Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 02:50 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 132

Supermarkten eerder dicht vanwege halve finale Oranje

AMSTERDAM – Verschillende supermarkten sluiten woensdag eerder om personeel de mogelijkheid te geven naar de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Engeland te kijken. De halve finale van het EK voetbal begint om 21.00 uur in Dortmund.

De ruim 125 vestigingen van Dirk gaan uiterlijk om 20.30 uur dicht. Normaal gesproken blijven veel van die filialen tot 22.00 open. “Zo kan iedereen op tijd thuis zijn voor de wedstrijd”, zegt een woordvoerster van Dirk.

Bij supermarkten van de keten Hoogvliet hangen bordjes die klanten waarschuwen voor de vervroegde sluiting. Op Instagram schrijft Hoogvliet dat de deuren om 20.30 uur sluiten. “Samen werken is ook samen voetbal kijken”, staat bij het bericht. Bij eerdere EK-wedstrijden van Nederland sloot Hoogvliet ook eerder.

Ook de filialen van DekaMarkt en Lidl stoppen eerder. Bij Lidl gaan de winkels om 20.00 uur dicht. “We willen iedereen de gelegenheid geven om met vrienden en familie deze unieke gebeurtenis mee te maken”, zegt een woordvoerster van Lidl.

Jumbo en Albert Heijn houden wel de reguliere tijden aan. “We verwachten dat heel veel klanten de halve finale zullen gaan kijken en hier passen we de bezetting van onze winkels op aan. Zo zorgen we er samen voor dat zo veel mogelijk collega’s die dat graag willen de wedstrijd kunnen zien. De collega’s die niet van voetbal houden en liever werken staan klaar voor klanten die na 21.00 uur boodschappen komen doen”, aldus een woordvoerder van Albert Heijn.

Bij PLUS, met vierhonderd filialen, bepalen de zelfstandige ondernemers zelf of ze eerder sluiten. Een woordvoerster van de keten verwacht wel dat veel winkels dit doen. Bij Aldi is de reguliere sluitingstijd 20.00 uur, de keten gaat daarom niet nog eerder dicht.

Trump gaat tekeer tegen Biden in eerste speech na debat

Trump

MIAMI – De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump is dinsdagavond (lokale tijd) genadeloos tekeergegaan tegen president Joe Biden, die sinds een zwak optreden in een debat met hem onder druk staat zich terug te trekken als de Democratische presidentskandidaat. Trumps toespraak in Miami voor eigen supporters was zijn eerste publieke optreden sinds het debat tussen de twee.

“Het is de grootste doofpotoperatie in de politieke geschiedenis”, zei Trump aan het begin van een 75 minuten durende toespraak, die bijna geheel gericht was op zijn 81-jarige verkiezingsrivaal. “Zoals jullie weten zijn de Democraten allemaal samenzweerders in het sinistere complot om het Amerikaanse publiek te bedriegen over de cognitieve capaciteiten van de man in het Witte Huis.”

Commentatoren hadden opgemerkt hoe de 78-jarige Trump zich de afgelopen dagen relatief rustig had gehouden, terwijl Biden zijn best deed het Amerikaanse publiek te overtuigen dat hij geschikt is voor een nieuwe ambtstermijn als president. Nu typeerde hij Biden echter als een “corrupte, incompetente, cognitief gehandicapte” leider, die geen idee heeft waarmee hij bezig is.

Golf

In een typisch Trump-toespraak, bij tijd en wijlen onnavolgbaar en incoherent en vol overdrijvingen en onwaarheden, beschuldigde Trump Biden ervan regelmatig afwezig te zijn in het Witte Huis. Op die momenten zou de regering geleid worden door zijn zoon Hunter, met de hulp van First Lady Jill Biden.

In een wat luchtiger moment daagde Trump Biden uit voor een nieuw debat zonder moderators, waarin “de sterkste man zal blijven staan”. Ook daagde hij Biden uit voor een rondje golf. “Het zal een van de meest bekeken sportevenementen in de geschiedenis zijn”, zei hij. “Ik geef Joe Biden zelfs tien slagen voorsprong. Als hij wint, geef ik een miljoen dollar aan een goed doel van zijn keuze. En ik wed dat hij dit aanbod niet aanneemt.”

Van Duijn Transport heeft Kees Vlieland Transport overgenomen

DE LIER/KATWIJK – Met ingang van 1 juli 2024 heeft Van Duijn Transport Kees Vlieland Transport uit Katwijk overgenomen. Dat meldt Van Duijn Transport.

Kees Vlieland transport is gespecialiseerd in het vervoer van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk. Deze specialisatie sluit perfect aan bij de expertise van Van Duijn Transport in temperatuur gecontroleerd transport naar het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Finland en binnen de Benelux.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er vijf werknemers bij Kees Vlieland Transport vof.

Foto: Kees Vlieland Transport

Kees Vlieland Transport werd in 1998 opgericht. In 2006 werd het bedrijf een vof. Of de oud-eigenaren betrokken blijven bij het bedrijf na de overname is niet bekendgemaakt.

DHL Pakketautomaten bieden plaats aan ruim 100.000 pakketten

UTRECHT – Met weer een nieuwe pakketautomaat, deze keer in Alkmaar, is er nu in de kluizen van DHL plaats voor ruim 100.000 pakketten. Deze pakketautomaten staan op makkelijk toegankelijke plekken in winkelcentra, bouw-en supermarkten, tankstations en bij sportclubs. Iedere week komen er tien bij, zodat er aan eind van dit jaar ruim duizend gele DHL pakketautomaten staan.

Het gebruik van de pakketautomaat als alternatief voor levering op het thuisadres is in een jaar tijd verdubbeld. Hetzelfde geldt voor verzenders, die op ieder gewenst tijdstip hun te verzenden pakket of envelop in de pakketautomaat kunnen leggen. De pakketautomaat kan ook als standaard bezorgoptie vastgelegd worden in de Mijn DHL-app, die inmiddels 5 miljoen keer is gedownload.

De pakketautomaten worden vooral gebruikt voor het ontvangen van pakjes. Toch wordt een op de vijf vakjes door consumenten gebruikt voor het verzenden en retourneren van een pakje. En dat aandeel neemt toe met het groeiend aantal consumenten dat DHL ontdekt als treffend alternatief voor het verzenden van pakketjes en enveloppen.

De kluisjes variëren in afmeting van groot tot klein, waardoor de ruimte efficiënt wordt benut. Ook voor het versturen van enveloppen kan gebruik worden gemaakt van de pakketautomaten. Samen met de pakketpunten in winkels vormen zij een netwerk van ruim 4.500 DHL ServicePoints, vanwaar zendingen kunnen worden afgehaald en verzonden.

“De gemiddelde pakketautomaat heeft 90 vakjes en de grootste telt er meer dan 300”, zegt Pieter de Vree, director retail en verantwoordelijk voor alle DHL ServicePoints. “De uiteindelijke grootte wordt bepaald door de beschikbare ruimte en de behoefte. Onze pakketautomaten zijn modulair opbouwbaar en kunnen meegroeien met de vraag. We plaatsen ze op plekken waar mensen vaak en makkelijk komen, zodat je het afhalen van je pakje combineert met andere activiteiten in de buurt.”

De gemiddelde tijd dat een pakket in een kluisje ligt is minder dan 24 uur. “Dat kan nog beter”, zegt de Vree. “In de notificaties sporen we ontvangers aan om snel af te halen. Dan kan er weer een nieuw pakje in. Dat werkt ook in het voordeel van de exploitant van de ruimte waar de pakketautomaat staat; die heeft dan meer traffic en voor sportclubs betekent het extra inkomsten voor hun clubkas!”

Het verzenden of ontvangen via een DHL pakketautomaat is veilig en gemakkelijk. Het kluisje in de automaat gaat alleen open met een unieke code. Deze krijgt men per mail toegezonden en in de app bevestigd op het moment dat het pakje in de pakketautomaat wordt gelegd. Gebruikers noemen flexibiliteit en gemak als pluspunten.

Frans bedrijfsleven bezorgd over plannen linkse alliantie

Jean Luc Melenchon

PARIJS – Het Franse bedrijfsleven is bezorgd over de plannen van de linkse alliantie Nieuw Volksfront die zondag onverwacht de parlementsverkiezingen heeft gewonnen. Volgens de voorman van de belangrijkste werkgeversorganisatie MEDEF zijn die plannen zelfs een gevaar voor de economie.

Een van de leiders van de linkse alliantie, Jean-Luc Mélenchon, wil namelijk het minimumloon verhogen, de pensioenleeftijd verlagen en prijsplafonds op brandstof, energie en bepaalde levensmiddelen invoeren. Ook wil hij de overheidsuitgaven en de belastingen voor rijke mensen sterk verhogen. Het Nieuw Volksfront heeft de meeste zetels behaald in de verkiezingen.

MEDEF-voorzitter Patrick Martin zegt tegen de krant Le Echos dat als die plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd dat “fataal” kan zijn voor de Franse economie. Hij stelt ook dat sinds president Emmanuel Macron onverwacht vervroegde verkiezingen uitschreef, investeringsbeslissingen door bedrijven zijn uitgesteld en bedrijven terughoudender zijn geworden met aannemen van extra personeel.

Ook de kredietbeoordelaars Moody’s en S&P Global hebben hun zorgen geuit over de gevolgen van de verkiezingsuitslag voor de Franse overheidsfinanciën.

Twee MAN TGE 3.160 bestelwagens voor het vervoer van Porsche, Bentley en Lamborghini

LEUSDEN – Porsche Centrum Leusden en Pon Luxury & Performance Cars, respectievelijk dealer van Porsche en importeur van Porsche, Bentley en Lamborghini, hebben beide gekozen voor de MAN TGE 3.160 bestelwagen. Geheel in stijl met hun lading zijn deze bedrijfswagens full-spec uitgevoerd voor optimaal comfort.

Het segment van luxe en exclusieve auto’s vereist extra service naar de klanten. Speciaal voor de klanten van Porsche, Bentley en Lamborghini is er een haal- en brengservice opgericht waarbij de auto’s voor onderhoud en reparatie op discrete wijze worden gehaald en gebracht. Daarvoor worden speciaal daarvoor ontwikkelde, gesloten aanhangwagens ingezet die worden voortgetrokken door twee bijzonder chique MAN TGE bestelwagens.

Echte trekauto

Chauffeur Wout Frijlink rijdt met één van de twee MAN TGE bestelwagens met aanhangwagen, voor Porsche Centrum Leusden. “Wij zochten in de eerste plaats naar een achterwielaangedreven bestelwagen, met het oog op het trekken van de aanhangwagen. De TGE’s zijn voorzien van een verhoogd dak en hebben bovendien een kleine achteroverbouw, wat zorgt voor een stabiel weggedrag, zeker in combinatie met de 163 pk sterke dieselmotor met een hoog koppel.”

Over het comfort is Frijlink goed te spreken: “Dit zijn echt hele fijne bestelwagens.”

Individual uitvoering

Er werd gekozen voor de Individual uitvoering met daarnaast de nodige opties, zoals treeplanken, een voorspoiler, lederen bekleding en chroom- en carbon-look details. Verder zijn de beide TGE’s voorzien van alle veiligheidsopties.

Voorbeelden zijn ACC, parkeersensoren rondom en achteruitrijcamera’s, zowel op de bestelwagen als op de aanhangwagen. Daarmee worden de luxueuze en exclusieve auto’s geheel in stijl van en naar de klanten gereden. De gesloten aanhangwagen houdt daarbij de voertuigen op discrete wijze uit het zicht en mooi schoon.

ING: Ook volgend jaar huizenprijsstijging verwacht

Foto: Destina | Adobe Stock

AMSTERDAM – ING Research stelt het basisscenario voor de huizenprijsstijging naar boven bij en gaat uit van een prijsstijging tussen de 7 procent en 9 procent in 2024. Voor 2025 verwachten we een stijging van rond de 4 procent. We verwachten een flinke huizenprijsstijging dit jaar en een afzwakking van de stijging volgend jaar. Hogere lonen, lagere rentes, verbeterd sentiment en de aanhoudende krapte dragen bij aan verdere huizenprijsstijgingen.

Prijzen van koopwoningen stijgen flink door

De prijzen van koopwoningen zijn in de afgelopen maanden flink gestegen. De prijsverandering in mei dit jaar was vergeleken met een maand eerder +0,8 procent (seizoensgecorrigeerd), zo blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS. Deze prijsstijging volgt op eerdere stijgingen van rond de 0,9 procent per maand in het half jaar daarvoor.
Sinds juni vorig jaar zitten de huizenprijzen weer in de lift na een jaar aan prijsdalingen. Doordat de prijzen flink gestegen zijn, zijn ze het niveau van de vorige prijspiek midden 2022 voorbij gestreefd.

Hogere lonen, lagere rentes en krapte belangrijkste oorzaken recente stijging

Dat de huizenprijzen recentelijk flink stegen komt voornamelijk door de sterke loonstijging, lagere hypotheekrentes en de toegenomen krapte op de woningmarkt.

Hogere lonen hebben zowel direct impact op de betaalbaarheid van een woning als op de maximale leencapaciteit. Hogere lonen zorgen voor een betere betaalbaarheid, waardoor woningkopers meer voor een huis kunnen bieden dan eerst. Daarnaast werkt een hoger brutoloon door bij het bepalen van de maximale hoogte van de hypotheek.

Tegelijkertijd daalden de aangeboden hypotheekrentes en deze liggen nu lager dan eind vorig jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de gemiddelde aangeboden hypotheekrente 4,2 procent. Dat is lager ten opzichte van de 4,8 procent in het laatste kwartaal vorig jaar. Lagere hypotheekrentes dragen bij aan een verbetering van de betaalbaarheid en aan een hogere leencapaciteit. Beide hebben bijgedragen aan de recente huizenprijsstijging.

De woningmarkt is krap en het aanbod van de koop staande woningen is beperkt. Zo schat de NVM het aantal keuzemogelijkheden dat een potentiële koper op de woningmarkt had in op 2,3 in het eerste kwartaal van dit jaar. Mede hierdoor zag de NVM het overbieden ook weer toenemen. In het eerste kwartaal werd meer dan de helft van de woningen boven de vraagprijs verkocht.

Grotere huizenprijsstijging vooral vanwege sterkere loonstijging en verbeterd sentiment

In het bijgestelde bassiscenario van ING Research verwachten we dat de huizenprijzen eind 2024 tussen de 7 procent en 9 procent hoger zullen liggen dan eind vorig jaar. Voor 2025 verwachten we een verdere huizenprijsstijging van rond de 4 procent. De onzekerheid rondom de ontwikkelingen in de huizenmarkt blijven echter groot.

Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen waardoor we ons basisscenario voor 2024 en 2025 naar boven bijstellen. Ten opzichte van het vorige scenario:

  • is de loonstijging groter dan verwacht
  • is het vertrouwen in de woningmarkt sterker verbeterd dan gedacht

Sneller stijgende lonen

De loonstijging is momenteel flink door de krappe arbeidsmarkt en verloren koopkracht tijdens de inflatiegolf. In mei 2024 lagen de cao-lonen een kleine 7 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. We verwachten dat de loongroei in de loop van dit jaar minder hard zal dalen dan wij eerder aannamen. De verwachte grotere loongroei zal bijdragen aan een sterkere prijsstijging op de huizenmarkt dan we eerder aannamen.

Verbeterd sentiment

Het vertrouwen in de woningmarkt is verbeterd en is daarmee positiever dan verwacht. De Marktindicator van Vereniging Eigen Huis stond op 90 in juni dit jaar, een stijging ten opzichte van de 74 in juni vorig jaar. De stijging wil zeggen dat woonconsumenten steeds minder negatief zijn over de koopwoningmarkt. De indicators komt dus steeds dichterbij de 100, de waarde die een neutrale stemming weergeeft. Door het toegenomen vertrouwen in de woningmarkt zullen kopers eerder bereid zijn meer te bieden voor woning. Daardoor verwachten we een sterkere prijsstijging dit jaar.

Renteverwachting blijft ongewijzigd

De verwachte ontwikkeling van de kapitaalmarktrentes blijft in ons basisscenario ongewijzigd. Naar verwachting zullen de kapitaalmarktrentes volgend jaar redelijk op hetzelfde niveau blijven met wellicht een kleine daling vanaf huidige niveaus. Dit vergroot de kans dat de hypotheekrentes met een lange rentevaste periode komende tijd ook stabiel blijven of licht dalen. De combinatie van hogere lonen en gelijkblijvende rentes zorgt er naar verwachting voor dat de leencapaciteit van woningkopers verder stijgt. Ook verbetert dit de betaalbaarheid van koopwoningen waardoor de vraag naar woningen toeneemt.

Verkopende beleggers

Tegelijkertijd verwachten we dat beleggers ook volgend jaar minder actief zijn en de verkoop van hun woningen doorzetten. Deze ontwikkeling zal zorgen voor een iets ruimer woningaanbod en de opwaartse kracht van de huizenprijzen iets dempen.
Al met al verwachten we dit jaar een forse huizenprijsstijging. Ook volgend jaar verwachten we een huizenprijsstijging, maar aan een lager tempo dan dit jaar.

Democratische senator Bennet: Biden kan niet winnen van Trump

Biden en Bennet

WASHINGTON – De Democratische senator Michael Bennet denkt dat de Amerikaanse president Joe Biden bij de verkiezingen van november 2024 niet kan winnen van de voormalige Republikeinse president Donald Trump. Dat zei de senator uit Colorado tegen CNN.

Bennet riep Biden, een partijgenoot, echter niet expliciet op zich terug te trekken als presidentskandidaat. “Daar zouden we een discussie over moeten voeren”, zei hij. En: “Dit is iets waar de president over moet nadenken.”

Verschillende Democraten in het Huis van Afgevaardigden hebben al aangegeven dat ze vinden dat Biden zich na zijn zwakke debat met Trump moet terugtrekken als kandidaat. Zo ver hebben Democratische senatoren nog niet willen gaan.

Files op wegen richting Duitsland door grenscontroles

DEN HAAG – Op verschillende wegen richting Duitsland staan woensdagochtend files door grenscontroles, meldt de ANWB.

De eerste file ontstond iets voor 07.00 uur op de A12 bij Arnhem, maar inmiddels is het ook raak op de A76 en bij Venlo net over de Duitse grens, waar de A67 overgaat in de A40.

Iets na 08.00 uur staat er op de A12 2 kilometer file, wat zorgt voor een vertraging van zo’n twintig minuten. Op de A76 van Heerlen richting Aken gaat het om een 3 kilometer lange file met een vertraging van een halfuur. En op de A67/ A40 bedraagt de vertraging zo’n tien minuten.

De KNVB meldde eerder te verwachten dat zo’n 75.000 Nederlandse fans afreizen naar Dortmund. Daar speelt het Nederlands elftal woensdagavond de halve finale van het EK tegen Engeland.

Hyzon gaat zich richten op Noord-Amerika en afvalverwerkingsindustrie en stopt in Nederland en Australië

BOLINGBROOK – Hyzon een in de V.S. gevestigde fabrikant en wereldwijde leverancier van hoogwaardige waterstofbrandstofcelsystemen gericht op het leveren van emissievrije energie om de meest veeleisende industrieën koolstofvrij te maken, heeft dinsdag 9 juli aangekondigd dat het bedrijf, nadat het zijn opties heeft overwogen en een analyse van de uitdagende marktomstandigheden in Europa en Australië heeft afgerond, zijn activiteiten in Nederland en Australië zal stopzetten.

In vergelijking met de Noord-Amerikaanse inspanningen om de waterstoftransitie en de invoering van emissievrije brandstofceltechnologie te versnellen, zegt Hyzon dat de overheidssteun voor brandstofcelaangedreven transport in Europa en Australië is afgenomen, en dat waterstofsubsidies in veel Europese landen zijn afgeschaft.

Hyzon wil momenteel het potentieel behouden om terug te keren naar de Europese en Australische markten als leverancier van brandstofcelsystemen aan Original Equipment Manufacturers (OEM’s).

“Ik wil mijn uiterste dank uitspreken aan onze toegewijde Europese en Australische teams die onvermoeibaar hebben gewerkt aan het bevorderen van de waterstoftransitie,” zei Parker Meeks, Chief Executive Officer van Hyzon.

“Dit was een complexe en moeilijke beslissing. Gezien de uitdagingen van het op de markt brengen van nieuwe technologie in een opkomende industrie, zijn we van mening dat we onze inspanningen moeten richten op de Noord-Amerikaanse markt en afvalindustrie en dat we toezicht moeten houden op onze testprogramma’s voor grote wagenparken. Deze zullen deze zomer van start gaan,” voegde Meeks toe.

In verband met de geplande exit-activiteiten verwacht het bedrijf kosten te maken van ongeveer 17 miljoen dollar, waarvan ongeveer 7 miljoen dollar naar verwachting in contanten zal zijn.

Deze kosten bestaan uit waardeverminderingen op voorraden zonder kasstroom van ongeveer 7 miljoen dollar, personeelsgerelateerde kosten van ongeveer 3 miljoen dollar, andere exitgerelateerde kosten van ongeveer 4 miljoen dollar en bijzondere waardeverminderingen zonder kasstroom van ongeveer 3 miljoen dollar.

Hyzon verwacht deze kosten te maken in het tweede en derde kwartaal van 2024 en de bijbehorende contante betalingen te doen in het derde en vierde kwartaal van 2024.

Verder voorziet het bedrijf dat het bepaalde verplichtingen niet langer zal hoeven na te komen, wat kan resulteren in non-cash winsten in het derde en vierde kwartaal van 2024. Hyzon kan deze non-cash winsten nu nog niet inschatten.

Boeing levert meeste vliegtuigen af sinds deurpaneelincident

ARLINGTON – Boeing heeft in juni 44 commerciële vliegtuigen afgeleverd. Dat is het hoogste maandelijkse aantal sinds het bedrijf de werkzaamheden in fabrieken aan banden legde na een incident begin januari met een Boeing van het type 737 MAX. Het herstel van de leveringen is zeldzaam goed nieuws rondom het geplaagde concern, want Boeing heeft te maken met meerdere onderzoeken en strenger toezicht van toezichthouders.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer leverde 35 vliegtuigen af van het type 737, op één na allemaal van het model MAX. Dat aantal is alsnog fors minder dan de Europese concurrent Airbus. Die vliegtuigbouwer leverde in totaal 67 toestellen af, waarvan 53 van een model dat direct concurreert met de Boeing 737 MAX.

Onderzoekers brachten het incident waarbij een Boeing-toestel van Alaska Airlines een deurpaneel verloor, eerder in verband met gebrekkige protocollen binnen de fabrieken van Boeing. Sindsdien is de productie vertraagd om de processen en het toezicht te verbeteren.

Bekentenis

Maandag werd bekend dat Boeing schuld gaat bekennen aan fraude rond een schikking met justitie in de Verenigde Staten. Dat gaat om het schenden van voorwaarden van een eerdere schikking rond twee dodelijke crashes met de geplaagde 737 MAX-toestellen. Als dat akkoord wordt goedgekeurd, moet Boeing een boete van 243,6 miljoen dollar betalen.

Ook kan de schuldbekentenis mogelijk in de weg staan van lucratieve overheidscontracten met onder andere het Amerikaanse ministerie van Defensie en ruimtevaartorganisatie NASA. Toch ontloopt Boeing een langdurig strafproces dat de beslissingen van het bedrijf rondom de fatale vliegtuigcrashes, waarbij 346 mensen omkwamen, aan het grote publiek zou onthullen.

Door alle problemen bij Boeing was er ook veel onrust in de top van het bedrijf. Zo treedt topman Dave Calhoun eind dit jaar af en ook andere topbestuurders zijn opgestapt.

Sluiting dreigt voor Belgische Audi-fabriek met 3000 medewerkers

Audi

BRUSSEL – Audi overweegt eerder te stoppen met de productie van de Audi Q8 e-tron in zijn fabriek in het Belgische Vorst. Hierdoor dreigt een sluiting voor de vestiging nabij Brussel, waar zo’n 3000 mensen werken.

Het model is het enige dat nog in de Belgische fabriek wordt gemaakt. Het Duitse autoconcern kondigde eind februari al aan dat de opvolger van de Q8 e-tron vanaf 2027 in Mexico in elkaar wordt gezet.

Maar de vraag naar elektrische wagens valt de laatste tijd tegen. In een bijzondere ondernemingsraadvergadering heeft Audi dinsdagavond aangekondigd daarom de productie in Vorst mogelijk al eerder te staken. Als er geen alternatieve werkzaamheden worden gevonden, lijkt er geen toekomst meer voor de fabriek.

Productie te duur

De fabriek in Vorst was jarenlang een Volkswagen-fabriek. De eerste Audi, een A3, rolde er in 2007 van de band. Maar het dochterbedrijf van Volkswagen vindt productie in de fabriek te duur geworden. De Belgische overheid bood Audi eerder dit jaar al een reeks steunmaatregelen aan, in de hoop de toekomst van de fabriek veilig te stellen.

“De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf”, zegt Volker Germann, de directeur van de locatie. Volgens Belgische media kan het einde van de fabriek al snel naderen. In oktober zouden ruim 1400 mensen de baan kunnen verliezen en eind volgend jaar wordt mogelijk al de laatste auto afgeleverd.

VDL Nedcar

Hiermee lijkt zich een vergelijkbaar scenario te voltrekken als eerder gebeurde bij het Nederlandse VDL Nedcar. De autofabriek in het Limburgse Born ontsloeg in twee rondes ongeveer 3500 mensen, nadat moederbedrijf VDL geen nieuwe grote klant kon vinden voor de assemblage van auto’s. Omdat de oude opdrachtgever BMW het contract met VDL Nedcar opzegde, verdwenen vrijwel alle fabrieksbanen.

In België zijn de afgelopen decennia al verschillende autofabrieken gesloten. Eind jaren negentig ging de Renault-fabriek in Vilvoorde dicht en verloren meer dan 3000 mensen hun baan. In 2010 volgde de Opel-fabriek in Antwerpen met 2600 medewerkers en in 2014 was het de beurt aan Ford Genk met ruim 4000 mensen. Als de Audi-fabriek dicht gaat, blijft alleen Volvo Car Gent over als grote autofabriek in België. Daar werken zo’n 7000 mensen.

Code oranje ten einde, overlast lijkt te zijn meegevallen

DE BILT – Code oranje voor de onweersbuien die overtrokken is in heel het land voorbij. Alleen in het noorden en oosten geldt nog wel tot uiterlijk middernacht code geel, meldt het KNMI. De problemen door het noodweer lijken te zijn meegevallen.

Volgens het weerinstituut trekken over het noordoosten en oosten van het land nog enkele onweersbuien. “Bij deze buien kunnen er windstoten voorkomen en plaatselijk veel regen en veel onweer, mogelijk ook nog hagel.”

Het KNMI geeft aan dat er meldingen waren van schade en overlast. Het gaat dan vooral om omgevallen bomen en wateroverlast. Ook heeft Rijkswaterstaat volgens het KNMI op meerdere plekken rijstroken afgesloten na de onweersbuien door bomen op de weg of ondergelopen viaducten.

Weeronline zegt dat de buien lokaal wel “wat overlast” hebben veroorzaakt, maar dat van grootschalige overlast geen sprake was. “De meeste regen is gevallen over een strook van het midden van Brabant richting Gelderland. Zo is er in het uiterste zuiden van Brabant bijna 50 millimeter gevallen en in Homoet (Gelderland) viel 43 millimeter. Ook in de regio Amsterdam is veel regen gevallen met lokaal 40 millimeter.”

Volgens de weerdienst was er weinig stormschade.

Man overleden in Etten-Leur tijdens plaatsen zonnepanelen

ETTEN-LEUR – Een man is dinsdagmiddag overleden toen hij bezig was met het plaatsen van zonnepanelen op het dak van een appartementencomplex in Etten-Leur, bevestigt een woordvoerster van de Arbeidsinspectie na berichtgeving van het Brabants Dagblad.

Het slachtoffer is van grote hoogte gevallen, meer kan de woordvoerster niet zeggen over de toedracht van het dodelijke ongeval.

Het ongeluk gebeurde rond 16.45 uur. Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse, maar hulp mocht niet baten. De man overleed ter plekke.

Volgens het Brabants Dagblad is hij geëlektrocuteerd. De Arbeidsinspectie onderzoekt het incident.

Persoon overleden bij flatbrand in Rijswijk

RIJSWIJK – Bij een woningbrand in een flat aan de Louis Davidsstraat in Rijswijk is dinsdagmiddag een persoon overleden, meldt Haaglanden Veilig.

De brand ontstond rond 17.00 uur op de eerste verdieping en sloeg al uit toen de brandweer aankwam, aldus de veiligheidsregio. Een iemand kon met een hoogwerker vanaf de derde verdieping worden gered. Twee anderen ademden rook in, zij zijn ter plaatse nagekeken.

De veiligheidsregio deelt niets over de identiteit van de overleden persoon. Ook is niet bekend waardoor de brand is ontstaan.

Volgens de veiligheidsregio had de brandweer het vuur snel onder controle. Wel kwam er veel rook vrij, reden dat het hele blok korte tijd werd ontruimd. De flat is overgedragen aan de woningcorporatie.

LAATSTE NIEUWS

Slachtoffer ongeval met lijnbus Bennebroek is 12-jarig meisje

BENNEBROEK - De fietser die woensdag in Bennebroek om het leven kwam door een aanrijding met een lijnbus is een meisje van 12 jaar...
×