Clicky

donderdag 14 november 2024 - 09:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 13

Ebusco gaat samenwerken met Gotion

Foto: Adobe Stock

DEURNE – Ebusco kondigt vrijdag 8 november een voorgenomen strategische samenwerking aan met Gotion, die al jarenlang batterijleverancier is voor Ebusco.

Dit markeert een nieuwe, spannende fase in de samenwerking tussen Ebusco en Gotion, die voortbouwt op de samenwerking die beide bedrijven in 2018 zijn gestart. Gotion, dat genoteerd staat op de Shenzhen Stock Exchange, is een toonaangevend technologiebedrijf dat zich richt op onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van batterijtechnologie.

Het partnerschap voorziet in het mobiliseren van de geavanceerde batterijtechnologie van Gotion, waardoor de verdere ontwikkeling van Ebusco’s lichtgewicht bussen met een batterij met een aanzienlijk groter bereik mogelijk wordt, het ondersteunen van Ebusco bij de internationale expansie van de lichtgewicht bus in Azië, en samenwerking met betrekking tot de uitbreiding van Ebusco’s maritieme aanbod.

Gotion overweegt om het partnerschap te verstevigen met een aandelenparticipatie in Ebusco. Daartoe zal Ebusco overtollige aandelen aanbieden aan Gotion, dat wil zeggen aandelen waarop geen rechten zijn uitgeoefend in de claimemissie die Ebusco vandaag ook heeft aangekondigd.

Deze participatie zal de eigen vermogensbasis van Ebusco versterken. Als er onvoldoende aandelen overblijven (vanwege een hoge opname in de claimemissie), zal Ebusco een aparte aandelenemissie aan Gotion voorstellen op een komende algemene vergadering van aandeelhouders, wat de balans van Ebusco verder zal versterken.

Gotion zal ook worden uitgenodigd om vertegenwoordiging voor te stellen in de raad van commissarissen van Ebusco.

Met Gotion als strategische partner en toekomstige aandeelhouder wil Ebusco haar positie als innovatieve koploper in de snelgroeiende markt van elektrische bussen en bijbehorende ecosystemen versterken. Ebusco en Gotion delen de missie om baanbrekende oplossingen te creëren, waarbij innovatie en groei hand in hand gaan voor een emissievrije wereld.

Batterij met groot bereik

Het eerste initiatief onder de voorgestelde samenwerking is om de nieuwe batterijtechnologie van Gotion te adopteren om de Ebusco 3.0 lichtgewicht bus, die al een van de marktleidende reeksen had, te voorzien van een aanzienlijk groter bereik op één lading. De Gotion batterijtechnologie past binnen Ebusco’s focus op energie-efficiëntie, duurzaamheid en zijn toewijding aan veiligheid en betrouwbaarheid.

Internationale expansie: oog op Azië

Gotion zal Ebusco ondersteunen bij het verkennen van de mogelijkheden om de lichtgewicht Ebusco 3.0-bussen te introduceren op de markten in Azië met externe busfabrikanten. Met de sterke positie van Gotion en bestaande relaties in deze regio biedt de samenwerking een unieke kans voor Ebusco om te groeien in deze strategisch belangrijke en snel ontwikkelende Aziatische markt. Deze samenwerking is in lijn met haar strategie om haar Ebusco 3.0 lichtgewichttechnologie buiten de Europese markt te licenseren.

Binnenvaart en duurzaamheid: eerste schepen op energieoplossingen van Ebusco

Ebusco en Gotion zullen gezamenlijk verdere mogelijkheden onderzoeken om Ebusco’s energieoplossingen te laten groeien. Ebusco en Gotion hebben al succesvolle eerste stappen gezet op het gebied van maritieme energieoplossingen met meerdere geïmplementeerde mobiele batterijoplossingen.

Vrachtwagen verliest over afstand van 42 kilometer slachtafval op A32 en A7

A7

MEPPEL – Een vrachtwagen is donderdagavond over een afstand van 42 kilometer slachtafval verloren. Dat gebeurde vanaf de A32 bij Meppel-Zuid tot aan de A7 bij de Friese plaats Tjalleberd, zo meldt Rijkswaterstaat. Op verschillende plaatsen op de weg ligt slachtafval.

Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat lijkt het erop dat de vrachtwagen steeds kleine beetjes slachtafval is verloren. Waarschijnlijk had de vrachtwagen een defect.

Een zogeheten ZOAB-cleaner is ingezet om de weg weer schoon te maken. De snelweg hoeft niet dicht voor de reiniging: er worden steeds stukjes van de weg deels afgesloten om de weg te reinigen. “Dat geeft ook de minste overlast voor het overige verkeer”, zegt de woordvoerster.

Ook is verkeer al over het slachtafval gereden, waardoor het zich ook verspreid heeft. Er komt ook een vrachtwagen om het afval dat al is opgeruimd op te halen.

Schoof wil extra investeringen defensie nu nog niet toezeggen

BOEDAPEST – Premier Dick Schoof wil nog niet toezeggen of Nederland meer dan 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie gaat besteden. Dat zei hij na afloop van de vergadering van de Europese Politieke Gemeenschap (EPG) in Boedapest. Eerder op de dag had NAVO-baas Mark Rutte daar gezegd dat de NAVO-bondgenoten “veel meer dan 2 procent” van het bbp aan defensie moeten besteden.

Nu Donald Trump de Amerikaanse verkiezingen heeft gewonnen, vrezen Europese politici dat hij zijn eerdere dreigement gaat uitvoeren om zich uit de NAVO terug te trekken. Dan wordt een gat in de NAVO-begroting geslagen. De andere bondgenoten moeten dan veel meer gaan bijdragen dan ze nu doen. Nederland haalt pas sinds kort die 2 procent. Niet alle bondgenoten halen die minimale norm.

“Afhankelijk van de situatie in Europa gaan we die discussie weer verder voeren” zei Schoof. Hij verwacht dat die op de NAVO-top eind juni volgend jaar zal worden gevoerd.

Scenario’s doorbesproken

Over de verkiezingsoverwinning van Trump leven volgens Schoof in het ene land meer zorgen dan in het andere. “Wat vooral belangrijk was, is dat iedereen heeft gezegd dat het belangrijk is dat we als Europese landen met elkaar blijven samenwerken en gezamenlijk optrekken. Dat is de beste garantie voor veiligheid en de economie in Europa.”

De regeringsleiders hebben donderdag verschillende scenario’s doorgesproken over de mogelijke gevolgen van het toekomstige beleid van president Trump, voor onder meer Oekraïne, zei Schoof. Trump heeft tijdens de verkiezingscampagne gezegd de oorlog snel te kunnen beëindigen. Een groot aantal landen vreest dat dit betekent dat Oekraïne definitief gebieden moet opgeven, die sinds het begin van de oorlog in 2022 door Rusland zijn bezet. Over die scenario’s wil Schoof “niet in publiek op speculeren”.

Bergingsvoertuig te water langs N59 [+foto]

Foto: MediaTV

ACHTHUIZEN – Op de N59 is donderdagmiddag na een ongeval een berginsgvoertuig te water geraakt. Wat er precies is gebeurd is nog onbekend maar de ravage is groot.

Het is op dit moment niet bekend of er gewonden zijn.

Vermoedelijk zijn er twee voertuigen bij het ongeval betrokken. Het andere voertuig, een personenauto, staat een heel eind verderop met aanzienlijke schade aan de zijkant.

Het ongeval heeft veel impact op het verkeer doordat de spits net is begonnen en dit een belangrijke verkeersader is. Het staat op de N59 aardig vast tussen Achthuizen en Den Bommel.

Israëlische raket komt neer op meters van UNESCO-werelderfgoed

BAALBEK – Een Israëlische raket is woensdag neergekomen op enkele tientallen meters van het bekende tempelcomplex van Baalbek in Libanon, dat behoort tot het UNESCO-werelderfgoed. Daarbij is een eeuwenoud huis uit het Ottomaanse Rijk verwoest. Dat meldt Bachir Khodr, de gouverneur van de regio.

De schade werd aangericht tijdens een grote aanval woensdag waarbij veertig mensen zijn omgekomen. Israël had alle inwoners van Baalbek, ten noordoosten van de Libanese hoofdstad Beiroet, eerder opgeroepen om het stadje te verlaten.

Volgens Khodr had het verwoeste huis een belangrijke historische waarde. Het tempelcomplex van Baalbek, dat er vlak naast ligt, zou geen zichtbare schade hebben opgelopen, maar de gouverneur stelt dat archeologen dat nog officieel moeten vaststellen. Op beelden is puin te zien en een verwoest voertuig.

Andere bouwwerken

Het zou de derde keer zijn dat een historische site in Libanon is geraakt bij Israëlische aanvallen. Eerder werden ook een historisch hotel geraakt en legerbarakken uit de tijd dat Libanon door Frankrijk werd bestuurd, in de eerste helft van de vorige eeuw.

In Baalbek staan verschillende bouwwerken die dateren uit de Romeinse tijd. Bekend is onder meer de Tempel van Jupiter. Die is zo’n 2000 jaar oud en een van de grootste tempels uit het Romeinse Rijk.

Vergadering UNESCO

UNESCO, dat is gevestigd in Parijs, kondigde donderdag aan op 18 november een buitengewone vergadering te houden. Daar wil de organisatie bespreken hoe het erfgoed in Libanon beter beschermd kan worden.

Scholz gaat om politieke crisis niet naar klimaattop COP29

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz gaat niet naar de VN-klimaattop COP29. Hij wil in Duitsland blijven, waar zijn regering in een politieke crisis verkeert. Er is een breuk ontstaan in zijn regeringscoalitie.

De grote klimaattop begint maandag in Azerbeidzjan. Het was de bedoeling dat Scholz er maandag en dinsdag bij zou zijn, maar dat gaat dus niet door. Hij zal niet de enige leider zijn die ontbreekt. Ursula von der Leyen slaat de bijeenkomst bijvoorbeeld over omdat ze bezig is met de voorbereidingen voor haar tweede Europese Commissie, waar momenteel hoorzittingen voor gehouden worden.

Het ziet ernaar uit dat ook de Franse president Emmanuel Macron, de Amerikaanse president Joe Biden, de Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva en IMF-voorzitter Kristalina Georgieva verstek laten gaan. De Britse premier Keir Starmer, voorzitter van de Europese Raad Charles Michel, de Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman en de Spaanse premier Pedro Sánchez worden wel verwacht.

Namens Nederland gaan premier Dick Schoof, minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) en staatssecretarissen Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) en Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport).

Hoekstra kan door als Eurocommissaris voor Klimaat

BRUSSEL – Wopke Hoekstra kan de komende vijf jaar aan de slag als Europees Commissaris voor Klimaat en Schone Groei. Hij krijgt ook belastingen in zijn portefeuille. Na zijn hoorzitting in het Europees Parlement gaf een meerderheid al snel aan in te kunnen stemmen met zijn benoeming.

De oud-minister van Financiën en Buitenlandse Zaken krijgt onder meer de steun van de grootste fractie, de Europese Volkspartij, waarin Hoekstra’s eigen CDA zit. Maar ook de tweede fractie van sociaaldemocraten (S&D) staat achter Hoekstra, net als de Groenen.

“Ik ben tevreden over de antwoorden van Hoekstra, waarin hij helder is over het belang van klimaatbeleid en daarnaast ook duidelijk de link legt met ons concurrentievermogen. Het is goed dat Hoekstra de afgesproken doelen onderschrijft, zoals het reductiedoel van 90 procent in 2040, en dat hij benadrukt dat we deze ambities moeten vasthouden”, zegt Mohammed Chahim van GroenLinks-PvdA.

D66 en PvdD

Ook D66, dat met de VVD in de liberale fractie Renew zit, kan leven met de benoeming van Hoekstra. “In de bevraging gaf hij klip en klaar aan dat zijn inzet is om de Europese klimaatafspraken na te komen. Voor D66 is dit een belangrijke voorwaarde voor steun aan de kandidaat”, laat de partij weten.

De Partij voor de Dieren kan niet instemmen. Europarlementariër Anja Hazekamp van die partij keert zich tegen het idee van economische groei die Hoekstra wil doorzetten, al is het dan op groene basis. “Het is een illusie om te denken dat je de industrie oneindig kan laten groeien op een eindige planeet”, aldus Hazekamp.

Ondervraging

Hoekstra werd drie uur door het Europees Parlement ondervraagd. Dat verliep vrijwel probleemloos. Het formele akkoord komt naar verwachting op 21 november, waarna voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie een week later haar nieuwe ploeg officieel presenteert.

Drugs op bestelling: actieweek Politie, DPD NL en Douane

OIRSCHOT – Met een paar muisklikken binnen een paar dagen drugs in verschillende soorten en maten op je deurmat? Meer is er vaak niet nodig om drugs te bestellen. De drugs worden anoniem via de brievenbus of pakketservice naar de koper gestuurd. Post- en pakketdiensten faciliteren vaak daarmee onbedoeld ernstige criminele activiteiten. Afgelopen tijd hebben de politie, Douane en DPD Nederland de handen ineengeslagen en verscherpt gecontroleerd op pakketten met een verdachte inhoud.

Per dag worden er duizenden brieven en pakketten verstuurd, ook met illegale goederen: MDMA, crystal meth, cocaïne, wapens of bijvoorbeeld illegaal vuurwerk. Het verspreiden van illegale goederen, waaronder drugspakketten, via pakketverzending is een serieus maatschappelijk probleem. En bovendien een gevaar voor verwerkers en bezorgers van pakketten.

Integrale actieweek

De afgelopen tijd zijn door de scanapparatuur geselecteerde pakketten bij DPD Nederland, het grootste internationale sorteercentrum van Geopost in Europa, verscherpt gecontroleerd. Op deze manier wil de politie samen met haar partners nog beter zicht krijgen op de omvang van misbruik van pakketvervoerders voor het verzenden van drugspakketten.

Daarnaast is de ambitie van de partners om op deze manier alle post- en pakketdiensten bewust te maken van het feit dat drugscriminelen misbruik maken van hun diensten. Om een verplaatsing van het probleem te voorkomen is het van groot belang dat de branche als geheel verantwoordelijkheid neemt.

“Bij DPD Nederland nemen we onze verantwoordelijkheid serieus om bij te dragen aan de veiligheid en het welzijn van onze medewerkers en de maatschappij als geheel. Door samen te werken met de politie en andere partners, kunnen we effectieve stappen ondernemen tegen het misbruik van onze diensten. Deze samenwerking is van belang voor het creëren van een veilige en betrouwbare logistieke keten. Bovendien onderstreept het onze inzet voor duurzaamheid, aangezien een eerlijke en veilige bedrijfsvoering de basis vormt voor een duurzame toekomst”, aldus DPD Nederland.

Barrières opwerpen

De overheidspartners zetten niet alleen op het verstoren van criminele activiteiten. Via deze integrale controle investeren de partners ook in de bewustwording van bewoners en medewerkers van pakketvervoerders. Door bijvoorbeeld de branche weerbaar te maken en aan te spreken op hun verantwoordelijkheid om verspreiding van illegale goederen via hun bedrijf te voorkomen, werpen ze ook barrières op.

DPD Nederland heeft maatregelen getroffen om haar bedrijfsprocessen weerbaarder te maken tegen misbruik en beïnvloeding door criminele organisaties. Zo zijn er bijvoorbeeld extra maatregelen genomen om drugszendingen nog effectiever te onderscheppen en het transport en vervoer van pakketten veiliger te maken.

“Criminelen maken bij hun activiteiten vaak gebruik van eerlijke bedrijven en/of hun medewerkers. Zij kunnen hierdoor in de problemen komen. Gelukkig onderkent DPD Nederland dit risico en is het bedrijf bereid om bij te dragen aan het aanpakken van dit maatschappelijk probleem. Op deze manier maken overheid en bedrijfsleven samen een vuist tegen criminaliteit. Dit is echter niet vanzelfsprekend. Met dit soort samenwerkingen en actieweken willen we ook andere bedrijven motiveren om maatregelen te nemen. Het in bezit hebben van, vervoeren en afleveren van illegale goederen is strafbaar en kan vergaande ondermijnende effecten hebben op de maatschappij. We hebben en blijven als partners extra aandacht hebben voor het misbruik van de logistieke branche voor criminele doeleinden”, aldus Politie Oost-Brabant en Douane.

Resultaten

Tijdens deze actie zijn niet alleen waardevolle inzichten verkregen in de werkwijzen van zenders en ontvangers van pakketten, maar zijn er ook concrete vondsten gedaan. Zo zijn er pakketten onderschept met grondstoffen voor de productie van verdovende middelen en zijn hoeveelheden 3-MMC (een designerdrug) aangetroffen.

Daarnaast zijn verschillende pakketten met medicatie in beslag genomen die in strijd waren met de geneesmiddelenwet. De grote winst van deze actieweek ligt in de nieuwe impuls die is gegeven aan de publiek-private samenwerking, waarmee we gezamenlijk een krachtige vuist blijven maken tegen ondermijning.

Mobiele kraan gekanteld op N34 [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter | Duofocus

SCHIPBORG – Donderdagmiddag is door nog onbekende oorzaak een mobiele kraanwagen gekanteld op de N34 ter hoogte van het Drentse Schipborg.

Het ongeval gebeurde omstreeks 14:45 uur. Hulpdiensten waaronder meerdere brandweer eenheden zijn ter plaatse.

De kraan ligt op zijn kant over de weg. De weg is daardoor volledig afgesloten voor het verkeer. Volgens de politie zal dit waarschijnlijk nog tot zeker 02:00 uur duren.

Foto: Persbureau Meter | Duofocus

Vermoedelijk kreeg de kraanwagen een klapband voorafgaand aan het ongeval.

DNB-baas Knot: meer risico’s financiële stabiliteit EU door Trump

AMSTERDAM – Dat Donald Trump is gekozen tot de volgende president van de Verenigde Staten kan zorgen voor nieuwe risico’s voor de financiële stabiliteit van Europa. Dit zegt Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), donderdag tijdens een interview met studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

De komende jaren voorziet Knot meer geopolitieke risico’s en die leiden tot meer onderlinge verdeeldheid. Een van de risico’s is de uitkomst van de verkiezingen in de VS. Hoe dit precies uitpakt voor Europa, is volgens hem nog niet te zeggen. Hij wijst erop dat Trump importtarieven voor producten buiten de VS heeft aangekondigd toen hij nog presidentskandidaat was. “Dat zal een nieuwe reeks risico’s met zich meebrengen, zoals een negatieve invloed op de productiviteitsgroei”, zegt de DNB-president over die maatregel. Van productiviteitsgroei is sprake wanneer met dezelfde hoeveelheid arbeid en middelen meer wordt geproduceerd. Als de VS daadwerkelijk importtarieven invoeren, moeten Europese bedrijven meer betalen om hun producten naar de VS te exporteren.

Ook klimaatbeleid maken en uitvoeren kan volgens Knot moeilijker worden. “Klimaatverandering tegengaan is een stuk makkelijker als er minder verdeeldheid is.”

De DNB-president is niet de enige die zich zorgen maakt over het beleid van Trump. Zo heeft Luis de Guindos, vicepresident van de Europese Centrale Bank (ECB) zijn zorgen geuit over de gevolgen van Trumps plannen voor heffingen. Die kunnen volgens hem de wereldhandel verstoren. De Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau vreest dat de importheffingen kunnen leiden tot een handelsconflict tussen de VS en bijvoorbeeld China en de Europese Unie. Knot zit namens Nederland bij de ECB.

Ondanks de risico’s die Knot opnoemt, is hij voorzichtig positief over zijn verwachtingen voor de economie van de eurozone. Die noemt hij “niet zo slecht als sommigen geloven, maar ook niet heel geweldig”. “De reële inkomens stijgen en consumenten hebben veel spaargeld. Als je dit bij elkaar optelt, zou er snel herstel moeten plaatsvinden.” Zorgen bijvoorbeeld de politiek en handel remmen volgens hem waarschijnlijk wel tijdelijk de consumptie af.

Verder verwacht hij dat Nederland later dan de gehele eurozone op het inflatiedoel van 2 procent zal komen. De eurozone haalt dit doel in 2025, maar Nederland pas in 2026 of 2027, denkt hij.

Kamer teleurgesteld over trage aanpak van problemen in basiszorg

DEN HAAG – De oppositie in de Tweede Kamer is diep teleurgesteld over het uitblijven van nieuwe plannen of maatregelen om de problemen aan te pakken waar huisartsen, tandartsen en fysiotherapeuten tegenaan lopen.

Ook de coalitiepartijen drongen aan op een meer proactieve en concrete houding van zorgminister Fleur Agema en staatssecretaris Vicky Maeijer. CDA-Kamerlid Harmen Krul verweet hun dat ze de “riedeltjes herhalen” van hun voorgangers, terwijl Agema en Maeijer dat gevoel destijds als Kamerlid zelf ook al hadden, hield hij de twee PVV-bewindslieden voor.

GroenLinks-PvdA, CDA, SP en ChristenUnie drongen aan op meer actie om het tekort aan huisartsen en tandartsen aan te pakken, omdat dit komende jaren verder kan oplopen. Het is moeilijk voor (jonge) huisartsen om een eigen praktijk te beginnen. De huisvesting is lastig omdat er amper goede locaties zijn en er allerlei financiële obstakels zijn.

Ook de tarieven zouden niet meer voldoen, zeker niet voor fysiotherapeuten. Velen stoppen voortijdig met hun praktijk, omdat het financieel niet meer te bolwerken is, zo benadrukten meerdere partijen. Mirjam Bikker van de ChristenUnie hoorde vooral “kan niet, wil niet of het komt later”, vatte ze het debat samen.

Agema begrijpt de frustratie zei ze, maar vraagt om geduld omdat het langer duurt om plannen concreet uit te werken.

Strengere handhaving in België: gebruik van smartphone achter het stuur leidt tot rijbewijsinname

WEESP – In België is recentelijk het aantal innames van rijbewijzen door gebruik van mobiele telefoons achter het stuur sterk toegenomen. Meer dan 30 chauffeurs zijn in korte tijd betrapt op het vasthouden of gebruiken van hun telefoon tijdens het rijden, wat in alle gevallen heeft geleid tot een rijverbod van ruim twee weken. Deze sanctie heeft ingrijpende gevolgen voor zowel de chauffeurs als de transportbedrijven die zij vertegenwoordigen, aldus Transport in Nood.

Het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wordt in België streng aangepakt vanwege de verkeersveiligheid. De Belgische wegcode, in artikel 8.4, verbiedt het gebruik van een telefoon die niet in een houder is geplaatst. Voor beroepschauffeurs zijn de sancties extra streng vanwege hun verhoogde verantwoordelijkheid in het verkeer.

Een overtreding kan direct leiden tot de inname van het rijbewijs voor 15 dagen, een maatregel die inmiddels consequent wordt toegepast door de politie en de lokale parketten in diverse Belgische provincies, zoals West-Vlaanderen en Antwerpen.

Deze directe sanctie heeft aanzienlijke gevolgen. Chauffeurs die tijdens hun dienst betrapt worden met hun telefoon in de hand kunnen niet verder rijden. Dit betekent dat het transportbedrijf onmiddellijk een vervangende chauffeur moet inzetten of een andere oplossing moet vinden om de reis voort te zetten. Na de schorsingsperiode van 15 dagen kan de chauffeur zijn rijbewijs ophalen bij het lokale politiebureau.

Naast de tijdelijke intrekking van het rijbewijs kunnen overtreders rekenen op een aanvullende boete, die kan oplopen tot 500 euro. Ook is het mogelijk dat de chauffeur na afloop van de schorsing een proces-verbaal ontvangt, waarin verdere sancties worden geëist.

Een tijdelijke rijontzegging van twee weken is ingrijpend voor de chauffeur, maar heeft ook gevolgen voor de planning en logistiek van transportbedrijven. De rijbewijsinname betekent voor een chauffeur niet alleen een onderbreking van het werk en inkomen, maar ook een complicatie in het dagelijks functioneren van het bedrijf.

In België geldt het rijverbod officieel alleen binnen de landsgrenzen. Toch is het voor de chauffeur praktisch onmogelijk om in andere landen te rijden, aangezien het tonen van een geldig rijbewijs altijd verplicht is.

Het risico voor bedrijven is groot als zij besluiten om een chauffeur met een tijdelijk ingenomen rijbewijs in andere landen in te zetten. Het ontbreken van een geldig rijbewijs maakt de chauffeur namelijk onverzekerd, en bij een incident kunnen de financiële en juridische gevolgen daardoor ernstig zijn. Dit vormt een duidelijke belemmering voor bedrijven om hun chauffeurs in te zetten tijdens deze periode, zelfs buiten België.

De strengere aanpak in België onderstreept het belang dat het land hecht aan verkeersveiligheid en is een krachtig signaal dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden niet wordt getolereerd. Doet men dit toch dan zijn de sancties verstrekkend, zowel voor chauffeurs als voor de betrokken bedrijven.

“Wij adviseren transportbedrijven om deze situatie te bespreken met hun chauffeurs en hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen van het gebruik van hun mobiel achter het stuur. Het is van essentieel belang dat bedrijven hun chauffeurs attenderen op deze regelgeving en stimuleren om gebruik te maken van handsfree-systemen”, aldus Transport in Nood.

Moeder van Zutphens jongetje verdacht van poging tot moord

Openbaar Ministerie

ARNHEM – De moeder van het 5-jarige jongetje dat zondagavond van een balkon viel in Zutphen wordt verdacht van poging tot moord, dan wel poging tot doodslag. Dat bevestigt het Openbaar Ministerie na berichtgeving van Omroep Gelderland.

De rechter-commissaris besloot donderdagochtend dat ze nog zeker veertien dagen vast blijft zitten.

Het incident gebeurde zondag rond 19.30 uur aan de Van Drinenstraat. Het jongetje werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Maandagavond werd bekend dat hij niet in levensgevaar was. Hoewel hij van “vrij hoog” viel, aldus de OM-woordvoerder, is hij inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Hij is opgevangen “in een zorgkader”. Meer details over de situatie geeft het OM niet.

De politie bevestigt berichten in de media dat agenten eerder op de dag ook al langs waren geweest bij het adres, maar wil eveneens niet meer kwijt en verwijst voor verdere berichtgeving naar het OM.

Brand Roosendaal onder controle, wel nog veel rook bij blussen [+foto’s&video]

Foto: SQVision

ROOSENDAAL – De grote brand in een loods op een industrieterrein in Roosendaal is onder controle, meldt een woordvoerster van de veiligheidsregio. De brandweer heeft uitbreiding naar andere panden weten te voorkomen. Bij het nablussen, wat volgens de woordvoerster nog een flinke klus zal zijn, komt wel veel rook vrij. Daardoor kan er overlast ontstaan voor de omgeving.

De veiligheidsregio verwacht dat het nog lang kan duren voordat de brand helemaal uit is. In de loods zit veel brandbaar materiaal.

De brand in de loods waar PET-flessen liggen opgeslagen, ontstond donderdag aan het begin van de middag. Er werd meerdere keren een NL-Alert verstuurd om mensen in de omgeving te waarschuwen om uit de rook te blijven, ramen en deuren te sluiten en mechanische ventilatie uit te zetten. Verkeer op de A17 bij de Brabantse stad kreeg het advies om te rijden via de A16. Niemand raakte door de brand gewond.

GRIP 2

Er werd vanmiddag al snel opgeschaald naar GRIP 2. Bij GRIP 2 krijgt het CoPI-team steun van een extra team: een Regionaal Operationeel Team. Er komt ook andere leiding. De burgemeester stelt een Operationeel Leider aan. De Operationeel Leider neemt namens de burgemeester beslissingen over de inzet van de (hulp)diensten. Het Regionaal Operationeel Team ondersteunt het CoPI door de effectbestrijding over te nemen, en ze bereiden de inzet van een Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) voor.

Jansen: nog geen besluit over Lelylijn en Nedersaksenlijn

DEN HAAG – Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft nog geen definitief besluit genomen over de vraag of de plannen voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn naar de volgende fase kunnen. De twee spoorlijnen moeten de verbinding met en in Noord-Nederland verbeteren, maar de projecten komen miljarden euro’s tekort. “Ik ga er positief verder aan werken”, zegt hij in een verklaring.

Vertegenwoordigers van de provincies kwamen woensdag naar Den Haag voor een overleg over infrastructuur. Friesland, Groningen en Drenthe hoopten daar te horen dat de zogeheten ‘verkenning’ van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn kon beginnen, schrijven diverse media. Dat heeft Jansen tot hun teleurstelling niet toegezegd.

Het is niet bekend wanneer Jansen een concreet besluit neemt. Zijn woordvoerder wil niet zeggen dat de twee spoorlijnen tot die tijd in de ijskast staan. “Mensen zijn hard aan het werk om alle opties op een rij te zetten.” Voor het eind van het jaar is er een nieuw overleg.

Voor de Lelylijn is mogelijk 10 miljard euro meer nodig dan het vorige kabinet opzij heeft gezet. Voor de Nedersaksenlijn staat slechts 85 miljoen euro klaar, tegenover de 1,7 miljard die het project naar verwachting kost. Om de volgende fase in te gaan is zicht op driekwart van de totale kosten nodig, en dat halen beide spoorlijnen bij lange na niet. Jansen liet vorige maand in een debat blijken dat hij weinig ruimte ziet om van de norm af te wijken. “Dan staan er namelijk nog honderd projecten in de wachtrij die precies hetzelfde willen.”

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...