Clicky

zondag 22 september 2024 - 21:26 uur
Home Blog Pagina 135

Boeing levert meeste vliegtuigen af sinds deurpaneelincident

ARLINGTON – Boeing heeft in juni 44 commerciële vliegtuigen afgeleverd. Dat is het hoogste maandelijkse aantal sinds het bedrijf de werkzaamheden in fabrieken aan banden legde na een incident begin januari met een Boeing van het type 737 MAX. Het herstel van de leveringen is zeldzaam goed nieuws rondom het geplaagde concern, want Boeing heeft te maken met meerdere onderzoeken en strenger toezicht van toezichthouders.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer leverde 35 vliegtuigen af van het type 737, op één na allemaal van het model MAX. Dat aantal is alsnog fors minder dan de Europese concurrent Airbus. Die vliegtuigbouwer leverde in totaal 67 toestellen af, waarvan 53 van een model dat direct concurreert met de Boeing 737 MAX.

Onderzoekers brachten het incident waarbij een Boeing-toestel van Alaska Airlines een deurpaneel verloor, eerder in verband met gebrekkige protocollen binnen de fabrieken van Boeing. Sindsdien is de productie vertraagd om de processen en het toezicht te verbeteren.

Bekentenis

Maandag werd bekend dat Boeing schuld gaat bekennen aan fraude rond een schikking met justitie in de Verenigde Staten. Dat gaat om het schenden van voorwaarden van een eerdere schikking rond twee dodelijke crashes met de geplaagde 737 MAX-toestellen. Als dat akkoord wordt goedgekeurd, moet Boeing een boete van 243,6 miljoen dollar betalen.

Ook kan de schuldbekentenis mogelijk in de weg staan van lucratieve overheidscontracten met onder andere het Amerikaanse ministerie van Defensie en ruimtevaartorganisatie NASA. Toch ontloopt Boeing een langdurig strafproces dat de beslissingen van het bedrijf rondom de fatale vliegtuigcrashes, waarbij 346 mensen omkwamen, aan het grote publiek zou onthullen.

Door alle problemen bij Boeing was er ook veel onrust in de top van het bedrijf. Zo treedt topman Dave Calhoun eind dit jaar af en ook andere topbestuurders zijn opgestapt.

Sluiting dreigt voor Belgische Audi-fabriek met 3000 medewerkers

Audi

BRUSSEL – Audi overweegt eerder te stoppen met de productie van de Audi Q8 e-tron in zijn fabriek in het Belgische Vorst. Hierdoor dreigt een sluiting voor de vestiging nabij Brussel, waar zo’n 3000 mensen werken.

Het model is het enige dat nog in de Belgische fabriek wordt gemaakt. Het Duitse autoconcern kondigde eind februari al aan dat de opvolger van de Q8 e-tron vanaf 2027 in Mexico in elkaar wordt gezet.

Maar de vraag naar elektrische wagens valt de laatste tijd tegen. In een bijzondere ondernemingsraadvergadering heeft Audi dinsdagavond aangekondigd daarom de productie in Vorst mogelijk al eerder te staken. Als er geen alternatieve werkzaamheden worden gevonden, lijkt er geen toekomst meer voor de fabriek.

Productie te duur

De fabriek in Vorst was jarenlang een Volkswagen-fabriek. De eerste Audi, een A3, rolde er in 2007 van de band. Maar het dochterbedrijf van Volkswagen vindt productie in de fabriek te duur geworden. De Belgische overheid bood Audi eerder dit jaar al een reeks steunmaatregelen aan, in de hoop de toekomst van de fabriek veilig te stellen.

“De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf”, zegt Volker Germann, de directeur van de locatie. Volgens Belgische media kan het einde van de fabriek al snel naderen. In oktober zouden ruim 1400 mensen de baan kunnen verliezen en eind volgend jaar wordt mogelijk al de laatste auto afgeleverd.

VDL Nedcar

Hiermee lijkt zich een vergelijkbaar scenario te voltrekken als eerder gebeurde bij het Nederlandse VDL Nedcar. De autofabriek in het Limburgse Born ontsloeg in twee rondes ongeveer 3500 mensen, nadat moederbedrijf VDL geen nieuwe grote klant kon vinden voor de assemblage van auto’s. Omdat de oude opdrachtgever BMW het contract met VDL Nedcar opzegde, verdwenen vrijwel alle fabrieksbanen.

In België zijn de afgelopen decennia al verschillende autofabrieken gesloten. Eind jaren negentig ging de Renault-fabriek in Vilvoorde dicht en verloren meer dan 3000 mensen hun baan. In 2010 volgde de Opel-fabriek in Antwerpen met 2600 medewerkers en in 2014 was het de beurt aan Ford Genk met ruim 4000 mensen. Als de Audi-fabriek dicht gaat, blijft alleen Volvo Car Gent over als grote autofabriek in België. Daar werken zo’n 7000 mensen.

Code oranje ten einde, overlast lijkt te zijn meegevallen

DE BILT – Code oranje voor de onweersbuien die overtrokken is in heel het land voorbij. Alleen in het noorden en oosten geldt nog wel tot uiterlijk middernacht code geel, meldt het KNMI. De problemen door het noodweer lijken te zijn meegevallen.

Volgens het weerinstituut trekken over het noordoosten en oosten van het land nog enkele onweersbuien. “Bij deze buien kunnen er windstoten voorkomen en plaatselijk veel regen en veel onweer, mogelijk ook nog hagel.”

Het KNMI geeft aan dat er meldingen waren van schade en overlast. Het gaat dan vooral om omgevallen bomen en wateroverlast. Ook heeft Rijkswaterstaat volgens het KNMI op meerdere plekken rijstroken afgesloten na de onweersbuien door bomen op de weg of ondergelopen viaducten.

Weeronline zegt dat de buien lokaal wel “wat overlast” hebben veroorzaakt, maar dat van grootschalige overlast geen sprake was. “De meeste regen is gevallen over een strook van het midden van Brabant richting Gelderland. Zo is er in het uiterste zuiden van Brabant bijna 50 millimeter gevallen en in Homoet (Gelderland) viel 43 millimeter. Ook in de regio Amsterdam is veel regen gevallen met lokaal 40 millimeter.”

Volgens de weerdienst was er weinig stormschade.

Man overleden in Etten-Leur tijdens plaatsen zonnepanelen

ETTEN-LEUR – Een man is dinsdagmiddag overleden toen hij bezig was met het plaatsen van zonnepanelen op het dak van een appartementencomplex in Etten-Leur, bevestigt een woordvoerster van de Arbeidsinspectie na berichtgeving van het Brabants Dagblad.

Het slachtoffer is van grote hoogte gevallen, meer kan de woordvoerster niet zeggen over de toedracht van het dodelijke ongeval.

Het ongeluk gebeurde rond 16.45 uur. Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse, maar hulp mocht niet baten. De man overleed ter plekke.

Volgens het Brabants Dagblad is hij geëlektrocuteerd. De Arbeidsinspectie onderzoekt het incident.

Persoon overleden bij flatbrand in Rijswijk

RIJSWIJK – Bij een woningbrand in een flat aan de Louis Davidsstraat in Rijswijk is dinsdagmiddag een persoon overleden, meldt Haaglanden Veilig.

De brand ontstond rond 17.00 uur op de eerste verdieping en sloeg al uit toen de brandweer aankwam, aldus de veiligheidsregio. Een iemand kon met een hoogwerker vanaf de derde verdieping worden gered. Twee anderen ademden rook in, zij zijn ter plaatse nagekeken.

De veiligheidsregio deelt niets over de identiteit van de overleden persoon. Ook is niet bekend waardoor de brand is ontstaan.

Volgens de veiligheidsregio had de brandweer het vuur snel onder controle. Wel kwam er veel rook vrij, reden dat het hele blok korte tijd werd ontruimd. De flat is overgedragen aan de woningcorporatie.

N277 volledig versperd door omgewaaide bomen [+foto]

Foto: Persbureau Smits

REEK – Dinsdagavond is door het noodweer de gehele N277, Dorpenweg, van Reek in de richting Ravenstein volledig versperd door omgewaaide bomen.

De bomen waaiden om tijdens het noodweer dat over Nederland trekt.

Omstanders zijn met man en macht met een vrachtwagen met laadkraan aan het proberen de weg vrij te maken.

Er is op dit moment geen doorkomen aan op de Dorpenweg.

Het KNMI gaf code oranje af voor het noodweer dat vergezeld gaat van onweer, hagel en zeer zware windstoten.

Rusland vaardigt arrestatiebevel uit tegen weduwe Navalny

Joelia Navalnaja

MOSKOU – Rusland heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Joelia Navalnaja. De weduwe van de in gevangenschap overleden Aleksej Navalny wordt beschuldigd van deelname aan een extremistische organisatie. Ze moet van de Russische rechter zeker twee maanden in voorarrest.

De 47-jarige Navalnaja woont in Berlijn en is al enige tijd niet in Rusland geweest. Ze vloog in januari 2021 samen met haar echtgenoot Navalny naar Moskou en was getuige van hoe hij daar op het vliegveld direct werd opgepakt. Zijzelf werd ook opgepakt bij een protest tegen zijn gevangenschap, maar kwam nog diezelfde dag vrij. Binnen een maand vertrok ze weer naar Duitsland.

Navalny kwam nooit meer vrij. Hij overleed afgelopen februari in een afgelegen strafkamp. Navalnaja houdt de Russische president Vladimir Poetin en het Kremlin verantwoordelijk voor zijn dood. Ze heeft aangegeven het werk van haar man voort te willen zetten.

Navalnaja zei in een reactie op het arrestatiebevel dat Poetin een “moordenaar en oorlogscrimineel” is. “Zijn plaats is in de gevangenis, en niet ergens in Den Haag in een gezellige cel met een tv, maar in Rusland. In dezelfde strafkolonie en dezelfde 2-bij-3-metercel, waarin hij Aleksej heeft vermoord.”

Tientallen slachtoffers gemeld na luchtaanval op tentenkamp Gaza

Gaza

KHAN YOUNIS – Bij een Israëlische luchtaanval op een tentenkamp in de Gazastrook zijn volgens de Palestijnse Rode Halve Maan tientallen mensen gedood en gewond geraakt.

De tenten stonden in de buurt van een school in Khan Younis waar gevluchte Palestijnen zich schuil houden.

Een bron in een ziekenhuis van Khan Younis zegt tegen persbureau AFP dat het om zeker tien doden gaat en dat er tientallen gewonden zijn.

De afgelopen dagen heeft Israël meerdere aanvallen uitgevoerd op scholen die vluchtelingen huisvesten. Sinds zaterdag vielen daarbij volgens Hamas zeker twintig doden.

Brussel breekt zich het hoofd over afremmen soloacties van Orbán

Orban

BRUSSEL – Terwijl de Hongaarse premier Viktor Orbán na zijn solotoer naar Beijing is doorgereisd naar de NAVO-topconferentie in Washington, bezinnen in Brussel politici en diplomaten zich op hoe ze de Hongaarse premier kunnen afremmen.

Woensdag komen diplomaten van de 27 EU-landen bijeen om te overleggen wat ze tegen Hongarije kunnen ondernemen. Want de Hongaarse premier is meteen in de eerste week dat Hongarije de tijdelijk EU-voorzitter is van de Raad van 27 EU-landen eigengereid op staatsbezoek vertrokken naar Kyiv, Moskou en Beijing.

Een “vredesmissie”, zoals Orbán het zelf noemt, om de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te beëindigen. Veel EU-lidstaten en Europese instellingen vinden dat Orbán verwarring sticht, helemaal omdat Hongarije op onder meer sociale media ruimschoots met het EU-logo schermt. Dergelijke buitenlandse reizen moet je in die rol met de andere EU-landen afstemmen, vindt onder meer de Europese Commissie.

Vredesproces

“Vooraf is hierover geen contact geweest, er was geen uitleg achteraf, en laat ik nog maar eens duidelijk maken dat de Europese Commissie niet verantwoordelijk is voor de beeldvorming van de voorzitter van de Raad”, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie over de recente reizen van Orbán.

Het dagelijks bestuur van de Europese Unie stelt daarom nog maar eens duidelijk: “Er is een hele eenvoudige manier om dit conflict dat door Rusland is begonnen te beëindigen. Dat is dat Rusland zijn troepen terugtrekt en met de oorlog stopt.” De woordvoerder van de Europese Commissie voegt er nog aan toe dat het beslist niet zo is dat de Europese Unie geen vrede wil of niets doet, zoals Orbán doet uitschijnen. De EU is namelijk, zo benadrukt de woordvoerder, betrokken bij de internationale vredesinitiatieven en de recente internationale vredesconferentie. “Er is dus wel degelijk een vredesproces gaande dat door de EU wordt ondersteund. Het is in die context dat de EU actief is om Oekraïne te helpen”.

Strafprocedure

Wat de Europese diplomatie kan doen om Hongarije te stoppen, is niet eenvoudig. Want Hongarije zit al in een Europese strafprocedure. En er wordt al veel EU-subsidie ingehouden omdat onder meer de rechtsstaat in Hongarije mankementen vertoont.

Volgens een onderzoeker van de denktank German Marshall Fund is er nog een mogelijkheid. Die is dat Hongarije vroegtijdig van de taak als EU-voorzitter wordt afgehaald. In dat geval zal Polen, het volgende land dat aan de beurt is voor deze leidersrol van een half jaar, eventueel al voor 1 januari tijdelijk EU-voorzitter kunnen worden.

Door GroenLinks ‘verstoten’ politica naar mensenrechtencollege

UTRECHT – Het College voor de Rechten van de Mens heeft dinsdag een opvallende zaak behandeld, tussen het Zuid-Hollandse Statenlid Debora Fernald en GroenLinks. Fernald vroeg het college een oordeel te vellen over de manier waarop de politieke partij met haar is omgegaan. De Rotterdamse zegt dat ze is “uitgesloten en verstoten” door GroenLinks, nadat ze in 2022 een klacht had ingediend over discriminatie binnen de partij.

“Die klacht is gegrond verklaard, maar ik ben daarna in mijn ogen ‘gevictimiseerd’, benadeeld en beperkt in mijn carrière”, aldus Fernald op de zitting in Utrecht. “Ik ben hier om mijn naam gezuiverd te krijgen en mijn leven weer op te kunnen pakken.” De politica heeft het gevoel dat ze bij diverse sollicitaties naar functies binnen de partij is afgewezen als gevolg van haar klacht over discriminatie. “Je moet tien keer harder werken om er als vrouw van kleur tussen te komen.”

Fernald kreeg begin vorig jaar bij de Provinciale Statenverkiezingen dankzij voorkeurstemmen een plek in de Zuid-Hollandse fractie van GroenLinks. Ze werd echter uit de fractie gezet nadat ze bij de verkiezing voor de Eerste Kamer niet op GroenLinks, maar op Volt had gestemd. Dat kostte GroenLinks een zetel in de Senaat.

Fernald behield haar Statenzetel en ging verder onder de naam Groep Doe STOER (Samen Tegen Onrecht En Racisme). Wel zegde ze na twintig jaar haar lidmaatschap van GroenLinks op. De partij besloot haar te royeren. Daar moest “een signalerende werking” vanuit gaan, omdat Fernald met haar stem GroenLinks “flinke schade” zou hebben toegebracht.

Partijvoorzitter Katinka Eikelenboom nam aan het einde van de zitting bij het mensenrechtencollege het woord en zei “te betreuren dat we hier zitten”. Eikelenboom: “We zijn ons ervan bewust dat ook binnen GroenLinks racisme en uitsluiting kunnen plaatsvinden. Daarom hebben we de afgelopen jaren heel veel stappen gezet om hier beleid voor te maken, zoals het aanstellen van vertrouwenspersonen en het opzetten van een klachtencommissie. Het is hard werken en het gaat niet altijd goed, maar daar leren we weer van. Ook van deze juridische procedure. We moeten met elkaar in gesprek blijven over gedrag, over cultuur en wat we van elkaar mogen verwachten. Zowel binnen onze eigen club als voor de samenleving als geheel.”

Het college komt over zes weken met een oordeel.

KLM en Transavia schrappen vluchten om verwacht noodweer

AMSTERDAM – KLM en Transavia schrappen dinsdag enkele vluchten om het verwachte noodweer. Het KNMI heeft code oranje afgegeven voor zware onweersbuien die vanaf het einde van de middag over het land trekken.

KLM heeft uit voorzorg vier retourvluchten vanaf Schiphol geannuleerd. Het gaat om KLM-toestellen die heen en weer naar het Verenigd Koninkrijk zouden vliegen.

“Passagiers zijn geïnformeerd en omgeboekt. We houden de weersomstandigheden de komende uren goed in de gaten en passen ons vluchtschema aan als dat nodig is”, zegt een woordvoerster van KLM. Ze benadrukt dat de veiligheid van passagiers en crew vooropstaat.

Start in Zeeland

Bij Transavia gaat een retourvlucht vanaf Eindhoven niet door. Ook zijn er twee retourvluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport geschrapt.

De waarschuwing van het KNMI geldt voor het hele land, te beginnen met Zeeland vanaf 16.00 uur. “Door blikseminslag, wateroverlast, het omwaaien van voorwerpen en bomen en grote hagelstenen kan er schade en overlast ontstaan”, waarschuwde het weerinstituut eerder op de dag. “Vooral voor buitenactiviteiten en het verkeer kunnen deze onweersbuien gevaarlijk zijn.”

Jongetje (4) botst met taxibusje, met traumahelikopter vervoerd

MIDDELBURG – Een 4-jarig jongetje is in Middelburg gewond geraakt doordat hij met zijn fiets in botsing kwam met een taxibusje, meldt de politie.

Het slachtoffer is met een traumahelikopter overgebracht naar het ziekenhuis.

Het incident gebeurde dinsdagmiddag op de Radenhove in de Zeeuwse plaats.

Hoe erg het kind eraan toe is, is niet bekend. De politie onderzoekt hoe het ongeval is gebeuren.

Joost Meijs per 1 oktober 2024 nieuwe CEO Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Joost Meijs wordt per 1 oktober 2024 de nieuwe CEO van Maastricht Aachen Airport. Meijs volgt Jonas van Stekelenburg op als directeur van NV HBLM waar de werkmaatschappijen Maastricht Aachen Airport BV en Maastricht Aachen Airport Beheer & Infra toe behoren.

De Raad van Commissarissen (RvC) benoemt Joost Meijs vanwege zijn ruime leidinggevende ervaring en uitgebreide trackrecord in de luchtvaart. Zo was hij eerder CEO van Eindhoven Airport en Aruba Airport. De aandeelhouders en de ondernemingsraad van NV HBLM zijn zeer verheugd met zijn benoeming.

“Met de komst van Joost Meijs halen we een zeer ervaren luchthavenbestuurder in huis”, aldus Frans Weekers, voorzitter van de RvC van NV HBLM. Zijn ervaring in de luchtvaart is indrukwekkend en sluit zeer goed aan op wat Maastricht Aachen Airport nodig heeft. We zien in Joost de CEO die Maastricht Aachen Airport naar een toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven leidt.”

Onder leiding van Joost Meijs ontwikkelde Eindhoven Airport zich van 2008 tot 2019 naar een volwassen luchthaven. Meijs heeft onder meer leiding gegeven aan de “Proefcasus Eindhoven Airport”, waarbij – met een advies van de Dhr. Pieter van Geel – een duurzame ontwikkeling van Eindhoven Airport na 2019 is uitgewerkt.

Van 2019 tot 2024 navigeerde Meijs, als CEO van Aruba Airport, de luchthaven door de pandemie en werd er gewerkt aan een succesvolle implementatie van de langetermijnstrategie. Deze strategie is er op gericht om de luchthaven te transformeren tot een van de meest duurzame en toekomstgerichte luchthavens in Zuid-Amerika en het Caribisch gebied. Daarnaast werd de eerste fase van Gateway 2030 opgeleverd, een omvangrijk investeringsprogramma van meer dan USD 300 mio in de luchthaven.

Meijs speelde een sleutelrol in de oprichting van de Dutch Caribbean Cooperation of Airports (DCCA) met als doel de veiligheid, connectiviteit en duurzaamheid van de luchthavens in de regio te verbeteren. Een opmerkelijke prestatie van dit initiatief was het vertrek vanaf Aruba Airport van het eerste elektrische vliegtuig in het Caribische luchtruim in 2022.

“Ik heb veel zin om, samen met alle collega’s van de luchthaven en de belanghebbende partijen, te gaan werken aan deze uitdagende klus. Maastricht Aachen Airport heeft het potentieel om een gezonde, toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven te worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken”, aldus Joost Meijs.

Vrachtwagen in brand in Tilburg [+foto’s]

Foto: AS Media

TILBURG – Dinsdagmiddag omstreeks 15.15 uur is er brand ontstaan in een cabine van een vrachtwagen aan de Ringbaan-Noord in Tilburg.

Bij aankomst van de eerste brandweerwagen sloegen de vlammen al hoog uit de cabine.

De politie heeft de omgeving van de vrachtwagen ontruimd en afgezet.

De brandweer heeft de brand weten te blussen.

Hoe de brand heeft kunnen ontstaan, is niet duidelijk. Een berger gaat de vrachtwagen afslepen.

21 New Generation DAF XF voor Vos Logistics

KERKRADE – Vos Logistics heeft voor haar vestigingen in Kerkrade en Eschweiler de eerste New Generation DAF XF 430 FT Low Deck trekkers in ontvangst genomen.

Het gaat om 11 trucks, die deel uitmaken van een totale serie van 21 stuks. Vos Logistics gaat met deze trekkers met name het automotive mega volumetransport uitvoeren voor onder meer de belevering aan DAF Trucks N.V.

“Dit is het resultaat van een geweldige samenwerking tussen Loven Trucks en DAF Nederland”, aldus Marc Schols, Business Unit Manager bij Vos Logistics. Hij heeft onlangs de sleutels van de nieuwe DAF’s in ontvangst genomen uit handen van Leo Loven van Loven Trucks. “Al jaren bestaat een groot gedeelte van onze vloot uit voertuigen van DAF. De ervaringen zijn goed en de samenwerking met de dealer prima. We hebben hoge verwachtingen van deze New Generation DAF XF.”

De stilte in de cabine maakt grote indruk en dat geldt ook voor het toegenomen rijcomfort. Het zijn de ervaringen van Vos Logistics waar inmiddels de eerste kilometers met de nieuwe DAF’s erop zitten. Schols: “Het is beslist een veel stillere auto. En natuurlijk rekenen we als bedrijf erop dat de nieuwe XF ook zuiniger is. Eigenlijk twijfelen we daar niet aan, afgaande op ervaringen van andere transportondernemingen met de New Generation DAF’s.”

Voor het realiseren van een zo gunstig mogelijk verbruik krijgen de chauffeurs instructie om de elektronische systemen en de aandrijftechnologie optimaal te benutten. Schols: “We hebben daarvoor zelf een instructeur. Die heeft een training bij DAF gevolgd en brengt de daar opgedane kennis over op onze chauffeurs. Ik weet bijvoorbeeld dat het belangrijk is om van het uitrollen van de truck gebruik te maken. Deze New Generation rolt veel soepeler en langer door en daarmee kun je brandstof besparen.”

Vos Logistics zet de nieuwe DAF XF 430 FT trekkers in voor automotive mega volumetransport, vandaar dat gekozen is voor de Low Deck uitvoering. Dagelijks worden meerdere adressen aangedaan. Circa 110.000 kilometer per jaar maken de trucks voor automotive transport, dat een aanzienlijk deel van het takenpakket uitmaakt.

Zaken eenvoudig, beheersbaar en efficiënt maken voor klanten is waar Vos Logistics voor staat. Met een netwerk van 30 eigen vestigingen is de onderneming actief in heel Europa. Op het gebied van internationaal bulk- en volumetransport (mega en high volume) behoort Vos Logistics tot de grotere wegvervoerders van Europa. Met 2.850 medewerkers exploiteert de onderneming een vloot van 1.200 voertuigen, 4.400 laadeenheden en 300.000 m2 opslagcapaciteit.

LAATSTE NIEUWS

Scheur in wegdek A10

Scheur in wegdek door verzakking A10, rijstrook dicht [+foto’s]

AMSTERDAM - Een stuk van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam is verzakt als gevolg van werkzaamheden langs de weg. Op beelden is...
×