Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 09:27 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 132

Hoge Raad: ‘opstarttijd’ van tien minuten is betaalde werktijd

DEN HAAG – De tien minuten die een callcentermedewerker voor zijn werktijd aanwezig moest zijn, moet worden gezien als betaalde werktijd. Zo luidt het oordeel van de Hoge Raad. Daarmee blijft een eerdere uitspraak van het gerechtshof Den Haag met een gelijke strekking in stand.

Centraal in de zaak stond een werknemer die zijn werkgever Teleperformance had aangeklaagd. Dit callcenterbedrijf schreef medewerkers voor dat zij tien minuten voor aanvang van de dienst bij hun computer moesten zitten. Zo konden ze op tijd ingelogd zijn om precies op tijd te beginnen met werken. Volgens de medewerker moest deze ‘opstarttijd’ worden gezien als werktijd en dus ook betaald worden.

Zowel de rechter als het gerechtshof stelde de werknemer eerder in het gelijk. Daardoor moest Teleperformance hem honderden euro’s aan achterstallig loon betalen. Die compensatie heeft betrekking op de periode van september 2016 tot mei 2021.

Grote gevolgen

De Hoge Raad heeft met de uitspraak het advies gevolgd van de advocaat-generaal, een belangrijke adviseur van de hoogste Nederlandse rechter. De adviezen worden vaak overgenomen, maar dat hoeft niet.

Vakbond FNV, die de medewerker juridisch bijstond, vindt het oordeel van de Hoge Raad een “overwinning in onze strijd voor een eerlijke beloning”. Ook kan de uitspraak grote gevolgen hebben voor andere werkgevers en werknemers, denkt FNV-bestuurder Elly Heemskerk.

“Wat voor deze ene werknemer geldt, geldt mogelijk ook voor duizenden andere callcentermedewerkers en wellicht zelfs voor nog veel meer mensen in Nederland die van de baas werkgerelateerde handelingen moeten doen in de eigen tijd”, zegt Heemskerk. “Deze uitspraak is daarom van groot belang.”

Mestplannen Wiersma: mestgezant en meer ruimte voor uitrijden

DEN HAAG – Het kabinet wil een speciaal mestgezant om de exportmarkt te bevorderen, en bufferstroken naast natuurgebieden moeten kleiner worden zodat boeren meer ruimte hebben om mest uit te rijden. Het zijn enkele van de maatregelen die landbouwminister Femke Wiersma wil inzetten om de mestcrisis tegen te gaan. Eerder lekten al andere maatregelen uit.

Zo werd via De Telegraaf bekend dat er meer dierrechten worden afgeroomd bij verhandeling daarvan. Nu nog geldt daar een percentage van 10 procent voor, maar dat wordt 30 procent voor melkveehouders, 25 procent voor varkenshouders en 15 procent voor pluimveeboeren. Pluimveehouders reageerden donderdag al woedend en dreigden met rechtszaken. Eind dit jaar wordt gekeken of de percentages redelijk zijn.

Het kabinet hoopt vooral op beweging uit Brussel. Daar wil het kabinet de uitzonderingspositie, de zogeheten derogatie, terugkrijgen. Ook moet de Nitraatrichtlijn worden aangepast, zodat er genoeg mest mag worden geproduceerd.

Vrijwillige uitkoopregeling

Daarnaast wil Wiersma met een vrijwillige uitkoopregeling komen. Die moet eind 2026 worden opengesteld. Ook komt er subsidie voor boeren die mest willen verwerken voor export.

Het pakket van Wiersma lijkt in grote mate op dat van haar voorganger Piet Adema. De Raad van State was niet overtuigd dat zijn plannen ver genoeg gingen om de mestcrisis aan te pakken. Ook is het nog maar de vraag hoe welwillend Brussel is om Nederland tegemoet te komen, erkende Wiersma eerder zelf: “dat is geen appeltje-eitje”.

Broers wijzen vader aan als dader eerwraakmoord Ryan

LELYSTAD – De broers Muhanad (24) en Mohammed (22) Al N. hebben vrijdag ontkend dat ze hun zusje Ryan hebben gedood. “Ik zou dat nooit doen”, verklaarden de broers vrijdag voor de rechtbank in Lelystad. Zij noemden Ryan hun “lievelingszusje”. Beiden wijzen hun vader aan als dader.

De twee verschenen voor de rechtbank voor een eerste inleidende zitting in hun strafzaak. Het Openbaar Ministerie verdenkt de broers ervan dat zij de 18-jarige Ryan in de nacht van 27 op 28 mei samen met hun vader Khaled Al N. hebben gedood, met vooropgezet plan. Vader is direct na de moord via Turkije naar zijn vaderland Syrië gereisd, aldus het OM. Hij staat internationaal gesignaleerd. Hij heeft per e-mail bekend en benadrukt dat alleen hij verantwoordelijk is voor de gewelddadige dood van zijn dochter. De broers treft geen enkele blaam, beweert hij. Het OM overweegt Khaled bij verstek (dus buiten zijn aanwezigheid) te laten berechten.

Het lichaam van de uit Joure afkomstige jonge vrouw werd op 28 mei in het water gevonden aan de Knardijk in Lelystad door een medewerker van Staatsbosbeheer. Ryan Al Najjar was kort daarvoor 18 jaar geworden. Haar handen en benen waren vastgebonden, haar mond was afgeplakt met tape. “Achtergelaten als een voorwerp”, aldus de officier. Kort voor haar dood zouden de broers haar uit Rotterdam hebben opgehaald. Zij zouden het meisje slechts naar huis hebben willen brengen. Forensisch bewijs dat de broers hun zusje hebben vermoord is er vooralsnog niet, maar voor het overige “wijst alles erop dat ze een grote rol hebben gehad bij de moord”, stelt het OM.

Justitie gaat ervan uit dat Ryan slachtoffer is geworden van eerwraak. Zij zou zich te westers hebben gedragen. “Als ik een slang had als kind is eervoller dan haar”, scheef vader Khaled in een WhatsAppbericht.

Het dossier bevat een reeks ijzingwekkende berichten van vader Khaled aan de broers. Hij zou op afstand opdrachten hebben gegeven. “Laat de vissen haar opeten”, schreef hij, “dat er geen sporen van haar te vinden zijn.” Volgens het OM heeft vader zich rond middernacht bij zijn zoons gevoegd en is Ryan vervolgens van het leven beroofd. Een eenduidige doodsoorzaak staat nog niet vast: Ryan is mogelijk verdronken, maar er is ook “drukkend geweld” op haar keel uitgeoefend.

De broers zijn op 3 juni aangehouden. Zij hebben tot dusver ontkend, maar hebben verder niet willen verklaren. Zij kondigden aan dat binnenkort wel te zullen doen. De rechtbank bepaalde dat het tweetal in voorarrest blijft. De volgende tussentijdse zitting is op 6 december.

Rijkswaterstaat sluit A12 zaterdag preventief af vanwege actie XR

Rijkswaterstaat

DEN HAAG – Rijkswaterstaat sluit zaterdag de A12 bij Den Haag preventief af als Extinction Rebellion (XR) daar de weg wil blokkeren. Volgens een woordvoerder wordt het verkeer vanaf afrit 3 bij Bezuidenhout van de snelweg afgeleid.

Hoe laat Rijkswaterstaat tot de maatregel overgaat is nog niet bekend, dat is afhankelijk van hoe de actie van XR zich ontvouwt. De demonstranten komen ‘s ochtends aan bij het Malieveld en denken rond het middaguur de tunnelbak van de A12 te blokkeren. “Zolang het niet veilig is, blijft de weg afgesloten”, aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

De organisatie wijst erop dat burgemeester Jan van Zanen van Den Haag wel de formele opdracht moet geven om de weg af te sluiten.

Maandag drukte verwacht op wegen bij de grens vanwege Duitse grenscontroles

DEN HAAG – Het kan maandag druk zijn op wegen richting Duitsland, verwacht de ANWB. Vanaf die dag voert Duitsland grenscontroles in om terroristen en illegale migranten te kunnen weren, zo maakte het land eerder bekend.

Rond het EK voetbal afgelopen zomer voerde Duitsland ook al controles uit aan de grenzen, waaronder die met Nederland. Op basis van de ervaring toen verwacht de ANWB komende maandag drukte op belangrijke verkeersaders. “Het leidde toen tot files van een half uur tot drie kwartier. Dat kan zich straks ook weer gaan voordoen”, aldus een woordvoerder van de verkeersinformatiedienst.

Hij noemt de A12 Arnhem richting Oberhausen, de A67 Venlo richting Duisburg en de A76 bij Heerlen als grensovergangen waar de meeste drukte verwacht wordt. “Dat zijn snelwegen waar zowel veel personenverkeer als vrachtverkeer overheen gaat.” De ANWB raadt weggebruikers aan de actuele verkeerssituatie maandag goed in de gaten te houden.

Een andere woordvoerder bij de ANWB zegt dat de controles die Duitsland uitvoert steekproefsgewijs zullen zijn. Hij waarschuwt reizigers dat een rijbewijs tonen niet afdoende is. “Jezelf identificeren kan in Nederland met je rijbewijs, maar dat document geldt daarvoor niet in Duitsland. Dus je moet echt een paspoort of een ID-kaart kunnen laten zien.”

De extra grenscontroles volgen op het opgelaaide immigratiedebat in Duitsland na de dodelijke mesaanval van een Syrische asielzoeker in de stad Solingen.

De Nederlands-Duitse organisatie EUREGIO betreurt de stap, zegt voorzitter Joris Bengevoord. Daarbij benadrukt hij wel dat soms meer grenscontroles nodig kunnen zijn, “daar is begrip voor”. Grenscontroles aan de Nederlands-Duitse grens hebben volgens hem voor mensen die in de grensregio wonen een enorme impact. Hij spreekt van een “grote belasting” voor mensen die dagelijks de grens passeren. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat het om ongeveer 10.000 inwoners van Nederland die werken in Duitsland, en circa 43.000 die in Duitsland wonen en in Nederland werken.

De impact kan ook groot zijn voor de transport- en logistieksector, denkt EUREGIO. Duitsland is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) waarschuwde eerder vrijdag voor economische schade door de plotselinge herinvoering van de grenscontroles en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zei eerder al grote zorgen te hebben erover. Ook burgemeester Roel Wever van Heerlen is bezorgd over de “impact voor duizenden mensen die dagelijks de grens over moeten”, zei hij deze week.

Nederlandse vrachtwagen rijdt in wegwerkzaamheden op Duitse A7 [+foto]

Foto: IMAGO | Andre Lenthe

HAMBURG – Vrijdagochtend rond 03.17 uur verloor de chauffeur van een Nederlandse vrachtwagen plotseling de controle over het stuur en reed door nog onbekende oorzaak wegwerkzaamheden aan de A7 nabij Waltershof (Hamburg) in. Kort achter de Elbetunnel botste hij tegen de middenvangrail en reed tegen de betonnen rijstrookafscheiding.

De trekker en oplegger kwamen vast te zitten.

De chauffeur van de vrachtwagen moest naar het ziekenhuis worden gebracht. Verder raakte er, voor zover bekend, niemand gewond.

Tijdens het ongeval scheurde de tank open en kwam er ongeveer 700 liter diesel op de weg terecht. De snelweg was tot 07.00 uur in beide richtingen volledig afgesloten. De A7 is nu richting het noorden weer open, richting het zuiden zal de weg naar verwachting tot het middaguur gesloten zijn.

Een kraan moet de gecrashte vrachtwagen bergen.

Minister kijkt of aanpak van eerwraak en femicide nog volstaat

DEN HAAG – Justitieminister David van Weel gaat nog eens kijken naar het beleid om vrouwenmoord en eergerelateerd geweld tegen te gaan, zegt hij vrijdag desgevraagd. Net als de politie heeft hij zorgen over de stijging van het aantal geweldszaken waarbij sprake is van eerwraak.

De politie constateert dat dit fors toeneemt. Juist vrijdag begint een rechtszaak tegen twee broers die ervan worden verdacht dat zij hun zus uit Joure hebben omgebracht, mogelijk om “de eer van de familie” te redden.

De slachtoffers van eergerelateerd geweld zijn vaak vrouwen die zich niet zouden houden aan de culturele gewoonten die gebruikelijk zijn in het land van herkomst zoals Syrië, Turkije en Afghanistan. Volgens Van Weel neemt “het aantal mensen dat dit soort delicten acceptabel vindt helaas toe”. De politie bepleit meer aandacht voor het probleem tijdens de inburgering van nieuwkomers in Nederland. Van Weel is het daarmee eens.

Het is volgens Van Weel belangrijk dat iedereen in Nederland zijn of haar eigen keuzes maakt en leven leidt. “Dat is in sommige landen, in bepaalde culturen, bepaalde religies, niet vanzelfsprekend. Maar dat moeten we wel meegeven”, aldus Van Weel. Hij zal dit aankaarten bij zijn collega in het kabinet die over inburgering gaat.

Eerder dit jaar kwam het vorige kabinet met een programma om geweld tegen vrouwen aan te pakken. Daar was kritiek op omdat het niet ging om nieuwe maatregelen tegen femicide. Van Weel zegt nu dat hij “er zeker naar gaat kijken”.

Madlener verwacht ‘wat overlast’ door Duitse grenscontroles

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur) verwacht dat Duitse grenscontroles wel “wat overlast” zal veroorzaken op de weg. “Het is niet anders.” Wel denkt hij dat de overlast zal meevallen, omdat de Duitsers steekproefsgewijs zullen controleren.

Duitsland kondigde de grenscontroles aan om illegale immigratie tegen te houden. “Het zal goed zijn als Nederland dat ook doet”, zegt de PVV-minister.

De minister heeft al gesproken met de transportsector, die volgens hem “alert” is op hoe de grenscontroles zullen uitpakken. Madlener zegt toe contact op te nemen met zijn Duitse evenknie als de hinder op de weg te groot wordt. “Dan kijken we of we het wellicht anders kunnen inregelen.”

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vreest voor economische schade door de plotselinge invoer van de grenscontroles. Elke dag rijden ongeveer 100.000 vrachtwagens de grens over, en een uur vertraging kost een enkele vrachtwagen ongeveer 100 euro.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het “uitermate vervelend” dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn. “Het is echt even afwachten. Je kan er ook niet op inspelen, omdat we domweg niet weten of ze doorgaan, hoe dan en hoe streng ze zijn.”

EUTRACO bestelt vijftig eActros 600 vrachtwagens

WILLEBROEK – Daimler Truck kondigt aan dat de West-Vlaamse logistieke dienstverlener EUTRACO een belangrijke investering heeft gedaan in de elektrificatie van zijn vloot. EUTRACO heeft vijftig eActros 600 vrachtwagens aangeschaft bij Mercedes-Benz dealer Ghistelinck Autobedrijven uit Waregem.

Met deze investering van 14 miljoen euro elektrificeert het bedrijf in één keer een derde van zijn vloot, waarmee het de eerste logistieke speler in België wordt met een vloot van deze omvang aan elektrische vrachtwagens.

De eActros 600 is uitgerust met een accucapaciteit van 600 kWh, gebaseerd op lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie. Dit stelt de voertuigen in staat om binnen 30 minuten van 20 naar 80 procent op te laden met Megawatt charging, en een actieradius van 500 kilometer te behalen. Dit maakt het mogelijk om ritten uit te voeren zonder onderweg te hoeven bijladen. Het voertuig is geschikt voor een gecombineerd GVW tot 44 ton en biedt dankzij zijn geruisloze werking en krachtige acceleratie een hoog niveau van comfort voor de bestuurder, ondersteund door geavanceerde veiligheidssystemen.

Peter Brock, CEO van Daimler Truck BeLux, verklaarde: “We zijn zeer verheugd om met EUTRACO samen te werken aan de vergroening van hun vloot. Onze eActros 600 is niet alleen technologisch geavanceerd, maar biedt ook de prestaties en betrouwbaarheid die essentieel zijn voor moderne logistieke operaties.”

Vincent Yserbyt, CEO van Ghistelinck Automotive, benadrukte het succes van de samenwerking: “Deze deal is het resultaat van een intensieve behoefteanalyse en een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen, waaronder Daimler Truck Financial Services Benelux, Daimler Truck BeLux en onze eigen verkoop-, service- en connectiviteitsdiensten.”

De eerste van de 50 eActros 600 vrachtwagens zullen eind 2025 geleverd worden, waarmee EUTRACO een belangrijke stap zet in de verduurzaming van zijn transportactiviteiten. Dit project maakt deel uit van de bredere strategische ambitie van EUTRACO om op korte termijn de derde grootste logistieke speler te worden in de Belgische markt en om een leidende rol te spelen in de overgang naar CO2-neutraal transport.

EUTRACO, opgericht in 1967, is uitgegroeid tot een dynamische logistieke dienstverlener met een uitgebreide klantenportefeuille. Met 15 locaties en een uitgebreide vloot, waaronder nu ook elektrische voertuigen, blijft EUTRACO voorop lopen in de logistieke sector.

Oorzaak hoge concentratie PFOS rond Lelystad Airport nog onbekend

LELYSTAD – In de Meerkoetentocht bij Lelystad Airport zit nog steeds te veel PFOS, schrijft waterschap Zuiderzeeland. Bij de laatste metingen begin augustus bleek de concentratie van deze chemische stof in de sloot langs het vliegveld weliswaar aanzienlijk lager dan de veel te hoge waardes in juli, maar het is nog steeds te hoog. Ook zijn twee zijsloten van de Meerkoetentocht nog ernstig vervuild met PFOS, stelt het waterschap.

De oorzaak van de verontreiniging is nog niet bekend. Er zijn meerdere mogelijke bronnen gevonden, een ervan is een oud oefenterrein voor brandbestrijding waar tot 1995 blusschuim met PFOS erin werd gebruikt. Of dat echt de bron is van de verontreiniging, wordt nog onderzocht.

Zuiderzeeland schrijft dat de hoge PFOS-gehaltes zich verplaatsen door de Meerkoetentocht, waarschijnlijk door veranderende weersomstandigheden. De bodem van de sloot zou niet erg vervuild zijn. Als daar gebaggerd wordt, mag de grond op de kade worden achtergelaten. Dat mag niet als er hoge concentraties PFOS of andere PFAS (een verzamelnaam voor duizenden chemische stoffen) in zitten.

In juli werd op een bepaald punt in de sloot 538 keer de toegestane waarde PFOS gemeten. Daarom kregen boeren in de omgeving het advies het water niet te gebruiken. In de sloot wordt volgens het waterschap niet gezwommen of gevist.

Duitse transportminister blij met verkoop DB Schenker aan DSV

BERLIJN – De Duitse minister van Transport, Volker Wissing, verwelkomt de verkoop van de logistieke dochter DB Schenker van staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn aan het Deense DSV voor meer dan 14 miljard euro.

Volgens Wissing moet Deutsche Bahn zich namelijk op zijn kerntaak richten, het spoorvervoer in Duitsland. Met de verkoop van Schenker zet het spoorbedrijf een belangrijke stap in die richting, aldus de minister.

Deutsche Bahn wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen. De nationale spoormaatschappij staat onder grote druk om de dienstverlening in Duitsland te verbeteren, want nu zijn er chronische vertragingen en uitval van treinen op het Duitse spoornet. Dat heeft onder meer te maken met verouderde infrastructuur en bouwwerkzaamheden aan het spoor.

Wissing stelt dat Deutsche Bahn “nog genoeg te doen heeft” bij het aanpakken van de problemen. De minister eiste eerder deze maand nog snelle verbeteringen bij Deutsche Bahn.

De overname en integratie van Schenker in DSV gaat wel gepaard met banenverlies in Duitsland. Het Deense transportbedrijf zei tegen persbureau Reuters dat er tussen de 1600 en 1900 arbeidsplaatsen vervallen. Dat zouden vooral kantoorbanen zijn.

Handelsnetwerk DNHK vreest economische schade door grenscontroles

DEN HAAG – De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) waarschuwt voor economische schade door de plotselinge invoering van grenscontroles tussen Nederland en Duitsland. Die maatregel heeft Nederlandse bedrijven “volledig verrast”, aldus de DNHK, het zakennetwerk waar meer dan 1500 Duitse en Nederlandse bedrijven bij zijn aangesloten.

Het is nog niet duidelijk in welke mate Duitsland de grenscontroles wil uitvoeren, maar “feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketens verstoren”. Dat zal vooral versproducten zoals zuivel en bloemen raken, vreest de DNHK.

Elke dag passeren ongeveer 100.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens, meldt de DNHK op basis van Duitse tolstatistieken. Een uur wachttijd kost volgens TLN 100 euro per vrachtwagen, zei die ondernemersorganisatie eerder deze week.

Vanaf komende maandag wil Duitsland paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens. “Wij hebben begrip voor de discussie in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese verworvenheid zijn en essentieel voor de welvaart.” Steekproefcontroles op langeafstandstransporten kunnen de schade verzachten, volgens de DNHK. Ook oppert die de invoering van Green Lanes waardoor goederenvervoer vrij over de grens kan, zoals tijdens de coronacrisis.

Afwachten

Doordat Duitsland de belangrijkste exportmarkt is voor Nederland, lopen bedrijven uit ons land schade op bij grenscontroles, verwacht de DNHK. Het handelsvolume tussen de twee landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat weten dat er niet meer duidelijk is over de grenscontroles dan eerder deze week. “Het is echt even afwachten. Je kan er ook niet op inspelen, omdat we domweg niet weten of ze doorgaan, hoe dan en hoe streng ze zijn. Het is uitermate vervelend voor ondernemers”, zegt een woordvoerder. De brancheorganisatie gaf eerder aan zich grote zorgen te maken en te vrezen voor aanzienlijke economische en sociale schade, omdat producten niet op tijd aankomen, handelsstromen in de war geschopt worden en de planning van transportbedrijven ernstig verstoord raakt.

Landbouwminister Wiersma: geen gedwongen krimp in mestplannen

DEN HAAG – Het kabinet gaat boeren niet dwingen om dieren van de hand te doen, om de dreigende mestcrisis het hoofd te bieden. Dat verzekert landbouwminister Femke Wiersma, die de plannen vrijdagmiddag presenteert. Zij spreekt van een “gebalanceerd pakket”, maar het is nog de vraag of haar maatregelen genoeg zullen helpen.

Donderdag lekte via De Telegraaf uit dat het kabinet dierrechten wil gaan afromen bij verkoop van dierenrechten. Dat kan onder meer voorkomen bij verkoop van een bedrijf. Zo krimpt de veestapel en daalt de mestproductie. Volgens De Telegraaf komt Wiersma met een plan dat minder ver gaat dan dat van haar voorganger Piet Adema, die ook aan maatregelen werkte. De Raad van State waarschuwde al dat Adema’s plan niet ver genoeg gaat.

Een mestcrisis dreigt, omdat boeren minder mest mogen uitrijden op hun land. Nederland mocht meer mest uitrijden dan andere EU-lidstaten, maar die zogeheten derogatie wordt afgebouwd omdat het Nederlandse water te vies is. Boeren die met te veel mest zitten, moeten dat laten afvoeren en verwerken. Dat kost zo veel geld dat veel boeren naar verwachting failliet zullen gaan.

BBB-leider Caroline van der Plas, partijgenoot van Wiersma, dreigde donderdag de politiek te verlaten als er sprake is van gedwongen krimp. Ook voor Wiersma is dat een “principieel punt”.

Autodealers zien winst met ruim 34 procent dalen

De nettowinst van de gemiddelde autodealer in het tweede kwartaal van 2024 kwam uit op 1,15 procent van de omzet. Dit betekende een winstdaling van 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de gemiddelde omzet van autodealers steeg met 6,03 procent. Dat blijkt uit de laatste Branche Barometer van BOVAG.

Bert de Kroon, Voorzitter BOVAG Autodealers: “De markt trekt zich verder terug, terwijl de kosten blijven stijgen. De prijzen van onderdelen en arbeidsloon worden sterk beïnvloed door inflatie, en de kosten voor werkkapitaal en voorraden nemen toe door de hoge rente. Daarnaast blijven ook huisvestings- en automatiseringskosten stijgen. Al met al een ware kostengolf, waardoor het nettoresultaat ieder kwartaal verder onder druk komt te staan.”

Nieuwverkoop onder druk

De gemiddelde omzetstijging was niet terug te zien in het aantal verkochte nieuwe auto’s. De omzet uit nieuwe auto’s daalde gemiddeld met zo’n 200.000 euro: dealers verkochten gemiddeld 15 auto’s minder. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bij de dealer steeg met 2.063 euro (of 6,2 procent), naar een gemiddelde van 35.285 euro.

De Kroon: “Dealers moeten weer actief aan de slag om auto’s te verkopen, wat betekent dat bonussen en provisies stijgen. De kosten van het demopark per gefactureerde auto zijn door kostenstijgingen en teruglopende orders met maar liefst met 34,05 procent (of 79 euro) toegenomen.”

Dealers zien hun orderintake dalen om meerdere redenen. Particuliere verkopen staan door prijs- en rentestijgingen onder druk. En ook private lease is door het verdwijnen van het A-segment en de rentestijging minder aantrekkelijk geworden. Verder blijft er onzekerheid rondom elektrische auto’s, door onduidelijkheid over de stroomprijzen, netcongestie, belastingvoordelen en het wisselende beleid van de overheid waardoor ook de zakelijke markt afwachtend is.

Dealer verkoopt meer gebruikte auto’s

Autodealers verkochten in het afgelopen kwartaal meer gebruikte auto’s: gemiddeld 27 occasions extra ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit occasionverkoop steeg dan ook met 12,6 procent. Voor het eerst in lange tijd daalde de gemiddelde verkoopprijs van gebruikte auto’s bij de dealer: 485 euro lager dan een jaar eerder, wat de gemiddelde prijs op 18.919 euro bracht.

Toch was deze omzetstijging niet voldoende om het afdelingsresultaat op peil te houden. De Kroon: “We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Maar: deze transacties zijn volatiel en kostenintensief. Zo werden dit kwartaal de effecten van de verplichte 12 maanden garantie, opgelegd door Europese regelgeving, volledig inzichtelijk. De garantiekosten stegen met maar liefst 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, naar 88 euro per gefactureerde gebruikte auto.”

De werkplaats

Autodealers zagen de omzet uit onderdelenverkoop met gemiddeld 170.000 euro stijgen, vooral dankzij een toename van schadeherstel. Toch had ook het magazijn te maken met stijgende kosten, zoals duurdere onderdelen door een stijgende inflatie, wat resulteerde in een lager afdelingsresultaat.

De werkplaatsen deden het relatief goed, met een omzetstijging van 23,7 procent. De kostenstijgingen in de werkplaats konden hierdoor worden opgevangen, waardoor het afdelingsresultaat relatief stabiel bleef. Gemiddeld is er per werkplaats 1,1 FTE bijgekomen, in lijn met de omzetstijging. De Kroon: “In het verleden zagen we in de barometer een personele toename die zich niet vertaalde in de omzet, dus dat is positief. Maar tegelijkertijd blijft het verbeteren van de efficiëntie een uitdaging. Het aantal gefactureerde uren per monteur kan aanzienlijk verbeteren naarmate nieuwe medewerkers vertrouwd raken met bepaalde processen en systemen.”

Dankzij bellen achter het stuur vrachtwagen met diverse mankementen uit het verkeer gehaald

BAD BERLEBURG – Dinsdag 10 september heeft de Duitse politie een vrachtwagen met aanzienlijke mankementen uit het verkeer gehaald.

De agenten voerden gerichte controles uit op overtredingen van mobiele telefoons in het Duitse Bad Berleburg. Ze merkten een vrachtwagenchauffeur op die tijdens het rijden zijn smartphone gebruikte. Agenten hielden de vrachtwagenchauffeur aan.

Toen ze de cabine controleerden, waren de agenten verbaasd. Er waren meerdere waarschuwingslichten actief. Het controlelampje van het antiblokkeerremsysteem, dat ook actief was, was zelfs afgeplakt met ducttape.

Verder leek de bestuurderscabine behoorlijk comfortabel. Gordijnen bij de voorruit en een ventilator bij het passagiersraam vulden het interieur aan. De agenten vonden echter dat deze apparaten het zicht van de respectievelijke achteruitkijkspiegels verhinderden.

Later bleek dat de APK al ruim zeven maanden was verlopen. Door de actieve knipperlichten was het duidelijk dat het voertuig niet meer rijklaar was. De politieagenten lieten het daarom door een TÜV-expert controleren. Naast het reeds vermoedelijk defecte remsysteem ontdekte hij nog andere ernstige gebreken en zette de vrachtwagen stil.

De chauffeur, die tevens de eigenaar van de vrachtwagen is, wordt nu aangeklaagd voor diverse overtredingen.

LAATSTE NIEUWS

Verkeer A15 bij Rotterdam

Spoorstaking leidt niet tot extra drukte op de weg

DEN HAAG - De staking van verkeersleiders van ProRail waardoor het treinverkeer in Midden-Nederland vrijdagochtend stilligt, lijkt niet te zorgen voor extra drukte op...