Clicky

vrijdag 20 september 2024 - 16:50 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 13

Staking bij Boeing kan nog een tijdje duren, zegt vakbondsleider

SEATTLE – De staking bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing kan nog wel een tijdje duren. Dit zegt vakbondsleider John Holden zaterdag in een interview met National Public Radio (NPR).

Ruim 30.000 werknemers van Boeing in fabrieken in de omgeving van Seattle en Portland hebben sinds vrijdag het werk neergelegd, nadat leden van vakbond IAM een cao-bod van Boeing hadden afgewezen. Een van de voorstellen was een loonsverhoging van 25 procent, maar het personeel wil nog meer loon. Boeing en de vakbond praten volgende week verder over een nieuw cao-akkoord.

De staking raakt de productie van vliegtuigen bij het bedrijf, dat al sinds begin dit jaar wordt geplaagd door technische en financiële problemen. In de fabrieken waar werknemers staken worden onder meer de 737 MAX-vliegtuigen gebouwd, het bestverkopende model van Boeing. “We hebben de meeste invloed en macht op het gunstigste moment dat we ooit hebben gehad in onze geschiedenis, en onze leden verwachten dat wij die gebruiken”, zegt Holden tegen NPR. “Ik weet dat onze leden er vertrouwen in hebben. Ze staan schouder aan schouder en zijn er klaar voor. Dus het zou nog wel even kunnen duren.”

Herstel

Kredietbeoordelaars waarschuwden vrijdag dat een langdurige staking het herstel van Boeing ondermijnt en de kredietwaardigheid van het bedrijf kan raken. Ook de financieel directeur van Boeing, Brian West, zei dat de staking het herstel van de vliegtuigmaker in gevaar brengt. Boeing ligt onder een vergrootglas sinds een 737 MAX 9 van Alaska Airlines in januari in de lucht een deurpaneel verloor en een noodlanding moest maken. Daarna werden meer technische mankementen aan toestellen van Boeing ontdekt. De autoriteiten houden de vliegtuigfabrikant sindsdien scherper in de gaten en Boeing moet de kwaliteitscontroles in fabrieken verbeteren. Eind juli werd Kelly Ortberg benoemd als nieuwe topman om orde op zaken te stellen.

Op de aandelenbeurzen in New York was Boeing vrijdag een opvallende verliezer nadat de staking bekend was geworden. De koers van Boeing zakte die dag met bijna 4 procent.

De laatste staking bij Boeing was in 2008 en duurde 52 dagen. Die werkonderbreking zou de vliegtuigfabrikant zo’n 100 miljoen dollar omzet per dag hebben gekost.

Duitse politie bevestigt grenscontroles op meerdere wegen

HANNOVER – Er worden grenscontroles uitgevoerd op de A30 bij Bad Bentheim, A280 bij Bunde en B402 bij Schöninghsdorf, bevestigt de Duitse Federale politie in Hannover.

De wegen liggen dicht bij Enschede, Winschoten en Emmen en sluiten in Nederland aan op de A1, A7 en A37.

Zuidelijker in Nederland, waar wegen grenzen aan de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, zei de politie niet op vaste punten te controleren, maar flexibel te reageren.

Volgens een persbericht van de Duitse politie zullen er in het grensgebied van Nederland en Duitsland ook zijstraten gecontroleerd worden. Ook het treinverkeer wordt strenger gecontroleerd, aldus het bericht. Beroeps- en goederenverkeer moet zo min mogelijk gehinderd worden, meldt de politie.

Om middernacht begint Duitsland langs alle grenzen controles om naar eigen zeggen terroristen en illegale migranten te weren.

Amsterdam: ongelofelijk triest dat supporters zich zo misdragen

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam heeft geen goed woord over voor de Ajax-fans die zondagmiddag vernielingen aanrichtten bij het politiebureau in de hoofdstad. “Ongelofelijk triest dat deze zogenaamde Ajax-supporters zich zo hebben misdragen in onze stad”, zegt locoburgemeester Marjolein Moorman. “Hiermee bewijst deze groep zogenaamde supporters voetbal en Ajax geen dienst.”

Supporters begonnen rond 14.30 uur een protest op het Leidseplein tegen acties van de politie voor een betere vroegpensioenregeling. Twee duels van Ajax konden door die acties niet doorgaan. Na een tijdje trokken ze op naar het hoofdbureau in de stad en vernielden daar politievoertuigen en het -bureau. Nadat ze niet wilden vertrekken, greep de ME in en voerde charges uit.

Moorman heeft er geen enkel begrip voor dat “trams met nietsvermoedende passagiers zijn belaagd, vernielingen zijn aangebracht aan het hoofdbureau van politie en zwaar vuurwerk is afgestoken”. “Iedereen wil dat voetbalplezier voorop staat, maar dit gedrag laat zien dat het helaas niet zonder politie-inzet kan. Terwijl we de politie zo hard nodig hebben voor andere zaken”, zegt ze.

Een woordvoerder van Ajax zegt in een reactie dat de club “de vernielingen en het plegen van andere strafbare feiten vanzelfsprekend afkeurt”.

Oud-voorzitter EC Juncker kritisch over Duitse grenscontroles

Foto: IMAG | Bonn.digital

BERLIJN – Oud-voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker heeft kritiek geuit op de paspoortcontroles die Duitsland vanaf komende maandag tijdelijk wil invoeren bij de Duitse landsgrenzen. Die zijn bedoeld tegen illegale immigratie, maar Juncker zegt dat de controles forenzen tegenwerken en het principe van open grenzen in het Schengengebied kunnen ondermijnen.

De Luxemburgse politicus Juncker, die tussen 2014 en 2019 de voorzitter van de Europese Commissie was, stelt dat controles verder weg van de grenzen minder storend zijn. Dit geldt volgens hem vooral voor de ruim 50.000 mensen die dagelijks de grens met Luxemburg oversteken voor hun werk.

Hij vindt dat controles bij de grens wel nodig zijn tijdens grote evenementen, zoals het EK voetbal in Duitsland eerder dit jaar. Maar hij stelt vraagtekens bij de noodzaak van langdurige controles om immigratie en illegale binnenkomsten tegen te gaan.

De Duitse politie gaf dit weekend meer duidelijkheid over hoe die controles eruitzien. Ze vinden volgens de Bundespolizei steekproefsgewijs plaats tot 30 kilometer van de grenzen. De controles beginnen stipt om middernacht en duren in eerste instantie zes maanden.

Dode en evacuaties na noodweer in Polen

Foto: Adobe Stock

WARSCHAU – De Poolse autoriteiten melden dat zeker een persoon is omgekomen tijdens ernstig noodweer. “We hebben hier in het gebied Klodzko het eerste bevestigde sterfgeval door verdrinking”, zei premier Donald Tusk. Die overlegde met een crisisteam en sprak naderhand over een dramatische situatie in het gebied.

Tusk trad verder niet in detail over wat het slachtoffer is overkomen. Hij stelde dat in het gebied zo’n 1600 mensen geëvacueerd moesten worden. De plaats Klodzko zelf telt zo’n 25.000 inwoners en staat deels onder water. Dat komt doordat het waterpeil in een plaatselijke rivier flink is gestegen.

In het gebied zitten volgens de autoriteiten ook duizenden huishoudens zonder stroom en mobiele verbindingen zijn soms niet beschikbaar.

Ook elders in Polen zorgt hoog water voor overlast. In de historische plaats Glucholazy beval de burgemeester evacuatie toen de plaatselijke rivier buiten haar oevers begon te treden. “We brengen iedereen in veiligheid, of ze dat willen of niet.”

Deelstaat bij Wenen uitgeroepen tot rampgebied na noodweer

WENEN – De autoriteiten in Oostenrijk hebben de volledige deelstaat Neder-Oostenrijk uitgeroepen tot rampgebied. De autoriteiten waarschuwen voor grootschalige overstromingen en aardverschuivingen na aanhoudende regen. Straten staan blank en zijn soms niet langer begaanbaar.

Hulpdiensten in de deelstaat bij hoofdstad Wenen moesten ‘s nachts duizenden keren in actie komen om mensen te helpen. Zo moesten gestrande inwoners uit hun huizen worden gehaald. In Wenen wordt niet meer gereden op sommige metrolijnen.

Brandweerlieden zetten bootjes in en worden ook zelf blootgesteld aan risico’s. Zo maakte de gouverneur van Neder-Oostenrijk zondagochtend melding van de dood van een brandweerman. Die kwam om het leven tijdens de hulpverlening in het overstromingsgebied.

Meer landen in Midden- en Oost-Europa worden geteisterd door hevige neerslag en wateroverlast. Die leidt tot evacuaties, problemen op het spoor en stroomuitval. Er worden problemen gemeld in landen als Polen, Tsjechië en Roemenië.

Eurol Rallysport met nieuwe trucks naar Dakar Rally 2025

Foto: Ronald Loedeman

Eurol Rallysport gaat met twee ijzersterke troeven van start in de Dakar Rally van 2025. Het rallyteam uit Harskamp heeft de beschikking over ‘topmateriaal’. ,,We moeten er nu alles aan doen om zelf ook optimaal te kunnen presteren. Als dat lukt gaan we meedoen om de winst.’’

Martin en Mitchel van den Brink presenteerden hun plannen voor de Dakar Rally 2025 vanmiddag tijdens de traditionele sponsordag. Op het terrein aan Molenweg in Harskamp waren ongeveer tweehonderd relaties, sponsors en genodigden aanwezig.

Martin en Mitchel vertelden met trots over het nieuwe plan. ,,We hebben de beschikking over twee trucks die zijn gebouwd door MM Technology. De Iveco Powerstar is voor ons een bekende truck. Maar ze zijn verder op geen enkele manier met elkaar te vergelijken. Het concept van MM Technology is totaal anders dan het concept van De Rooy. We zijn enorm blij dat een deel van onze partners, relaties en sponsors deze stap mogelijk hebben gemaakt.’’

‘Winnende truck’

Volgens de 22-jarige Mitchel was de stap naar de Tsjechische fabrikant noodzakelijk om een nieuwe stap te kunnen maken. ,,MM heeft vorig jaar bewezen over een winnende truck te beschikken. Martin Macik won de rally en was, vooral door zijn veel betere truck, duidelijk een maatje te groot voor ons. Het is duidelijk dat we ons concept moesten aanpassen om mee te kunnen doen in de strijd om de overwinning.’’

Voor Martin en Mitchel was het van belang om de stijgende lijn van de afgelopen jaren een vervolg te geven. ,,We zijn ooit begonnen met de Ginaf. Na een aantal leerzame en ook succesvolle jaren bij MKR kregen we via Team De Rooy de kans om ons te laten zien. Daar zijn we nog altijd dankbaar voor. Daarna zijn we met ons eigen team verder gegaan en dat doen we ook komend seizoen.’’

Volgens Mitchel biedt de Iveco Powerstar van MM voldoende perspectief om de kloof met Macik te dichten. ,,We zaten met de vorige truck echt aan het plafond van de mogelijkheden. De nieuwe truck is 1000 kilo lichter, maar ook erg betrouwbaar. Die combinatie is van groot belang in de Dakar Rally.’’

‘Dakar Rally is zwaarder geworden’

Martin van den Brink (54) is vooral blij dat hij weer over een truck met automatische versnellingsbak kan beschikken. ,,Door omstandigheden reden wij vorig jaar in de truck met een handgeschakelde versnellingsbak. We hebben gezien dat dat niet meer werkt in de Dakar Rally. De organisatie heeft rally zwaarder gemaakt en daar moet ons materiaal op aansluiten. Voor mij is deze nieuwe truck dus sowieso een verbetering ten opzichte van de rally van 2024.’’

Martin en Mitchel rijden in exact twee dezelfde trucks. ,,We hebben ook dezelfde kleurstelling in de kleuren van onze hoofdsponsor Eurol,’’ zegt Martin. Volgens Mitchel heeft het team nu een ‘hele belangrijke’ stap gezet. ,,We zijn echt enorm trots en blij dat onze partners dit mogelijk hebben gemaakt. Maar we zijn er nog lang niet. De komende maanden moeten we er alles aan doen om het budget bij elkaar te krijgen om ook daadwerkelijk mee te strijden voor de overwinning in de rally van 2025.’’

De nieuwe trucks worden in eigen beheer geprepareerd. ,,We zijn blij dat de enthousiaste en professionele mensen in ons eigen team dat allemaal voor elkaar kunnen krijgen. We zijn en blijven een amateurteam tussen de fabrieksteams. Daar mogen we best trots op zijn.’’

Lat iets hoger leggen

Vader en zoon Van den Brink gaan de nieuwe Iveco’s begin oktober in Marokko aan de tand voelen. ,,Dan maken we ook bekend in welke samenstelling we de Dakar Rally van 2025 gaan rijden. We hebben echter heel veel vertrouwen in de komende editie van deze zware rally,’’ aldus Mitchel van den Brink, die de afgelopen editie als derde eindigde. ,,Nu we over topmateriaal beschikken, mogen we de lat ook best iets hoger leggen. Meedoen om de overwinning is mijn doel.’’

Voor Mitchel wordt het zijn vijfde Dakar Rally als rijder. De jonge Harskamper werd 19e in 2021. Een jaar later werd hij tiende en in 2023 imponeerde Mitchel met een vierde plaats. Die klassering werd dit jaar dus verbeterd en daarmee kwam de talentvolle rallyrijder op het podium.

Vader Martin stond in 2023 op dezelfde podiumplaats. Afgelopen jaar fungeerde Martin als snelle assistent voor Mitchel en eindigde als 20e. In 2021 (8e) en 2022 (6e) had de ervaren truckrijder al bewezen nog altijd mee te kunnen strijden om de beste posities in de Dakar Rally. Van den Brink senior begint in januari 2025 aan zijn zeventiende achtereenvolgende Dakar Rally. ,,We gaan er alles aan doen om Eurol Rallysport nog beter op de kaart te zetten.’’

20-jarige scooterrijder overleden bij ongeluk met auto in Friese Kootstertille

DRACHTEN- Door een aanrijding tussen een auto en een scooter bij de Friese plaats Kootstertille is in de nacht van zaterdag op zondag een scooterrijder om het leven gekomen.

Het gaat om een 20-jarige man uit de gemeente Achtkarspelen.

Het ongeluk gebeurde rond 01.40 uur op de Âlde Dyk tussen Kootstertille en Buitenpost. De scooterrijder is ter plekke aan zijn verwondingen overleden.

De politie onderzoekt nog hoe het ongeval kon gebeuren.

Dode en gewonde door ongeval met trein in Almelo

ALMELO – Een 31-jarige man uit Almelo is zaterdagavond om het leven gekomen bij station Almelo de Riet, waar hij werd aangereden door een trein.

De man is naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed daar aan zijn verwondingen, meldt de politie op X. Een ander raakte gewond.

De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval op de spoorwegovergang. Volgens RTV Oost stonden meerdere mensen bij de overgang toen de twee onder de spoorbomen doorgingen. Aan mensen die het ongeval hebben zien gebeuren is slachtofferhulp geboden.

Door de aanrijding reden er enige tijd geen treinen tussen Almelo en Hengelo, meldde de NS.

Dode aangetroffen in auto Maarheeze, mogelijk misdrijf

MAARHEEZE – In een auto aan de Fazantlaan in het Noord-Brabantse Maarheeze is zaterdag een overleden persoon aangetroffen.

De politie meldt er rekening mee te houden dat de overledene door een misdrijf om het leven is gekomen.

De politie doet uitgebreid onderzoek naar wat er precies gebeurd is.

Alle klimaatdemonstranten van A12 gehaald

DEN HAAG – De politie heeft rond 19.00 uur alle klimaatdemonstranten van de A12 gehaald. De weg werd sinds het middaguur geblokkeerd. De gehele politie-inzet heeft ongeveer twee uur geduurd.

Extinction Rebellion had van tevoren, zoals vaker, gezegd te blijven zitten totdat de subsidies voor de fossiele industrie stopgezet worden. Een enkeling had dan ook een tent meegenomen. Gelijktijdig met de blokkade vond een politieactie voor het vroegpensioen plaats. Daardoor werd pas om 17.00 uur ingegrepen, uren na de start van de blokkade.

De demonstranten zijn in lijnbussen gezet en worden op een andere locatie weer ‘vrijgelaten’, zo zegt een agent ter plaatse.

Actievoerders plaatsen tenten op geblokkeerde A12

DEN HAAG – Geen lange rijen auto’s zaterdagmiddag die Den Haag in of uit rijden via de A12. In plaats van auto’s staan en zitten actievoerders van Extinction Rebellion (XR) op het asfalt.

In het zonnetje is de sfeer goed aan het begin van de middag. Mensen hebben vlaggen, spandoeken en borden meegenomen met teksten als ‘Wij zijn de stem van de natuur’ en ‘Economische groei is het probleem’. In het wit uitgedoste mensen reanimeren op een meegebracht bed de patiënt aarde. Verderop op het asfalt meerdere tenten, van mensen die duidelijk van plan zijn om de nacht door te brengen op het asfalt van de snelweg. De actiegroep had vooraf al aangekondigd dat het protest van zaterdag het meest verstorende zou worden tot nu toe.

Ook op andere manieren is te zien dat betogers niet van plan zijn de snelweg snel te verlaten. Mensen hebben een comfortabele campingstoel meegenomen en proviand. En er klinkt muziek. De sfeer is gemoedelijk. Een enkeling heeft de kinderen meegenomen, en ook loopt er een hond over het asfalt van de snelweg. Sommige betogers lezen op hun gemakje een boek op de vangrails, een ander eet zijn banaan op.

‘Jas en een slaapzak’ mee

Ook de bekende klimaatactivist en auteur Lucas Winnips is van plan lang te blijven. Hij heeft zijn tent opgezet in de tunnelbak van de A12, en is niet van plan weer snel naar huis te gaan. “Ik eis van de regering dat ze per direct stoppen met de 39 tot 46 miljard aan fossiele subsidies die midden in een klimaatcrisis nog steeds worden uitgekeerd aan de grote vervuilers. Dat moet per direct stoppen.” Hij zegt dat hij zich “helemaal” wild is geschrokken toen hij zich ging inlezen in de gevolgen van de klimaatverandering.

Winnips zegt bereid te zijn “heel lang te blijven”. “Vandaar de tent.” Of het een heel comfortabele nacht wordt op het koude asfalt valt te bezien. Zelf heeft hij er genoeg vertrouwen in. “De sfeer bij Exctinction Rebellion is altijd uitstekend. Het kan wat koud worden, dat heb ik er graag voor over. Ik heb een jas en een slaapzak, mocht het nodig zijn.”

Schaarse inzet politie

Enkele betogers haalden rond 13.00 uur onder luid gejuich een deel van de zwarte doeken weg die langs de weg zijn gehangen. De politie houdt een oogje in het zeil, maar is nauwelijks aanwezig. Agenten staken voor een nieuwe vroegpensioenregeling.

190.000 liter water nodig voor blussen elektrische Tesla-truck

brand vuur

LIVERMORE – Bij het blussen van een elektrische vrachtwagen van Tesla die in brand was gevlogen na een ongeluk, moesten Amerikaanse brandweerlieden ongeveer 190.000 liter water gebruiken, meldde de National Transportation Safety Board (NTSB). De vrachtwagen, bestuurd door een Tesla-medewerker, raakte van de weg, botste tegen een boom en vloog vervolgens in brand. De bestuurder raakte niet gewond.

De truck was onderweg van Livermore, Californië, naar een Tesla-fabriek in Sparks, Nevada. Om het lithium-ionbatterijsysteem te blussen en te koelen, was een enorme hoeveelheid water nodig. Ook werd een vliegtuig ingezet om brandvertragend middel rond de crashlocatie aan te brengen als voorzorgsmaatregel, aldus de NTSB.

De snelweg werd ongeveer vijftien uur afgesloten om de batterijen op een veilige temperatuur te brengen voor de berging van het voertuig en om te voorkomen dat het vuur zich naar omliggende bosgebieden zou verspreiden.

Toen Tesla onlangs zijn resultaten voor het tweede kwartaal bekendmaakte, gaf topman Elon Musk aan dat de grootschalige productie van de Semi-trucks nog steeds gepland staat voor eind 2025. De eerste volledig elektrische vrachtwagens zijn sinds 2022 geleverd aan enkele geselecteerde klanten zoals PepsiCo.

Zweden wil immigranten stimuleren tot terugkeer met hoge subsidie

STOCKHOLM – Zweden wil meer immigranten stimuleren om terug te keren door de subsidies voor vrijwillige repatriëring aanzienlijk te verhogen.

Vanaf 2026 ondersteunt de centrumrechtse regering, gesteund door de nationalistische Zweden Democraten, buitenlanders die naar hun land van herkomst terugkeren, tot wel 350.000 Zweedse kroon (30.000 euro). Deze betaling vervangt de huidige subsidie van 10.000 kroon plus een vergoeding voor reiskosten.

De maatregel, gebaseerd op een Deens systeem dat in 2010 werd ingevoerd, maakt deel uit van het regeringsbeleid om immigratie te beperken en emigratie aan te moedigen, na de toename van asielzoekers tijdens de migrantencrisis van 2015.

Een door de regering aangestelde econoom bekritiseerde het voorstel als inefficiënt en mogelijk schadelijk voor de integratie van buitenlanders in de Zweedse samenleving. Hij concludeerde dat grote verhogingen van dergelijke subsidies “riskant zijn en daarom beter vermeden kunnen worden.”

Chinese staalproductie op laagste niveau sinds 2017

BEIJING – De staalproductie in China is in augustus met meer dan 10 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder, omdat de sector te kampen heeft met lage prijzen en een flinke afname in de vraag. Dit is het laagste productieniveau voor augustus sinds 2017.

Afgelopen maand was bijzonder zwaar voor de Chinese staalsector, de grootste staalindustrie ter wereld. China Baowu Steel Group, de grootste leverancier, waarschuwde voor verslechterende marktomstandigheden. Door de oplopende verliezen per ton staal besloten steeds meer fabrieken hun hoogovens stil te leggen.

De productie van ruw staal daalde met 10,4 procent op jaarbasis naar 77,9 miljoen ton, meldt het Nationaal Bureau voor de Statistiek. In de eerste acht maanden van dit jaar was het totale productievolume 3,3 procent lager, met 691,4 miljoen ton.

De staalvraag in China neemt af na meer dan twee decennia van groei, aangedreven door de snelle industrialisatie en verstedelijking van het land. Dit jaar, en vooral deze zomer, heeft de aanhoudende teruggang in de bouwsector de situatie verder verslechterd.

LAATSTE NIEUWS

ANWB ziet geen grote problemen door Duitse grenscontroles

DEN HAAG - De ANWB ziet in de eerste week van de grenscontroles die Duitsland heeft ingevoerd weinig grote problemen. De meeste vertraging heeft...
×