Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 134

Tusk noemt het “onacceptabel” dat Duitsland strengere grenscontroles wil invoeren

WARSCHAU – De Poolse premier Donald Tusk noemt het “onacceptabel” dat Duitsland strengere controles aan de grens wil invoeren. Tusk zegt dat hij snel overleg wil voeren met alle buurlanden van Duitsland die getroffen worden door de maatregel.

Duitsland grenst naast Polen ook aan Nederland, Denemarken, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België. Die landen zijn allemaal lid van de Schengenzone, het gebied waarin mensen normaal gesproken vrij kunnen reizen. De Duitse regering wil nu met paspoortcontroles het aantal mensen dat zonder visum het land binnenkomt sterk terugdringen. De maatregel is volgens minister Nancy Faeser bedoeld om terroristen en illegale migranten te kunnen weren.

Duitsland voert al sinds oktober 2023 grenscontroles uit bij de grens met Polen, Tsjechië en Zwitserland en sinds 2015 bij de grens met Oostenrijk. Dat zijn officieel tijdelijke controles, maar die worden steeds verlengd. Rond het EK voetbal afgelopen zomer voerde Duitsland ook al controles uit bij de andere grenzen, waaronder de Nederlandse.

Oostenrijk reageerde maandag ook afwijzend op de Duitse plannen. De Nederlandse minister Marjolein Faber verwelkomde de controles, maar wil ook in gesprek over mogelijke problemen voor de intensieve handel tussen beide landen.

Litouws transportbedrijf Arijus ook in hoger beroep veroordeeld, bedrijf zoekt toevlucht in Nederland

Het Litouwse transportbedrijf Arijus is in België ook in hoger beroep strafrechtelijk veroordeeld voor misstanden met buitenlandse chauffeurs. Het bedrijf lijkt nu zijn toevlucht in Nederland te zoeken. FNV pleit voor betere handhaving en nodigt minister Van Hijum uit om mee de parkeerplaatsen op te gaan.

Een voormalig viceminister van transport uit Litouwen en leidinggevende van het Litouwse transportbedrijf Arijus is afgelopen week door het Belgische Gerechtshof in Gent strafrechtelijk veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden en het betalen van een geldboete.

Ook het transportbedrijf Arijus kreeg boetes en is veroordeeld tot het nabetalen van €225.000 aan zes chauffeurs. De chauffeurs zijn bijgestaan door de FNV in de strafzaak tegen hun werkgever.

Het bedrijf was al langer in Nederland actief en na de veroordeling in België lijkt dat alleen maar meer te worden.

Al in 2020 kwam FNV-Stichting VNB (de stichting die erop toeziet dat werkgevers in de transport en logistiek de cao naleven) op parkeerplaatsen in Nederland en België in contact met chauffeurs uit Litouwen, Oekraïne en Belarus die werkten voor Arijus uit Litouwen. Uit onderzoek bleek dat de chauffeurs Litouwse lonen kregen, leven in hun cabines en ritten uitvoerden in België en Nederland voor containerbedrijven Samskip, ECS en P&O Ferrymasters.

FNV is van mening dat de Nederlandse inspectiediensten nog veel kunnen leren over de aanpak in België. Nederland mag niet langer een vrijstaat zijn voor malafide transporteurs. Vorige week was er een Kamerdebat over arbeidsmigratie en de misstanden in het wegtransport zijn een aantal keren ter sprake is gekomen. De nieuwe minister van Hijum heeft in het Kamerdebat aangegeven graag met FNV de parkeerplaatsen op te gaan om zelf kennis te nemen van de misstanden. FNV gaat de minister uitnodigen.

Procesverloop

In 2020 nam het Belgische openbaar Ministerie vrachtauto’s van het bedrijf in beslag en werden chauffeurs verhoord, in 2022 volgde een dagvaarding en in 2023 een eerste veroordeling. Het bedrijf en de voormalig minister vochten de uitspraak aan en de zaak werd afgelopen zomer inhoudelijk beoordeeld bij het Gerechtshof in Gent. Met het Arrest van vorige week werd het eerdere vonnis bekrachtigd en zijn geldbedragen toegewezen aan chauffeurs. Tijdens het proces heeft Arijus chauffeurs €10.000 geboden om zich terug te trekken uit het strafproces.

Arijus vlucht naar Nederland

Voor de rechter heeft Arijus aangegeven dat de contracten met een aantal containerbedrijven in België zijn beëindigd en dat een contract is verplaatst naar de Nederlandse vestiging van een van de klanten.

Chauffeurs van Arijus verklaren dat er na de uitspraak van vorig jaar eigenlijk maar één ding is veranderd: ze mogen in de weekenden niet meer in België doorbrengen omdat het bedrijf daar op de radar van de inspectie staat. Chauffeurs moeten nu hun wekelijkse rust doorbrengen in Nederland waarbij ze gewoon nog illegaal in hun cabines bivakkeren. In Nederland zou het bedrijf niets te vrezen hebben omdat hier geen controles zijn.

Institutionele onwil

In 2021 bracht de Rekenkamer een rapport uit met de veelzeggende titel ‘Daders vrijuit, slachtoffers niet geholpen’. Uit dit rapport blijkt dat de Nederlandse aanpak van arbeidsuitbuiting niet effectief is en het aantal zaken dat wordt opgespoord en vervolgd jaarlijks daalt, ondanks extra middelen. Momenteel wordt het wetsartikel strafrechtelijke arbeidsuitbuiting aangepast. FNV is hier positief over, maar ziet dat de institutionele onwil om arbeidsuitbuiting op te sporen en te vervolgen zo diep zit in Nederland, dat het te bezien valt hoe deze wetaanpassing in de praktijk gaat uitpakken.

De zaak Arijus laat zien hoe in België bedrijven wel aangepakt kunnen worden en dat chauffeurs via die route zelf hun geld krijgen. Dat het bedrijf nu uitwijkt naar Nederland laat zien dat er geen enkele vrees is voor handhaving in Nederland.

Schiphol-Oostbaan van 16 t/m 24 september buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

SCHIPHOL – Van maandag 16 tot en met dinsdag 24 september vinden er reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Schiphol-Oostbaan. Schiphol gebruikt deze baan doorgaans alleen voor kleine, zakelijke en privévliegtuigen, vliegtuigen met een maatschappelijk belang (ambulance-, kustwacht of -regeringsvluchten) en vliegtuigen die op Schiphol-Oost moeten zijn.

Tijdens het onderhoud zal dit verkeer gebruikmaken van de Buitenveldertbaan of een van de andere start- en landingsbanen. Op zaterdag 21 en zondag 22 september is de Schiphol-Oostbaan wel beschikbaar.

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Schiphol-Oostbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.

EU: grenscontroles moeten noodzakelijk en proportioneel zijn

BRUSSEL – De Europese Commissie is in gesprek met Duitsland over de grenscontroles die het land vanaf maandag wil invoeren. De Commissie stelt dat lidstaten interne grenscontroles mogen uitvoeren, maar alleen als ze “noodzakelijk en proportioneel” zijn, zei een woordvoerder van de Commissie. “Daarom moeten dit soort maatregelen strikt uitzonderlijk blijven.”

De Commissie wil nu niet ingaan op vragen of de door Duitsland aangekondigde grenscontroles noodzakelijk en proportioneel zijn. Dat wordt nog beoordeeld. De Commissie wil evenmin zeggen welke acties zij gaat ondernemen, als wordt vastgesteld dat Duitsland in strijd met de Schengencode handelt.

In die code staan de regels voor grenscontrole van personen die via de buitengrenzen van de EU-lidstaten een lidstaat binnenkomen.

Interne grenscontroles

“Volgens de Schengengrenscode mogen lidstaten interne grenscontroles opnieuw invoeren om een ​​ernstige bedreiging aan te pakken, hetzij voor de openbare orde of de binnenlandse veiligheid wanneer dit nodig is”, zei de woordvoerder.

Als ook andere lidstaten grenscontroles willen invoeren, moet dat volgens de Commissie in overeenstemming met de Schengengrenscode.

PVV-minister Marjolein Faber liet maandag weten met belangstelling de uitvoering van de Duitse grenscontroles te volgen. Eerder liet ze al weten het Nederlandse grenstoezicht te willen versterken. PVV-voorman Geert Wilders is voorstander van grenscontroles. “Wat mij betreft: hoe eerder, hoe beter”, zei hij dinsdag. Hij wil kijken of het Nederlandse kabinet een soortgelijke maatregel kan nemen.

UPS neemt Frigo-Trans en BPL over

ATLANTA – UPS heeft vandaag aangekondigd dat het akkoord is gegaan met de overname van Frigo-Trans en haar zusterbedrijf BPL (samen “Frigo-Trans”), toonaangevende, complexe logistieke dienstverleners voor de gezondheidszorg gevestigd in Duitsland.

Na voltooiing zal de overname de end-to-end-mogelijkheden van UPS in heel Europa verbeteren voor UPS Healthcare-klanten die steeds meer behoefte hebben aan temperatuurgevoelige en tijdkritische logistiek.

“De snelle innovatie in de farmaceutische industrie creëert de behoefte aan meer geïntegreerde koude en bevroren toeleveringsketens”, aldus UPS EVP en President of International, Healthcare and Supply Chain Solutions Kate Gutmann.

“Frigo-Trans zal ons helpen onze portfolio van oplossingen voor onze klanten te verdiepen en onze reis te versnellen om de nummer één complexe logistieke dienstverlener voor gezondheidszorg ter wereld te worden die in hun behoeften voorziet.”

Het netwerk van Frigo-Trans omvat temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteiten die zes temperatuurzones bestrijken, van cryopreservatie (-196°C) tot kamertemperatuur (+15° tot +25°C); een pan-Europese koelketentransportoplossing en temperatuurgecontroleerde en tijdkritische expeditiemogelijkheden.

De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 worden afgerond, onder voorbehoud van gebruikelijke wettelijke beoordelingen en goedkeuringen. De waarde en voorwaarden van de transactie worden op dit moment niet bekendgemaakt.

Frigo-Trans biedt een end-to-end warehouse- en transportoplossing voor farmaceutische en biotechnologische klanten. Frigo-Trans doet dit door gebruik te maken van de beste distributiefaciliteiten en een op apotheken gericht, pan-Europees, cold-chain transportnetwerk. Andere diensten met toegevoegde waarde omvatten, maar zijn niet beperkt tot, verpakking, handling en voorraadbeheer. Het hoofdkantoor van Frigo-Trans is gevestigd in Fußgönheim, Duitsland, en het netwerk breidt zich uit naar alle landen in Europa.

BPL biedt individueel transportmanagement voor GDP-conforme verzending van tijdkritische en temperatuurgevoelige producten. BPL beheert een hoogwaardig netwerk van lucht- en zeevrachtvervoerders, samen met douaneafhandeling om te voldoen aan de complexe, grensoverschrijdende behoeften van klanten. Temperatuurgecontroleerde verpakking is een extra toegevoegde waardeservice die wordt geboden. BPL geeft prioriteit aan het bedienen van biofarmaceutische klanten met speciale temperatuur-, kwaliteits- en snelheidsvereisten. BPL heeft zijn hoofdkantoor in Düsseldorf, Duitsland.

Export naar Verenigd Koninkrijk blijft achter sinds Brexit

DEN HAAG – De Nederlandse export van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) is sinds de Brexit achtergebleven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De exportwaarde van goederen van Nederlandse makelij naar het VK is de afgelopen jaren wel gestegen, maar de toename was minder sterk dan de totale export naar alle landen.

Volgens het CBS werd in 2015, het jaar vóór het referendum waarin de Britten kozen voor het verlaten van de EU, voor 18,9 miljard euro aan goederen van Nederlandse makelij naar het VK uitgevoerd. In 2023 was dat 26,1 miljard euro, een stijging van 38 procent. In diezelfde periode steeg de totale export van goederen van Nederlandse makelij naar alle landen echter met 57 procent.

Nederland exporteert vooral geraffineerde aardolieproducten naar het VK. De exportwaarde van deze producten steeg van 1,1 miljard euro in 2015, naar 3,9 miljard euro in 2023. De stijging werd met name veroorzaakt door hogere prijzen van aardolieproducten. Andere belangrijke exportproducten zijn bloemen en planten en groenten en wortels. Ook in 2015 waren dit de belangrijkste drie productgroepen voor de export naar het VK.

De achtergebleven export komt volgens het CBS met name doordat de wederuitvoer en quasi-doorvoer van goederen naar het VK sterk zijn afgenomen. Wederuitvoer betreft ingevoerde goederen van buitenlandse makelij die tijdelijk eigendom van een Nederlands bedrijf worden en daarna weer worden uitgevoerd. Van quasi-doorvoer is sprake wanneer de ingevoerde goederen tijdens het gehele verblijf in Nederland eigendom blijven van een buitenlands bedrijf.

Zo is de waarde van de wederuitvoer van telefoons, modems en routers naar het VK bijna gehalveerd ten opzichte van 2015. Mogelijk worden deze apparaten nu rechtstreeks uit bijvoorbeeld China of een omliggend Aziatisch land naar het VK vervoerd, stelt het CBS.

Wilders: als Duitsland grenscontroles kan invoeren, dan wij ook

DEN HAAG – “Als Duitsland het kan, waarom zouden wij het dan niet kunnen”, zegt PVV-leider Geert Wilders over het plan van de Duitse regering om paspoortcontroles in te stellen aan de grenzen met buurlanden. Hij wil kijken of het Nederlandse kabinet een soortgelijke maatregel kan nemen. “Wat mij betreft: hoe eerder, hoe beter.”

De PVV-leider wijst op het hoofdlijnenakkoord dat zijn partij heeft gesloten met VVD, NSC en BBB, waarin staat dat grenscontroles worden versterkt. “Dan lijkt het mij op zijn minst een overweging waard voor het kabinet om goed naar te kijken.”

Dilan Yeşilgöz (VVD) denkt dat het “voor niemand goed is” dat de migratie “ongecontroleerd” is in haar ogen. “Dus als de Duitsers zeggen: daar hebben wij een plan voor, dan denk ik dat het superinteressant is om daar te kijken: wat doen zij.” Ze ziet dit ook graag gebeuren in Nederland, maar laat het aan het kabinet om hier invulling aan te geven. Ook op een manier dat ondernemers niet worden gedupeerd door de grenscontroles.

Symboolpolitiek

“Ik hoop dat het echt gaat helpen”, zegt de VVD-leider. “En ik denk dat symboliek hier ook kan bijdragen overigens. Om te laten zien: we willen echt grip. Maar alleen symboolpolitiek, daar is niemand mee geholpen.”

Fractieleider Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA is minder enthousiast, en waarschuwt bovendien dat strenger controleren aan de grens niet zomaar kan. Een land mag volgens hem grenscontroles intensiveren, maar zal dan wel aan de Europese Commissie moeten uitleggen waarom dat nodig is. Voor Nederland ziet hij de toegevoegde waarde daar niet van in.

“Natuurlijk kun je met grenscontroles iedereen die het land in- of uitgaat controleren”, zegt Timmermans. Maar de leider van de grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer wijst ook op de nadelen, bijvoorbeeld voor de in- en uitvoer van goederen en voor mensen die in de grensstreek wonen en werken.

Kamer blijft bij leeftijdsgrens fatbikes ondanks twijfel minister

DEN HAAG – PVV, VVD en NSC houden vast aan hun plan om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor alleen fatbikes in te voeren. De drie partijen zeggen tegen het ANP dat ze hun motie die daarom vraagt woensdagavond indienen bij een debat over verkeersveiligheid, ondanks twijfels van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Hij zei eerder op dinsdag dat een onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen “niet zinvol” is.

Een onderscheid op basis van bijvoorbeeld banddikte of framehoogte is “niet te rechtvaardigen”, schrijft Madlener, omdat die eigenschappen een fiets niet minder veilig maken. De minister verwacht ook dat fabrikanten komen met nieuwe fietsen die de criteria omzeilen, bijvoorbeeld met smallere banden.

Olger van Dijk (NSC) wijst erop dat de motie die zijn partij samen met de VVD indient ook een onderscheid op basis van gewicht voorstelt. Het Kamerlid begrijpt Madleners zorgen over “wildgroei” van fatbikes, zegt hij. “Daar moet je op bedacht zijn, maar dat wil niet zeggen dat je problemen met fatbikes niet moet aanpakken. Het is echt een aparte categorie.”

“Wat ons betreft gaat de minister gewoon doen wat de Kamer hem opdraagt”, zegt Hidde Heutink (PVV). Zijn partijgenoot Madlener heeft vorige week beloofd elke maatregel tegen fatbikes uit te voeren die een Kamermeerderheid aan hem voorlegt.

Een onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is volgens fatbikefabrikanten niet haalbaar, liet Niels Willems namens het Convenant Veilige Fatbikes eerder weten. “Als het al zou lukken, wordt daar onmiddellijk omheen gewerkt door de hele industrie”, zei de fatbikefabrikant. Het zou “kansloos” zijn om de onderdelen van een fatbike in een wet te beschrijven.

Zo verkoopt Willems, zelf medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, al een fatbike met een verstelbaar zadel, één van de punten waarop politieke partijen een onderscheid willen maken tussen fatbikes en andere e-bikes. “Bandendikte en zadelformaat zijn dingen die je als fabrikant zo kan vervangen. Zodra die wet er is, staan de nieuwe fietsen al klaar die niet in die categorie vallen, maar wel eenzelfde doelgroep proberen aan te spreken”, aldus Willems.

Airbus BelugaXL vrachtvliegtuig maakt noodlanding op Schiphol [+foto]

Foto: VLN Nieuws

SCHIPHOL – Een Airbus BelugaXL onderweg van Saint-Nazaire naar Hamburg heeft dinsdagmiddag onverwachts een noodlanding moeten maken op Schiphol Airport.

Het toestel gaf volgens Flightradar tijdens de vlucht de squawk code 7700 af wat duidt op een noodsituatie.

Dit unieke vrachtvliegtuig wordt voornamelijk gebruikt voor het vervoer van grote vliegtuigonderdelen en is een zeldzame verschijning op Schiphol.

Het model is herkenbaar aan zijn karakteristieke “bultrug”-vorm en wordt niet vaak gezien op deze luchthaven.

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

HAARLEM – De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding tegen vakbond FNV van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer, die willen dat er woensdagochtend vier treinen per uur blijven rijden.

De rechter vond dat Schiphol voldoende heeft onderbouwd dat de staking juist in de vroege, voor de luchthaven drukke uren tot problemen kan leiden. “Ik weeg mee dat er nog steeds actie wordt gevoerd en er hinder zal zijn voor Schiphol.” Ze zei niet in te zien dat beperkt treinverkeer op dit traject afbreuk doet aan de effectiviteit van alle werkonderbrekingen, ook in andere sectoren, die deze week plaatsvinden.

Medewerkers van de NS en het streekvervoer staken woensdag tussen 04.00 uur en 08.00 uur voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met werken. Schiphol vroeg om een minimale dienstregeling van vier treinen per uur om te voorkomen dat er een verkeersinfarct ontstaat met onveilige situaties tot gevolg. Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Haarlemmermeer, waar de luchthaven onder valt, zei tijdens de zitting dat als er iets gebeurt, zij verantwoordelijk is.

Piekmoment

“Op het moment dat de staking begint, is er een piekmoment in het aantal vertrekkende vluchten, aankomend personeel en passagiers”, aldus de raadsvrouw van Schiphol. Ze wees erop dat in het verleden mensen op de nabijgelegen snelweg A4 uitstapten om hun vlucht te kunnen halen. Ook bestaat de angst dat hulpdiensten Schiphol niet kunnen bereiken als er file staat en voor verstoring van de openbare orde op de luchthaven, omdat passagiers een kort lontje hebben gekregen door stress over het halen van hun vlucht.

FNV weersprak de bezwaren van de luchthaven. Volgens de advocaat van de vakbond is de actie van korte duur en ruim van tevoren aangekondigd. Hij verwacht dat een verkeerschaos uitblijft, omdat de staking tijdens uren staat gepland waarop er doorgaans nog niet veel treinverkeer is in het land. Vakbondsbestuurder Henri Janssen zei dat het stakingsrecht wordt aangetast als er toch mensen moeten werken.

De NS wil dinsdagmiddag niet direct reageren op de vraag wat de uitspraak betekent voor de dienstregeling van woensdag.

Rederijen Maersk en Hapag Lloyd varen mogelijk weer door Rode Zee

HAMBURG – De grote containerrederijen Maersk en Hapag Lloyd gaan volgend jaar mogelijk weer door het Suezkanaal varen. De vrachtvervoerders beslissen in oktober of ze dit weer doen of blijven omvaren via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punt van Afrika. Dit melden de rederijen, die begin dit jaar hun samenwerkingsverband aankondigden. Het is de bedoeling dat beide routes een even betrouwbaar vaarschema hebben.

Grote rederijen zoals Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee en het Suezkanaal omdat Houthi-rebellen uit Jemen daar regelmatig schepen aanvallen sinds eind vorig jaar. Containerrederijen varen daarom om via Zuid-Afrika. Schepen zijn daardoor echter langer onderweg en minder beschikbaar.

Vanaf februari 2025 willen Maersk en Hapag Lloyd de gekozen route varen met hun samenwerkingsverband Gemini. Eerder werd bekend dat de rederijen 290 van hun schepen delen. Zo hopen ze efficiënter en goedkoper te kunnen werken.

De rederijen verhogen dat aantal nu. Hoeveel het er worden, hangt af van welke route ze kiezen. Bij de route via het Suezkanaal stellen ze zo’n driehonderd schepen beschikbaar, waarop ongeveer 3,4 miljoen containers passen. Bij de route via Kaap de Goede Hoop liggen deze aantallen iets hoger, namelijk zo’n 340 schepen en 3,7 miljoen containers.

Met de samenwerking tussen twee van de grootste rederijen van de wereld komt een einde aan eerdere grote allianties in de internationale scheepvaart. Het Duitse Hapag-Lloyd verlaat het verbond THE Alliance, waarin ook Aziatische containerrederijen zitten. Het Deense Maersk beëindigt zijn samenwerking met de grootste rederij van de wereld, MSC uit Zwitserland.

Op allianties van grote rederijen is ook kritiek. Zo stelden critici van de OESO-denktank International Transport Forum in 2018 dat die verbonden het moeilijker maken voor onafhankelijke scheepvaartbedrijven om de markt voor belangrijke vaarroutes te betreden. Ook hebben de leden van deze allianties zo’n grote marktmacht in havens dat ze plaatselijke dienstverleners, zoals terminals of sleepvaartbedrijven, kunnen dwingen tot een onhoudbare concurrentieslag op tarieven.

Gewonde door steekincident op mbo-school Aventus in Apeldoorn, verdachte opgepakt

APELDOORN – In de mbo-school Aventus in Apeldoorn heeft dinsdagmiddag een steekincident plaatsgevonden. Daarbij is een student lichtgewond geraakt.

De politie heeft een verdachte, ook een student, aangehouden en doet verder onderzoek, aldus een politiewoordvoerder.

De woordvoerder liet dinsdagmiddag weten dat het om een mannelijk slachtoffer en een vrouwelijke verdachte gaat. Over hun leeftijden is nog niets bekend.

De melding van het incident kwam rond 12.45 uur binnen, verklaarde een woordvoerster van de school. Het gebouw aan de Laan van de Mensenrechten is kort ontruimd geweest, maar iedereen kon al snel weer naar binnen. De lessen gingen de rest van de dag gewoon door.

Voor mensen die getuige zijn geweest van de steekpartij is slachtofferhulp beschikbaar. “Dit incident heeft een impact op de school en wij doen er alles aan om de veiligheid van onze studenten en medewerkers te waarborgen, zowel de fysieke als sociale veiligheid”, meldt de school.

BMW somberder over resultaten door defect remsysteem

MÜNCHEN – BMW heeft zijn verwachte winstgevendheid voor dit jaar flink naar beneden bijgesteld. Aanleiding is onder meer het staken van leveringen van auto’s met een defect remsysteem. Die problemen spelen bij 1,5 miljoen wagens. Een leveringsstop en terugroepactie zouden in het derde kwartaal leiden tot extra garantiekosten die in de honderden miljoenen euro’s kunnen lopen, meldt het autoconcern.

In Nederland worden 23.000 auto’s teruggeroepen, waarvan ongeveer 19.000 BMW’s en 4000 Mini’s. Het gaat om verschillende modellen die zijn geproduceerd tussen juni 2022 en augustus van dit jaar, laat een woordvoerder van BMW Nederland weten.

De grote Duitse producent van banden en auto-onderdelen Continental is de leverancier van de remsystemen. Zowel BMW als Continental geeft aan dat de auto’s nog wel steeds veilig zijn om in te rijden. BMW is vooralsnog de enige fabrikant die het desbetreffende remsysteem gebruikt. Het autoconcern, dat de remsystemen heeft verwerkt in onder meer Rolls Royces en enkele populaire SUV’s, overweegt een claim in te dienen tegen Continental.

“De klant kan merken dat er iets harder op het rempedaal moet worden gedrukt. Gelukkig is het nooit zo hard dat het buiten de wettelijke vereisten valt, maar het is niet zoals het hoort”, aldus de woordvoerder van BMW Nederland, die benadrukt dat het om een voorzorgsmaatregel gaat. Alle betrokken bestuurders zijn volgens hem inmiddels geïnformeerd over het euvel.

Volgens het Duitse BMW zijn 1,2 miljoen van de betreffende auto’s in handen van consumenten, de overige betreffen voorraad of staan bij dealers. De meeste auto’s zijn aanwezig in China, zo’n 370.000. Daarna volgen de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk.

Het concern gaat nu uit van een winstmarge tussen de 6 en 7 procent. Het gaat dan om de winst voor aftrek van rente en belastingen. Eerder verwachtte het bedrijf een marge te halen van 8 tot 10 procent.

Minister: aparte categorie voor fatbikes niet zinvol

DEN HAAG – Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is “niet zinvol”, schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie “in theorie mogelijk” is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Andere maatregelen, bijvoorbeeld een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat Madlener aan de Kamer.

Het onderscheid zou zich waarschijnlijk richten op bijvoorbeeld de dikkere banden of het lagere frame van fatbikes, maar volgens onderzoekers is dat “niet te rechtvaardigen” omdat het niet die eigenschappen zijn die fatbikes per se onveilig maken. Bovendien “zal de markt zich snel aanpassen”, schrijft Madlener: fabrikanten zullen vanzelf fietsen met smallere banden of hogere frames gaan maken.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over verkeersveiligheid. PVV heeft al steun uitgesproken voor een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. Ook voor het invoeren van een minimumleeftijd is het nodig om de wet aan te passen, schrijft Madlener, en ook dan geldt het voor alle fietsen met trapondersteuning. Of de partijen de maatregelen ook zien zitten als het om alle elektrische fietsen gaat, is nog niet duidelijk.

Madlener schetst dat iedere leeftijdsgrens voor- en nadelen heeft. Een grens van 12 jaar is niet handhaafbaar, omdat dan nog geen identificatieplicht geldt. Die is pas vanaf 14 jaar van toepassing, maar dat is volgens het ministerie een “ongebruikelijke grens” als het aankomt op leeftijdsgrenzen in het verkeer. Een grens op 16 jaar treft scholieren die lange afstanden naar school moeten fietsen.

OM eist 33 maanden cel tegen 52-jarige ‘financiële man’ achter grote drugstransporten

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag voor de rechtbank Rotterdam 33 maanden cel geëist tegen een 52-jarige man uit Amsterdam die terechtstaat voor de invoer van 900 kilo cocaïne uit Ecuador, het witwassen van misdaadgeld en deelname aan een criminele organisatie. Het OM en de verdediging hebben procesafspraken gemaakt.

Belangrijk bewijs in de zaak is afkomstig uit talloze chatgesprekken die de verdachte via verschillende cryptocommunicatie-platforms heeft gevoerd. Daarin sprak hij veelvuldig over de invoer van partijen harddrugs. De inhoud van de chatgesprekken wordt ondersteund door daadwerkelijk in beslag genomen cocaïne en heroïne. Maar ook door verstuurde foto’s, politieobservaties en financiële gegevens. De 900 kilo cocaïne waar de verdachte over heeft gechat, is daadwerkelijk onderschept en in beslag genomen door de douane. Dit gebeurde op 25 mei 2016 in Rotterdam. De cocaïne zat in een container met bananen uit Ecuador en had als stempel “BMF”, wat weer terug te vinden is in de chats van de verdachte.

Belangrijke rol

Het OM ziet de verdachte als de financiële man achter de drugstransporten. “Hij is dus geen onbelangrijk iemand”, zei de officier van justitie van het Landelijk Parket. “Hij regelde de overdacht van contant geld voor de organisatie. Hij zorgde niet alleen voor de betalingen van drugstransporten in diverse landen, uit zijn chats blijkt ook dat hij betrokken is bij het begeleiden van de transporten.” Naast de chats over de 900 kilo cocaïne, zijn ook chats aangetroffen over andere drugstransporten in de periode van maart 2020 tot en met 10 mei 2022, de dag van zijn aanhouding.

Klootzakken

Zo blijkt uit gesprekken die de verdachte voerde met een Sky-gebruiker uit Engeland, dat hij zich heeft beziggehouden met de uitvoer/doorvoer van ongeveer 1575 kilo heroïne. Ook die partij werd op 9 februari 2021 in de haven van Rotterdam onderschept. En ook daar zijn weer gesprekken van gevonden waarin de 52-jarige man zijn frustratie uit over het onderschepte transport: “klootzakken”, reageert hij in de chats.

Witwassen

De man staat ook terecht voor witwassen van crimineel geld. Tijdens het onderzoek stuitte de politie namelijk ook op grote contante geldbedragen. In de woning van de verdachte lag bijna 60.000 euro cash en kostbare horloges, waaronder een Rolex. Over de herkomst daarvan heeft de verdachte geen verklaring gegeven, maar zijn inkomsten op papier kunnen dat vermogen in ieder geval niet verklaren. De man moet hebben geweten dat het geld dat hij voor de criminele organisatie verplaatste afkomstig is uit drugshandel, sterker nog: hij is hier volgens de officieren van justitie zelf bij betrokken geweest. Volgens het OM adviseerde de ‘boekhouder’ de organisatie daarnaast over de marges bij het crimineel ondergronds bankieren.

Procesafspraken

Het OM en de verdediging hebben zogenoemde procesafspraken gemaakt. Het OM vindt dat het maken van procesafspraken bijdraagt aan een efficiënte en effectieve afdoening van strafzaken. Afgesproken is dat de officier van justitie de strafeis verlaagt en dat de advocaat zich dan onder meer niet zal verzetten tegen het bewijs of in hoger beroep zal gaan. De rechtbank heeft uiteindelijk het laatste woord en beslist of de overeengekomen celstraf van 33 maanden daadwerkelijk wordt opgelegd.

De rechtbank doet uitspraak over twee weken.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...