Clicky

maandag 18 november 2024 - 05:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 13

Bestuurder bestelwagen bekneld na aanrijding met vrachtwagen in Rotterdam [+foto]

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Op de Vondelingenweg in Rotterdam heeft maandagavond een ernstige aanrijding plaatsgevonden.

De hulpdiensten werden massaal gealarmeerd. Onder meer de politie, brandweer, ambulance en MMT zijn ter plaatse.

De bestuurder van een bestelbus zit bekneld in het zin compleet verwoeste voertuig.

De brandweer heeft de man bevrijd en deze is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

Wat er precies heeft plaatsgevonden is op dit moment nog niet bekend.

De weg is in beide richtingen afgesloten vanwege het ongeval.

Nederland heeft volgens Schoof een ‘integratieprobleem’

DEN HAAG – Het geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam laat volgens minister-president Dick Schoof zien dat Nederland een “integratieprobleem” heeft. Tegelijk gaf de premier bij zijn persconferentie toe dat het onderzoek naar de verdachten nog loopt en dat hij daarom geen uitspraken kon doen over het aantal Marokkaans-Nederlandse jongens dat betrokken zou zijn.

Schoof haalt uit videobeelden dat een “specifieke groep jongeren met immigratieachtergrond oververtegenwoordigd is in die hit- en runacties” tegen supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv. “Het is duidelijk dat we wat te doen hebben met elkaar in dit land.” Hij vindt “hard optreden” en “een grens trekken” nodig bij “een groep die onaangepast gedrag vertoont, die op geen enkele manier past in de open en tolerante samenleving die Nederland is.”

De premier benoemt ook dat Maccabi-supporters zich zouden hebben misdragen. Op woensdag hadden supporters volgens de Amsterdamse politie een Palestijnse vlag van de gevel hebben gehaald op het Rokin. Ook vernielden ze een taxi op de Dam en staken ze een Palestijnse vlag in brand. “Dat is allemaal in onderzoek en het is belangrijk dat alle feiten boven water komen.”

“Er is een groot verschil tussen vernielen en mensen ongeveer naar het leven staan”, zei Schoof toen een journalist doorvroeg naar de reden waarom hij terughoudend was in zijn oordeel over het gedrag van deze Maccabi-supporters.

Port of Amsterdam opent openbaar laadplein voor groot materieel in Amsterdamse haven

Foto: Martin Hols

AMSTERDAM – Het eerste openbare laadplein in Amsterdam voor industriële voertuigen is vandaag officieel geopend. Het nieuwe laadplein aan de Hornweg 1 in de Amsterdamse haven beschikt over 28 laadplekken met elk een laadvermogen van 350kW. Hiermee voorziet het industriële voertuigen, zoals vrachtwagens, machines en trucks van volle accu’s.

Verdere stap in de energietransitie

Het laadplein werd geopend door Hester van Buren, Wethouder Haven van de gemeente Amsterdam en Dorine Bosman, CIO bij Port of Amsterdam. Van Buren: “We zien dat naast personenauto’s ook steeds meer zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens en trucks overgaan op elektrisch rijden. Er ontbrak alleen nog een openbare plek in Amsterdam waar zij konden opladen. Het is mooi dat Port of Amsterdam deze stap heeft gezet, en ze hiermee aansluiten bij de vraag vanuit de markt.’’

Uitvoerig getest

De afgelopen weken is het laadplein grondig getest. Tegen een gereduceerd tarief konden vrachtwagens, machines en trucks het laadplein alvast uitproberen. Met de data die is verzameld, kunnen de palen beter op elkaar worden afgestemd. Het laadplein, wat vorig jaar nog slechts een idee was, is van plannen, tot investering en de bouw in een jaar tijd gerealiseerd.

Stroom slim en flexibel inzetten

Het laadplein wordt straks onderdeel van de Energie Coöperatie Amsterdamse Haven (ECAH). Deze coöperatie heeft als doel om het bestaande elektriciteitsnetwerk beter te benutten. Want net als in grote delen van Nederland, hebben we ook in de Amsterdamse haven te maken met netcongestie.

Foto: Martin Hols

Bosman: “Omdat het laadplein onderdeel is van de coöperatie, is het straks mogelijk om het gereserveerde vermogen slim en flexibel in te zetten. We stemmen vraag en aanbod real time met elkaar af, waarmee we een oplossing bieden voor de congestie in het gebied.”

In 2030 emissieloos materieel op bouwplaats

Veel bedrijven in de haven hebben zelf geen mogelijkheid voor het opladen van groot materieel. Dat wil Port of Amsterdam graag faciliteren. Bosman: “We zijn enthousiast dat het laadplein er nu is. Het sluit aan bij de toenemende vraag naar duurzame energieoplossingen in de logistieke sector. Een mooi stap in de ambitie van Port of Amsterdam om zelf al in 2030 alleen volledig emissieloos materieel op de bouwplaats te gebruiken.”

Voormalig coach Van ‘t Schip vertrekt bij Ajax

AMSTERDAM – John van ‘t Schip vertrekt bij Ajax. Van ‘t Schip werd in oktober 2023 interim-hoofdtrainer van Ajax en tekende toen een contract tot en met 30 juni 2025. De trainer zou met ingang van 1 juli 2024 een functie in het technisch management gaan vervullen, maar die samenwerking stopt nu na goed en gezamenlijk overleg, meldt Ajax.

Technisch directeur Alex Kroes bedankt Van ‘t Schip en wenst hem veel succes in de toekomst. “Dat John vorig seizoen onder hele moeilijke omstandigheden als trainer is ingestapt, heeft ons enorm geholpen. Daar zijn we hem dan ook ontzettend dankbaar voor. Helaas is hetgeen hij dit seizoen voor Ajax zou gaan doen niet geworden wat we er beiden van verwacht hadden. Dat hebben we eerlijk naar elkaar uitgesproken en leek het ons beter om de samenwerking te stoppen. We gaan op een goede manier uit elkaar. John is en blijft een ras-Ajacied die altijd welkom is bij de club.”

Ook Van ‘t Schip geeft via de club toe dat de samenwerking niet is geworden wat ze destijds voor ogen hadden. “Het ging vorig seizoen in beginsel om mijn rol als hoofdtrainer. Dat waren intensieve maanden, zowel sportief als privé, waarin we de doelstelling om Europees voetbal veilig te stellen met een vijfde plaats hebben behaald. Ik wil Ajax bedanken en ik zal de fantastische steun van de supporters nooit vergeten. Eens een Ajacied, altijd een Ajacied.”

Van ‘t Schip nam eind oktober vorig jaar de taken van hoofdtrainer over van interim-coach Hedwiges Maduro, nadat eerder die maand Maurice Steijn was ontslagen. Hij werd afgelopen zomer opgevolgd door de Italiaan Francesco Farioli.

Tiener wilde met vrachtwagen aanslag plegen op Duitse kerstmarkt

Foto: Adobe Stock

BERLIJN – De Duitse autoriteiten hebben een 17-jarige Duits-Turkse tiener gearresteerd die van plan zou zijn geweest met een vrachtwagen in te rijden op een kerstmarkt. Door de aanhouding is blijkbaar een terroristische aanslag in de noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein voorkomen, meldden Duitse media.

Volgens de krant Bild gaan de onderzoekers uit van een radicaalislamitische achtergrond. De tip over de plannen van de verdachte zou afkomstig zijn van een Amerikaanse inlichtingendienst.

Bijna acht jaar geleden, op 19 december 2016, was er een terreuraanslag met een vrachtwagen op een kerstmarkt bij de Gedächtniskirche in Berlijn, waarbij dertien personen om het leven kwamen.

De verantwoordelijkheid werd opgeëist door Islamitische Staat. Twee jaar later, op 11 december 2018, pleegde een radicale moslim een aanslag bij een kerstmarkt in het Franse Straatsburg. Hier vielen vijf doden.

Nipte meerderheid achterban FNV schaart zich achter cao PostNL

DEN HAAG – Met een nipte meerderheid hebben leden van FNV bij PostNL zich neergelegd bij een nieuwe cao.

Het gaat om een cao voor ongeveer 16.500 medewerkers, zoals vrachtwagenchauffeurs, postsorteerders en pakketbezorgers. Voor de postbezorgers werd eerder dit jaar al een nieuwe cao gesloten.

Volgens de nieuwe cao, die loopt van 1 april van dit jaar tot 30 juni 2026, gaan de lonen van de medewerkers met in totaal 7 procent omhoog.

Volgens FNV hebben de leden een gemengd beeld van de cao-onderhandelingen. “Er zijn positieve elementen in het akkoord, maar ook versoberingen, vooral voor oudere medewerkers. En dat weegt zwaar voor tegenstemmers”, aldus de vakbond. “We hebben wel veel van de verslechteringen van tafel gekregen, maar niet allemaal.”

Inspectie J&V gaat rellen na Ajax – Maccabi Tel Aviv onderzoeken

AMSTERDAM – De Inspectie Justitie en Veiligheid gaat de gebeurtenissen in Amsterdam na de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv afgelopen donderdagnacht onderzoeken. De inspectie gaat onder meer kijken naar de manier waarop de politie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) hun werk hebben gedaan.

Voor en na de wedstrijd in de Johan Cruijff ArenA waren er ongeregeldheden in de hoofdstad. Vijf Maccabi-supporters raakten zodanig gewond dat ze naar het ziekenhuis moesten voor behandeling. Daarnaast raakten twintig tot dertig supporters van de club lichtgewond.

De NCTV had van Amsterdam “aandacht gevraagd” voor de mogelijke gevolgen van het samenvallen van de voetbalwedstrijd en de herdenking van de Kristallnacht afgelopen donderdag. Burgemeester Femke Halsema en minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) hebben laten weten dat er volgens de NCTV echter “geen concrete dreiging” zou zijn geweest. Wel geldt in het hele land al enige tijd het op een na hoogste dreigingsniveau, wat inhoudt dat de kans op een aanslag reëel wordt geacht.

De nadruk van het inspectie-onderzoek komt te liggen op “de informatie-uitwisseling en samenwerking tussen politie, NCTV en overige partners”, zo staat in een verklaring. “De Inspectie JenV onderzoekt onder meer op basis van welke informatie de politie welke maatregelen heeft genomen. Ook onderzoekt zij welke dreigingsinschatting en andere informatie vanuit NCTV gedeeld is en met wie in voorbereiding op en tijdens de ongeregeldheden.”

Controles Nederlandse grenzen tegen migratie beginnen 9 december

DEN HAAG – De Koninklijke Marechaussee begint maandag 9 december met de eerder door het kabinet aangekondigde grenscontroles, meldt asielminister Marjolein Faber. Het gaat om een tijdelijke maatregel van zes maanden tegen “irreguliere migratie en migrantensmokkel”.

De bewindsvrouw zegt dat forenzen en het economische verkeer “zo min mogelijk worden gehinderd”, zonder te melden hoe. Hierover is volgens Faber contact met de grensregio’s.

Het plan is om op luchthavens alleen grenscontroles uit te voeren op specifieke vluchten “waarbij risico bestaat voor irreguliere migratie of grensoverschrijdende criminaliteit”.

Om de grenscontroles uit te voeren, krijgt de Koninklijke Marechaussee geen extra geld of personeel toegewezen. Het aantal controles zal geleidelijk worden opgebouwd. Dat is volgens Faber afhankelijk van de beschikbare capaciteit bij de marechaussee.

De bewindsvrouw heeft de Europese Commissie, de Raad van Ministers, de EU-lidstaten en het Europees Parlement geïnformeerd over het plan. Dat moet vier weken van tevoren gebeuren, schrijft Europese wetgeving voor.

In het hoofdlijnenakkoord hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken om grenscontroles uit te voeren. In de afgelopen maand door de coalitiepartijen afgesloten asieldeal is afgesproken om daar dit jaar nog mee te beginnen. In deze serie afspraken ging de asielnoodwet die de PVV zo graag wilde van tafel, omdat NSC hier moeite mee had. In ruil daarvoor eiste PVV wel een aantal strengere of versneld uitgevoerde maatregelen, waaronder de grenscontroles.

VS op COP: winst Trump teleurstellend, maar we gaan door

BAKOE – De Amerikaanse klimaatgezant John Podesta noemt de winst van Donald Trump “een bittere teleurstelling” op de klimaattop in Bakoe. “In januari zullen we een president inaugureren die de termen ‘hoax’ en ‘fossiele brandstoffen’ noemt als het gaat om klimaatverandering.”

“De volgende regering zal een ommekeer willen maken als het aankomt op klimaatbeleid”, zei Podesta. “Maar het werk om klimaatverandering in te dammen zal worden voorgezet in de Verenigde Staten. Dit is niet het einde van onze strijd voor een schonere en betere planeet.”

Volgens Podesta zijn ook in de Verenigde Staten de gevolgen van klimaatverandering “overal om ons heen te merken”, doelend op de recente dodelijke orkanen Milton en Helene. “Donald Trump mag klimaatverandering dan wel op een laag pitje zetten, het werk zal moeten worden voorgezet”, zei hij.

De Amerikaanse klimaatgezant geeft toe dat het frustrerend is voor de internationale gemeenschap dat de VS na deze presidentsverkiezingen weer een draai maakt als het aankomt op afspraken op klimaatbeleid. “Maar deze strijd is groter dan één verkiezing van één land.”

Celstraffen voor diefstal en heling van bouwmachines

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt drie mannen tot gevangenisstraffen voor diefstal en heling van meerdere bouwmachines. De mannen stalen in wisselende samenstelling shovels, graafmachines en bouwkranen, die daarna werden verkocht.

Een 37-jarige man uit Raalte krijgt 23 maanden celstraf, een 31-jarige man uit Doetinchem krijgt een gevangenisstraf van 18 maanden en een 26-jarige man uit Winterswijk moet 16 maanden de cel in.

De diefstallen vonden tussen maart en juli 2021 plaats in onder andere Aalten, Etten, Klarenbeek, Ulft, Winterswijk en Zieuwent. Voor de eigenaren van de machines bracht dit niet alleen financiële schade met zich mee maar ook hinder en overlast, omdat zij van de ene op de andere dag niet over hun werkmachine konden beschikken.

Kijkend naar de grote waarde van de betreffende voertuigen, de lange pleegperiode en de brutale manier waarop het trio de diefstallen, vaak op klaarlichte dag, pleegde, ziet de rechtbank geen aanleiding om een andere straf op te leggen dan lange onvoorwaardelijke gevangenisstraffen.

De zaken zijn niet binnen twee jaar afgedaan. Voor de mannen uit Raalte en Doetinchem oordeelt de rechtbank dat een deel van de overschrijding van de redelijke termijn te wijten is aan de advocaten. Tijdens de rechtszaak in januari 2024 brachten de advocaten naar voren dat er sprake was van een Duitse strafzaak. In verband met deze mededeling en het opvragen van stukken over de Duitse strafzaak is de zaak aangehouden, waardoor de overschrijding van de redelijke termijn verder opliep.

De rechtbank verbindt daarom geen consequenties aan de overschrijding. Dat geldt ook voor de Winterswijker, omdat de overschrijding niet groot is en al rekening is gehouden met het tijdsverloop.

De Raaltenaar en Doetinchemmer moeten ook een schadevergoeding betalen aan twee gedupeerden. Daarbij moet het duo respectievelijk 37.500 euro en 23.800 euro aan de Staat terugbetalen. Dit geld verdienden zij met de diefstal en heling van de bouwmachines.

Achim Puchert nieuwe CEO Mercedes-Benz Trucks

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – De Raad van Commissarissen van Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) heeft Achim Puchert benoemd tot nieuw lid van de Raad van Bestuur tot en met 30 november 2027. Achim Puchert (45), momenteel CEO en President Mercedes-Benz Brazilië en Latijns-Amerika, zal Karin Rådström opvolgen als CEO van Mercedes-Benz Trucks, verantwoordelijk voor de regio’s Europa en Latijns-Amerika, met ingang van 1 december 2024.

Joe Kaeser, voorzitter van de raad van commissarissen van Daimler Truck Holding AG: “Met de benoeming van Achim Puchert beslist de raad van commissarissen snel over de opvolging van het management van Mercedes-Benz Trucks. Doorslaggevende criteria waren teamgeest, leiderschapskracht en relevante ervaring in herstructurering en winstgevende ontwikkeling van bedrijven. Achim Puchert brengt al deze eigenschappen op overtuigende wijze samen en heeft dit met name aangetoond in zijn huidige rol als CEO van Mercedes-Benz Brazilië. De raad van commissarissen kijkt ernaar uit om met hem samen te werken.”

Michael Brecht, vicevoorzitter van de raad van commissarissen en voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Daimler Truck AG: “Wij van de algemene ondernemingsraad kennen Achim Puchert al lang door zijn verschillende functies bij onder andere de fabriek in Wörth en in Brazilië. Wij beschouwen hem als een zeer goede keuze en steunen zijn benoeming. Gezien de uitdagingen bij Mercedes-Benz Trucks verwachten wij al vroeg betrokken te zijn bij de nieuwe richting en dat de belangen van de werknemers, maar ook van de aandeelhouders, in acht worden genomen.”

Karin Rådström, voorzitter van Daimler Truck Holding AG: “Achim Puchert is een ervaren strateeg en transformatie-expert, maar nog belangrijker, Achim is een manager die leiding geeft door empowerment en zijn teams motiveert om optimaal te presteren. Hij heeft zijn kennis en vaardigheden op indrukwekkende wijze gedemonstreerd in zijn huidige rol als CEO van Mercedes-Benz Brzailië. In minder dan drie jaar heeft hij met zijn team samengewerkt om een ​​voorheen uitdagend bedrijf met ondergemiddelde marges weer op de rails te krijgen. Ik kijk ernaar uit om met Achim samen te werken in zijn nieuwe verantwoordelijkheid.”

Achim Puchert begon zijn carrière in 2002 bij de voormalige Daimler Group en werkte tot 2010 in internationale functies in Key Account Management, met name als Management Associate en in Market Management en Sales Controlling. Daarna werd hij Executive Assistant van de Head of Sales, Marketing and Customer Service Mercedes-Benz Trucks, gevolgd door een opdracht als Senior Manager, Alliance Office voor de voormalige samenwerking van Daimler in Rusland.

In 2015 nam Achim Puchert het stokje over als Director of International Operations , waarbij hij leiding gaf aan verschillende joint ventures en internationale industrialisatieprojecten van Mercedes-Benz Trucks. In deze functie was hij ook verantwoordelijk voor de wereldwijde Completely Knocked Down (CKD)-locaties en het strategische Network Management van Mercedes-Benz Trucks. In 2019 werd hij benoemd tot Senior Vice President of Sales, Marketing and Customer Service voor Daimler Truck Asia, en een jaar later nam hij ook het stokje over als Senior Vice President van Daimler Truck Overseas. Sinds 2022 leidt Achim Puchert de vrachtwagen- en busactiviteiten in Zuid-Amerika als CEO en president van Mercedes-Benz Brazilië en Latijns-Amerika .

Achim Puchert heeft een Master of Science in Economie en Bedrijfskunde voor Internationaal Bedrijfsleven en een Master in Internationaal Management.

De opvolging van Achim Puchert in zijn huidige rol zal te zijner tijd worden beslist en gecommuniceerd.

Duurzaamheid en efficiëntie krijgen belangrijkere rol bij nieuwe haventarieven van de Rotterdamse haven

Foto: Kees Torn

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam heeft, in constructief overleg met Deltalinqs en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), de tarieven van de Rotterdamse haven voor de komende drie jaar vastgesteld. Met ingang van 1 januari 2025 verandert de wijze waarop het zee- en binnenhavengeld wordt berekend. Duurzaamheid en efficiëntie krijgen daarin een belangrijkere rol, geheel in lijn met de ambities van Havenbedrijf Rotterdam.

Voorheen werden de zeehavengelden altijd berekend op basis van de grootte van een schip en de soort en hoeveelheid overslag. Hier wordt een duurzaamheidscomponent aan toegevoegd, gebaseerd op de grootte van een schip. In deze nieuwe manier van berekenen krijgen duurzaamheid en efficiënte belading een belangrijkere rol.

Indexatie haventarieven en wijzigingen zeehavengeld

De algemene indexatie van de huidige zee- en binnenhaventarieven voor 2025 bedraagt 6 procent. Voor de jaren daarna is deze respectievelijk 3,5 in 2026 en 2,5 procent in 2027. Per 2025 wordt een aantal bestaande kortingen op het zeehavengeld afgeschaft. Dit ter versimpeling van de algehele berekening van het zeehavengeld. Het afschaffen van deze kortingen wordt gecompenseerd in de basistarieven. Er zullen drie kortingen, gericht op duurzaamheid en efficiëntie, worden opgevoerd.

Als een zeeschip hoog scoort op de Environmental Ship Index (ESI), een internationale maatstaf voor de duurzaamheid van zeeschepen, kan het totale zeehavengeld vanaf 1 januari 2025 voor een rederij lager uitvallen, net als wanneer een schip over een zogeheten Green Award-certificaat beschikt. Daarnaast gaat ook de beladingsgraad meetellen in het nieuwe zeehavengeldtarief. Het zeehavengeld per overgeslagen ton lading zal lager uitvallen wanneer de scheepscapaciteit van een schip zo efficiënt mogelijk wordt benut. Dat heeft ook een positief effect op de uitstoot per overgeslagen ton.

Duurzaamheid en efficiëntie van groot belang

Het is de eerste aanpassing in de haventarieven sinds 2022. Het is voor Havenbedrijf Rotterdam van groot belang om in deze aanpassing in te zetten op duurzaamheid en efficiëntie, benadrukt Matthijs van Doorn, directeur commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. “De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Deze aanpassing in de haventarieven past in dat beeld. Ik ben blij dat we dit samen met Deltalinqs en VRC mogelijk kunnen maken.”

Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs sluit zich bij die boodschap aan. “Door duurzaamheid en efficiëntie mee te laten wegen in de tarieven van zeehaven- en binnenvaartgelden, krijgen de bedrijven een stimulans in de juiste richting om zo de haven, ook op het gebied van scheepvaart, sneller te verduurzamen. Tevens is het systeem nu veel simpeler geworden. Wij danken alle betrokken partijen voor het gedegen en zorgvuldige proces.”

Investeren in toekomstbestendige scheepvaart en havencomplex

Kees Groeneveld, voorzitter van VRC: “Rederijen doen momenteel grote en risicovolle investeringen met het in de vaart nemen van energie-efficiënte en duurzame schepen. Die varen op onder meer methanol als brandstof. Het is goed dat rederijen hiervoor beloond worden. Met elkaar hebben we goede afspraken kunnen maken. Het is belangrijk dat het Havenbedrijf blijft investeren in een veilige haven met een uitstekende fysieke en digitale infrastructuur en goede verbindingen.”

Verduurzaming en transparantie in de binnenvaart

Ook in de berekening van het binnenhavengeld komt meer aandacht voor duurzaamheid. Zo wordt per 2025 een duurzaamheidsbijdrage toegevoegd van 5 procent. Dit houdt in dat het binnenhavengeld voor gemotoriseerde schepen met 5 procent wordt verhoogd. De opbrengsten uit deze verhoging worden gereserveerd en ingezet als bijdrage ten behoeve van verduurzamingsinitiatieven in de binnenvaartsector. Schippers die hun emissiedata via het Green Award-systeem delen met het Havenbedrijf Rotterdam, ontvangen een korting van 5 procent op het binnenhavengeld.

De huidige milieudifferentiatieregeling wordt vervangen door een incentive regeling gebaseerd op Green Award-certificaten. Daarbij ontvangen schepen met Bronzen en Zilveren certificaten 15 procent korting, schepen met Goud 30 procent korting en schepen met het Platinum-certificaat ontvangen 100 procent korting op het binnenhavengeld.
Voor duwbakken die locatiegegevens via een tracker delen met het Havenbedrijf Rotterdam geldt een korting van 5 procent op het binnenhavengeld. Transparantie hierin draagt bij aan de veiligheid in de haven en geeft inzage in de ligplaatsbezetting van duwbakken.

Jongeren in Antwerpen opgepakt na oproep tot geweld tegen Joden

ANTWERPEN – In Antwerpen zijn zes jongeren opgepakt die van plan waren geweld te plegen tegen Joodse burgers, melden Belgische media als de VRT en De Morgen maandag.

Ze zouden hebben opgeroepen tot geweld naar aanleiding van de geweldsincidenten in Amsterdam tegen supporters van Maccabi Tel Aviv.

De arrestaties zouden zondag hebben plaatsgevonden. De politie was massaal aanwezig in de Joodse buurt vanwege de signalen die ze had ontvangen. “Wie in het bezit was van vlaggen, bivakmutsen of ander materiaal dat kan wijzen op een actie, riskeerde een bestuurlijke arrestatie”, schrijft De Morgen. De politie zou ook minderjarigen hebben opgepakt.

De verdachten zouden geïnspireerd zijn geweest door de ongeregeldheden in Amsterdam. “Verschillende jongeren hadden afgesproken om gisteren in Antwerpen over te gaan tot een soortgelijke actie in de Joodse wijk, waardoor we het toezicht hebben verhoogd”, zei Antwerps politiewoordvoerder Wouter Bruyns tegen de VRT.

Grote brand uitgebroken bij distributiecentrum Albert Heijn in Zaandam [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

ZAANDAM – Maandagmiddag is brand uitgebroken in het distributiecentrum van Albert Heijn aan de Hoofdtocht in Zaandam.

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland meldt dat de brand vermoedelijk is ontstaan in de zonnepanelen.

De brand was rond 14:30 uur onder controle. Er worden nog sloopwerkzaamheden op het dak uitgevoerd om brandresten af te kunnen blussen.

Foto: Inter Visual Studio

Er is geen schade in de hal omdat er geen goederen lagen opgeslagen.

Het distributiecentrum werd vanwege de brand ontruimd.

Nieuw kort geding aangespannen tegen demonstratieverbod Amsterdam

AMSTERDAM – Activist Frank van der Linde heeft voor de tweede keer een kort geding aangespannen tegen de gemeente Amsterdam om het demonstratieverbod in de hoofdstad aan te vechten. Hij doet dat omdat hij dinsdag om 12.00 uur wil demonstreren bij het stadhuis. In het eerste kort geding, afgelopen zondag, besloot de rechtbank in Amsterdam nog dat het demonstratieverbod van kracht blijft.

Een paar uur daarna besloot de driehoek (burgemeester Femke Halsema, politie en Openbaar Ministerie) dat het demonstratieverbod verlengd wordt tot donderdag 07.00 uur. In eerste instantie zou het gelden tot deze maandag 07.00 uur.

De verlenging van het verbod is de reden voor Van der Linde om het opnieuw bij de rechter te proberen. “In die zin is het copy-paste, maar nu is het heel duidelijk dat de lengte van het verbod in het nadeel van Halsema gaat spelen”, aldus Van der Linde. “De gemeente moet heel duidelijk onderbouwen waarom er de noodzaak is om zo draconisch verder te gaan met deze noodverordening.”

De gemeenteraad houdt dinsdag om 12.00 uur een spoeddebat over de gewelddadigheden in Amsterdam in de nacht van donderdag op vrijdag, na de wedstrijd van Ajax tegen Maccabi Tel Aviv. Naar aanleiding daarvan werden de noodverordening en het bijbehorende demonstratieverbod voor de hele stad afgekondigd.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...