Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 19:22 uur
BAS World
Home Blog Pagina 139

Man krijgt tbs voor doodsteken van buurvrouw in Uden

DEN BOSCH – Een 46-jarige man uit Uden was vorig jaar september onder invloed van een ernstige psychiatrische stoornis toen hij zijn buurvrouw om het leven bracht. De rechtbank Oost-Brabant beschouwt de man als volledig ontoerekeningsvatbaar en kan daarom geen gevangenisstraf opleggen. Wel krijgt hij terbeschikkingstelling (tbs) met dwangverpleging opgelegd.

De verdachte had al langer problemen met zijn buurvrouw. In september 2023 kwam het tot een fatale climax. Hij ging die ochtend met een koksmes op zak de deur uit, liep een rondje om het blok en belde vervolgens bij zijn buurvrouw aan. Daarna stak de verdachte haar twaalf keer met het mes.

Volgens de officier van justitie was er sprake van een vooropgezet plan en dus van moord. De rechtbank oordeelt anders. De verdachte verklaarde dat hij voor en tijdens de vijf minuten durende wandeling niet van plan was zijn buurvrouw te doden. Ook zou hij vaker met een mes op zak van huis zijn gegaan.

Volgens de verdachte kwam het pas bij hem op om zijn buurvrouw neer te steken door de botte reactie die zij gaf op zijn klacht over geluidsoverlast. Dit kan niet door bewijzen worden weerlegd, dus spreekt de rechtbank hem vrij van een vooropgezet plan en dus moord. Wel is er sprake van doodslag.

Er is bij de verdachte volgens een psychiater en psycholoog sprake van schizofrenie, een chronisch psychiatrische stoornis. De verdachte heeft waanideeën en hallucinaties en werd hiervoor al jaren behandeld. In de periode voorafgaand aan het incident is geprobeerd de medicatie af te bouwen en daardoor namen de psychotische klachten toe.

De deskundigen stellen dat er sterke aanwijzingen zijn dat de verdachte tijdens het delict volledig ontoerekeningsvatbaar was. De rechtbank gaat daarin mee en oordeelt dat de verdachte volledig ontoerekeningsvatbaar is. Dit betekent dat hij niet strafbaar is en dat hij wordt ontslagen van alle rechtsvervolging.

De rechtbank begrijpt het immense verdriet en de pijn van de nabestaanden. Voorop staat dat geen enkele straf of maatregel, hoe hoog of hoe lang ook, kan terugdraaien wat er tijdens die bewuste dag is gebeurd, het verdriet ongedaan kan maken, de pijn kan wegnemen en herinneringen aan die dag kan wissen.

Nu het opleggen van een celstraf niet mogelijk is, vindt de rechtbank het noodzakelijk om de verdachte op een andere wijze lang uit de samenleving te halen. Om de kans op herhaling te minimaliseren krijgt hij tbs met dwangverpleging.

Zelensky wil dat Westen opschiet met steun langeafstandsraketten

BRUSSEL – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft donderdag van een groot aantal EU-lidstaten “volledige steun” gekregen voor zijn zogeheten overwinningsplan. Specifieke landen noemde hij niet tijdens een persconferentie na afloop van het besloten overleg met de EU-lidstaten.

Maar aan alleen positieve signalen heeft hij niet genoeg, voegde Zelensky daar meteen aan toe. Hij vindt dat er te lang getreuzeld wordt over toestemming aan Oekraïne om langeafstandsraketten te mogen inzetten, waarbij hij de Verenigde Staten noemde. “Ik hoop dat ze besluitvaardiger zijn.”

Op de EU-top met regeringsleiders lichtte Zelensky zijn plan toe, waar lidmaatschap van de NAVO een cruciaal onderdeel van is. “NAVO is een veiligheidsparaplu voor ons. Het is onze enige hoop”, zei hij op de persconferentie.

Hij begrijpt dat Oekraïne waarschijnlijk pas daadwerkelijk tot de NAVO kan toetreden als de oorlog voorbij is. Een officiële uitnodiging voor toetreding tot de NAVO, is ook al veel waard. “Dan voelen we ons niet alleen. Het is ook een signaal aan Rusland: stop de oorlog.”

Volgens Zelensky worden momenteel 10.000 Noord-Koreaanse soldaten in Rusland opgeleid, om de Russen te helpen met de oorlog in Oekraïne. Ook zei Zelensky dat Noord-Koreaanse officieren al op door Rusland bezet Oekraïens grondgebied zijn. “Dat is de eerste stap richting een wereldoorlog”, waarschuwde de Oekraïense president. Bewijzen overlegde hij niet op de persconferentie.

Elektrische Oxygen truck van Renault Trucks nu in Amsterdam om Jumbo winkels te bevoorraden

AMSTERDAM – De Oxygen truck, een elektrische vrachtwagen die speciaal is ontworpen voor stadslogistiek, rijdt vanaf deze week in de straten van Amsterdam. Het zero-emissie voertuig is ontwikkeld door Renault Trucks in samenwerking met Jumbo Supermarkten en SVZ.

Melanie van der Horst, wethouder van Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit, Openbare Ruimte en Groen en Water van de gemeente Amsterdam heeft afgelopen woensdag het officiële startsein gegeven voor het in gebruik nemen van de Oxygen truck. Sindsdien rijdt het voertuig in de straten van Amsterdam, voor de levering aan Jumbo winkels.

De wethouder gaf het startsein op het terrein van de Westermarkt, bij Jumbo aan de Westerstraat. Voor de gemeente Amsterdam staat met name veiligheid en luchtkwaliteit hoog in het vaandel.

“Het verbeteren van de luchtkwaliteit is van levensbelang. Amsterdammers leven nu elf maanden korter door vervuilde lucht. En jaarlijks zorgt de slechte lucht ervoor dat enkele honderden kinderen in Amsterdam astma krijgen. De uitstootvrije zones in de stad zijn daarom erg belangrijk en ik ben blij met ondernemers die alvast een extra stap zetten en laten zien wat er mogelijk is. Dat er bij de Oxygen truck ook extra aandacht is voor de verkeersveiligheid is heel belangrijk in onze steeds drukkere stad”, zegt Melanie van der Horst.

Veiligheid voor medeweggebruikers

Voor optimale veiligheid heeft de Oxygen een cabine met lage instap en een grote voorruit waardoor de chauffeur een uitstekend zicht heeft ter hoogte van de overige weggebruikers. Traditionele spiegels zijn vervangen door camera spiegels en er zijn extra camera’s toegevoegd voor een 360° beeld. Hierdoor is het zicht naar achteren aanzienlijk verbeterd, evenals de detectie van voetgangers, fietsers en andere kwetsbare weggebruikers in dode hoeken.

De passagierszijde is voorzien van een schuifdeur om de risico’s bij het openen van een traditionele deur te vermijden. De vierdelige achterdeuren van de Oxygen truck zorgen ervoor dat er minder ruimte nodig is voor het openen en sluiten van de truck.

Met elkaar transport verduurzamen

Collega’s Guillaume Fouré en Erik Lenssen van Renault Trucks hebben beiden een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het voertuig. “Het was passen en meten, meekijken met huidige chauffeurs, data analyseren en vooral veel overleggen met Jumbo en SVZ en het Renault Trucks productieteam. In samenwerking met partners in de truck sector hebben we een compact, veilig én schoon voertuig ontworpen waar we veel van gaan leren. Essentieel als we met elkaar transport willen verduurzamen”, aldus Erik.

Wilko Maas, vlootmanager bij Jumbo Supermarkten voegt daaraantoe: “We hebben er samen met Renault Trucks en SVZ lang naar toe gewerkt en zijn blij dat de Oxygen truck er is. Met de Oxygen truck kunnen we duurzamere en veilige bevoorrading van winkels in Amsterdam mogelijk maken. Dit is een belangrijke stap richting ons doel om in 2030 CO2 aanzienlijk te reduceren. Zero-emissie, zuinig energieverbruik en veiligheid staan centraal in dit innovatieve project. We kijken ernaar uit om met deze truck de toekomst van distributie vorm te geven en ook nog eens gemak en veiligheid biedt aan de chauffeur en de omgeving.”

Chauffeur Patrick Alles van SVZ mocht vorige week al een testrit maken met de Oxygen. “Het voertuig is naast stil en veilig ook goed wendbaar en dit is belangrijk in de soms smalle straten van Amsterdam. Ik kijk er naar uit om er de komende maanden mee te rijden.”

Pilotfase van zes maanden

Het Oxygen-project zal gedurende een pilotperiode van zes maanden worden geëvalueerd. In deze periode worden alle verzamelde data en ervaringen geanalyseerd om te bepalen of en hoe de truck verder geoptimaliseerd kan worden. Renault Trucks en haar partners kijken ernaar uit om inzichten te verkrijgen die bijdragen aan de toekomstige ontwikkeling en verdere verduurzaming van het stadsvervoer.

De Oxygen truck is een belangrijke stap in de richting van duurzame stadslogistiek. Renault Trucks, Jumbo Supermarkten en SVZ hopen met de Oxygen truck bij te dragen aan een schonere en veiligere stad.

Coalitiepartijen pessimistisch over gevolgen uitstootvrije zones

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

DEN HAAG – Coalitiepartijen zijn pessimistisch over de gevolgen van de uitstootvrije zones die volgend jaar in een reeks gemeenten gaan gelden. PVV, BBB en VVD riepen in een commissiedebat in meer of mindere mate op tot uitstel, NSC vroeg aandacht voor ondernemers die in de knel zouden raken.

Veertien gemeenten voeren op 1 januari zogeheten zero-emissiezones in waar vervuilende bedrijfsauto’s en vrachtwagens stapsgewijs worden geweerd. Uiteindelijk zouden alleen nog bedrijfswagens zonder uitstoot van broeikasgassen, dus op stroom of waterstof, de zones in mogen. Nog eens vijftien gemeenten willen de zones later invoeren.

“Ga je liever vandaag of morgen failliet”, is volgens Hidde Heutink (PVV) de vraag die ondernemers gesteld wordt. Hester Veltman (VVD) verwacht een “ontheffingencircus” van ondernemers die uitzonderingen aanvragen, en wil uitstel “voor die ondernemers die het anders niet redden”. Cor Pierik (BBB) denkt dat loodgieters en marktkooplui “uit de binnenstad verdwijnen”.

Bij NSC klonken minder ernstige zorgen. Kamerlid Olger van Dijk verwacht dat er bijvoorbeeld marktkooplui zijn die straks wel in het centrum van Haarlem mogen rijden, maar niet in de Amsterdamse binnenstad. Hij denkt aan “standaardisatie” zodat bepaalde uitzonderingen in heel Nederland gelden.

Alleen fracties op de linkerflank zien de uitstootvrije zones met vertrouwen tegemoet. Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) wees op de ontheffingen die ondernemers kunnen krijgen als ze om allerlei redenen geen duurzamere wagen kunnen kopen. Hij pakte er een onderzoek van bureau Berenschot bij waarin staat dat de invoering van de zones “gebaat is bij rust” en dat politieke discussies als “ruis” worden gezien.

“Partijen zeggen een betrouwbare overheid te willen zijn, en willen gemeenten dit nu aandoen”, zei Ines Kostić (Partij voor de Dieren). “De werkelijkheid zegt dat gemeenten er klaar voor zijn.” Veltman: “Laten we het er dan maar op houden dat er verschillende werkelijkheden zijn.”

In het coalitieakkoord staat het voornemen om de onderzoeken hoe de uitstootvrije zones kunnen worden uitgesteld. Gemeenten reageerden eerder deze maand verheugd toen na overleg met staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) duidelijk werd dat de invoering op 1 januari doorgaat. “De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit”, staat ook in het akkoord.

Renault Trucks debuteert met T High bij Van Tiel Transport

SCHIEDAM – Met Renault Trucks verwelkomt Van Tiel Transport uit Schiedam een nieuw merk in zijn vloot. Van Tiel Transport zet nu twee Renault Trucks T High 480 4×2-trekkers in voor het transport van zeecontainers en tanktransport. De trucks zijn geleverd door Renault Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rotterdam.

Met de aanschaf van de Renault Trucks T High voegt Van Tiel Transport een vijfde merk toe aan zijn vloot. De specialist in tank-, container-, bulk-, koel-, ADR- en LZV-transport koos na een succesvolle demo voor Renault Trucks.

“In de markt hoor je positieve verhalen over Renault Trucks en dat heeft onze interesse gewekt”, zegt Hjalmar van Tiel, eigenaar van Van Tiel Transport. “Om een goed beeld te krijgen, hebben we toen via Volvo Group Truck Center 1,5 week kunnen proefrijden met een Renault Trucks T High. Onze chauffeur kwam met een enthousiast verhaal terug: de truck rijdt lekker, is stil en ligt goed op de weg. Toen we twee trucks moesten vervangen, hebben we gekozen voor Renault Trucks.”

De T High-cabine biedt de chauffeur comfort

Beide trucks zijn ADR-gekeurd en breed inzetbaar. “Met de ene truck vervoeren we zeecontainers in de haven in Rotterdam en met de andere truck voeren we tankcontainertransport uit in binnen- en buitenland. De trucks zijn uitgerust met alle mogelijke veiligheidsopties, zoals Adaptive Cruise Control met noodstopsysteem, Lane Departure Warning System en vermoeidheidsherkenning (DAS). De chauffeur die internationaal rijdt overnacht regelmatig in de cabine en dat kan uitstekend in de T High. Het is een zeer ruime cabine die van alle gemakken is voorzien, zoals een standairco, climate control en een koelkast. Renault heeft ook andere specifieke dingen om het de chauffeur zo comfortabel en makkelijk mogelijk te maken. Zo zijn de stuurkolom en het stuur in meerdere richtingen verstelbaar, zodat je als chauffeur zelf je ideale positie kunt instellen.”

Zuinig rijden

De Renault Trucks T High 4×2-trekkers zijn uitgerust met de zuinige 13 liter 480-pk-motor en allerlei functies om brandstof te besparen, zoals Eco Cruise Control met Optiroll (uitrolmodus) voor een optimale balans tussen verbruik en gemiddelde snelheid. Verder zijn de trucks voorzien van Smart Torque Control. Dit systeem zorgt ervoor dat de motor maximaal wordt benut in het gebied met het beste motorrendement, zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort. Voor extra gewichtsbesparing en een state-of-the-art uitstraling zijn de Renault Trucks T High voorzien van Alcoa Dura-Bright-velgen. Autoschade Visser heeft de trucks in de kenmerkende huisstijl van Van Tiel gespoten.

De trucks zijn geleverd door Volvo Group Truck Center. “Het is een dealer waar we al jarenlang mee samenwerken, die goed weet wat wij nodig hebben en die voor je klaar staat als dat nodig is. Onderhoud doen we in principe zelf, maar voor het oplossen van complexe storingen en updates kunnen we altijd terecht bij Volvo Group Truck Center in Rotterdam.”

Van Tiel Transport heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot 1928, toen het bedrijf werd opgericht door Henk van Tiel. In 1948 werd het bedrijf overgenomen door broer Leendert van Tiel en in 1958 kwam Leo van Tiel in de zaak. Sinds 2006 is zijn zoon Hjalmar van Tiel de eigenaar van het bedrijf. De vloot is inmiddels uitgegroeid tot 50 trekkende eenheden.

ECB verlaagt rente in eurozone voor derde keer dit jaar

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het belangrijkste rentetarief in de eurozone voor de derde keer dit jaar verlaagd. De beleidsbepalers van de centrale bank besloten om de leenkosten opnieuw met een kwart procentpunt te verlagen, tot 3,25 procent. Met de lagere rente wil de ECB het kwakkelende economische herstel in het eurogebied aanjagen, nu de inflatie in september onder de doelstelling van 2 procent is uitgekomen.

Het besluit komt overeen met de verwachting van economen. In september verlaagde de ECB de rente ook al met een kwart procentpunt. Het is voor het eerst in dertien jaar dat de centrale bank de rente tijdens twee opeenvolgende vergaderingen heeft verlaagd. In juni dit jaar werd de rente al voor het eerst in jaren verlaagd, van een recordniveau van 4 procent naar 3,75 procent.

Een lagere rente maakt het voor banken goedkoper om geld te lenen bij de centrale bank. De banken kunnen de rente voor het geld dat zij uitlenen aan consumenten, bedrijven en overheden daardoor verlagen. Dat leidt tot lagere kosten voor bedrijven om investeringen te financieren. Ook de hypotheekrentes zullen dalen. Spaarders zullen daarentegen minder rente ontvangen.

Hoewel de ECB met een lagere rente de rem van de inflatie afhaalt, verwacht de centrale bank de komende maanden juist sterkere prijsstijgingen. Maar in de loop van volgend jaar daalt de inflatie volgens de ECB richting de doelstelling van 2 procent. Beleidsmakers denken vooral dat de loonkosten, die de afgelopen tijd nog hard stegen, in de nabije toekomst de prijzen steeds minder omhoog stuwen.

ECB-president Christine Lagarde licht het rentebesluit later op de dag nog toe tijdens een persconferentie in Brdo, een plaats in Slovenië waar de ECB-beleidsmakers bijeenkwamen voor hun jaarlijkse rentevergadering buiten het hoofdkantoor in Frankfurt. Daarbij wordt vooral gelet of Lagarde iets gaat zeggen over toekomstige rentestappen. Bij het vorige rentebesluit in september zei Lagarde dat de rentebeslissingen afhankelijk blijven van de beschikbare economische data en per vergadering zullen worden bekeken.

In december vergadert de ECB opnieuw over de rente. Op de financiële markten wordt gehoopt dat de ECB de rente dan nog verder verlaagt.

Celstraf voor gewelddadige poging afpersing en vasthouden van acteur Bas Muijs

UTRECHT – Een 41-jarige man uit Arnhem is door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf, waarvan 6 maanden voorwaardelijk, voor een gewelddadige poging tot afpersing en het vasthouden van acteur Bas Muijs in een woning in Arnhem.

De partner van de verdachte, een 33-jarige vrouw uit Arnhem, is veroordeeld tot een taakstraf van 80 uur. Ze was aanwezig in de woning en wist wat er gebeurde, maar schakelde geen hulp in voor het slachtoffer.

Het slachtoffer ontving op 12 maart 2023 een mail met daarin een verzoek van de 41-jarige man. In de mail stond dat het de laatste wens van zijn terminaal zieke moeder was om de acteur te ontmoeten. Het slachtoffer gaf diezelfde dag gehoor aan het verzoek, maar eenmaal aangekomen in de woning werd hij door de man geslagen, geschopt, in een wurggreep gehouden en beschoten met een spijkerpistool.

De man wilde geld van het slachtoffer. Ook moest het slachtoffer op camera zeggen dat hij de partner van de man heeft verkracht. Het slachtoffer deed vervolgens alsof hij een hartaanval kreeg, waarop de verdachte hem naar het ziekenhuis bracht. Daar wist het slachtoffer hulp in te schakelen, waarna de man aangehouden werd.

Uit de bekennende verklaringen van de verdachte en het verhaal van het slachtoffer maakt de rechtbank op dat de verdachte het slachtoffer naar de woning heeft gelokt met als doel geld te vragen voor de vermeende verkrachting. Ook het toegepaste geweld was bedoeld om het slachtoffer een fors geldbedrag te laten betalen. Dit alles is een zeer beangstigende ervaring voor het slachtoffer geweest.

Uit de aangifte van het slachtoffer leidt de rechtbank af dat de gebeurtenissen veel impact op hem hebben gehad. Hij dacht die avond dat hij de woning niet levend zou verlaten. De psycholoog heeft geconstateerd dat de verdachte lijdt aan verschillende stoornissen, die ook zijn gedrag op het moment van het delict beïnvloedden.

De officier van justitie eiste 4 jaar cel, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. De rechtbank komt, anders dan de officier, niet tot een bewezenverklaring van de poging tot doodslag. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kans op dodelijk letsel door een spijkerpistool niet heel groot is. De rechtbank komt daardoor tot een lagere straf dan de eis van de officier, ook vanwege de verminderde toerekeningsvatbaarheid van de verdachte zoals geadviseerd door de psycholoog. Daarnaast houdt de rechtbank bij het bepalen van de straf enigszins rekening met het feit dat de verdachte openheid van zaken heeft gegeven.

De rechtbank veroordeelt de man tot een gevangenisstraf van 24 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar. Zijn partner wordt veroordeeld tot een taakstraf van 80 uur. Hoewel haar niet is verweten dat ze medeplichtig is aan het plan van haar partner, heeft ze wél nagelaten om hulp in te schakelen voor het slachtoffer terwijl ze dit wel had moeten en kunnen doen. Het is aan haar schuld te wijten dat het slachtoffer langer van zijn vrijheid beroofd is gebleven en langer in angst heeft gezeten over wat er met hem zou gebeuren.

Goudprijs stijgt naar recordhoogte

DEN HAAG – De goudprijs is donderdag verder gestegen en heeft een nieuw recordniveau bereikt. De vraag naar het edelmetaal, dat wordt beschouwd als een veilige haven in onzekere tijden, neemt toe in afwachting van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

De prijs van goud steeg met 0,5 procent tot 2685,74 dollar per troy ounce (31,1 gram). Het edelmetaal, dat dit jaar tot nu toe met 30 procent is gestegen, behoort tot de best presterende grondstoffen van 2024.

Ongeacht of Donald Trump of Kamala Harris de verkiezingen wint, verwachten goudhandelaren dat de prijs de komende tijd zal blijven stijgen. Dat komt omdat beide kandidaten volgens marktkenners verschillende risico’s voor de economie met zich meebrengen.

De goudprijs werd dit jaar vooral gestuwd door het vooruitzicht op verdere renteverlagingen in de Verenigde Staten. Hogere rentetarieven zijn doorgaans ongunstig voor beleggingen in goud, omdat die investering geen rente oplevert. Door het vooruitzicht van een renteverlaging wordt goud als een aantrekkelijkere belegging gezien.

Goudwisselkantoor meldt dat het aantal goudtransacties, bijvoorbeeld door het inwisselen van sieraden, met meer dan 40 procent is gestegen dit jaar. “De hogere goudprijs wordt mede veroorzaakt doordat veel landen goud inkopen om hun reserves te vergroten. Dit geldt vooral voor China, waar de enorme vraag naar goud van de Chinese centrale bank de goudprijs al zeven maanden op rij omhoog duwt”, aldus de goudhandelsketen.

Ook de inkoop van zilver zit ten opzichte van vorig jaar stevig in de lift, met een stijging van maar liefst 59 procent, zegt Goudwisselkantoor. Mensen leveren vooral meer zilveren munten en sieraden in.

Ook de zilverprijs maakte dit jaar een opmerkelijke opmars, met een prijsstijging van meer dan 26 procent. De prijs bedraagt momenteel ruim 29 dollar per troy ounce (31,1 gram), waarmee zilver nog altijd aanzienlijk goedkoper is dan goud.

Verenigde Staten bestoken wapendepots van Houthi’s in Jemen

WASHINGTON – De Verenigde Staten zeggen vijf ondergrondse wapendepots van de Houthi’s in Jemen te hebben gebombardeerd. Er werden voor het eerst B-2-bommenwerpers gebruikt tegen de door Iran gesteunde groep.

De strategische bommenwerpers met stealthtechnologie, waardoor ze moeilijker te detecteren zijn, werden woensdag ingezet. Hun doel was het aantasten van het vermogen van de Houthi’s om de commerciële scheepvaart en andere schepen in de regio aan te vallen.

De Houthi’s hebben sinds november bijna honderd schepen aangevallen als steunbetuiging aan de Palestijnen in de Gazastrook. Ook hebben ze Israël aangevallen.

De Amerikaanse defensieminister Lloyd Austin zei dat de aanval aantoont dat de VS in staat zijn moeilijk bereikbare faciliteiten te treffen. Er wordt nog onderzocht hoeveel schade de bommenwerpers hebben veroorzaakt. Door de luchtaanval zijn voor zover bekend geen burgerslachtoffers gevallen.

Rijkswaterstaat: uitgespoelde grond onder A38 op tijd ontdekt

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Het euvel onder het wegdek waardoor de snelweg A38 bij Ridderkerk sinds woensdag is gesloten, is tijdig opgemerkt, stelt Rijkswaterstaat. Door weggespoelde grond is plaatselijk een holte ontstaan wat tot verzakking kan leiden. Het herstelwerk duurt tot woensdagochtend 23 oktober. De A38 vanaf knooppunt Ridderkerk Noord is dicht richting de A15 naar Gorinchem en Breda.

Nadat bij een viaduct zand op het wegdek was ontdekt, is de weg uit voorzorg afgesloten en vervolgens opengemaakt. Onder de betonnen stootplaten van het viaduct, die normaal op een zandlaag liggen, bleek een holle ruimte te zijn. Door een beschadigde ondergrondse hemelwaterafvoer kon water niet op de normale manier weg. Dat zocht een andere route en nam daarbij zand mee.

Rijkswaterstaat denkt dat al enige tijd aan de gang was, maar hoelang is niet te zeggen. Door regelmatig onderhoud is het probleem tijdig opgemerkt, zegt Rijkswaterstaat.

Totdat de weg weer opengaat, gelden afsluitingen en omleidingsroutes. De A15 vanuit Ridderkerk-Zuid naar de A38 en Ridderkerk is ook dicht.

Minderjarige jongen ernstig gewond bij verkeersongeval in Hoornsterzwaag

HOORNSTERZWAAG – Bij een ernstig verkeersongeval aan de Bij de Leijwei in Hoornsterzwaag is in de nacht van woensdag op donderdag een minderjarige jongen uit Gorredijk ernstig gewond geraakt.

Een andere minderjarige jongen uit Gorredijk, de bestuurder van de auto, wordt verdacht van het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval en het rijden zonder rijbewijs. De politie doet nader onderzoek naar het incident.

Rond 01:40 uur ontving de politie een melding van een personenauto die te water was geraakt aan de Bij de Leijwei in Hoornsterzwaag. Ter plaatse troffen ze een personenauto aan die op de kop in de sloot lag. Een minderjarige jongen uit Gorredijk raakte ernstig gewond en is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Een andere minderjarige jongen uit Gorredijk, de bestuurder van de auto, raakte gewond, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

De bestuurder wordt verdacht van het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval en het rijden zonder rijbewijs. Hij zal worden verhoord. De politie doet onderzoek naar de toedracht van dit verkeersongeval. Zo is ter plaatse sporenonderzoek gedaan en worden camerabeelden uit de omgeving van het ongeval bekeken.

De politie is op zoek naar getuigen of mensen die meer informatie hebben.

North Sea Port en ProRail willen meer goederenvervoer over het spoor

North Sea Port en ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornet, gaan nog nauwer samenwerken om het aandeel van de trein in de haven tegen 2030 met de helft te verhogen. In een intentieverklaring zijn afspraken gemaakt om dat doel te bereiken.

North Sea Port ligt als multimodale haven op het kruispunt van het goederenvervoer via zeevaart, binnenvaart, wegvervoer, pijpleiding en het spoor. Dat het belang van het spoor almaar toeneemt, bewijzen de recente investeringen bij Verbrugge Terminals in Vlissingen, de uitbreiding van bundels voor treinen met een lengte van 750 lengte en de plannen voor het doortrekken van het spoor tussen Zelzate en Terneuzen.

Naar 15 procent transport via spoor

Nadat eerder al een samenwerkingsakkoord met de Belgische spoornetbeheerder Infrabel was gesloten, tekende North Sea Port als grensoverschrijdende haven een gelijkaardige intentieverklaring met ProRail. North Sea Port wil samen met de Nederlandse tegenhanger van Infrabel meer goederen van de vrachtwagen op de trein krijgen. Doel is het aandeel van het spoorvervoer in North Sea Port tegen 2030 van 10 procent naar 15 procent op te krikken.

Doorgedreven samenwerking

Continu overleg, een betere coördinatie en gerichte investeringen zijn drie hoekstenen van het akkoord. Een ‘Kernteam Spoor’ krijgt de opdracht een spoorvisie uit te werken voor de verdere uitbouw van de spoorinfrastructuur in en rond North Sea Port en voor het wegwerken van bottlenecks. Een ‘spoorcommunity’ moet meer gebruikers over de streep trekken.

Het akkoord spoort volledig met de eigen strategie van zowel ProRail als North Sea Port. Beide mikken op een vergroening van het transport en dus lagere emissies. En dat door een groei van het spoorvervoer, toekomstbestendige infrastructuur en een efficiëntere benutting ervan, en een verdere digitalisering van de gegevensuitwisseling.

Werknemers baksteenfabrieken dwingen met stakingen 7,5 procent meer loon af

UTRECHT – De estafettestaking in de baksteenfabrieken is voorbij. Na wekenlange acties van werknemers zijn de producenten overstag gegaan en hebben een verbeterd eindbod neergelegd voor de cao. Daarin stijgen de salarissen in een kleine anderhalf jaar met 7,5 procent en komt er een betere seniorenregeling.

Het woord is aan de leden van de vakbond, zij mogen tot vrijdag 25 oktober stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Feestje is wel op zijn plek

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: “Een klein feestje is straks wel op zijn plek. Als onze leden instemmen met de cao dan trakteren wij op taart in de baksteenfabrieken. De mensen hadden nul ervaring met actievoeren en stakingen, het is top wat zij samen hebben neergezet. Door hun moed om voor zichzelf en voor hun collega’s op te komen liggen er nu goede afspraken.”

Salarissen met 7,5 procent omhoog

Die afspraken zijn: een cao voor zeventien maanden met daarin een loonsverhoging van 4,25 procent (per 1 mei 2024) en nog eens 3,25 procent (1 mei 2025). Verder een seniorenregeling die geldt voor alle fulltimers die minstens tien van de laatste twaalf jaar in de branche werken en zes jaar of korter voor hun AOW zitten. Oudere werknemers kunnen met deze regeling 80 procent gaan werken voor 90 procent van hun salaris en ondertussen volledig pensioen blijven opbouwen.

Een wekenlange estafettestaking

De FNV hield de afgelopen weken een estafettestaking in de baksteenindustrie. Dit was bijzonder omdat in de recente geschiedenis van de sector nog nooit was gestaakt. Sinds eind september legden werknemers van bedrijven in Friesland, Groningen, Gelderland en Limburg om de beurt het werk neer; de laatste week ook steeds langer (48 uur). De laatste staking was afgelopen maandag en dinsdag in het Gelderse Opheusden.

Het einde van de acties?

Of dit het einde is van de acties hangt af van de leden van de vakbond. Reus: “Als die voor de afspraken voor de nieuwe cao stemmen dan is het klaar, maar als ze tegen stemmen dan gaan we door met de stakingen. Maar ik heb er een goed gevoel bij en vertrouw erop dat onze leden akkoord gaan.”

Rotterdam Ahoy verlengt contract met DB Schenker Benelux

TILBURG – Rotterdam Ahoy heeft zijn contract met wereldwijd logistiek dienstverlener DB Schenker als officiële expediteur voor beurzen en tentoonstellingen verlengd. Het contract is in september ondertekend.

“De uitgebreide ervaring van DB Schenker in beurs- en tentoonstellingslogistiek, zowel nationaal als internationaal, en hun strategische visie op de business hebben ons doen besluiten om onze samenwerking te verlengen,” zegt Jolanda Jansen, CEO Rotterdam Ahoy.

“Dankzij de mobiliteitsoplossingen van DB Schenker kunnen we de logistieke processen rondom Ahoy verder optimaliseren. We hebben er vertrouwen in dat DB Schenker als onze strategische partner proactief zal bijdragen en blijven innoveren.”

Nicole Biesheuvel, Vice President Fairs, Events & Special Logistics bij DB Schenker BeNeLux: “Duurzaamheid en innovatie staan centraal in onze wereldwijde logistieke dienstverlening. Als logistiek partner van Rotterdam Ahoy werken wij continu aan het realiseren van onze gezamenlijke ambities door optimalisatie van onze mobiliteitsoplossingen. We zijn erg trots op onze jarenlange samenwerking met Rotterdam Ahoy, die we wederom hebben mogen bezegelen met een nieuwe langdurige overeenkomst, waarbij strategisch partnership en vertrouwen het fundament vormen met focus op een duurzame toekomst.”

STEF Nederland breidt ultramodern warehouse in Zeewolde uit om groeiende marktvraag te ondersteunen

ZEEWOLDE – STEF Nederland heeft een belangrijke stap gezet in de uitbreiding van hun warehouse in Zeewolde. Ze zijn begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000 m², dat medio 2025 klaar zal zijn. Hierdoor wordt het totale oppervlak van het moderne logistieke centrum meer dan 62.000 m².

Met deze uitbreiding speelt STEF in op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur bewaard moeten worden, en er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Slimme investering

Dankzij de investering van 5 miljoen euro kan STEF Nederland nog beter inspelen op de logistieke behoeften van haar klanten in de voedingsindustrie. De faciliteit wordt uitgerust met moderne technologieën, zoals energiezuinige LED-verlichting en smalle gangpaden, waardoor de doorvoer van goederen sneller en efficiënter verloopt en de beschikbare ruimte optimaal wordt benut.

LEES OOK
STEF Group neemt TDL Fresh Logistics over

Duurzaamheid en efficiëntie centraal

Naast de uitbreiding van de opslagcapaciteit worden er zes nieuwe docks toegevoegd en een pleinruimte van 1.200 m² ingericht om een snellere en efficiëntere goederenverwerking te realiseren. Deze innovaties onderstrepen STEF’s toewijding aan duurzaamheid en efficiëntie binnen de logistieke keten.

LEES OOK
STEF Nederland voltooit rebranding na integratie Bakker Logistiek

Jan Prins, Algemeen Directeur van STEF Nederland, legt uit: “Deze uitbreiding is een strategische investering waarmee we niet alleen onze eigen groei faciliteren, maar vooral onze klanten nog beter kunnen ondersteunen in een steeds veranderende markt. Door te investeren in de nieuwste technologieën en duurzame oplossingen, blijven we de meest hoogwaardige logistieke diensten aanbieden binnen de voedingsindustrie.”

×