Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 17:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 136

Nederlandse tak schoenenwinkelketen Bristol is officieel failliet

EINDHOVEN – De Nederlandse tak van Bristol is officieel failliet. De rechtbank Oost-Brabant heeft het bankroet van de mode- en schoenenwinkelketen uitgesproken.

Het Belgische moederbedrijf van Bristol, Euro Shoe Group, had het faillissement maandag aangevraagd bij de rechtbank. Naast het hoofdkantoor in Eindhoven heeft de keten 78 vestigingen in Nederland. Bij het bedrijf werken 370 mensen. Zij verliezen met het bankroet hun baan. Euro Shoe Group zei maandag dat zij hun salaris over augustus nog wel krijgen.

De Nederlandse winkels zouden “in beperkte mate” openblijven, totdat er een curator zou zijn aangesteld. De rechtbank heeft nu twee curatoren aangewezen. Wat er precies met de winkels gaat gebeuren, is nog niet duidelijk. De curatoren waren vooralsnog niet bereikbaar. De webshop sloot vorige week al in Nederland en België.

De afgelopen tijd heeft Bristol een grote uitverkoop gehouden om met die opbrengsten een deel van de schulden af te kunnen lossen. Marketingtopvrouw Lore Vanaudenhove zei in juli al dat dit geld niet genoeg is voor het afbetalen van alle schulden.

Euro Shoe Group kampt sinds 2019 met problemen, zoals de nasleep van de coronacrisis, gestegen huur- en energiekosten en minder koopkracht bij consumenten. Het bedrijf vroeg eind mei een vorm van uitstel van betaling aan in België. Daarmee was Euro Shoe Group tijdelijk beschermd tegen schuldeisers.

Het moederbedrijf van Bristol probeerde eerder een overnemer te vinden voor de Nederlandse winkels, maar dit is niet gelukt. In België hebben vier partijen een aantal winkels in dat land overgenomen. Een daarvan is de Franse schoenenketen Chaussea. Die neemt 62 winkels van Bristol over en enkele medewerkers van het hoofdkantoor. De andere drie partijen nemen twaalf winkels over.

Vermiste Nederlandse vrouw overleden gevonden op Samos

SAMOS – De Nederlandse vrouw die sinds donderdagochtend vermist was op het Griekse eiland Samos is woensdag overleden gevonden. Dat melden ingewijden.

Verschillende zoekteams zochten sinds zaterdagochtend met onder meer drones en honden naar de 65-jarige vrouw uit Amsterdam.

De ingewijden laten weten dat de vrouw vermoedelijk een verkeerd pad is ingeslagen bij een kruising. Het pad bevat een misleidende splitsing, waar iemand makkelijk verkeerd loopt, ook omdat er wel rode markeringen bijstaan. “Waarschijnlijk is het een oude route”, aldus een betrokkene.

Het is nog onduidelijk wat er met het slachtoffer is gebeurd. Ze kan zijn uitgegleden, want het pad dat zij vermoedelijk heeft genomen is vrij gevaarlijk. Maar ze kan ook verdwaald zijn, of te weinig hebben gedronken, zegt de ingewijde.

Toestellen Transavia staan vast op Eindhoven Airport

EINDHOVEN – Transavia kan geen vluchten vanaf Eindhoven omleiden naar andere luchthavens, omdat verschillende toestellen van de maatschappij vast staan op Eindhoven Airport. Op die luchthaven is door een grote storing op een netwerk van Defensie tot in ieder geval 17.00 uur geen vliegverkeer mogelijk.

Transavia is wel druk aan het zoeken naar oplossingen voor passagiers. Volgens een woordvoerder is het gelukt om een vervangend toestel te vinden voor een vlucht naar Alicante, die woensdagochtend vanaf Eindhoven had moeten vertrekken. Die vlucht vertrekt nu vanaf Schiphol. Maar voor andere vluchten lijkt eenzelfde oplossing lastig.

Mocht het vliegverkeer na 17.00 uur weer worden hervat, is het ook nog maar de vraag hoeveel vluchten er nog in de avond uitgevoerd kunnen worden. Waarschijnlijk zijn dan alleen nog enkele korte vluchten mogelijk.

Op een gegeven moment gaat de luchthaven dicht. Vliegtuigen mogen niet zomaar ‘s nachts aankomen. Dat betekent in de praktijk dat de vliegtuigen van Transavia alleen maar ergens heen kunnen vliegen als er nog voldoende tijd is om terug te keren en voor de nachtsluiting op Eindhoven weer binnen te zijn.

Onderzoek naar meer overlevende crewleden gezonken superjacht Bayesian

ROME – Italiaanse aanklagers hebben onderzoeken ingesteld naar nog eens twee bemanningsleden die het zinken van superjacht Bayesian overleefden. Het gaat onder meer om scheepsingenieur Tim Parker Eaton, bericht persbureau ANSA.

Een bron zegt tegen persbureau Reuters dat ook de rol van Matthew Griffith wordt bekeken. Hij zou op wacht hebben gestaan in de nacht van het incident.

De autoriteiten onderzoeken of Eaton door mogelijke nalatigheid verantwoordelijk kan worden gehouden voor de dood van opvarenden. Hij heeft mogelijk geblunderd door veiligheidssystemen niet te activeren, bericht het persbureau.

Het zinken van de Bayesian heeft deze maand het leven gekost aan zeven mensen, onder wie techmagnaat Mike Lynch en zijn dochter. Het jacht verging tijdens een storm in de buurt van Porticello op Sicilië.

De autoriteiten kijken ook naar de rol van kapitein James Cutfield. Hij weigerde eerder om vragen van aanklagers te beantwoorden. De Nieuw-Zeelander beriep zich op zijn zwijgrecht, volgens zijn advocaat omdat hij uitgeput is en omdat zijn verdediging nog wacht op aanvullende informatie. Dat aanklagers een onderzoek instellen naar bemanningsleden betekent niet automatisch dat ze ook strafrechtelijk worden vervolgd.

Het vergaan van het luxejacht leidde tot verbaasde reacties van experts. Die vroegen zich af hoe het vaartuig zo snel kon zinken. Het wrak van de Bayesian moet nog worden geborgen. Het ligt op een diepte van ongeveer 50 meter op de zeebodem.

AVG Groep neemt Schmidt & Tönnies GmbH over

GENNEP – AVG Groep meldt dat zij het Duitse Schmidt & Tönnies GmbH in Werl hebben overgenomen.

“Deze strategische stap versterkt onze positie als logistieke dienstverlener binnen de AVG Groep en opent de deur naar nog intensievere samenwerking met BBL en andere logistieke partners”, aldus het bedrijf op LinkedIn.

Vanaf 1 januari 2025 zal het bedrijf verdergaan onder de naam AVG Distributions GmbH, met Rui Macedo en Konstantin Drettas aan het roer.

“We kijken uit naar een succesvolle integratie en zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die deze overname met zich meebrengt.”

Schmidt & Tönnies, geleid door de familie Dröppelmann, staat inmiddels onder leiding van de derde generatie. Het Duitse transportbedrijf werd in 1920 opgericht.

De corebusiness van het bedrijf is het transport van bouwmaterialen. Daarnaast bieden zij speciale oplossingen zoals bouwplaatsleveringen met een meeneemheftruck. “Onze kracht is de individuele afhandeling van uw transporten. Daarnaast bieden wij diensten aan zoals douaneafhandeling, lucht- en zeetransport”, aldus het bedrijf.

AVG Transport verzorgt voor een breed scala van nationale en internationale opdrachtgevers de logistiek van onder andere bouwstoffen. Het werkgebied van AVG Transport is de Benelux en Duitsland.

Advocaten Mikael: IND is nu aan zet

AMSTERDAM – Volgens de advocaten van de Nederlands-Armeense jongen Mikael (11) is “de IND nu aan zet”, zo staat woensdag te lezen op de website van advocatenkantoor Prakken d’Oliveira.

Dinsdag meldde de Volkskrant dat de advocaten, Dora Brouwer en Flip Schüller, een nieuwe verblijfsaanvraag hebben ingediend voor hem en zijn moeder. De advocaten beantwoorden woensdag geen verdere vragen over de kwestie “in verband met de privacy van betrokkenen”. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wilde het nieuws dinsdag niet bevestigen.

Volgens de advocaten hebben Mikael en zijn moeder het recht op verblijf in Nederland omdat Mikael niet alleen door zijn moeder, maar ook door zijn vader wordt verzorgd en opgevoed in Nederland. Op grond van het EU-recht heeft Mikael daarom verblijfsrecht, schrijven ze. De vader van Mikael is net als de moeder van Mikael van Armeense komaf, meldt de Volkskrant. Hij mag in Nederland blijven omdat hij getrouwd is met een Nederlandse vrouw en zijn kinderen de Nederlandse nationaliteit hebben.

Mikael en zijn moeder kregen op 31 juli van de Raad van State te horen dat ze niet in Nederland mogen blijven en naar Armenië worden uitgezet. Daarop hebben de advocaten, zo schrijven ze, “alle feiten en omstandigheden op een rij gezet en geanalyseerd in het licht van de recente Europese jurisprudentie”. Daarop kwamen ze tot de conclusie dat hun aanvraag “logisch en kansrijk is”.

Belangrijke rol

“Op grond van de geldende regelgeving mogen Mikael en zijn moeder de behandeling van deze aanvragen afwachten in Nederland. Ze mogen zo lang niet worden uitgezet”, stellen de advocaten.

Volgens Brouwer heeft de vader een belangrijke rol in het leven van Mikael. “Hij heeft het gezag over Mikael en er is goed contact”, zegt ze in de Volkskrant. Brouwer zegt dat ook voor de moeder van Mikael een nieuwe aanvraag is ingediend, omdat zij niet gescheiden kan worden van haar zoon. De route via de vader van Mikael werd volgens de advocaten niet eerder ingezet omdat de kans groot leek dat de jongen mocht blijven op grond van de zogenoemde Afsluitingsregeling, de opvolger van het kinderpardon, zo is te lezen in de Volkskrant.

Asielminister Marjolein Faber zei woensdag in een reactie het “onwenselijk” te vinden dat Mikael en zijn moeder een nieuwe verblijfsaanvraag hebben gedaan. Volgens haar kan het stapelen van procedures “niet zo doorgaan”. Ze zegt snel met plannen te komen om dit in te perken.

Eerste Scania voor A1 Verhuur nadat 17-jarige zoon Scaniadealer mailt

NIJKERK – A1 Verhuur uit Nijkerk met vestigingen in Barneveld, Ede, Ermelo, Nijkerk en Zeewolde nam deze maand een nieuwe Scania in gebruik als kraanwagen met een laadbak. De rondom luchtgeveerde P370 6×2*4 met een gestuurde en hefbare naloopas is de eerste truck van het Zweedse merk die directeur Martin van Ginkel aan zijn wagenpark toevoegt. Het voertuig gaat voornamelijk eigen materieel van en naar klanten brengen. Maar natuurlijk rijdt A1 Verhuur ook voor derden.

A1 Verhuur bestaat in 2025 twintig jaar en is door Van Ginkel door de jaren uitgebouwd tot een landelijk opererend verhuurbedrijf voor materieel in de bouw, maar ook in de evenementenbranche. “Wij verhuren alles van een rolsteiger tot een klopboor en van een shovel tot een hoogwerker aan bedrijven en particulieren. Maar we leveren ook hekken en generatoren. Al dat materieel wordt of door klanten zelf afgehaald en geretourneerd of door ons op de bouwplek aangeleverd. Dat laatste hebben wij het liefste omdat het voor ons beter planbaar is. En daar gebruiken we tot nu toe drie bestelauto’s en twee trucks voor en sinds deze maand dus een derde vrachtwagen.”

Dat het een Scania geworden is heeft een wat bijzondere achtergrond. “Ik was al in gesprek met een ander merk. Maar mijn 17-jarige zoon die op de zaterdagen ook bij mij in de zaak werkt, had veel liever een Scania. Alleen ik had zoiets van ‘Jawel, Ricardo, maar ik praat nu al met een andere toeleverancier’. Blijkt dat mijn zoon op eigen initiatief een mailtje gestuurd had naar de Scaniadealer hier vlakbij. Dat heeft hij blijkbaar goed gedaan want die nam hem uiterst serieus en belde prompt. Dat was tijdens schooltijd in de klas dus hilariteit alom. Maar toch kwam er een accountmanager van de Scaniadealer op de koffie. En dat werd een goed gesprek. Er was duidelijk een klik en zijn aanbod was ook serieus. Dus hebben we nu voor het eerst in ons bestaan een Scania lopen. Mijn chauffeur tevreden, zoonlief blij en ik moet zeggen: het is een prachtige truck die helemaal precies zo uitgerust is dat wij er optimaal mee kunnen werken.”

De rode Scania met de verlengde dagcabine is rondom luchtgeveerd en heeft een vier keer gestempelde HIAB 40 ton/m kraan achter de cabine staan. “Daarom hebben we ook gekozen voor een 10 tons vooras. De luchtvering geeft weer net iets meer bodemspeling op een bouwterrein. En we hebben we bij Scania het voordeel dat we meteen een nauwkeurige aslastindicator hebben die per as het gewicht aangeeft”, somt Martin een aantal van de speciale features op.

“Daarachter staat weer een 6,30 meter lange laadbak met ingebouwde twistlocks in de bodem. Dat is bij ons superhandig. Want nu kunnen wij allerlei zaken als steigermaterieel meenemen of een machine, een kleine shovel of een generator. We verhuren ook containers en een 20 voeter past ook in de bak en kan dan gezekerd worden met de twistlocks.

Hoe de Scania het gaat doen binnen zijn bedrijf weet Martin natuurlijk nog niet. “Maar ik verwacht van een premium merk dat het verbruik in orde is. En verder hebben we er alles aan gedaan om hem een echte kans te geven. We hebben bewust voor een gewone cabinehoogte gekozen zodat de chauffeur ook voorover de cabine kan kranen. Daarvoor biedt de 10 tons vooras ook voldoende technische ruimte. En dankzij de 6×2*4 configuratie met de gestuurde naloopas weet ik zeker dat de auto heel kort draait. Dat is in ons vak belangrijk. Want wij zitten geregeld op plaatsen waar het niet bepaald ruim is. In dat verband zijn de uitstekende zichthoeken door de lage cabine ook heel fijn. En ik heb mij laten vertellen dat zeker ook de spiegelbezetting van deze truck goed is. Dus met voldoende werkverlichting en twee camera’s die ik heb laten monteren, kan het niet anders dan dat Robinson onze chauffeur optimaal zicht rondom heeft. In de cabine hebben we gekozen voor een premium stoel en een koelkastje. Daarmee zou het toch moeten lukken voor die 80.000 km per jaar die wij rijden.”

En zoon Ricardo? “Die gaat eerst nog een paar jaar leren voor werktuigbouwkundige. Maar wie weet groeit er wel een echte directeur uit die jongen. Hij weet in ieder geval wat hij wil.”

Geen vliegverkeer Eindhoven Airport tot zeker 17.00 uur

EINDHOVEN – Op Eindhoven Airport is geen vliegverkeer mogelijk tot zeker 17.00 uur, maakte de luchthaven bekend.

De luchthaven kampt woensdag met een grote storing op een netwerk van Defensie. De systemen die gebruikmaken van dit netwerk liggen plat.

“Houd de website in de gaten voor actuele vluchtinformatie of neem bij vragen over je vlucht contact op met je luchtvaartmaatschappij”, meldt het vliegveld.

Verschillende vluchten zijn omgeleid naar Brussel, het Duitse Weeze en Amsterdam. De woordvoerder van Eindhoven Airport is niet bereikbaar voor commentaar.

Van Kuijk Groep neemt deel Van Kemenade Transport over

HELVOIRT – Om ook in de toekomst optimale service te kunnen bieden, en de continuïteit te waarborgen heeft de Van Kuijk Groep ervoor gekozen om het mesttransport transportbedrijf Van Kemenade Transport BV over te nemen.

Mevrouw van Kemenade laat donderdagochtend aan de redactie weten dat het in tegenstelling tot eerdere berichtgeving alleen het mesttransport, twee containerauto’s en twee walking floor auto’s betreft en niet het volledige transportbedrijf.

“Door deze overname kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn en biedt het meer continuïteit, die hiermee gewaarborgd wordt”, aldus Van Kuijk.

De planning wordt gecentraliseerd in Helvoirt waar de nodige kennis en moderne automatisering aanwezig is.

Van Kemenade Transport is een transportbedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met container- en walking floor-transporten in mest.

Vakutrans BV en Van Kemenade BV hebben besloten om per 1 oktober de activiteiten over te dragen aan Vakutrans BV.

Vakutrans BV is al jaren actief in de mesthandel en in het transport van reststromen afkomstig van levensmiddelenfabrieken, die naar de feedsector gaan. Deze overname sluit aan bij de visie van de Van Kuijk Groep.

Van Kuijk Groep, waaronder Vakutrans BV en Koenen Transport Veghel BB, behoren, over de overname: “In alle feed-, food- en bemestingsproduct markten waarin wij actief zijn, willen wij blijven groeien. Het vasthouden aan onze kernwaarden, afspraak is afspraak, betrouwbaarheid, loyaliteit en het zoeken naar oplossingen om de dienstverlening efficiënter, klantgerichter en beter in te richten, moet het mogelijk maken deze groei te realiseren.”

“Door gebruik te maken van hightech transportmaterieel en automatisering onderscheiden wij ons van de concurrentie. Hierdoor kunnen wij ons verder specialiseren, zowel in de agri- als in de feedsector. Onze focus ligt dagelijks op de toekomst: waar liggen nog kansen en hoe kunnen we onze opdrachtgevers nog beter van dienst zijn?”

Grote storing komt bij Defensienetwerk vandaan

DEN HAAG – De grote storing waardoor veel diensten met grote problemen kampen is het gevolg van een storing op het Defensienetwerk. Dat bevestigt een woordvoerder van het departement aan het ANP. De systemen die gebruikmaken van dit netwerk liggen plat.

Hulpdiensten, Eindhoven Airport, gemeenten en andere organisaties kampen met problemen als gevolg van de storing. Het Nationaal Cyber Security Centrum sprak eerder op de ochtend van een “storing in een datacenter”. Niet alle diensten ondervinden hinder: het gaat dus alleen om organisaties die gebruikmaken van het Defensienetwerk. Het ministerie van Defensie werkt hard aan een oplossing, laat een woordvoerder weten.

De storing raakt ook het communicatiesysteem waarmee agenten met elkaar praten. Volgens minister David van Weel (Justitie) kunnen agenten wel op een andere manier met elkaar communiceren. Het meldkamersysteem en 112 werken wel gewoon naar behoren, aldus de bewindsman. Daarnaast ligt het vliegverkeer plat op Eindhoven, waar ook een militaire vliegbasis zit. Sommige loketten van de overheid zijn slecht te bereiken.

Minister van Defensie Ruben Brekelmans kan “op dit moment nog geen mededelingen” doen over de vraag of het over een storing gaat of mogelijk een aanval. “Dat is precies wat we aan het uitzoeken zijn.” Naar verluidt wordt niet uitgegaan van een cyberaanval.

“De marechaussee functioneert op dit moment gewoon”, verzekert Brekelmans.

Rechter verklaart Dinner Train failliet

BREDA – De rechtbank in Zeeland-West-Brabant heeft Dinner Train failliet verklaard. De onderneming, die luxe diners aanbood in een rijdende trein, kampte afgelopen weken al met problemen. Daarom waren alle ritten geschrapt. De rechter heeft een curator aangewezen, die moet kijken of er nog een doorstart voor het bedrijf in zit.

Dinner Train zette onlangs een streep door alle ritten omdat er technische problemen waren rond de rijtuigen waarvan gebruik werd gemaakt. Mensen die al hadden geboekt hoorden soms kort voor vertrek, en soms helemaal niet, dat hun trein niet meer zou rijden.

Het leek er meteen al op dat er ook financiële problemen speelden. Op sociale media klaagden veel gedupeerden dat ze het geld van hun reservering niet meteen terugkregen. Dinner Train liet klanten weten dat ze eerst een voucher zouden ontvangen en dat het bedrijf iedereen later gefaseerd wilde terugbetalen. Wanneer mensen daarover vervolgens vragen stelden, reageerde het bedrijf niet of nauwelijks.

Of de gedupeerden hun geld nog terug zullen zien, valt te betwijfelen. Bij faillissementen staan consumenten met hun claims doorgaans achteraan in de rij. Verzekeraar DAS heeft meerdere meldingen over Dinner Train binnengekregen. Maar op de vraag wat het bankroet precies voor consumenten betekent, wil een woordvoerster niet ingaan. “Wij hebben besloten om voorlopig even niks te zeggen om geen belangen te schaden van mensen die wij vertegenwoordigen.”

Volgens vakbond FNV werkte Dinner Train vooral met zzp’ers. Het gaat bijvoorbeeld om studenten die als bijbaan bijverdienden in de rijdende restaurants van het bedrijf. De bond had ook al van krachten te horen gekregen dat Dinner Train hun niet meer uitbetaalde. Sommige zzp’ers zouden nog duizenden euro’s tegoed hebben van het bedrijf.

Dinner Train ging in 2019 al eens failliet. Het materieel en de merknaam Dinner Train werden daarna met de hulp van een aantal investeerders overgenomen door Train Charter Events van ondernemer Tim Beltz. Onder de naam Train Events bood Beltz eveneens de mogelijkheid voor bijvoorbeeld bedrijven om een trein als rijdende evenementenlocatie te boeken. Ook die activiteiten zijn nu failliet.

Het bedrijf zelf en ook de curator waren woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Politiemedewerker aangehouden op verdenking van seksueel contact met minderjarigen

Politie
Foto: F. van der Wal | Transport Online

UTRECHT – Een politiemedewerker is woensdagmorgen aangehouden op verdenking van seksueel getint contact met minderjarigen en voor het in bezit hebben van kinderporno.

Het betreft een politievrijwilliger. Deze politiemedewerker is van rechtswege geschorst, meldt de politie.

Maandag 13 mei kwam er een melding bij de politie binnen over mogelijk seksueel getint contact tussen een minderjarige jongen en een politiemedewerker uit de politie-eenheid Midden-Nederland.

In opdracht van het Openbaar Ministerie is de afdeling zeden van de politie een strafrechtelijk onderzoek gestart tegen de 36-jarige man, waarvan gegevensdragers in beslag zijn genomen.

Na technisch onderzoek van die gegevensdragers is de man op 28 augustus aangehouden en van rechtswege geschorst.

Bobbytrans BV en De Korenaar Transport BV failliet verklaard

Faillissement
Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Op dinsdag 27 augustus zijn voor de rechtbank van Midden-Nederland Bobbytrans BV en De Korenaar Transport BV failliet verklaard. ook de financiële holding achter de bedrijven Thijsgroep BV is failliet verklaard.

Eerder dit jaar, op 11 juni 2024, werd ook Bobbytrans Internationaal Transport BV failliet verklaard.

Alle bedrijven zijn van dezelfde eigenaar en op hetzelfde adres, Reactorweg 17 in Utrecht, gevestigd.

Wie het faillissement heeft aangevraagd, en waarom, is op dit moment nog niet bekend.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel zouden er bij Bobbytrans vijf werknemers werkzaam zijn geweest. Hoeveel personeel werkzaam was bij De Korenaar Transport is op dit moment niet duidelijk.

De Korenaar Transport werd opgericht in 2013, Bobbytrans in 2019 en handelde ook onder de naam Thijs Trans.

Het is op dit moment niet bekend of de bedrijven een doorstart zullen maken.

Landelijke storing in alarmeringssysteem hulpdiensten

DEN HAAG – Een storing treft momenteel het alarmerings- en communicatiesysteem van de hulpdiensten. Ze vallen terug op noodscenario’s, waardoor er geen gevolgen zijn voor de alarmering en inzet van de hulpdiensten. Noodnummer 112 is wel gewoon bereikbaar, meldt de Veiligheidsregio Utrecht op X.

Ook het nummer 0900-0904 van de brandweer, voor zaken die geen spoed hebben, is nog bereikbaar. De storing zou met name invloed hebben op de werkwijze in de meldkamer. Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht is de storing al uren gaande. “Het is een landelijke storing. In principe hebben alle hulpdiensten in Nederland hier last van. Gelukkig hebben we noodscenario’s waar we op terugvallen. Het gebeurt wel vaker, alleen niet vaker zo lang als nu”, zegt ze. De problemen zouden al sinds dinsdagavond 22.30 uur spelen.

De oorzaak is nog onbekend. “Dat is de grote vraag. Dat weten wij ook niet. Er wordt met man en macht gewerkt om het op te lossen”, zegt een andere woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht. De problemen betreffen volgens hem vooral het alarmeringssysteem P2000. Ook C2000 heeft een storing, zegt hij. “Maar dat is redelijk eenvoudig te ondervangen. Nu moeten ze mondeling melden dat ze uitrukken bij een incident, in plaats van dat ze op een knopje drukken.”

Of er een relatie is met de andere storingen, weet hij niet. “Dat valt buiten onze scope. Daar hebben we geen zicht op.”

Rusland vindt dat atoomtoezichthouder objectiever moet worden

MOSKOU – Rusland zegt dat het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) een “objectievere en duidelijkere” positie moet innemen over nucleaire veiligheid.

Woordvoerster Maria Zacharova van het ministerie van Buitenlandse Zaken suggereerde dat de toezichthouder partijdig is, zonder concreet te maken waarom.

Dinsdag bracht het hoofd van het IAEA Rafael Grossi een bezoek aan een kerncentrale op Russisch grondgebied die beschadigd is door een drone. De regio Koersk, waar de centrale staat, wordt door Oekraïne aangevallen en Rusland beticht het land ervan ook de centrale beschadigd te hebben. Oekraïne heeft dat zelf niet bevestigd. Grossi wilde nog niet zeggen wie schuldig is.

Rusland vindt dat de IAEA duidelijker zou moeten zijn, zei Zacharova volgens staatspersbureau RIA. “Niet in het belang van ons land, niet om het standpunt van Moskou te bevestigen, maar in het belang van de feiten met een specifiek doel: de veiligheid garanderen en voorkomen dat we een catastrofale weg inslaan in een richting waarin het regime in Kyiv iedereen nu dwingt.”

LAATSTE NIEUWS

Rijkswaterstaat begint met uitgraven Julianakanaal in Limburg

BERG AAN DE MAAS - Rijkswaterstaat is begonnen met het uitgraven van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Het scheepvaartverkeer via...