EINDHOVEN – DAF Trucks treedt toe tot het consortium HDV Booking, dat werkt aan een platform voor het reserveren van publieke laadpalen voor vrachtwagens in Europa. Daarmee kan de inzetbaarheid van de volledig elektrische DAF trucks verder worden vergroot, vooral ook voor het vervoer over de lange afstand.
HDV Booking is een nieuwe consortium, waarvan onder meer ook aanbieders van laadfaciliteiten, kaart-lees-systemen, transporteurs en softwareontwikkelaars deel uitmaken. Het werkt aan een platform voor transporteurs om beschikbare laadpalen te vinden en te reserveren. Hierdoor kan voor elektrische voertuigen de meest efficiënte planning en route bepaald worden.
Door het laden goed te plannen, worden wachttijden beperkt en zijn langere, zelfs internationale routes mogelijk. HDV Booking streeft ernaar om in de loop van 2026 in heel Europa operationeel zijn.
‘DAF transitiepartner voor ondernemers’
“Voor een goed functionerend en effectief boekingssysteem moeten elektrische voertuigen, laadpalen en planningssoftware met elkaar verbonden zijn”, aldus Bart Bosmans, directeur Marketing & Sales en lid van de Board of Management van DAF Trucks.
“Door verder rekening te houden met onder andere files en rij- en rusttijden van de chauffeur kunnen de publieke oplaadinfrastructuur en elektrische vrachtwagens optimaal ingezet worden.”
Met de XD en XF Electric heeft DAF de perfecte trucks voor ook de lange afstand, dankzij een ‘zero emission’ bereik tot 500 km. Dit kan verder vergroot worden tot 1.000 kilometer per dag door de batterijpakketten bijvoorbeeld tijdens de pauze van de chauffeur bij te laden.
“Inzicht in de beschikbaarheid van de publieke laadstations betekent een belangrijke stap voor de inzetbaarheid van elektrische trucks voor het lange afstandsvervoer”, benadrukt Bart Bosmans.
“Dat DAF aansluit bij HDV Booking onderstreept bovendien onze positie als partner in de energietransitie. We bieden onze klanten naast een volledig programma elektrische trucks immers ook laadpalen, gespecialiseerd advies en gerichte trainingen.”