Clicky

zondag 22 september 2024 - 17:42 uur
Home Blog Pagina 133

Lazlo waagt de sprong als eigenrijder met Scania Premium Selection

Foto: Bas Fransen photography

BREDA – Hij heeft lang gewikt en gewogen. Maar begin dit jaar hakte Lazlo Muijzers uit Heythuysen de knoop door. Sinds april rijdt hij als eigenrijder voor Van der Maat op Italië en Spanje. Een wel overwogen stap want Lazlo koos bewust voor een jong gebruikte Scania R450 uit het Premium Selection programma.

“Natuurlijk kriebelde het richting een 500S”, vertelt hij eerlijk als we Lazlo aan de telefoon spreken. Hij staat dan net op een tankstation in Noord Italië zijn pauze te maken en te wachten tot de file een beetje voorbij is. “Maar als ik zie hoeveel dat scheelt met deze zeer jong gebruikte R450 die net 164.000 kilometer op de teller had, dan heb ik de juiste keuze gemaakt. Eerst maar eens geld verdienen. En dat lukt beter naarmate je minder maandelijkse kosten hebt.”

Daar komt bij dat Lazlo geen moment bang is dat de gebruikte auto hem voortijdig in de steek laat. “Elke Scania uit de Premium Selection is vooraf op 180 punten gecontroleerd en ik heb 12 maanden garantie op de aandrijflijn. Ik heb er wel een onderhoudscontract op afgesloten. De eerste vier jaar betaal ik daar niets voor. Verder heeft de dealer in Someren mij perfect geholpen met maatwerk financiering. Ik heb nu voor alles één contactpersoon.”

Foto: Bas Fransen photography

Hoewel Lazlo aanvankelijk het liefste een S cabine gewild had, is hij achteraf toch blij met zijn R met hoog dak. “Ik vind die R cabine met de lage motortunnel wel heel stoer. Toch kan ik er met mijn 1.80 meter goed staan. Daarbij is deze auto helemaal ideaal voor Spanje en Italië. Hij heeft een retarder met ACC, luchtvering rondom én standkoeling.”

Het verbruik valt de kersverse eigenrijder ook alles mee. “Ik heb inmiddels een kleine 30.000 km met de auto gereden. Ik vervoer vanuit Spanje terug vaak tegels en marmer. Dus dan zit de auto echt aan het gewicht. Dan loopt hij zo rond de 1 op 3,6. Maar als het een beetje lichter is, schiet hij zo naar de 1 op 4,6 toe. Dat is toch heel netjes? En bovendien heb ik 1.200 liter tanks en is de diesel in Spanje veel voordeliger. Dus daar heb ik niets over te klagen.”

Foto: Bas Fransen photography

Eigenrijder worden was al jaren een droom. “Maar dan moest ik wel mijn papieren halen. En daar hikte ik tegenaan. Maar ik ben nu 36. Ik kreeg steeds meer het gevoel van ‘nu of nooit’. Dus heb ik de spoedopleiding gedaan met een beetje hulp uit het SOOB-fonds. En daarna ben ik gaan praten met Scania Someren. En die hebben mij goed op weg geholpen met de juiste informatie, een goed aanbod en vooral precies de goede auto. Het enige wat ik er aan gedaan heb, is er een stel Alcoa’s en luchthoorns op zetten.”

Foto: Bas Fransen photography

Lazlo is zich er terdege van bewust dat je als eigenrijder ook het thuisfront moet meehebben. “Mijn vriendin heeft het een tijdje aangekeken maar vond toen toch dat ik uiteindelijk mijn hart moet volgen. Volgend jaar gaan we trouwen. Nou, de trouwauto hebben we al. En ik heb het niet helemaal van een vreemde. Mijn vader was ook eigenrijder, ook op een Scania en ook op Italië. Hij is overleden. Maar om hem te eren heb ik aan beide zijde van de cabine de tekst ‘Tale padre. tale figlio’ laten beletteren. Zo vader zo zoon. Daarbij, ik rijd graag op Spanje. Maar ik vind Italië toch nog nét iets mooier. Ik spreek de taal een beetje en het eten is goed. Ik kom graag het weekend thuis. Maar verder is Italië helemaal mijn land.”

Brussel keurt opnieuw staatssteun voor Air France-KLM goed

Air France-KLM

BRUSSEL – De Europese Commissie keurt opnieuw de staatssteun ter waarde van 10,4 miljard euro voor Air France-KLM goed.

De Nederlandse en Franse overheid voorkwamen met die leningen en kredietgaranties een faillissement van het luchtvaartconcern na het uitbreken van de coronapandemie. Maar na klachten van Ryanair oordeelde de op een na hoogste rechter van de Europese Unie dat de Europese Commissie die staatssteun te gemakkelijk had goedgekeurd.

Het Gerecht van het Europese Hof van Justitie oordeelde dat het dagelijks EU-bestuur bepaalde zaken rond de financiële steun voor de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie beter had moeten onderzoeken. De commissie ging er namelijk ten onrechte van uit dat alleen KLM van de Nederlandse hulp en Air France alleen van de Franse hulp zou profiteren, terwijl ze onder een overkoepelend concern vallen. Daarmee was de verleende steun onrechtmatig.

Na nieuw onderzoek stelt de Europese Commissie dat de staatssteun ook in orde was als Air France-KLM als geheel de begunstigde zou zijn. De hulp voldeed ook in dat geval aan de tijdelijk versoepelde regels voor staatssteun, waarmee lidstaten de mogelijkheid kregen om de economische schade van de coronacrisis te beperken. Zo kende Air France-KLM geen grote financiële problemen in 2019, het laatste jaar voor de pandemie. Daarmee waren de noodkredieten duidelijk coronagerelateerd.

De Europese Commissie ging in beroep tegen de vonnissen en Nederland sloot zich daarbij aan. Ook Air France-KLM heeft de beslissingen aangevochten bij de hoogste rechter van de EU.

Voor KLM leken de financiële gevolgen van het ongunstige vonnis in februari beperkt. De luchtvaartmaatschappij had de staatssteun die was uitgekeerd in de vorm van een lening in juni 2022 al terugbetaald. In april 2023 had Air France alle steun terugbetaald.

Air France-KLM zegt het nieuws te verwelkomen. Volgens het luchtvaartconcern wordt met het besluit opnieuw bevestigd dat de steunmaatregelen van de Franse en Nederlandse overheid tijdens de coronapandemie overeenkwamen met de Europese regels.

Flinke verkeersoverlast op rotonde N371 door vrachtwagen met pech [+foto]

Foto: NoorderNieuws

DIEVERBRUG – Een vrachtwagen met pech zorgt voor veel hinder op een rotonde in Dieverbrug.

Door nog onbekende oorzaak viel de vrachtwagen stil op de rotonde van de N371 met de N855.

Volgens omstanders zou de vrachtwagen er al sinds 09:45 uur staan.

De politie en provincie zijn ter plaatse om het verkeer te regelen. Het verkeer heeft ter plaatse veel last van de situatie.

Een bergingsbedrijf is begin van de middag ter plaatse gekomen om de vrachtwagen van de rotonde af te halen. Dit kan nog enkele uren duren. Tot die tijd blijft de rotonde voor een groot deel afgesloten.

ILT: Onvoldoende lokale bescherming tegen geluidshinder voor omwonenden Schiphol

DEN HAAG – Dit jaar constateerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat luchthaven Schiphol in 2023 de geluidsgrenswaarde bij handhavingspunt 25 (Uithoorn) met 19,1 procent had overschreden. Uit onderzoek van de ILT naar de oorzaak blijkt dat dit vrijwel geheel (19 procent) komt door het vliegen volgens het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel (NNHS).

De ILT kan niet handhaven omdat zij een aanwijzing van de minister heeft gekregen om niet handhavend op te treden als de overschrijding verklaarbaar is vanuit het NNHS. Opnieuw signaleert de ILT dat het huidige stelsel onvoldoende individuele bescherming biedt voor omwonenden. In dit geval voor de mensen in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer.

Lik-op-stuk handhaving

Belangrijk doel van de ILT is bescherming van de leefomgeving en omwonenden. Deze casus onderstreept de uitspraken van verschillende rechters en het eerdere signaal van de ILT in 2021 dat verankering van regels in wetgeving essentieel is. Dit is nodig om adequaat handhavend te kunnen optreden en om omwonenden te beschermen.

Om effectief te zijn, is het voor de ILT als toezichthouder bovendien belangrijk om over een passend handhavingsinstrumentarium te beschikken. De ILT kan slechts aan het eind van een gebruiksjaar toezicht houden op de eventuele overschrijdingen in het afgelopen jaar. Dit betekent geen lik-op-stuk handhaving en de inspectie kan ook geen bestraffende maatregelen opleggen.

Zorgplicht

Ook constateert de ILT dat de luchtvaartsector onvoldoende invulling heeft gegeven aan de gezamenlijke sectorzorgplicht. De sector had in een vroeg stadium – de eerste maanden van het winterseizoen – kunnen anticiperen op de overschrijding bij handhavingspunt 25 en de tweede baanregel. Omdat ook voor dit jaar overschrijdingen van handhavingspunten worden voorzien, dient de sector een maandelijkse rapportage over de handhavingspunten en het vliegen volgens de regels van het NNHS aan te leveren bij de ILT.

Anticiperend handhaven

Als een overschrijding op een handhavingspunt het gevolg is van vliegen volgens het NNHS, kan de ILT niet handhaven waar dat volgens de Wet Luchtvaart zou moeten. De ILT heeft voor het toepassen van anticiperend handhaven een aanwijzing gekregen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

China start onderzoek naar handelsbelemmeringen van EU

Chinese vlag

BEIJING – China onderzoekt of de recente verhoging van de importheffingen op Chinese elektrische auto’s en andere maatregelen van de Europese Unie tegen de tweede economie van de wereld een belemmering vormen voor de vrije handel.

Het Chinese ministerie van Handel startte het onderzoek na ontvangst van een verzoek van de Chinese Kamer van Koophandel voor de import en export van machines en elektronische producten.

Het onderzoek omvat ook maatregelen van de EU tegen Chinese industrieën, waaronder treinen, fotovoltaïsche panelen, windenergie en beveiligingsapparatuur. Het onderzoek moet op 10 januari 2025 klaar zijn, met een mogelijke verlenging tot half april. Fotovoltaïsche panelen worden gebruikt voor de omzetting van thermische energie in elektriciteit.

De handelsspanningen tussen de EU en China zijn de laatste tijd toegenomen door beschuldigingen dat Beijing oneerlijke handelspraktijken gebruikt om zijn eigen bedrijven voor te trekken. Brussel heeft vorige week hogere importheffingen voor Chinese elektrische auto’s ingevoerd. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Een definitieve beslissing wordt in november genomen. Als de Europese Commissie oordeelt dat China zijn gedrag niet aanpast, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.

De commissie opende ook een onderzoek naar een Chinese staatstreinfabrikant en de betrokkenheid van de Chinese overheid bij wind- en zonneparken.

It giet oan: eerste Renault Trucks T High voor De Jong Transport

WORKUM – De Jong Transport Workum heeft een Renault Trucks T High 480 6×2-trekker in gebruik genomen voor speciaal transport. Het is de eerste Renault-truck in de vloot van de specialist in speciaal transport. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks Leeuwarden.

“Alles wat te hoog, te breed of te lang is kunnen wij vervoeren”, zegt Hille de Jong. Hij runt het bedrijf samen met zijn broer Bouke Jan. “Dat varieert van landbouw- en graafmachines tot RVS-tanks en chalets. Al doen we niet alleen maar buitenmaatse goederen. Met onze autolaadkranen tillen we ook dakkappellen of HSB-elementen op hun plek.”

Goede prijs-kwaliteitverhouding

Met de Renault Trucks T High voert De Jong Transport een nieuw merk toe aan zijn vloot. “Wij staan altijd open voor nieuwe dingen”, zegt De Jong.

“Toen we de mogelijkheid kregen om te testen met een Renault Trucks T High hebben we dat gedaan. We hebben een dag kunnen demorijden en toen kregen we een goede indruk van de truck. Qua zicht, zitcomfort en rij-eigenschappen is dit een prima voertuig. Dat horen we ook terug van de chauffeur die er nu mee rijdt: hij vindt het een prachtige truck en is er heel tevreden mee, ook over de ruimte in de T High-cabine. Dat is voor ons een belangrijke graadmeter: wij vinden het belangrijk dat chauffeurs zich lekker voelen in de trucks waar zij mee werken. Tot slot scoort de Renault Trucks T High heel goed qua prijs-kwaliteitverhouding.”

De Renault Trucks T High is multifunctioneel inzetbaar

De Renault Trucks T High is ook om een andere reden een bijzonder voertuig in het wagenpark van De Jong Transport. “LVS Trucks heeft een PTO opgebouwd voor de aandrijving van hydrauliek. In onze vloot is dit de enige trekker met een PTO. Dat maakt deze truck multi-inzetbaar en geschikt voor inzet met een kipper-oplegger of walking floor. Met deze truck kunnen we dus letterlijk en figuurlijk alle kanten op.”

‘It giet oan’

De Renault Trucks T High is verder voorzien van een gestuurde voorloopas voor de wendbaarheid en een goede gewichtsverdeling over de assen. Optibrake+ zorgt voor extra remkracht. Voor extra zicht en veiligheid is de truck voorzien van extra camera’s zodat de chauffeur goed zicht heeft op de dode hoek. Ook aan de uitstraling is gedacht. Zo is de truck uitgerust met een lichtbak, zwaailampen, luchthoorns, flitsers en spatlappen.

Op de zijkant van de cabine staat de tekst ‘It giet oan’. “Al onze trucks hebben een unieke tekst”, vertelt Hille de Jong. “Voor deze truck vonden we ‘It giet oan’ toepasselijk om op een ludieke manier te onderstrepen dat we voor een nieuw merk in onze vloot kiezen.”

‘LVS biedt service’

De truck is geleverd door LVS Trucks Leeuwarden. “We hebben verschillende merken in ons wagenpark en werken zodoende al langer samen met LVS Trucks. Het is een dealer die met je meedenkt en flexibel en oplossingsgericht is. De kwaliteit van een dealer leer je vooral kennen als er iets aan de hand is met een truck. LVS is heel goed in staat om in dat soort situaties snel met een oplossing te komen.”

De Jong Transport Workum is sinds 1982 actief in het beroepsgoederenvervoer. Bouke Jan en Hille zijn de tweede generatie die aan het hoofd staan van het familiebedrijf. De Jong Transport heeft een zeer divers wagenpark met in totaal zestien trucks, variërend van voertuigen met autolaadkranen tot trekker-opleggers en meeneemheftrucks.

Doorbraak in slim gebruik netcapaciteit: RET mag elektriciteitsnet beschikbaar stellen aan laadpleinen in Rotterdam

ROTTERDAM – Vandaag heeft de ACM bekendgemaakt dat de RET haar eigen elektriciteitsnet ter beschikking mag stellen aan laadpleinen die de gemeente Rotterdam zal aanleggen. Hierdoor kan een groot aantal laadpalen in Rotterdam aangesloten worden zonder dat er nieuwe kabels de grond in hoeven. Dit is een doorbraak op het gebied van het slimmer gebruiken van elektriciteitsnetten, waar jaren aan voorbereidingen aan vooraf gingen. Ook maakt het de weg vrij voor andere vervoerders om dit voorbeeld te volgen.

Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Dat RET haar stroomnet mag openstellen voor laadpleinen, is prachtig nieuws. Het draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie. Deze nieuwe toepassing van het OV geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de OV-sector. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag ondersteunt deze ontwikkelingen van harte.”

Het gaat niet om kleine aansluitingen. De gemeente Rotterdam wil bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander laadpleinen aanleggen voor elektrisch vervoer. Op die plekken wil de gemeente maximaal 2.000 MWh afnemen. Met de laadpleinen stimuleert de gemeente dat automobilisten hun auto achterlaten om te laden en verder reizen met het openbaar vervoer. Daardoor blijft de stad goed bereikbaar en verbetert op termijn de luchtkwaliteit.

Hoe het zit met de druk op het elektriciteitsnet?

Je hoeft de krant er maar op open te slaan, en je ziet dat het dringen is op het elektriciteitsnet. Het aanbod houdt de vraag niet bij, mede doordat Nederland massaal aan het elektrificeren is. Steeds meer organisaties willen aangesloten worden op het elektriciteitsnet en/of de capaciteit vergroten. Daardoor moeten zij steeds langer wachten. Het probleem van schaarste aan netcapaciteit, ook wel netcongestie genoemd, wordt de komende jaren alleen maar groter.

Het elektriciteitsnet van de RET is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin en de RET transporteert de elektriciteit over haar eigen net. Het RET-net heeft een flinke capaciteit. Via dit net worden elke dag honderden bussen, trams en metro’s voorzien van elektriciteit. In totaal transporteert de RET jaarlijks bijna 90.000 MWh aan stroom. Dat is net zoveel als het jaarlijkse verbruik van meer dan 36.000 huishoudens.* Maar in de daluren rijden er minder voertuigen en ’s nachts staan de voertuigen stil, terwijl het net nog steeds beschikbaar is om elektriciteit te leveren.

Beter benutten van het net

Deze rustige uren zijn een ideaal moment om het net te benutten om elektriciteit te leveren aan partijen buiten de RET. Dit gaat nu dus gebeuren aan laadpleinen bij metrostations. De aanbieders van de laadpalen kunnen dan, zonder dat zij in de rij hoeven aansluiten voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting, tegen een vergoeding gebruik maken van het elektriciteitsnet van de RET en zo in hun elektriciteitsvraag worden voorzien. Zo zorgen we samen dat het bestaande elektriciteitsnet beter wordt benut en leveren we een bijdrage aan het verminderen van de schaarste.

* hierbij hebben we gerekend met de cijfers van MilieuCentraal, dat het gemiddelde jaarlijkse verbruik van een huishouden op een kleine 2.500 kWh becijfert.

Staking arbeiders Duitse havens breidt zich uit

Bremerhaven

HAMBURG – De staking van arbeiders in Duitse havens breidt zich uit naar andere plaatsen. Naast de havens van Hamburg en Bremerhaven wordt nu ook in Wilhelmshaven, Bremen en Emden het werk neergelegd in een conflict met werkgevers over hogere lonen.

In Hamburg, de grootste haven van Duitsland, en in Bremerhaven werd dinsdag ook al gestaakt. Havenarbeiders gaan woensdag protesteren voor het hoofdkantoor van de Vereniging van Duitse Havenexploitanten (ZDS) in Hamburg.

Vakbond Verdi wil met de nieuwe stakingen de druk op werkgevers vergroten om in te stemmen met hogere looneisen. Door eerdere acties werden bijvoorbeeld schepen niet gelost en geladen en waren er opstoppingen bij containerterminals.

Nieuwe cao

Verdi onderhandelt over een nieuwe cao voor ongeveer 11.500 werknemers van Duitse Noordzeehavens, maar de gesprekken met werkgevers hebben tot dusver nog geen resultaat opgeleverd. De bond eist onder meer een verhoging van de uurlonen met 3 euro en hogere ploegentoeslagen.

Later deze week moet er een vierde onderhandelingsronde komen tussen de bond en werkgevers.

Gifwolk en vliegende vaten met chemicaliën bij brand Melbourne [+foto’s&video]

MELBOURNE – Bij een brand in een buitenwijk van Melbourne is een wolk giftige rook vrijgekomen. Er staan chemicaliën in brand. Af en toe knalt een vat de lucht in, om honderden meters verderop neer te komen, melden de brandweer en getuigen aan Australische media. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

De brand brak uit in Derrimut, aan de westkant van Melbourne. Mensen in de buurt moeten binnenblijven en deuren en ramen sluiten, zeggen de autoriteiten. De giftige rookpluim is ook vanuit andere delen van Melbourne te zien. Wat voor stoffen vrijkomen, is onduidelijk.

De brandweer zegt tegen de publieke omroep ABC dat de brand onder controle is, maar nog enkele dagen kan blijven branden. Volgens ondercommandant Michelle Cowling vormen vaten van meer dan 200 liter vol chemicaliën extra gevaar.

“De opslag zelf ligt vol verschillende soorten chemicaliën en die vaten worden blootgesteld aan vuur, dus ze ontploffen, vliegen de lucht in en komen buiten het gebied waar de brand woedt neer”, aldus Cowling. “Dus daarom raden we mensen aan om uit de buurt te blijven.”

Asielminister Faber bezoekt overvol aanmeldcentrum Ter Apel

Faber

DEN HAAG – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) gaat woensdag naar het landelijke aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel.

Ze gaat kennismaken, maar kan in de Groningse plaats ook kritische vragen verwachten over de voorgenomen intrekking van de spreidingswet, die mede bedoeld is om de aanhoudende druk op Ter Apel te verlichten.

Faber heeft eerst een gesprek met de burgemeester van Westerwolde, Jaap Velema, aldus diens woordvoerder. Daarna gaat de minister langs bij winkeliers in Ter Apel en daarna is ze bij het aanmeldcentrum.

In het aanmeldcentrum in Ter Apel verblijven structureel te veel mensen. Dat veroorzaakt niet alleen overlast in de omgeving, maar ook gevaarlijke situaties, waarschuwde onlangs nog de Inspectie Justitie en Veiligheid. Ook na ingrijpen door de rechter is het nog niet gelukt het aantal asielzoekers dat er de nacht doorbrengt blijvend onder het maximum van 2000 te brengen.

Het vorige kabinet kwam met de spreidingswet, die gemeenten moet aansporen meer plekken vrij te maken voor de opvang van asielzoekers. Dat zou doorstroming op gang moeten brengen, zodat de druk op Ter Apel afneemt. Maar het nieuwe kabinet ziet niets in die aanpak en wil vooral inzetten op vermindering van de instroom.

evofenedex opent meldpunt ZE-zones

Meldpunt Zero-emissies

ZOETERMEER – Ondernemers kunnen sinds maandag 1 juli ontheffingen aanvragen voor de zero-emissiezones via het Centraal Loket ontheffing zero-emissiezones. Dit overheidsloket is te bereiken via de website van de RDW.

evofenedex opent vandaag het meldpunt ZE-zones, waar ondernemers hun ervaringen met het aanvraagproces voor de ontheffingen kunnen delen. De feedback van ondernemers gebruiken zij om het Centraal Loket te evalueren. Het belangrijkste is dat ondernemers geen hinder hebben van eventuele problemen bij het aanvraagproces.

“De invoering van de zero-emissiezones markeert een stap in de richting van duurzame steden”, zegt algemeen directeur Bart Jan Koopman van evofenedex. “Het betekent een grote verandering voor veel ondernemers die dagelijks in stadscentra werken. De afgelopen maanden hebben we mogen meedenken over de inrichting van een soepel aanvraagproces voor de ontheffingen en daarom vertrouwen we op een goede werking van het Centraal Loket. Om de ondernemers bij te staan in deze transitieperiode, houden we als evofenedex graag een vinger aan de pols. Mochten zij onverhoopt toch tegen problemen aanlopen, dan horen we dat graag direct. Daarom zijn we een meldpunt voor ZE-zones gestart, zodat we de bevindingen mee kunnen nemen voor verbeteringen van het aanvraagproces.”

Het meldpunt is te vinden op www.meldpuntzeroemissie.nl.

In het klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat gemeenten zero-emissiezones kunnen invoeren. De eerste zero-emissiezones gaan in op 1 januari 2025 in circa 15 gemeenten. Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren stappen gezet om hun logistieke processen te verduurzamen en zich voor te bereiden op de zero-emissiezones. evofenedex heeft ze hierbij ondersteund. Desondanks kan het zo zijn dat, na het onderzoeken van allerlei mogelijkheden, voor sommige bedrijven het niet (tijdig) is gelukt.

Ontheffingsmogelijkheden

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft, in overleg met evofenedex en andere partijen, meerdere ontheffingsmogelijkheden voor ondernemers opgesteld. Er zijn in totaal negen soorten ontheffingen beschikbaar: zes landelijke en drie gemeentelijke. Ondernemers kunnen gemeentelijke ontheffingen pas aanvragen zodra de betreffende gemeente de benodigde besluiten hiervoor heeft genomen en documenten heeft ondertekend. Sinds de opening van het loket worden gemiddeld 670 aanvragen per dag ingediend.

Ondernemers kunnen via de Zero-emissie kentekencheck controleren of hun voertuig de zero-emissiezones in mogen.

Supermarkten eerder dicht vanwege halve finale Oranje

AMSTERDAM – Verschillende supermarkten sluiten woensdag eerder om personeel de mogelijkheid te geven naar de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Engeland te kijken. De halve finale van het EK voetbal begint om 21.00 uur in Dortmund.

De ruim 125 vestigingen van Dirk gaan uiterlijk om 20.30 uur dicht. Normaal gesproken blijven veel van die filialen tot 22.00 open. “Zo kan iedereen op tijd thuis zijn voor de wedstrijd”, zegt een woordvoerster van Dirk.

Bij supermarkten van de keten Hoogvliet hangen bordjes die klanten waarschuwen voor de vervroegde sluiting. Op Instagram schrijft Hoogvliet dat de deuren om 20.30 uur sluiten. “Samen werken is ook samen voetbal kijken”, staat bij het bericht. Bij eerdere EK-wedstrijden van Nederland sloot Hoogvliet ook eerder.

Ook de filialen van DekaMarkt en Lidl stoppen eerder. Bij Lidl gaan de winkels om 20.00 uur dicht. “We willen iedereen de gelegenheid geven om met vrienden en familie deze unieke gebeurtenis mee te maken”, zegt een woordvoerster van Lidl.

Jumbo en Albert Heijn houden wel de reguliere tijden aan. “We verwachten dat heel veel klanten de halve finale zullen gaan kijken en hier passen we de bezetting van onze winkels op aan. Zo zorgen we er samen voor dat zo veel mogelijk collega’s die dat graag willen de wedstrijd kunnen zien. De collega’s die niet van voetbal houden en liever werken staan klaar voor klanten die na 21.00 uur boodschappen komen doen”, aldus een woordvoerder van Albert Heijn.

Bij PLUS, met vierhonderd filialen, bepalen de zelfstandige ondernemers zelf of ze eerder sluiten. Een woordvoerster van de keten verwacht wel dat veel winkels dit doen. Bij Aldi is de reguliere sluitingstijd 20.00 uur, de keten gaat daarom niet nog eerder dicht.

Trump gaat tekeer tegen Biden in eerste speech na debat

Trump

MIAMI – De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump is dinsdagavond (lokale tijd) genadeloos tekeergegaan tegen president Joe Biden, die sinds een zwak optreden in een debat met hem onder druk staat zich terug te trekken als de Democratische presidentskandidaat. Trumps toespraak in Miami voor eigen supporters was zijn eerste publieke optreden sinds het debat tussen de twee.

“Het is de grootste doofpotoperatie in de politieke geschiedenis”, zei Trump aan het begin van een 75 minuten durende toespraak, die bijna geheel gericht was op zijn 81-jarige verkiezingsrivaal. “Zoals jullie weten zijn de Democraten allemaal samenzweerders in het sinistere complot om het Amerikaanse publiek te bedriegen over de cognitieve capaciteiten van de man in het Witte Huis.”

Commentatoren hadden opgemerkt hoe de 78-jarige Trump zich de afgelopen dagen relatief rustig had gehouden, terwijl Biden zijn best deed het Amerikaanse publiek te overtuigen dat hij geschikt is voor een nieuwe ambtstermijn als president. Nu typeerde hij Biden echter als een “corrupte, incompetente, cognitief gehandicapte” leider, die geen idee heeft waarmee hij bezig is.

Golf

In een typisch Trump-toespraak, bij tijd en wijlen onnavolgbaar en incoherent en vol overdrijvingen en onwaarheden, beschuldigde Trump Biden ervan regelmatig afwezig te zijn in het Witte Huis. Op die momenten zou de regering geleid worden door zijn zoon Hunter, met de hulp van First Lady Jill Biden.

In een wat luchtiger moment daagde Trump Biden uit voor een nieuw debat zonder moderators, waarin “de sterkste man zal blijven staan”. Ook daagde hij Biden uit voor een rondje golf. “Het zal een van de meest bekeken sportevenementen in de geschiedenis zijn”, zei hij. “Ik geef Joe Biden zelfs tien slagen voorsprong. Als hij wint, geef ik een miljoen dollar aan een goed doel van zijn keuze. En ik wed dat hij dit aanbod niet aanneemt.”

Van Duijn Transport heeft Kees Vlieland Transport overgenomen

DE LIER/KATWIJK – Met ingang van 1 juli 2024 heeft Van Duijn Transport Kees Vlieland Transport uit Katwijk overgenomen. Dat meldt Van Duijn Transport.

Kees Vlieland transport is gespecialiseerd in het vervoer van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk. Deze specialisatie sluit perfect aan bij de expertise van Van Duijn Transport in temperatuur gecontroleerd transport naar het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Finland en binnen de Benelux.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er vijf werknemers bij Kees Vlieland Transport vof.

Foto: Kees Vlieland Transport

Kees Vlieland Transport werd in 1998 opgericht. In 2006 werd het bedrijf een vof. Of de oud-eigenaren betrokken blijven bij het bedrijf na de overname is niet bekendgemaakt.

DHL Pakketautomaten bieden plaats aan ruim 100.000 pakketten

UTRECHT – Met weer een nieuwe pakketautomaat, deze keer in Alkmaar, is er nu in de kluizen van DHL plaats voor ruim 100.000 pakketten. Deze pakketautomaten staan op makkelijk toegankelijke plekken in winkelcentra, bouw-en supermarkten, tankstations en bij sportclubs. Iedere week komen er tien bij, zodat er aan eind van dit jaar ruim duizend gele DHL pakketautomaten staan.

Het gebruik van de pakketautomaat als alternatief voor levering op het thuisadres is in een jaar tijd verdubbeld. Hetzelfde geldt voor verzenders, die op ieder gewenst tijdstip hun te verzenden pakket of envelop in de pakketautomaat kunnen leggen. De pakketautomaat kan ook als standaard bezorgoptie vastgelegd worden in de Mijn DHL-app, die inmiddels 5 miljoen keer is gedownload.

De pakketautomaten worden vooral gebruikt voor het ontvangen van pakjes. Toch wordt een op de vijf vakjes door consumenten gebruikt voor het verzenden en retourneren van een pakje. En dat aandeel neemt toe met het groeiend aantal consumenten dat DHL ontdekt als treffend alternatief voor het verzenden van pakketjes en enveloppen.

De kluisjes variëren in afmeting van groot tot klein, waardoor de ruimte efficiënt wordt benut. Ook voor het versturen van enveloppen kan gebruik worden gemaakt van de pakketautomaten. Samen met de pakketpunten in winkels vormen zij een netwerk van ruim 4.500 DHL ServicePoints, vanwaar zendingen kunnen worden afgehaald en verzonden.

“De gemiddelde pakketautomaat heeft 90 vakjes en de grootste telt er meer dan 300”, zegt Pieter de Vree, director retail en verantwoordelijk voor alle DHL ServicePoints. “De uiteindelijke grootte wordt bepaald door de beschikbare ruimte en de behoefte. Onze pakketautomaten zijn modulair opbouwbaar en kunnen meegroeien met de vraag. We plaatsen ze op plekken waar mensen vaak en makkelijk komen, zodat je het afhalen van je pakje combineert met andere activiteiten in de buurt.”

De gemiddelde tijd dat een pakket in een kluisje ligt is minder dan 24 uur. “Dat kan nog beter”, zegt de Vree. “In de notificaties sporen we ontvangers aan om snel af te halen. Dan kan er weer een nieuw pakje in. Dat werkt ook in het voordeel van de exploitant van de ruimte waar de pakketautomaat staat; die heeft dan meer traffic en voor sportclubs betekent het extra inkomsten voor hun clubkas!”

Het verzenden of ontvangen via een DHL pakketautomaat is veilig en gemakkelijk. Het kluisje in de automaat gaat alleen open met een unieke code. Deze krijgt men per mail toegezonden en in de app bevestigd op het moment dat het pakje in de pakketautomaat wordt gelegd. Gebruikers noemen flexibiliteit en gemak als pluspunten.

LAATSTE NIEUWS

Botlekbrug A15 zondagmiddag afgesloten voor wegverkeer door storing

UTRECHT - Door een technische storing kan de Botlekbrug niet meer "normaal bediend worden", meldde Rijkswaterstaat zondag. Omdat zeeschepen wachten op doorgang, wordt de...
×