Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 03:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 131

Verdachte aanslag Solingen meldde zichzelf niet bij de politie

SOLINGEN – De verdachte van de aanslag in het Duitse Solingen heeft zichzelf niet aangegeven bij de politie, zoals gemeld door media, maar is opgepakt door patrouillerende agenten. Minister van Binnenlandse Zaken Herbert Reul van de deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft dat donderdag gezegd tegen een parlementaire commissie.

Agenten arresteerden de verdachte zaterdag in Solingen, in de buurt van de plaats delict. Ze merkten de man op, omdat ze zijn uiterlijk en gedrag verdacht vonden. De agenten benaderden de verdachte en wisten hem snel te arresteren, aldus Reul. De deelstaatminister heeft bevestigd dat het gevonden mes met bloedsporen waarschijnlijk het moordwapen was.

De aanslag in Solingen vond vrijdag plaats tijdens een feest rond het 650-jarig bestaan van de West-Duitse stad. Drie mensen werden doodgestoken. Acht anderen raakten gewond. De dader sloeg op de vlucht en de politie begon een grote zoekactie. Verschillende Duitse media schreven dat de verdachte zich meldde bij een politiepatrouille, maar dat klopt dus niet volgens de minister.

Islamitische Staat

De verdachte, een 26-jarige Syriër, zou bij Islamitische Staat (IS) horen. Die groep heeft het geweld opgeëist. De man was volgens Reul niet in beeld bij de veiligheidsdiensten. Het geweld in Solingen heeft in Duitsland geleid tot veel discussie over het immigratiebeleid en de wapenwetgeving.

Vluchtelingenminister Josefine Paul van Noordrijn-Westfalen zei tegen de parlementaire commissie, die onderzoek doet naar de aanslag, dat tekortkomingen in het EU-migratiebeleid leidden tot Duitslands onvermogen om de Syriër uit te zetten. De verdachte kwam in 2022 via Bulgarije aan in Duitsland en had volgens de Dublinverordening voor zijn asielverzoek moeten terugkeren naar Bulgarije. De Duitse autoriteiten konden hem niet vinden op de dag van zijn geplande uitzetting in juni 2023.

De Europese Unie wil dat migranten een asielverzoek indienen in het eerste EU-land waar ze aankomen. In de praktijk reizen veel migranten door naar Duitsland of andere rijkere EU-landen. Ongeveer 10 tot 15 procent van de Duitse pogingen om migranten naar andere Europese landen uit te zetten slaagt.

Branche ziet gevreesde problemen door sluiting Julianakanaal niet

MAASTRICHT – De sluiting van het Julianakanaal in Limburg lijkt nog niet tot de grote problemen te leiden waarvoor van tevoren werd gevreesd. Branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland dacht dat door de sluiting vervoer over het water zo duur zou worden dat bedrijven voor transport over de weg zouden kiezen. De branchevereniging zegt een paar weken na de sluiting niet van leden te horen dat ze dit doen of dat de sluiting andere problemen veroorzaakt.

Het Julianakanaal is sinds een paar weken dicht om het kanaal dieper en breder te maken, zodat er grotere schepen doorheen kunnen varen. Bedrijven kunnen via België door de Kreekraksluizen in Zeeland. Maar ook daar zijn werkzaamheden, tot en met 27 september. Daardoor is slechts één kolk is beschikbaar.

“Voor de Kreekraksluizen zijn wel wachttijden van één tot tien uur. Dat is wel vervelend”, zegt een woordvoerder van Koninklijke Binnenvaart Nederland. Of bedrijven door het sluiten van het Julianakanaal extra lang moeten wachten, weet hij niet zeker omdat er eerder ook al wachttijden waren.

Onafhankelijke bestuurder komt boven ruziënde erfgenamen Blokkers te staan

Blokker

AMSTERDAM – Een onafhankelijke bestuurder krijgt het laatste woord over het familievermogen van de erfgenamen van Jaap Blokker, die rijk werd met winkelketen Blokker. Dit heeft de Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam bepaald. Tussen Jaaps weduwe Els Blokker en haar twee geadopteerde zonen Erwin en Mark is een grote ruzie ontstaan over het beheer van ongeveer 1 miljard euro. De Ondernemingskamer stelt de aandelen van het bedrijf waarin dat vermogen is ondergebracht daarom onder beheer van een buitenstaander.

De Ondernemingskamer schorst Mark Blokker daarnaast als bestuurder van het bedrijf. Samenwerking met hem als bestuurder zou volgens de rechters onmogelijk zijn, wat vooral aan Mark te wijten is.

Els Blokker had een zaak tegen haar zoons aangespannen om ze uit het bestuur te zetten. Ze noemde het gedrag van Mark soms “volledig irrationeel”. Daarbij verwees ze naar een voorstel van hem om het graf van Jaap Blokker te laten openen om aan te tonen dat hij zijn biologische vader was. Erwin had haar “vulgaire, volstrekt ongepaste en zeer agressieve e-mails” gestuurd. Ook zouden beide broers de onafhankelijke bestuurder hebben bedreigd. Twee andere onafhankelijke bestuurders waren al opgestapt.

De Ondernemingskamer oordeelt nu dat Erwin en Mark inderdaad “op ongepaste wijze” druk hebben uitgeoefend op de overgebleven onafhankelijk bestuurder zodat die ook zou opstappen. Daarmee probeerden ze volgens de Ondernemingskamer hun zeggenschap te vergroten.

Naast een onafhankelijk bestuurder, moet er ook een onderzoek komen naar de gang van zaken bij het beheer van het familievermogen. Daarbij moet ook aandacht komen voor de kritiek van Erwin en Mark op de hoge beloningen voor de vermogensbeheerders die Els had aangesteld.

Provincie en gemeente tegen minister: open Lelystad Airport

LELYSTAD – De provincie Flevoland en de gemeente Lelystad dringen er bij minister Barry Madlener (Infrastructuur) op aan om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten. Zij hebben de bewindsman hierover een brief gestuurd, zo blijkt donderdag.

In de brief verzoeken ze “om de gedane beloftes door eerdere kabinetten waar te maken en zo spoedig mogelijk een besluit te nemen over de openstelling” van het vliegveld. Ze hopen dat Madlener nog dit jaar akkoord geeft voor “een operationele vakantieluchthaven” in Lelystad, zodat “in het najaar van 2025 de eerste commerciële vluchten kunnen vliegen”. Het vliegveld is klaar voor opening, zo stellen provincie en gemeente.

Volgens de partijen is de opening van de luchthaven “belangrijk om de werkgelegenheid in gelijke tred te laten lopen met de groei van de inwoners” in Lelystad. De stad staat “aan de vooravond van een schaalsprong tot een financieel zelfstandige, economisch sterke en sociaal veerkrachtige stad van minimaal 120.000 inwoners”.

Het besluit om Lelystad Airport al dan niet te openen voor vakantievluchten werd eerder op de lange baan geschoven. Na een kabinetsval in 2021 stelde de Tweede Kamer de opening uit. Na de val van het kabinet-Rutte IV in 2023 werd het onderwerp controversieel verklaard, ofwel voor besluitvorming overgelaten aan een volgend kabinet.

Lelystad werd jaren geleden aangewezen als achtervang voor Schiphol, maar de opening is telkens uitgesteld. In de Tweede Kamer zijn de meningen verdeeld. Een oproep van de Partij voor de Dieren eerder dit jaar om het vliegveld definitief niet in gebruik te nemen, kreeg steun van linkse partijen, maar ook van NSC, CDA en BBB.

Bij sommige politieke partijen zijn er zorgen over het laag overvliegen van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport, mogelijk ook over de Veluwe. Ook zijn er zorgen over de natuur en het klimaat.

TUI: getroffen passagiers in buitenland op alternatieve vlucht

RIJSWIJK – Reisorganisatie TUI heeft voor alle passagiers die in het buitenland gestrand waren door de storing op Eindhoven Airport een alternatieve vlucht geregeld. Door de storing lag het vliegverkeer van en naar Eindhoven woensdag een groot deel van de dag stil. Volgens een woordvoerster werden een paar honderd passagiers van TUI getroffen door de storing.

TUI liet om de storing te omzeilen twee vluchten vanaf Brussel en Schiphol vertrekken in plaats van Eindhoven. De vlucht vanaf Brussel ging naar Tenerife en die vanaf Schiphol naar Kreta. Passagiers zijn met bussen naar de alternatieve luchthavens gebracht. Voor andere reizigers van TUI die woensdag vanaf Eindhoven met Transavia zouden vliegen zijn volgens de woordvoerster ook alternatieve vluchten geregeld.

De problemen op Eindhoven Airport werden veroorzaakt door een fout in een softwarecode voor toegang tot een zwaar beveiligd glasvezelnetwerk voor defensielocaties. Naast de luchthaven hadden ook veel overheidsdiensten last van de storing.

Vrachtwagen in greppel langs N391 [+foto]

Foto: Noordernieuws

NIEUW-WEERDINGE – Een vrachtwagen is donderdagmiddag rond 13:14 uur van de weg geraakt en in een greppel belandt. Dat gebeurde langs de N391 in Nieuw-Weerdinge.

Politie en een ambulance kwamen met spoed ter plekke. De vrachtwagen kwam door nog onbekende oorzaak in de greppel terecht. De chauffeur raakte hierbij niet gewond. Wel is hij kort onderzocht door het ambulancepersoneel op verwondingen.

De vrachtwagen zal worden geborgen door een bergingsbedrijf.

De weg richting Ter Apel is momenteel gestremd vanwege een ander ongeval. Het verkeer moet om en om langs het ongeval rijden. Het gaat om een vrachtwagen van een transportbedrijf uit Musselkanaal.

Tientallen boetes voor betreden afgesloten ‘wolvengebied’ Leusden

LEUSDEN – Boa’s hebben de afgelopen weken tientallen bekeuringen uitgedeeld aan mensen die toch het afgesloten deel van landgoed Den Treek in Leusden hebben betreden. Sinds 18 juli geldt een noodbevel voor dit recreatie- en natuurgebied in de provincie Utrecht, na twee incidenten met wolven. Hoewel een deel van Den Treek met hekken en linten is afgezet, zijn er volgens de beheerder van het landgoed toch fietsers en wandelaars die het afgesloten deel ingaan.

“Een groepje diehards trekt zich nergens wat van aan”, aldus de beheerder. “Zij worden geverbaliseerd. Onze boa’s hebben enkele tientallen bekeuringen uitgeschreven. Je merkt de laatste tijd dat mensen ongeduldig worden. We zien nu wat vaker dat hekken aan de kant zijn gesmeten en linten zijn doorgeknipt.” De boete is ruim 100 euro.

Deskundigen vermoeden dat beschermend optreden van een wolvenpaar met welpen de reden was voor enkele incidenten op Den Treek. Eerst werd een hondje gebeten en meegenomen, later werd een meisje gebeten. Ze liep daarbij lichte verwondingen op. De gemeente Leusden vaardigde een noodbevel uit dat in eerste instantie tot 15 augustus gold, maar later werd verlengd tot en met zondag 1 september.

“Het noodbevel vervalt van rechtswege op 2 september”, zegt een woordvoerster van de gemeente. “Als het ook de komende dagen rustig blijft en er geen dringende adviezen worden gedaan door de provincie Utrecht, verwachten we dat het afgesloten gebied vanaf 2 september weer opengaat.” De welpen zijn nu ongeveer vier maanden oud en dus wat zelfstandiger. Deskundigen verwachten dat het wolvenpaar zich dan minder beschermend zal gedragen.

Volgens de beheerder van het landgoed wil het opheffen van het noodbevel niet zeggen dat het gebied veilig is. “De welpen worden groter en hebben meer voedsel nodig. Ik krijg steeds meer meldingen dat ze in open gebied worden gezien, richting de bebouwing. Het is wachten op een calamiteit. De politiek moet een besluit nemen: is dit een gebied voor wolven of voor recreatie?”

Het landgoed, dat voor de afsluiting en de handhaving moest zorgen, wil dat de kosten hiervan gecompenseerd worden. Ook ondernemers in het afgesloten gebied verlangen compensatie voor misgelopen inkomsten. “Het gaat om serieus geld. En de rekening moet betaald worden door de gemeente”, zegt de beheerder van Den Treek, die een juridische procedure aanspant om dat indien nodig af te dwingen.

Persoon aangereden op N366 bij AZC Ter Apel [+foto]

Foto: Noordernieuws

TER APEL – Een vrachtwagen is donderdagmiddag rond 12:30 uur in botsing gekomen met een persoon op de N366 A.G. Wildervanckweg in Ter Apel.

Het ongeval gebeurde ter hoogte van het AZC. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse. De brandweer, ambulancedienst, meerdere politievoertuigen en een traumahelikopter kwamen met spoed ter plaatse voor de hulpverlening.

Er zijn zichtschermen geplaatst om het incident af te schermen.

De weg is momenteel volledig afgesloten.

Politie doet onderzoek naar de toedracht van het incident. Hoe de persoon eraan toe is, is voor nu nog onduidelijk.

Brand aan boord van fregat Zr.Ms. Evertsen in haven Den Helder geblust [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

DEN HELDER – De brand aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de marinehaven van Den Helder is uit, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Aan boord van het schip brak aan het einde van de ochtend brand uit. Er raakte niemand gewond: iedereen was op tijd van boord.

De brandweer is nog bezig met het ventileren van het schip. Dat moet volgens een woordvoerster van de veiligheidsregio gefaseerd gebeuren: smeulende deeltjes kunnen ervoor zorgen dat de brand oplaait.

Foto: Inter Visual Studio

De brand woedde in een dieselgenerator, zegt een woordvoerder van de Koninklijke Marine. Of de brand daar ook is ontstaan, is onbekend.

Over de schade aan het schip is ook nog niets bekend.

Dode en gewonden bij werkzaamheden Duitse Rheinbrücke, A1 in beide richtingen dicht [+foto’s]

KEULEN – Zeker een persoon is om het leven gekomen tijdens werkzaamheden op een Duitse verkeersbrug. Ook raakten zeker zes mensen gewond, berichten Duitse media.

Het ongeval op de brug, de Rheinbrücke bij Leverkusen, gebeurde donderdag aan het begin van de ochtend.

Het is nog onduidelijk wat precies is voorgevallen, maar volgens de eerste berichten zijn mogelijk brugonderdelen losgekomen. Er waren volgens de hulpdiensten ongeveer 25 getuigen, van wie sommigen in shock zijn.

De brug over de Rijn ligt tussen Leverkusen en Keulen in het aan Nederland grenzende Noordrijn-Westfalen. De brandweer moet de plek van het ongeval nog veiligstellen. Daarna kan de politie een onderzoek instellen.

Vakantiepark Opstappen moet alsnog overuren en achterstallig loon betalen aan chef horeca

DEN BOSCH – Een voormalig werkgever van een vakantiepark in Asten heeft recht op 1.632 overuren die hij niet kreeg uitbetaald. Dat bepaalt de kantonrechter van de rechtbank Oost-Brabant. Ook was de man een salarisschaal te laag ingedeeld. Het park moet nu op basis van de cao een berekening maken hoeveel compensatie zij moet betalen aan de man uit Deurne.

De man trad in 2015 in dienst van het vakantiepark en verrichtte werkzaamheden in de horeca tot hij in juli 2022 ziek uitviel. Sindsdien is hij arbeidsongeschikt. Volgens de man kreeg hij in al die jaren loon uitbetaald op basis van een 38-jarige werkweek, terwijl hij tientallen overuren per week stelt te hebben gemaakt. Ook zou hij recht hebben op meer salaris, omdat het vakantiepark hem te laag had ingeschaald. In totaal eist de man een bedrag van ruim 210.000 euro.

Verder stelt hij door de hoge werkdruk een burn-out te hebben gekregen en daardoor nog steeds arbeidsongeschikt te zijn. De man wil dat de kantonrechter het vakantiepark aansprakelijk stelt voor de schade die hij lijdt als gevolg van zijn gezondheidsklachten.

Het vakantiepark erkent dat de man in het hoogseizoen inderdaad meer uren heeft gemaakt dan in zijn contract staat. Dit zou echter gaan om maar zes tot acht weken, tijdens de zomervakantie van de scholen. In het reguliere seizoen was het niet nodig om meer uren te werken. Hiertoe heeft het vakantiepark ook geen opdracht gegeven aan de man. In het laagseizoen, van september tot en met april, zou de man zelfs fors minder uren moeten maken: ongeveer drie dagen per week van drie uur.

Het behoorde volgens het park bovendien tot het takenpakket van de man om eventuele plus- en minuren van het al het horecapersoneel, waaronder hijzelf, bij te houden. Dit is nooit gebeurd. Daarom is het park er vanuit gegaan dat hiervan geen sprake was. Ook zou de man niet hebben aangegeven dat er sprake was van een hoge werkdruk. Tot slot is niet vast te stellen dat de gezondheidsklachten van de man het gevolg zijn van de werkomstandigheden bij het park.

Oordeel kantonrechter

Het staat vast dat de man in de piekmaanden heeft overgewerkt en dat de compensatie darvan moet worden gezocht in de minuren. Dit is een verantwoordelijkheid van de werkgever. In de loop der tijd is echter geen registratie bijgehouden van de plus- of minuren. Van een minurenaftrek kan daarom niet worden uitgegaan. Uit de roosters die de man overlegde kan de rechter ook niets concreets afleiden. Hierin staat namelijk niet vastgelegd welke activiteiten er op het park waren en waarom de man daarvoor werd ingezet. Ook was de man vaak op eigen initiatief en vrijwillig aanwezig.

Bij een gebrek aan registratie en concrete gegevens moet de kantonrechter een inschatting maken van het aantal plusuren van de man. De rechter gaat er vanuit dat de man in totaal 51 piekweken gewerkt heeft. Daarvoor rekent de rechter 70 uur per week (dus 32 plusuren per week). Dit betekent dat de man over 1.632 plusuren compensatie moet krijgen. Daarnaast is de man altijd uitbetaald in salarisschaal 6, terwijl hij een schaal hoger hoorde te zitten. Ook daarvoor moet hij gecompenseerd worden.

Omdat de man zelf een berekening had gemaakt en een bedrag van in totaal ruim 210.000 euro eiste, kan de kantonrechter volgens de civiele richtlijnen niet zelf de juiste compensatie bepalen. Dit is nu aan het vakantiepark. Zij krijgt 4 weken de tijd om een loonberekening op te stellen. Daarbij moet rekening gehouden worden met een hogere schaal en met het juiste uurloon (conform cao).

Tot slot oordeelt de rechter dat de man onvoldoende heeft onderbouwd dat zijn klachten (een burn-out) het gevolg zijn van het uitoefenen van zijn werk bij het vakantiepark. Ook maakte hij niet aannemelijk dat de arbeidsomstandigheden zodanig waren dat de kantonrechter er vanuit kan gaan dat sprake was van (geestelijke) overbelasting. Er was sprake van een bijzondere relatie tussen de werknemer en de directie. Dit betekent dat het park niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de geleden schade van de man.

Transavia weet nog niet hoe schade door storing wordt afgehandeld

AMSTERDAM – Transavia zoekt nog uit hoe de financiële schade wordt afgehandeld die voor de vliegmaatschappij is ontstaan door de storing op Eindhoven Airport. Door een storing in het netwerk van Defensie annuleerde de luchtvaartmaatschappij woensdag tien retourvluchten. Een woordvoerder geeft aan geen uitspraken te willen doen over bijvoorbeeld het verhalen van de schade. “Onze eerste zorg is nu dat alle passagiers geholpen zijn.”

Door de storing konden woensdag de hele dag geen vliegtuigen landen of vertrekken in Eindhoven. Vluchten werden geannuleerd of verplaatst naar omliggende vliegvelden als Maastricht, Brussel, Düsseldorf of Weeze.

Transavia liet onder meer een vlucht naar Alicante vanaf Schiphol vertrekken in plaats van Eindhoven. Passagiers kregen het advies contact met het servicecenter van de maatschappij op te nemen om hun vlucht om te boeken.

De woordvoerder heeft geen beeld van het aantal passagiers dat uiteindelijk geholpen is of juist nog op een oplossing wacht voor hun geannuleerde vlucht.

De Telegraaf en Hart van Nederland ontwikkelen gezamenlijk actualiteitenprogramma

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – De redacties van De Telegraaf en Hart van Nederland werken namelijk samen aan de ontwikkeling van een nieuw actualiteitenprogramma. Het nieuws- en opinieprogramma moet volgend jaar iedere werkdag te zien zijn in de vooravond op SBS6.

Zowel De Telegraaf als Hart van Nederland zullen hun kennis en expertise inzetten voor het nieuwe programma. Zo zullen journalisten van het SBS6-nieuwsprogramma en van de krant te zien zijn in de dagelijkse show. Ook zullen de bekende opiniemakers van De Telegraaf regelmatig hun mening laten horen in het programma.

De contentsamenwerking tussen de titels van Mediahuis Nederland en Talpa Network is nieuw. De afgelopen tijd hebben de hoofdredacties van De Telegraaf en Hart van Nederland gewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe tv-format. Voor beide redacties geldt dat dit een aanvulling zal zijn op de al bestaande activiteiten en uitingen.

Komende maanden zal worden gebouwd aan een onafhankelijke redactie voor het programma. Samen met deze redactie en de beoogde presentatoren zal het programma verder worden ontwikkeld.

Het programma staat gepland voor 2025 op SBS6.

Lemerij vernieuwt verhuurvloot met Renault Masters en Trafics

BORNE – Lemerij Verhuur moderniseert zijn verhuurvloot met elf nieuwe Renault Bedrijfswagens. Het verhuurbedrijf uit Twente kiest voor bedrijfswagens in verschillende afmetingen en uitvoeringen, variërend van compacte Renault Trafic bestelwagens tot Renault Master bakwagens met laadklep. De betrouwbaarheid, het gebruiksgemak van de voertuigen en de service van dealer Nijwa zijn redenen om voor Renault Bedrijfswagens te kiezen.

Lemerij Verhuur verhuurt machines aan bedrijven en particulieren. Vanuit vestigingen in Almelo, Borne en Hengelo verhuurt Lemerij ruim 1800 machines, variërend van graafmachines, hoogwerkers, steigers en andere bouwapparaten tot tuingereedschap. Ook voor de huur van bestelauto’s, verhuisauto’s en personenbussen kunnen klanten bij Lemerij Verhuur terecht.

Compacte en grotere Renault Bedrijfswagens voor verhuur

Onlangs heeft Lemerij Verhuur zes Renault Master bakwagens met laadklep, twee nieuwe Renault Masters bestelbussen en twee Renault Trafics gesloten bestelbussen in gebruik genomen. “Deze bussen kan iedereen huren”, vertelt Ben Ellenbroek, directeur-eigenaar van Lemerij Verhuur.

“Door te kiezen voor de Renault Master en de Renault Trafic in deze configuraties hebben we bussen in verschillende formaten, van kleiner tot groot. Met Renault hebben we goede ervaringen. Het zijn betrouwbare voertuigen die prima rijden. De Renault Master is een bus waarmee iedereen makkelijk wegrijdt en waarin je toch veel mee kunt nemen. De meeste klanten rijden niet dagelijks in een bedrijfswagen dus gebruiksgemak is heel belangrijk.”

Trekgewicht van de Renault Master

Tot slot heeft Lemerij Verhuur een Renault Master met open laadbak geleverd gekregen voor eigen gebruik. “Hiermee brengen we zelf machines naar klanten”, vertelt Ellenbroek. “Deze bus heeft een trekgewicht van 3,5 ton, dus we kunnen er ook prima een graafmachine of een hoogwerker op een aanhanger mee vervoeren.”


‘Nijwa levert service’

De nieuwe Renault Masters en Renault Trafics zijn geleverd door Nijwa Hengelo. “We rijden al vele jaren met Renault’s en werken daarvoor samen met Nijwa. Het is een dealer die goede service biedt. Drie jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie in Borne en sindsdien zijn we bijna buren van elkaar, dus dat maakt het alleen maar makkelijker. Voor ons komt het mooi uit dat Nijwa sinds een tijdje ook de Renault Trafic levert, zodat we nu ook voor deze bussen bij Nijwa terechtkunnen. Voordeel van Nijwa zijn de ruime openingstijden; de werkplaats is ook ’s avonds en op zaterdag open. Wij zijn ook zes dagen open en als er dan een keer iets is met een van de bussen dan is het wel zo handig dat we ook buiten ‘kantoortijd’ in de werkplaats terechtkunnen.”

Lemerij Verhuur viert veertigjarig bestaan

Lemerij Verhuur viert dit jaar zijn veertigjarig bestaan. Ellenbroek: “In 1984 ben ik begonnen met de verhuur van bouwmachines, steigers en aanhangwagens. In de afgelopen veertig jaar hebben we het bedrijf stapje voor stapje steeds verder uitgebouwd. Inmiddels werken we vanuit drie vestigingen en kun je bij ons meer dan 1800 machines en ander soort gereedschap huren. Bij ons vindt de klant een grote voorraad goed onderhouden machines die snel leverbaar zijn.”

Raad van toezicht ON! maakt schorsing Arnold Karskens definitief

HILVERSUM – De raad van toezicht van omroep Ongehoord Nederland heeft de schorsing van voorzitter en hoofdredacteur Arnold Karskens definitief gemaakt. Dat heeft waarnemend voorzitter Harm Beertema van ON! donderdag bevestigd na berichtgeving van De Telegraaf.

Karskens werd begin augustus op non-actief gesteld naar aanleiding van klachten vanuit de eigen organisatie over ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. De raad van toezicht heeft het besluit volgens Beertema “unaniem” genomen. “De schorsing lag wel in de lijn van de verwachtingen gezien het uitgebreide rapport vol bewijzen van een angstcultuur en intimidaties door Arnold Karskens”, aldus de waarnemend voorzitter van ON!.

Het besluit is genomen voorafgaand aan de “validatie van het interne rapport door een onafhankelijk extern bureau. Maar schorsing was onvermijdelijk, gezien het stelselmatige grensoverschrijdende gedrag van Karskens.” Beertema beklemtoont dat de verklaringen die in het rapport staan van personeelsleden van ON! niet anoniem zijn.

De klachten die over Karskens waren binnengekomen spraken over een “onveilige werksfeer en een angstcultuur.” Ook zouden personeelsleden van ON! een “beperking van de vrijheid van meningsuiting” voelen en zou Karskens “vrouwonvriendelijke opmerkingen” hebben gemaakt.

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...