Clicky

maandag 23 september 2024 - 23:35 uur
Home Blog Pagina 140

Dode Amerikaanse bergbeklimmer na 22 jaar gevonden in Peru

lichaam bergbeklimmer William Stampfl geborgen

LIMA – Het lichaam van een Amerikaanse bergbeklimmer die 22 jaar geleden verdween op een besneeuwde bergtop in het noordoosten van Peru is teruggevonden. Dat zei de Peruaanse politie maandag.

William Stampfl, toen 59 jaar oud, werd vermist sinds juni 2002. Hij werd verrast door een lawine op de 6700 meter hoge Huascarán, in de regio Áncash in het westen van Peru.

De politie zei dat zijn stoffelijke resten eindelijk tevoorschijn kwamen doordat het ijs op de toppen van het Andesgebergte in Peru begint te smelten als gevolg van klimaatverandering.

Stampfls lichaam en kleding waren door de kou goed bewaard gebleven. Onder zijn bezittingen vond de politie zijn paspoort, waardoor hij kon worden geïdentificeerd.

Afgelopen mei werd het lichaam van een Israëliër gevonden op dezelfde berg. De man was sinds een maand vermist.

Klimaat en geopolitiek steeds grotere bedreiging voor essentiële infrastructuur

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Klimaat en oorlog bedreigen wereldwijd en in toenemende mate de essentiële infrastructuur voor energie, water, en transport. Kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor ontwrichting die steeds ernstigere vormen aanneemt. Beter dan miljarden slurpende herstelwerkzaamheden zijn preventieve groene maatregelen, stelt het rapport ‘Securing critical infrastructure’.

Het rapport noemt allerlei voorbeelden die aantonen hoe kritieke infrastructuur wordt ondermijnd:

  • Het lage waterniveau in het Panamakanaal. Als de droogte aanhoudt kan de wereldhandel hierdoor nog dit jaar -7 procent krimpen.
  • Door de spanningen bij de Rode Zee zijn de transportkosten inmiddels met +92 procent opgelopen.
  • Een blokkade in de Zuid-Chinese Zee zal olieprijzen met minimaal +20 procent opdrijven.
  • Ook wijst het rapport op kerncentrales die op halve kracht draaien door een tekort aan koelwater. Daar tegenover zorgt wateroverlast juist voor grote hinder voor transport over weg, water en rail.

Onderhoud en herstel

Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade neemt het aantal incidenten door klimaat en oorlog alleen maar toe. “Dat kost ongelofelijk veel geld aan herstelwerk. En daarbovenop komt nog eens de economische instabiliteit die wordt veroorzaakt.”

Vooral goederenstromen en energiezekerheid zijn volgens Geeroms in het geding. “Maar denk ook aan data-verkeer. Kijk naar de sabotage van de Nord Stream-pijpleidingen in 2022. Er liggen zoveel leidingen op de zeebodem. Het is niet de vraag óf er meer sabotage zal volgen, maar wánneer.”

Hoeveel schade?

Allianz Trade schat de directe schade door jaarlijkse klimaat-incidenten (droogte, wateroverlast, hitte) op 30 miljard dollar per jaar voor de high-income countries en 18 miljard dollar voor de low- and middle-income countries.

Over de situatie in Europa verwijst het rapport naar berekeningen van de Global Infrastructure Hub (de GI Hub van de G20). In de periode 2024-2040 zou in Europa naar schatting 10,6 biljoen dollar aan investeringen nodig zijn voor klimaatgerelateerde infrastructuurinvesteringen. Op basis van de huidige plannen zal er slechts 9,1 biljoen dollar worden geïnvesteerd. Dat resulteert in een aanzienlijk tekort van 1,5 biljoen dollar (14,3 procent van de totale benodigde investeringen).

Als dit vertaald wordt naar sectoren komt dat bijvoorbeeld neer op een jaarlijks tekort van 4 miljard dollar in 2024 oplopend tot 8 miljard dollar in 2040 voor Europese havens (waarvan Rotterdam een van de belangrijkste is). Voor energie-opwekking bedraagt het jaarlijkse investeringstekort 6 miljard dollar in 2024 oplopend tot 15 miljard dollar in 2040.

Ook veel achterstallig onderhoud

Het rapport van Allianz Trade zet ook vraagtekens bij de kwaliteit van de bestaande infrastructuur. Geeroms: “Er is veel achterstallig onderhoud; veel investeringen zijn uitgesteld. Wereldwijd ligt er een problematische periode achter ons. De urgentie om maatregelen te nemen is sterk toegenomen. Onze boodschap is dat landen zich niet blind moeten staren op puur onderhoud en herstel. Het is slimmer om groene maatregelen te nemen. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Investeren in hernieuwbare energie betekent minder afhankelijkheid van bijvoorbeeld olie. Dus minder olietankers, minder oponthoud onderweg door oorlogsgeweld, etcetera.”

Stap in goede richting

Europese initiatieven als de Green Deal (voor klimaatneutraliteit in 2050) en het REPowerEU-plan (afhankelijkheid van Russisch gas verminderen) zijn volgens Geeroms stappen in de goede richting.

“Het is een begin. Maar er is echt veel meer nodig. Als je kijkt naar de politieke verschuivingen in Europa lijkt dat een moeilijke zaak te worden. Al moet men niet vergeten dat alleen reageren op infrastructurele problemen die ontstaan door klimaat en oorlog veel meer geld kost dan preventieve groene maatregelen die zorgen voor een veerkrachtige infrastructuur. Dat die ook nog eens de economische groei ondersteunen is mooi meegenomen.”

Tweedaagse staking werknemers van haven Hamburg

haven van Hamburg

HAMBURG – Werknemers in de haven van Hamburg leggen dinsdag en woensdag het werk neer na een oproep voor een tweedaagse staking in de grootste haven van Duitsland door vakbond Verdi.

Met de nieuwe actie wil Verdi de druk op werkgevers vergroten om in te stemmen met hogere looneisen. Door eerdere acties werden bijvoorbeeld schepen niet gelost en geladen en waren er opstoppingen bij containerterminals.

Verdi onderhandelt over een nieuwe cao voor ongeveer 11.500 werknemers van Duitse Noordzeehavens, maar de gesprekken met werkgevers hebben tot dusver nog geen resultaat opgeleverd. Eerder werd daarom ook al gestaakt in verschillende Duitse havens. De bond eist onder meer een verhoging van de uurlonen met 3 euro en hogere ploegentoeslagen.

Vakbondsonderhandelaar Maren Ulbrich stelt dat het bod van de werkgevers veel te laag is en dat havenarbeiders meer loon nodig hebben om de gestegen kosten van levensonderhoud te kunnen betalen.

Later deze week moet er een vierde onderhandelingsronde komen tussen de bond en werkgevers. De havenarbeiders zijn van plan woensdag te demonstreren in de binnenstad van Hamburg.

Na een inhaalslag zakt de verkoop van nieuwe vrachtwagens terug

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Waar het nieuwe kabinet meer ruimte wil voor uitstel van zero-emissiezones, brengen fabrikanten internationaal juist een breder aanbod van elektrische vrachtwagens op de markt om in 2025 aan de eerste CO2-reductieverplichtingen te voldoen. Ook grote opdrachtgevers van transport gaan als gevolg van nieuwe Europese rapportageverplichtingen (CSRD) scherper op de uitstoot letten.

Terwijl de korte ritafstanden (80 procent onder 150 km) in Nederland bij uitstek geschikt zijn voor elektrisch vervoer, dreigt de vaart er de komende tijd hier juist uit te raken. Na jaren van productieproblemen zijn de orderachterstanden op de vrachtwagenmarkt inmiddels hard ingelopen en is de vraag afgekoeld.

Dit jaar blijft de vrachtwagenafzet nog overeind door een golf van nieuwe dieselbakwagens die voor de overgangsregeling van zero-emissiezones besteld zijn. In 2025 doet de vrachtwagenafzet alsnog een stap van zo’n tien procent terug. Transporteurs voelen minder druk om nu al over te stappen naar elektrisch vervoer en dat draagt bij aan uitstel van investeringen. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie vrachtwagens en Trailers van ING Research die vandaag wordt gepubliceerd.

Investeringen in elektrische vrachtwagens onder druk door afgezwakte koers overheid

Veel bedrijven zijn al bezig om voor te sorteren op de invoering van zero-emissiezones en de overgangsregeling die op 1 januari 2025 ingaat. Dit jaar was de subsidiepot (AANzet-regeling) opnieuw razendsnel leeg en veel bedrijven zijn actief vooruit aan het plannen. Dat het nieuwe kabinet nu naar uitstel wil kijken zorgt voor nieuwe onzekerheid bij investeerders en dat helpt de instroom van zero-emissievrachtwagens niet. Van de 30 tot 40 beoogde gemeenten binnen de ‘Greendeal zero-emissie stadslogistiek’ gaat slechts een minderheid hier begin volgend jaar mee van start en de kans bestaat dat er in verschillende steden uitstel volgt.

Apeldoorn en Ede zijn hiervan al voorbeelden. Dat de subsidie lijkt te blijven is gunstig, maar voor bedrijven die nog niet zijn begonnen met elektrisch rijden, haalt de afzwakking van het beleid de druk enigszins van de ketel.

Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport en Logistiek: “Uitstel van zero-emissiezones vertraagt de opbouw van de elektrische vloot die daarna dan alsnog in sneltreinvaart zal moeten plaatsvinden om de gestelde CO2-reductiedoelstellingen voor het wegtransport te halen. Dit zorgt voor grote druk op zowel leveranciers, transporteurs als opdrachtgevers”.

Uitzonderlijke jaren vrachtwagenmarkt voorbij, verkoop zakt vooral in 2025 terug

Na jaren van productiebeperkingen en opstapeling van orders tijdens corona en het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, hebben vrachtwagenfabrikanten inmiddels een inhaalslag gemaakt. De productie is terug op peil en de levertijden zijn sterk teruggelopen. Daarmee normaliseert de markt in 2024.

Tegelijkertijd zagen transporteurs de transportvraag al eerder terugvallen. Deze samenloop zorgt ervoor dat er nu een overschot aan capaciteit is en bedrijven op de rem zijn gaan staan bij de aanschaf van nieuw materieel.

Door uitloop leveringen en eerder bestelde dieselbakwagens – die bij kentekenafgifte dit jaar de zero-emissiezones nog in mogen – blijft de afzet in 2024 nog op redelijk goed op peil, maar zakt deze in 2025 alsnog terug.

Voor vrachtwagenfabrikanten blijft opschalen van zero emissie wel prioriteit
Terwijl Nederland druk van de ketel haalt met zero emissie transport gaan meerdere vrachtwagenfabrikanten waaronder DAF en Mercedes in 2025 elektrische trekkers met grotere actieradius leveren. Dit verbreedt de inzet en moet ervoor zorgen dat fabrikanten aan de verplichte CO2-reductie doelstelling van 15 procent over de gemiddelde productie kunnen voldoen (die oploopt naar 45 procent in 2030).

Door deze druk kunnen elektrische vrachtwagens (nu nog zo’n 3 keer zo duur als dieselvrachtwagens) naar verwachting in prijs dalen, maar ze blijven fors duurder dan diesel vrachtwagens. Vanaf 2026 en 2027 gaan de vrachtwagenheffing en de invoering van een Europees emissiehandel systeem voor wegtransport helpen om het prijsverschil te overbruggen. De instroom van elektrische vrachtwagens in Europa neemt dan verder toe. Voor de langere afstanden en zwaar vervoer werken fabrikanten nu allemaal ook aan vrachtwagens met een waterstofverbrandingsmotor.

Verplichte CO2-rapportage (CSRD) gaat transporteurs in 2024 ook al treffen

Beursgenoteerde opdrachtgevers van vervoer moeten met de invoering van de Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) in 2025 voor het eerst rapporteren over CO2-uitstoot van hun transport. Dit betekent dat transporteurs die voor hen werken en onderdeel zijn van de keten (zogeheten Scope 3) dit jaar al de vraag om gegevens van opdrachtgevers kunnen verwachten. Dit vraagt om aandacht, omdat lang niet alle transporteurs al zijn voorbereid en precies weten op welke manier opdrachtgevers de prestaties willen gaan meten en de data willen ontvangen.Opvallend is dat biodiesel (HVO-100) ondertussen bezig is met een sterke opmars in het internationale wegtransport, wat hier ook met de rapportageverplichtingen te maken kan hebben.

Erik Slaaf, ING Sector banker Transport en Logistiek: “De inzichten die CSRD gaat opleveren zullen leiden tot een versnelling van de energietransitie. Zo zijn vanaf 2025 de uitstootgegevens van de eerste groep grote transportbedrijven inzichtelijk en kunnen afnemers bedrijven onderling gaan vergelijken.”

Oververhitte trailermarkt snel afgekoeld

Dat de vrachtwagen- en trailermarkt van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt is gedraaid, is het sterkst merkbaar op de trailermarkt, die is omgeslagen van oververhit naar onderkoeld. Met de terugval in transportvraag zijn investeringen ook vrij snel afgeschaald, terwijl eerdere bestellingen door lange levertijden net binnen waren.

Vooral de standaard schuifzeiltrailers – die ook vaak in grotere aantallen worden aangeschaft–hebben daar last van. De vraag naar specialistisch materieel houdt beter stand. In totaal zakt de totale trailerafzet naar verwachting in 2024 met meer dan een vijfde terug. Elektrificatie van koelsystemen, maar ook van assen, zijn nuttige innovaties die de markt kunnen opschudden en helpen de vervangingsvraag vanaf 2025 weer meer op gang te brengen.

Man die werd aangehouden na vondst baby in auto weer vrij

ROTTERDAM – De man die maandag werd aangehouden na de vondst van een baby in een auto op bedrijventerrein Spaanse Polder in Rotterdam, is vrijgelaten. Dat bevestigt de politie na berichtgeving van regionale omroep Rijnmond.

De man van 33, volgens de politie de vader van de baby, blijft nog wel verdachte in de zaak. Hij is verhoord en daarna vrijgelaten.

De baby werd rond 17.00 uur in slechte toestand gevonden in een auto aan de Vlaardingweg. Het kindje is nog gereanimeerd, maar toch overleden.

Het onderzoek naar de zaak loopt nog, zegt de politie. “Het is een intens triest incident.”

KNMI geeft code oranje af in hele land vanwege zware onweersbuien

DE BILT – Het KNMI heeft code oranje afgegeven om zware onweersbuien die vanaf het einde van de middag over het land trekken.

De waarschuwing geldt voor het hele land, te beginnen met Zeeland vanaf 16.00 uur. Het KNMI waarschuwt voor buien met zware windstoten, plaatselijk veel regen, intensief onweer en hagel.

Voor Noord-Brabant en Zuid-Holland geldt code oranje vanaf 17.00 uur, voor Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Noord-Holland en het IJsselmeergebied vanaf 18.00 uur. In Friesland en Overijssel en voor de Waddeneilanden is de waarschuwing vanaf 19.00 uur van kracht.

De buien verlaten uiteindelijk via het noordoosten het land. Voor Drenthe en Groningen geldt de waarschuwing vanaf 20.00 uur.

“Door blikseminslag, wateroverlast, het omwaaien van voorwerpen en bomen en grote hagelstenen kan er schade en overlast ontstaan. Vooral voor buitenactiviteiten en het verkeer kunnen deze onweersbuien gevaarlijk zijn”, aldus het weerinstituut.

Douane onderschept minder drugs in eerste halfjaar 2024

Foto: Douane

ROTTERDAM – De Douane heeft in het eerste halfjaar van 2024 minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de Douane over de drugsvangsten. De Douane heeft dit jaar ruim 16.000 kg cocaïne in de Nederlandse zeehavens onderschept. Dat is veel minder dan de ruim 28.000 kg in dezelfde periode vorig jaar. De grootste vangst cocaïne in de afgelopen maanden betrof een vangst van ruim 3600 kilo in juni in de haven van Vlissingen.

De opgeworpen barrières lijken effect te hebben. De Nederlandse zeehavens zijn minder aantrekkelijk voor criminele netwerken voor de smokkel van verdovende middelen. Door het versterken van de informatiepositie door plaatsing van liaisons in Latijns-Amerika, de inzet van innovaties en specialistische teams en de toegenomen samenwerking met het bedrijfsleven werpt de Nederlandse Douane barrières op.

Minder vangsten in Noord- Europese zeehavens

In de grotere Noord-Westelijke Europese zeehavens tekent zich dezelfde trend af als in Nederland. Vermoedelijk hebben andere routes momenteel de voorkeur boven de invoer van cocaïne via deze havens. In Zuid-Europa is er een wisselend beeld: er is sprake van een sterke toename van vangsten cocaïne in loodsen, maar een afname van vangsten cocaïne op zee (denk aan vangsten aan boord, of op vissersboten).

Blijvend inzetten op versterken van barrières

De Nederlandse Douane gaat door met het opwerpen van barrières die ertoe doen. Er zijn liaisons geplaatst in Zuid-Amerika en de Douane werkt samen met de Braziliaanse Douane als het gaat om het analyseren van scanbeelden. De plaatsing van liaisons in andere landen wordt verkend en er zal de komende tijd verder gewerkt worden aan het programma Weerbare Haven Terminals. Binnen dit programma wordt in samenspraak met de containerterminal-operators, ingezet op het verkorten van de aanzegtermijn voor controle en het verkleinen van het aantal medewerkers dat betrokken is bij de afhandeling van containers. Zo wordt ook het risico op criminele infiltratie verkleind.

De derde pijler van het programma is het onder toezicht houden van geselecteerde hoog-risico containers gedurende het gehele proces van lossen tot vrijgeven, en het zo spoedig mogelijk scannen na lossen, het zogenaamde ‘compartimenteren’.

Bevindingen bij luchtvracht

Bij de bevindingen in de luchtvracht is er sprake van een stabiele trend. Er is 720 kilo cocaïne in beslag genomen ten opzicht van 680 kilo vorig jaar. Opvallende bevindingen in de eerste zes maanden van dit jaar zijn 60 kg coke in sporttassen in een luchtvrachtcontainer uit Canada. Steeds vaker wordt er cocaïne uit landen buiten Latijns-Amerika aangetroffen.

Infographic: Douane

Drugs per post

In de uitgaande briefpost werden in de eerste zes maanden van dit jaar ongeveer 6.300 bevindingen gedaan met voornamelijk synthetische drugs als XTC/MDMA, LSD en amfetamine. Ook werd vaak cannabis en cocaïne onderschept. Het totaal aantal bevindingen is fors minder dan de 9.000 positieve bevindingen van drugs in uitgaande post in de eerste helft van 2023. Dankzij structurele intensieve controles en de oprichting van het HARP (Hit and Run Post Team) wijken verzenders van drugs per post waarschijnlijk uit naar andere landen. Het doel van het HARP is opsporing en vervolging van verzenders van drugs per post, door intensieve onderlinge samenwerking van Douane, Politie en Openbaar Ministerie in één operationeel team.

Samenwerking nationaal

Ook nationaal wordt intensief samengewerkt om drugssmokkel bij de Europese buitengrens tegen te gaan. Zo participeert de Douane met onder andere de FIOD, de politie en het Openbaar Ministerie in Hit and Run Cargo (HARC) Teams en het eerder genoemde HARP team. Regelmatig komen vangsten van de Douane mede tot stand dankzij de inlichtingen van partnerorganisaties.

Europese samenwerking in strijd tegen drugs

Op Europees niveau is de aanpak tegen drugscriminaliteit geïntensiveerd. Zo heeft de Europese Commissie dit jaar de ‘Ports Alliance’ opgericht. Binnen de Ports Alliance werkt de Nederlandse Douane met de Europese douanes steeds nauwer samen. Zo wordt er gewerkt aan het versterken van een Europees Douane netwerk waarbinnen we nog makkelijker modus operandi van criminelen uitwisselen, of ervaringen met het veiliger maken van havens delen.

Er wordt niet alleen nauwer onderling samengewerkt binnen de Douanediensten maar ook met andere partijen uit deze landen zoals de politie, opsporingsdiensten, de terminals, de rederijen, de World Shipping Council en de havenautoriteiten.

Ravage na aanrijding bestelwagen en vrachtwagen op N209 [+foto]

Ongeval N209 Bleiswijk
Foto: MediaTV

BLEISWIJK – Op de Hoefweg, N209, in Bleiswijk heeft dinsdagochtend een aanrijding tussen een vrachtwagen en bestelwagen plaatsgevonden. Door het ongeval is een flinke ravage ontstaan.

Beide voertuigen hebben grote schade.

Er is veel verkeershinder de omgeving door het ongeval. Dat gaat nog wel even duren vanwege de berging en het eventuele onderzoek.

Voor zover bekend zijn beide bestuurders met de schrik vrijgekomen.

Forse vertraging op de A2 door ongeval met twee vrachtwagens en auto’s

Foto: Rijkswaterstaat | X

CULEMBORG – Weggebruikers die de A2 van Den Bosch naar Utrecht gebruiken, moeten dinsdagochtend rekening houden met forse vertraging.

Bij Culemborg gebeurde rond 06.15 uur een ongeluk met twee vrachtwagens en twee auto’s, meldt de ANWB.

De weg is sinds 07.30 uur weer vrij, maar de vertraging was rond die tijd nog wel ruim een uur.

Boeing-vliegtuig verliest opnieuw een wiel kort na vertrek [+foto]

Boeing

LOS ANGELUS – Een Boeing-vliegtuig van United Airlines heeft maandag tijdens het opstijgen opnieuw een wiel verloren, meldt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Niemand raakte gewond tijdens de vlucht met een Boeing 757-200 die om 07.16 uur lokale tijd opsteeg vanuit Los Angeles en om 10.10 uur landde op Denver International Airport.

United zegt dat het wiel in Los Angeles is gevonden, zonder details te verstrekken. Het vliegtuig had 174 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord.

In maart verloor een toestel van Boeing ook al een wiel. Dat gebeurde kort na het vertrek van een United Airlines-vlucht uit San Francisco. Het vliegtuig, dat met 249 passagiers onderweg was naar Japan, landde in Los Angeles. Ook toen raakte niemand gewond.

Onder vuur

Boeing ligt sinds januari onder vuur om veiligheidsproblemen. Eerder dit jaar kwam een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 tijdens een vlucht los. In mei moest een Boeing 737 in Senegal de start afbreken toen een motor en de linkervleugel in brand vlogen. Het toestel maakte een noodstop en belandde in het gras.

Los van het incident met het wiel, heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) maandag aangekondigd dat meer dan 2600 Boeing 737-vliegtuigen “onmiddellijk” moeten worden geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat de zuurstofmaskers voor passagiers bij noodgevallen naar behoren werken. Het betreft in de Verenigde Staten geregistreerde vliegtuigen. Er moet worden gecontroleerd of zuurstofgeneratoren op de juiste manier zijn geïnstalleerd bij bepaalde vliegtuigen.

Roemeense vrachtwagenchauffeur rijdt uit wraak minstens zes keer tegen kerk [+foto]

Politie Oostenrijk

WENEN – Een 32-jarige Roemeen heeft maandagmiddag rond 17:00 uur met zijn vrachtwagen opzettelijk een kerk geramd in Brunn am Gebirge bij Wenen. Tijdens de dollemansrit richting het kerkgebouw raakte een vrouw ernstig gewond en meerdere voertuigen waren beschadigd.

Doelwit was een kerk van de Roemeense pinkstergemeente. De Roemeen zou hebben verklaard dat de kerk zijn leven had verwoest.

De politie noemt de daad religieus gemotiveerd.

Een paar weken geleden zou hij in de kerk onrust hebben gestookt en een bijbel hebben verscheurd.

De bestuurder zou minstens zes keer de kerk hebben geramd. Het pand dreigt in te storten.

Mogelijk was de Roemeen onder invloed van drugs en alcohol tijdens de rit, aldus de Kronen Zeitung.

Politie vindt overleden chauffeur in cabine langs A1

Foto: News in Beeld

HOLTEN – Op parkeerplaats De Bolder langs de A1 heeft de politie maandagmiddag een overleden vrachtwagenchauffeur aangetroffen in de cabine van een Poolse truck met aamhanger.

De Forensische opsporing kwam ter plaatse met twee bussen en twee normale politieauto’s om onderzoek te verrichten.

De brandweer uit Hengelo plaatste schermen rondom zodat de politie veilig onderzoek kon doen.

Het is niet bekend onder welke omstandigheden de chauffeur overleden is. Onderzoek zal dit moeten uitwijzen.

Chinese autoproducent BYD bouwt grote fabriek in Turkije

BYD

ISTANBUL – De Chinese producent van elektrische auto’s BYD heeft maandag een overeenkomst gesloten met Turkije voor de opening van een grote fabriek in het land. Deze stap stelt de Chinezen in staat nieuwe importheffingen van Brussel te omzeilen.

De bouw van de productiefaciliteit heeft een waarde van 1 miljard dollar. De ondertekeningsceremonie in Istanbul tussen BYD-topman Wang Chuanfu en de Turkse minister van Industrie en Technologie, Fatih Kacir, werd bijgewoond door president Recep Tayyip Erdogan. De nieuwe fabriek moet jaarlijks 150.000 auto’s kunnen produceren. Ook komt er een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. De fabriek zal werk bieden aan 5000 mensen.

Vorige week verhoogde de EU de importheffingen voor Chinese elektrische auto’s. Voor BYD, ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen, is deze strafheffing vastgesteld op 17,4 procent. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die zou ontstaan doordat China eigen fabrikanten subsidieert.

De nieuwe fabriek verschaft BYD gemakkelijker toegang tot de Europese Unie, waarmee Turkije een economisch samenwerkingsverband heeft. Grote autofabrikanten zoals Fiat en Renault openden aan het begin van de jaren zeventig fabrieken in Turkije. Later volgden onder meer Ford, Toyota en Hyundai, die profiteerden van de positie van Turkije als kruispunt tussen Europa, Azië en het Midden-Oosten.

Miljoenen zonder stroom in Texas door orkaan Beryl

Texas

HOUSTON – Orkaan Beryl is aan land gekomen in het zuiden van de Amerikaanse staat Texas. Media melden dat er meerdere doden zijn gevallen.

Ruim 2,6 miljoen huishoudens en bedrijven kwamen zonder stroom te zitten. Havens aan de Golf van Mexico werden gesloten, talrijke vluchten geannuleerd.

Volgens het Amerikaanse National Hurricane Center (NHC) trof Beryl de kuststad Matagorda met windsnelheden van 130 kilometer per uur. De instantie waarschuwde voor “levensbedreigende stormvloeden”, felle wind die schade kan veroorzaken en zware regenval. Inmiddels is de orkaan afgezwakt tot een tropische storm.

“We moeten Beryl zeer, zeer serieus nemen”, zei burgemeester John Whitmire van Houston, de grootste stad van Texas. De orkaan teisterde vorige week al Jamaica, Grenada en andere landen in het Caribisch gebied. Zeker elf mensen kwamen daarbij om het leven.

Staking dreigt op Parijse luchthavens voor Olympische Spelen

Olympische Spelen Parijs

ARIJS – Vakbonden van werknemers op de Parijse luchthavens willen in de week voor de Olympische Spelen in Parijs staken om een geschil over bonussen voor het personeel. De bonden CGT, CFDT, FO en UNSA eisen dat alle medewerkers een olympische bonus krijgen.

Ze bekritiseren de “eenzijdige beslissingen” van het bestuur om alleen aan bepaalde personeelsleden bonussen uit te keren. De luchthavens Charles de Gaulle en Orly zijn de belangrijkste toegangspoorten tot Frankrijk voor buitenlandse bezoekers van de Olympische Spelen. Naar verwachting gaat het om tot 350.000 mensen per dag tijdens de Spelen. Ook duizenden atleten en hun uitrusting zoals kajaks, fietsen of polsstokken komen aan op deze luchthavens.

Vakbonden die werknemers in de gehele Franse publieke sector vertegenwoordigen eisen extra loon voor het moeten werken tijdens de Olympische Spelen in Parijs van 26 juli tot 11 augustus. Het sportspektakel valt tijdens de traditionele zomervakantie in Frankrijk. Politie, luchtverkeersleiders, vuilnismannen, rijksambtenaren, metro- en treinbestuurders en brandweerlieden stellen allemaal eisen. Hierdoor staan hun werkgevers onder druk om toe te geven om verstoringen te voorkomen.

LAATSTE NIEUWS

A15

Botlekbrug ook dinsdagochtend paar uur dicht voor wegverkeer

ROTTERDAM - Weggebruikers moeten ook dinsdagochtend rekening houden met hinder op de A15 in het Rotterdamse havengebied. Rijkswaterstaat sluit de Botlekbrug over de Oude...
×