, aldus de officier.

Ook het maken en verspreiden van kinderpornografie en het misbruik van een 17-jarige jongen acht het OM bewezen.

Vrijdag pleit de advocaat van M. De uitspraak van de rechtbank wordt verwacht op 27 november.

Belgische Ninatrans neemt Duitse All Road International over

All Road International (ARI) is een familiebedrijf dat zich bezighoudt met transport en logistiek en gevestigd is in Düren, Duitsland.

ARI is actief op de FTL- ​​en LTL-vrachtmarkt in heel Europa, met een focus op Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje. “Deze overname stelt ons in staat om dit strategisch belangrijke distributiesegment verder te ontwikkelen en aanzienlijk uit te breiden, onze positie in de markt te versterken en te profiteren van nieuwe groeimogelijkheden”, aldus Ninatrans.

ARI heeft de afgelopen decennia een stabiele en trouwe klantenkring opgebouwd. De 80-jarige Managing director Andreas Reul gaat binnenkort met welverdiend pensioen. Dankzij deze overname door Ninatrans is hij optimistisch over de toekomst van ARI.

All Road International blijft als zelfstandige business unit opereren. Michael en Nicole Reul, de kinderen van de oprichter, en Amin Karrakchou blijven een actieve managementrol vervullen binnen All Road International.

ARI maakt gebruik van de expertise en innovaties binnen de Ninatrans-groep, waarbij de verschillende transportentiteiten elkaar ook operationeel versterken.

Daarnaast is er ook een geografische match. Volgens Benny Smets, CEO van Ninatrans, opent deze overname de deur naar interessante opportuniteiten, zoals de ontwikkeling van transportactiviteiten (Road Feeder Services) voor de nabijgelegen luchthavens van Keulen, Luik en Maastricht. “Deze overname past in onze ambitie om een ​​belangrijke Europese speler te worden in internationaal tijdkritisch transport.”

All Road International heeft ongeveer honderd werknemers, beschikt over een wagenpark van ongeveer 70 trekkers en 90 opleggers en beschikt over een magazijn van 4500 m² met crossdockfaciliteiten voor klanten.

Tumoba introduceert nieuwe IVECO T-WAY als mobiele werkplaats

Tumoba, gespecialiseerd in oogst- en verwerkingsmachines voor spruitkool, breidt zijn wagenpark uit met een krachtige nieuwe aanwinst: de IVECO T-WAY. Deze truck, met 360 pk en een Cursor 9-motor, wordt ingezet als mobiele werkplaats en zal voornamelijk actief zijn in Nederland, België en het noorden van Frankrijk. De T-WAY vervangt de eerder gebruikte Eurocargo en is speciaal geselecteerd vanwege zijn betrouwbaarheid en het vermogen om zowel op de weg als op het veld te presteren.

Overstappen naar comfort met de IVECO T-WAY

Martijn Molenaar, servicemonteur bij Tumoba, rijdt de T-WAY dagelijks en is uiterst tevreden over het voertuig. “De truck is een welkome opvolging van onze eerdere Eurocargo, vooral wat betreft comfort en prestaties op moeilijk terrein is er in de jaren veel verbeterd,” aldus Molenaar. “Omdat wij vaak op akkers werken, is de 4×4-aandrijving essentieel. Het grote voordeel van de T-WAY is dat deze al in de fabriek wordt gebouwd als een volwaardige 4×4, wat het voor ons een ideale keuze maakt.”

Tumoba, kort voor Tuinbouwmechanisatie Molenaar Barendrecht, bestaat sinds 1966 en is opgericht door de opa van Martijn Molenaar. Het bedrijf is een toonaangevende speler in de ontwikkeling van machines voor het oogsten en verwerken van spruitkool. Tijdens het onderhoudsseizoen rijdt de T-WAY langs boerenbedrijven om onderhoud te verrichten aan de landbouwvoertuigen, terwijl de 4×4 in het oogstseizoen direct op het land wordt ingezet om storingen ter plekke te verhelpen.

De toekomst: uitdagingen en innovaties

Ondanks de technologische vooruitgang blijft het personeelstekort een grote uitdaging binnen de landbouwsector. “Voor het besturen van een landbouwvoertuig van Tumoba zijn meerdere mensen nodig, wat een enorme uitdaging is met het huidige tekort aan arbeidskrachten,” legt Molenaar uit. “We zijn al gestart met automatisering, maar het gewas groeit niet altijd op dezelfde manier, wat volledige automatisering lastiger maakt.” Bij Tumoba wordt voortdurend gezocht naar nieuwe manieren om de automatisering te laten slagen.

Landbouwvoertuigen van Tumoba

In de werkplaats van Tumoba worden de landbouwvoertuigen van A tot Z in huis geproduceerd, met een team van 20 medewerkers. Per jaar worden er 8 tot 9 voertuigen gemaakt, met een gemiddelde productietijd van 2.000 manuren per voertuig.

Ieder voertuig wordt aangepast aan de wensen van de klant. Zo kan het landbouwvoertuig bestuurd worden door 2, 3 of 4 personen. Ook kunnen er kwaliteitscamera’s geïnstalleerd worden. Dankzij deze camera’s worden slechte gewassen meteen gescheiden van de goede.

Met de toevoeging van de IVECO T-WAY aan het wagenpark van Tumoba, wordt de efficiëntie en flexibiliteit van hun service aanzienlijk verbeterd. Dankzij de robuuste 4×4-aandrijving en het comfort van de T-WAY kan er met gemak zowel op de weg als op moeilijk terrein gewerkt worden. Of het nu gaat om onderhoud aan machines tijdens het oogstseizoen of om dringende reparaties op het land, de IVECO T-WAY stelt Tumoba in staat om hun klanten snel en betrouwbaar te ondersteunen.

Airbus wil tot 2500 banen schrappen bij ruimtevaarttak, meldt AFP

TOULOUSE – De Europese vliegtuigfabrikant Airbus is van plan om tot 2500 banen te schrappen bij zijn divisie voor de ruimtevaart- en defensiesector. Die afdeling heeft volgens het bedrijf veel last van verstoorde toeleveringsketens en “snelle veranderingen in oorlogsvoering”, wat voor oplopende kosten zorgde. Met een kleiner werknemersbestand hoopt Airbus efficiënter te kunnen werken, meldt het bedrijf.

“Airbus heeft een staat van dienst als verantwoordelijke werkgever in moeilijke situaties en dat zal nu niet anders zijn. Het is echter duidelijk dat we ons moeten aanpassen als we voorop willen lopen in onze industrie”, zei Michael Schöllhorn, topman van Airbus Defence and Space.

Airbus zegt dat gedwongen ontslagen niet op de planning staan. In totaal heeft het bedrijfsonderdeel ongeveer 35.000 werknemers. In Nederland werken ruim tweehonderd mensen voor de ruimtevaarttak van het concern.

Het concern zag de nettowinst in de eerste helft van dit jaar halveren tot 825 miljoen euro. Dit kwam vooral door forse afboekingen van 989 miljoen euro op zijn slecht presterende ruimtevaartafdeling.

A38 bij Ridderkerk voorlopig dicht door kans op verzakking [+foto]

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Rijkswaterstaat heeft in de nacht van 15 op 16 oktober 2024 een spoedinspectie uitgevoerd op het knooppunt Ridderkerk Noord. Reden is dat door uitgespoelde grond plaatselijk holtes onder het wegdek zijn ontstaan wat mogelijk verzakking kan opleveren.

De resultaten van de inspectie worden op dit moment verder geanalyseerd. Uit voorzorg werd de A38 deels afgesloten om de veiligheid voor de weggebruiker te waarborgen.

Afsluitingen en omleidingsroutes A38

De A38 vanuit Ridderkerk is afgesloten richting de A15 (Gorinchem/Europoort). Het verkeer wordt omgeleid via de A16 aansluiting Capelle aan de IJssel (25).

De A15 vanuit Ridderkerk-Zuid richting A38 Ridderkerk is ook afgesloten.

Krachtige aardbeving in oosten van Turkije

MALATYA – Het oosten van Turkije is opgeschrikt door een aardbeving met een kracht van rond de 6.0. Het epicentrum was ten oosten van de plaats Malatya, circa 545 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Ankara. Het epicentrum lag op een diepte van 10 kilometer.

Veel mensen hebben in de getroffen regio hun woningen of werkplekken in paniek verlaten. De autoriteiten sturen teams op pad om schade in kaart te brengen en waar nodig hulp te bieden.

Volgens de minister van Binnenlandse Zaken, Ali Yerlikaya, zijn er in drie verschillende plaatsen meldingen geweest van een pand dat gedeeltelijk is ingestort. Er zouden in Elazig, ongeveer 45 kilometer ten noordoosten van het epicentrum, ook enkele gewonden zijn gevallen bij het voor een deel instorten van een pand.

De aardbeving is tot in een wijde omtrek gevoeld. De beving was in de grote regio die in februari 2023 werd getroffen door een verwoestende aardbeving met een kracht van 7.8. Daarbij vielen in Turkije zeker 53.500 doden.

Kabinet verdubbelt opbrengst actie Giro555 niet

DEN HAAG – Het kabinet verdubbelt de opbrengst van de nationale actiedag Giro555 voor slachtoffers van het geweld in het Midden-Oosten niet, laat een woordvoerder van minister Reinette Klever voor Ontwikkelingshulp weten. Het verdubbelen van de opbrengst gebeurt volgens hem al heel veel jaren niet meer.

Het kabinet wil zelf beslissen waar het geld aan uitgeeft. Wel zegde Klever vorige week 4 miljoen euro toe voor humanitaire hulp aan Libanon. Het geld gaat naar voedsel, onderdak en medische hulpmiddelen. In het land zijn meer dan een miljoen mensen op de vlucht geslagen na het escaleren van de strijd tussen Hezbollah en Israël.

Vrachtwagen komt vast te zitten in tunnel in München [+foto’s]

Foto: Brandweer München

MÜNCHEN – Een vastzittende vrachtwagen zorgde woensdagochtend voor hinder voor de spits in het Duitse München.

De chauffeur van een vrachtwagen in het centrum van München onderschatte de hoogte van zijn voertuig en zorgde ervoor dat zijn trailer vast kwam te zitten onder het plafond van de Paul Heyse-tunnel.

Brokstukken lagen over de hele weg, waardoor deze onbegaanbaar werd.

Toen de hulpdiensten arriveerden, was de chauffeur al ongedeerd uit zijn cabine gestapt en zei dat de trekker niet vastzat.

Foto: Brandweer München

Terwijl de politie het verkeer rond het centraal station omleidde, hebben in totaal veertien brandweerlieden de afzonderlijke onderdelen opgehaald, gedeeltelijk in stukken gehakt en aan de oplegger vastgemaakt.

Foto: Brandweer München

Na ongeveer een uur was de inzet van de brandweer afgelopen en kon de vrachtwagen zijn rit voortzetten.

Sydney sluit stranden na aanspoelen mysterieuze ‘teerballen’

SYDNEY/RANDWICK CITY – Twee populaire stranden in het Australische Sydney zijn gesloten nadat honderden mysterieuze ballen zijn aangespoeld.

De autoriteiten van het getroffen stadsdeel Randwick City onderzoeken om wat voor ballen het gaat, mogelijk gaat het om teerballen. Langs de stranden is een grote schoonmaakactie begonnen.

Het is onbekend waar de ballen uit bestaan of waar ze vandaan komen. Daar wordt onderzoek naar gedaan. Vermoedelijk gaat het om een combinatie van olie, puin en water, mogelijk veroorzaakt door het lekken of lozen van olie op zee.

Vattenfall stapt af van plan voor biomassacentrale Diemen

DIEMEN – Energieleverancier Vattenfall stapt definitief af van zijn plan om een biomassacentrale voor warmte te bouwen in Diemen. In plaats daarvan kijkt het bedrijf of het huizen duurzaam kan verwarmen met onder andere geothermie en restwarmte. Dat staat in een samenwerkingsovereenkomst van Vattenfall met meerdere gemeentes en de provincies Noord-Holland en Flevoland.

Biomassacentrales krijgen vaak kritiek van milieuorganisaties. Onder andere hout is een van de biogrondstoffen die worden verbrand in de centrales. Dat levert luchtvervuiling op en kan bijdragen aan ontbossing, luiden de klachten.

Vattenfall had plannen om in Diemen een grote biomassacentrale te bouwen waarin houtpellets zouden worden gebruikt. Maar de Raad van State oordeelde vorig jaar dat de provincie Noord-Holland daar te gemakkelijk toestemming voor had gegeven.

Restwarmte is de warmte die bijvoorbeeld bij afvalverbrandingsinstallaties of in de industrie vrijkomt. Via warmtenetten voert die naar woningen die ermee worden verwarmd. Geothermie staat voor aardwarmte, die wordt gewonnen door honderden meters onder de grond warm water op te pompen. Vattenfall richt zich ook op het gebruik van grote elektrische boilers en het ombouwen van een elektriciteitscentrale in Diemen voor het gebruik van waterstof in plaats van aardgas.

Vattenfall zegt “actieve steun” te hebben gekregen van de gemeentes en provincies voor de ontwikkeling van duurzame warmtebronnen. Tegelijkertijd zegt het bedrijf dat er nog “belangrijke uitdagingen” zijn om de alternatieven voor verwarming op gas betaalbaar te houden voor leveranciers en klanten.

In de samenwerkingsovereenkomst zitten geen afspraken over financiële steun van gemeenten of provincies richting Vattenfall. Wel trekken het energiebedrijf en de lagere overheden op in gesprekken met het Rijk over subsidies.

Vattenfall levert met zijn warmtenet vanuit Diemen restwarmte van onder andere datacenters en waterzuiveringsinstallaties voor het equivalent van 140.000 woningen. Dat zijn gebouwen in Almere, Amsterdam-Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen.

Railcare heeft een 5-jarige overeenkomst getekend met LKAB Malmtrafik

LKAB Malmtrafik heeft een 5-jarige overeenkomst getekend met Railcare met betrekking tot het transport van ijzererts voor de periode 2025 tot 2029. De overeenkomst is naar schatting SEK 70 miljoen (ruim 6.1 miljoen euro) per jaar waard, wat neerkomt op SEK 350 miljoen (ruim 308,5 miljoen euro).

De overeenkomst omvat een optie voor LKAB om de omvang van de overeenkomst te beperken tot ten minste de helft van de capaciteit met een opzegtermijn van zes maanden, evenals een wederzijdse optie om de overeenkomst ten vroegste na twee jaar te beëindigen met een opzegtermijn van 12 maanden, als de behoefte aan transport verandert.

“We zijn verheugd dat LKAB ons dit vertrouwen heeft gegeven, na de afgelopen jaren voor het bedrijf te hebben gewerkt aan kortere opdrachten. Deze langetermijnovereenkomst biedt de bevestiging dat onze klanten prioriteit geven aan leverbetrouwbaarheid bij hoogwaardige transporten, waarbij de logistiek een belangrijk onderdeel is van de waardeketen. De overeenkomst zorgt voor stabiliteit en een langetermijnbenadering in de transportoperaties”, aldus Mattias Remahl, CEO.

Railcare voert de transporten uit met eigen locomotieven en machinisten en wagons van LKAB. De locomotieven zijn uitgerust met ETCS-boordsystemen, compatibel met het nieuwe ERTMS-signaleringssysteem.

Huurders vrije sector hebben opnieuw minder keuze uit krap aanbod

ROTTERDAM – Huurders in de vrije sector hadden het afgelopen kwartaal opnieuw veel minder huizen om uit te kiezen op de krappe huurmarkt, meldt Pararius. Dat komt volgens het woningplatform deels omdat verhuurders hun huizen vaker hebben verkocht in plaats van ze nog een keer te verhuren.

In totaal kwamen 12.368 huizen in de vrije sector beschikbaar voor nieuwe huurders. Dat is 37,6 procent minder vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2023, aldus Pararius.

In het derde kwartaal gingen 2051 huizen in de verkoop die daarvoor nog werden verhuurd. Dat is een stuk meer dan de 1261 huurhuizen waarbij dit in hetzelfde kwartaal in 2023 gebeurde, zegt Pararius, dat naar eigen zeggen een derde van het totale koopaanbod in Nederland vertegenwoordigt. Daarnaast zijn minder huizen gekocht om te verhuren.

Wet

De vorige woonminister Hugo de Jonge kwam eerder dit jaar met een wet die de huurprijzen in het middensegment reguleert. Sommige verhuurders vinden het daardoor echter minder interessant om hun huis te verhuren en besluiten de woning te verkopen als alle huurders weg zijn. Ook hogere belastingdruk zorgt er volgens het woningplatform voor dat dit vaker voorkomt.

De huurprijzen in de vrije sector zijn afgelopen kwartaal opnieuw gestegen, meldt Pararius verder. Een huurhuis in de vrije sector kostte in het derde kwartaal gemiddeld 1751 euro per maand. Per vierkante meter gaat het om 19,28 euro, een stijging van 7,4 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2023. Vooral huurders in gezinswoningen zijn volgens Pararius meer geld kwijt.

Grote steden

In drie van de vijf grote steden is de gemiddelde vierkantemeterprijs juist gedaald, constateert het woningplatform. In Eindhoven daalde de prijs per vierkante meter met 3 procent naar 17,65 euro en in Amsterdam met 1,7 procent naar 26,96 euro. In Utrecht betaalden huurders 20,32 euro, 0,2 procent minder. Dit komt mogelijk doordat naar verhouding meer grotere huizen zijn verhuurd vergeleken met de kwartalen daarvoor, stelt Pararius. In de vijf grote steden stegen de prijzen die huurders per maand betalen juist. Zo legden huurders in Amsterdam afgelopen kwartaal gemiddeld 2305 euro per maand neer. Een jaar eerder was dit nog 2213 euro.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) liet dinsdag al weten dat in het derde kwartaal veel minder huurwoningen zijn verhuurd. NVM-makelaars verkochten toen meer huizen en vooral meer appartementen, mede doordat verhuurders hun huis in de verkoop deden.

VVD en SP: met salderen moeten ook terugleverkosten verdwijnen

DEN HAAG – Met de voorgenomen afschaffing van de salderingsregeling voor zonnestroom, moet ook een einde komen aan de boete die energiebedrijven in rekening brengen bij eigenaren van zonnepanelen die stroom terugleveren. Dat vinden VVD en SP, die een verbod op dergelijke terugleverkosten wettelijk willen vastleggen.

Wie met eigen zonnepanelen stroom opwekt en die teruglevert aan het net, mag die nu nog wegstrepen tegen elektriciteit die op minder zonnige dagen wordt afgenomen. Het kabinet wil deze fiscaal aantrekkelijke regeling, ooit bedoeld om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren, per 2027 afschaffen.

Energiebedrijven klagen al langer over de salderingsregeling. Zij moeten stroom die zij leveren op momenten van schaarste, wegstrepen tegen stroom die wordt teruggeleverd wanneer er sprake is van overvloed en dus veel lagere prijzen. Door een terugleververgoeding te vragen, voorkomen zij naar eigen zeggen dat het financiële nadeel dat zij daarvan ondervinden, wordt afgewenteld op klanten zonder zonnepanelen.

“Zonnepanelen moeten blijven lonen”, vindt Tweede Kamerlid Silvio Erkens van regeringspartij VVD. Tegelijkertijd wil hij dat het op de energierekening “eenvoudig en duidelijk” wordt om te zien wat zonnepanelen opleveren. Daarom pleit hij voor afschaffing van terugleverkosten en andere heffingen.

Kamerlid Sandra Beckerman van oppositiepartij SP zou het “ontzettend kortzichtig” vinden om zonnepanelen op het dak onaantrekkelijk te maken. “Stop de stapeling van kosten voor mensen die panelen hebben of willen en schaf de terugleverboetes af.”

Werk aan brug A7 klaar, al het verkeer kan er weer overheen

A7

PURMEREND – Het werk aan de brug in de A7 bij Purmerend is klaar. De brug is vanaf woensdag weer helemaal beschikbaar voor al het verkeer. Volgens de laatste raming zou de brug op 21 oktober weer opengaan, maar Rijkswaterstaat meldde dat de laatste werkzaamheden zijn meegevallen.

De brug kan er door alle verstevigingen en aanpassingen weer jaren tegen, zegt een woordvoerder.

Sinds oktober 2022 mocht er geen zwaar verkeer meer over de Jeroen Houwelingbrug (zoals hij officieel heet), omdat de brug niet sterk genoeg meer was. Inmiddels zijn er 50.000 gaten geboord die daarna zijn opgevuld met 15 kilometer aan wapeningsstaal.

Rijkswaterstaat werkte sinds 5 april aan de brug. Er gingen rijstroken dicht of die werden versmald, toe- en afritten werden gesloten, de maximumsnelheid ging omlaag en ook omliggende wegen gingen tijdens de spits dicht om sluipverkeer tegen te gaan. Dat leidde tot soms fors extra reistijd in de provincie Noord-Holland.

Vrachtschip bij stuw Maastricht nog niet losgetrokken

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – Het met zand geladen vrachtschip dat zaterdag tegen de stuw in Borgharen botste en daarna deels zonk, is nog altijd niet losgetrokken. Rijkswaterstaat meldt woensdagochtend vroeg dat bij daglicht zand dat waarschijnlijk is weggezakt in de voorzijde van het schip nog verder weg moet worden gehaald.

Een eerste poging dinsdag om het vaartuig los te trekken mislukte, nadat een lijn met de wal brak. Vervolgens was een nieuw plan bedacht voor een nieuwe poging, waarbij de spanning gelijk moet worden verdeeld over de kabels. Rijkswaterstaat gaf eerder aan te verwachten dat de tweede poging dinsdagavond of -nacht zou beginnen. Ook gaf Rijkswaterstaat aan dat het schip nog maar weinig zand in het ruim had. “Het meeste zand is intussen weggespoeld.”

Woensdagochtend meldt Rijkswaterstaat dat rond 00.30 uur eerst is gestart met het verwijderen van de luiken van het schip. “In de uren daarna is een pomp ingezet om de laatste resten zand uit het schip weg te werken.” Omstreeks 04.00 uur zijn trekkabels meerdere keren op spanning gebracht om te testen of er “op een redelijk soepele manier” beweging in het vaartuig te krijgen is. “Dat was nog niet naar onze zin.”

Daarom is besloten om zand dat waarschijnlijk in de voorzijde van het schip is weggezakt nog verder weg te halen. “Hoe lichter het schip, hoe beter het vlottrekken lukt”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De tweede poging om het 67 meter lange schip los te trekken is nog steeds aanstaande, zegt ze.

Als het schip is losgetrokken, wordt het meteen weggesleept, bij de stuw vandaan. “Dan moet het ergens vakkundig worden vastgelegd zodat het niet opnieuw kan ronddolen.” Waar dat zal zijn, wordt nog bekeken.

Het schip kwam op de Maas in Borgharen bij Maastricht in de problemen door de sterke stroming ter plaatse, meldde Rijkswaterstaat eerder. Het vaartuig botste tegen de stuw, maakte water en zonk. De tweekoppige bemanning kon van boord worden gehaald, niemand is gewond geraakt.

Sinds maandagavond is de scheepvaart op de Maas van Born tot aan Ternaaien gestremd vanwege de pogingen het schip los te trekken, zegt de woordvoerder. Ze wijst erop dat dinsdag een kabel knapte. “We hebben er zekerheid en veiligheid bij nodig.” Er werd al wel minder gevaren vanwege de stremming van het Julianakanaal. Maar de bedrijven die er nog wel varen, hebben aangegeven dat ze nu hun vrachten tijdelijk via de weg moeten vervoeren, aldus de woordvoerder.

×