Clicky

woensdag 25 december 2024 - 20:32 uur
BAS World
Home Blog Pagina 137

Gevel van huis in Meppel weggeblazen door explosie

MEPPEL – In een woning aan de Willem de Poorterstraat in het Drentse Meppel is in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 02.00 uur een explosie geweest, meldt de politie. Door de sterke explosie is de hele achtergevel van de woning weggeblazen, is te zien op beelden van RTV Drenthe.

Omstreeks 02.00 uur werd de brandweer van Meppel gealarmeerd voor een brand die ontstond na de explosie. Die is inmiddels geblust. Ook zijn een aantal omliggende woningen ontruimd. Bewoners kunnen zelf onderdak zoeken of krijgen onderdak via de gemeente, aldus de politie.

De woning was door de explosie instabiel en daardoor niet veilig om te betreden, maar is inmiddels doorzocht, laat de Veiligheidsregio Drenthe weten. “Er zijn geen slachtoffers aangetroffen.”

Politieonderzoek

Kort na de explosie is er door omstanders een man gezien die weg liep en mogelijk gewond was, zegt de politie, die naar hem op zoek is. De politie doet nog onderzoek naar de mogelijke oorzaak.

Het Dagblad van het Noorden meldt dat buurtbewoners al jaren klagen over overlast van drugshandel. Een politiewoordvoerder kan daar nog niks over zeggen.

Maas bij Borgharen weer op peil na geslaagde berging schip

MAASTRICHT – De Maas bij Borgharen, aan de noordkant van Maastricht, is weer op het gewenste peil. Daardoor kunnen er weer schepen varen over het Julianakanaal tussen het Belgische Ternaaien en Urmond, meldt Rijkswaterstaat. Het scheepvaartverkeer was sinds maandagavond gestremd om zo het vrachtschip los te kunnen trekken dat vorige week zaterdag tegen de stuw was gevaren en daarna zonk.

Vrijdagmiddag is het schip losgetrokken. Het zat vast onder de schuif van de stuw, die daardoor niet dicht kon.

De stuw is nu weer in bedrijf en daardoor is het waterpeil in de Maas weer gestegen. Zaterdag rond 06.00 uur konden de eerste schepen bij Ternaaien weer worden geschut.

Vaststellen schade

Het vrachtschip in kwestie, de Humadivi die onder Belgische vlag vaart, ligt een eindje van de stuw af vast aan een ponton. De lading zand die het vervoerde was er eerder al uitgehaald en vrijdag werd het water uit het schip gepompt. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat wordt op dit moment nagedacht over wat er met de Humadivi gaat gebeuren.

De schade aan de stuw lijkt mee te vallen. Er is eerst gekeken met een drone en nadat het schip was losgetrokken ook met het blote oog. “Vooralsnog lijkt de stuw er goed uitgekomen te zijn, maar er volgen nog nadere inspecties”, aldus de woordvoerder. “De stuw werkt in elk geval.”

Preventieve maatregelen

Nu het water weer op peil is, worden de preventieve maatregelen in de omgeving weggehaald. De dam van breukstenen die achter de stuw was opgebouwd om te veel wegstromen van het Maaswater te voorkomen, wordt afgebroken. En de mobiele noodkering bij de sluis Bosscherveld, die was aangebracht om een aantal woonboten te beschermen, wordt zondag leeggepompt en maandag weggehaald.

Bestelbus botst achterop geparkeerde vrachtwagen in Oss [+foto]

Foto: SQVision

OSS – Op de Hartog Hartogsingel in Oss is zaterdagochtend een zwaar ongeval gebeurd. Een man botste rond 8.30 uur met zijn bestelbus achterop een geparkeerde vrachtwagen.

Hij kwam daarbij bekneld te zitten en moest door de brandweer uit zijn benarde positie worden bevrijd. De man was wel goed aanspreekbaar en is met een ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Behalve de politie, brandweer en ambulancedienst kwam ook een traumateam ter plaatse om hulp te verlenen. Vanwege de weersomstandigheden kwamen zij met de auto in plaats van de helikopter naar Oss.

Het bestelbusje werd bij de zware aanrijding volledig verwoest maar ook de vrachtwagen liep schade op. Zo stond de achterste as scheef na de aanrijding.

Waardoor het slachtoffer tegen de achterkant van de vrachtwagen botste is niet bekend. Omdat het om een eenzijdig ongeval gaat waarbij, buiten de man, zelf niemand letsel op liep heeft de politie daar ook geen uitgebreid onderzoek meer naar gedaan.

NAVO-lid Turkije condoleert Hamas met dood van ‘martelaar Sinwar’

ISTANBUL – De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan heeft vrijdag enkele topfunctionarissen van Hamas gecondoleerd met de dood van Yahya Sinwar, de door Israël gedode leider van die Palestijnse beweging.

Hij deed dat volgens een verklaring van zijn ministerie tijdens een bijeenkomst met hen in Istanbul. Fidan betoonde zijn medeleven en noemde Sinwar een “martelaar”.

Hoewel Turkije vaak kritiek heeft op Israëls aanvallen in Gaza, is de condoleance opmerkelijk omdat Turkije lid is van de NAVO. En NAVO-chef Mark Rutte reageerde donderdag, nog voordat Hamas de dood van Sinwar officieel bevestigde, juist in zeer ferme bewoordingen op de claim van Israël dat het de leider van Hamas had gedood. “Sinwar is overal erkend als de architect van de terreuraanvallen op Israël van 7 oktober 2023”, zei Rutte tijdens een persconferentie op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel. “Ik heb hem eerder al veroordeeld, alle bondgenoten hebben hem veroordeeld, elke redelijke ziel in deze wereld heeft hem veroordeeld. Dus als hij dood is, dan zal ik hem persoonlijk niet missen.”

De 61-jarige Sinwar was de politiek leider van Hamas sinds de dood van Ismail Haniyeh, die in juli omkwam bij een explosie in de Iraanse hoofdstad Teheran. Eerder doodde Israël al de militaire leider Mohammed Deif. Daardoor was Sinwar de enige hoge leider van Hamas die nog over was. Hij leidde de militante beweging in Gaza sinds 2017, terwijl Haniyeh in het buitenland verbleef.

334 kilo cocaïne aangetroffen in een partij bananen in de haven van Vlissingen

VLISSINGEN – Afgelopen woensdag heeft de douane in de haven van Vlissingen een partij van 334 kilo cocaïne aangetroffen tussen een partij bananen uit Colombia, meldt het Openbaar Ministerie.

Door het opsporingsteam Zeehavenpolitie van de Eenheid Zeeland West Brabant is naar aanleiding van deze vondst een nader onderzoek ingesteld.

Vrijdag is een 55 -jarige inwoner uit Hendrik-Ido-Ambacht aangehouden. De woning van de verdachte is onder leiding van een rechter-commissaris doorzocht. Hierbij werden onder meer digitale gegevensdragers, administratie, een geldbedrag, horloges en twee voertuigen inbeslaggenomen.

Later die middag werd op de snelweg in de omgeving van Ede nog een 26-jarige man zonder vaste woon-of verblijfplaats aangehouden. Beide verdachten zijn ingesloten voor verder onderzoek. Ze zitten in volledige beperkingen en mogen alleen contact hebben met hun advocaat.

De drugs met een straatwaarde van ruim 25 miljoen euro zijn afgevoerd en inmiddels vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane.

Grote terugroepactie BMW in China vanwege brandgevaar auto’s

BEIJING – Autoconcern BMW roept in China bijna 700.000 auto’s terug om een technisch defect waardoor er in extreme gevallen brand in de voertuigen kan ontstaan. Dat melden de Chinese autoriteiten. De terugroepactie is een nieuwe tegenvaller voor BMW in China. Het Duitse bedrijf kampt op die belangrijke markt al met fors gedaalde verkopen.

De actie betreft lokaal gebouwde en geïmporteerde BMW’s, waaronder modellen van de 3- en 5-serie. Het gaat om een technisch probleem met pompen voor koelvloeistof. Door het defect kunnen kortsluitingen ontstaat, met dus ook brandgevaar.

In het afgelopen kwartaal zag BMW de verkopen in China met 30 procent dalen. Dat was de sterkste verkoopdaling in ruim vier jaar. BMW kampt daar onder meer met forse concurrentie van Chinese merken.

Winstwaarschuwing

In september kwam BMW ook nog met een flinke winstwaarschuwing door hoge kosten voor een grote wereldwijde terugroepactie van 1,5 miljoen auto’s door een defect remsysteem dat is geleverd door toeleverancier Continental. Ook in Nederland worden auto’s teruggehaald.

Volgens BMW werd het defect in augustus ontdekt, waarna het probleem werd gemeld aan de Chinese autoriteiten. Auto’s in Europa hebben hier geen last van, aldus het bedrijf.

Maandag weer topoverleg met Schoof, PVV en NSC over asielnoodwet

DEN HAAG – Premier Dick Schoof spreekt maandagavond weer met PVV-leider Geert Wilders en interim-partijleider Nicolien van Vroonhoven van NSC over de asielnoodwet, melden ingewijden. De minister-president en de twee partijleiders hebben vrijdagmiddag met elkaar gesproken in de hoop de impasse in de coalitie over asielmaatregelen te doorbreken. Het gesprek zou in goede sfeer zijn verlopen. De coalitiepartijen hebben tot uiterlijk volgende week vrijdag om eruit te komen met elkaar.

Het kabinet is namelijk van plan om uiterlijk die dag een knoop door te hakken over de asielnoodwet en de daarbij horende ‘dragende motivering’.

Het onderwerp ligt zeer gevoelig in de coalitie. Wilders heeft namelijk wekenlang volgehouden dat strenge asielmaatregelen wat hem betreft echt via een noodwet moeten worden geregeld, zoals is afgesproken in het regeerprogramma. NSC aan de andere kant twijfelt er openlijk aan of het wel rechtsstatelijk is om hiervoor het noodrecht in te zetten. Dinsdag leek Wilders een opening te bieden toen hij zijn stellige woorden over de noodwet niet herhaalde tegenover journalisten en zei dat onderhandelingen hierover “in goede sfeer” verliepen.

Spoedwet

Een woordvoerder van Schoof zegt dat de gesprekken doorgaan en dat nog steeds “diverse opties” op tafel liggen, zoals de premier eerder deze week ook zei. Een van de alternatieven waarover gesproken wordt volgens Haagse bronnen, is om strenge asielmaatregelen in een spoedwet te regelen. Deze optie heeft ook de voorkeur van een meerderheid in de Eerste Kamer en een groot deel van de oppositie in de Tweede Kamer.

Haagse bronnen verwachten dat de andere coalitiepartners BBB en VVD in de loop van de volgende week aanschuiven als de gesprekken tussen NSC en PVV goed verlopen.

Nederlander vast in Duitsland voor dodelijk incident met vervuilde champagne

WEIDEN – In Duitsland zit een Nederlander vast die verantwoordelijk zou zijn voor een dodelijk incident met champagne, schrijven lokale media. In 2022 kwam een 52-jarige man in het Beierse Weiden om het leven na het drinken uit een champagnefles die gevuld bleek met MDMA. Zeven anderen dronken de drugs en moesten naar het ziekenhuis.

De 45-jarige Nederlander werd volgens Der Spiegel in juni opgepakt in Nederland en is in september uitgeleverd aan Duitsland. Hij zou de flessen met drugs verspreid hebben. Justitie verdenkt hem van onvrijwillige doodslag, onvrijwillig lichamelijk letsel en drugshandel.

In november 2023 werd ook al een Nederlander opgepakt, maar die is later weer vrijgelaten. Hij zou slechts verantwoordelijk zijn geweest voor de opslag van de flessen. De politie onderzoekt nog of er meer verdachten zijn. Ook het motief is nog niet bekend.

Na het incident in Duitsland waarschuwde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteiten (NVWA) voor het drinken uit 3-liter champagneflessen van het merk Moët & Chandon Ice Impérial, omdat daarin MDMA zou kunnen zitten. Ook in Nederland waren vier mensen ziek geworden na het drinken van de vervuilde champagne. De flessen zouden online zijn verkocht.

Jongeren vernielen tientallen auto’s in parkeergarage Aalsmeer

Politie

AALSMEER – In een parkeergarage in Aalsmeer is donderdagavond voor duizenden euro’s schade aangericht aan auto’s, meldt de politie. Een groep jongeren spoot in de parkeergarage zeker drie brandblussers leeg over tientallen geparkeerde auto’s.

Er zijn volgens de politie in ieder geval 46 auto’s vernield in de parkeergarage aan de Van Cleeffkade. Het bluspoeder in de brandblussers is zeer schadelijk voor de lak en de elektronica van de voertuigen.

Drie jongeren zijn meteen opgepakt. Zij worden verdacht van openlijke geweldpleging, diefstal en vernieling. De politie is nog op zoek naar vier mensen die er ook bij betrokken waren. De brandblussers zijn later teruggevonden. Een werd in de parkeergarage zelf aangetroffen, een andere in de buurt en een derde was in een sloot gedumpt.

Waarom de jongeren de brandblussers leegspoten is niet bekend. De politie doet daar onderzoek naar.

Geen vrachtwagens, maar transportband door natuurgebied voor onderhoud

Foto: Binne-Louw Katsma | Natuurmonumenten

FOCHTELOO – Met een ruim 2 kilometer lange transportband wil Natuurmonumenten herstelwerkzaamheden in een Natura 2000-gebied op de grens van Friesland en Drenthe zo natuurvriendelijk mogelijk uitvoeren. Om ongeveer 35 kilometer aan kades in het Fochteloërveen te herstellen, is zeker 400.000 kubieke meter zand en leem nodig. Dat komt volgens Natuurmonumenten neer op zo’n 20.000 vrachtwagenladingen.

Om de uitstoot van stikstof en CO2 te beperken, worden de grondstoffen niet via vrachtwagens het gebied in vervoerd, maar op een elektrisch aangedreven transportband.

“Dit is in Nederland bij natuurherstel niet eerder gedaan”, aldus Natuurmonumenten, de beheerder van het Fochteloërveen. Dat is met ruim 2500 hectare een van de grootste overgebleven hoogveengebieden van Europa, waarin meer dan driehonderd dier- en plantensoorten leven die op de rode lijst van bedreigde soorten staan.

Eind 2022 startte Natuurmonumenten met een groot project om de kades te herstellen. Doel is om water vast te houden en zo te voorkomen dat het hoogveen verdroogt en uiteindelijk verdwijnt. Hoogveen slaat het broeikasgas CO2 op en kan zo klimaatverandering tegengaan.

Ruim 20 kilometer kade aan de randen van het Fochteloërveen is inmiddels opgeknapt. De benodigde materialen daarvoor werden met vrachtwagens aangevoerd. Voor de volgende 35 kilometer dieper in het gebied is een lange transportband aangelegd. “Het streven is om een emissiereductie van ten minste 85 procent te realiseren ten opzichte van de traditionele uitvoeringsmethode.”

Vanaf een depot aan de rand van het Fochteloërveen gaan het zand en leem op een transportband naar stortbunkers in het centrale deel van het natuurgebied. “Die enorme band conflicteert wel met de weidse, stille natuur eromheen. Maar het is vele malen beter en stiller dan transport via vrachtwagens”, aldus een woordvoerder. Volgens Natuurmonumenten spaart dit 80.000 vrachtwagenkilometers heen en weer door het gebied uit. Tractoren die op waterstof rijden, brengen de grondstoffen vervolgens naar de plekken waar de kade wordt hersteld. Daarbij worden elektrische kranen gebruikt. De werkzaamheden duren nog jaren en kosten ruim 5 miljoen euro.

Politiek verdeeld over zero-emissiezones

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Het commissiedebat Duurzaam Vervoer in de Tweede Kamer bracht gisteren geen duidelijkheid over de invoering van de zero-emissiezones. evofenedex wil dat de gemeenten blijven vasthouden aan de geplande invoering per 1 januari 2025. En dat het kabinet hierover duidelijkheid geeft voor ondernemers.

Kamerleden en staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu gingen gistermiddag met elkaar in gesprek over een mogelijk uitstel van de invoering van de zero-emissiezones. Dit gebeurde tijdens het commissiedebat Duurzaam Vervoer in de Tweede Kamer.

“Er is door het kabinet nog steeds geen definitieve keuze gemaakt”, informeerde staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (PVV) de aanwezige vertegenwoordigers van de politieke partijen. Maar vorige week deelde de staatssecretaris nog op X een NOS-bericht dat hij zijn bezwaren – na overleg met de wethouders van de betrokken gemeenten – tegen de zero-emissiezones zou intrekken.

evofenedex had de Kamerleden vóór het commissiedebat opgeroepen vast te houden aan de invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025. Uitstel gaat volgens evofenedex ten koste van de voortgang van verduurzaming en benadeelt ondernemers die al geïnvesteerd hebben in emissievrije voertuigen.

Tegenstellingen in Tweede Kamer

Tijdens het debat werd duidelijk dat er sterke verdeeldheid is tussen de politieke partijen. De PVV, BBB en VVD pleiten nog steeds voor uitstel van de zero-emissiezones. Deze partijen hebben hun zorgen geuit over de haalbaarheid voor met name kleine ondernemers. Aan de andere kant van het spectrum zitten partijen zoals GroenLinks/PvdA en de Partij voor de Dieren, die het standpunt van evofenedex en alle medeondertekenaars van het Klimaatakkoord (waaronder de gemeenten) steunen. Die benadrukken allemaal dat er voldoende ontheffingsmogelijkheden zijn en dat uitstel allerminst bijdraagt aan het vertrouwen in de overheid.

Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks/PvdA) gaf aan dat de zittende Kamerleden er “een potje van maken”. Hij waarschuwde dat de kabinetsplannen de geloofwaardigheid van de overheid verder ondermijnen.

Van positieve signalen tot opties voor uitstel

Jansen benadrukte tijdens het debat wel dat er veel positieve signalen zijn voor de invoering van de zero-emissiezones. Er wordt volop gewerkt aan de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. En in alle steden geldt eerst een waarschuwingsperiode van vier maanden waarin nog geen boetes worden opgelegd. Maar hij ging ook in op opties om de invoering in zijn geheel uit te stellen, waaronder een spoed-AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur). Maar of dat nog op tijd is, is maar zeer de vraag; gemeenten hebben eerder dit jaar al besloten de zones in te voeren.

evofenedex: “Duidelijkheid hard nodig”

evofenedex vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet twee maanden voor de invoering van de zero-emissiezones onzekerheid creëert. Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex: “De eerste aankondiging van de zones was al in 2014. En in 2019 is het besluit genomen om de zero-emissiezones in te voeren vanaf 2025.”

Hij vervolgt: “Ten onrechte is het beeld ontstaan dat vanaf 1 januari 2025 de ondernemer met zijn bestelauto de binnenstad niet meer in mag. Overgangsregelingen zorgen ervoor dat ondernemers nog enkele jaren de tijd hebben om over te stappen op een emissievrij voertuig. Zo kunnen ondernemers met een Euro 5-bestelauto (geleverd tussen 2009 en 2014) nog tot begin 2027 de binnenstad in.”

Ontheffingen en hardheidsclausule

Daarnaast is evofenedex namens ondernemers nauw betrokken geweest bij het opstellen van de regels rondom ontheffingen. En om wildgroei aan ontheffingsregels te voorkomen, kan iedere ondernemer die de overstap niet kan maken een beroep doen op de hardheidsclausule. Dit geldt niet alleen voor de marktkoopman, maar juist ook voor de bloemist of timmerman.

Bovendien is het erg belangrijk dat we een betrouwbare overheid hebben die zorgt voor duidelijkheid voor ondernemers. Veel ondernemers hebben al geïnvesteerd in emissievrije voertuigen en verdienen zekerheid over de regelgeving. Uitstel draagt daar zeker niet aan bij. evofenedex pleit daarom voor invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025.

Aandacht voor kleine ondernemer

Tot slot kan evofenedex kan zich volledig vinden in de aandacht van de politieke partijen om de kleine ondernemers die niet kunnen overstappen te ondersteunen. Zeker als het gaat om de financiering van een emissievrij voertuig.

De staatssecretaris kan zich verder richten op kleinere aanpassingen van de regelgeving. Bijvoorbeeld door met de gemeenten in gesprek te gaan over mogelijkheden om de waarschuwingsperiode te verruimen. En door met partijen op zoek te gaan naar oplossingen voor ondernemers voor wie de financiering een probleem is.

Rijkswaterstaat onderzoekt op vijf locaties auto- en vrachtverkeer in Zuid-Holland

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

UTTRECHT – Rijkswaterstaat voert van zaterdag 2 tot en met dinsdag 5 november 2024 op vijf wegen in Zuid-Holland een onderzoek uit naar weggebruik via kentekenregistratie. “We willen hiermee een beeld krijgen van de herkomst en bestemming van de personenauto’s en het vrachtverkeer op de betreffende wegen”, aldus Rijkswaterstaat.

Wat wordt onderzocht?

In het onderzoek onder het personenverkeer wordt bestuurders vooral gevraagd naar hun motieven voor het gebruik van de auto. Het onderzoek onder het vrachtverkeer moet vooral informatie opleveren over de vervoerde goederensoorten. De resultaten van het onderzoek kunnen aanleiding zijn voor verkeersmaatregelen op en rond de weg.

Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?

Met camera’s worden de kentekens van passerende personenauto’s en vrachtwagens geregistreerd. De camera’s worden langs de weg en op viaducten geplaatst vanaf vrijdag 1 november. Op zaterdag 2 tot en met dinsdag 5 november vindt kentekenregistratie plaats op de volgende vijf locaties in beide richtingen op de:

  • A15 tussen Spijkenisse en Hoogvliet
  • A27 tussen Gorinchem en Noordeloos
  • A44 tussen Noordwijkerhout en Warmond
  • N57 tussen Brielle en de Harmsenbrug
  • N434 Rijnlandroute bij Leiden

Een deel van de geregistreerde kentekenhouders ontvangt hierna een brief met de vraag om deel te nemen aan een onderzoek naar het gebruik van de rijksweg. Zij kunnen inloggen op een site en de enquête digitaal invullen. Deze groep is geselecteerd aan de hand van een steekproef.

Privacybescherming

Het onderzoek wordt uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), voorheen de Wet bescherming Persoonsgegevens (Wbp). Alle persoonsgegevens worden eenmalig en alleen voor dit onderzoek gebruikt, vertrouwelijk behandeld en na het onderzoek vernietigd.

Verkeersonderzoeken in Zuid-Holland

Het onderzoek naar weggebruik is een van de jaarlijks terugkerende verkeersonderzoeken die we uitvoeren op steeds verschillende rijkswegen in de provincie Zuid-Holland. Doel hiervan is om een goed beeld te krijgen van het weggebruik en de verkeersstromen in Zuid-Holland.

Waakhond ACM moet bericht over energiebedrijf HEM verwijderen

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een bericht over energieleverancier HEM verwijderen, oordeelt de rechtbank Den Haag in een kort geding. Volgens de rechter is het nieuwsbericht op de site van de marktwaakhond onrechtmatig. Eerder werd al bekend dat HEM een aanpassing eiste van een bericht waarin ACM waarschuwt voor vermeende agressieve telefoontjes namens het bedrijf.

Het gaat om een bericht dat op 1 oktober verscheen op de nieuwspagina van de ACM. Daarin stelt de toezichthouder veel meldingen te hebben gekregen over agressieve telefoontjes waarmee HEM klanten onder druk zou hebben gezet om rekeningen te betalen, terwijl een aantal van hen nog geld tegoed zou hebben gehad. De ACM adviseerde klanten alleen te betalen als het geld dat ze nog zouden ontvangen in hun jaar- of eindafrekening was verwerkt. HEM was het niet eens met die boodschap, en krijgt van de rechter nu gelijk.

Een bericht over dezelfde kwestie op een andere site van de ACM, Consuwijzer, moet ook worden aangepast. De rechter beveelt het verwijderen van de passage: “Let op! Verwacht u geen geld terug als gevolg van de toezegging? Blijf dan uw maandelijkse termijnbedrag betalen.”

Verkort vonnis

De precieze argumentatie achter het besluit is nog niet duidelijk. De rechter kwam met een verkort vonnis over de zaak, omdat spoed belangrijk was voor de uitspraak. Welke precieze bezwaren HEM had, is ook niet direct duidelijk.

De ACM moet ook meerdere media waarschuwen, waaronder de NOS, het AD en Radar, dat de bewuste berichten zijn verwijderd of aangepast. Ook moet de toezichthouder binnen twee dagen bij Google een verzoek indienen om de oudere berichten niet meer vindbaar te maken.

Boete

De ACM heeft de opdrachten van de rechter inmiddels uitgevoerd, zegt een woordvoerder. Het is onduidelijk of de instantie nog in beroep wil of kan gaan. “We kunnen er helaas niet meer over zeggen”, meldt de woordvoerder. Vrijdag in de namiddag waren het bewuste nieuwsbericht en de gewraakte passage over terugbetalen niet meer te vinden. Eerder op de dag stonden ze nog wel online.

In april legde de ACM energieleverancier HEM, voluit Hollandse Energie Maatschappij, nog een boete op van 1,1 miljoen euro vanwege misleiding. HEM ging daartegen in beroep. Later die maand beloofde HEM niet langer telefonisch klanten te werven en bepaalde klanten een goedkoper energiecontract aan te bieden.

Schuif van stuw bij Maastricht dicht nu vrachtschip weg is

MAASTRICHT – De schuif van de stuw in Borgharen bij Maastricht is helemaal gesloten, nu het vrachtschip dat de stuw blokkeerde is losgetrokken. Dat meldt Rijkswaterstaat. Het waterpeil wordt nu gecontroleerd omhooggebracht.

Het vrachtschip zonk zaterdag en werd vrijdagmiddag onder de schuif van de stuw vandaan gehaald. Rijkswaterstaat was dagen bezig met de actie. Door het schip leeg te pompen ging het langzaamaan weer drijven. Er raakte zaterdag niemand gewond.

“De eerste belangrijke stap is gedaan”, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Ze wijst erop dat de vervolgstappen zorgvuldig moeten gebeuren. Zo moet bekeken worden wat de gevolgen zijn voor schepen in de Maas.

Verzakking

Eerder vrijdag werd bekend dat drie schepen in de Maas bij Maastricht zijn verzakt doordat het water in de rivier erg laag staat. Het gaat om een coffeeshopboot, een hotelboot en een brandstofschip. Er is geen gevaar voor de omgeving: het brandstofschip is al leeggepompt en de gasten van de hotelboot is gevraagd de boot uit voorzorg te verlaten. Doordat de stuw bleef openstaan, stroomde het water in de Maas sneller weg dan normaal.

Wanneer het vrachtschip wordt geborgen, weet Rijkswaterstaat nog niet. Ook is nog onduidelijk waar het schip naartoe gaat.

Schip leeggepompt en onder stuw Borgharen vandaan gehaald

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – Het vrachtschip dat zaterdag vastliep tegen de stuw in Borgharen bij Maastricht is losgetrokken. Rijkswaterstaat pompte het schip vrijdag leeg, nadat eerst het waterpeil rondom het vaartuig was gezakt door geleidelijk water door de stuw te laten.

Door het schip leeg te pompen ging het langzaamaan weer drijven, waarna het losgetrokken kon worden.

Het schip botste afgelopen weekend tegen de stuw, maakte water en zonk. De bemanning bleef ongedeerd.

Eerder haalde Rijkswaterstaat al zand van het schip, haalde de luiken van de laadruimte weg en baggerde rondom het vaartuig. Er moesten twee bergingsauto’s met lier aan te pas komen om het vaartuig te ontzetten. Rijkswaterstaat sprak over “een calamiteit oplossen in een snelkookpan”.

Het scheepvaartverkeer op de Maas was sinds maandagavond tussen Born en Ternaaien gestremd om de operatie de ruimte te geven.

×