Clicky

maandag 20 januari 2025 - 12:57 uur
Home Blog Pagina 14

TikTok noemt mogelijke verkoop aan Musk ‘pure fictie’

LOS ANGELES – De suggestie dat TikTok verkocht zou worden aan de Amerikaanse miljardair Elon Musk is “pure fictie”, zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen de BBC. Persbureau Bloomberg kwam in de nacht van maandag op dinsdag met het nieuws dat Chinese ambtenaren “de optie overwegen” om de Amerikaanse tak van TikTok aan Musk te verkopen als het platform verboden wordt in de Verenigde Staten.

In de VS is vorig jaar een wet aangenomen die het Chinese bedrijf achter TikTok, ByteDance, verplicht de Amerikaanse tak van de videoapp te verkopen. Doet ByteDance dit niet, dan dreigt een TikTok-verbod in de VS. De wet gaat op 19 januari in, een dag voordat Donald Trump, die tegen het verbod is, president van het land wordt.

Het lot van die wet hangt af van het Amerikaanse Hooggerechtshof, dat uitspraak moet doen nadat TikTok en ByteDance de wet aanvochten. Bloomberg berichtte op basis van bronnen dat een “mogelijk scenario” van China is om TikTok onder te brengen bij het platform X van Musk, mocht de wet er later deze week inderdaad komen. De miljardair is een trouwe bondgenoot van Trump.

Musk heeft tegenover Bloomberg niet gereageerd op de geruchten.

Vorig jaar meer ongelukken met weginspecteurs van RWS dan in 2023

Foto: MediaTV

AMSTERDAM – Vorig jaar zijn zestien auto’s van weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS) aangereden. In 2023 en 2022 vonden respectievelijk nog vijf en vier ongelukken plaats. Geen van de aangereden weginspecteurs raakte ernstig gewond, wel had iemand last van de arm nadat diegene geschampt was door een auto.

RWS maakt zich “ernstig zorgen” over de stijging in het aantal aanrijdingen met weginspecteurs en roept mensen op geconcentreerd te rijden en zich niet te laten afleiden. De cijfers onderstrepen volgens RWS de noodzaak van extra oplettendheid op de weg.

Bij de aanrijdingen ontbreekt een “rode draad”, legt een woordvoerder uit. RWS heeft veel gedaan om de veiligheid te verbeteren. Zo wordt er in de opleiding tot weginspecteur bijvoorbeeld veel aandacht aan besteed en zijn de lampen op matrixborden aangepast. “Het is altijd zoeken naar de balans tussen veiligheid en in hoeverre de maatregelen afleiden”, aldus de woordvoerder.

Onoplettendheid boosdoener

Volgens haar komt de stijging van het aantal ongelukken dan ook door onoplettendheid. “Ik hoor van weginspecteurs dat mensen achter het stuur vergaderen, appen en bakken kwark eten.”

“Ieder incident zorgt niet alleen voor materiële schade, maar heeft ook enorme impact op de collega’s, hulpverleners en bergers ter plaatse. We nemen veiligheid uiterst serieus en kijken continu waar het werk nog veiliger kan”, aldus directeur wegverkeersmanagement Robert-Jaap Voorn.

Olietanker Eventin uit ‘schaduwvloot’ Rusland naar Deense haven van Skagen gesleept

SASSNITZ – De olietanker die vorige week op drift raakte voor de noordoostkust van Duitsland wordt weggesleept naar de haven van Skagen, in het uiterste noorden van Denemarken.

Het schip, met 99.000 ton olie aan boord, was eerder al versleept naar de Duitse havenstad Sassnitz op Rügen, waar het door twee sleepboten op ongeveer vijf kilometer voor de kust op zijn plek werd gehouden.

De Eventin was onderweg van de Russische havenstad Oest-Loega naar Port Said in Egypte. Afgelopen vrijdag viel door onbekende redenen de motor uit op de Baltische Zee, waarna het schip dat vaart onder Panamese vlag stuurloos ronddreef. Het schip wordt in verband gebracht met de zogenoemde schaduwvloot, die in strijd met internationale sancties Russische olie vervoert.

De bemanning van het schip maakt het naar omstandigheden goed, al werkt aan boord niets meer. De verwarming en alle sanitaire voorzieningen zijn uitgevallen. Het schip vormt volgens de autoriteiten geen bedreiging voor het milieu. Onduidelijk is nog wat er in Skagen met het schip gaat gebeuren.

Bestelbus botst op vrachtwagen op A12, forse file tot ver in Duitsland

Foto: Persbureau Heitink

BEEK – Op de A12 bij Beek is het dinsdagochtend omstreeks 07.15 uur misgegaan. Bij het invoegende verkeer vanaf de A18 is een bestelbusje achter op een vrachtwagen gebotst.

De bestuurder van de bestelbus raakte hierbij gewond en is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Beide rijstroken van de A12 in de richting van Arnhem zijn nog altijd afgesloten, meldt Rijkswaterstaat. Verkeer wordt over de vluchtstrook geleid. Dit zorgt voor een forse file die tot ver in Duitsland rijkt.

Strafzaak ex-advocaat Inez Weski op eerste openbare rechtszitting

ROTTERDAM – De rechtbank in Rotterdam houdt dinsdag een eerste openbare zitting in de strafzaak tegen Inez Weski, voormalig strafadvocaat. Het Openbaar Ministerie verdenkt haar van deelname aan de criminele organisatie van haar toenmalige cliënt Ridouan Taghi, die zich toelegt op internationale drugshandel en witwassen.

Weski zal niet bij de zitting aanwezig zijn. “Het is een regiezitting en de belasting voor haar moet zo min mogelijk zijn”, zegt advocaat Geert-Jan Knoops, die haar samen met zijn vrouw Carry bijstaat. “Bij de inhoudelijke zittingen zal dat anders zijn.”

Weski (69) zou berichten tussen Taghi en leden van zijn organisatie – zijn oudste zoon en nog een familielid – hebben doorgegeven. Dat zou ze echter – volgens gekraakte cryptoberichten – niet helemaal naar wens van de familie hebben gedaan. Daarom is een neef en tevens advocaat van Taghi ingevlogen. Hij zou in 2021 maandenlang berichten van Taghi vanuit de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught hebben doorgespeeld naar de organisatie, en is daarvoor begin 2023 veroordeeld tot 5,5 jaar cel.

Arrestatie

Tijdens de rechtszaak tegen Youssef kwam ook Weski’s naam naar voren als mogelijke boodschapper. Ze ontkende dit met klem.

In april 2023 werd Weski opgepakt. Het nieuws sloeg in als een bom. Weski was tientallen jaren advocaat en genoot een aanzienlijke reputatie.

Boek

De rechtbank was toen nog bezig met de strafzaak Marengo. Taghi is inmiddels veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor onder meer het geven van een reeks moordopdrachten. Zijn zaak loopt momenteel in hoger beroep. Nadat Weski hem als cliënt door haar eigen strafrechtelijke problemen moest laten vallen, volgden nieuwe advocaten elkaar in rap tempo op.

Weski zat 41 dagen in voorarrest. Na een jaar volledige radiostilte publiceerde zij het boek Het geluid van de stilte, over haar ervaringen als verdachte.

Geheimhoudingsplicht

Over de inhoud van de verdenkingen heeft zij tot dusver gezwegen, ook in het boek. Zij acht zich volledig gebonden aan haar geheimhoudingsplicht en doet geen enkele mededeling over contacten met haar clientèle. Dit zal naar verwachting ook een centraal thema in haar verdediging zijn.

Vrachtwagen trailer in brand in Enkhuizen

Foto: RVP Media

ENKHUIZEN – Dinsdagochtend rond 06.30 uur werden de brandweerkorpsen van Enkhuizen en Stede-Broec samen met de politie gealarmeerd voor een felle brand op een erf van een bedrijf aan het Voorland in Enkhuizen. Ter plaatse stond een trailer van een vrachtwagen in brand.

Door het snelle optreden van de brandweer is de trekker van de vrachtwagen behouden gebleven.

De trailer van de vrachtwagen is compleet verwoest.

De brandweer had de brand even voor 07.00 uur onder controle. De oorzaak van de brand wordt onderzocht.

Envirotainer vestigt zich op SEGRO Park Amsterdam Airport in Hoofddorp

SCHIOPHOL – SEGRO Netherlands heeft een meerjarige huurovereenkomst gesloten met Envirotainer. De Zweedse wereldmarktleider in koelketenoplossingen voor de farmaceutische supply chain vestigt zich op SEGRO Park Amsterdam Airport.

Envirotainer heeft onlangs een huurovereenkomst getekend met SEGRO. De aanbieder van temperatuurgecontroleerde containers zal opereren vanaf de locatie Tufsteen 3, met een focus op klanten in lucht- en vrachttransport die actieve temperatuurregeling voor hun producten nodig hebben. Het gebouw is aangepast aan de specifieke dienstverlening en processen van Envirotainer.

Ideale logistieke locatie

Het moderne, duurzame SEGRO-gebouw aan de Tufsteen 3 biedt ongeveer 7.100 m² aan magazijnruimte en 630 m² aan kantoorruimte. Gelegen op SEGRO Park Amsterdam Airport, biedt de faciliteit Envirotainer de ruimte om haar activiteiten uit te breiden en haar wereldwijde klanten efficiënt te bedienen. De locatie is ideaal vanwege de nabijheid van luchthaven Schiphol en de uitstekende verbindingen met de snelwegen A4, A5, A9 en A10.

Eelco Ouwerkerk, Head of Netherlands at SEGRO zegt: “Envirotainer is een waardevolle toevoeging aan SEGRO Park Amsterdam Airport, vooral voor andere klanten op het park die gekoeld transport nodig hebben. Na een intensief proces met Envirotainer en hun serviceproviders is het geweldig om dit werkelijkheid te zien worden. Met de toevoeging van kantoorruimtes voldoet het gebouw nu volledig aan hun eisen.”

Naast SEGRO Park Amsterdam Airport in Hoofddorp heeft SEGRO Nederland ook locaties in Tilburg, Venray, Heerlen, Eindhoven en Oosterhout.

SEGRO werd tijdens het proces geadviseerd door Cushman & Wakefield, terwijl Envirotainer werd ondersteund door Schenk Makelaars Consultants (SMC). Deze samenwerking zorgde voor een soepel en bevredigend resultaat voor alle betrokken partijen.

Man aan de grens aangehouden die nog ruim 19 jaar gevangenisstraf moet uitzitten

arrestatie

VENLO – Een man die vrijdagavond de grens bij Venlo wilde overgaan is door een controle van het Grensoverschrijdende PolitieTeam aangehouden. Hij bleek te reizen met valse papieren en in het buitenland wacht nog een gevangenisstraf op hem, meldt de politie maandag.

Afgelopen vrijdagavond werd de 35-jarige man uit Polen gecontroleerd op de A67 ter hoogte van de grens bij Venlo. De man kwam vanuit Duitsland Nederland binnen. Hij overhandigde bij de controle een vals rijbewijs en twee valse identiteitskaarten. Hiervoor is hij aangehouden.

Ook bleek dat de man internationaal werd gezocht in Polen en België. In Polen voor een gevangenisstraf van ruim 4 jaar en 2 maanden en in België voor een gevangenisstraf van 15 jaar. In beide landen is de straf het gevolg van drugsgerelateerde zaken. Nederland gaat de man vervolgen voor de valse documenten die hij bij de controle overhandigde aan de collega’s van het GPT.

Het GPT is een samenwerking tussen de Nederlandse politie, de Koninklijke Marechaussee en de Duitse politie.

Gevonden lichaam Kralingse Plas is van vermiste Marjolein

ROTTERDAM – In de zoektocht naar de vermiste Marjolein is vanmorgen een lichaam gevonden in de Kralingse Plas. Het blijkt inderdaad om de vermiste vrouw te gaan, meldt de politie maandagmiddag.

De 38-jarige Marjolein was sinds vorige week donderdag vermist.

Een misdrijf wordt volgens de politie uitgesloten.

De politie bedankt daarnaast iedereen die tips heeft gemeld of hulp heeft geboden.

Rutte rekent voor meer defensie-uitgaven op Europees Parlement

BRUSSEL – “Ik reken op jullie om ervoor te zorgen dat we allemaal meer investeren in defensie”, zei NAVO-baas Mark Rutte maandag tegen Europarlementariërs in Brussel.

De EU-landen moeten meer aan defensie uitgeven dan de nu afgesproken 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Die 2 procent is “bij lange na niet genoeg”, herhaalde hij zijn eerdere opmerkingen daarover. Medio december zinspeelde hij op een NAVO-norm van 3 procent.

Meer uitgeven aan defensie betekent minder uitgeven aan sociale zekerheid, pensioenen en zorg, weet Rutte. “Maar het kan een groot verschil maken voor onze toekomstige veiligheid.” Volgens Rutte besteden Europese landen “tot een kwart van hun nationaal inkomen aan pensioenen, gezondheidszorg en sociale zekerheid. Wij hebben maar een klein deel van dat geld nodig om onze defensie veel sterker te maken.”

Een sterkere defensie is “mijn topprioriteit” zei Rutte, die voor het eerst sinds zijn aantreden als secretaris-generaal in het Europees Parlement is. Daar was er een gedachtewisseling met Europarlementariërs die over Buitenlandse Zaken en Defensie gaan. “Dit gaat over meer uitgeven, beter uitgeven, maar ook meer produceren. Niet om oorlog uit te lokken, maar om oorlog te voorkomen.”

CBG waarschuwt voor risico op ernstige leverschade bij gebruik van middel tegen opvliegers ‘Veoza’

Foto: CBG

UTRECHT – Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) waarschuwt zorgverleners en patiënten voor het risico op ernstige leverschade bij gebruik van Veoza, een medicijn met de werkzame stof fezolinetant. Het medicijn wordt voorgeschreven voor de behandeling van matige tot ernstige opvliegers (vasomotorische symptomen) tijdens de overgang.

Nieuwe veiligheidsinformatie

Het Europees medicijnagentschap EMA heeft meldingen ontvangen van ernstige gevallen van verhoogde leverwaarden (ALAT en ASAT) na de introductie van Veoza op de markt. Deze verhoogde waarden gingen gepaard met tekenen van leverschade. Naar aanleiding hiervan is de productinformatie en bijsluiter aangepast.

Zorgverleners wordt geadviseerd om extra alert te zijn op tekenen van leverschade en de leverfunctie van patiënten te monitoren.

Patiënten die Veoza gebruiken, wordt geadviseerd om bij klachten die kunnen wijzen op leverschade direct medische hulp te zoeken. Symptomen zijn onder meer:

  • Vermoeidheid
  • Jeuk
  • Gele verkleuring van de huid
  • Donkere urine
  • Bleke ontlasting
  • Misselijkheid of braken
  • Verminderde eetlust
  • Buikpijn

Brief met risico-informatie

De vergunninghouder van Veoza heeft een Direct Healthcare Professional Communication (DHPC) verstuurd naar relevante zorgverleners, zoals gynaecologen, huisartsen en apothekers. Deze informatie is in overleg met het CBG, EMA en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) opgesteld.

Voor meer details over de aangepaste richtlijnen en veiligheidsinformatie wordt verwezen naar de DHPC en de productinformatie.

TIP Group Benelux wordt exclusieve distributeur en servicepartner van Cappellotto vacuüm machines in de Benelux

ROTTERDAM – Per 1 januari 2025 is TIP Group Benelux aangesteld als exclusieve distributeur, servicepartner en onderdelenleverancier voor de hoogwaardige vacuüm trucks van Cappellotto in de Benelux.

Cappellotto, opgericht in 1953, is Europees marktleider in het druk/vacuüm segment voor civiele, bouw- en industriële toepassingen. Met zeven fabrieken in Italië en meer dan 600 werknemers heeft het bedrijf al meer dan 9.000 hoogwaardige machines op de markt gebracht.

De samenwerking tussen TIP Group en Cappellotto is niet nieuw; in landen als het VK, Italië en Frankrijk rijden al Cappellotto vacuüm trucks met het TIP-logo. Het distributeursschap voor de Benelux vormt een volgende stap in deze succesvolle samenwerking.

Deze samenwerking combineert de innovatieve technologie en ongeëvenaarde kwaliteit van Cappellotto met regionale expertise in lease, verkoop, onderhoud en onderdelenbeheer. Naast het aanbieden van een uitgebreid assortiment aan vacuüm trucks wordt ook gezorgd voor onderhoud en de snelle levering van originele onderdelen. Klanten profiteren hierdoor van naadloze ondersteuning en maximale continuïteit.

Met deze overeenkomst wordt de positie in de Benelux verder versterkt als betrouwbare partner voor industriële en civiele oplossingen.

Gesloten jeugdzorg onder verscherpt toezicht van inspectie

UTRECHT – De inspectie verscherpt het toezicht op zes instellingen voor gesloten jeugdzorg. Het gaat om Levvel in Amsterdam, Elker in Groningen, Almata in Ossendrecht, Via Jeugd in Cadier en Keer, Schakenbosch in Leidschendam en Pactum in Deurne en Zetten.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wil dat zij de zorg verbeteren. Binnen zes maanden moeten ze voldoen aan de regels. Zo sluiten Schakenbosch, Levvel en Elker jongeren soms op in hun eigen slaapkamer terwijl dit niet mag.

Brancheorganisatie Jeugdzorg Nederland is kritisch op het besluit van de inspectie. De sector wil in de komende jaren stoppen met de gesloten opnames, maar is nu aan het uitzoeken hoe de jongeren dan wel moeten worden geholpen. “Veranderen kost tijd”, stelt bestuurslid Mirjam van den Nieuwenhuijzen. Volgens haar wordt die verandering soms tegengewerkt door de bestaande regels. “Dat de inspectie nu verscherpt toezicht instelt is moeilijk uit te leggen”, vindt Van den Nieuwenhuijzen.

Transformatie

Kinderen komen op de zogeheten JeugdzorgPlus terecht wanneer ze een groot gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen. Een rechter moet toestemming geven voor de plaatsing. De gesloten afdelingen worden tegenwoordig gezien als te streng, en daarom moeten ze rond 2030 verdwenen zijn. In plaats daarvan moeten er kleine open behandelcentra komen.

Levvel is ongelukkig met de visie van de inspectie. Slaapkamerdeuren gaan er alleen op slot in de nacht bij jongeren die strafbare feiten hebben gepleegd en de veiligheid in het geding is. Ook Pactum is verongelijkt: “We zitten nog midden in de transformatie van JeugdzorgPlus en onze medewerkers werken hard om de veranderingen te realiseren en de jeugdigen de best mogelijke zorg in de beste omstandigheden te bieden”.

Sympathieke rallyrijder van den Brink ‘springt uit zijn vel’ in achtste etappe Dakar Rally

Foto: MMPhoto

RIYADH – De Dakar Rally brengt soms onbekende eigenschappen bij de rijders naar boven. Een ‘woedende’ Mitchel van den Brink was tot de dag van vandaag een onbekend verschijnsel voor velen.

Martin van den Brink bleef zoals deze hele rally weer ‘de rust zelve’ en deed als snelle assistent zijn werk zoals gewenst. De ervaren Harskamper eindigde net achter zoon Mitchel als zevende in de achtste etappe.

Mitchel van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol openden vanochtend in het spoor van Martin Macik. De jonge rallyrijder uit Harskamp kon de Tsjechische titelverdediger prima volgen tot het meetpunt van 155 kilometer. Daarna kwam Mitchel ongevraagd in de ‘file en in de problemen’. “We gingen lekker van start. Het was een druk en vol veld. Alle buggy’s gingen redelijk aan de kant behalve Puck Klaassen.”

‘Ze wilde gewoon niet aan de kant’

De 22-jarige Nederlandse rijdster, die in Zuid-Afrika woont, was 6 minuten en 30 seconden eerder dan Mitchel en zijn metgezellen gestart. Het verschil in snelheid is overduidelijk. “We hebben 25 minuten achter haar gereden en met sentinellen duidelijk gemaakt dat we er langs wilden. Maar ze wilde gewoon niet aan de kant. We waren echt dichtbij en hebben echt veel geriskeerd. We reden, in een uiterste poging om haar toch te passeren, uiteindelijk over een steen en kregen daardoor een lekke band en een afgebroken stuurdemper.. We konden wel weer door, maar daardoor hebben we veel tijd verloren.”

Na afloop van de special kwam de stoom nog volop uit de oren van de jonge Harskamper. “Zij moet echt een penalty krijgen. Ik ben er nog niet klaar mee. Bij de neutralisatie heb ik haar geconfronteerd met haar actie. Ze reageerde arrogant en zei zelfs ‘karma’ dat je een band hebt lek gereden. Ik ben even goed tekeer gegaan.”

In de slotfase konden Mitchel en zijn co-piloten alsnog een lange neus maken richting Puck Klaassen. “Later stond ze zelf stil en toen hebben we maar even getoeterd. Dat heeft ertoe geleid dat we vandaag wel veel tijd hebben verloren. Het was een mooie proef waar meer in had gezeten dan dit.”

In de etappe naar Riyadh met een special van 487 kilometer had koploper Martin Macik van begin tot einde de regie in handen. De Tsjech in de MM Technology Iveco uit eigen keuken kwam andermaal niet in de problemen en won de etappe met 5m2s voorsprong op Ales Loprais en ruim 6 minuten voor Vaidotas Zala. Mitchel klasseerde zich als zesde met 21.42 achterstand.

‘Jammer van de lekke band’

‘Good-old’ Martin van den Brink bleef ook vandaag vrijwel uit de problemen. De ervaren rallyrijder kwam met de jonge talentvolle navigator Bart van Heun en zijn trouwe monteur Richard Mouw als zevende over de streep. In het klassement blijft Van den Brink senior zesde. De achterstand op Kees Koolen is slechts zo’n 35 minuten. De voorsprong op Zala, die zevende staat, bedraagt ruim een uur en 3 minuten.

“Het was een mooie proef met veel snelle stukken, maar ook veel hobbelpaden. We hebben één keer lek gereden, dat was na zo’n 380 kilometer. We zijn echter weer binnen en hebben verder geen problemen gehad met de truck. Alleen jammer van de lekke band. We zijn op weg naar het bivak in Riyadh.”

Vader Martin herkende zich in de ‘woede’ van zijn zoon. “Wij hebben ook 20 minuten achter een buggy gezeten. We hebben best wel risico genomen om er langs te komen, anders blijf je er maar achter hangen. De laatste 150 kilometer hebben we stofvrij gereden. Ik kan de frustratie van Mitchel daarom heel goed voorstellen. Wij hebben dat ook gehad en in het verleden natuurlijk ook al veel vaker.”

Morgen nieuwe kans

Martin en Mitchel willen niet ‘blijven hangen in de frustratie van vandaag’. De equipes van Eurol Rally Sport krijgen morgen weer een nieuwe kans om hun niet geringe mogelijkheden aan de volgers van de Dakar Rally te tonen. Dinsdag gaat de rally verder met een etappe naar Haradh. De proef, over vooral harde en hobbelige paden, telt 357 kilometer.

BOVAG en ANWB: Erkenningsregeling rijscholen moet einde maken aan extreme wachttijden CBR

AMSTERDAM – De wachttijden voor het praktijkexamen B lopen in veel regio’s inmiddels op tot bijna een half jaar. BOVAG en ANWB Rijopleiding niets in de oplossing van de minister van IenW om tijdelijk het systeem van de TussenTijdse Toets (een soort proefexamen) te schrappen om zo examencapaciteit vrij te maken. BOVAG en ANWB Rijopleiding zien meer heil in een erkenningsregeling voor rijscholen en bijbehorende sanctioneringsmogelijkheden vanuit CBR, mede gebaseerd op slagingspercentage. Dat kan de druk op de examencapaciteit drastisch verminderen.

De wachttijden voor het aanvragen van praktijkexamens bij het CBR zijn nog steeds veel te lang. In sommige regio’s lopen ze op tot 22 weken. Net als CBR willen BOVAG en ANWB Rijopleiding dat die wachttijden zo snel mogelijk naar beneden gaan, maar over de manier waarop verschillen de organisaties van mening.

Laag slagingspercentage

CBR-directeur Pechtold stelt terecht dat de lange wachttijden vooral het gevolg zijn van de groep rijscholen die te lage slagingspercentages heeft. In zijn interview bij Radar van 25 november 2024 geeft hij aan dat 1200 bij CBR ingeschreven rijscholen een slagingspercentage hebben van 30 procent of minder. Deze rijscholen vragen veel herexamens aan en leggen zo een onnodig groot beslag op de beperkte examencapaciteit van CBR, vinden BOVAG en ANWB Rijopleiding.

TussenTijdse Toets niet schrappen

In het Commissiedebat CBR van 28 november 2024 heeft de minister van IenW gemeld dat het een goed idee is om de tussentijdse toets tijdelijk af te schaffen. BOVAG en ANWB Rijopleiding bestrijden dat. De maatregel zal in de praktijk namelijk met name de goed presenterende rijscholen treffen. En hij is contraproductief omdat leerlingen die kiezen voor de tussentijdse toets een significant hogere slagingskans hebben en dus veel minder druk leggen op de examencapaciteit van het CBR.

Contraproductief

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Maatregelen om de wachttijden terug te brengen, moet je nemen daar waar het probleem wordt veroorzaakt: bij de slecht presterende rijscholen. Maatregelen die de professionele en goed presterende rijscholen raken, zoals het afschaffen van de TussenTijdse Toets, zijn zeer onwenselijk en bovendien contraproductief. Om de TTT te kunnen handhaven is het wat ons betreft een optie om daar gecertificeerde RIS-instructeurs voor in te zetten in plaats van CBR-examinatoren. Het toezicht hierop door CBR kan steekproefsgewijs uitgevoerd worden, zoals dat nu ook het geval is met de CCV-nascholingsopleidingen.”

Structurele oplossing

Een structurele oplossing is volgens BOVAG en ANWB Rijopleiding noodzakelijk om de kwaliteit van het rijonderwijs te verbeteren, zo de slagingspercentages bij de slechtst-presterende rijscholen fors op te krikken en daarmee de wachttijden bij het CBR terug te dringen. Daarom moet het CBR de mogelijkheden en middelen krijgen om onderscheid te maken in examenruimte tussen goed en slecht presterende rijscholen. Op dit moment heeft het CBR deze middelen niet en is dit wettelijk ook niet mogelijk. BOVAG en ANWB Rijopleiding pleiten voor het zo snel mogelijk invoeren van een erkenningsregeling, zoals het rapport Roemer ook voorstelt.

Peter Niesink: “Eisen aan het slagingspercentage moeten onderdeel zijn van zo’n erkenning. Op die manier kan het CBR slecht presterende rijscholen sanctioneren. Het algemene slagingspercentage zal daardoor stijgen en daarmee nemen de wachttijden voor het praktijkexamen vanzelf af.”

BOVAG en ANWB Rijopleiding hebben vandaag een brief met deze strekking gestuurd naar minister Madlener. Dinsdagmiddag is er in de Tweede Kamer een zogenoemd tweeminutendebat CBR waar dit onderwerp ter sprake komt.

×