Clicky

zondag 22 september 2024 - 09:40 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 132

Asielcrisis uitroepen kan niet zomaar, zegt Europese Commissie

Ylva Johansson

BRUSSEL – De Europese Commissie maakt korte metten met het plan van het kabinet-Schoof om per direct een asielcrisis uit te roepen: dat kan niet zomaar.

Ook het opschorten van de behandeling van asielaanvragen is niet mogelijk, volgens Europese asielrichtlijnen. Als Nederland een asielcrisis wil uitroepen, moet het land een goed onderbouwd verzoek bij de Europese Commissie indienen. Die beoordeelt het verzoek, schrijft Eurocommissaris Ylva Johansson (Migratie).

Eerst moet Nederland laten zien dat het genoeg heeft gedaan om de asielketen op orde te brengen voordat er sprake kan zijn van een asielcrisis, schrijft Johansson in antwoord op vragen van Europarlementariër Sophie in ‘t Veld.

In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB staat dat er “direct een tijdelijke Asielcrisiswet” komt, “met crisismaatregelen om de acute asielinstroom en -opvangcrisis voor de komende tijd te bestrijden”. Een van de onderdelen van de tijdelijke wet, die maximaal twee jaar moet gaan gelden, is het opschorten van de behandeling van asielaanvragen. De coalitiepartners noemen dat een ‘asielbeslisstop’.

Als Nederland zich niet houdt aan de Europese regels en zonder toestemming van de Europese Commissie toch een asielcrisis afkondigt, kan de Commissie ingrijpen via een zogeheten inbreukprocedure. Een waarschuwing dat Nederland zich moet houden aan de Europese regels is de eerste stap in zo’n procedure en kan uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europese Hof.

Vakbonden verliezen zaak over zelfstandigheid Temper-werkers

AMSTERDAM – Mensen die werken voor het onlineplatform Temper zijn geen uitzendkrachten, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. Vakbonden FNV en CNV hadden de zaak aangespannen, omdat ze vinden dat er sprake is van schijnzelfstandigheid en dat de zelfstandige werkers eigenlijk geen zzp’ers, maar uitzendkrachten zijn en ook onder de desbetreffende cao moeten vallen.

Dat is niet zo, stellen de rechters. Temper koppelt via zijn website zelfstandige werknemers aan opdrachtgevers in de horeca, logistiek en schoonmaak. Hierbij is volgens de rechters geen sprake van “formeel werkgeversgezag”, omdat Temper geen loon betaalt aan de flexwerkers. Dat doen de opdrachtgevers.

Ook is er nauwelijks sprake van een verplichting om het werk persoonlijk uit te voeren, constateert de rechtbank. Temper zegt dat mensen zich geheel vrij voor een klus op het platform kunnen aanmelden en daarna ook niet verplicht zijn die zelf uit te voeren. Werkers kunnen een klus annuleren of zich laten vervangen door een andere Temper-werker of iemand van buiten het platform, zonder toestemming van Temper zelf.

Teleurgesteld

Temper is blij met het oordeel van de rechtbank, stelt topman Maarten Zoomers in een verklaring op de website. “Mensen kiezen bewust voor de vrijheid en flexibiliteit die werken via Temper biedt, de mogelijkheid om werk op hun leven aan te passen in plaats van andersom”, zegt hij. “Wij zijn daarom verheugd met het oordeel van de rechtbank, dat bevestigt dat dit model bestaansrecht heeft.”

De vakbonden zijn teleurgesteld over de uitspraak en gaan in hoger beroep. Het oordeel van de rechter staat haaks op alle jurisprudentie van de afgelopen jaren in alle andere platformzaken, stellen zij.

In Nederland zijn meer rechtszaken geweest rondom schijnzelfstandigheid, bijvoorbeeld tegen taxi- en bezorgbedrijf Uber. Vakbonden willen dat die constructie wordt aangepakt en medewerkers van platformbedrijven erkenning krijgen als werknemers.

Fietser om het leven gekomen in Alkmaar na aanrijding met vrachtwagen

ALKMAAR – [update] Bij een ongeval tussen een vrachtwagen en een fietser in Alkmaar, is de fietser om het leven gekomen. Het gaat om een 17-jarig meisje uit Bergen, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde woensdagochtend op de Terborchlaan, in het zuiden van de stad.

De vrachtwagenchauffeur reed na het ongeluk door.

Getuigen hadden aan de politie doorgegeven van welk bedrijf de vrachtwagen was. Op basis daarvan werd enige tijd later een 22-jarige vrachtwagenchauffeur uit de gemeente Medemblik aangehouden bij een distributiecentrum.

Onderzocht wordt of de chauffeur bewust is doorgereden of niet, en in hoeverre hij schuldig is aan het ongeval. Een bloed- en speekselonderzoek maakt deel uit van dat onderzoek.

Israëlische krijgsmacht valt VN-hoofdkwartier binnen

UNRWA

GAZA-STAD – De Israëlische krijgsmacht (IDF) heeft naar eigen zeggen een inval gedaan in het hoofdkantoor van de VN-organisatie voor hulp aan de Palestijnen, UNRWA. Volgens de IDF werd het gebouw gebruikt door Hamas en Islamitische Jihad. De UNRWA kan zelf al sinds oktober niet meer over het gebouw beschikken.

Militanten van de twee organisaties “opereren vanuit het UNRWA-hoofdkwartier in het gebied en gebruiken het als een basis om aanvallen op troepen van de IDF in het centrum van de Gazastrook uit te voeren”, zegt de krijgsmacht. Er zouden militanten zijn “uitgeschakeld” en “grote aantallen wapens” zijn aangetroffen. UNRWA heeft de inval niet bevestigd.

Israël stelt dat UNRWA door Hamas en andere organisaties wordt misbruikt als dekmantel voor aanvallen op Israëlische militairen. Onder het gebouw zou zich een tunnel bevinden.

Bovendien zouden medewerkers van UNRWA zelf betrokken zijn bij aanvallen, waaronder de aanslagen van 7 oktober in Israël waarbij ruim 1100 doden vielen. Die laatste bewering heeft Israël volgens een VN-onderzoek onvoldoende onderbouwd.

Rijkswaterstaat vult alvast de voorraad strooizout aan met 100 miljoen kilo

strooizout

UTRECHT – Het is zomer, maar we bereiden ons nu al voor op het komende gladheidseizoen. Vanaf 9 juli 2024 arriveren de eerste vrachtschepen met strooizout bij de strategische zoutloodsen. In totaal wordt de voorraad met 100 miljoen kg aangevuld. Zo zorgen we ook komende winter voor de veiligheid op de wegen.

Net als voorgaande jaren vullen we de voorraad strooizout in de zomer al aan. Hierdoor hebben leveranciers voldoende tijd om het zout te leveren en kan er voordeliger worden ingekocht. In totaal wordt de zoutvoorraad aangevuld tot 250 miljoen kg.

Zeevrachtschepen

Het zout komt in grote vrachtschepen aan in de haven van Rotterdam. Vanuit de haven wordt het zout overgeladen in binnenvaartschepen, die vervolgens naar onze strategische zoutloodsen varen. In totaal gaat het om vier zoutloodsen: In Utrecht, Raamsdonksveer, Kampen en Lienden.

“Afhankelijk van de locatie van de loods, ligt er per strategische plek zo’n 15 tot 80 miljoen kg strooizout opgeslagen”, zegt Jan Rients Slippens, senior adviseur gladheidsbestrijding. Als eerste wordt de zoutvoorraad in Kampen aangevuld.

X-Press Feeders start Europa’s eerste feedernetwerk op basis van groene methanol

ROTTERDAM – X-Press Feeders, de grootste onafhankelijke openbare vervoerder ter wereld, is gestart met het eerste lijndienstnetwerk in Europa, waarbij de schepen varen op groene methanol, een duurzame scheepsbrandstof die de uitstoot van broeikasgassen met wel 65 procent vermindert.

Deze mijlpaal in de sector viel dinsdag samen met de doopceremonie in Rotterdam van het eerste methanol-aangedreven schip van X-Press Feeders dat op twee brandstoffen draait.

Het onlangs gedoopte schip, genaamd Eco-Maestro, is het eerste van 14 dual-fuel schepen die X-Press Feeders in bestelling heeft. X-Press Feeders is van plan om deze schepen voornamelijk op routes in Europa in te zetten, waarmee het eerste feedernetwerk van Europa wordt gecreëerd dat wordt aangestuurd door groene methanol.

Het initiatief valt samen met de implementatie dit jaar door de EU van een emissiehandelssysteem (ETS) voor zeescheepvaart, wat een impuls creëert voor verladers om duurzamere scheepvaartkanalen te gebruiken. Brandstof De EU-regels voor maritieme zaken die in januari 2025 ingaan, zullen ook de vermindering van de intensiteit van de broeikasgasemissies op energie die aan boord van schepen wordt gebruikt, verplicht stellen.

Het eerste op methanol werkende feedernetwerk van X-Press Feeders biedt de volgende diensten:

  • Green Finland X-PRESS (GFX): Rotterdam > Antwerpen Brugge > Helsinki > Tallinn > HaminaKotka > Rotterdam
  • Green Baltic X-PRESS (GBX): Rotterdam > Antwerpen Brugge > Klaipeda > Riga > Rotterdam

Groene bio-methanol is een duurzamere brandstof omdat het een hernieuwbare energiebron is die wordt geproduceerd door de afbraak van organisch materiaal, zoals afval en reststoffen.

X-Press Feeders gebruikt groene methanol die onafhankelijk gecertificeerd is in Europa onder ISCC (International Sustainability and Carbon Certification).

Het bedrijf koos de haven van Rotterdam als uitvalsbasis voor het eerste Europese feedernetwerk op groene methanol, omdat Rotterdam de grootste haven van Europa is en volledig is uitgerust voor het tanken van groene methanol.

De mijlpaal van vandaag is ook het resultaat van de uitgebreide samenwerking tussen X-Press Feeders en diverse andere belangrijke partners, zoals de havens van Antwerpen, Brugge, Hamina, Kotka, Helsinki, Klaipeda, Riga en Tallinn.

Deze partnerschappen zijn van cruciaal belang voor de ondersteuning van het op methanol werkende transportnetwerk en voor het waarborgen van een naadloze, duurzame logistiek in de regio.

“Vandaag is een belangrijke mijlpaal in duurzame scheepvaart in Europa, omdat bedrijven hier nu een regelmatig gepland netwerk hebben dat goederen op een manier kan verzenden die minder impact heeft op het milieu, waardoor bedrijven hun duurzaamheidsdoelen beter kunnen bereiken”, aldus Francis Goh, Chief Operating Officer van X-Press Feeders.

“X-Press Feeders koos Noord-Europa voor de eerste routes in het netwerk omdat we merkten dat klanten in dit deel van Europa het meest ontvankelijk waren voor onze plannen voor duurzame verzending”, zegt hij.

“We zijn van plan om het groene netwerk in heel Europa gestaag uit te breiden naarmate we onze dual-fuel schepen in ontvangst nemen”, voegt hij toe. Eco Maestro is het eerste dat zich bij het netwerk aansluit, terwijl het tweede dual-fuel schip zich in Q3 2024 zal aansluiten.

“X-Press Feeders wil een cruciale rol spelen bij het koolstofvrij maken van de maritieme industrie en vooroplopen op het gebied van innovatie en duurzaamheid”, voegt hij toe.

Magyar tankoplegger voor VS Apple Marknesse

MARKNESSE – Recent mocht Bjorn Elijzen aan VS Apple Industries B.V. uit Marknesse een schitterende Magyar tank oplegger leveren namens ETRADING.

De drie compartimenten tankoplegger is voorzien van twee liftassen en staat te shinen voor de prachtige moderne volautomatische productie locatie te Marknesse.

Al vijfentwintig jaar verwerkt dit familiebedrijf appels en fruit tot gesneden producten, puree’s en vullingen.

Deel RAI in Amsterdam ontruimd na melding over verdacht pakketje

RAI Amsterdam

AMSTERDAM – [update 14:40 uur] In het pakketje dat gevonden werd bij de RAI in Amsterdam zaten geen explosieven of andere verdachte voorwerpen, meldt de politie. Een deel van het evenementencentrum werd woensdagochtend ontruimd na een melding van een verdacht pakketje.

Het verdachte pakketje lag volgens de politie bij een van de ingangen van het evenementencentrum. Wat er dan wel in het pakketje zat, is niet bekend.

In de RAI is een evenement gaande van de ESHRE (European Society of Human Reproduction and Embryology). De organisatie meldt dat alle sessies die nog gepland waren, zijn geschrapt. “Mensen die nog bezittingen hebben in de RAI kunnen terugkeren om deze op te halen”, aldus de organisatie op Instagram.

Lazlo waagt de sprong als eigenrijder met Scania Premium Selection

Foto: Bas Fransen photography

BREDA – Hij heeft lang gewikt en gewogen. Maar begin dit jaar hakte Lazlo Muijzers uit Heythuysen de knoop door. Sinds april rijdt hij als eigenrijder voor Van der Maat op Italië en Spanje. Een wel overwogen stap want Lazlo koos bewust voor een jong gebruikte Scania R450 uit het Premium Selection programma.

“Natuurlijk kriebelde het richting een 500S”, vertelt hij eerlijk als we Lazlo aan de telefoon spreken. Hij staat dan net op een tankstation in Noord Italië zijn pauze te maken en te wachten tot de file een beetje voorbij is. “Maar als ik zie hoeveel dat scheelt met deze zeer jong gebruikte R450 die net 164.000 kilometer op de teller had, dan heb ik de juiste keuze gemaakt. Eerst maar eens geld verdienen. En dat lukt beter naarmate je minder maandelijkse kosten hebt.”

Daar komt bij dat Lazlo geen moment bang is dat de gebruikte auto hem voortijdig in de steek laat. “Elke Scania uit de Premium Selection is vooraf op 180 punten gecontroleerd en ik heb 12 maanden garantie op de aandrijflijn. Ik heb er wel een onderhoudscontract op afgesloten. De eerste vier jaar betaal ik daar niets voor. Verder heeft de dealer in Someren mij perfect geholpen met maatwerk financiering. Ik heb nu voor alles één contactpersoon.”

Foto: Bas Fransen photography

Hoewel Lazlo aanvankelijk het liefste een S cabine gewild had, is hij achteraf toch blij met zijn R met hoog dak. “Ik vind die R cabine met de lage motortunnel wel heel stoer. Toch kan ik er met mijn 1.80 meter goed staan. Daarbij is deze auto helemaal ideaal voor Spanje en Italië. Hij heeft een retarder met ACC, luchtvering rondom én standkoeling.”

Het verbruik valt de kersverse eigenrijder ook alles mee. “Ik heb inmiddels een kleine 30.000 km met de auto gereden. Ik vervoer vanuit Spanje terug vaak tegels en marmer. Dus dan zit de auto echt aan het gewicht. Dan loopt hij zo rond de 1 op 3,6. Maar als het een beetje lichter is, schiet hij zo naar de 1 op 4,6 toe. Dat is toch heel netjes? En bovendien heb ik 1.200 liter tanks en is de diesel in Spanje veel voordeliger. Dus daar heb ik niets over te klagen.”

Foto: Bas Fransen photography

Eigenrijder worden was al jaren een droom. “Maar dan moest ik wel mijn papieren halen. En daar hikte ik tegenaan. Maar ik ben nu 36. Ik kreeg steeds meer het gevoel van ‘nu of nooit’. Dus heb ik de spoedopleiding gedaan met een beetje hulp uit het SOOB-fonds. En daarna ben ik gaan praten met Scania Someren. En die hebben mij goed op weg geholpen met de juiste informatie, een goed aanbod en vooral precies de goede auto. Het enige wat ik er aan gedaan heb, is er een stel Alcoa’s en luchthoorns op zetten.”

Foto: Bas Fransen photography

Lazlo is zich er terdege van bewust dat je als eigenrijder ook het thuisfront moet meehebben. “Mijn vriendin heeft het een tijdje aangekeken maar vond toen toch dat ik uiteindelijk mijn hart moet volgen. Volgend jaar gaan we trouwen. Nou, de trouwauto hebben we al. En ik heb het niet helemaal van een vreemde. Mijn vader was ook eigenrijder, ook op een Scania en ook op Italië. Hij is overleden. Maar om hem te eren heb ik aan beide zijde van de cabine de tekst ‘Tale padre. tale figlio’ laten beletteren. Zo vader zo zoon. Daarbij, ik rijd graag op Spanje. Maar ik vind Italië toch nog nét iets mooier. Ik spreek de taal een beetje en het eten is goed. Ik kom graag het weekend thuis. Maar verder is Italië helemaal mijn land.”

Brussel keurt opnieuw staatssteun voor Air France-KLM goed

Air France-KLM

BRUSSEL – De Europese Commissie keurt opnieuw de staatssteun ter waarde van 10,4 miljard euro voor Air France-KLM goed.

De Nederlandse en Franse overheid voorkwamen met die leningen en kredietgaranties een faillissement van het luchtvaartconcern na het uitbreken van de coronapandemie. Maar na klachten van Ryanair oordeelde de op een na hoogste rechter van de Europese Unie dat de Europese Commissie die staatssteun te gemakkelijk had goedgekeurd.

Het Gerecht van het Europese Hof van Justitie oordeelde dat het dagelijks EU-bestuur bepaalde zaken rond de financiële steun voor de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie beter had moeten onderzoeken. De commissie ging er namelijk ten onrechte van uit dat alleen KLM van de Nederlandse hulp en Air France alleen van de Franse hulp zou profiteren, terwijl ze onder een overkoepelend concern vallen. Daarmee was de verleende steun onrechtmatig.

Na nieuw onderzoek stelt de Europese Commissie dat de staatssteun ook in orde was als Air France-KLM als geheel de begunstigde zou zijn. De hulp voldeed ook in dat geval aan de tijdelijk versoepelde regels voor staatssteun, waarmee lidstaten de mogelijkheid kregen om de economische schade van de coronacrisis te beperken. Zo kende Air France-KLM geen grote financiële problemen in 2019, het laatste jaar voor de pandemie. Daarmee waren de noodkredieten duidelijk coronagerelateerd.

De Europese Commissie ging in beroep tegen de vonnissen en Nederland sloot zich daarbij aan. Ook Air France-KLM heeft de beslissingen aangevochten bij de hoogste rechter van de EU.

Voor KLM leken de financiële gevolgen van het ongunstige vonnis in februari beperkt. De luchtvaartmaatschappij had de staatssteun die was uitgekeerd in de vorm van een lening in juni 2022 al terugbetaald. In april 2023 had Air France alle steun terugbetaald.

Air France-KLM zegt het nieuws te verwelkomen. Volgens het luchtvaartconcern wordt met het besluit opnieuw bevestigd dat de steunmaatregelen van de Franse en Nederlandse overheid tijdens de coronapandemie overeenkwamen met de Europese regels.

Flinke verkeersoverlast op rotonde N371 door vrachtwagen met pech [+foto]

Foto: NoorderNieuws

DIEVERBRUG – Een vrachtwagen met pech zorgt voor veel hinder op een rotonde in Dieverbrug.

Door nog onbekende oorzaak viel de vrachtwagen stil op de rotonde van de N371 met de N855.

Volgens omstanders zou de vrachtwagen er al sinds 09:45 uur staan.

De politie en provincie zijn ter plaatse om het verkeer te regelen. Het verkeer heeft ter plaatse veel last van de situatie.

Een bergingsbedrijf is begin van de middag ter plaatse gekomen om de vrachtwagen van de rotonde af te halen. Dit kan nog enkele uren duren. Tot die tijd blijft de rotonde voor een groot deel afgesloten.

ILT: Onvoldoende lokale bescherming tegen geluidshinder voor omwonenden Schiphol

DEN HAAG – Dit jaar constateerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat luchthaven Schiphol in 2023 de geluidsgrenswaarde bij handhavingspunt 25 (Uithoorn) met 19,1 procent had overschreden. Uit onderzoek van de ILT naar de oorzaak blijkt dat dit vrijwel geheel (19 procent) komt door het vliegen volgens het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel (NNHS).

De ILT kan niet handhaven omdat zij een aanwijzing van de minister heeft gekregen om niet handhavend op te treden als de overschrijding verklaarbaar is vanuit het NNHS. Opnieuw signaleert de ILT dat het huidige stelsel onvoldoende individuele bescherming biedt voor omwonenden. In dit geval voor de mensen in de hoek van Uithoorn en Aalsmeer.

Lik-op-stuk handhaving

Belangrijk doel van de ILT is bescherming van de leefomgeving en omwonenden. Deze casus onderstreept de uitspraken van verschillende rechters en het eerdere signaal van de ILT in 2021 dat verankering van regels in wetgeving essentieel is. Dit is nodig om adequaat handhavend te kunnen optreden en om omwonenden te beschermen.

Om effectief te zijn, is het voor de ILT als toezichthouder bovendien belangrijk om over een passend handhavingsinstrumentarium te beschikken. De ILT kan slechts aan het eind van een gebruiksjaar toezicht houden op de eventuele overschrijdingen in het afgelopen jaar. Dit betekent geen lik-op-stuk handhaving en de inspectie kan ook geen bestraffende maatregelen opleggen.

Zorgplicht

Ook constateert de ILT dat de luchtvaartsector onvoldoende invulling heeft gegeven aan de gezamenlijke sectorzorgplicht. De sector had in een vroeg stadium – de eerste maanden van het winterseizoen – kunnen anticiperen op de overschrijding bij handhavingspunt 25 en de tweede baanregel. Omdat ook voor dit jaar overschrijdingen van handhavingspunten worden voorzien, dient de sector een maandelijkse rapportage over de handhavingspunten en het vliegen volgens de regels van het NNHS aan te leveren bij de ILT.

Anticiperend handhaven

Als een overschrijding op een handhavingspunt het gevolg is van vliegen volgens het NNHS, kan de ILT niet handhaven waar dat volgens de Wet Luchtvaart zou moeten. De ILT heeft voor het toepassen van anticiperend handhaven een aanwijzing gekregen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

China start onderzoek naar handelsbelemmeringen van EU

Chinese vlag

BEIJING – China onderzoekt of de recente verhoging van de importheffingen op Chinese elektrische auto’s en andere maatregelen van de Europese Unie tegen de tweede economie van de wereld een belemmering vormen voor de vrije handel.

Het Chinese ministerie van Handel startte het onderzoek na ontvangst van een verzoek van de Chinese Kamer van Koophandel voor de import en export van machines en elektronische producten.

Het onderzoek omvat ook maatregelen van de EU tegen Chinese industrieën, waaronder treinen, fotovoltaïsche panelen, windenergie en beveiligingsapparatuur. Het onderzoek moet op 10 januari 2025 klaar zijn, met een mogelijke verlenging tot half april. Fotovoltaïsche panelen worden gebruikt voor de omzetting van thermische energie in elektriciteit.

De handelsspanningen tussen de EU en China zijn de laatste tijd toegenomen door beschuldigingen dat Beijing oneerlijke handelspraktijken gebruikt om zijn eigen bedrijven voor te trekken. Brussel heeft vorige week hogere importheffingen voor Chinese elektrische auto’s ingevoerd. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Een definitieve beslissing wordt in november genomen. Als de Europese Commissie oordeelt dat China zijn gedrag niet aanpast, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.

De commissie opende ook een onderzoek naar een Chinese staatstreinfabrikant en de betrokkenheid van de Chinese overheid bij wind- en zonneparken.

It giet oan: eerste Renault Trucks T High voor De Jong Transport

WORKUM – De Jong Transport Workum heeft een Renault Trucks T High 480 6×2-trekker in gebruik genomen voor speciaal transport. Het is de eerste Renault-truck in de vloot van de specialist in speciaal transport. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks Leeuwarden.

“Alles wat te hoog, te breed of te lang is kunnen wij vervoeren”, zegt Hille de Jong. Hij runt het bedrijf samen met zijn broer Bouke Jan. “Dat varieert van landbouw- en graafmachines tot RVS-tanks en chalets. Al doen we niet alleen maar buitenmaatse goederen. Met onze autolaadkranen tillen we ook dakkappellen of HSB-elementen op hun plek.”

Goede prijs-kwaliteitverhouding

Met de Renault Trucks T High voert De Jong Transport een nieuw merk toe aan zijn vloot. “Wij staan altijd open voor nieuwe dingen”, zegt De Jong.

“Toen we de mogelijkheid kregen om te testen met een Renault Trucks T High hebben we dat gedaan. We hebben een dag kunnen demorijden en toen kregen we een goede indruk van de truck. Qua zicht, zitcomfort en rij-eigenschappen is dit een prima voertuig. Dat horen we ook terug van de chauffeur die er nu mee rijdt: hij vindt het een prachtige truck en is er heel tevreden mee, ook over de ruimte in de T High-cabine. Dat is voor ons een belangrijke graadmeter: wij vinden het belangrijk dat chauffeurs zich lekker voelen in de trucks waar zij mee werken. Tot slot scoort de Renault Trucks T High heel goed qua prijs-kwaliteitverhouding.”

De Renault Trucks T High is multifunctioneel inzetbaar

De Renault Trucks T High is ook om een andere reden een bijzonder voertuig in het wagenpark van De Jong Transport. “LVS Trucks heeft een PTO opgebouwd voor de aandrijving van hydrauliek. In onze vloot is dit de enige trekker met een PTO. Dat maakt deze truck multi-inzetbaar en geschikt voor inzet met een kipper-oplegger of walking floor. Met deze truck kunnen we dus letterlijk en figuurlijk alle kanten op.”

‘It giet oan’

De Renault Trucks T High is verder voorzien van een gestuurde voorloopas voor de wendbaarheid en een goede gewichtsverdeling over de assen. Optibrake+ zorgt voor extra remkracht. Voor extra zicht en veiligheid is de truck voorzien van extra camera’s zodat de chauffeur goed zicht heeft op de dode hoek. Ook aan de uitstraling is gedacht. Zo is de truck uitgerust met een lichtbak, zwaailampen, luchthoorns, flitsers en spatlappen.

Op de zijkant van de cabine staat de tekst ‘It giet oan’. “Al onze trucks hebben een unieke tekst”, vertelt Hille de Jong. “Voor deze truck vonden we ‘It giet oan’ toepasselijk om op een ludieke manier te onderstrepen dat we voor een nieuw merk in onze vloot kiezen.”

‘LVS biedt service’

De truck is geleverd door LVS Trucks Leeuwarden. “We hebben verschillende merken in ons wagenpark en werken zodoende al langer samen met LVS Trucks. Het is een dealer die met je meedenkt en flexibel en oplossingsgericht is. De kwaliteit van een dealer leer je vooral kennen als er iets aan de hand is met een truck. LVS is heel goed in staat om in dat soort situaties snel met een oplossing te komen.”

De Jong Transport Workum is sinds 1982 actief in het beroepsgoederenvervoer. Bouke Jan en Hille zijn de tweede generatie die aan het hoofd staan van het familiebedrijf. De Jong Transport heeft een zeer divers wagenpark met in totaal zestien trucks, variërend van voertuigen met autolaadkranen tot trekker-opleggers en meeneemheftrucks.

Doorbraak in slim gebruik netcapaciteit: RET mag elektriciteitsnet beschikbaar stellen aan laadpleinen in Rotterdam

ROTTERDAM – Vandaag heeft de ACM bekendgemaakt dat de RET haar eigen elektriciteitsnet ter beschikking mag stellen aan laadpleinen die de gemeente Rotterdam zal aanleggen. Hierdoor kan een groot aantal laadpalen in Rotterdam aangesloten worden zonder dat er nieuwe kabels de grond in hoeven. Dit is een doorbraak op het gebied van het slimmer gebruiken van elektriciteitsnetten, waar jaren aan voorbereidingen aan vooraf gingen. Ook maakt het de weg vrij voor andere vervoerders om dit voorbeeld te volgen.

Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Dat RET haar stroomnet mag openstellen voor laadpleinen, is prachtig nieuws. Het draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie. Deze nieuwe toepassing van het OV geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de OV-sector. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag ondersteunt deze ontwikkelingen van harte.”

Het gaat niet om kleine aansluitingen. De gemeente Rotterdam wil bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander laadpleinen aanleggen voor elektrisch vervoer. Op die plekken wil de gemeente maximaal 2.000 MWh afnemen. Met de laadpleinen stimuleert de gemeente dat automobilisten hun auto achterlaten om te laden en verder reizen met het openbaar vervoer. Daardoor blijft de stad goed bereikbaar en verbetert op termijn de luchtkwaliteit.

Hoe het zit met de druk op het elektriciteitsnet?

Je hoeft de krant er maar op open te slaan, en je ziet dat het dringen is op het elektriciteitsnet. Het aanbod houdt de vraag niet bij, mede doordat Nederland massaal aan het elektrificeren is. Steeds meer organisaties willen aangesloten worden op het elektriciteitsnet en/of de capaciteit vergroten. Daardoor moeten zij steeds langer wachten. Het probleem van schaarste aan netcapaciteit, ook wel netcongestie genoemd, wordt de komende jaren alleen maar groter.

Het elektriciteitsnet van de RET is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin en de RET transporteert de elektriciteit over haar eigen net. Het RET-net heeft een flinke capaciteit. Via dit net worden elke dag honderden bussen, trams en metro’s voorzien van elektriciteit. In totaal transporteert de RET jaarlijks bijna 90.000 MWh aan stroom. Dat is net zoveel als het jaarlijkse verbruik van meer dan 36.000 huishoudens.* Maar in de daluren rijden er minder voertuigen en ’s nachts staan de voertuigen stil, terwijl het net nog steeds beschikbaar is om elektriciteit te leveren.

Beter benutten van het net

Deze rustige uren zijn een ideaal moment om het net te benutten om elektriciteit te leveren aan partijen buiten de RET. Dit gaat nu dus gebeuren aan laadpleinen bij metrostations. De aanbieders van de laadpalen kunnen dan, zonder dat zij in de rij hoeven aansluiten voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting, tegen een vergoeding gebruik maken van het elektriciteitsnet van de RET en zo in hun elektriciteitsvraag worden voorzien. Zo zorgen we samen dat het bestaande elektriciteitsnet beter wordt benut en leveren we een bijdrage aan het verminderen van de schaarste.

* hierbij hebben we gerekend met de cijfers van MilieuCentraal, dat het gemiddelde jaarlijkse verbruik van een huishouden op een kleine 2.500 kWh becijfert.

LAATSTE NIEUWS

Automobilist omgekomen na aanrijding met vrachtwagen in Almkerk [+foto]

ALMKERK - In het Noord-Brabantse dorp Almkerk is zaterdag de bestuurder van een auto om het leven gekomen nadat het voertuig in aanrijding was...
×