Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 17:08 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 132

UWV ging de fout in met indexeren 2500 tot 3000 WIA-uitkeringen

DEN HAAG – Naar schatting tussen de 2500 en 3000 mensen krijgen nog geld terug van uitkeringsinstantie UWV omdat in het verleden fouten zijn gemaakt bij het aanpassen van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen aan de inflatie. Dat laat een woordvoerder van het UWV weten na berichtgeving van het AD. Voor het grootste deel van de gedupeerden gaat het waarschijnlijk om enkele honderden tot ongeveer 1000 euro.

Volgens de zegsman is het in sommige gevallen misgegaan met het handmatig doorvoeren van de indexering bij de vaststelling van nieuwe WIA-uitkeringen. Zo’n fout kon er bijvoorbeeld insluipen als een uitkering in het najaar werd vastgesteld, maar pas in het nieuwe jaar inging. Soms werd dan nagelaten het bedrag aan te passen aan de inflatie. En als de eerste indexering wordt gemist, heeft dit gevolgen voor latere indexeringen.

Deze fouten staan volgens het UWV los van de problemen bij de uitkeringsinstantie die eerder deze maand aan het licht kwamen. Na onderzoek van het AD bleek toen dat mogelijk bij tienduizenden WIA-uitkeringen fouten zijn gemaakt bij het berekenen van de hoogte van de uitkering. Dat leidde tot veel ophef. Het UWV kondigde al een diepgaander onderzoek aan naar de vele fouten, waarvan de resultaten in december worden verwacht.

De kwestie met de indexering van uitkeringen is al langer bekend bij het UWV en de organisatie heeft hier eerder ook al over gerapporteerd. Er zijn veel dossiers opnieuw bekeken, omdat uit onderzoek naar voren kwam dat het euvel al kan spelen sinds de invoering van de wet WIA in 2006. Daardoor kon het bedrag dat mensen misliepen ook oplopen. Het UWV verwacht deze fouten volgend jaar te kunnen herstellen. Dat duurt volgens de woordvoerder even omdat het maatwerk is.

Serieproductie Mercedes-Benz eActros 600 start in november

Daimler Truck, één van ‘s werelds grootste truckfabrikanten, presenteerde zondag in de aanloop naar de vakbeurs IAA Transportation 2024 in Hannover zijn weg naar duurzaam transport. De focus lag hier op de thema’s decarbonisering en digitalisering. Op de stand van Daimler Truck staat de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 centraal.

Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de fabrikant het langeafstandstransport, dat verantwoordelijk is voor twee derde en daarmee het grootste deel van de lokale CO2 -uitstoot in het vrachtverkeer, koolstofvrij maken. Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km2 zonder tussentijds laden.

Deze actieradius wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan per dag meer dan 1.000 km afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur – zelfs zonder Mega Watt Charging – mits de laadmogelijkheden aanwezig zijn.

Deze zomer demonstreerden twee bijna-serierijpe prototypen de prestaties van de eActros 600 tijdens een bijna zeven weken durende testrit van 15.000 km door 22 Europese landen. Het was de grootste testrit in de geschiedenis van Mercedes-Benz Trucks. De twee e-trucks hadden elk een GCW van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations om te laden.

Ze demonstreerden tijdens de tour de hoge energie-efficiëntie van de eActros 600: over de hele rit kon het prototype, uitgerust met speciale apparatuur om het verbruik te meten, een gemiddeld verbruik bereiken van 103 kWh per 100 km.3 Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van circa 10 liter per 100 km, wat met een conventioneel aangedreven truck onmogelijk zou zijn geweest.

Op tal van dagetappes van de tour zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon circa 25 procent van het verbruik van de eActros 600 met gerecupereerde energie worden gedekt.

Afhankelijk van met name de route, topografie en temperatuur varieerde het dagelijkse verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (circa 360 km) onder zeer goede weg- en weersomstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (circa 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7 °C en deels over onverharde wegen. Tijdens de tour werden de prestaties van het andere prototype door dertig journalisten uit twintig Europese landen – veelal achter het stuur – op de proef gesteld, niet alleen qua energieverbruik maar bijvoorbeeld ook qua rijdynamiek. Zelfs bij dit voertuig lag het verbruik gemiddeld slechts zo’n 6 procent hoger. Daarmee bleek de aangegeven actieradius van 500 km op één acculading tijdens de rit een realistische planningswaarde.

Daimler Truck viert eind november de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De eerste klantvoertuigen van de eActros 600 zullen nog dit jaar worden geproduceerd en geregistreerd. De Daimler Truck fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen hierbij een belangrijke rol. Ze leveren de componenten die nodig zijn voor de batterij-elektrische aandrijving van de eActros 600, zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en zich in de voormalige installatieruimte van de verbrandingsmotor bevindt.

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “We hebben al jaren geleden onze visie op duurzaam transport van de toekomst gepresenteerd. Voor ons draait de IAA Transportation 2024 nu duidelijk om de implementatie van die visie. We leveren batterij-elektrische serievoertuigen in de aantallen die onze klanten nodig hebben.”

Als onderdeel van de ‘Daimler Truck Media Night’ (zondag in Hannover) maakte de eActros 600 een nachtelijke trip naar Berlijn en terug. Ten eerste om een live demonstratie te geven van de bruikbaarheid in de praktijk en ten tweede om een boodschap te sturen naar politici, niet alleen in Berlijn, maar ook in Brussel: de emissievrije voertuigen van Daimler Truck zijn klaar, nu moet de laadinfrastructuur volgen .

Karin Rådström: “Onze eActros 600 is een sterk alternatief voor een dieseltruck, dankzij zijn actieradius van 500 km op één acculading. Met zijn hoge energie-efficiëntie zal de eActros 600 ook rendabel zijn voor wagenparkbeheerders. Nu is het van cruciaal belang dat overheden, de energiesector en de industrie samenwerken om de uitbreiding van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.”

Daimler Truck heeft sinds de verkoopstart eind vorig jaar al 2.000 bestellingen voor de eActros 600 geregistreerd en ook de intentieverklaringen liggen in de viercijferige reeks.

Om e-Mobility voor klanten eenvoudig en rendabel te maken, naast de aanschaf van elektrische trucks, lanceert Daimler Truck aan het begin van de IAA het nieuwe merk TruckCharge in Europa.

Onder deze naam bundelt de onderneming zijn aanbod van e-infrastructuur en het laden van e-trucks, dat wil zeggen advies en infrastructuur alsmede de exploitatie van geëlektrificeerde depots voor transportbedrijven maar ook industriële bedrijven.

Onderdeel van het aanbod zijn onder andere Fleetboard Charge Management (dat een holistisch overzicht biedt van alle interacties tussen de batterij-elektrische truck in het wagenpark en de eigen laadstations van het bedrijf), de Charging Card (waarmee onderweg het laden cashless kan worden afgerekend) en de financiering van de laadinfrastructuur.

Jaarlijkse vaccinatieronde tegen coronavirus gaat weer van start

DEN HAAG – Met de herfst en de winter in aantocht, de maanden van snotteren, kunnen mensen zich weer laten vaccineren tegen het coronavirus. De eerste prikken van de nieuwe ronde worden maandag gezet. De vaccinatiecampagne duurt tot 6 december.

Het is niet in te schatten hoeveel mensen zich willen laten vaccineren. Voor ongeveer 2,3 miljoen mensen, veel meer dan vorig jaar, hadden de GGD’en de prik al ingepland. Dit zijn met name thuiswonende ouderen. In de uitnodigingsbrief die zij kregen, stond een voorstel voor de datum, het tijdstip en de locatie voor de vaccinatie. Enkele tienduizenden mensen hadden die datum laten wijzigen. Het is aan mensen zelf om te beslissen of ze ingaan op de uitnodiging en een prik laten zetten. Dus pas op het moment zelf wordt duidelijk of ze ook komen.

De prik is beschikbaar voor alle Nederlanders vanaf 60 jaar. Ook volwassenen en kinderen die om medische redenen een verhoogd risico lopen ernstig ziek te worden als ze het coronavirus oplopen, mogen zich laten vaccineren. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met een aangeboren afweerstoornis, mensen met zenuwaandoeningen die heel moeilijk kunnen ademen, diabetici, mensen met dementie, mensen met ernstig overgewicht, hiv-patiënten en mensen met het syndroom van Down. Zorgmedewerkers kunnen de inenting ook krijgen. Zwangere vrouwen komen dit jaar in principe niet meer in aanmerking voor de prik.

Het vaccin dat mensen kunnen krijgen is gemaakt door Pfizer/BioNTech en specifiek aangepast op de omikronvariant JN.1. Een subversie daarvan, KP.3, komt momenteel het meest voor in Nederland.

In de najaarsronde vorig jaar kregen ruim 2,7 miljoen mensen een coronaprik. Van de 60-plussers liet ongeveer 50 procent een inenting zetten.

Tata Steel onthult toekomstbestendige decoilinglijn bij Feijen

MAASTRICHT – Feijen Heavy Gauge Europe, een gespecialiseerd staalservicecentrum en dochteronderneming van Tata Steel Nederland, heeft een state-of-the-art decoilinglijn gelanceerd. Deze investering is een belangrijk onderdeel van Tata Steel’s strategische investeringsprogramma en maakt de volledig geïntegreerde supply chain – van de staalfabriek in IJmuiden tot Feijen – compleet. ​

De nieuwe lijn is ontworpen om te voldoen aan de groeiende vraag naar sterke en slijtvaste staalsoorten, zoals Valast® 450, die onder andere worden gebruikt in sectoren als landbouw, bouwmachines, kranen, zware voertuigen en ‘yellow goods’.

Luisteren naar klanten: Een unieke decoilinglijn afgestemd op marktbehoeften

Tata Steel gaat verder dan alleen staal leveren; het richt zich op het aanbieden van geïntegreerde oplossingen en diensten met toegevoegde waarde die volledig aansluiten op de wensen van de klant. De nieuwe decoilinglijn in Feijen is ontwikkeld met klantfeedback in gedachten en sluit aan bij zowel huidige als toekomstige eisen. Deze klantgerichte aanpak versterkt Tata Steel’s inzet voor een duurzame en geïntegreerde supply chain, wat de samenwerking in diverse industrieën ten goede komt.

“We hebben nauw samengewerkt met onze klanten om hun behoeften en verwachtingen voor zowel producten als diensten beter te begrijpen. Deze inzichten, samen met de expertise van onze leverancier FIMI, hebben een belangrijke rol gespeeld in het ontwerp van de nieuwe lijn,” aldus Jaap Jan Aardenburg, Marketing Manager bij Tata Steel Nederland.

Stig Eriksen, General Manager van Feijen Heavy Gauge Europe, voegt hieraan toe: “Onze nieuwe decoilinglijn is meer dan alleen een investering in nieuwe apparatuur. Het symboliseert de voltooiing van een volledig geïntegreerde supply chain, van staalproductie in IJmuiden tot eindverwerking in Feijen. Hierdoor kunnen wij warmgewalste staalrollen verwerken tot platen die voldoen aan de eisen van de hedendaagse markt.”

 

Een meesterwerk van automatisering en robotica: Speciale kenmerken van de decoilinglijn
​De nieuwe decoilinglijn is uitgerust met de nieuwste technologieën om zowel productiviteit als kwaliteit te verhogen. Het is de krachtigste lijn ooit ontworpen door FIMI en in staat om materialen met een ultrahoge treksterkte te verwerken. De lijn kan coils aan tot 40 ton, met een vloeigrens tot 1600 N/mm², hardheden tot UHSS-kwaliteiten, breedtes tot 2150 mm en diktes tussen 1,5 en 13 mm, met een snelheid tot 40 meter per minuut. De producten die deze lijn levert, kenmerken zich door uitstekende vlakheid en zeer nauwe maattoleranties.

Automatisering speelt een sleutelrol in de werking van de lijn. Belangrijke functies zijn onder meer automatisch laden, robotondersteund ontstrippen, en automatische dikte- en dimensiemetingen. Drie geavanceerde nivelleermachines zorgen voor volledige automatisering van de coil-invoer, zonder dat fysiek contact nodig is, wat de veiligheid van de operator waarborgt. Het driestaps borstelsysteem met een slim afzuig- en filtermechanisme minimaliseert de uitstoot van deeltjes, wat bijdraagt aan de milieuvriendelijkheid van de lijn.

De geautomatiseerde meting van de oppervlaktekwaliteit, met behulp van een camera en de technologie voor het stapelen van airbags, zorgen voor optimale precisie met behoud van lage geluidsemissies. De kern van de lijn wordt gevormd door automatisering en robotica, en garandeert productie op hoge snelheid, realtime monitoring en volledige traceerbaarheid van de productlevenscyclus via Industrial IoT-oplossingen. Dit optimaliseert het energieverbruik, verhoogt de efficiëntie en maakt voorspellend onderhoud mogelijk, wat de continuïteit van de processen waarborgt.

De nieuwe decoilinglijn is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van sectoren zoals landbouw, bouwmachines, kranen en zware voertuigen. Dankzij deze lijn kan Feijen een breed scala aan hoogwaardige staalsoorten produceren die nauwkeurig zijn afgestemd op de specifieke eisen van deze sectoren. Een van de meest gewaardeerde producten bij Tata Steel-klanten is Valast® 450, een zeer slijtvast staal dat bekendstaat om zijn lange levensduur en consistente vlakheid, ideaal voor zware toepassingen zoals mijnbouw en grondverzet. Daarnaast biedt Tata Steel ultrasterke staalsoorten (UHSS), waaronder de Ympress®-serie van S700 tot S1100 en hoger, evenals Boron-Mangaan-staal (MnB5) voor toepassingen in bijvoorbeeld landbouwmachines.

Visie op duurzaamheid: Op weg naar CO2-neutraliteit bij Feijen

​In lijn met Tata Steel’s bredere visie op duurzaamheid, heeft Feijen aangekondigd CO2-neutraal te zijn voor Scope 1 en 2 tijdens de officiële opening van de decoillijn op 13 september. Dit onderstreept Tata Steel’s streven om de ecologische voetafdruk te verkleinen en sluit aan bij de langetermijnstrategie om CO2-neutraliteit te bereiken in al haar activiteiten. De nieuwe lijn vormt daarmee de toekomst van staalproductie: geautomatiseerd, duurzaam en perfect geïntegreerd met de staalfabriek in IJmuiden.

“We handelen nu en nemen onze verantwoordelijkheid door nu al een reeks groene staalproducten van onze staalfabriek Tata Steel IJmuiden aan te bieden onder het merk Zeremis en onze distributielocaties CO2-neutraal te maken,” zegt Jaap Jan Aardenburg. “Deze investering maakt deel uit van Tata Steel’s reis naar een groenere toekomst, en we zijn verheugd om aan te kondigen dat het Service Centre Maastricht, waar de Feijen-fabriek onder valt, nu ook CO2-neutraal is in scope 1 en 2. Ons doel is om al onze vestigingen CO2-neutraal te maken tegen 1 april 2025.”

Stig Eriksen voegt hieraan toe: De nieuwe decoilinglijn is een belangrijke investering die ons niet alleen op het gebied van automatisering en kwaliteit aan de top van de industrie plaatst, maar ook onze duurzaamheidsdoelen ondersteunt. Het is een belangrijke stap vooruit om onze activiteiten klaar te maken voor de uitdagingen van morgen.”

Krant: verdachte aanslag Trump, Ryan Routh, wilde vechten in Oekraïne

NEW YORK – De man die is opgepakt voor de mogelijke poging tot een aanslag op Donald Trump, heeft eerder de bereidheid uitgesproken om in Oekraïne te vechten en sneuvelen. Dat schrijft de krant The New York Times, die de 58-jarige Ryan Wesley Routh vorig jaar interviewde voor een artikel over Amerikaanse vrijwilligers in dat land. Hij zei toen ook dat hij Afghaanse militairen wilde rekruteren om deel te nemen aan de Oekraïneoorlog.

De krant omschrijft Routh als een voormalige bouwvakker die weinig geduld toonde voor mensen die het oneens waren met zijn plannen. Toen een andere strijder hem kritisch had aangesproken op Facebook, merkte hij op: “Die moet neergeschoten worden.”

Hij zou in 2022 na aanvang van de Russische invasie van Oekraïne in hoofdletters op X hebben geschreven: “Ik ben bereid om naar Krakau te vliegen en naar de grens van Oekraïne te gaan om te vechten en sneuvelen.”

De vijftiger zou twee jaar eerder op sociale media bewondering hebben uitgesproken voor politica Tulsi Gabbard, die toen nog presidentskandidate voor de Democraten hoopte te worden. Hij schreef dat zij zich zou inzetten voor vrede in landen als Syrië en Afghanistan. Inmiddels staat volgens de krant in zijn WhatsApp-profiel dat iedereen zich moet inzetten voor mensenrechten, vrijheid en democratie. “We moeten allemaal de Chinezen helpen.”

NBC News schrijft dat de man ook een flink strafblad lijkt te hebben. Zo zou hij in 2002 zijn veroordeeld voor het bezit van een automatisch vuurwapen. Een man met dezelfde naam zou zich destijds na een achtervolging hebben verschanst in een bedrijfspand in North Carolina.

De nieuwszender vond ook informatie over veroordelingen voor het dragen van een verborgen wapen, het bezit van gestolen goederen, het doorrijden na een ongeval en andere strafbare feiten.

Nederland voert voor het eerst e-TOL in

ROTTERDAM – Op 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding bij Rotterdam open. Dit is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (e-TOL) gaan betalen en dus niet hoeven te stoppen bij tolpoortjes.

Automobilisten, motorrijders en vrachtverkeer kunnen zich vanaf nu aanmelden om straks automatisch tol te betalen. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook voor of na elke rit zelf online tol betalen.

De nieuwe snelweg verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg en verbetert de bereikbaarheid in de regio. Weggebruikers zijn daardoor sneller op hun bestemming. In oktober start ook een campagne om weggebruikers in regio Rotterdam te informeren over het betalen van tol voor de nieuwe snelweg. Op 12 augustus hadden de wielrensters van de Tour de France Femmes de primeur. Zij fietsten, bij uitzondering, als eerste over de nieuwe A24/Blankenburgverbinding.

Tol betalen zonder tolpoortjes: gemakkelijk, snel en veilig

e-TOL is een innovatief tolheffingssysteem dat kentekens van voertuigen met camera’s boven de weg fotografeert. Dit maakt tolpoortjes overbodig.

Weggebruikers kunnen zich vanaf nu aanmelden voor automatisch betalen op e-tol.nl. Dit geeft extra betaalgemak. Want het tolbedrag wordt dan na de rit automatisch afgeschreven. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit online tol betalen op e-tol.nl.

De voordelen van automatisch tol betalen:
• Altijd op tijd tol betalen
Wie losse tolritten betaalt, moet zelf denken aan op tijd betalen. Met automatisch tol betalen, betaal je de tol altijd op tijd.

• Geen herinneringen of boetes
Wie automatisch tol betaalt, loopt nooit het risico op betalingsherinneringen en eventuele boetes.

• Alle ritten terugzien
Wie automatisch tol betaalt, kan zien hoe vaak en wanneer je over de A24/Blankenburgverbinding bent gereden. Met losse betalingen krijg je geen overzicht van je gebruik van de tolweg.

Het tolbedrag voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders is €1,51 per rit. Voor vrachtauto’s en andere voertuigen is dit €9,13.

MOVE-IZI is eerste aanbieder van e-TOL

Voor e-TOL zullen er meerdere aanbieders zijn met wie je als weggebruiker een overeenkomst kunt afsluiten om automatisch tol te betalen. Op dit moment is er één tolaanbieder in Nederland: MOVE-IZI. Voor de opening van de A24/Blankenburgverbinding komt daar, naar verwachting, nog minimaal één aanbieder bij.

Verbeterde bereikbaarheid

De nieuwe A24/Blankenburgverbinding draagt bij aan een verbeterde doorstroming van het verkeer in de Rotterdamse regio. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming. Ook versterkt het de economische positie van de Rotterdamse Haven en Greenport Westland. Voor de aanleg kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. Daarom is tol nodig om zo een deel van de aanlegkosten terug te verdienen. Weggebruikers kunnen ook altijd kiezen voor alternatieve routes, zonder tol.

Strafzaak tegen voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd begint met regiezitting

ASSEN – In de rechtbank in Assen staat maandag de eerste zitting in de strafzaak tegen de voormalige Jumbo-topman Frits van Eerd op de planning. Het betreft een regiezitting waarin onder meer de stand van het onderzoek aan bod komt. Ook wordt mogelijk bekend wanneer de zaak inhoudelijk behandeld kan worden. Het Openbaar Ministerie maakte eerder al bekend Van Eerd in ieder geval te vervolgen voor corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk komt daar nog witwassen bij.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in het Brabantse Heeswijk-Dinther, in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie. Bij de doorzoekingen zegt het OM belastend bewijs en een groot geldbedrag in beslag te hebben genomen. Het Financieele Dagblad schreef in 2022 dat in het huis van Van Eerd honderdduizenden euro’s aan contanten werden aangetroffen.

Het FD meldde begin september dat Van Eerd ook vervolgd zal worden voor witwassen. Dat zou staan in de tenlastelegging die onlangs door het OM aan Van Eerd werd verzonden en werd door meerdere bronnen aan het FD bevestigd. Van Eerds advocaat Robbert Jonk wilde de verdenking “niet bevestigen of ontkennen” aan de krant, het OM zou op zitting een nadere toelichting geven.

De zitting vindt plaats in Assen, omdat de hoofdverdachte uit Drenthe komt. Het onderzoek naar zowel E. als Van Eerd wordt dan ook aangestuurd door het OM in Noord-Nederland. Van Eerd keerde niet meer terug in het bestuur van Jumbo nadat zijn arrestatie bekend was geworden. Ton van Veen, voormalig financieel directeur en commissaris bij de supermarktketen, volgde hem op als hoogste leidinggevende.

Franse eurocommissaris Thierry Breton opgestapt

PARIJS – De Franse Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) stapt op. De politicus kondigde in een brief op berichtendienst X aan dat hij met onmiddellijke ingang zijn ontslag indient.

Er lijkt een conflict met de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen aan ten grondslag te liggen, zo blijkt uit het bericht van Breton op X.

Breton is eind juli voor een tweede termijn als Eurocommissaris gekandideerd door de Franse president Emmanuel Macron. Een paar dagen geleden zou Von der Leyen Macron hebben gevraagd een andere kandidaat naar voren te schuiven, schrijft Breton op X. In ruil daarvoor zou Frankrijk een invloedrijke post krijgen. Breton is daarvan niet door Von der Leyen op de hoogte gesteld.

Von der Leyen probeert al weken een nieuwe Europese Commissie samen te stellen, waarbij ze streeft naar een gelijk aantal vrouwen en mannen. Ze heeft lidstaten expliciet gevraagd zowel een man als een vrouw te kandideren, maar de meeste lidstaten hebben aan die oproep geen gehoor gegeven. Daarna heeft Von der Leyen bij een aantal lidstaten aangedrongen om de gekandideerde man terug te trekken en alsnog een vrouw te kandideren.

Het vertrek van Breton komt op een precair moment. Op verzoek van het Europees Parlement zou Von der Leyen dinsdag in Straatsburg alle kandidaat-Eurocommissarissen, inclusief de verdeling over de portefeuilles, bekendmaken. Die bijeenkomst staat gepland voor 09.00 uur, met de voorzitter en de fractievoorzitters van het Europees Parlement. Het is niet duidelijk of deze bijeenkomst nog doorgaat. De presentatie was al een week uitgesteld, nadat Slovenië zijn eerdere kandidaat had teruggetrokken.

Pas als alle kandidaat-Eurocommissarissen en hun portefeuilles bekend zijn, kan het Europees Parlement hoorzittingen gaan plannen. In die hoorzittingen worden de kandidaten door het parlement ondervraagd over hun ambities, plannen en capaciteiten. Het ziet ernaar uit dat die hoorzittingen pas in november zullen zijn. Tijdens die hoorzittingen vallen er altijd een paar kandidaten af.

De bedoeling was dat de nieuwe commissie begin november zou beginnen.

Duitse politie betrapt drugssmokkelaars bij grenscontroles bij Nederland

Foto: Fotomoment

BAD BENTHEIM – De Duitse politie heeft bij de nieuwe grenscontroles in het grensgebied bij Nederland vermoedelijke drugssmokkelaars betrapt. Zij onttrokken zich aan controles op de A30 bij Bad Bentheim en sloegen op de vlucht, berichten Duitse media.

Het trio kon later bij Rheine (Noordrijn-Westfalen) alsnog staande worden gehouden. Ze bleken hasj in de kofferbak te hebben.

Duitsland voerde om middernacht verscherpte controles in aan de buitengrenzen, ook met Nederland.

De autoriteiten zeggen dat de tijdelijke maatregel is bedoeld om illegale migratie, grensoverschrijdende criminaliteit en andere gevaren voor de binnenlandse veiligheid beter te kunnen aanpakken. Bad Bentheim ligt in de deelstaat Nedersaksen, ten noordoosten van Enschede.

Schutter bij golfclub in Florida had het gemunt op Trump

WEST PALM BEACH – Amerikaanse officials denken dat een gewapende persoon de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump als doelwit had, meldt CNN op basis van bronnen die op de hoogte zijn van de zaak. Zondagmiddag werden geweerschoten afgevuurd vlak buiten de Trump International Golf Club, waar Trump aan het golfen was. Trump was nooit in gevaar.

De FBI is op weg naar West Palm Beach, in Florida, om te onderzoeken “wat lijkt op een poging tot moord op voormalig president Trump”, aldus het agentschap in een verklaring.

Meerdere bronnen zeiden dat de Secret Service op de verdachte heeft geschoten, meldt CNN. Volgens The Associated Press openden de Secret Service-agenten het vuur toen ze iemand met een vuurwapen zagen bij de golfclub. Daarbij zouden geen gewonden zijn gevallen. De politie schat dat de verdachte zich op dat moment zo’n 350 tot 450 meter van Trump bevond.

Aanhouding

Volgens een politiebron is er een persoon aangehouden in verband met het incident nadat deze was gevlucht in een SUV, aldus CNN. De sheriff zei dat de verdachte een AK-47-achtig geweer met een richtkijker, twee rugzakken en een camera van het type GoPro bij zich had, meldt The Spectator Index op X.

Trump heeft bevestigd dat hij ongedeerd is na het incident. In een e-mail waarin hij om donaties vraagt, schreef hij in hoofdletters: ‘Ik ben veilig en gezond!” En: “Niets zal me tegenhouden. Ik zal me nooit overgeven! Ik zal altijd van jullie houden om jullie steun.”

Trump ‘veilig’ na geweerschoten nabij zijn golfclub in Florida

WEST PALM BEACH – De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump is volgens zijn campagne “veilig” nadat meerdere schoten waren afgevuurd nabij de Trump National Golf Club in West Palm Beach, in de Amerikaanse staat Florida. “President Trump is veilig na geweerschoten in zijn omgeving”, liet de Trump-campagne in een korte verklaring weten. “Geen nadere details op dit moment.”

Volgens The New York Post hebben twee mannen op elkaar geschoten buiten de golfclub. De krant, die zich baseert op politiebronnen, bericht dat Trump nooit in gevaar was. Volgens CNN was Trump aan het golfen toen het incident gebeurde. Toegang tot de golfclub werd onmiddellijk afgesloten.

De Secret Service zei op X dat het samenwerkt met de politie van Palm Beach County om een ​​”beschermingsincident” omtrent Trump te onderzoeken, aldus CNN.

Zowel president Joe Biden als vicepresident Kamala Harris, Trumps tegenstander in de presidentsverkiezingen op 5 november, heeft laten weten “opgelucht” te zijn dat Trump veilig is.

Trump raakte lichtgewond bij een moordpoging in Pennsylvania op 13 juli.

Politie neemt drie auto’s van trouwstoet in beslag

BERGEN OP ZOOM – Drie auto’s van een trouwstoet, waaronder die van de bruidegom, in Bergen op Zoom zijn zondagmiddag in beslag genomen “vanwege asociaal rijgedrag”, meldt de politie. Ook zijn acht bekeuringen uitgeschreven.

Een agent zag in zijn vrije tijd ongeveer tien auto’s achter elkaar aanrijden op de A4. Ze reden over een doorgetrokken streep, haalden rechts in en reden over de vluchtstrook.

De politieman schakelde collega’s in en die dwongen de voertuigen op de Saturnuslaan in Bergen op Zoom tot stilstand door de weg te blokkeren.

Er ontstond een conflict tussen de agenten en het trouwgezelschap. “Een aantal mensen vertoonde provocerend gedrag door blikjes drinken leeg te gooien op straat en harde muziek te draaien. Toen agenten auto’s in beslag wilden nemen, waren de sleutels kwijt”, aldus de politie. Daarop werden drie huurauto’s met Duitse kentekenplaten in beslag genomen en acht bekeuringen uitgedeeld.

Dode door ongeluk met motor met zijspan op evenement Gemert

GEMERT – Door een ongeluk op een evenement met historische motorvoertuigen in Gemert in Noord-Brabant is een dode gevallen, meldt de politie. Ook vielen er twee gewonden.

Het ongeluk gebeurde met een motor met zijspan. Een 77-jarige man uit Alkmaar kwam daarbij om het leven. Hij zat niet op de motor of in de zijspan.

Wat er precies is gebeurd tijdens de Classic Motorrace Gemert is nog onduidelijk.

De Classic Motorrace Gemert wordt sinds 2015 verreden. Historische motorvoertuigen rijden over een stratencircuit in het buitengebied ten noordwesten van Gemert.

Dit jaar was de achtste editie. Alleen motorfietsen die voor 1973 gebouwd zijn, mogen deelnemen.

Doden en chaos door storm in Midden- en Oost-Europa

WENEN – De stortregens van storm Boris, die sinds donderdag Midden- en Oost-Europa teisteren, hebben volgens de autoriteiten in de getroffen landen tot minstens zeven doden geleid. Vele duizenden moesten hun huizen verlaten.

Sinds donderdag zijn delen van Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Roemenië en Slowakije getroffen door harde wind en ongewoon zware regenval. Straten zijn overstroomd en hele wijken ondergelopen. Het openbaar vervoer en de elektriciteit zijn op diverse plaatsen stilgelegd.

Eén persoon is verdronken in Polen en een Oostenrijkse brandweerman is overleden bij het bestrijden van overstromingen, meldden de autoriteiten. In Roemenië werd zondag in de zuidoostelijke regio Galati een lichaam gevonden, nadat er eerder vier mensen waren omgekomen. Nog eens vier mensen werden als vermist opgegeven in Tsjechië.

Natuurrampgebied

Ongeveer 1600 mensen zijn geëvacueerd in de zwaar getroffen Poolse regio Klodzko, aan de Pools-Tsjechische grens in het zuidwesten van het land. De Poolse autoriteiten riepen het leger op om brandweerlieden te ondersteunen.

In het noordoosten van Oostenrijk zijn de overstromingen dusdanig zorgwekkend dat de regio Neder-Oostenrijk is geclassificeerd als een natuurrampgebied. Een snelweg van West-Oostenrijk naar Wenen was net buiten de hoofdstad afgesloten. Vier van de vijf metrolijnen van Wenen zijn afgesloten omdat de rivier Wien buiten haar oevers dreigt te treden, melden lokale media.

Wegen gesloten

In Polen sloten de autoriteiten de grensovergang Golkowice met Tsjechië nadat een rivier zaterdag buiten haar oevers was getreden. Ook zijn verschillende wegen gesloten. Tussen de steden Prudnik en Nysa rijden voorlopig geen treinen.

In Tsjechië is een dam in het zuiden van het land overstroomd, waardoor steden en dorpen onder water liepen.

Sneeuw

In Oostenrijk werden sommige delen van de regio Tirol bedekt met een laag sneeuw van 1 meter. Dit is uitzonderlijk voor half september. Vorige week liepen de temperaturen er nog op tot 30 graden. Zondagochtend werd het treinverkeer in het oosten van het land stilgelegd.

Naar verwachting houdt de zware regenval tot minstens maandag aan in Tsjechië en Polen.

Staking bij Boeing kan nog een tijdje duren, zegt vakbondsleider

SEATTLE – De staking bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing kan nog wel een tijdje duren. Dit zegt vakbondsleider John Holden zaterdag in een interview met National Public Radio (NPR).

Ruim 30.000 werknemers van Boeing in fabrieken in de omgeving van Seattle en Portland hebben sinds vrijdag het werk neergelegd, nadat leden van vakbond IAM een cao-bod van Boeing hadden afgewezen. Een van de voorstellen was een loonsverhoging van 25 procent, maar het personeel wil nog meer loon. Boeing en de vakbond praten volgende week verder over een nieuw cao-akkoord.

De staking raakt de productie van vliegtuigen bij het bedrijf, dat al sinds begin dit jaar wordt geplaagd door technische en financiële problemen. In de fabrieken waar werknemers staken worden onder meer de 737 MAX-vliegtuigen gebouwd, het bestverkopende model van Boeing. “We hebben de meeste invloed en macht op het gunstigste moment dat we ooit hebben gehad in onze geschiedenis, en onze leden verwachten dat wij die gebruiken”, zegt Holden tegen NPR. “Ik weet dat onze leden er vertrouwen in hebben. Ze staan schouder aan schouder en zijn er klaar voor. Dus het zou nog wel even kunnen duren.”

Herstel

Kredietbeoordelaars waarschuwden vrijdag dat een langdurige staking het herstel van Boeing ondermijnt en de kredietwaardigheid van het bedrijf kan raken. Ook de financieel directeur van Boeing, Brian West, zei dat de staking het herstel van de vliegtuigmaker in gevaar brengt. Boeing ligt onder een vergrootglas sinds een 737 MAX 9 van Alaska Airlines in januari in de lucht een deurpaneel verloor en een noodlanding moest maken. Daarna werden meer technische mankementen aan toestellen van Boeing ontdekt. De autoriteiten houden de vliegtuigfabrikant sindsdien scherper in de gaten en Boeing moet de kwaliteitscontroles in fabrieken verbeteren. Eind juli werd Kelly Ortberg benoemd als nieuwe topman om orde op zaken te stellen.

Op de aandelenbeurzen in New York was Boeing vrijdag een opvallende verliezer nadat de staking bekend was geworden. De koers van Boeing zakte die dag met bijna 4 procent.

De laatste staking bij Boeing was in 2008 en duurde 52 dagen. Die werkonderbreking zou de vliegtuigfabrikant zo’n 100 miljoen dollar omzet per dag hebben gekost.

LAATSTE NIEUWS

Oegema Logistics+ neemt Van Oort Transport over

DEDEMSVAART - Op 1 januari 2025 neemt Oegema Logistics+ het bedrijf Van Oort Transport in Eck en Wiel over. In maart 2024 startte Oegema...