Clicky

zondag 22 september 2024 - 23:31 uur
Home Blog Pagina 129

Maandenlang hinder op A15 Ridderkerk-Deil door werk aan de weg

A15

RIDDERKERK – Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers voor grote hinder en lange afsluitingen op snelweg A15 tussen Ridderkerk en Deil. Het werk begint vrijdagavond en duurt naar verwachting tot 28 oktober.

Het asfalt wordt in verschillende fases vernieuwd en de weg moet daardoor meermalen dicht. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot meer dan een uur.

Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers tijdens de werkzaamheden niet aan te sluiten in de file en thuis te werken of anders te reizen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.

Zowel doordeweeks als in het weekend wordt gewerkt. De weekafsluitingen starten vrijdagavond met een week lang wegwerkzaamheden tussen knooppunt Gorinchem in de richting van knooppunt Deil.

Daarna volgen tot en met donderdag 22 augustus nog meer werkzaamheden en afsluitingen. Rijkswaterstaat zegt dat de weg altijd in één rijrichting openblijft, terwijl in de andere rijrichting gewerkt wordt.

Na de weekafsluitingen is de A15 nog verschillende weekenden dicht.

Inleveren plastic flesjes moet aantrekkelijker: vijf lasten onder dwangsom voor Verpact

Foto: Adobe Stock

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) moet het voor consumenten aantrekkelijker en makkelijker worden om plastic drankflessen in te leveren. Dit is de kern van last onder dwangsom die de ILT heeft opgelegd aan Stichting Verpact.

Verpact is onder meer verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van plastic flesjes en moet minstens 90 procent van de plastic flesjes inzamelen, zodat producenten het materiaal opnieuw kunnen gebruiken. Deze wettelijke inzamelnorm geldt sinds 2022 en haalt Verpact bij lange na niet. Daarmee overtreedt de stichting al geruime tijd de wet.

Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet.

In 2022 werd slechts 68 procent ingezameld. Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet. Ook in 2023 lijkt Verpact de norm opnieuw niet te halen. De last moet ervoor zorgen dat Verpact maatregelen neemt om aan haar verplichtingen te voldoen: het behalen van de inzamelnorm.

Een last onder dwangsom is een instrument van de toezichthouder om ervoor te zorgen dat de overtreder een overtreding beëindigt, voorkomt of zorgt dat er in de toekomst geen overtreding meer plaatsvindt. Als de overtreder de last niet of niet op tijd uitvoert dan moet hij een dwangsom betalen. Een dwangsom is dus geen boete, maar een prikkel voor de overtreder om de last uit te voeren. De ILT int pas een dwangsom wanneer de overtreder niet aan de opgelegde last heeft voldaan.

Maatschappelijke schade

De afgelopen 3 jaar is ruim € 370 miljoen aan statiegeld niet uitgekeerd en blijven liggen bij de producenten. Naast de economische schade voor de consument is er ook milieuschade ontstaan door het niet halen van de inzamelnorm. Door deze maatschappelijke schade heeft de ILT besloten om een last onder dwangsom te stellen die in verhouding staat tot het geld dat omgaat in het statiegeldsysteem en de maatschappelijke schade die voorkomen had kunnen worden. Het doel van de ILT is dat er zo snel mogelijk een goed inzamelsysteem komt, waarmee het wettelijk percentage kan worden gerealiseerd en wat de maatschappelijke schade decimeert. De last onder dwangsom is opgebouwd uit 5 deellasten.

Hoogte statiegeld

Verpact is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem in Nederland en kan de hoogte van het statiegeld vaststellen. Uit consumentenonderzoek dat Verpact begin 2023 liet uitvoeren, blijkt dat een verhoging van het statiegeld een overduidelijke stimulans voor de consument is om meer plastic flesjes in te leveren. Verpact heeft echter nagelaten te onderzoeken hoe hoog het statiegeld precies moet zijn, zodat meer consumenten hun plastic flesjes inleveren. De ILT wil nu dat Verpact onderzoek doet naar de hoogte van het statiegeld. De stichting krijgt tot uiterlijk 4 oktober 2024 de tijd om het onderzoek uit te voeren.

Makkelijker maken

De andere lasten die de ILT aan de stichting heeft opgelegd, zien toe op het voor de consument makkelijker en aantrekkelijker maken om flesjes in te leveren. Verpact gaf zelf aan dat er op 1 juli 2021 bij de start van het statiegeldsysteem 12.000 inleverpunten nodig waren. Begin 2023 waren er nog maar 4.140 gerealiseerd. De ILT gelast nu dat Verpact vóór 1 januari 2027 minimaal 5.400 extra uitbetalende inleverpunten moet realiseren. Vanaf deze datum moet Verpact per 4 weken voor elk niet gerealiseerd inleverpunt € 25.000 betalen.

Ook moet Verpact onderzoeken hoe zij beschadigde flessen kan innemen met terugbetaling van het statiegeld. Dat dit nu niet kan, is een grote ergernis van de consument. De ILT verwacht uiterlijk 1 november 2024 de resultaten van het onderzoek naar de innamemogelijkheden te ontvangen. Wanneer deze datum niet wordt gehaald, moet Verpact een dwangsom van € 625.000 per week betalen. Dit geldt voor een periode van maximaal 16 weken.

Terugbetalen

Verpact moet daarnaast onderzoeken wat consumenten vinden van de manier waarop de verschillende inleverpunten het statiegeld terugbetalen. De uitkomsten van dit onderzoek moet Verpact op 4 oktober 2024 aan de ILT verstrekken. Als de ILT op deze datum geen rapport ontvangt, moet Verpact een dwangsom van € 2,5 miljoen per week betalen zolang zij de last niet uitvoert. Dit geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

Digitaal overzicht inleverpunten

Ten slotte moet Verpact het voor consumenten makkelijker maken om inleverpunten bij hen in de buurt te vinden. Uiterlijk op 4 oktober 2024 moeten de consumenten de inleverpunten online kunnen vinden. Zo niet, dan moet Verpact een dwangsom van € 2,5 miljoen per week betalen zolang zij de last niet uitvoert. Dit geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

Besluit beheer verpakkingen

In Nederland zit statiegeld op plastic flesjes en blikjes. Dit is geregeld in het Besluit beheer verpakkingen 2014, waarin maatregelen staan om de hoeveelheid verpakkingsafval zoveel mogelijk te beperken. De ILT houdt hier toezicht op. Het doel van inzamelen is om het gebruik van plastic te verminderen, zwerfafval te voorkomen en grondstoffen te hergebruiken. Dit draagt bij aan een circulaire economie. Nederland wil in 2030 het gebruik van grondstoffen halveren en in 2050 een geheel circulaire economie hebben.

X van Elon Musk volgens Brussel in de fout met blauwe vinkjes

X

BRUSSEL – Socialmediabedrijf X van Elon Musk misleidt volgens de Europese Commissie gebruikers met zijn blauwe vinkjes. Daarmee overtreedt het platform, voorheen bekend als Twitter, de Europese regels. X krijgt van Brussel nu een formele waarschuwing en mogelijk volgt later nog een hoge boete.

De Europese toezichthouders zijn ontevreden over het systeem van de blauwe vinkjes, aangezien iedereen die daarvoor wil betalen tegenwoordig zo’n vinkje kan krijgen. Voorheen was het een teken dat een bepaald account daadwerkelijk van een beroemd persoon was. Kwaadwillenden kunnen zich nu dus makkelijk voordoen als iemand anders en gebruikers om de tuin leiden.

De commissie beschuldigde X ook van het niet naleven van de regels voor openheid over reclame, omdat het platform “geen doorzoekbare en betrouwbare” advertentiedatabase biedt. Daarnaast verleent X onderzoekers volgens Brussel geen toegang tot bepaalde gegevens, terwijl dit wel zou moeten.

Digital Services Act

De formele waarschuwing vloeit voort uit de Digital Services Act (DSA). Dat is een Europese wet die platforms als X, Instagram, TikTok en Facebook dwingt meer te doen aan het toezicht op onlinecontent die gebruikers de wereld in sturen. Zo moeten ze maatregelen nemen tegen bijvoorbeeld nepnieuws, terroristische oproepen en onlinehaat.

Het platform kreeg al meerdere waarschuwingen uit Brussel sinds Musk, zelfverklaard voorvechter van het onbegrensde vrije woord, het bedrijf overnam. In december ging Brussel een stap verder met de aankondiging “met voorrang” onderzoek te doen naar het platform. Een volgende stap kan een boete zijn.

Veranderingen eisen

“X heeft nu het recht om zich te verdedigen, maar als onze mening wordt bevestigd, zullen we boetes opleggen en aanzienlijke veranderingen eisen”, zegt eurocommissaris Thierry Breton. Als X een boete krijgt, kan die hoog uitpakken. Boetes op grond van de DSA kunnen oplopen tot 6 procent van de totale wereldwijde jaaromzet van een bedrijf.

Enkele uren na de bekendmaking wekte Musk de suggestie naar de rechter te stappen. “We kijken uit naar een zeer openbaar gevecht in de rechtszaal, zodat Europeanen de waarheid kunnen kennen”, schreef hij op X in een reactie op Bretons bericht.

Maximale straf en PIJ-Maatregel geëist voor doden man op NDSM-Plein in Amsterdam

AMSTERDAM – Tegen twee jongens (14 en 16 jaar) heeft het OM de maximale jeugddetentie van één jaar geëist en de PIJ-maatregel, de zgn. jeugd-TBS.

Het OM verdenkt de jongens van doodslag, poging moord en vijf (pogingen tot) straatroven. De ernstige feiten zouden binnen één week zijn gebeurd in Amsterdam-Noord en Tilburg. De jongens waren toen 13 en 15 jaar oud.

In een paar dagen tijd hebben de twee een spoor van geweld en vernieling achtergelaten, zei de officier van justitie voor de Amsterdamse kinderrechter in de strafzaak tegen beide jongens. Het meest ernstige feit speelde zich af in de nacht van 26 op 27 augustus 2023.

De gealarmeerde politie treft in die nacht een man aan op het NDSM-Plein in Amsterdam-Noord. Hij ligt op zijn buik met een stoeptegel van bijna twintig kilo op zijn hoofd, naast hem liggen twee stenen. De 42-jarige man leeft nog, maar overlijdt op 1 september 2023 in het ziekenhuis aan zijn verwoningen.

De politie komt beide jongens snel op het spoor door getuigenverklaringen en camerabeelden. Volgens het OM was de oudste verdachte de hele tijd bij het geweldsincident in de nacht aanwezig. Hij zou zich niet aan het geweld hebben onttrokken en een actieve bijdrage hebben geleverd door van dichtbij een steen naar de man te gooien waardoor deze ten val kwam. De jongste verdachte kreeg hierdoor de kans om de man met een steen op zijn voorhoofd te slaan en een stoeptegel op zijn hoofd te gooien.

Deze 14-jarige verdachte zou een dag later vlakbij het station in Tilburg een slapende dakloze man met een aanloop hard tegen zijn hoofd hebben geschopt. De 16-jarige verdachte filmde het voorval en volgens het OM was het geweld tegen de man een afgesproken actie.

De jongste verdachte bekent de trap te hebben gegeven. Volgens hem was het de medeverdachte die met het idee kwam de slapende man tegen het hoofd te schoppen. Hij zou er wiet voor krijgen, verklaarde hij. Het slachtoffer heeft aan de trap zwaar en blijvend letsel overgehouden, waaronder een fractuur aan de jukboog, aangezichtsverlamming en meervoudig tandletsel. Omdat er geen sprake lijkt te zijn van een vooropgezet plan de man te doden, kwalificeert het OM de gewelddadige actie als een poging tot doodslag.

Op hetzelfde station zou de 14-jarige verdachte op 28 augustus een vrouw met een mes hebben bedreigd en gedwongen haar spullen en geld af te geven. Hij probeert de telefoon uit haar hand te trekken, maar ondanks een val op de grond weet zij te ontkomen. Een dag eerder werd ook een poging gedaan een vrouw te beroven. Ditmaal op het NDSM-terrein in Amsterdam. Een vrouw wordt hard tegen haar fiets getrapt, valt en de jongen probeert haar te beroven.

Op 22 augustus lukt een straatroof wel. Rond 05.00 uur wordt een vrouw die op de pont naar Amsterdam Centraal wacht door een groep jongens beroofd van haar telefoon en ongeveer 150 euro. De nacht vóór de doodslag op het NDSM-Plein zouden de twee jongens samen nog twee jonge vrouwen hebben beroofd op het NDSM-terrein, beide vrouwen werden van de fiets getrapt en één van hen is met een mes bedreigd.

Omdat de jongens op het moment van de feiten waarvan ze worden verdacht nog geen zestien jaar waren, kunnen zij maximaal een straf van één jaar krijgen. Vanwege hun leeftijd geeft het OM geen informatie over hun persoonlijke omstandigheden. Op 26 juli doet de rechtbank uitspraak.

Bijna 54.000 ton vracht vervoerd via Brussels Airport afgelopen juni

ZAVENTEM – De gevlogen vrachtvolumes via Brussels Airport zijn in juni met twaalf procent gedaald in vergelijking met juni 2023, naar een totaal van 44.310 ton. Voor het globale vrachtvolume is er een daling van negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, om uit te komen op 53.625 ton.

Het volvrachtsegment kent een daling van 30 procent, terwijl de vracht aan boord van passagiersvluchten met 27 procent flink is toegenomen. De expresdiensten dalen dan weer met 15 procent, en de getruckte volumes stijgen met zo’n 3 procent.

De belangrijkste importregio’s zijn Azië, Afrika en Noord-Amerika. De voornaamste exportregio’s zijn opnieuw Azië, gevolgd door Afrika en Noord-Amerika.

In de eerste jaarhelft van 2024 bleven de cargovolumes stabiel met een lichte daling van 0,5 procent in de totale volumes ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Trailer in brand gevlogen op A28, weg zeker tot 18:00 uur dicht

brand trailer A28 Maarn
Foto: still uit video Rijskwaterstaat

MAARN – Op de A28 ter hoogte van afrit Maarn is vrijdagochtend de trailer van een vrachtwagen in brand gevlogen. De chauffeur wist de trekker op tijd los te koppelen en weg te rijden.

Vanwege de brand en de bestrijding daarvan zijn er twee rijstroken ter hoogte van de afrit Maarn, in de richting van Amersfoort, afgesloten, meldt Rijkswaterstaat op X.

Houd rekening met een flinke vertraging, waarschuwt Rijkswaterstaat.

De afhandeling van de brand gaat nog tot 18:00 uur duren, laat Rijkswaterstaat weten. De trailer was geladen met soja en dit zal moeten worden overgeladen.

Op dit moment, rond 11:30 uur) is de vertraging een half uur. Ook tijdens de avondspits moet je rekening houden met hinder.

OM seponeert aangiftes tegen Mona Keijzer vanwege groepsbelediging

Mona Keijzer

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de aangiftes tegen minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) om groepsbelediging geseponeerd. Een groep van zestien personen deed aangifte nadat Keijzer, toen Kamerlid voor de BBB, op 17 mei in het programma Sophie & Jeroen onder meer had gezegd dat “Jodenhaat bijna onderdeel is van de islamitische cultuur”. Volgens het OM zijn de uitspraken in beginsel strafbaar, maar is een vervolging van de politicus Keijzer in dit geval “in strijd met de vrijheid van meningsuiting”.

Keijzer werd in het programma bevraagd over de plannen in het hoofdlijnenakkoord over strengere eisen voor de integratie van asielmigranten, zoals op het gebied van Holocausteducatie. “Het OM is van oordeel dat de uitlatingen die door Keijzer zijn gedaan op zichzelf beledigend zijn over een groep mensen wegens ras en godsdienst en, ook in de context van het publieke debat, onnodig grievend zijn. Keijzer heeft naar het oordeel van het OM onvoldoende verantwoordelijkheid genomen om te voorkomen dat haar uitingen die zij in de talkshow Sophie & Jeroen heeft gedaan zouden aanzetten tot onverdraagzaamheid. Daarmee concludeert het OM dat Keijzer zich in beginsel schuldig heeft gemaakt aan groepsbelediging.”

Toch stelt het OM dat een vervolging een te grote beperking zou zijn van Keijzers recht op vrijheid van meningsuiting als politicus. “Bij het starten van een strafrechtelijke procedure voor een uitingsdelict moet altijd rekening worden gehouden met de kans op een zogenoemd chilling-effect: het sanctioneren van een uiting kan anderen ervan weerhouden om hun mening te uiten. Dat geldt bij uitstek voor politici.” Het OM benadrukt dat een politicus daarom niet zomaar wordt vervolgd.

Verantwoordelijkheid

Wel benadrukt het OM dat Keijzer de verantwoordelijkheid heeft “om uitingen te vermijden die de voedingsbodem kunnen vormen voor intolerantie en die het respect voor de gelijkwaardigheid van anderen ondergraven. Als politicus zou Keijzer haar woorden zorgvuldig moeten kiezen en haar stellingen moeten onderbouwen, ook tijdens een talkshow op livetelevisie.”

In een hoorzitting met de Tweede Kamer vorige maand zei Keijzer dat ze zich in het tv-programma “vrij genuanceerd” heeft uitgedrukt. Met de opmerking wilde Keijzer niet zeggen dat alle moslims hetzelfde denken, zei ze toen ook.

MDH Rondhout zet nieuwe Scania V8 bosbouwtrekker in

Scania Meulendijks Someren

HEEZE – MDH Rondhout BV uit Heeze nam onlangs een zeer speciaal opgebouwde Scania 590S als 6×4*4 met gestuurde en hefbare naloopas in gebruik. Bijzonder is dat de truck als XT is uitgevoerd met een inschakelbare aandrijving op de vooras.

“MDH Rondhout bv heeft een vestiging in Heeze en een in Duitsland onder de naam MD Holz GmbH”, vertelt directeur/eigenaar Antoon Meulendijks. “Wij zitten al meer dan 80 jaar in de bosbouw en hebben ons ontwikkeld als exploitant van onze eigen bossen en als serviceverlener voor boseigenaren en de houtverwerkende industrie. Onze dienstverlening beslaat het hele werkveld binnen het bosbeheer. Van de planning rond bosaanleg tot eindopstand.”

MDH is hoog gemechaniseerd. “Wij hebben zeven machines die in één handeling een boom kunnen zagen, strippen, afkorten op maat en stapelen. Daarna komt er een andere machine die de stapels het bos uitrijdt naar de bosweg en het hout direct op een bomentrailer laadt, of weer langs de kant opstapelt.

En dan is het beurt aan één van onze tien trucks waarvan nu dus alweer de vierde Scania. Want één van de taken van de nieuwe 590S A6x4*4HA is het uit het bos halen van de geladen trailers en het hout naar de industrie rijden. Dat is best een uitdagende klus. Dat het een Scania moest worden stond voor mij vast en is grotendeels ingegeven door de goede ervaring die ik tot nu toe met het merk heb sinds ik mijn eerste 650 pk V8 kocht. En zeker ook vanwege de topservice van de dealer in Someren. Dat is nog een échte garage waar je een klant bent en geen nummer. En verder is het ook een deel emotie. Want de chauffeur wilde graag een V8. Dat het een 590 werd, komt omdat zo rond de 600 pk voor mij de ideale motorisatie is. Op de weg heb je het niet nodig. Maar op de helling in het bos met een zwaar geladen trailer geeft dat vermogen heel veel extra controle. Daar is het koppel van 3.050 Nm in combinatie met de speciale Opticruise offroad software precies wat je wilt.”

Scania vrachtwagen Meulendijks Someren

“Alleen had een V8 op een zwaar en dus hoger XT chassis nogal wat voeten in aarde. Want daardoor komt de motor ook iets hoger in het frame en dat past standaard weer niet onder de vlakke vloer van de gewenste S cabine. Gelukkig is een Scania zeer modulair te bouwen en als Special order kon er een S cabine geleverd worden met de vloer van een R. Die heeft wel een lage tunnel en daarmee werd het project toch mogelijk.”

“Dat we voor een mechanische inschakelbare voorwielaandrijving gingen, heeft te maken dat we met een hydrodrive ons soms toch nog vastrijden”, vertelt Antoon. “De gewone aandrijving op de vooras kun je sperren. Met een hydrodrive gaat het lang goed, maar als die begint door te slippen verdwijnt alle aandrijfkracht naar het wiel dat het niet op de ondergrond kan overbrengen. Dit is wel wat zwaarder maar uiteindelijk heb je meer te vertellen.”

De truck is verder opgebouwd in een XT uitvoering, dus met een hoge bumper. Dat kan omdat vanwege de N3G toelating, waarbij de FUP onderrijbeveiliging niet gemonteerd hoeft te zijn. “Daardoor hebben we een veel betere oploophoek. Verder hebben we uiteraard een retarder, camera’s en veel licht gemonteerd, want ons werk kan 24 uur per dag doorgaan. De jongens slapen dan ook geregeld in de auto. Een mooie opbergkist achter de cabine, een V8 pakket en Alcoa’s maken het verder af.”

De kernactiviteit van MDH is het kappen en vervoeren van rondhout. “Daarmee bieden wij boseigenaren het onderhoud in een bos zoals bijvoorbeeld het uitdunnen zodat de overige bomen voldoende ruimte krijgen. Maar we werken ook in de omvorming waarbij er complete percelen bestaand bos worden gekapt en opnieuw worden ingepland. Dat is ter bevordering van de biodiversiteit en daarmee de vitaliteit van een bos. Op die manier verwerken wij zo’n 200.000 kubieke meter rondhout per jaar. Dat gaat naar afnemers in de houtverwerkende industrie; van zagerijen, meubel- en timmerfabrieken tot de procenten van spaanplaat, pallets en biomassa.”

“Wat ons bedrijf zo efficiënt maakt, is dat wij een hele hoge productiviteit kunnen koppelen aan zo min mogelijk kilometers. Dankzij speciale software, zien wij op de zaak niet alleen precies de posities van al onze voertuigen en machines, maar weten wij ook op de meter nauwkeurig waar de geproduceerde stapels hout liggen en hoeveel kuub zo’n stapel is. Dus kunnen we onze trucks heel gericht laten rijden en de lading steeds optimaliseren.”

Scania vrachtwagen Meulendijks Someren

Evengoed maakt een MDH truck nog steeds tussen 80 en 100.000 km per jaar. “Waarvan een deel heel spannende offroad”, grinnikt Antoon. “Die zijn natuurlijk het leukste. Toch doen wij tegenwoordig makkelijk zeven tot acht jaar met een auto. Vroeger maar vier tot vijf. Wat dat betreft verloochent een Scania zijn bosrijke Zweedse herkomst niet. En wat natuurlijk ook helpt, is een goed onderhoudscontract. Want alles dat er in een bos kan gebeuren, gebeurt ook een keer. Dan is een goede back-up van je dealer onontbeerlijk.”

Hoge Raad: kabinet kan niet zomaar vluchten op Schiphol minderen

DEN HAAG – Het kabinet kan niet zomaar het aantal vluchten beperken op Schiphol, want bij plannen daartoe moet op grond van Europese regels een speciale procedure worden gevolgd. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld. De tijdelijke maatregel waarmee het vorige kabinet het aantal vluchten op Schiphol wilde inkrimpen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast, voldeed daardoor niet aan de eisen.

Het vorige kabinet had het plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol deze zomer tot 460.000 te beperken, in november al opgeschort. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) bleef erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuitte.

Voor luchtvaartmaatschappijen is de uitspraak van de hoogste rechter nog steeds erg belangrijk. Zij stapten vorige zomer naar de Hoge Raad omdat de conclusies van het hof voor “onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor reizigers en de sector” zouden zorgen.

Tijdelijke maatregel

Eerder oordeelde het gerechtshof dat het kabinet wel degelijk de juiste procedures had doorlopen. Het hof wees erop dat het een tijdelijke maatregel betrof, waardoor het niet nodig zou zijn om de door Brussel vereiste ‘balanced approach’ te volgen.

De Hoge Raad gaat hier niet in mee en benadrukt dat er duidelijke voorwaarden zijn waaraan een overheid moet voldoen om maatregelen voor het tegengaan van geluidshinder te kunnen doorvoeren. Zo moet de impact van zo’n maatregel voor de operationele capaciteit van de betrokken luchthaven zo gering mogelijk zijn. Ook moeten er eerst belanghebbenden worden geraadpleegd, in dit geval onder meer de luchtvaartmaatschappijen.

Schending internationale afspraken

Die maatschappijen stellen dat het ook mogelijk is om de geluidsoverlast te beperken door bijvoorbeeld met nieuwere vliegtuigen te gaan vliegen. Daardoor zou schoner, stiller en zuiniger kunnen worden gevlogen, en zou het beperken van het aantal vluchten helemaal niet nodig zijn.

Europees transportcommissaris Adina Vălean uitte in het najaar al haar zorgen over de krimpmaatregel, omdat die strijdig zou zijn met het Europees recht. Het Amerikaanse transportministerie liet op zijn beurt weten dat het de opgelegde krimp, die ook Amerikaanse maatschappijen hard zou raken, beschouwde als een schending van internationale afspraken. Daardoor dreigden ook landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de Verenigde Staten in het gedrang te komen.

DAF breidt Plug & Play uit voor maximale efficiëntie

EINDHOVEN – Vanuit de DAF Transport Efficiency filosofie vergroot DAF Trucks de opbouwvriendelijkheid van zijn Nieuwe Generatie DAF bakwagens verder. Hiertoe breidt de Nederlandse vrachtwagenfabrikant zijn revolutionaire Plug & Play programma uit, verhoogt het de laadvermogens met tot wel 160 kilogram en biedt het nieuwe opties voor de gatenpatronen van de chassisbalken.

DAF introduceerde vorig jaar het Plug & Play-programma, tegelijk met de introductie van de volledige serie dubbel aangedreven trekkers en bakwagens voor off-road en on-road toepassingen. Het Plug & Play-programma werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met 25 toonaangevende Europese carrosseriebouwers om het specificeren, bestellen en opbouwen van bakwagens te optimaliseren.

First-time-right

Het programma maakt het voor transporteur, opbouwer en dealer mogelijk om samen eenvoudig vooraf gespecificeerde en op maat gemaakte plug-and-play opbouwmogelijkheden te selecteren in het ordersysteem van DAF.

Het achterliggende idee is dat het ‘huwelijk’ van een opbouw met het DAF-chassis zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Na het monteren van een opbouw op het chassis (op de af-fabriek gemonteerde carrosseriebevestigingsmodules) worden de connectoren aangesloten en is de opbouw meteen klaar voor gebruik.

Om dit mogelijk te maken, kunnen DAF-bakwagenchassis volledig voorbereid de fabriek verlaten. Dat maakt snelle montage en een hoogwaardige en foutloze first-time-right integratie van de opbouw en het voertuig mogelijk.

Plug & Play voor iedereen

DAF breidt nu zijn unieke DAF Plug & Play-programma uit met een serie universele af-fabriek voorbereidingen voor alle andere dan de 25 opbouwers waarmee al een samenwerking is. Deze universele plug & play opties zijn beschikbaar voor de montage van vijf specifieke opbouwen: haakarmen, kranen, kippers, mixers en skiploaders.

Cornelis van der Lee, Director Rigid and Vocational Trucks bij DAF Trucks, daarover: “Deze typen opbouwen zijn goed voor ongeveer 90% van de markt. Nu kunnen klanten en dealers samen met vrijwel elke opbouwer aangeven welke universele af-fabriek voorbereidingen er nodig zijn voor een ultrasnelle montage van de opbouw. Niet alleen het chassis kan worden geprepareerd, DAF zorgt ook voor de juiste plaatsing van de connectoren. Hierdoor zullen het informatiedisplay op het dashboard (‘DIP’) en de schakelaars in de cabine meteen communiceren met de opbouw. Dat zorgt voor een sterk verminderde doorlooptijd bij de opbouwer. Hierdoor kunnen nieuw bestelde Nieuwe Generatie DAF-bakwagens veel eerder worden ingezet. DAF loopt voorop in de opbouwvriendelijkheid.”

Duidelijke gewichtsreductie

Het eigengewicht van DAF-bakwagens is al toonaangevend laag. Dat gewicht wordt nu nog verder naar beneden gebracht door een nieuw ontworpen, volledig aluminium onderrijdbeveiliging aan de achterzijde: de Rear Underrun Protection. Ondanks dat deze zogeheten RUP liefst 28 kilogram lichter is, is hij robuuster dan zijn stalen voorganger.
Wie een Nieuwe Generatie DAF bakwagen samenstelt, kan er verder voor kiezen om de stijfheid van de chassisbalken van het truckchassis te combineren met de stijfheid van het subframe van de opbouw. Dat maakt extra chassisversterkingen overbodig. Dit resulteert in een gewichtsbesparing van tot wel 135 kilogram. Hierdoor nemen de laadvermogens nog verder toe, zonder concessies te doen aan de stijfheid en de levensduur van het chassis.

Nieuw gatenpatroon

DAF-chassis worden sinds jaar en dag geleverd met een 60 millimeter gatenpatroon. Om te kunnen voldoen aan de specifieke eisen van opbouwers, is ook een gatenpatroon van 50 millimeter beschikbaar, en wel over de volledige lengte van het chassis. Bovendien kan de positionering van het gatenpatroon als geheel worden aangepast aan de wensen van de carrosseriebouwer – ook als dit helemaal tot aan de achterzijde moet doorlopen.

Elke DAF is opbouwvriendelijk

Flexibiliteit zit in het DNA van elke DAF. Zo kunnen zowel componenten als de EAS (Engine Aftertreatment System) op verschillende plaatsen aan het chassis worden geplaatst, wat voor de vervoerder of de opbouwer het meest ideaal is. Laatstgenoemde kan bovendien aangeven welke van de beschikbare DAF Body Attachment Modules (BAM) af-fabriek gemonteerd moeten worden – en op welke exacte locatie. Hierdoor kan een opbouw snel en efficiënt worden gemonteerd op het altijd volledig vlakke chassis. Dit bespaart kosten en garandeert een snelle ingebruikname.

Verder zijn ook talloze opties beschikbaar voor het bedienen van de opbouw vanuit de cabine – en vice versa. Aansluitingen zijn zowel analoog mogelijk als via een speciaal voor de opbouwer bedoelde CAN-bus. Daardoor kunnen alle signalen en waarschuwingen duidelijk worden weergegeven op het digitale informatiedisplay. Hiertoe zijn liefst 51 pictogrammen en 31 waarschuwingsteksten (in groen, geel en rood) beschikbaar, die kunnen worden vergezeld van verschillende aandachts- of waarschuwingsgeluiden.

Bovendien is voor het bedienen van opbouwen een volledige serie programmeerbare MUX-schakelaars beschikbaar. Deze los verkrijgbare schakelaars kunnen worden gepositioneerd en gegroepeerd naar de voorkeur van de bestuurder. Dit draagt bij aan het ongeëvenaarde bedieningsgemak van de Nieuwe Generatie DAF-trucks.

De juiste PTO voor elke toepassing

Opbouwen hebben vaak een power take off nodig. DAF biedt de keuze uit maar liefst 68 PTO-opties, van op 11- en 1-uur gepositioneerde koppelingsonafhankelijke motor-PTO’s tot koppelingsafhankelijke versnellingsbak power take offs. Al deze PTO’s zijn beschikbaar met een pomp- of flensaansluiting. Verder biedt DAF nu de mogelijkheid om op hetzelfde moment tot drie power take offs onafhankelijk van elkaar te bedienen.

Lagere TCO, hogere kwaliteit

Voor de hoogste betrouwbaarheid en kwaliteit van het volledige voertuig – inclusief de opbouw – en de snelst mogelijke inzetbaarheid, blijft DAF Trucks zich inzetten om de opbouwvriendelijkheid van zijn Nieuwe Generatie DAF bakwagens verder te verhogen. Samen met de verder toegenomen laadvermogens, zorgt dit alles ervoor dat de ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) van elke Nieuwe Generatie DAF-bakwagen ongeëvenaard is.

Geen dwangsom Staat op verbod levering F35-onderdelen naar Israël

DEN HAAG – Er is geen reden de Nederlandse Staat een dwangsom van 50.000 euro op te leggen voor elke dag dat de Staat het verbod F35-onderdelen naar Israël te laten vervoeren, overtreedt. Dat volgt uit een uitspraak in kort geding bij de rechtbank Den Haag.

De rechter oordeelt dat de veroordeling die het gerechtshof Den Haag in februari 2024 uitsprak, een beperktere reikwijdte heeft dan eiseressen in het kort geding stellen. Dat de Staat zich niet aan het verbod houdt of niet de bedoeling heeft het verbod na te blijven leven, is niet gebleken.

Het hof veroordeelde de Staat op 12 februari 2024 om uiterlijk binnen zeven dagen iedere uitvoer en doorvoer van F-35 onderdelen met eindbestemming Israël te staken. Oxfam Novib, Vredesbeweging PAX Nederland en The Rights Forum zijn van mening dat de Staat dit verbod overtreedt en hebben dit kort geding aangespannen om op de veroordeling van het hof een dwangsom te laten zetten.

Volgens de stichtingen komt de Staat de veroordeling niet na omdat de Staat de doorvoer en uitvoer van F-35 onderdelen alleen verhindert als vaststaat dat deze Israël als eindbestemming hebben. De Staat heeft niet ook de door- en uitvoer van F-35 onderdelen naar andere staten, zoals de VS, gestaakt.

Sommige van deze vanuit Nederland geleverde onderdelen komen via een omweg alsnog terecht in F-35’s, die voor Israël zijn bestemd of waarover Israël beschikt. Volgens de stichtingen is de strekking van de beslissing van het hof dat de Staat dat ook zou moeten verhinderen. Aan het verbod van het hof zou daarom alsnog een dwangsom van 50.000 euro per dag verbonden moeten worden, dit als duidelijke prikkel tot nakoming van de beslissing van het hof.

De kortgedingrechter stelt eerst vast hoe de ontwikkeling en productie van de F-35 plaatsvindt en daarna hoe F-35 (reserve)onderdelen terecht komen bij landen die over de F-35 beschikken. Deze onderdelen komen, na levering daarvan aan de VS, eerst terecht in de zogenoemde ‘Global Spares Pool’. Dat is een door de F-35 landen aangehouden gezamenlijke voorraad reserveonderdelen. Van daaruit worden deze door de VS geleverd aan en opgeslagen in hubs, zoals in Woensdrecht, van waaruit levering plaatsvindt aan landen die over de F-35 beschikken, waaronder Israël.

De voorzieningenrechter stelt vast dat alleen deze laatste schakel is beschreven in het arrest van het hof. Het hof heeft niets gezegd over het traject dat onderdelen afleggen via andere landen (zoals de VS) ten behoeve van de productie van de F-35 of van de Global Spares Pool. Dit is volgens de voorzieningenrechter ook begrijpelijk omdat het hierover in de procedure bij het hof ook niet is gegaan. Dat had volgens de voorzieningenrechter wel voor de hand gelegen als de veroordeling zo ver zou strekken als Oxfam Novib c.s. stellen.

Tijdens dit kort geding is duidelijk dat partijen uiteenlopende visies hebben op de mogelijkheden voor de Staat om invloed uit te oefenen op de route die uit Nederland afkomstige onderdelen afleggen nadat deze aan het F-35 samenwerkingsverband in de VS zijn geleverd. De diverse punten waarover partijen in dit kader van mening verschillen zijn bij het hof in het geheel niet aan de orde gekomen. Om hierover een afgewogen oordeel te kunnen vellen, was dat wel noodzakelijk geweest.

Dat brengt de voorzieningenrechter tot het oordeel dat de stichtingen een te ruime uitleg geven aan de veroordeling van het hof. Niet is gebleken dat de Staat de veroordeling van het hof, zoals de rechter die uitlegt, niet nakomt of niet na wil komen. De vorderingen van de stichtingen worden daarom afgewezen. Het verbod dat het hof aan de Staat heeft opgelegd blijft vanzelfsprekend wel in stand, maar op overtreding staat geen dwangsom.

IFS neemt EmpowerMX over

‘S-HERTOGENBOSCH – IFS neemt EmpowerMX over. EmpowerMX biedt AI-gedreven software voor luchtvaartonderhoud aan en is gespecialiseerd in oplossingen voor Airframe Maintenance, Repair and Overhaul (MRO). Grote luchtvaartorganisaties zoals Embraer, MRO Holdings, Delta en American Airlines, maken gebruik van deze oplossingen.

Met deze overname benadrukt IFS het belang van sectorspecifieke oplossingen om klanten snel waarde te bieden en hun dienstverlening te verbeteren. Voor de lucht- en ruimtevaartsector betekent dit meer efficiëntie, betere productiecontrole, kortere doorlooptijden en lagere onderhoudskosten.

EmpowerMX en IFS bieden lucht- en ruimtevaartklanten een uitgebreid en geavanceerd onderhoudsmanagementsysteem. Dit systeem ondersteunt meerdere gebruikers in verschillende functies, en zorgt voor goed gedocumenteerde, papierloze administratie.

Met de overname biedt IFS meer waarde en innovatie op het gebied van Industrial AI, juist nu de MRO-sector en luchtvaartindustrie te maken hebben met grote uitdagingen die de winstgevendheid en operationele efficiëntie onder druk zetten. Denk aan verstoringen in de supply chain, tekorten aan arbeidskrachten en vaardigheden, capaciteitstekorten, nalevingseisen, en ESG-rapportage.

Met de overname krijgen de klanten van EmpowerMX toegang tot de uitgebreide capaciteiten en wereldwijde omvang van IFS. Hierdoor kunnen ze profiteren van IFS.ai-innovaties die hen helpen hun middelen te optimaliseren, best practices te implementeren en te voldoen aan regelgeving.

Scott Helmer, President van IFS’s Aerospace & Defense Business Unit, zegt: “De combinatie van EmpowerMX met IFS biedt de ideale kans om onze leidende positie in de luchtvaart-MRO-softwaremarkt verder uit te bouwen. Dankzij de sterke synergieën tussen onze bedrijven – zoals een gedeelde visie op technologie, uitgebreide sectorervaring en een gezamenlijke focus op klantwaarde – kunnen we zowel onze aanwezigheid in de groeiende MRO-sector vergroten als een breder scala van wereldwijde Aerospace & Defense-klanten beter bedienen. Dit doen we met innovatieve Industrial AI-oplossingen die de veiligheid, beveiliging en efficiëntie verbeteren.”

Helmer sluit af: “EmpowerMX’s klantenbestand van toonaangevende luchtvaartmerken is een aanvulling op onze eigen lijst van marktleiders, waaronder Southwest Airlines, Air France KLM, Lockheed Martin en BAE Systems

Dinakara Nagalla, oprichter en CEO van EmpowerMX, licht toe: “EmpowerMX loopt voor op het gebied van technologische innovatie in de MRO-sector. Ik ben erg trots op wat ons team heeft bereikt met het EMX-platform, de producten en diensten. We zijn verheugd om deel uit te maken van het IFS-team, waardoor we innovatie kunnen versnellen en de waarde die we creëren voor MRO-klanten uit kunnen breiden. Met de wereldwijde aanwezigheid van IFS kan EmpowerMX onze MRO-klanten helpen bij een snellere turnaround, het stimuleren van groei en het benutten van de AI-mogelijkheden die we in onze producten inbouwen.”

Orbán ontmoet Trump om vrede in Oekraïne te bespreken [+video]

Orban en Trump

PALM BEACH – Viktor Orbán, die met zijn land onlangs voor een half jaar het roulerende voorzitterschap van de Europese Unie op zich heeft genomen, had donderdag een ontmoeting met Donald Trump. De Hongaarse premier en de Amerikaanse presidentskandidaat bespraken de “mogelijkheden voor vrede” in Oekraïne, laat Orbán weten via X.

Geestesgenoten Trump en Orbán ontmoetten elkaar op Trumps landgoed Mar-a-Lago in Florida. Orbáns woordvoerder omschreef het bezoek “als de volgende halte van zijn vredesmissie”. De nationalistische Orbán bracht de afgelopen twee weken verrassingsbezoeken aan Kyiv, Moskou en Beijing, in het kader van wat hij een “vredesmissie” noemt.

“Vredesmissie 5.0. Het was een eer om president Donald Trump vandaag te bezoeken in Mar-a-Lago. We bespraken manieren om vrede te bereiken. Het goede nieuws van de dag: hij gaat het oplossen!”, schrijft Orbán op X, boven een foto van hem en Trump.

Kritiek

Vooral zijn ontmoeting in Moskou met de Russische president Vladimir Poetin, zonder overleg met de Europese instellingen, leverde Orbán heel wat kritiek van ambtgenoten in de EU op. Orbán zou Poetin legitimiteit hebben verleend, terwijl het Westen hem juist wil isoleren om de oorlog in Oekraïne.

Orbán reisde eerst naar Kyiv voordat hij Moskou bezocht, maar vertelde de Oekraïense president Volodymyr Zelensky naar verluidt niet over zijn nakende ontmoeting met Poetin. Zelensky reageerde afwijzend op Orbáns ambitie om als vredestichter op te treden. “Niet alle leiders kunnen onderhandelingen voeren. Je moet daarvoor enige macht hebben”, zei Zelensky tijdens een persconferentie op de NAVO-top in Washington.

Jake Sullivan, de nationale veiligheidsadviseur van het Witte Huis, zei dat Oekraïne terecht bezorgd mag zijn over elke poging om een vredesakkoord te onderhandelen zonder Kyiv erbij te betrekken. “Elk avontuur dat wordt ondernomen zonder de instemming of steun van Oekraïne heeft niet de steun van de Verenigde Staten”, aldus Sullivan.

Drie aanhoudingen na vondst drugs in hulpgoederen Turkije

DEN HAAG – De Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie heeft afgelopen maandag in Den Haag drie personen aangehouden op verdenking van arbeidsuitbuiting. De zaak kwam aan het rollen toen er in februari 2023 drugs werden gevonden in een vrachtwagen vol hulpgoederen die onderweg was naar het getroffen aardbevingsgebied in Turkije. Dat meldt Het Misdaadbureau van Omroep WNL.

Het vermoeden is dat de verdachten in georganiseerd verband meerdere vrachtwagenchauffeurs met de Turkse nationaliteit illegaal te werk hebben gesteld, extreem lange werkdagen lieten draaien en te weinig loon uitbetaalden.

De Opsporingsdienst heeft drie aanhoudingen verricht en ook contant geld en digitale gegevensdragers in beslag genomen. Verder is beslag gelegd op een woning.

De zaak kwam aan het licht in februari 2023. In het zuiden van Turkije vielen duizenden doden en gewonden na een aardbeving. De Turkse gemeenschap in Nederland zamelde massaal hulpgoederen in om met vrachtwagens naar Turkije te rijden.

In Nederland werd gezocht naar Turkse chauffeurs om dit te doen. Bij het laden van de vrachtwagens, kwamen de chauffeurs erachter dat er verdovende middelen in de pakketten zaten.

Boeing waarschuwt voor vertraging levering 737 MAX-toestellen

Boeing fabriek

ARLINGTON – Boeing heeft klanten laten weten dat de levering van 737 MAX-toestellen in 2025 en 2026 extra vertraging oploopt.

De levertijden worden met drie tot zes maanden opgeschort. Dat melden anonieme bronnen aan persbureau Bloomberg.

Boeing wilde geen commentaar geven. Het concern moest de werkzaamheden in fabrieken aan banden leggen na een incident in januari, maar leverde vorige maand weer 44 nieuwe vliegtuigen af, waaronder 35 van het type 737 MAX.

Vertragingen zijn in de lucht- en ruimtevaart al geruime tijd geen uitzondering meer omdat fabrikanten kampen met schaarste aan onderdelen, grondstoffen en personeel. Airbus waarschuwde klanten vorige maand ook al voor mogelijke vertragingen in de komende twee jaar.

LAATSTE NIEUWS

Storing Botlekbrug houdt aan, maandag opnieuw hinder

ROTTERDAM - De Botlekbrug over de Oude Maas in het Rotterdams havengebied heeft nog steeds te maken met een technische storing aan de centrale...
×