Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 17:38 uur
Home Blog Pagina 13

Rabobank voorziet economische krimp in regio’s met veel industrie

UTRECHT – Regio’s in Nederland met veel industriële bedrijven en landbouwondernemingen krijgen dit jaar te maken met een zeer beperkte groei of zelfs economische krimp, staat in een rapport van Rabobank. “We verwachten krimp in de landbouw, de logistiek, de industrie en met name de bouw. Vooral in de productiesectoren is het economische vooruitzicht dus minder rooskleurig”, stellen de economen.

Het gaat om productieregio’s als Zuidwest-Friesland, Delfzijl en omgeving, Zeeuws-Vlaanderen en de Achterhoek. “Ook Oost-Groningen, Twente, Noord- en Zuid-Limburg en de Brabantse regio’s huisvesten relatief veel industrie en groeien daardoor waarschijnlijk beperkt”, voorziet de bank. Door de verwachte krimp in de machinebouw is ook de economische groei in technologieregio Brainport Eindhoven onzeker. In dit gebied zijn belangrijke techbedrijven actief zoals Philips, ASML en VDL Groep.

Volgens Rabobank kunnen regio’s met veel ICT- en specialistische zakelijke dienstverlening dit jaar juist een groei-impuls verwachten vanuit die sectoren. Uitschieters op dat gebied zijn de regio Den Haag, Utrecht en vooral Groot-Amsterdam. “Deze regio profiteert van de groeiende markt voor specialistische diensten en ondervindt nauwelijks hinder van de krimpende productiesectoren”, concluderen de Rabo-economen.

Groot-Amsterdam

Rabobank verwacht voor dit jaar een bescheiden economische groei van 0,6 procent, waarbij vooral de sectoren zorg, ICT en de specialistische zakelijke dienstverlening het goed zullen doen. Dit betreft onder andere advocatenkantoren, adviesbureaus en notarissen. Samen met ICT, vormen deze bedrijven in en rondom de hoofdstad maar liefst een kwart van de totale economie. Landelijk ligt dit aandeel op slechts 14 procent.

Groot-Amsterdam laat dit jaar naar verwachting verreweg de grootste groei zien met ruim 2 procent. De regio profiteert van “de nabijheid van Schiphol, de vele onderwijsinstellingen die een continue stroom van werknemers leveren, en de hoge dichtheid van kennisnetwerken.”

Het veranderde wagenpark van bedrijven

Wanneer je een eigen bedrijf hebt binnen transport, dan is het natuurlijk logisch dat je met de tijd andere auto’s krijgt. Zo kan het zijn dat je wagenpark in mum van tijd is uitgegroeid of juist is gekrompen door verschillende maatregelen. Zo zijn er voor elk bedrijf wel veranderingen doorgebracht. Het is goed om eens te kijken naar het veranderde wagenpark van bedrijven en hoe je ook je wagenpark anders kunt maken.

1. Leasewagens

Om te beginnen zie je tegenwoordig veel auto’s die op de zaak worden geleased. Een auto leasen is voor bedrijven namelijk erg voordelig, aangezien je te maken hebt met verschillende fiscale voordelen. Zo kun je de rente aftrekken, kun je btw laten afschrijven en nog meer financiële voordelen. Je ziet dus ook op veel wagenparken van bedrijven terug dat er gebruik wordt gemaakt van leasewagens.

Mocht je zelf graag een bedrijfswagen leasen voor je eigen onderneming, dan is het natuurlijk goed om daar achteraan te gaan. Zo kun je gebruikmaken van financial lease. Zo ben je financieel wel verantwoordelijk voor de auto. Je betaalt alsnog maandelijks aan de leasemaatschappij om de auto als het ware af te kopen. Aan het einde van het leasecontract, mag je het voertuig houden, of je mag een andere wagen leasen.

2. Elektrische voertuigen

Het type auto dat je op een wagenpark van bedrijven gaat vinden zijn elektrische voertuigen. Op de meeste bedrijventerreinen vind je ook al veel laadpalen waaraan een elektrische auto kan opladen. Zo zijn er veel bedrijven die het belangrijk vinden om mee te gaan met het milieu en daarom is een elektrische auto een goede uitkomst. Naast dat je elektrisch kunt rijden met een auto, kan dit natuurlijk ook met een bestelbus of een ander vrachtbusje. Op die manier kun je zuinig omgaan met de wereld en nadenken over het milieu.

Een ander voordeel van elektrisch rijden is dat het wel een stukje goedkoper is dan benzine of diesel. Zo betaal je alleen voor de stroom waarmee je de auto gaat opladen. Dat is ook de enige brandstof die je gebruikt voor die auto. Tegenwoordig kun je je auto al snel opladen, waardoor je niet zo lang hoeft te wachten voordat je je weg weer kunt vervolgen.

3. Vrachtwagens

Ook zijn er op wagenparken vaak wel vrachtwagens te vinden die overal en nergens heen rijden. Met vrachtwagens is er in de afgelopen jaren veel veranderd. Het begon namelijk met ouderwetse cabines en ook oudere motoren. Tegenwoordig is alles een stuk beter gemaakt voor de vrachtwagenchauffeur zelf, maar ook voor de vrachtwagen zelf. Zo heeft elke vrachtwagen tegenwoordig een airco, de meesten kunnen gebruikmaken van een koelkast onderweg en ze hebben ook een prettige slaapplaats.

Op die manier is er dus voor een vrachtwagen ook al veel veranderd. Ook zijn de vrachtwagens nu minder vervuilend dan tien jaar geleden. Toch blijft een vrachtwagen wel vervuilend en dat komt door zijn uitlaatgassen. Op het wagenpark blijf je toch wel vrachtwagens zien en zeker als je een transportbedrijf hebt is dit natuurlijk onmisbaar.

4. De toekomst

Op het wagenpark van veel bedrijven moet ook veel worden veranderd in de toekomst. Zo moeten bedrijfswagens in veel verschillende steden geen vervuiling meer mogen achterlaten. Zo worden er veel emissievrije zones ingesteld. In deze zone mogen er geen auto’s rijden met schadelijke uitlaatgassen. Dit wordt ingesteld om de stad te helpen om gezonder te worden, maar ook met het oog op het milieu. Veel wagenparken staan nog vol met bedrijfsbussen die wel schadelijke uitlaatgassen hebben. Zij moeten er dus voor zorgen dat dit in de toekomst wel anders wordt. Op die manier mogen ze blijven staan en gaan waar ze maar willen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Dode bij ongeval op N367 bij Oude Pekela

Politie

OUDE PEKELA – Op de N367 bij Oude Pekela in Groningen is woensdagavond een dode gevallen bij een ernstig verkeersongeval rond 23.30 uur, meldt de politie. Twee andere mensen raakten gewond.

Twee personenauto’s botsten op elkaar. Voor een van de inzittenden mocht hulpverlening niet meer baten. Het gaat om een 45-jarige man uit Winschoten. Hij overleed op de plek van het ongeluk.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeval.

Helft 65-jarigen aan het werk

DEN HAAG – Het percentage werkende 65-jarigen is toegenomen van 14,9 in het tweede kwartaal van 2013 naar 49,6 in het tweede kwartaal van 2024. Sinds de start van de reeks in 2013 neemt de nettoarbeidsparticipatie van 55-plussers toe. Het afgelopen jaar nam bij 55- tot 60-jarigen de arbeidsparticipatie licht af. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De arbeidsparticipatie van 55-plussers is de afgelopen jaren sterk toegenomen, onder andere door een stijging van de AOW-leeftijd. In 2013 werd deze verhoogd naar 65 jaar plus één maand, en inmiddels ligt de AOW-leeftijd op 67 jaar. Daardoor was de toename van het aandeel werkenden bij 65- en 66-jarigen sinds 2013 het sterkst, en ook het laatste jaar nam dit nog sterk toe.

Bij 60- tot 65-jarigen nam de arbeidsparticipatie ook nog verder toe, naar 69,0 procent in het tweede kwartaal van 2024. Bij 55- tot 60-jarigen daalde de nettoarbeidsparticipatie het afgelopen jaar licht, van 82,4 procent in het tweede kwartaal van 2023 naar 81,2 procent in het tweede kwartaal van 2024.

65-jarigen werken vooral in grote deeltijdbaan of voltijdbaan

Vooral het aantal 65-jarigen met een grote deeltijdbaan van 20 tot 35 uur per week of met een voltijdbaan van 35 uur of meer, is toegenomen. Deze groepen waren in het tweede kwartaal van 2024 ongeveer even groot, met 42 duizend en 46 duizend werkenden. Het aantal met een kleine deeltijdbaan (23 duizend) is veel minder toegenomen sinds 2013.

De toename van het aantal werkende 65-jarigen was vooral bij mensen met een vaste arbeidsrelatie. Deze groep nam toe van 5 duizend in het tweede kwartaal van 2013 naar 70 duizend werknemers in het afgelopen kwartaal. Het aantal zelfstandigen groeide naar 30 duizend, het aantal werknemers met een flexibele arbeidsrelatie nam niet toe.

Arbeidsparticipatie hoogst bij hbo- of wo-geschoolden

Hbo- en universitair geschoolden van 55 jaar of ouder zijn vaker werkzaam dan mensen van dezelfde leeftijd zonder een dergelijk diploma. Bij 55- tot 60-jarigen hadden bijna 9 op de 10 hbo- of universitair geschoolden betaald werk, tegenover bijna 7 op de 10 mensen met een vmbo-diploma of daarmee vergelijkbaar.

Bij 70- tot 75-jarigen is de arbeidsparticipatie een stuk lager met gemiddeld 1 op de 10. Ook in die leeftijdsgroep is de arbeidsparticipatie het hoogst bij mensen met een hbo- of universitair-niveau of daarmee vergelijkbaar.

Grote brand in loods Roosendaal [+foto]

Foto: SQVision

ROOSENDAAL – In het Brabantse Roosendaal is in de nacht van woensdag op donderdag een grote brand uitgebroken in een bedrijfspand. De brandweer heeft kunnen vermijden dat de brand overslaat naar naastgelegen panden en is de komende uren nog aan het blussen.

De brandweer is iets voor 02.00 uur uitgerukt voor de brand aan de Vaartveld, in een loods van 1000 vierkante meter. Brandweerlui zijn bezig het pand te slopen om zo beter bij de brandhaarden te kunnen komen.

Er is veel rookontwikkeling in de buurt. De brandweer geeft omwonenden de raad ramen en deuren te sluiten en eventueel ventilatiesystemen uit te schakelen bij rookoverlast.

Fabrikant ontplofte walkietalkies: model al jaren uit productie

OSAKA – De Japanse fabrikant van het type walkietalkie waarvan honderden exemplaren zijn ontploft in Libanon, zegt deze apparaten niet meer te maken. Het bedrijf ICOM achter de bewuste IC-V82 meldt dat het de laatste portofoons van dit type tien jaar geleden heeft gemaakt en geleverd.

“De IC-V82 is een portofoon die tussen 2004 en oktober 2014 werd geproduceerd en geëxporteerd, ook naar het Midden-Oosten. Dit werd ongeveer tien jaar geleden beëindigd en sindsdien zijn ze niet meer verkocht vanuit ons bedrijf”, meldt ICOM een dag na de reeks ontploffingen.

Het Libanese ministerie van Volksgezondheid meldde woensdagavond dat twintig mensen zijn overleden door de exploderende walkietalkies. Meer dan 450 anderen raakten gewond. Meerdere media meldden dat het om IC-V82-portofoons ging.

Radio-apparatuur

ICOM zegt dat de batterijen voor deze apparaten ook al jaren niet meer gemaakt worden. Alle radio-apparatuur, zoals portofoons, laat het Japanse bedrijf maken door zijn dochteronderneming Wakayama. ICOM zegt er streng op toe te zien dat geen andere onderdelen in die producten worden verwerkt dan het bedrijf voorschrijft.

Een dag voordat de walkietalkies in Libanon ontploften, explodeerden honderden piepers die veel door leden van de militante groepering Hezbollah werden gebruikt.

Twee gewonden bij schietincident in Groningen

GRONINGEN – In Groningen zijn twee mensen gewond geraakt bij een conflict en schietincident, meldt de politie. Er zijn nog geen aanhoudingen verricht.

De politie kreeg rond 22.00 uur melding van het incident dat gebeurde op De Kring in het zuidwesten van de stad. De politie doet onderzoek.

Federal Reserve verlaagt rente in VS voor het eerst sinds 2020

WASHINGTON – De Federal Reserve heeft de rente in de Verenigde Staten voor het eerst sinds 2020 verlaagd. Met de lagere leenkosten wil de Amerikaanse centrale bank de grootste economie ter wereld ondersteunen, nu de strijd tegen de inflatie lijkt te zijn gestreden. De Fed besloot uiteindelijk om het rentetarief te verlagen met een half procentpunt naar een niveau van tussen de 4,75 en 5,00 procent.

Een meerderheid van de analisten had ook gerekend op een verlaging van een half procentpunt. Algemeen werd al verwacht dat de Fed de rente zou gaan verlagen. Fed-voorzitter Jerome Powell had eind augustus al aangegeven dat de tijd daarvoor was aangebroken. Over de omvang van de rentestap liepen de verwachtingen echter wel uiteen.

De vorige keer dat de Fed de rente wijzigde was in juli 2023. Toen ging de rente omhoog naar het niveau van tussen de 5,25 en 5,50 procent. Dat was het hoogste niveau sinds 2001. De centrale bank hield de rente ruim een jaar lang op dat hoge niveau om er zeker van te zijn dat de inflatie zich weer richting de doelstelling van 2 procent zou bewegen.

Vorige week bleek dat de inflatie in de VS in augustus is afgekoeld tot 2,5 procent, van 2,9 procent een maand eerder. Dat is het laagste niveau sinds februari 2021. De zogeheten kerninflatie, waarin de schommelende prijzen voor voedsel en energie niet worden meegenomen, bleef echter wel hoog en bedroeg 3,2 procent.

De beleidsmakers van de Fed waren het unaniem eens over de verlaging van rente, meldt de centrale bank. Over de omvang van de verlaging waren de meningen echter verdeeld: een van de beleidsmakers gaf de voorkeur aan een kleinere stap van een kwart procentpunt.

Fed-voorzitter Powell zei na afloop van de tweedaagse rentevergadering dat de centrale bank “vergadering voor vergadering” nieuwe besluiten zal nemen. “We kunnen versnellen als het nodig is, we kunnen vertragen als het nodig is en we kunnen pauzeren als het nodig is”, aldus Powell. Hij benadrukte dan ook dat niet verondersteld moet worden dat de verlaging van de rente met een half procentpunt “het nieuwe tempo” zal zijn. “We herijken het beleid in de loop van de tijd, in het tempo dat we geschikt achten.”

Dodental loopt op na nieuwe explosies in Libanon

BEIROET – In Libanon zijn woensdag zeker twintig doden gevallen door exploderende walkietalkies, meldt het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Het aantal gewonden ligt boven de 450.

Het Libanese Rode Kruis meldde op X met dertig ambulanceteams te reageren op explosies in verschillende gebieden, waaronder in het zuiden van Libanon en de Bekavallei, een bolwerk van Hezbollah. Een verslaggever van persbureau Reuters in Beiroet zag leden van Hezbollah haastig de batterijen uit walkietalkies halen die niet waren ontploft en de onderdelen in metalen vaten gooien.

De militante groepering gebruikt oude communicatieapparatuur in een poging om de Israëlische surveillance van mobiele telefoons te omzeilen. Een veiligheidsbron meldt dat de walkietalkies vijf maanden geleden waren gekocht. De piepers zouden op ongeveer hetzelfde moment zijn aangeschaft.

De ontploffingen komen een dag nadat piepers, die door militante groep Hezbollah werden gebruikt, tegelijkertijd waren geëxplodeerd. Daardoor kwamen volgens het ministerie zeker twaalf mensen om het leven en raakten bijna 3000 mensen gewond. Onder de gewonden is de Iraanse ambassadeur. Hezbollah, de Libanese regering en Iran houden Israël verantwoordelijk. Dat land houdt zich vooralsnog stil als het gaat om de explosies in Libanon.

Israël en Hezbollah vallen elkaar vrijwel dagelijks aan sinds de oorlog in de Gazastrook uitbrak. Hezbollah valt Israël aan als teken van steun aan Hamas. Beide groeperingen worden gesteund door Iran. De Verenigde Staten ontkennen betrokkenheid bij de explosies en zeggen escalatie te willen voorkomen met diplomatie.

VN-Veiligheidsraad overlegt vrijdag over explosies Libanon

NEW YORK – De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties komt vrijdag om 21.00 uur Nederlandse tijd samen voor een overleg over de dodelijke explosies in Libanon. Huidig voorzitter Slovenië meldt dat Algerije namens Arabische staten een verzoek hierover had ingediend.

Dinsdag ontploften piepers die door Hezbollah werden gebruikt als communicatiemiddel. De militante beweging houdt Israël verantwoordelijk voor de explosies. Het Libanese ministerie van Volksgezondheid meldde twaalf doden en bijna 3000 gewonden. Woensdag volgde een nieuwe reeks explosies, waarbij walkietalkies ontploften met eveneens doden en gewonden tot gevolg.

VN-topman António Guterres waarschuwde woensdag dat de explosies een “ernstig risico vormen op een dramatische escalatie in Libanon” en dat dit vermeden moet worden. Hij zei ook dat de logica achter deze explosies een preventieve aanval lijkt te zijn voor een grote militaire operatie. Guterres roept alle betrokkenen op tot maximale terughoudendheid om verdere escalatie te voorkomen.

De VN-Veiligheidsraad bestaat uit vijf permanente leden (China, Frankrijk, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) en tien leden die door de Algemene Vergadering van de VN worden gekozen voor een periode van twee jaar. Die laatste groep bestaat momenteel uit Algerije, Ecuador, Guyana, Japan, Malta, Mozambique, Sierra Leone, Slovenië, Zuid-Korea en Zwitserland.

Yeşilgöz: brief opt-out had serieuzer en diplomatieker gemoeten

DEN HAAG – Het kabinet had meer tijd moeten nemen om Brussel op de hoogte te brengen van de wens tot een opt-out op het migratiebeleid, vindt Dilan Yeşilgöz. Het had wat de VVD-leider betreft “serieuzer en diplomatieker” gekund. Ze had liever gehad “dat het kabinet het idee van een opt-out had besproken in Europa, daar medestanders had gezocht, daar het gesprek was aangegaan.”

De politica hoopt dat het kabinet beseft dat je “via diplomatie dingen bereikt in Europa, en niet via briefjes.” Asielminister Marjolein Faber zei woensdagochtend op X dat ze de Europese Commissie in een brief heeft laten weten dat Nederland een opt-out op het migratiebeleid wil, mocht het EU-migratiebeleid op termijn worden herzien. Dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Gevraagd naar de kritiek zei Faber: “Op zich is het gewoon heel duidelijk. We hebben aangegeven dat wij een opt-out willen.” De PVV-bewindsvrouw blijft erbij dat het plan haalbaar is, ondanks de vraagtekens die oppositiepartijen hierbij zetten. Verder wilde Faber niet ingaan op de opmerkingen van Yeşilgöz. “Ik ga verder niet iets zeggen over de fractievoorzitter van de VVD, dat laat ik aan haar.”

Bontenbal: moeilijker zo dingen voor elkaar te krijgen

Vooral vanuit de oppositie kwam kritiek op de voornemens van het kabinet. Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) vindt dat het kabinet een verkeerde houding heeft richting Brussel om uitzonderingen te bedingen op het asiel-, maar ook het landbouwbeleid. “Als je iets wil halen in Brussel moet je ook iets brengen”, zei de voormalige Eurocommissaris tijdens het debat na Prinsjesdag. Hij ziet “totaal niet” wat het kabinet de Europese Unie te bieden heeft. “Doe dat verstandiger, doe dat subtieler”, luidde zijn verzoek.

Nederland stond in de jaren onder premier Mark Rutte “echt op de kaart” in Europa, vindt Henri Bontenbal. De CDA-leider denkt dan specifiek aan de rol van de voormalig premier bij de onderhandelingen over het Europese migratiepact. Hij vreest dat het kabinet deze positie verspeelt. Het wordt moeilijker voor premier Dick Schoof “om dingen voor elkaar te krijgen als we ons zo gaan gedragen”, zei Bontenbal verwijzend naar de brief van Faber.

Andere koers

Yeşilgöz gaf toe dat dit kabinet in Europa “af en toe” een andere koers kiest. “Waar het om gaat, is dat we ons eigen belang in de context van Europa verdedigen” Ze vindt dat Schoof en ministers als Ruben Brekelmans (Defensie) Nederland er goed op hebben gezet in hun eerste maanden in functie.

VS klagen Grace Ocean en Synergy Marine aan voor schade brugramp Baltimore

BALTIMORE – Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft een rechtszaak aangespannen tegen de eigenaar en exploitant van de Dali, het vrachtschip dat een halfjaar geleden tegen een brug in de Amerikaanse stad Baltimore aanvoer. Het ministerie eist ruim 100 miljoen dollar van de bedrijven Grace Ocean en Synergy Marine.

Het onder Singaporese vlag varende schip blokkeerde een van de drukste havens van Amerika sinds het op 26 maart elektriciteitsproblemen kreeg en tegen een steunkolom van de brug botste. Daardoor stortte de brug in en kwamen zes arbeiders om het leven. Het geëiste bedrag moet de kosten dekken die de overheid heeft gemaakt voor herstelwerkzaamheden.

“Degenen die verantwoordelijk zijn voor het schip moeten volledig aansprakelijk worden gesteld voor de catastrofale schade die ze hebben veroorzaakt en er moeten straffen worden opgelegd om dergelijk wangedrag af te schrikken”, staat in de aanklacht. Het ministerie beweert verder dat “een slecht voorbereide bemanning op een absoluut niet zeewaardig schip stuurde om de waterwegen van de Verenigde Staten te bevaren”.

“Het ministerie van Justitie is vastbesloten om ervoor te zorgen dat degenen die verantwoordelijk zijn voor de vernietiging van de Francis Scott Key Bridge ter verantwoording worden geroepen”, aldus procureur-generaal Merrick Garland in een verklaring.

“Met deze civiele claim wil het ministerie van Justitie ervoor zorgen dat de kosten voor het vrijmaken van het kanaal en het heropenen van de haven van Baltimore worden gedragen door de bedrijven die het ongeluk hebben veroorzaakt, en niet door de Amerikaanse belastingbetaler.”

China hackte honderdduizenden slimme apparaten, waarschuwt FBI

WASHINGTON – Chinese staatshackers hebben meer dan 260.000 apparaten gehackt om ze te kunnen gebruiken voor grote cyberaanvallen, waarschuwen de autoriteiten van de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Daaronder zijn volgens de diensten ongeveer 2700 apparaten in Nederland. Het Nationaal Cyber Security Centrum van het Nederlandse ministerie van Justitie en Veiligheid meldt ook dat enkele duizenden apparaten in Nederland zijn getroffen.

Volgens de Amerikaanse FBI richtten de hackers zich onder meer op routers, firewalls, opslagapparaten en slimme apparaten die aan internet gekoppeld zijn, zoals bewakingscamera’s en webcams. In de Verenigde Staten zouden 126.000 apparaten zijn getroffen. Daarna volgen Vietnam met 21.100 apparaten en Duitsland met 18.900. In China zou het om 2600 apparaten gaan. Behalve in Europa, Noord-Amerika en Azië zouden ook in Zuid-Amerika, Afrika en Australië apparaten zijn gekaapt.

De aanval wordt toegeschreven aan een organisatie die Beijing Integrity Technology Group wordt genoemd, een cybersecuritybedrijf dat beursgenoteerd is. Er zouden bij de onderneming zo’n vijfhonderd mensen werken. Die zou banden hebben met de Chinese regering. De hackers zouden gebruikmaken van dezelfde technieken en methodes als Chinese cyberspionnen. Die groep staatshackers wordt door cyberbeveiligers onder meer Flax Typhoon, Ethereal Panda of RedJuliett genoemd.

Het Nationaal Cyber Security Centrum roept gebruikers van zulke apparaten op om de software te updaten. Eigenaren van gekaapte apparaten worden “waar mogelijk” op de hoogte gebracht, maar “dit betreft slechts een deel van de totale hoeveelheid getroffen apparaten in Nederland”.

Het gaat om lukraak gehackte apparaten die werden gebruikt om offensieve cyberoperaties uit te voeren, aldus een Europese inlichtingendienst die de Amerikaanse uitkomsten bevestigt. De gekaapte apparaten zouden niet zijn gebruikt bij aanvallen op Nederlandse doelen. Volgens de inlichtingendienst spioneert China steeds vaker via Chinese bedrijven die dan ook zelfstandig computers kraken.

Te lang, te snel, slechte ladingzekering en zonder markeringen onderweg [+foto]

Foto: Duitse Politie

LEUN – De Duitse politie zagen dinsdagochtend (17 september 2024) een zwaar transport op de B49 nabij Leun richting Limburg rijden. De vrachtwagen was beladen met een ondergrondse tank van 100.000 liter.

Omdat de tank met slechts zes spanbanden was vastgezet, hield de politie het zware transport tegen en controleerde deze. De wetshandhavers ontdekten verschillende overtredingen.

Zo was de ondergrondse tank met te weinig spanbanden vastgezet. Ook de gebruikte spanbanden waren defect en vertoonden scheuren.

Bovendien overschreed het zware transport de maximaal toegestane lengte van 22 meter met bijna een meter.

Bovendien reed het voertuig 13 km/uur sneller dan de maximaal toegestane snelheid voor een dergelijk transport. De agenten ontdekten ook dat de benodigde markeringen voor zwaar transport en aanvullende veiligheidsmaterialen niet aanwezig waren of gebrekkig waren.

Vanwege de vastgestelde gebreken verboden de agenten verder rijden totdat deze waren verholpen. Ze startten een boeteprocedure tegen de chauffeur en een procedure tegen de eigenaar van de vrachtwagen.

Kapotte vrachtwagen veroorzaakt verkeerschaos in Bunschoten [+foto]

Foto: Keistadnieuws

BUNSCHOTEN – Woensdagmiddag 18 september is een grote verkeerschaos ontstaan op de Amersfoortseweg in Bunschoten, een drukke verkeersader tussen Bunschoten en Amersfoort.

Een vrachtwagen kwam, door een onbekend probleem, stil te staan midden op een rotonde. De vrachtwagen, met Pools kenteken, kon tot nu toe niet worden gerepareerd door de chauffeur.

Dit veroorzaakt aanzienlijke verkeershinder. Auto’s kunnen met moeite langs de stilstaande vrachtwagen manoeuvreren. Sommige automobilisten raken echter geïrriteerd en beginnen te toeteren, rijden over de verkeerde rijbaan of zelfs over het gras.

Vrachtwagens hebben nog meer moeite om erlangs te komen. Met veel moeite slagen sommige vrachtwagenchauffeurs erin om langs het obstakel te rijden. Een visboer moest zelfs zijn verkoopwagen loskoppelen om door te kunnen. Andere vrachtwagenchauffeurs durven het risico niet te nemen en wachten ter plaatse.

Op dit moment zijn veel markthandelaren met hun vrachtwagens onderweg terug van de markt, waardoor veel vrachtwagens in de file staan te wachten. De lijnbus richting Amersfoort kon met moeite passeren, terwijl de lijnbus richting Bunschoten zijn passagiers op de weg moest laten uitstappen vanwege de verkeersopstopping.

Verschillende voorbijgangers probeerden te helpen met het regelen van het verkeer, maar desondanks blijft het een verkeerschaos en ontstaan er files. Bij het kruispunt ter hoogte van Polynorm ontstaan gevaarlijke situaties doordat het verkeer vaststaat, terwijl de verkeerslichten op groen springen en de weggebruikers niet verder kunnen door de filevorming.

LAATSTE NIEUWS

Nieuwe voorzitter OV-NL: Hatte van der Woude

De branchevereniging van het openbaar vervoer, OV-NL, heeft Hatte van der Woude benoemd tot haar nieuwe voorzitter. Het voormalig Tweede Kamerlid en wethouder uit...
×