Clicky

donderdag 26 december 2024 - 21:43 uur
BAS World
Home Blog Pagina 135

Trailer met container met zonnepanelen gestolen in Antwerpen

ANTWERPEN – Tussen 27 september 2024 en 30 september 2024 is er een MSC 40 ft container gestolen. De container heeft nummer MSNU 701670-8.

De container stond op een Schmitz trailer met het Belgische kenteken Q-ARG-223 in  omgeving van de Noorderlaan in Antwerpen.

De trailer heeft reclame met TRANS 55 op de fietsenvangers.

De container was geladen met zonnepanelen (Jinko Tiger Neo – JKM450N-54HL4R-V).

Het is niet uit te sluiten dat de container ergens in Nederland staat. heeft u de container en/of trailer gezien? Meldt dit dan zo snel mogelijk bij Barbuss kvds via nummer +32 487 386 997.

Maatschappelijke organisaties bepleiten vasthouden aan invoerdatum zero-emissiezones

Zero-emissiezone
Foto: Adobe Stock

In de Tweede Kamer spraken coalitiepartijen VVD, PVV en BBB zich afgelopen donderdag uit voor uitstel van de invoering van deze zones. Staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu overweegt hieraan gehoor te geven. Branche- en maatschappelijke organisaties hebben grote zorgen over de politieke strijd over zero-emissiezones voor zakelijke bestelwagens en vrachtauto’s. Zij – Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL – roepen de landelijke politiek op om gemeenten te ondersteunen bij de invoer en geen twijfel meer te zaaien rondom de invoering.

Tien jaar voorbereiding

Vanaf 2014 zijn bedrijven, overheden en kennisinstellingen druk bezig met verduurzaming van stadslogistiek via de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES). De zero-emissiezones vinden hierin hun basis. Invoering leidt tot een grote verbetering van luchtkwaliteit en een daling van CO2 uitstoot.

De afgelopen vijf jaar zijn de voorbereidingen voor invoering van zero-emissiezones in volle gang en hebben gemeenten, samen met belangenbehartigers van de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat het beleid vormgegeven.

Zorgvuldig beleid met vrijstellingen en overgangsregelingen

Zo zijn er landelijke toegangsregels afgesproken die gelden in alle gemeenten die een zone invoeren. Voor alle gemeenten geldt ook dat er een overgangsregeling is afgesproken. Dat betekent dat per 2025 alleen de meest vervuilende dieselbusjes en vrachtwagens worden geweerd. De schoonste dieselvoertuigen mogen nog enkele jaren blijven rijden in de zones.

Voor sommige andere voertuigcategorieën geldt een vrijstelling, zoals voor kermisvoertuigen of voertuigen met een speciale laadkraan. Daarnaast kunnen ondernemers gebruikmaken van een ontheffing, bijvoorbeeld als ze minder dan twaalf keer per jaar een zero-emissiezone ingaan, of financieel de stap niet kunnen maken. Zo is voorzien in een gefaseerde overgang naar volledig emissievrije stadslogistiek, waarbij het borgen van de belangen van ondernemers centraal staat. Onderzoeksbureau Berenschot heeft in een onafhankelijke toets in juni laten zien dat het beleid gebalanceerd en redelijk is.

Besluit van gemeenten

De beslissing om over te gaan tot invoering ligt bij gemeenten. Veertien van hen hebben aangegeven dat per 1 januari 2025 te doen. Twee maanden voor de invoering het beleid nog willen veranderen, is een teken van slecht bestuur. Niet alleen richting de vele bewoners- en bezoekers die lijden onder slechte luchtkwaliteit, maar ook naar de betrokken gemeenten en alle ondernemers die investeringen hebben gedaan om zich voor te bereiden. Er zijn al ruim 32.000 elektrische bestelbussen aangeschaft, 1000 elektrische trucks en afgelopen jaar zijn ook veel Euro 4 en Euro 5 vervangen door Euro 6 bestelbussen, die nog tot 2028 in de zones mogen komen. Al deze ondernemers worden benadeeld bij uitstel.

Zorgen serieus nemen

De zorgen van (MKB) ondernemers nemen wij serieus. Natuurlijk blijven wij als branche- en belangenverenigingen meedenken over hoe het beleid verbeterd kan worden om problemen voor specifieke ondernemers op te lossen. Denk aan nadere bepalingen over de laadinfrastructuur in- en rondom de zones. Wij zijn ook voor harmonisatie van gemeentelijke regels. En uiteraard moet het ontheffingenloket goed toegankelijk zijn, zodat elke organisatie die niet meekan een ontheffing kan aanvragen. Aan beide zaken werd en wordt volop gewerkt. De komende jaren monitoren we met gemeenten de ontwikkelingen en kijken we waar regelgeving aangepast en aangevuld moet worden, zodat de overgang naar elektrisch vervoer zo soepel mogelijk kan verlopen voor álle ondernemers.

Last-minute uitstel onwenselijk

Maar last-minute uitstel zorgt juist voor problemen bij ondernemers die hun bedrijfsmodel hebben gebaseerd op emissievrije logistiek, en kan ondernemers die specifieke zero-emissie diensten hebben ontwikkeld in gevaar brengen van faillissement. De coalitiepartijen zeggen dat ze uitstel willen omdat niet iedereen kan meekomen, maar zorgen zo juist voor de faillissementen die ze willen voorkomen.

Kortom, politiek Den Haag, wij doen een dringende oproep: steun de gemeenten bij het invoeren van beleid dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare samenleving. Toon je als een betrouwbare partner voor ondernemers en faciliteer de invoering van zero-emissiezones, in plaats van deze te blokkeren.
Namens Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL.

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk ondernemers

DEN HAAG – Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Nieuw beleid vanuit de Europese Unie en vanuit Nederlandse overheden (Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen) kan in meer of mindere mate zorgen voor regeldruk bij ondernemers. Bijvoorbeeld omdat regels dubbelen, maar ook omdat regels zorgen voor onnodig veel administratieve lasten waarmee de doelstelling in het geding kan komen.

Minister Beljaarts: “Ondernemers zijn veel tijd, geld en energie kwijt aan regeldruk. Als minister met een ondernemershart herken ik dit. We zijn in Nederland goed in het stapelen van regels. Dit maakt ondernemen onnodig complex en duur, wat weer een rem zet op onze economische groei. Daarom is het bestrijden van onnodige regeldruk een van de speerpunten van mijn ministerschap. Met deze tijdelijke verlenging voorkomen we dat het ATR zijn werk niet meer kan doen. Daarnaast werk ik aan een regeldrukagenda die ik voor het einde van dit jaar wil presenteren.”

In december staat de plenaire behandeling van het wetsvoorstel voor de Instellingswet ATR in de Tweede Kamer ingepland. Dat wetsvoorstel bevat de instelling van een meer permanent ATR. Daarbij wordt ook het mandaat van het ATR verruimd, waaronder de bevoegdheid om te adviseren over voorstellen voor Europese regelgeving en een rol in de vroege fase van voorgenomen regelgeving.

Het kabinetsbesluit om de tijdelijke instelling van het ATR te verlengen is bedoeld om de tijdspanne te overbruggen tot de startdatum van het beoogde nieuwe meer permanente adviescollege. Het besluit is ter voorhang aangeboden aan de Eerste en de Tweede Kamer, zodat beide Kamers in de gelegenheid worden gesteld om te reageren.

Schoof mikt nog op vrijdag voor asielakkoord, voelt ‘veel druk’

DEN HAAG – Premier Dick Schoof verwacht nog altijd dat het kabinet vrijdag een besluit kan nemen over het al dan niet gebruiken van het noodrecht voor strengere asielmaatregelen. De minister-president is “in ieder geval hoopvol” dat de “in principe harde” deadline kan worden gehaald. Maar helemaal uitsluiten dat het toch later wordt, wilde hij na de ministerraad van maandag ook niet.

Schoof leidt onderhandelingen tussen de coalitiepartijen, met name tegenpolen PVV en NSC, over het deels buiten werking stellen van de asielwet met een beroep op een asielcrisis. Op die onderhandelaars ligt “veel druk”, zei hij na de naar maandag verschoven ministerraad. De premier heeft zelf verklaard dat het kabinet uiterlijk vrijdag een besluit moet nemen. Die deadline was ooit ingegeven door het herfstreces, waardoor politiek Den Haag volgende week stilligt. Maar ook als er vrijdag een besluit valt, zouden de Tweede Kamer en eventueel de Eerste Kamer hoogstwaarschijnlijk van dat reces moeten terugkomen om daarover te debatteren.

Een greep naar het noodrecht, waardoor het parlement alleen achteraf inspraak krijgt, is nog altijd niet uitgesloten, aldus Schoof. De onderhandelaars buigen zich nog steeds over “diverse opties”. Over alternatieven voor het noodrecht, zoals een snel te behandelen gewone wet, wil hij niets kwijt. Dat geldt ook voor de vraag of zo’n ‘spoedwet’ dan zwaardere maatregelen zou moeten bevatten, zoals het strafbaar maken om in Nederland te verblijven zonder verblijfsvergunning.

Uitwerking

Maar het wordt “uiteindelijk toch een andere uitwerking van het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma dan oorspronkelijk voorgenomen”, stelt Schoof. Daarom is de steun van PVV-voorman Geert Wilders en waarnemend NSC-leider Nicolien van Vroonhoven nodig, met wie de premier nu in eerste instantie overlegt, omdat tussen hen “de grootste brug” geslagen moet worden. Ook de andere leiders van VVD en BBB moeten instemmen met wijzigingen, en dan moet het nog in ijltempo door het kabinet.

Het wordt “hard werken” om er vrijdag uit te komen, erkent Schoof. Aanvankelijk mikte de premier erop deze maandag een besluit te nemen, maar dat bleek te optimistisch. Wat er gebeurt als het ook vrijdag niet lukt, wil hij niet zeggen. Het is “een spannende week”, dat wel.

Hogere gevangenisstraffen mogelijk voor zwaardere vormen drugscriminaliteit

Foto: Stock_Concept | Adobe Stock

DEN HAAG – Het wettelijk strafmaximum voor de zwaardere vormen van harddrugscriminaliteit gaat omhoog. Ons land moet zo onaantrekkelijk mogelijk worden voor drugscriminelen. Daarom wordt het mogelijk hogere gevangenisstraffen op te leggen bij grootschalig bezit, productie en de in- en uitvoer van harddrugs. Dit staat in een wetsvoorstel van minister Van Weel van Justitie en Veiligheid waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

De aanpak van ondermijnende criminaliteit bestaat uit verschillende onderdelen: het voorkomen dat personen in de criminaliteit belanden, het doorbreken van criminele verdienmodellen en het beschermen van de samenleving tegen de schadelijke effecten van ondermijnende criminaliteit. Als sluitstuk volgt het effectief bestraffen van criminelen.

Naast maatregelen die worden genomen om criminelen effectiever te bestraffen, zoals het vergroten van de pakkans en het strafbaar stellen van nieuwe gelegenheidsstructuren, stelt het kabinet voor om de maximumstraffen die in de Opiumwet staan te verhogen voor ernstige harddrugsdelicten. Dit gaat over het opzettelijk aanwezig hebben van een grootschalige hoeveelheid harddrugs, evenals de handel, de productie en de in- en uitvoer van harddrugs. Op het aanwezig hebben van harddrugs is nu een maximum gevangenisstraf gesteld van 6 jaar. Dat verandert in het wetsvoorstel voor grootschalige hoeveelheden naar een maximum gevangenisstraf van 8 jaar. Voor de opzettelijke handel en productie van harddrugs stijgt de maximum gevangenisstraf van 8 naar 12 jaar, voor de in- en uitvoer van harddrugs van 12 naar 16 jaar en voor het plegen van voorbereidingshandelingen bij harddrugsdelicten van 6 naar 8 jaar.

Minister Van Weel: “Drugshandel is hét verdienmodel van de georganiseerde misdaad. Van de productie van synthetische drugs in Nederland tot de doorvoer van cocaïne naar de rest van Europa. Drugscriminelen kennen geen grenzen en vormen een direct gevaar voor onze samenleving, onze rechtsstaat en onze veiligheid. We willen dit verdienmodel doorbreken en waar dat nodig is harder kunnen straffen. Door de wettelijke maximumstraffen voor ernstige harddrugsdelicten te verhogen en meer in lijn te brengen met omringende landen kunnen we internationaal opererende criminelen harder raken.”

In de praktijk zien we steeds vaker dat het Openbaar Ministerie in zaken tegen de zwaardere categorie drugscriminelen met de strafeisen aan de bovenkant zit van het wettelijke maximum aan gevangenisstraffen. Rechters leggen in zaken ook zeer hoge straffen op, soms tot het wettelijke maximum. Met dit wetsvoorstel wordt het voor het Openbaar Ministerie mogelijk om bij ernstige harddrugsdelicten hogere straffen te eisen en het geeft rechters meer ruimte om gepaste en effectievere straffen op te kunnen leggen. Met het voorstel van het kabinet ontstaat ruimte om steviger en meer adequaat op te treden tegen ernstige harddrugscriminaliteit.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

OM eist 40 maanden cel voor man die havenmedewerker thuis mishandelde

ROTTERDAM – Tegen een 28-jarige man, zonder vaste woon- of verblijfplaats, die het Openbaar Ministerie verdenkt van poging tot afpersing, mishandeling en huisvredebreuk is maandag 40 maanden gevangenisstraf geëist. Het OM gaat ervan uit dat de feiten zijn gepleegd om informatie uit de haven te verkrijgen, voor de invoer van cocaïne.

Het is de nacht van 10 augustus 2020 als een medewerkster van een bedrijf in de Rotterdamse haven wakker wordt, omdat ze thuis vreemde geluiden hoort. Als ze gaat kijken wat er aan de hand is, wordt ze vastgepakt door een man die over haar heen gaat zitten en haar armen vastpakt. Als de vrouw gilt, probeert de man haar de mond te snoeren en begint haar te slaan. Hij zegt tegen haar: “We weten alles van je. Die Mexicaan weet alles van je.”

Ook de 15-jarige dochter van de vrouw wordt wakker. Ze ziet haar moeder in de hoek op de grond liggen en er staan twee mannen bij. De dochter ziet bloed op de muur en op de grond. Als een van de mannen de dochter ziet, pakt hij haar bij haar pols en trekt haar mee de trap af naar beneden.

Door de context waarin dit gebeurde, meent het OM dat er sprake is van afpersing. Het slachtoffer werkte in de haven bij een bedrijf waar criminelen graag willen infiltreren om zo zonder controles drugs binnen te smokkelen. Hierbij worden werknemers zoals dit slachtoffer ernstig bedreigd om corrupt te worden.

Dat het hier gaat om het met geweld en dreigementen overhalen van het slachtoffer om mee te werken aan drugssmokkel is ook af te lezen aan de verwijzing naar ‘de Mexicaan’. Juist in Mexico wordt veel drugs gefabriceerd en gesmokkeld.

Eerder waren er ook al mensen bij de vrouw aan de deur geweest om haar veel geld aan te bieden. Steeds had ze dat geweigerd. Ook collega’s van de vrouw werden thuis benaderd met een voorstel. Zij hebben dit allemaal bij hun leidinggevende gemeld.

In de woning zijn diverse dadersporen aangetroffen, waaronder DNA. Op een later moment is er een match vastgesteld met het DNA van verdachte. In het onderzoek is ook DNA van een onbekend gebleven persoon aangetroffen. Het is niet uit te sluiten dat dit in de toekomst nog een match gaat opleveren.

“De impact bij de slachtoffers is nog steeds groot”, vertelde de officier tijdens de zitting. “Ze hebben zich machteloos gevoeld en doodsangsten uitgestaan. Het je weer thuis kunnen voelen in je eigen woning is ontzettend lastig. Dit speelt allemaal mee in de strafeis.”

Omdat de verdachte zonder vaste woon- of verblijfplaats is, heeft het OM per onmiddellijk de gevangenneming gevraagd. Door het horen van de straf, is er volgens het OM kans dat verdachte het land ontvlucht. Door het bevel gevangenneming onmiddellijk af te geven, kan verdachte meteen worden gesignaleerd en opgepakt, meldt het Openbaar Ministerie.

Meloni wil met nieuwe wet migranten alsnog naar Albanië sturen

ROME – De radicaal rechtse Italiaanse regering wil een nieuwe wet aannemen om ervoor te kunnen zorgen dat migranten zonder problemen naar Albanië kunnen worden gestuurd.

Afgelopen week kwamen de eerste migranten daar aan, maar kort daarna oordeelde een Italiaanse rechtbank dat zij weer teruggehaald moesten worden naar Italië.

Het plan was om migranten uit zogenoemde veilige landen aan de andere kant van de Adriatische Zee op te vangen, zodat ze daar hun asielproces kunnen afwachten. Nu wil de regering van premier Giorgia Meloni bij wet laten vastleggen welke landen als veilig gelden en welke migranten dus daarnaartoe mogen worden gedeporteerd.

De twaalf migranten waar het afgelopen week over ging kwamen uit Egypte en Bangladesh, volgens de regering veilig. Maar het hof oordeelde van niet, omdat slechts delen van die landen veilig zouden zijn, niet de hele landen.

A27 dicht bij Noordeloos nadat bestuurder onwel werd [+foto]

NOORDELOOS – De snelweg A27 is maandagmiddag in zuidelijke richting afgesloten tussen Lexmond en Noordeloos. Rijkswaterstaat meldt dat het verkeer is stilgelegd nadat een bestuurder onwel was geworden.

Om de hulpdiensten en de traumahelikopter de ruimte te geven is de weg afgesloten. Ook in noordelijke richting is een rijbaan dicht.

Volgens de ANWB is het nog wel mogelijk om via de op- en afrit te rijden, maar zorgt de file inmiddels voor een uur vertraging. Het advies is dan ook om om te rijden via de A2 en de A15.

Politie vindt ruim 650 kilo vuurwerk in woning Deventer

DEVENTER – In de woning van een man aan de Ooievaarstraat in Deventer heeft de politie zondagavond ruim 650 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen.

De politie kwam volgens een woordvoerder af op een melding over een man die in verwarde toestand met een mes aan het zwaaien was. “We hebben hem aangehouden omdat hij een gevaar vormde voor zichzelf en de omgeving.”

Daarop doorzochten agenten zijn woning, waar ze het vuurwerk vonden. Om wat voor soort illegaal vuurwerk het gaat, kon de woordvoerder niet zeggen.

Emirates bestelt vijf extra 777-vrachttoestellen

AMSTERDAM – Emirates heeft een bestelling geplaatst voor nog eens 5 Boeing 777-vrachttoestellen, die vanaf 2025/2026 geleverd zullen worden. Deze order vergroot capaciteit om te voldoen aan de sterke vraag van klanten, te midden van Dubai’s groeiende bekendheid als een geprefereerd wereldwijd logistiek knooppunt.

Vlootuitbreiding en verlenging van de leaseovereenkomst

Samen met de eerdere bestellingen heeft Emirates nu veertien Boeing 777F’s in bestelling bij Boeing, die vanaf nu tot eind 2026 worden geleverd. Daarnaast heeft Emirates een meerjarige verlenging van de leaseovereenkomst getekend met Dubai Aerospace Enterprise voor vier Boeing 777F’s uit de huidige vloot. Door deze investeringen verwacht Emirates SkyCargo in december 2026 een vloot van 21 Boeing 777-vrachttoestellen te hebben, een aanzienlijke uitbreiding van de huidige vloot van elf toestellen. Emirates blijft ook investeren in de ombouw van tien passagiers Boeing 777-300ER’s naar vrachttoestellen voor meer capaciteit en uitbreiding van de vloot.

Groei van luchtvracht diensten

HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, voorzitter en CEO van Emirates Airline en Group, zei: “We investeren in nieuwe vrachttoestellen om te voldoen aan de stijgende vraag en om onze klanten wereldwijd meer flexibiliteit, connectiviteit en opties te bieden om marktkansen te benutten.’’ Hij benadrukte ook dat de vraag naar de luchtvrachtdiensten van Emirates enorm groeit, wat de positie van Dubai als wereldwijd logistiek knooppunt bevestigt. Stephanie Pope, president en CEO van Boeing Commercial Airplanes, benadrukte dat ze trots zijn om de groei van Emirates SkyCargo te ondersteunen met het Boeing 777 vrachtschip.

Wereldwijde logistiek en vlootmix

Zelfs met de introductie van nieuwe vrachttoestellen, blijft de vrachtdivisie van Emirates gebruikmaken van de volledige wide-body passagiers vloot van de luchtvaartmaatschappij voor de snelle en efficiënte verplaatsing van goederen wereldwijd. Dit biedt klanten meer flexibiliteit met een vlootsamenstelling van 777’s, 777-F’s, 747 F’s, A350’s en A380’s.

Uitbreiding van Al Maktoum International Airport

Dubai is van plan om Al Maktoum International Airport (DWC) uit te breiden wat het grootste logistieke knooppunt ter wereld zal creëren, met een jaarlijkse capaciteit van 12 miljoen ton vracht. Dit is ter ondersteuning van de groei van het nabijgelegen Logistieke District, dat is gepland als een internationale basis voor wereldwijde vracht- en scheepvaartbedrijven en onderdeel is van het masterplan van Dubai om de belangrijkste multimodale vrachthub te worden voor verbindingen over lucht, zee en land.

Toekomstplannen voor Emirates

Als onderdeel van haar visie voor de volgende groeifase, is Emirates van plan om tegen het einde van dit kalenderjaar een beslissing te nemen over de toekomstige vrachtvloot voor 2028/2029 en verder, waarbij de Boeing 777-8F en Airbus A350-1000 F als mogelijke kandidaten worden overwogen.

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

IJMUIDEN – Nadat de politie een blokkade van de actievoerders van Extinction Rebellion (XR) bij de Zeesluis IJmuiden had beëindigd, is het cruiseschip de MSC Virtuosa verder gevaren richting Amsterdam. Het schip lag zo’n twee uur stil in de sluis, doordat de demonstranten op de sluisdeur waren geklommen. De cruise-industrie is volgens XR “een grote vervuiler” en cruiseschepen een “drijvende milieuramp”.

Sommige actievoerders hadden zich vastgeketend aan de sluis. Zij moesten door de politie worden losgemaakt. Volgens een politiewoordvoerder zijn er 38 mensen “bestuurlijk verplaatst”. Ze werden met busjes naar station Santpoort-Zuid gebracht, waar ze weer zijn vrijgelaten. Een tweede groep demonstranten die op een naastgelegen sluis stond, is volgens een woordvoerster van de gemeente uit zichzelf weggegaan.

Bij de actie waren ook tegendemonstranten, met name inwoners uit IJmuiden, aanwezig die de blokkade wilden voorkomen. Hun woordvoerder laat weten klaar te zijn met burgemeester Frank Dales van de gemeente Velsen. De burgemeester heeft zich volgens de woordvoerder niet aan de afspraken gehouden. “We gaan het voortaan zelf wel doen.” Wat hij daarmee bedoelt, “mag je zelf invullen”, zei hij tegen een ANP-verslaggever.

MSC Cruises zei vooraf op de hoogte te zijn geweest van de actie van XR. Een woordvoerder van de cruisemaatschappij sprak van een “kortstondige sensationele actie” door XR, wat volgens hem niet de meest effectieve manier is om tot constructieve oplossingen te komen. Volgens de zegsman wordt juist veel gedaan om de uitstoot van cruiseschepen te verlagen, maar gaat dat niet van de ene op de andere dag.

Onderzoek naar aanrijding onbeveiligde spoorovergang bij Hooge Zwaluwe

Foto: Eye4Images

DEN HAAG – De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de aanrijding tussen een vrachtwagen en een goederentrein op een onbeveiligde spoorwegovergang bij het Brabantse Hooge Zwaluwe op 28 augustus 2024.

De aanrijding in het kort

Op 28 augustus 2024 reed een vrachtwagen over de onbewaakte spoorwegovergang tussen Lage Zwaluwe en het industrieterrein in Oosterhout. Op dit spoor rijden alleen goederentreinen. De vrachtwagen en de goederentrein kwamen met elkaar in botsing.

Van de drie medewerkers op de locomotief is er één overleden en één lichtgewond geraakt. De chauffeur van de vrachtwagen bleef ongedeerd.

De Onderzoeksraad en railonderzoek

De Onderzoeksraad doet onderzoek naar voorvallen op het spoor als daarbij structurele veiligheidswinst te verwachten is. Het onderzoek richt zich nadrukkelijk niet op schuld of aansprakelijkheid.

Kort geding van Groningse boeren tegen Wiersma vanwege mestregels

GRONINGEN – Tientallen Groningse boeren hebben een kort geding aangespannen tegen minister Femke Wiersma, met als doel strengere mestregels van tafel te krijgen. De boeren willen dat de rechter voor 1 januari uitspraak doet, omdat ze vanaf dan nog minder mest mogen uitrijden over hun grond. Het gaat om agrariërs die met hun bedrijf in zogeheten NV-gebieden liggen: plekken waar te veel stikstof en fosfaat in het water zit.

Het Rijk heeft in de afgelopen jaren diverse ‘met nutriënten verontreinigde gebieden’ (NV-gebieden) aangewezen. Hiervoor is gekeken naar de verontreiniging van het grond- en oppervlaktewater. In zulke gebieden geldt een lagere stikstofgebruikersnorm, wat betekent dat er minder mest uitgereden mag worden. Dit jaar is dat 5 procent, volgend jaar 20 procent.

Volgens het Rechtskundig Bureau voor de Landbouwer, een vereniging die zich al ruim honderd jaar inzet voor Groningse boeren, bevat het water in het gebied langs de Waddenzee van nature meer fosfaat dan elders. “Dat kun je de boeren niet aanrekenen” zegt voorzitter Albrechtus Tebbens Torringa. De vereniging verzocht het ministerie van Landbouw en Natuur dit voorjaar per brief om af te zien van de ‘korting’. “Maar we kregen nul op het rekest. Daarom proberen we nu op een andere manier ons gelijk te halen, via de rechter.”

Het bureau spant namens ongeveer veertig boeren een kort geding aan. De deelnemers moeten allemaal 250 euro bijdragen aan de proceskosten. “De uitspraak is onvoorspelbaar. Voor ons, maar ook voor de minister” zegt Tebbens Torringa. “Als we winnen, kan het zijn dat de hele regeling op de schop moet.” Volgens het Rechtskundig Bureau voor de Landbouwer verdienen de boeren minder geld aan hun gewassen als ze minder mest kunnen gebruiken. Ze willen via het kort geding dan ook een financiële compensatie.

PreZero zet 32 Volvo FM Electric-trucks in voor efficiënte, stille en uitstootvrije afvalinzameling

Afvalverwerkings- en recyclingbedrijf PreZero heeft 32 Volvo FM Electric-trucks in diverse configuraties aan het wagenpark toegevoegd. De onderneming streeft ernaar de CO2-voetafdruk in de hele keten te verkleinen.

“We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door de aanschaf van elektrische trucks past goed bij onze ambities op dit gebied”, zegt Richard Bierhuizen, Fleetmanager bij PreZero.

Het wagenpark van PreZero opereert veelal in stedelijke gebieden. En daarom zet het bedrijf in op de meest duurzame vormen van logistiek. Vanaf 2025 zullen de eerste grote steden zero-emissiezones hebben.

“Met dit in het verschiet, kan je eigenlijk niet meer investeren in voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. We hebben daarom 32 elektrische Volvo-trucks aangeschaft. De Volvo FM Electric is zeer geschikt voor de verschillende werkzaamheden die wij uitvoeren. Doordat de truck in heel veel verschillende configuraties leverbaar is, hebben wij voor iedere toepassing een geschikte variant kunnen samenstellen”, licht Richard Bierhuizen de keuze toe.

“Onze voertuigen rijden over het algemeen regionaal, waardoor de gemiddelde afstand tussen de 150 en 200 kilometer per dag is. Daarnaast gebruikt de opbouw energie om de containers te kunnen legen, afval te kunnen persen of containers op- en af te kunnen zetten”, zegt Bierhuizen. Alle vrachtwagens zijn daarom voorzien van een e-PTO voor de aandrijving van de opbouw. “De af-fabriek-oplossing van Volvo Trucks biedt hierin uitgebreide mogelijkheden om de verschillende opbouwtypes te kunnen voorzien van energie. De leverbare accucapaciteiten, plaatsingsmogelijkheden aan het chassis en de motorvermogens sluiten ook goed aan bij onze behoeftes. Daarnaast hebben we gekeken naar de goede instap voor de chauffeur en veel zicht rondom, en hebben we gekozen voor de meest uitgebreide veiligheidssystemen voor zowel de chauffeurs, als voor andere weggebruikers.”

Een circulaire economie met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot

“Waar anderen afval zien, zien wij nieuwe grondstoffen. Wij zorgen ervoor dat er steeds meer wordt hergebruikt van wat we met z’n allen weggooien. Zo maken we de weg vrij voor een samenleving die minder grondstoffen nodig heeft. En dus meer circulair wordt”, vertelt Bierhuizen.

“Onze duurzame gedachte gaat verder dan het verwerken van afvalstromen tot grondstoffen. Het strekt zich ook uit naar de logistieke processen van het bedrijf”, vervolgt hij. “We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door aanschaf van elektrische vrachtwagens past goed bij onze ambities op dit gebied.”

Nauwe samenwerking in bepalen juiste configuratie van de technisch complexe voertuigen
Voor de verduurzaming van de vloot heeft PreZero een inventarisatie gemaakt van alle locaties, de routes en afstanden die de voertuigen rijden en het energieverbruik. Daarnaast is gekeken welke netwerkaansluiting er is en welke mogelijkheden er zijn om de capaciteit te vergroten. Op basis hiervan is in samenspraak met Volvo Trucks een keuze gemaakt welke configuraties geschikt zijn voor elektrificatie. Bierhuizen: “De verschillende chassis- en opbouwuitvoeringen zijn in nauw overleg opgesteld, in goed onderling overleg tussen de sales engineer van Volvo en de verschillende opbouwers. Bij deze technisch complexe voertuigen is deze afstemming vooraf essentieel om problemen bij de montage en aandrijving van de opbouw te voorkomen.”

De 32 Volvo’s FM Electric zijn opgebouwd als kraakpersvoertuigen voor de inzameling van rolcontainers met bedrijfsafval, papier en pd (plasticverpakkingen en drankenkartons), portaal- en haakarmvoertuigen voor het vervoer van afzet-/perscontainers en een trekker voor afvalinzameling met een oplegger.

Voor iedere inzet is een andere specificatie gekozen, op basis van de beschikbare én benodigde batterijcapaciteit, ruimte aan het chassis en asconfiguratie. Dit varieert van 6×2-chassis met een gestuurde naloopas en 360 kWh-accucapaciteit voor de kraakpersvoertuigen, 4×2-chassis met 360 kWh-accucapaciteit voor de portaalvoertuigen en 6×2 chassis met 540 kWh-accucapaciteit en 490 kW motorvermogen voor de haakarmopbouw, die ook voorzien is van een aanhangwagenkoppeling, zodat deze met een aanhanger kan rijden.

Verdere elektrificatie van het wagenpark

In 2021 startte PreZero in Duiven met de aanleg van het eerste laadplein en de eerste elektrische trucks zijn daar in 2022 gaan rijden. “Hier hebben wij al veel ervaring opgedaan en van geleerd. Het is gebleken dat na de eerste gewenning iedereen zeer enthousiast is. De chauffeurs zijn blij met de rust en souplesse van deze trucks en ervaren nauwelijks problemen met de actieradius. Mochten de trucks ’s avonds extra moeten rijden voor bijvoorbeeld de inzameling van papier, dan is er altijd nog de mogelijkheid van snelladen. Maar voor de dagelijkse inzet is dit met onze werkzaamheden in veel gevallen nog niet nodig gebleken. Hierdoor is de impact op onze dagelijkse operatie zeer beperkt”, aldus Bierhuizen.

PreZero is vastberaden om nu door te pakken met de verdere elektrificatie van het wagenpark. “In 2030 verwachten wij dat minimaal 33% van de vloot emissievrij is. Voor veel van onze toepassingen volstaat de huidige accucapaciteit. De komende jaren zal dit ongetwijfeld toenemen, zodat we ook de voertuigen kunnen elektrificeren die een grotere energiebehoefte en weinig chassisruimte voor accu’s hebben. Uiteraard moet er dan met name op het gebied van netcapaciteit nog wel het nodige gebeuren om op al onze locaties voldoende laadinfra te kunnen installeren”, zegt Bierhuizen.

Tot slot heeft hij nog een advies: “Andere ondernemers willen we meegeven dat het belangrijk is om te starten en ervaringen op te doen met deze energietransitie. Vaak blijkt dat er al veel mogelijk is als je ermee aan de slag gaat; maak gebruik van de ervaring die de leveranciers van zowel de trucks als de laadinfrastructuur inmiddels hebben opgedaan.”

Oegandaplan is niet voorbarig, bezweren ministers Faber en Klever

DEN HAAG – Het plan om Afrikaanse asielzoekers die zijn afgewezen in Nederland op te vangen in Oeganda is vorige week niet voorbarig naar buiten gebracht, bezwoeren PVV-ministers Reinette Klever (Ontwikkelingshulp) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie) maandag voordat de ministerraad begon. Klever kreeg veel kritiek te verduren uit de oppositie toen ze dit plan vorige week aankondigde na een bezoek aan het Afrikaanse land. Het plan bleek namelijk niet uitgewerkt en niet of in elk geval amper te zijn besproken met de Oegandese regering.

Ministers van vooral de PVV krijgen de laatste weken veelvuldig het verwijt dat ze plannen voordat die zijn uitgedacht en afgestemd naar buiten brengen, anders dan gebruikelijk is met kabinetsbeleid. Een aantal weken eerder klonk bijvoorbeeld vergelijkbare kritiek nadat Faber opperde om bij asielzoekerscentra waarschuwingsborden te plaatsen waarop stond dat werd gewerkt aan de terugkeer van de bewoners. Ze zei inspiratie te hebben gehaald uit een werkbezoek aan Denemarken, waar zulke borden helemaal niet staan. Bovendien stuitte haar idee tot in de coalitie op veel weerstand. Uiteindelijk verdween het plan naar de achtergrond nadat een Kamermeerderheid, inclusief coalitiepartij NSC, opriep ervan af te zien.

De Oegandese minister van Buitenlandse Zaken zei vrijdag in de uitzending van het NPO Radio 1-programma Bureau Buitenland dat tijdens het bezoek van Klever helemaal niet is gesproken over dit plan. Klever blijft dat tegenspreken.

Pril idee

“Het is een heel pril idee, het is even heel kort aan de orde geweest, het moet allemaal uitgezocht worden. Maar het is het onderzoeken waard, en dat is wat we gaan doen”, aldus Klever over haar Oegandaplan. Ze ging herhaaldelijk niet in op de vraag of ze het plan beter had moeten afstemmen in de coalitie, het kabinet en met Oeganda.

Vooral Faber moet het plan gaan uitwerken en zij sprak van een “verkennende fase” en “geen symboolpolitiek”. Zij zei hier de vrijdag van tevoren over te zijn ingelicht. Ze vindt het niet gek dat Klever het idee opperde voordat premier Dick Schoof hierover op de hoogte werd gesteld. Want in het regeerprogramma stonden zulke “terugkeerhubs” genoemd, redeneert ze. Daarin wordt Oeganda overigens niet genoemd.

Lhbti’ers

Tegenstanders van het plan maken zich onder meer zorgen om de behandeling van lhbti’ers in Oeganda. Klever noemt dat “een van de zaken die natuurlijk aandacht verdienen”.

×