Clicky

zondag 22 september 2024 - 07:34 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 131

Man doodgeschoten in Brabantse Stampersgat

BERGEN OP ZOOM – In Stampersgat is in de nacht van woensdag op donderdag een man doodgeschoten.

Het incident gebeurde rond 01.00 uur bij een woning aan de Markiezaatstraat in het Brabantse dorp. De politie meldt dat ze ter plaatse een verdachte heeft aangehouden.

De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd.

Frontale aanrijding auto en vrachtwagen op N9 [+foto’s]

Ongeval N9
Foto: Inter Visual Studio

SCHOORL – Donderdagochtend rond 08:45 uur heeft op de N9 bij Schoorl een aanrijding plaatsgevonden. Het ongeval gebeurde vlak voorbij Schoorldam.

Een vrachtwagen kwam frontaal in botsing met een auto. De auto raakte total loss

De ambulance en brandweer hebben zich over de inzittende van de auto ontfermd. Hoe het nu gaat met het slachtoffer is nog niet duidelijk.

Ongeval N9
Foto: Inter Visual Studio

Er raakte ook een andere auto betrokken bij het ongeluk.

Foto: Inter Visual Studio

Het is op dit moment niet bekend of de vrachtwagenchauffeur ook gewond is geraakt.

Foto: Inter Visual Studio

De N9 is tussen Schoorl en Bergen in beide richtingen dicht, meldt de ANWB.

Foto: Inter Visual Studio

Richting Alkmaar volg je omleidingsroute U79, richting Den Helder volg je omleidingsroute U80.

Rijkswaterstaat verwacht dat de weg rond 10:45 uur weer vrijgegeven kan worden.

Weinig Nederlandse bedrijven nu al volledig klimaatneutraal

DEN HAAG – Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Daarmee is er nog een lange weg te gaan, wil Nederland aan de doelstelling voldoen om in 2050 helemaal klimaatneutraal te zijn.

Het CBS vroeg duizenden bedrijven waar ze nu staan als het gaat om de CO2-uitstoot. Ongeveer 1,5 procent antwoordde klimaatneutraal te zijn. En dan zijn heel kleine bedrijven en zzp’ers nog buiten beschouwing gelaten.

De enquête werd alleen gehouden onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening. Binnen die groep gaat het volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen hooguit om enkele honderden ondernemingen.

Netto nul

Ruim een kwart van de bedrijven zei in kleine of zeer kleine mate klimaatneutraal te zijn. Daarnaast was er een hele grote groep van bedrijven, bijna 37 procent, die helemaal niet weet waar hij staat. Het is voor het eerst dat het CBS deze gegevens publiceert. Van Mulligen spreekt daarom van een “nulmeting”.

Volgens de econoom is het maar de vraag of het gaat lukken om in 2050 allemaal klimaatneutraal te zijn. “Alleen een ambitie is vaak niet genoeg”, stelt hij. “We hebben nog 26 jaar te gaan. Dan moeten er per jaar duizenden bedrijven bijkomen die volledig klimaatneutraal zijn.” Maar Van Mulligen benadrukt ook dat het uiteindelijk gaat om het verlagen van de CO2-uitstoot naar netto nul. Over de vordering op dat vlak zeggen deze enquêtecijfers volgens hem niets.

Elektriciteitsnet

Ruim tweederde van de ondernemingen verwacht dit jaar wel te investeren in verduurzaming. Dan gaat het vooral om investeringen om efficiënter om te gaan met energie, energie te besparen of circulair te produceren. Per saldo verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer geld zullen steken in het klimaatneutraal maken van hun bedrijf dan vorig jaar. Ook rekenen bedrijven erop dat ze meer zullen besteden aan duurzame inkoop.

Een kwart van de bedrijven heeft aangegeven belemmeringen te ervaren bij het klimaatneutraal maken van de onderneming. De belangrijkste obstakels zijn de hogere kosten van duurzamere alternatieven en onzekerheid over de economie of het beleid.

In onder meer de horeca zeggen ondernemers ook dat ze te weinig eigen geld hebben of niet makkelijk financiering voor verduurzaming kunnen vinden. Industriebedrijven hebben er verder last van dat ze bijvoorbeeld moeten wachten op een stroomaansluiting doordat het elektriciteitsnet vol is, of ze hebben nog geen toegang tot een waterstofnetwerk.

Slechts heel klein deel bedrijven volledig klimaatneutraal

Klimaat

DEN HAAG – Ongeveer 1,5 procent van de bedrijven is volledig klimaatneutraal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe vragen in de conjunctuurenquête. Deze enquête wordt gehouden onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening.

De landen in de Europese Unie willen in 2050 klimaatneutraal zijn. Bedrijven moeten dan geen broeikasgassen uitstoten of de uitstoot moet worden gecompenseerd. Een relatief klein deel van de bedrijven (ongeveer 1,5 procent) is op dit moment volledig klimaatneutraal. 26 procent van de bedrijven is in kleine of zeer kleine mate klimaatneutraal.

Bijna 37 procent van de bedrijven in Nederland weet nu niet hoe klimaatneutraal ze is. Grotere bedrijven geven vaker dan kleinere bedrijven aan dat ze in enige mate klimaatneutraal zijn.

Meeste bedrijven verwachten dit jaar te investeren in verduurzaming

Om klimaatneutraal te worden verwacht 68 procent van de bedrijven dit jaar te investeren in verduurzaming. Ook hier geven grote bedrijven dit vaker aan dan kleinere. De belangrijkste investeringsdoelen zijn volgens de bedrijven efficiënter omgaan met energie of energie besparen en circulaire productie. Investeringen in waterbesparing worden het minst vaak genoemd. In de horeca verwachten bedrijven wel vaker dan andere bedrijfstakken in waterbesparing te investeren. In vervoer en opslag is het verminderen van uitstoot een belangrijk investeringsdoel.

Per saldo meer investeringen verwacht dan vorig jaar

Per saldo verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer zullen investeren in het klimaatneutraal maken van hun bedrijf dan vorig jaar. Ook verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer zullen besteden aan duurzame inkoop dan vorig jaar. Vooral het grootbedrijf (bedrijven met 250 of meer werkzame personen) verwacht dit jaar per saldo een toename in zowel de investeringen als in de waarde van duurzame inkoop.

Kosten duurzame alternatieven vormen belangrijke belemmering

Drie kwart van de bedrijven ervaart geen belemmeringen om het bedrijf klimaatneutraal te maken, een kwart ervaart wel belemmeringen. De belangrijkste belemmeringen zijn de hogere kosten van duurzamere alternatieven en onzekerheid over de economie of het beleid. Beperkte toegang tot financiële middelen noemt de horeca vaker dan andere bedrijfstakken als belemmering. Ze hebben te weinig eigen geld of vinden niet makkelijk financiering voor het verduurzamen van hun bedrijf.

Onder andere de industrie, vervoer en opslag en verhuur en handel in onroerend goed, noemen vaker dan in andere bedrijfstakken beperkingen in het energienetwerk als belemmering. Ze moeten bijvoorbeeld wachten op een stroomaansluiting doordat het elektriciteitsnet vol is, of ze hebben nog geen toegang tot een waterstofnetwerk.

HAK-topvrouw waarschuwt voor schaarste door klimaatverandering

Hak doperwtjes en worteltjes

GIESSEN – Consumenten moeten eraan wennen dat niet alle groenten het hele jaar beschikbaar zijn. Dat zegt topvrouw Nicole Freid van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK, bij de presentatie van een onderzoek naar de bonenconsumptie van Nederlanders. Door klimaatverandering worden oogsten in de toekomst minder voorspelbaar en gaan weersextremen leiden tot schaarste van bepaalde producten, denkt zij.

Freid zegt dat het bedrijf veel last heeft van de regen afgelopen tijd. Ze spreekt van een “heel moeilijk” seizoen voor HAK, dat 85 procent van alle groenten en peulvruchten teelt binnen een straal van 125 kilometer van het hoofdkantoor in Giessen.

De spinazieoogst is slecht en ook die van rabarber en boerenkool viel tegen. Nu is het seizoen voor doperwten, wortelen en sperziebonen. “Je ziet dat het heel moeizaam gaat”, zegt ze. “Het is duwen en trekken met telers en andere partners om de oogst van het land te krijgen.”

‘Kielekiele’

Of dat leidt tot lege schappen is moeilijk te voorspellen, zegt Freid. “Wij halen de groenten van het land in het seizoen, dan wecken we ze en gaan ze in een voorraadkast en hebben we voldoende voorraad tot de volgende oogst. Het voordeel is dat je hierdoor het hele jaar lokale groenten kunt eten.”

Toch kan het bedrijf niet helemaal inspelen op de grillen van het weer. “Je probeert een voorraad aan te leggen die niet te veel, maar ook niet te weinig is.” Sommige producten kan HAK opnieuw inzaaien, maar dan is het alsnog onzeker of de oogst dan wel lukt. Bij de doperwten en worteltjes, die rond deze tijd geoogst zouden moeten worden, zal de opbrengst minder zijn en wordt het “kielekiele”, voorspelt ze.

‘Aanpassen’

“Het is eigenlijk niet normaal dat alles er het hele jaar is”, denkt Freid. “Er groeit veel in Nederland, we hebben een vruchtbare delta en veel tot onze beschikking.” Maar soms is iets er niet en dan zijn er genoeg andere groenten, zegt ze. “We moeten meer met de seizoenen meebewegen.”

Freid signaleert ook dat Nederlanders niet genoeg peulvruchten eten, zoals bruine bonen en kikkererwten. De teelt van peulvruchten heeft ook duurzaamheidsvoordelen, zegt ze. Maar bonen hebben volgens haar te maken met een slecht imago. Een obstakel zou onder meer zijn dat Nederlanders niet weten hoe je bonen lekker klaar kan maken.

Met uitschieters in de oogst moet het bedrijf anders omgaan in de toekomst, besluit Freid. “Je moet je aanpassen. Bijvoorbeeld door hoe je je voorraad bewaart, de grondsoorten waarop je teelt en spreiding in de teeltgebieden.”

Nog steeds minder passagiers op vliegveld Frankfurt dan voor corona

Luchthaven Frankfurt

FRANKFURT – De passagiersaantallen op de luchthaven van Frankfurt liggen nog altijd lager dan in 2019, het jaar voordat de coronapandemie uitbrak. Ongeveer 28,8 miljoen passagiers reisden in de eerste helft van dit jaar via de grootste luchthaven van Duitsland, 7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar dat is nog altijd 14,5 procent minder dan voor corona.

Dat meldt exploitant Fraport die ook vliegvelden uitbuit in onder meer Griekenland, Turkije en Bulgarije. Frankfurt is de thuisbasis van Lufthansa. De Duitse luchthaven behoort samen met Schiphol, London Heathrow en Paris-Charles de Gaulle tot de grootste vliegvelden van West-Europa.

“Wat betreft passagiersherstel staat onze thuismarkt op de laatste plaats in Europa en zal niet vooruitgaan zonder een nieuwe impuls voor groei. Andere regio’s van de wereld zijn veel dynamischer, zoals onze luchthavens in Griekenland, Antalya en Lima, die allemaal de niveaus van voor de crisis weer hebben overtroffen”, zegt Stefan Schulte, topman van Fraport in een toelichting.

Zonder de vele stakingen aan het begin van dit jaar zou de Duitse luchthaven volgens hem ongeveer 500.000 meer passagiers hebben bediend in de eerste helft van het jaar. “Ondanks dit tekort liggen we op schema om het geprojecteerde aantal van tussen de 61 miljoen en 65 miljoen passagiers voor het hele jaar te bereiken”, aldus Schulte. Hij geeft ook aan dat het herstel van de Duitse luchtvaartmarkt nog steeds wordt belemmerd door de kosten die de regelgevers opleggen.

Gewonden bij vechtpartij tussen Nederlandse en Engelse fans

Oranjesupporters

DORTMUND – Een paar uur voor de wedstrijd tussen Nederland en Engeland op het EK voetbal zijn supporters van beide landen met elkaar op de vuist gegaan in Dortmund.

De politie zegt dat er gewonden zijn gevallen, maar noemt geen aantallen. De krant Bild spreekt van vier gewonden en zegt dat er tien mensen zijn gearresteerd.

De vechtpartij ontstond bij een restaurant, waar de voorwerpen door de lucht vlogen. Op beelden op sociale media is te zien dat bekers, stoelen en banken worden gegooid naar Engelsen die binnen en op het terras van het restaurant staan. Ook worden klappen uitgedeeld. Meerdere ramen zijn gebarsten of verwoest. Volgens Bild was er ruzie om een vlag en gingen de Nederlanders in de aanval.

De politie heeft ingegrepen, maar kon niet bevestigen dat aanhoudingen zijn verricht. Op sociale media zijn ook beelden te zien van Nederlandse supporters die worden opgepakt door de politie.

De Oranjemars naar het stadion is volgens de politie grotendeels rustig verlopen.

Nederland trekt 300 miljoen euro extra uit voor F-16’s in Oekraïne

rekelmans op NAVO top

WASHINGTON – Het kabinet trekt 300 miljoen euro extra uit voor de F-16’s die Nederland naar Oekraïne stuurt, maakte defensieminister Ruben Brekelmans bekend op de NAVO-top in Washington. Het geld is bedoeld voor munitie voor de straaljagers. Eerder was hier al 150 miljoen euro voor uitgetrokken.

“Met het kopen van deze extra F-16-munitie willen we dan ook de boodschap afgeven aan Moskou dat de NAVO-bondgenoten Oekraïne onverminderd blijven steunen”, aldus Brekelmans. “Met de munitie die we aanschaffen kunnen de F-16’s helpen om Russische aanvallen af te slaan.”

De munitie wordt direct bij de industrie aangekocht, meldt het ministerie van Defensie.

Samen met de Verenigde Staten en Denemarken heeft Nederland straaljagers beschikbaar gesteld. Er gaan 24 F-16’s naar Oekraïne. Voor de opleiding in Roemenië heeft Nederland 18 straaljagers beschikbaar gesteld. Afgelopen zondag meldde Brekelmans dat de toestellen “op korte termijn” naar Oekraïne zullen gaan.

Burgemeester Westerwolde ‘positief-kritisch’ in gesprek met Faber

Faber

SELLINGEN – Burgemeester van de gemeente Westerwolde Jaap Velema is woensdag “positief-kritisch” in gesprek gegaan met de nieuwe minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber (PVV). Hij is positief over “de ambities en intenties” van Faber, maar heeft met name zijn zorgen geuit over de volgorde van de plannen van kabinet-Schoof. “Pas na het inperken van de asielinstroom kan de spreidingswet van tafel en een huurbeperking worden opgelegd”, zo heeft Velema overgebracht.

“Ze heeft beloofd haar uiterste best te doen om de asielinstroom te beperken”, zei Velema na afloop van het gesprek. Daarbij heeft Faber ook onderkend dat de problemen door de vastgelopen asielketen “niet eenzijdig bij Westerwolde kunnen blijven liggen”. De burgemeester stelde dat de inwoners van zijn gemeente die overlast ervaren door het volle aanmeldcentrum in Ter Apel, zich daarmee gehoord voelen.

Faber is voor Velema de vierde bewindspersoon met wie hij te maken heeft “sinds het begin van de asielcrisis, die nu het vierde jaar ingaat”, zei de burgemeester. “Al haar voorgangers hadden geen instrument om iets te kunnen doen, behalve op basis van vrijwilligheid. Ze kwam er allemaal achter dat dat niet toereikend is in dit soort situaties.”

De spreidingswet werd opgezet als middel om asielzoekers gelijk over het land te verdelen en de druk op Ter Apel te verlichten, maar het nieuwe kabinet wil ervan af. Ook wil het kabinet-Schoof geen sociale huurwoningen toewijzen aan statushouders, met als gevolg dat minder mensen de asielketen kunnen verlaten.

Het zal een tijd duren voor instroombeperkende maatregelen effect hebben. Dat zou ook Faber hebben erkend in het gesprek woensdag. En dus heeft Velema namens de gemeenteraad en gesteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en provincies, zijn “ernstige twijfels” uitgesproken over het beleid dat de asielminister moet uitvoeren. “En of ze dat tijdig weet te realiseren en we niet heel hard op een nieuw dieptepunt in deze crisis afgaan”, zei Velema, die onder andere het beeld van de buitenslapende mensen in het gras bij Ter Apel in de zomer van 2022 aanhaalde.

Ook nu overnachten er nog altijd zo’n driehonderd mensen meer dan afgesproken op het terrein van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De burgemeester gaat ervan uit dat Faber “regelmatig langs zal komen, en zeker als de zaken niet goed lopen zal ik haar daaraan houden”.

Verkeersader Rotterdam-Zuid eerder open na lange renovatie

ROTTERDAM – Ruim twee maanden eerder dan gepland gaat vrijdag de Roseknoop, een belangrijk kruispunt in Rotterdam-Zuid, weer open voor al het verkeer. Sinds begin 2023 werd op deze verkeersader in Rotterdam-Zuid groot onderhoud uitgevoerd. Op het kruispunt zijn onder meer het asfalt vervangen, de tramsporen en tramhaltes aangepakt, groen aangelegd en de ondergrondse infrastructuur vernieuwd.

Doordat de werkzaamheden af zijn, kan het verkeer weer vanaf het Varkenoordseviaduct, een uitvalsweg die langs Stadion Feijenoord loopt, via de Laan op Zuid, de 2e Rosestraat, Putselaan, Beijerlandselaan en Colosseumweg de stad in en uit rijden.

Vrijdag om 09.00 uur gaat de Roseknoop open voor autoverkeer. Een dag later rijdt ook het openbaar vervoer weer volgens dienstregeling. Zo rijdt tram 25 de normale route tussen Carnisselande en Schiebroek over de Beijerlandselaan. Bus 66 en bus 77 rijden volgens de gebruikelijke route en gaan weer over de Hilledijk.

Na de opknapbeurt is Rotterdam-Zuid beter bereikbaar en wordt de doorstroming van het verkeer beter, zo verwacht de gemeente. De afsluiting van de kruising zorgde regelmatig voor verkeersoverlast op andere doorgaande wegen in de stad.

Blinken: eerste F-16’s worden geleverd aan Oekraïne

WASHINGTON – NAVO-bondgenoten zijn begonnen met het leveren van F-16’s aan Oekraïne. Dat zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken op de NAVO-top in Washington. Hij heeft het over gevechtsvliegtuigen uit Denemarken en Nederland, maar NAVO-bronnen zeggen dat toestellen uit Nederland later volgen.

“Ik ben blij te kunnen aankondigen dat de levering van F-16’s onderweg is, as we speak”, aldus Blinken. “De vliegtuigen zullen deze zomer nog vliegen in de lucht boven Oekraïne.”

De Verenigde Staten, Denemarken en Nederland schrijven in een gezamenlijke verklaring dat “de Deense en Nederlandse regeringen bezig zijn met het doneren van F-16’s van Amerikaanse makelij aan Oekraïne, met steun van de Verenigde Staten”. Om veiligheidsredenen willen ze geen verdere details delen.

Zelensky ‘dankbaar’

Oekraïne vraagt al sinds de Russische invasie, bijna tweeënhalf jaar geleden, om moderne westerse gevechtsvliegtuigen. Die kunnen ook helpen bij de luchtverdediging, op dit moment de voornaamste kopzorg van Oekraïne. Rusland bestookt onophoudelijk onder meer elektriciteitscentrales.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky reageert verheugd. “Ik ben de VS, Denemarken en Nederland dankbaar voor het nemen van praktische stappen om het doel van alle Oekraïners te bereiken”, zegt hij op X.

F-16-coalitie

De Russische woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken zei tegen staatspersbureau TASS de levering van F-16’s te beschouwen als verder bewijs dat de Amerikanen een “oorlogsbende” leiden.

Nederland en Denemarken hebben afgelopen jaar het voortouw genomen bij het opzetten van de zogeheten F-16-coalitie, waarin ook Noorwegen en België gevechtsvliegtuigen hebben beloofd. Noorwegen maakte woensdag bekend later dit jaar zes toestellen naar Oekraïne te sturen.

Shell investeert in groot lng-project Abu Dhabi

ABU DHABI – Shell doet mee aan een groot project voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in Abu Dhabi. Shell krijgt een belang van 10 procent in het Ruwais-project van staatsbedrijf Abu Dhabi National Oil Co. (Adnoc) van de Verenigde Arabische Emiraten.

Ook het Franse TotalEnergies, het Britse BP en het Japanse handelshuis Mitsui krijgen ieder een belang van 10 procent in Ruwais. Adnoc zal 60 procent in handen hebben van het project ter waarde van 5,5 miljard dollar, dat vanaf 2028 lng moet gaan leveren. De totale productiecapaciteit bedraagt dan 9,6 miljoen ton lng per jaar. Shell zal jaarlijks 1 miljoen ton afnemen.

Shell-topman Wael Sawan zegt dat de investering past in de strategie om voor meer waarde voor het bedrijf te zorgen met minder uitstoot en dat hiermee wordt voortgebouwd op de langdurige samenwerking met Adnoc.

Volgens Shell zal lng een belangrijke rol spelen in de energietransitie door vervuilende steenkool in de industrie te vervangen. De wereldwijde vraag naar lng zal in 2040 naar verwachting met meer dan 50 procent stijgen.

Nijmegenaar moet hulp aan dakloze met dood bekopen: OM eist 10 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging

ARNHEM – “Door hem in zijn eigen woning dood te steken heeft verdachte op gewetenloze wijze misbruik gemaakt van de zachtmoedigheid, het mededogen en het vertrouwen dat het slachtoffer hem had geschonken door hem als dakloze in zijn huis op te nemen. Ondanks eerder gerezen problemen veroorzaakt door verdachte, kon het slachtoffer het niet over zijn hart verkrijgen hem de na de eerste uitzetting buiten te laten staan en heeft hem opnieuw toegelaten tot zijn woning. Dit heeft hij uiteindelijk met de dood moeten bekopen.”

Voor de rechtbank in Arnhem eiste de officier van justitie vandaag een gevangenisstraf van 10 jaar en tbs met dwangverpleging tegen een 58-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Volgens het OM is er voldoende wettig en overtuigend bewijs dat de man op 27 juli 2023 de bewoner van een woning in de Nijmeegse wijk Bottendaal heeft doodgestoken. Het lichaam van de man werd hier op 1 augustus met steekwonden in buik en borst aangetroffen. In de woning leek een worsteling te hebben plaatsgevonden en er werd een mes aangetroffen met hierop het DNA van de verdachte.

“Verdachte heeft 7 dagen later, na een week door Nederland te hebben gezworven, in een summiere verklaring een moeilijk voor te stellen alternatief scenario geschetst, dat aan alle kanten piept en kraakt en op essentiële punten in strijd blijkt te zijn met objectieve bewijsmiddelen”, aldus de officier van justitie. Volgens de verdachte was hij er getuige van dat de bewoner zichzelf met een mes verwondde en is hij in paniek het huis ontvlucht. Hij liet na om hulpdiensten te bellen, hoewel het slachtoffer volgens zijn verklaring nog wel leefde.

De details die verdachte vervolgens opsomt over zijn vlucht en zijn gemoedstoestand zijn aantoonbaar onjuist, aldus de officier van justitie: “Verdachte zegt dat zijn telefoon leeg was en hij daardoor niet kon bellen. Onderzoek wijst uit dat de telefoon meer dan 30 procent opgeladen op dat moment. Ook verklaart verdachte in paniek te zijn geweest en geen kans te hebben gezien om nog iemand te waarschuwen. Ook dat blijkt niet te kloppen. Hij wandelt immers, blijkens de scherpe camerabeelden, op zijn dooie gemakje door de straat, doet volstrekt onbekommerd een boodschap bij de buurtsupermarkt. Vervolgens wandelt hij rustig door naar het station, waar hij bij de automaat een kaartje koopt en vervolgens in de trein stapt. Geen enkel teken van opwinding of paniek, integendeel: rust en kalmte en prima in staat om normaal te functioneren. Vervolgens onderneemt hij 7 dagen lang geen enkele actie om hulp in te schakelen.”

Dit alles is reden voor het Openbaar Ministerie om het alternatieve scenario als volstrekt onaannemelijk aan de kant te schuiven. Aangezien er voor voorbedachte raad, en dus voor moord, geen bewijs, wordt de verdachte doodslag verweten.

“Verdachte heeft Rob beroofd van zijn kostbaarste bezit, te weten zijn leven. Ook als je worstelt met het leven, kan dit leven nog steeds het kostbaarste bezit zijn. Rob genoot van heel veel dingen uit het leven, zoals blijkt uit getuigenverklaringen. Hij haalde levensgeluk uit het maken van kunst en het begeleiden van jonge mensen met het maken van kunst en het zetten van hun eerste stappen op dit pad”, zo schetste de officier van justitie.

“Verdachte heeft vervolgens uit pure berekening het overleden slachtoffer zijn eigen dood in de schoenen geschoven. Hierbij toont hij zijn ware aard: geen enkel berouw tonen en geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor je eigen daden, maar de schuld zonder blikken of blozen bij een ander neerleggen. Zelf prefereert verdachte de comfortabele slachtofferpositie. Hierdoor heeft hij de nabestaanden in verwarring achtergelaten en het proces van afscheid nemen extra zwaar en onverteerbaar gemaakt.””

De verdachte heeft een zeer uitgebreid strafblad met geweldsdelicten. Maar volgens deskundigen kan hij als gevolg van zijn stoornissen niet volledig verantwoordelijk worden gehouden voor dit levensdelict. Alles afwegende vindt het OM een gevangenisstraf van 10 jaar en tbs met dwangverpleging passend.

Ook na beëindiging van de gevangenisstraf en de tbs moet het mogelijk blijven om de verdachte gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbenemende voorwaarden op te leggen, en hiertoe werd een maatregel gevorderd.

Bulk Terminal Zeeland moet jaar dicht op verdenking van drugshandel

Douane

VLISSINGEN – Het overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) wordt vanaf 24 juli voor een jaar gesloten. De Vlissingse burgemeester Bas van den Tillaar heeft dat besloten omdat het terrein “vermoedelijk al zeer lange tijd onderdeel uitmaakte van georganiseerde internationale drugshandel”.

Volgens Van den Tillaar is het aannemelijk dat er “gedurende meerdere jaren grote partijen van 100 tot meer dan 1500 kilo cocaïne op het terrein van BTZ aanwezig zijn geweest”. Ook zou de terminal zijn gebruikt als dekmantelbedrijf, “met directe betrokkenheid van de bestuurders en banden met criminele organisaties”.

De burgemeester nam het besluit om de panden en het terrein van het op- en overslagbedrijf in het havengebied te sluiten op basis van een rapportage van de politie. Naar het bedrijf en de bestuurders loopt een strafrechtelijk onderzoek. Ook worden milieudelicten onderzocht.

Drie directeuren van het bedrijf werden in mei aangehouden bij een gezamenlijke actie van de politie en de FIOD onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM). De drie mannen van 59, 56 en 43 jaar zitten nog vast, meldt het OM. Ze worden verdacht van het invoeren van cocaïne uit Zuid-Amerika, deelname aan een criminele organisatie en valsheid in geschrifte. De eerste pro-formazitting is 8 augustus.

De burgemeester wil met de maatregel het signaal afgeven dat “misbruik van onze haven niet wordt geaccepteerd”. De komende tijd overlegt hij met onder meer havenbedrijf North Sea Port over manieren om herhaling te voorkomen. Van den Tillaar beseft dat werknemers geraakt worden door de sluiting. “De ernst van de illegale praktijken bij BTZ, waarbij de onder- en bovenwereld zo met elkaar verweven lijken, wegen voor mij zwaarder.”

Dortmund loopt voller en voller met Oranjefans

Oranjefans in Dortmund

DORTMUND – Dortmund stroomt woensdagmiddag steeds voller met Oranjefans. Vele duizenden supporters zijn inmiddels aanwezig in het centrum van de Duitse stad.

Op de pleinen in het centrum wordt feestgevierd en begint het steeds drukker te worden in aanloop naar de halve finale van het Nederlands elftal tegen Engeland.

Hoeveel supporters er ongeveer aanwezig zijn in Dortmund, is nog niet bekend. De KNVB verwacht zo’n 75.000 Nederlandse voetbalfans, meer dan bij andere wedstrijden van Oranje op dit EK. De fanzone op de Friedensplatz in Dortmund zit al enige tijd vol en laat geen fans meer binnen. Ook elders in het centrum wordt het steeds drukker.

Op de pleinen in de stad worden liedjes gezongen zoals “Wie niet springt, die is een Brit” en “Viva Hollandia”. Er wordt met vlaggetjes gewapperd en met regelmaat gaat een oranje fakkel de lucht in. Op de Balkenstrasse wordt een menigte uitzinnig wanneer een fan verkleed als Ruud Gullit een replica van de EK-beker de lucht in steekt.

Om 16.30 uur vertrekt een Oranjemars vanuit het centrum naar het Signal Iduna Park, waar de wedstrijd om 21.00 uur begint.

LAATSTE NIEUWS

Automobilist omgekomen na aanrijding met vrachtwagen in Almkerk [+foto]

ALMKERK - In het Noord-Brabantse dorp Almkerk is zaterdag de bestuurder van een auto om het leven gekomen nadat het voertuig in aanrijding was...
×