Clicky

zondag 17 november 2024 - 22:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 136

EUTRACO bestelt vijftig eActros 600 vrachtwagens

WILLEBROEK – Daimler Truck kondigt aan dat de West-Vlaamse logistieke dienstverlener EUTRACO een belangrijke investering heeft gedaan in de elektrificatie van zijn vloot. EUTRACO heeft vijftig eActros 600 vrachtwagens aangeschaft bij Mercedes-Benz dealer Ghistelinck Autobedrijven uit Waregem.

Met deze investering van 14 miljoen euro elektrificeert het bedrijf in één keer een derde van zijn vloot, waarmee het de eerste logistieke speler in België wordt met een vloot van deze omvang aan elektrische vrachtwagens.

De eActros 600 is uitgerust met een accucapaciteit van 600 kWh, gebaseerd op lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie. Dit stelt de voertuigen in staat om binnen 30 minuten van 20 naar 80 procent op te laden met Megawatt charging, en een actieradius van 500 kilometer te behalen. Dit maakt het mogelijk om ritten uit te voeren zonder onderweg te hoeven bijladen. Het voertuig is geschikt voor een gecombineerd GVW tot 44 ton en biedt dankzij zijn geruisloze werking en krachtige acceleratie een hoog niveau van comfort voor de bestuurder, ondersteund door geavanceerde veiligheidssystemen.

Peter Brock, CEO van Daimler Truck BeLux, verklaarde: “We zijn zeer verheugd om met EUTRACO samen te werken aan de vergroening van hun vloot. Onze eActros 600 is niet alleen technologisch geavanceerd, maar biedt ook de prestaties en betrouwbaarheid die essentieel zijn voor moderne logistieke operaties.”

Vincent Yserbyt, CEO van Ghistelinck Automotive, benadrukte het succes van de samenwerking: “Deze deal is het resultaat van een intensieve behoefteanalyse en een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen, waaronder Daimler Truck Financial Services Benelux, Daimler Truck BeLux en onze eigen verkoop-, service- en connectiviteitsdiensten.”

De eerste van de 50 eActros 600 vrachtwagens zullen eind 2025 geleverd worden, waarmee EUTRACO een belangrijke stap zet in de verduurzaming van zijn transportactiviteiten. Dit project maakt deel uit van de bredere strategische ambitie van EUTRACO om op korte termijn de derde grootste logistieke speler te worden in de Belgische markt en om een leidende rol te spelen in de overgang naar CO2-neutraal transport.

EUTRACO, opgericht in 1967, is uitgegroeid tot een dynamische logistieke dienstverlener met een uitgebreide klantenportefeuille. Met 15 locaties en een uitgebreide vloot, waaronder nu ook elektrische voertuigen, blijft EUTRACO voorop lopen in de logistieke sector.

Oorzaak hoge concentratie PFOS rond Lelystad Airport nog onbekend

LELYSTAD – In de Meerkoetentocht bij Lelystad Airport zit nog steeds te veel PFOS, schrijft waterschap Zuiderzeeland. Bij de laatste metingen begin augustus bleek de concentratie van deze chemische stof in de sloot langs het vliegveld weliswaar aanzienlijk lager dan de veel te hoge waardes in juli, maar het is nog steeds te hoog. Ook zijn twee zijsloten van de Meerkoetentocht nog ernstig vervuild met PFOS, stelt het waterschap.

De oorzaak van de verontreiniging is nog niet bekend. Er zijn meerdere mogelijke bronnen gevonden, een ervan is een oud oefenterrein voor brandbestrijding waar tot 1995 blusschuim met PFOS erin werd gebruikt. Of dat echt de bron is van de verontreiniging, wordt nog onderzocht.

Zuiderzeeland schrijft dat de hoge PFOS-gehaltes zich verplaatsen door de Meerkoetentocht, waarschijnlijk door veranderende weersomstandigheden. De bodem van de sloot zou niet erg vervuild zijn. Als daar gebaggerd wordt, mag de grond op de kade worden achtergelaten. Dat mag niet als er hoge concentraties PFOS of andere PFAS (een verzamelnaam voor duizenden chemische stoffen) in zitten.

In juli werd op een bepaald punt in de sloot 538 keer de toegestane waarde PFOS gemeten. Daarom kregen boeren in de omgeving het advies het water niet te gebruiken. In de sloot wordt volgens het waterschap niet gezwommen of gevist.

Duitse transportminister blij met verkoop DB Schenker aan DSV

BERLIJN – De Duitse minister van Transport, Volker Wissing, verwelkomt de verkoop van de logistieke dochter DB Schenker van staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn aan het Deense DSV voor meer dan 14 miljard euro.

Volgens Wissing moet Deutsche Bahn zich namelijk op zijn kerntaak richten, het spoorvervoer in Duitsland. Met de verkoop van Schenker zet het spoorbedrijf een belangrijke stap in die richting, aldus de minister.

Deutsche Bahn wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen. De nationale spoormaatschappij staat onder grote druk om de dienstverlening in Duitsland te verbeteren, want nu zijn er chronische vertragingen en uitval van treinen op het Duitse spoornet. Dat heeft onder meer te maken met verouderde infrastructuur en bouwwerkzaamheden aan het spoor.

Wissing stelt dat Deutsche Bahn “nog genoeg te doen heeft” bij het aanpakken van de problemen. De minister eiste eerder deze maand nog snelle verbeteringen bij Deutsche Bahn.

De overname en integratie van Schenker in DSV gaat wel gepaard met banenverlies in Duitsland. Het Deense transportbedrijf zei tegen persbureau Reuters dat er tussen de 1600 en 1900 arbeidsplaatsen vervallen. Dat zouden vooral kantoorbanen zijn.

Handelsnetwerk DNHK vreest economische schade door grenscontroles

DEN HAAG – De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) waarschuwt voor economische schade door de plotselinge invoering van grenscontroles tussen Nederland en Duitsland. Die maatregel heeft Nederlandse bedrijven “volledig verrast”, aldus de DNHK, het zakennetwerk waar meer dan 1500 Duitse en Nederlandse bedrijven bij zijn aangesloten.

Het is nog niet duidelijk in welke mate Duitsland de grenscontroles wil uitvoeren, maar “feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketens verstoren”. Dat zal vooral versproducten zoals zuivel en bloemen raken, vreest de DNHK.

Elke dag passeren ongeveer 100.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens, meldt de DNHK op basis van Duitse tolstatistieken. Een uur wachttijd kost volgens TLN 100 euro per vrachtwagen, zei die ondernemersorganisatie eerder deze week.

Vanaf komende maandag wil Duitsland paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens. “Wij hebben begrip voor de discussie in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese verworvenheid zijn en essentieel voor de welvaart.” Steekproefcontroles op langeafstandstransporten kunnen de schade verzachten, volgens de DNHK. Ook oppert die de invoering van Green Lanes waardoor goederenvervoer vrij over de grens kan, zoals tijdens de coronacrisis.

Afwachten

Doordat Duitsland de belangrijkste exportmarkt is voor Nederland, lopen bedrijven uit ons land schade op bij grenscontroles, verwacht de DNHK. Het handelsvolume tussen de twee landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat weten dat er niet meer duidelijk is over de grenscontroles dan eerder deze week. “Het is echt even afwachten. Je kan er ook niet op inspelen, omdat we domweg niet weten of ze doorgaan, hoe dan en hoe streng ze zijn. Het is uitermate vervelend voor ondernemers”, zegt een woordvoerder. De brancheorganisatie gaf eerder aan zich grote zorgen te maken en te vrezen voor aanzienlijke economische en sociale schade, omdat producten niet op tijd aankomen, handelsstromen in de war geschopt worden en de planning van transportbedrijven ernstig verstoord raakt.

Landbouwminister Wiersma: geen gedwongen krimp in mestplannen

DEN HAAG – Het kabinet gaat boeren niet dwingen om dieren van de hand te doen, om de dreigende mestcrisis het hoofd te bieden. Dat verzekert landbouwminister Femke Wiersma, die de plannen vrijdagmiddag presenteert. Zij spreekt van een “gebalanceerd pakket”, maar het is nog de vraag of haar maatregelen genoeg zullen helpen.

Donderdag lekte via De Telegraaf uit dat het kabinet dierrechten wil gaan afromen bij verkoop van dierenrechten. Dat kan onder meer voorkomen bij verkoop van een bedrijf. Zo krimpt de veestapel en daalt de mestproductie. Volgens De Telegraaf komt Wiersma met een plan dat minder ver gaat dan dat van haar voorganger Piet Adema, die ook aan maatregelen werkte. De Raad van State waarschuwde al dat Adema’s plan niet ver genoeg gaat.

Een mestcrisis dreigt, omdat boeren minder mest mogen uitrijden op hun land. Nederland mocht meer mest uitrijden dan andere EU-lidstaten, maar die zogeheten derogatie wordt afgebouwd omdat het Nederlandse water te vies is. Boeren die met te veel mest zitten, moeten dat laten afvoeren en verwerken. Dat kost zo veel geld dat veel boeren naar verwachting failliet zullen gaan.

BBB-leider Caroline van der Plas, partijgenoot van Wiersma, dreigde donderdag de politiek te verlaten als er sprake is van gedwongen krimp. Ook voor Wiersma is dat een “principieel punt”.

Autodealers zien winst met ruim 34 procent dalen

De nettowinst van de gemiddelde autodealer in het tweede kwartaal van 2024 kwam uit op 1,15 procent van de omzet. Dit betekende een winstdaling van 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de gemiddelde omzet van autodealers steeg met 6,03 procent. Dat blijkt uit de laatste Branche Barometer van BOVAG.

Bert de Kroon, Voorzitter BOVAG Autodealers: “De markt trekt zich verder terug, terwijl de kosten blijven stijgen. De prijzen van onderdelen en arbeidsloon worden sterk beïnvloed door inflatie, en de kosten voor werkkapitaal en voorraden nemen toe door de hoge rente. Daarnaast blijven ook huisvestings- en automatiseringskosten stijgen. Al met al een ware kostengolf, waardoor het nettoresultaat ieder kwartaal verder onder druk komt te staan.”

Nieuwverkoop onder druk

De gemiddelde omzetstijging was niet terug te zien in het aantal verkochte nieuwe auto’s. De omzet uit nieuwe auto’s daalde gemiddeld met zo’n 200.000 euro: dealers verkochten gemiddeld 15 auto’s minder. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bij de dealer steeg met 2.063 euro (of 6,2 procent), naar een gemiddelde van 35.285 euro.

De Kroon: “Dealers moeten weer actief aan de slag om auto’s te verkopen, wat betekent dat bonussen en provisies stijgen. De kosten van het demopark per gefactureerde auto zijn door kostenstijgingen en teruglopende orders met maar liefst met 34,05 procent (of 79 euro) toegenomen.”

Dealers zien hun orderintake dalen om meerdere redenen. Particuliere verkopen staan door prijs- en rentestijgingen onder druk. En ook private lease is door het verdwijnen van het A-segment en de rentestijging minder aantrekkelijk geworden. Verder blijft er onzekerheid rondom elektrische auto’s, door onduidelijkheid over de stroomprijzen, netcongestie, belastingvoordelen en het wisselende beleid van de overheid waardoor ook de zakelijke markt afwachtend is.

Dealer verkoopt meer gebruikte auto’s

Autodealers verkochten in het afgelopen kwartaal meer gebruikte auto’s: gemiddeld 27 occasions extra ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit occasionverkoop steeg dan ook met 12,6 procent. Voor het eerst in lange tijd daalde de gemiddelde verkoopprijs van gebruikte auto’s bij de dealer: 485 euro lager dan een jaar eerder, wat de gemiddelde prijs op 18.919 euro bracht.

Toch was deze omzetstijging niet voldoende om het afdelingsresultaat op peil te houden. De Kroon: “We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Maar: deze transacties zijn volatiel en kostenintensief. Zo werden dit kwartaal de effecten van de verplichte 12 maanden garantie, opgelegd door Europese regelgeving, volledig inzichtelijk. De garantiekosten stegen met maar liefst 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, naar 88 euro per gefactureerde gebruikte auto.”

De werkplaats

Autodealers zagen de omzet uit onderdelenverkoop met gemiddeld 170.000 euro stijgen, vooral dankzij een toename van schadeherstel. Toch had ook het magazijn te maken met stijgende kosten, zoals duurdere onderdelen door een stijgende inflatie, wat resulteerde in een lager afdelingsresultaat.

De werkplaatsen deden het relatief goed, met een omzetstijging van 23,7 procent. De kostenstijgingen in de werkplaats konden hierdoor worden opgevangen, waardoor het afdelingsresultaat relatief stabiel bleef. Gemiddeld is er per werkplaats 1,1 FTE bijgekomen, in lijn met de omzetstijging. De Kroon: “In het verleden zagen we in de barometer een personele toename die zich niet vertaalde in de omzet, dus dat is positief. Maar tegelijkertijd blijft het verbeteren van de efficiëntie een uitdaging. Het aantal gefactureerde uren per monteur kan aanzienlijk verbeteren naarmate nieuwe medewerkers vertrouwd raken met bepaalde processen en systemen.”

Dankzij bellen achter het stuur vrachtwagen met diverse mankementen uit het verkeer gehaald

BAD BERLEBURG – Dinsdag 10 september heeft de Duitse politie een vrachtwagen met aanzienlijke mankementen uit het verkeer gehaald.

De agenten voerden gerichte controles uit op overtredingen van mobiele telefoons in het Duitse Bad Berleburg. Ze merkten een vrachtwagenchauffeur op die tijdens het rijden zijn smartphone gebruikte. Agenten hielden de vrachtwagenchauffeur aan.

Toen ze de cabine controleerden, waren de agenten verbaasd. Er waren meerdere waarschuwingslichten actief. Het controlelampje van het antiblokkeerremsysteem, dat ook actief was, was zelfs afgeplakt met ducttape.

Verder leek de bestuurderscabine behoorlijk comfortabel. Gordijnen bij de voorruit en een ventilator bij het passagiersraam vulden het interieur aan. De agenten vonden echter dat deze apparaten het zicht van de respectievelijke achteruitkijkspiegels verhinderden.

Later bleek dat de APK al ruim zeven maanden was verlopen. Door de actieve knipperlichten was het duidelijk dat het voertuig niet meer rijklaar was. De politieagenten lieten het daarom door een TÜV-expert controleren. Naast het reeds vermoedelijk defecte remsysteem ontdekte hij nog andere ernstige gebreken en zette de vrachtwagen stil.

De chauffeur, die tevens de eigenaar van de vrachtwagen is, wordt nu aangeklaagd voor diverse overtredingen.

Vrachtvolumes Brussels Airport licht gedaald in augustus

ZAVENTEM – In augustus daalden de luchtvrachtvolumes op Brussels Airport licht met 3 procent, om uit te komen op een totaal van 47.500 ton. De totale vrachtvolumes namen ook met 3 procent af, tot ongeveer 56.500 ton.

Het volvrachtsegment kent een daling van 12 procent, terwijl de vracht aan boord van passagiersvluchten flink stijgt met 26 procent. Bij de expresdiensten zien we een daling van zo’n 11 procent.

De getruckte volumes nemen licht af met 1,5 procent.

De belangrijkste importregio’s zijn Azië, Afrika en Noord-Amerika. We zien dezelfde top drie ook bij de exportregio’s met Azië voorop, gevolgd door Afrika en Noord-Amerika.

Ook vrijdag geen vluchten op luchthaven Charleroi om staking

CHARLEROI – Alle vluchten van en naar het vliegveld in Charleroi in België zijn vrijdag geschrapt omdat werknemers daar staken. Donderdag gebeurde dit ook al.

Volgens de website van Brussels South Charleroi Airport gaan zo’n 67 vertrekkende vluchten niet door die vrijdag gepland stonden. Zes vluchten worden omgeleid via de luchthaven van Brussel.

De luchthaven van Charleroi, ook populair onder Nederlanders, raadt passagiers opnieuw aan niet naar het vliegveld te gaan en contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij.

Bagageafhandelaren, werknemers die passagiers inchecken en mensen die vliegtuigen bijtanken hebben het werk neergelegd uit onvrede over hun arbeidsomstandigheden. Daardoor gingen donderdag al ongeveer tachtig vertrekkende vluchten niet door. Vakbonden klagen al maanden over de werkdruk en “agressiviteit” van het management.

Vrijdagochtend overleggen de directie van het vliegveld en de vakbonden over een oplossing. Beide partijen willen dat de luchthaven zaterdag weer open is.

Syriër opgepakt in Duitsland om plan om militairen aan te vallen

MÜNCHEN – De Duitse autoriteiten hebben een Syrische man van 27 jaar opgepakt, schrijft nieuwssite Tagesschau. Hij zou volgens justitie van plan zijn geweest om met een machete militairen aan te vallen en te doden.

De man is volgens de aanklagers vermoedelijk een radicale islamist, die wilde toeslaan in de Noord-Beierse stad Hof. Daar staat een kazerne van de Bundeswehr.

De verdachte zou van plan zijn geweest de militairen aan te vallen tijdens hun middagpauze. Hij kocht enkele dagen geleden twee machetes, van naar verluidt zo’n 40 centimeter.

Duitsland werd drie weken geleden opgeschrikt door een aanslag in Solingen, die werd opgeëist door Islamitische Staat. Een Syriër stak tijdens een stadsfeest drie mensen dood en verwondde er acht.

Het leidde tot flinke discussies in het land over de veiligheid op straat en het aantal migranten dat Duitsland binnenkomt. De regering in Berlijn heeft in reactie daarop besloten weer paspoortcontroles in te voeren aan alle grenzen.

Nieuwe CEO voor Broshuis

Met ingang van 1 januari 2025 zal Pieter-Bas Broshuis een stap terug doen van Broshuis International BV. Op de bovengenoemde datum, zal hij zijn functie als CEO, overdragen aan Harold Vorsteveld (de huidige CCO).

Pieter-Bas zal, als enige bestuurder, toetreden tot de Broshuis Holding BV en blijft op deze wijze nauw betrokken bij de activiteiten van Broshuis International BV. Regelmatig zal hij aanwezig zijn op kantoor en Broshuis mede vertegenwoordigen bij grote stakeholders. De aandelen blijven volledig in handen van Pieter-Bas Broshuis. Zo blijven de normen en waarden van het familiebedrijf gewaarborgd.

Harold Vorsteveld zal, vanaf 1 januari 2025, de eindverantwoording overnemen bij Broshuis International BV. Pieter-Bas: “Harold en ik werken al jaren zij-aan-zij. Hij was tevens mijn plaatsvervanger tijdens mijn afwezigheid. Met zijn 25-jarige Broshuis-ervaring, waarvan 17 jaar als commercieel directeur én bijzondere kennis van de organisatie, de markt en het product, is hij bij uitstek de geschikte opvolger.”

Harold gaat, samen met de directie en het managementteam, de sterke fundamenten die hij samen met Pieter-Bas heeft aangebracht verder verstevigen. “Ook worden er plannen gemaakt voor de toekomst van ons bedrijf, met de focus op continuïteit.”

“Wij wensen Harold succes in zijn nieuwe functie. Gelet op de huidige, gezonde en langjarige orderportefeuille (30% defensie, 70% civiel) hebben wij het volste vertrouwen in de toekomst.”

Hermans: passage Gronings gas naar eer en geweten opgeschreven

DEN HAAG – VVD-vicepremier en klimaatminister Sophie Hermans, die een belangrijke rol speelde in de formatie, zegt dat de coalitie niets verkeerds bedoelde met een passage uit het regeerakkoord over gas uit Groningen.

Daarin staat “geen Gronings gas meer”, maar daarmee wordt bedoeld dat alleen uit het grote Groningenveld geen gas meer wordt gewonnen. Hermans zegt dat de passage “naar eer en geweten” is opgeschreven.

Het leidde tot onrust in een debat donderdag, omdat onduidelijk was of kleinere gasvelden in Groningen ook onder deze afspraak zouden vallen. Dat bleek niet het geval: uit deze velden kan wel degelijk nog gas worden gewonnen, “mits het veilig kan” verheldert Hermans. “Je wil natuurlijk nooit dat hier onduidelijkheid over is: gas uit het Groningenveld komen we niet aan.”

Roemer: aanpak arbeidsmigratie nieuw kabinet dreigt fout te lopen

DEN HAAG – Emile Roemer vreest dat er dingen verkeerd gaan met de aanpak van het nieuwe kabinet rond de uitwassen van arbeidsmigratie. Dat zegt de voormalige SP-leider, wiens aanbevelingen uit een rapport in het hoofdlijnenakkoord zijn opgenomen, tegen NRC.

Roemer leidde in 2020 een commissie die voor het vorige kabinet onderzoek deed naar arbeidsmigranten. In een rapport kwam hij met vijftig concrete maatregelen om uitbuiting tegen te gaan, waaronder eisen rond huisvesting van migranten. Rond zijn rapport zijn diverse nieuwe wetsvoorstellen ingediend of nog in de maak. Het huidige kabinet heeft de ‘Roemer-aanpak’ opgenomen in het hoofdlijnenakkoord.

Maar Roemer zelf zegt in een interview met NRC dat een van de “meest cruciale” aanbevelingen uit zijn onderzoek dreigt te sneuvelen. Het gaat met name om de registratie van arbeidsmigranten in Nederland. Het kabinet weigert tot nu toe om sommige arbeidsmigranten verplicht hun adres te doen opgeven.

Roemer had ook aanbevolen om werkgevers een zorgplicht te geven, waardoor ze gedwongen worden om arbeidsmigranten zich correct te laten registreren. Maar dit plan komt niet meer voor in een wetsvoorstel om de toelating van arbeidsmigranten te regelen.

Roemer heeft daarom de indruk “dat men aan het cherrypicken is uit mijn aanbevelingen. Zo van: we breiden de Arbeidsinspectie flink uit, maar laten die lastige maatregelen zitten. Maar dan stort de hele aanpak als een kaartenhuis in elkaar. Alle aanbevelingen hangen met elkaar samen. Je kunt de inspectie uitbreiden tot je een ons weegt, maar er moet wel een wettelijk kader onder liggen waar je werkgevers op kunt controleren. Anders kun je nog niks.”

Van rijden onder invloed tot geen gebruik autogordel: meerdere overtredingen door vrachtwagenchauffeurs bij controle

Foto: ILT

DEN HAAG – Verschillende Nederlandse toezichthouders, waaronder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie, hielden donderdag 5 september samen met de Belgische en Luxemburgse toezichthouders controles in het wegvervoer van goederen. Precies 80 jaar geleden, op 5 september 1944, werd de Benelux-unie opgericht. Dat is de aanleiding voor een gezamenlijke controle in alle drie de landen. In Nederland zijn in totaal negentien vrachtwagens gecontroleerd waarvan de vervoerders voor meerdere overtredingen worden beboet.

De controles richtten zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden, het correct gebruik van de tachograaf, ketenaansprakelijkheid en de aanwezigheid van de verplichte documentatie. De controle in Nederland vond plaats op het terrein van Rijkswaterstaat in Moerdijk.

Nederlandse deelnemers

Aan de Nederlandse controle in Moerdijk namen ook collega’s deel van de politie Transport- en Milieucontrole Landelijke expertise en operaties, politie team verkeer Zeeland/West-Brabant, Koninklijke Marechaussee, Nederlandse Arbeidsinspectie, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en RDW. De Arbeidsinspectie keek gericht naar de naleving van de detacheringsrichtlijn, waarvoor zij toezichthouder is.

Nederlandse resultaten

Tijdens de controle is een flink aantal overtredingen geconstateerd. Bij een groot deel van het aantal gecontroleerde vrachtwagens zijn meerdere gebreken vastgesteld. Het is nog niet bekend wat de hoogte van de boetes zal zijn.

  • Twee chauffeurs zijn aangehouden voor ladingdiefstal. De recherche gaat dit verder onderzoeken.
  • Door technische gebreken is er bij drie vrachtwagens een WOK (Wachten op Keuring) status op het kenteken gezet. Daardoor wordt het kenteken ongeldig en moet het voertuig eerst gekeurd worden bij RDW. Na goedkeuring is het kenteken weer geldig.
  • De Arbeidsinspectie gaat twee vervoerders nader onderzoeken omdat de bestuurder niet in loondienst was en er geen melding van detachering in Nederland was gedaan.
  • Twee transporten worden nader onderzocht in het kader van de milieuwetgeving.

Er is 33 keer een proces-verbaal opgemaakt voor de volgende overtredingen:

• Geen richting aangeven (1x)
• Mobiele telefoon vasthouden (1x)
• Geen gebruik van de autogordel (3x)
• Onvoldoende zicht (1x)
• Beschadigde voorruit (2x)
• Rijden onder invloed (1x)
• Beschadigde band of onvoldoende profiel (2x)
• Incorrecte ladingzekering (3x)
• Aslastoverschrijding (1x)
• Vering van het voertuig (1x)
• Overschrijding van de hoogte van het voertuig (2x)
• Gescheurde remschijf of verkeerd afgestelde remmen (2x)
• Gescheurde chassis (3x)
• Ladingzekering (3x)
• Scherp uitstekende delen (2x)
• Geen eurovergunning (2x)
• Valse identiteit opgeven (2x)
• Vals document (1x)

80 jaar Benelux

Op 5 september 1944 richtten de gevluchte regeringen van België, Nederland en Luxemburg de Benelux-unie in Londen op. Door het vormen van een douane-unie konden goederen vrij tussen de Benelux-landen worden vervoerd. Dankzij het Benelux-Verdrag van Luik uit 2014, kunnen inspectiediensten bij controles van goederenvervoer grensoverschrijdend samenwerken.

De inspecteurs kunnen zodoende hun kennis van en ervaring met wegcontroles delen en de procedures beter op elkaar afstemmen. De samenwerking brengt meer eenheid in het toezicht op en de handhaving van de Europese wetgeving met betrekking tot het wegvervoer van goederen.

Ook draagt deze bij aan een eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven, betere arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor chauffeurs en de verkeersveiligheid.

CNV wil loonsverhoging tot zes procent en verkorting werkweek

UTRECHT – CNV zet in op een loonsverhoging tussen de 3,5 procent en 6 procent in het komende cao-seizoen. Daarnaast pleit de vakbond voor een arbeidsduurverkorting van twee uur per week. Ook wil CNV afspraken maken over meer zekerheid voor werknemers en dienen ze na een jaar dienstverband een vast contract te krijgen.

“De afgelopen twee jaar hebben we hoog ingezet op onze loonvraag. Met als gevolg soms loonsverhogingen van boven de 10 procent. Dit was hard nodig: de inflatie was immers torenhoog”, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin.

Nu vrijwel alle cao’s inflatiecompensatie hebben gekregen, ligt de loonvraag volgens Fortuin in lijn met de verwachte inflatie van 3,2 procent en groei van de arbeidsproductiviteit van 1,3 procent in 2025. Een kortere werkweek is volgens hem noodzakelijk om werkenden meer lucht te geven en ruimte te bieden voor het leven naast het werk.

De vakbond wil ook afspraken over de fietsvergoeding, waarbij de onbelaste reiskostenvergoeding van 0,23 euro per kilometer ook voor fietsers moet gelden. CNV zet daarnaast in op een kostendekkende vergoeding voor werkenden die met het openbaar vervoer en auto naar het werk gaan. Diverse peilingen tonen volgens de bond aan dat de meeste leden toeleggen op de reis naar hun werk. “De onbelaste vergoeding van 23 eurocent per kilometer moet er dus snel voor iedereen komen die naar het werk reist”, aldus Fortuin.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...