Clicky

zondag 17 november 2024 - 20:06 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 135

Kredietbeoordelaar Moody’s negatiever over Boeing door staking

Boeing

SEATTLE – Vliegtuigfabrikant Boeing is binnenkort mogelijk veel meer geld kwijt voor leningen. Kredietbeoordelaars van Moody’s zeggen dat ze hun rapportcijfer voor het concern waarschijnlijk moeten verlagen tot een ‘junkstatus’. Dat betekent dat geld uitlenen aan Boeing als erg risicovol wordt gezien en kredietverstrekkers waarschijnlijk hogere rentes vragen.

Aanleiding voor de waarschuwing van Moody’s is de staking van duizenden medewerkers van Boeing in het noordwesten van de Verenigde Staten. Technici en assemblagemedewerkers van de vliegtuigbouwer leggen het werk neer omdat ze ontevreden zijn over het loonbod van Boeing.

Die werkonderbreking vergroot de financiële problemen bij Boeing. Door grote zorgen over de kwaliteitscontroles bij de productie van belangrijke types passagiersvliegtuigen levert het Amerikaanse bedrijf maar beperkt nieuwe vliegtuigen af. Moody’s vreest dat dit de kasstroom en de balans raakt. Daarnaast zijn er twijfels of bepaalde contracten met defensie wel winstgevend genoeg zullen zijn. Daarin zijn namelijk vaste prijzen afgesproken, terwijl de kosten bij Boeing oplopen.

De financieel directeur van Boeing, Brian West, zei eerder op vrijdag dat de staking het herstel van de vliegtuigmaker in gevaar brengt.

COA heeft zorgen over asielbeslisstop en intrekken Spreidingswet

DEN HAAG – De voornemens van het kabinet om de Spreidingswet in te trekken en een zogenoemde asielbeslisstop in te voeren, baren het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) “grote zorgen”, laat de uitvoeringsorganisatie vrijdag weten in reactie op het gepresenteerde regeerprogramma. “Als de asielinstroom niet gelijktijdig daalt, is het risico groot dat er onvoldoende opvanglocaties zijn. Op korte termijn zal de asielopvang voor onze bewoners hierdoor eerder verslechteren dan verbeteren”, stelt de organisatie.

De asielbeslisstop is het voornemen van het kabinet om de behandeling van asielaanvragen op te schorten. De bedoeling is dat dit onderdeel wordt van een tijdelijke asielcrisiswet, die maximaal twee jaar moet gelden.

Het COA zou liever zien dat het kabinet werk maakt van “voldoende structurele opvangplekken verdeeld over het land”, zodat de “peperdure noodopvang afgebouwd kan worden”. Volgens het COA kunnen daarmee vele miljoenen euro’s worden bespaard.

Betere arbeidsparticipatie

“Alles wat ervoor zorgt dat asielzoekers en statushouders nog langer in de opvang moeten verblijven – nu gemiddeld 2 jaar -, helpt het opvangprobleem niet. Bij de uitwerking van de plannen voor bijvoorbeeld het afschaffen van de huisvestingsvoorrangsregeling voor statushouders, de asielbeslisstop en invoering van het tweestatusstelsel moet daar goed naar gekeken worden”, stelt de organisatie.

Het COA is positief over plannen om in te zetten op “betere arbeidsparticipatie van nieuwkomers. Zij kunnen helpen de arbeidstekorten van nu en in de toekomst te verminderen. Daarnaast is werken goed voor hun welzijn en integratie en voor de leefbaarheid in en rondom opvanglocaties.” Ook het voornemen om te zorgen voor een veilige opvang wordt positief ontvangen door het COA.

TLN wil geen uitstel emissievrije zones, maar ontheffingen

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – De transportbranche ziet liever dat het kabinet de emissievrije zones in Nederlandse binnensteden invoert in plaats van uitstelt, zoals nu in het regeerprogramma staat. Daarmee reageert brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) op de vrijdag gepresenteerde kabinetsplannen.

Het kabinet zou volgens TLN juist de ontheffingsmogelijkheden voor ondernemers moeten verruimen, zodat zij “niet in de knel komen”.

“Uitstel van de zones remt verduurzaming van de sector en verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden. Veel ondernemers hebben al forse stappen gezet om zero-emissiegoederenvervoer in de steden te realiseren”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post van TLN. “Het is belangrijk dat ondernemers zich voorbereiden op de aanstaande zero-emissiezones door zich te verdiepen in de aanschaf van elektrische of andere duurzame voertuigen, de aanleg van laadinfrastructuur en de aanvraag van verzwaring van het stroomnet.”

Dat laatste is echter nog niet op alle plekken mogelijk. Voor de ondernemers die zich op deze plekken bevinden, zouden “ontheffingen op maat” gerealiseerd moeten worden. De kosten en administratieve lasten voor het aanvragen daarvan moeten volgens TLN zo laag mogelijk zijn. “En ook transporteurs die kostbare, nieuwe dieselvoertuigen moeten aanschaffen omdat er nog geen zero-emissie alternatief bestaat, moeten voor een periode van tien jaar ontheffing kunnen krijgen”, vindt Post.

Landbouworganisatie vindt mestplan Wiersma ‘niet te verdedigen’

DEN HAAG – Voorzitter van de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) Ger Koopmans vindt de mestplannen van landbouwminister Femke Wiersma “inhoudelijk niet te verdedigen en procesmatig teleurstellend”. “Met onze sector valt te praten over een uitweg uit de mestcrisis, ook als daar pijnlijke maatregelen voor nodig zijn, maar dan wél in samenhang met nieuw perspectief. Voor de korte termijn is dat perspectief echt keiharde noodzaak, als we willen voorkomen dat honderden boeren bankroet gaan.”

Nederland had in de Europese Unie jarenlang een uitzonderingspositie, waarmee boeren meer mest mochten uitrijden dan agrariërs in andere EU-landen. Brussel wil deze uitzondering afschaffen omdat de waterkwaliteit in Nederland niet zoveel is verbeterd als was beloofd. De boerenbelangenorganisatie ziet in de plannen van Wiersma wel verbeteringen vergeleken met die van het vorige kabinet, maar ze raken branches die al grote stappen zetten in het terugdringen van de mestproductie hard, aldus LTO.

Zo zitten varkenshouders volgens LTO al onder hun mestplafond en heeft de pluimveehouderij überhaupt niet veel invloed op de overschotten. Toch staan in het voorstel van Wiersma plannen om ook hun rechten om dieren te houden in te perken, waarmee zij “op geen enkele manier worden beloond of tegemoetgekomen” voor de bijdragen die zij hebben geleverd. Het pakket bevat maatregelen die de melkveehouderij “in het hart raken”. “Terwijl deze maatregelen niet bijdragen aan perspectief voor de korte termijn, en daarmee aan een uitweg uit de mestcrisis.”

De pluimveesector heeft geen mestprobleem, stelt voorzitter Kees de Jong van de LTO-vakgroep Pluimveehouderij. “De sector heeft de afzet van pluimveemest al jaren geleden goed geregeld. Met deze maatregelen wordt geen verbetering van de waterkwaliteit gerealiseerd. Op deze wijze wordt een sector die vooroploopt afgestraft.”

De Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) zegt “zwaar teleurgesteld” te zijn. “Afroming van varkensrechten is bizar. We hebben als sector in 2002 al te maken gehad met een verplichte korting, zijn als sector al flink gekrompen en we krimpen de komende tijd verder doordat vooral varkenshouders ingetekend hebben voor de beëindigingsregelingen”, aldus voorzitter Linda Verriet.

De mestproductie door de varkenshouderij ligt volgens haar al jaren onder de plafonds voor die deelsector. “En dat blijft zo”, voegt ze daaraan toe.

Vanaf 2027 hogere belasting op lange vluchten

DEN HAAG – Het kabinet wil vanaf 2027 een hogere belasting invoeren op langeafstandsvluchten. Dat doet het kabinet vanwege de hogere CO2-uitstoot van dit soort vluchten.

Het moet de schatkist jaarlijks bijna 250 miljoen euro opleveren.

Er zal gekeken worden hoe de belastingmaatregel uitpakt voor de hubfunctie van luchthaven Schiphol, de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat.

Luchtvaartmaatschappij KLM sprak zich eerder uit tegen hogere vliegbelastingen. “Vliegen wordt er niet schoner en stiller van, maar alleen duurder voor de reiziger”, aldus KLM eerder dit jaar.

Hoge Raad: ‘opstarttijd’ van tien minuten is betaalde werktijd

DEN HAAG – De tien minuten die een callcentermedewerker voor zijn werktijd aanwezig moest zijn, moet worden gezien als betaalde werktijd. Zo luidt het oordeel van de Hoge Raad. Daarmee blijft een eerdere uitspraak van het gerechtshof Den Haag met een gelijke strekking in stand.

Centraal in de zaak stond een werknemer die zijn werkgever Teleperformance had aangeklaagd. Dit callcenterbedrijf schreef medewerkers voor dat zij tien minuten voor aanvang van de dienst bij hun computer moesten zitten. Zo konden ze op tijd ingelogd zijn om precies op tijd te beginnen met werken. Volgens de medewerker moest deze ‘opstarttijd’ worden gezien als werktijd en dus ook betaald worden.

Zowel de rechter als het gerechtshof stelde de werknemer eerder in het gelijk. Daardoor moest Teleperformance hem honderden euro’s aan achterstallig loon betalen. Die compensatie heeft betrekking op de periode van september 2016 tot mei 2021.

Grote gevolgen

De Hoge Raad heeft met de uitspraak het advies gevolgd van de advocaat-generaal, een belangrijke adviseur van de hoogste Nederlandse rechter. De adviezen worden vaak overgenomen, maar dat hoeft niet.

Vakbond FNV, die de medewerker juridisch bijstond, vindt het oordeel van de Hoge Raad een “overwinning in onze strijd voor een eerlijke beloning”. Ook kan de uitspraak grote gevolgen hebben voor andere werkgevers en werknemers, denkt FNV-bestuurder Elly Heemskerk.

“Wat voor deze ene werknemer geldt, geldt mogelijk ook voor duizenden andere callcentermedewerkers en wellicht zelfs voor nog veel meer mensen in Nederland die van de baas werkgerelateerde handelingen moeten doen in de eigen tijd”, zegt Heemskerk. “Deze uitspraak is daarom van groot belang.”

Mestplannen Wiersma: mestgezant en meer ruimte voor uitrijden

DEN HAAG – Het kabinet wil een speciaal mestgezant om de exportmarkt te bevorderen, en bufferstroken naast natuurgebieden moeten kleiner worden zodat boeren meer ruimte hebben om mest uit te rijden. Het zijn enkele van de maatregelen die landbouwminister Femke Wiersma wil inzetten om de mestcrisis tegen te gaan. Eerder lekten al andere maatregelen uit.

Zo werd via De Telegraaf bekend dat er meer dierrechten worden afgeroomd bij verhandeling daarvan. Nu nog geldt daar een percentage van 10 procent voor, maar dat wordt 30 procent voor melkveehouders, 25 procent voor varkenshouders en 15 procent voor pluimveeboeren. Pluimveehouders reageerden donderdag al woedend en dreigden met rechtszaken. Eind dit jaar wordt gekeken of de percentages redelijk zijn.

Het kabinet hoopt vooral op beweging uit Brussel. Daar wil het kabinet de uitzonderingspositie, de zogeheten derogatie, terugkrijgen. Ook moet de Nitraatrichtlijn worden aangepast, zodat er genoeg mest mag worden geproduceerd.

Vrijwillige uitkoopregeling

Daarnaast wil Wiersma met een vrijwillige uitkoopregeling komen. Die moet eind 2026 worden opengesteld. Ook komt er subsidie voor boeren die mest willen verwerken voor export.

Het pakket van Wiersma lijkt in grote mate op dat van haar voorganger Piet Adema. De Raad van State was niet overtuigd dat zijn plannen ver genoeg gingen om de mestcrisis aan te pakken. Ook is het nog maar de vraag hoe welwillend Brussel is om Nederland tegemoet te komen, erkende Wiersma eerder zelf: “dat is geen appeltje-eitje”.

Broers wijzen vader aan als dader eerwraakmoord Ryan

LELYSTAD – De broers Muhanad (24) en Mohammed (22) Al N. hebben vrijdag ontkend dat ze hun zusje Ryan hebben gedood. “Ik zou dat nooit doen”, verklaarden de broers vrijdag voor de rechtbank in Lelystad. Zij noemden Ryan hun “lievelingszusje”. Beiden wijzen hun vader aan als dader.

De twee verschenen voor de rechtbank voor een eerste inleidende zitting in hun strafzaak. Het Openbaar Ministerie verdenkt de broers ervan dat zij de 18-jarige Ryan in de nacht van 27 op 28 mei samen met hun vader Khaled Al N. hebben gedood, met vooropgezet plan. Vader is direct na de moord via Turkije naar zijn vaderland Syrië gereisd, aldus het OM. Hij staat internationaal gesignaleerd. Hij heeft per e-mail bekend en benadrukt dat alleen hij verantwoordelijk is voor de gewelddadige dood van zijn dochter. De broers treft geen enkele blaam, beweert hij. Het OM overweegt Khaled bij verstek (dus buiten zijn aanwezigheid) te laten berechten.

Het lichaam van de uit Joure afkomstige jonge vrouw werd op 28 mei in het water gevonden aan de Knardijk in Lelystad door een medewerker van Staatsbosbeheer. Ryan Al Najjar was kort daarvoor 18 jaar geworden. Haar handen en benen waren vastgebonden, haar mond was afgeplakt met tape. “Achtergelaten als een voorwerp”, aldus de officier. Kort voor haar dood zouden de broers haar uit Rotterdam hebben opgehaald. Zij zouden het meisje slechts naar huis hebben willen brengen. Forensisch bewijs dat de broers hun zusje hebben vermoord is er vooralsnog niet, maar voor het overige “wijst alles erop dat ze een grote rol hebben gehad bij de moord”, stelt het OM.

Justitie gaat ervan uit dat Ryan slachtoffer is geworden van eerwraak. Zij zou zich te westers hebben gedragen. “Als ik een slang had als kind is eervoller dan haar”, scheef vader Khaled in een WhatsAppbericht.

Het dossier bevat een reeks ijzingwekkende berichten van vader Khaled aan de broers. Hij zou op afstand opdrachten hebben gegeven. “Laat de vissen haar opeten”, schreef hij, “dat er geen sporen van haar te vinden zijn.” Volgens het OM heeft vader zich rond middernacht bij zijn zoons gevoegd en is Ryan vervolgens van het leven beroofd. Een eenduidige doodsoorzaak staat nog niet vast: Ryan is mogelijk verdronken, maar er is ook “drukkend geweld” op haar keel uitgeoefend.

De broers zijn op 3 juni aangehouden. Zij hebben tot dusver ontkend, maar hebben verder niet willen verklaren. Zij kondigden aan dat binnenkort wel te zullen doen. De rechtbank bepaalde dat het tweetal in voorarrest blijft. De volgende tussentijdse zitting is op 6 december.

Rijkswaterstaat sluit A12 zaterdag preventief af vanwege actie XR

Rijkswaterstaat

DEN HAAG – Rijkswaterstaat sluit zaterdag de A12 bij Den Haag preventief af als Extinction Rebellion (XR) daar de weg wil blokkeren. Volgens een woordvoerder wordt het verkeer vanaf afrit 3 bij Bezuidenhout van de snelweg afgeleid.

Hoe laat Rijkswaterstaat tot de maatregel overgaat is nog niet bekend, dat is afhankelijk van hoe de actie van XR zich ontvouwt. De demonstranten komen ‘s ochtends aan bij het Malieveld en denken rond het middaguur de tunnelbak van de A12 te blokkeren. “Zolang het niet veilig is, blijft de weg afgesloten”, aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

De organisatie wijst erop dat burgemeester Jan van Zanen van Den Haag wel de formele opdracht moet geven om de weg af te sluiten.

Maandag drukte verwacht op wegen bij de grens vanwege Duitse grenscontroles

DEN HAAG – Het kan maandag druk zijn op wegen richting Duitsland, verwacht de ANWB. Vanaf die dag voert Duitsland grenscontroles in om terroristen en illegale migranten te kunnen weren, zo maakte het land eerder bekend.

Rond het EK voetbal afgelopen zomer voerde Duitsland ook al controles uit aan de grenzen, waaronder die met Nederland. Op basis van de ervaring toen verwacht de ANWB komende maandag drukte op belangrijke verkeersaders. “Het leidde toen tot files van een half uur tot drie kwartier. Dat kan zich straks ook weer gaan voordoen”, aldus een woordvoerder van de verkeersinformatiedienst.

Hij noemt de A12 Arnhem richting Oberhausen, de A67 Venlo richting Duisburg en de A76 bij Heerlen als grensovergangen waar de meeste drukte verwacht wordt. “Dat zijn snelwegen waar zowel veel personenverkeer als vrachtverkeer overheen gaat.” De ANWB raadt weggebruikers aan de actuele verkeerssituatie maandag goed in de gaten te houden.

Een andere woordvoerder bij de ANWB zegt dat de controles die Duitsland uitvoert steekproefsgewijs zullen zijn. Hij waarschuwt reizigers dat een rijbewijs tonen niet afdoende is. “Jezelf identificeren kan in Nederland met je rijbewijs, maar dat document geldt daarvoor niet in Duitsland. Dus je moet echt een paspoort of een ID-kaart kunnen laten zien.”

De extra grenscontroles volgen op het opgelaaide immigratiedebat in Duitsland na de dodelijke mesaanval van een Syrische asielzoeker in de stad Solingen.

De Nederlands-Duitse organisatie EUREGIO betreurt de stap, zegt voorzitter Joris Bengevoord. Daarbij benadrukt hij wel dat soms meer grenscontroles nodig kunnen zijn, “daar is begrip voor”. Grenscontroles aan de Nederlands-Duitse grens hebben volgens hem voor mensen die in de grensregio wonen een enorme impact. Hij spreekt van een “grote belasting” voor mensen die dagelijks de grens passeren. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat het om ongeveer 10.000 inwoners van Nederland die werken in Duitsland, en circa 43.000 die in Duitsland wonen en in Nederland werken.

De impact kan ook groot zijn voor de transport- en logistieksector, denkt EUREGIO. Duitsland is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) waarschuwde eerder vrijdag voor economische schade door de plotselinge herinvoering van de grenscontroles en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zei eerder al grote zorgen te hebben erover. Ook burgemeester Roel Wever van Heerlen is bezorgd over de “impact voor duizenden mensen die dagelijks de grens over moeten”, zei hij deze week.

Nederlandse vrachtwagen rijdt in wegwerkzaamheden op Duitse A7 [+foto]

Foto: IMAGO | Andre Lenthe

HAMBURG – Vrijdagochtend rond 03.17 uur verloor de chauffeur van een Nederlandse vrachtwagen plotseling de controle over het stuur en reed door nog onbekende oorzaak wegwerkzaamheden aan de A7 nabij Waltershof (Hamburg) in. Kort achter de Elbetunnel botste hij tegen de middenvangrail en reed tegen de betonnen rijstrookafscheiding.

De trekker en oplegger kwamen vast te zitten.

De chauffeur van de vrachtwagen moest naar het ziekenhuis worden gebracht. Verder raakte er, voor zover bekend, niemand gewond.

Tijdens het ongeval scheurde de tank open en kwam er ongeveer 700 liter diesel op de weg terecht. De snelweg was tot 07.00 uur in beide richtingen volledig afgesloten. De A7 is nu richting het noorden weer open, richting het zuiden zal de weg naar verwachting tot het middaguur gesloten zijn.

Een kraan moet de gecrashte vrachtwagen bergen.

Minister kijkt of aanpak van eerwraak en femicide nog volstaat

DEN HAAG – Justitieminister David van Weel gaat nog eens kijken naar het beleid om vrouwenmoord en eergerelateerd geweld tegen te gaan, zegt hij vrijdag desgevraagd. Net als de politie heeft hij zorgen over de stijging van het aantal geweldszaken waarbij sprake is van eerwraak.

De politie constateert dat dit fors toeneemt. Juist vrijdag begint een rechtszaak tegen twee broers die ervan worden verdacht dat zij hun zus uit Joure hebben omgebracht, mogelijk om “de eer van de familie” te redden.

De slachtoffers van eergerelateerd geweld zijn vaak vrouwen die zich niet zouden houden aan de culturele gewoonten die gebruikelijk zijn in het land van herkomst zoals Syrië, Turkije en Afghanistan. Volgens Van Weel neemt “het aantal mensen dat dit soort delicten acceptabel vindt helaas toe”. De politie bepleit meer aandacht voor het probleem tijdens de inburgering van nieuwkomers in Nederland. Van Weel is het daarmee eens.

Het is volgens Van Weel belangrijk dat iedereen in Nederland zijn of haar eigen keuzes maakt en leven leidt. “Dat is in sommige landen, in bepaalde culturen, bepaalde religies, niet vanzelfsprekend. Maar dat moeten we wel meegeven”, aldus Van Weel. Hij zal dit aankaarten bij zijn collega in het kabinet die over inburgering gaat.

Eerder dit jaar kwam het vorige kabinet met een programma om geweld tegen vrouwen aan te pakken. Daar was kritiek op omdat het niet ging om nieuwe maatregelen tegen femicide. Van Weel zegt nu dat hij “er zeker naar gaat kijken”.

Madlener verwacht ‘wat overlast’ door Duitse grenscontroles

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur) verwacht dat Duitse grenscontroles wel “wat overlast” zal veroorzaken op de weg. “Het is niet anders.” Wel denkt hij dat de overlast zal meevallen, omdat de Duitsers steekproefsgewijs zullen controleren.

Duitsland kondigde de grenscontroles aan om illegale immigratie tegen te houden. “Het zal goed zijn als Nederland dat ook doet”, zegt de PVV-minister.

De minister heeft al gesproken met de transportsector, die volgens hem “alert” is op hoe de grenscontroles zullen uitpakken. Madlener zegt toe contact op te nemen met zijn Duitse evenknie als de hinder op de weg te groot wordt. “Dan kijken we of we het wellicht anders kunnen inregelen.”

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vreest voor economische schade door de plotselinge invoer van de grenscontroles. Elke dag rijden ongeveer 100.000 vrachtwagens de grens over, en een uur vertraging kost een enkele vrachtwagen ongeveer 100 euro.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het “uitermate vervelend” dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn. “Het is echt even afwachten. Je kan er ook niet op inspelen, omdat we domweg niet weten of ze doorgaan, hoe dan en hoe streng ze zijn.”

EUTRACO bestelt vijftig eActros 600 vrachtwagens

WILLEBROEK – Daimler Truck kondigt aan dat de West-Vlaamse logistieke dienstverlener EUTRACO een belangrijke investering heeft gedaan in de elektrificatie van zijn vloot. EUTRACO heeft vijftig eActros 600 vrachtwagens aangeschaft bij Mercedes-Benz dealer Ghistelinck Autobedrijven uit Waregem.

Met deze investering van 14 miljoen euro elektrificeert het bedrijf in één keer een derde van zijn vloot, waarmee het de eerste logistieke speler in België wordt met een vloot van deze omvang aan elektrische vrachtwagens.

De eActros 600 is uitgerust met een accucapaciteit van 600 kWh, gebaseerd op lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie. Dit stelt de voertuigen in staat om binnen 30 minuten van 20 naar 80 procent op te laden met Megawatt charging, en een actieradius van 500 kilometer te behalen. Dit maakt het mogelijk om ritten uit te voeren zonder onderweg te hoeven bijladen. Het voertuig is geschikt voor een gecombineerd GVW tot 44 ton en biedt dankzij zijn geruisloze werking en krachtige acceleratie een hoog niveau van comfort voor de bestuurder, ondersteund door geavanceerde veiligheidssystemen.

Peter Brock, CEO van Daimler Truck BeLux, verklaarde: “We zijn zeer verheugd om met EUTRACO samen te werken aan de vergroening van hun vloot. Onze eActros 600 is niet alleen technologisch geavanceerd, maar biedt ook de prestaties en betrouwbaarheid die essentieel zijn voor moderne logistieke operaties.”

Vincent Yserbyt, CEO van Ghistelinck Automotive, benadrukte het succes van de samenwerking: “Deze deal is het resultaat van een intensieve behoefteanalyse en een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen, waaronder Daimler Truck Financial Services Benelux, Daimler Truck BeLux en onze eigen verkoop-, service- en connectiviteitsdiensten.”

De eerste van de 50 eActros 600 vrachtwagens zullen eind 2025 geleverd worden, waarmee EUTRACO een belangrijke stap zet in de verduurzaming van zijn transportactiviteiten. Dit project maakt deel uit van de bredere strategische ambitie van EUTRACO om op korte termijn de derde grootste logistieke speler te worden in de Belgische markt en om een leidende rol te spelen in de overgang naar CO2-neutraal transport.

EUTRACO, opgericht in 1967, is uitgegroeid tot een dynamische logistieke dienstverlener met een uitgebreide klantenportefeuille. Met 15 locaties en een uitgebreide vloot, waaronder nu ook elektrische voertuigen, blijft EUTRACO voorop lopen in de logistieke sector.

Oorzaak hoge concentratie PFOS rond Lelystad Airport nog onbekend

LELYSTAD – In de Meerkoetentocht bij Lelystad Airport zit nog steeds te veel PFOS, schrijft waterschap Zuiderzeeland. Bij de laatste metingen begin augustus bleek de concentratie van deze chemische stof in de sloot langs het vliegveld weliswaar aanzienlijk lager dan de veel te hoge waardes in juli, maar het is nog steeds te hoog. Ook zijn twee zijsloten van de Meerkoetentocht nog ernstig vervuild met PFOS, stelt het waterschap.

De oorzaak van de verontreiniging is nog niet bekend. Er zijn meerdere mogelijke bronnen gevonden, een ervan is een oud oefenterrein voor brandbestrijding waar tot 1995 blusschuim met PFOS erin werd gebruikt. Of dat echt de bron is van de verontreiniging, wordt nog onderzocht.

Zuiderzeeland schrijft dat de hoge PFOS-gehaltes zich verplaatsen door de Meerkoetentocht, waarschijnlijk door veranderende weersomstandigheden. De bodem van de sloot zou niet erg vervuild zijn. Als daar gebaggerd wordt, mag de grond op de kade worden achtergelaten. Dat mag niet als er hoge concentraties PFOS of andere PFAS (een verzamelnaam voor duizenden chemische stoffen) in zitten.

In juli werd op een bepaald punt in de sloot 538 keer de toegestane waarde PFOS gemeten. Daarom kregen boeren in de omgeving het advies het water niet te gebruiken. In de sloot wordt volgens het waterschap niet gezwommen of gevist.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...