Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 10:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 129

IAA maakt “Stars of the Year” Awards bekend, Mercedes-Benz eActros 600 Truck of the Year

HANNOVER – Op de persdag van IAA TRANSPORTATION 2024 werden maandagavond de prestigieuze “Stars of the Year”-awards voor 2025 uitgereikt. Deze belangrijke awards, waaronder de International Bus of the Year, International Van of the Year, International Truck of the Year, de Truck Innovation Award en de International Trailer Award, belonen uitstekende prestaties en innovaties in de transport- en logistieke sector.

Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), uitte haar enthousiasme over het evenement: “IAA TRANSPORTATION 2024 laat op indrukwekkende wijze zien hoe de bedrijfswagensector op weg is naar klimaatneutraliteit door middel van innovatieve technologieën en toekomstgerichte concepten. De ‘Stars of the Year’-Awards belonen niet alleen de beste producten en innovaties, maar inspireren ook de hele sector om hun visies voor de toekomst verder na te streven.”

“De bedrijfswagenindustrie staat voor meerdere uitdagingen tegelijk. De overgang naar softwaregedefinieerde voertuigen vereist compleet nieuwe benaderingen van voertuigontwikkeling. Dit gaat hand in hand met het succesvol aanpassen van nieuwe bedrijfsmodellen, zoals op abonnementen gebaseerde functies. Ondertussen vormt de overgang naar duurzame aandrijfsystemen een bijzondere uitdaging voor zware voertuigen”, legde Sebastian Tschödrich, Global Client Partner voor de automobielsector bij Capgemini, uit tijdens de IAA Stars of the Year Awards-ceremonie.

“De industrie heeft leiders nodig zoals zij die vandaag worden geëerd, die de transformatie succesvol aansturen met moedige ideeën, vooruitziende blik en daadkracht. Wij feliciteren hen!”

Winnaars van de “Stars of the Year” Awards 2024

De winnaars van de “Stars of the Year”-awards van dit jaar werden erkend voor hun uitstekende innovaties en prestaties in de transport- en logistieke sector:

Internationale bus van het jaar 2025: Solaris maakte indruk op de jury met zijn uitstekende prestaties en zijn vooruitgang op het gebied van waterstof.

Tom Terjsen, voorzitter van de jury van de International Bus of the Year, merkte op: “Toen de Solaris Urbino 12 Electric de prijs voor Bus of the Year 2017 won, was dat vanwege het unieke ontwerp, het praktische interieur en de milieuvriendelijke aandrijflijn. Het was ook de eerste keer dat een elektrische bus de prijs voor Bus of the Year won. Toen Solaris dit jaar een 18 meter lange waterstof-gelede bus presenteerde op de Bus Euro Test, zorgde dat voor veel opwinding. Waterstof is waarschijnlijk een van de duurzame brandstoffen die de komende jaren het snelst zal groeien in het openbaar vervoer. Het feit dat Solaris ervoor heeft gekozen om hier zo zwaar in te investeren, is een kwestie van groot respect. Ze zijn er ook in geslaagd om een ​​bus te bouwen die voldoet aan de toekomstige eisen op het gebied van passagierscapaciteit, veiligheid van de bestuurder, een goede werkplek en, niet in de laatste plaats, een duurzame en milieuvriendelijke aandrijflijn.”

International Van of the Year 2025: Renault Master. Het model maakt indruk met innovatieve technologieën, opvallende ontwerpverbeteringen en een belangrijke stap voor het gebied van duurzame mobiliteit.

Jarlath Sweeney, juryvoorzitter van de International Van of the Year, voegde toe: “Gefeliciteerd Renault met het creëren van een opvallend nieuw bestelwagenassortiment voor vandaag en morgen. De kenmerkende, gestroomlijnde, aerodynamische designlijnen zullen velen aanspreken, terwijl het modulaire platform alle aandrijflijnen van ICE, Electric en Hydrogen mogelijk maakt. Meesterlijk!”

International Truck of the Year 2025: De Mercedes-Benz eActros 600 werd geëerd voor de prestaties van zijn aandrijflijn, die is gebaseerd op twee 400 kW elektromotoren op de elektrische as en drie LFP-batterijpakketten van elk 207 kWh, wat een bereik van meer dan 500 kilometer mogelijk maakt zonder opladen.

De juryvoorzitter van de International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, verklaarde: “De automobielindustrie heeft op de IAA Transportation opnieuw geavanceerde technologie laten zien. Mercedes-Benz Trucks heeft de eActros 600 vanaf het begin ontworpen als een batterij-elektrische vrachtwagen die kan worden gebruikt voor een breed scala aan langeafstandsoperaties. De hTGX van MAN opent een nieuw hoofdstuk in de decarbonisatie van wegtransport in zware toepassingen, zoals in de bouwsector, onder uitdagende klimatologische omstandigheden”.

Truck Innovation Award 2025: Deze speciale erkenning werd gegeven aan de hTGX van MAN voor dieselachtige prestaties en rijeigenschappen geleverd door de 16,8-liter H4576 in-line zes-vonkontsteking waterstofmotor van MAN.

International Trailer Award 2025:
CATEGORIE BODY:
• 1. Schmitz Cargobull: Elektrische koeloplegger S.KOe COOL
• 2. D-TEC: D-TEC Flexliner FL-3-S-Coil
• 3. TMT International: TMT Scrigno Intermodal

CATEGORIE CHASSIS
• 1. Kässbohrer: Kässbohrer 12-15 Flexi Curtainsider
• 2. Schmitz Cargobull: S.CS MEGA DB
• 3. Krone: Automatisch koppelsysteem

KATEGORIE COMPONENTEN
• 1. Fliegl: Türfeststeller „D-Lock“
• 2. Kögel: Ferry Flex Guard / Ferry Swing Guard
• 3. Lamilux: LAMILUX SUNSATION

CATEGORIE CONCEPT
• 1. Kögel Cool Liteshell
• 2. Schmitz Cargobull: Curtainsider S.CS X-TOUGH met EcoFIX-opbouw
• 3. OKT Trailer: Aerostep

CATEGORIE ENVIRONMENT
• 1. Thermo King: A-500e Spectrum AxlePower
• 2. Kiesling: Power House
• 3. Hestal (F.Hesterberg & Söhne GmbH & Co. KG): Aerodynamische eindbalk

CATEGORIE VEILIGHEID
• 1. SDG modulaire technologie: opvouwbare en telescopische onderrijbeveiliging (TKU)
• 2. Aspöck: RADC 2.0
• 3. Schmitz Cargobull: Veiligheidsuitrusting volgens TAPA-normen

CATEGORIE SMART TRAILER
• 1. Krone: SmartAssistant
• 2. Kraker: K-Force Moving Smart
• 3. BPW: iC Plus

Philipp Bönders, voorzitter van de jury van de International Trailer Award, merkte op: “Ik ben blij dat zoveel gasten uit de bedrijfswagenindustrie vanavond hun weg naar Hal 18 hebben gevonden. Het evenement was een groot succes – precies de juiste setting voor deze belangrijke prijs in de sector.”

Groep mannen wacht buiten het terrein van het COA in Ter Apel

TER APEL – Buiten het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel staat maandagavond een groep van ongeveer 35 mannen te wachten. Dat laat Rogér Pellemans, directeur opvang en begeleiding bij het COA weten in talkshow Bar Laat.

Vanwege het hoge aantal asielzoekers in Ter Apel besloot het COA om maandagavond eerst alleen vrouwen, kinderen en kwetsbare personen toe te laten. Alleengaande mannen moeten buiten het terrein wachten.

De mannen buiten het terrein hebben tassen en koffers bij zich, zo is te zien op foto’s van een ANP-fotograaf.

Volgens Pellemans is het nog onduidelijk of de groep mannen in het gras moet overnachten. Hij zegt in Bar Laat dat nog “met man en macht” wordt gewerkt aan een oplossing.

Camper met ruim 100 kilo verdovende middelen onderschept

Politie

SLOOTDORP – De politie heeft afgelopen vrijdag een drugstransport onderschept. Er werd meer dan 100 kilogram verdovende middelen, waaronder cocaïne en vermoedelijk heroïne, aangetroffen in een verborgen ruimte in een camper. In totaal werden negen verdachten aangehouden, meldt de politie maandag.

De verdachten gebruikten een loods in Slootdorp als verzamelplaats en locatie om de verdovende middelen in de camper te laden. Door de aanhoudingen en inbeslagname werd een verdovende middelen transportlijn van Nederland naar Engeland ontmanteld.

De negen verdachten worden woensdag 18 september voorgeleid voor de rechter-commissaris in de Rechtbank Overijssel te Zwolle en zitten in alle beperkingen. De verdachten met leeftijden tussen de 32 en 61 jaar komen uit Dordrecht, Rotterdam, Sassenheim, Vinkeveen, Volendam en Nijmegen en omgeving.

Het onderzoek werd gestart naar aanleiding van informatie, afkomstig uit de door de politie onderschepte Encrochat en SkyECC-chatberichten. De Eenheid Landelijk Expertise en Operaties en het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie hebben samen het onderzoek gedraaid. Tijdens de actiedagen werd ook samengewerkt met de eenheden Midden-Nederland, Noord-Holland en Landelijke Opsporing en Interventies.

BP verkoopt windparken in VS en richt zich op kernactiviteit

LONDEN – Het Britse olie- en gasbedrijf BP heeft besloten zich sterker te concentreren op zijn kerntaken en verkoopt daarom zijn windenergieactiviteiten op het Amerikaanse vasteland.

BP is momenteel mede-eigenaar van tien windparken in de Verenigde Staten. Deze stap markeert een opvallende koerswijziging in de hernieuwbare-energiestrategie van het concern.

Dit jaar heeft BP beloofd de dividenden te verhogen en voor miljarden aan eigen aandelen terug te kopen, wat gunstig is voor de aandeelhouders. Het bedrijf, dat het merendeel van zijn inkomsten uit fossiele brandstoffen haalt, staat echter onder druk door dalende olieprijzen als gevolg van verminderde vraag.

Binnenkort start BP met de verkoop van BP Wind Energy om het bedrijf te versimpelen en “de focus te leggen op waarde”, aldus het concern in een verklaring. Nog geen jaar geleden, toen het bedrijf windturbines in Indiana vernieuwde, benadrukte BP dat “windenergie op land cruciaal is voor het hernieuwbare energie- en stroombedrijf van BP, een van de vijf groeipijlers in de energietransitie.”

De ontwikkeling van windenergie op land in de VS is de afgelopen jaren echter stilgevallen, onder meer door problemen met vergunningen en de hoge rente.

Dwangsom voor COA voor gebruik portakabins als slaapplaats Ter Apel

TER APEL – Gemeente Westerwolde heeft het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een last onder dwangsom opgelegd voor het gebruik van zogenoemde portakabins bij het aanmeldcentrum in Ter Apel als slaapruimten voor asielzoekers. Omdat er nergens anders plek was, zette het COA afgelopen weekend die tijdelijke verblijfsruimten in om mensen in te laten overnachten.

Burgemeester Jaap Velema van Westerwolde is niet te spreken over de gang van zaken van afgelopen weekend en spreekt van “een schoffering van het lokaal gezag”.

“Met het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom nemen wij onze verantwoordelijkheid als gemeente om te voorkomen dat de al eerder geconstateerde overtredingen zich herhalen. Mede gelet op de gebleken ongevoeligheid van de CAO voor dwangsommen, stellen wij daarop een hoge dwangsom.” De hoogte van het bedrag, wordt niet gemeld.

Ondernemers weinig optimistisch dat kabinet hun problemen oplost

DEN HAAG – Bijna de helft van de ondernemers heeft het gevoel dat het kabinet zich voor hen inzet, maar er is “niet heel veel optimisme” dat premier Dick Schoof hun grootste problemen zal verhelpen. Dat is een van de conclusies van een peiling onder bijna 4000 ondernemers die Kieskompas heeft uitgevoerd op verzoek van ondernemersverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland.

48 procent van de ondervraagden heeft het gevoel dat het kabinet “zich voor ondernemers in het algemeen zal inzetten”, maar minder ondernemers zijn ervan overtuigd dat Schoof dat specifiek voor hun sector doet. “In de cultuur, sport en recreatie voelen ondernemers de steun het minst, wat vooral het gevolg zal zijn van de aangekondigde btw-verhoging voor deze sectoren”, stellen de ondernemersverenigingen. Het onderzoek werd gedaan na de presentatie van het hoofdlijnenakkoord, maar nog voordat het regeerprogramma van afgelopen vrijdag kwam.

Het grootste knelpunt voor ondernemers is de regeldruk. Ook de hoge loonkosten, het tekort aan personeel en onder meer de hoge kosten voor elektriciteit en gas zijn problemen waar ondernemers tegenaan lopen. De meeste ondernemers denken dat de plannen van het nieuwe kabinet hier op korte termijn weinig aan veranderen, aldus VNO-NCW en MKB-Nederland. Bijna de helft denkt bovendien dat het tekort aan personeel een nog groter probleem wordt door de kabinetsplannen.

De meeste ondernemers hebben nog geen uitgesproken mening over de coalitie. Een derde is (heel) ontevreden, een op de zes ondernemers is (heel) tevreden, wijst de peiling uit.

Boeing komt met reeks kostenbesparingen vanwege fabrieksstaking

SEATTLE – Boeing voert een reeks kostenbesparingen door omdat zo’n 33.000 medewerkers in fabrieken van de vliegtuigbouwer rond Seattle en Portland sinds vrijdag het werk hebben neergelegd. De staking “brengt ons herstel aanzienlijk in gevaar en we moeten de nodige maatregelen nemen om geld te behouden en onze gezamenlijke toekomst veilig te stellen”, schrijft financieel topman Brian West aan werknemers.

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant wil kosten besparen door komende tijd geen nieuwe medewerkers meer aan te nemen. Ook overweegt Boeing komende weken veel werknemers, managers en leidinggevenden tijdelijk met verlof te laten gaan. De meeste werkgerelateerde reizen worden geschrapt.

Daarnaast plant Boeing volgens hem “aanzienlijke verminderingen in leveranciersuitgaven” en stopt de vliegtuigfabrikant met “het plaatsen van de meeste leveranciersbestellingen voor de 737-, 767- en 777-programma’s”.

Onzekerheid

“Ik weet dat deze acties voor enige onzekerheid en bezorgdheid zullen zorgen”, schrijft hij verder. De kostenbesparingen komen vlak voordat onderhandelingen over een nieuw cao-akkoord worden hervat. Dinsdag zitten Boeing en de vakbond weer om tafel.

West had vorige week vrijdag ook al aangegeven dat de staking het herstel van Boeing in gevaar brengt. De autoriteiten houden Boeing extra scherp in de gaten nadat technische mankementen aan meerdere toestellen van Boeing werden ontdekt. Die kwamen aan het licht nadat een 737 MAX 9 van Alaska Airlines in januari in de lucht een deurpaneel verloor. Ook moet de vliegtuigbouwer de kwaliteitscontroles in fabrieken verbeteren.

Kredietbeoordelaars hebben vorige week gewaarschuwd dat een lange staking het herstel van Boeing ondermijnt en de kredietwaardigheid van het bedrijf kan raken. Het is vooralsnog niet bekend hoe lang de werkonderbreking duurt. Vakbondsleider John Holden zei afgelopen weekend dat werknemers die nog wel een tijdje kunnen volhouden.

Motorrijder komt om bij ongeluk op A16, andere opzittende gewond

BREDA – Twee mensen die samen op een motor zaten hebben maandagmiddag een ongeluk gehad op de A16 van Breda naar België. Een van hen is daarbij overleden, de ander is gewond naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

Het dodelijke slachtoffer is een 39-jarige man uit België.

Voor zover bekend was er geen ander voertuig betrokken bij het ongeluk en lijkt het te gaan om een eenzijdig ongeval.

Poetin wil leger uitbreiden met 180.000 militairen

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin heeft een decreet getekend om de krijgsmacht uit te breiden met 180.000 militairen. Daardoor zou het leger in totaal 1,5 miljoen actieve militairen tellen.

Poetin heeft sinds de invasie in Oekraïne ruim 2,5 jaar geleden al twee keer eerder opdracht gegeven om meer militairen te werven voor de krijgsmacht, met 137.000 en 170.000 mensen. Dat staat los van de mobilisatie van september 2022. Toen werden 300.000 reservisten opgeroepen om te vechten in Oekraïne.

Het Kremlin zegt dat er momenteel geen plannen zijn voor een verdere mobilisatie. Het ministerie van Defensie rekent erop dat mensen zich vrijwillig zullen aanmelden bij het leger, omdat er lucratieve contracten worden aangeboden.

Rusland heeft sinds de invasie niet alleen de lonen verhoogd, maar biedt ook tekenbonussen voor nieuwe militairen.

MAN onthult eTGL en nieuwe aandrijflijnen

HANNOVER – Decarbonisatie van het truckvervoer staat centraal bij de aanwezigheid van MAN Truck & Bus op de IAA Transportation 2024. De trucks met elektrische, waterstof- en ultramoderne dieselmotoren die in hal 12 – stand C20 – worden tentoongesteld, zijn representatief voor de innovatieve en duurzame transportoplossingen van de onderneming. MAN is hiermee koploper op het gebied van duurzaam transport.

Als aanjager van duurzaamheid in de transportsector luidt MAN op de IAA 2024 een nieuw tijdperk in. Onder het motto ‘Simplifying Business’ toont het merk voor het eerst zijn volledige aandrijfrange voor trucks, met elektro-, waterstof- en dieselmotoren. Daarnaast zorgt MAN voor een belangrijke wereldprimeur met de MAN eTGL. Deze elektrisch aangedreven 12-tons truck versterkt het eTruck-portfolio van MAN aan de onderkant met een oplossing voor licht distributietransport. Met de toevoeging van de eTGL biedt MAN zijn klanten nu een compleet portfolio van elektrische vrachtwagens van 12 tot 50 ton – inclusief de bijbehorende consulting en services die ook op de IAA worden gepresenteerd.

De MAN hTGX waterstofverbrandingsmotor vult het nul-emissieportfolio voor speciale toepassingen aan. Vanaf 2025 brengt MAN als eerste Europese truckfabrikant een kleine serie met een waterstofmotor op de markt brengen.

De innovaties op het gebied van conventionele dieselmotoren voor MAN-trekkers vanaf modeljaar 2025 zijn gefocust op het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, met maximaal 4 procent. Dit wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte, volledig nieuw ontwikkelde PowerLion-aandrijflijn met de nieuwe D30-motor – gebaseerd op het gedeelde componentenplatform van de TRATON GROUP -, de nieuwe MAN TipMatic 14-versnellingsbak en aerodynamische upgrades.

Elektromobiliteit belangrijkste focuspunt voor MAN Truck & Bus

“Hoewel de overgang naar CO2-vrij goederentransport wordt gekenmerkt door meerdere aandrijftechnologieën, ligt onze focus duidelijk op elektromobiliteit als belangrijkste aandrijftechnologie”, verklaart Alexander Vlaskamp, ​​CEO van MAN Truck & Bus. “De waterstofmotor kan een nuttige aanvulling zijn voor speciale toepassingen, net als brandstofcelaandrijving, die momenteel nog in ontwikkeling is. Bovendien blijft de dieselmotor een belangrijke rol spelen gedurende het gehele transitieproces. Daarom hebben we ons dieselgamma met de volledig nieuw ontwikkelde PowerLion-aandrijflijn en de nieuwe D30-motor nog efficiënter, zuiniger en CO2-armer gemaakt. Deze krachtbron is gebaseerd op het gezamenlijke motorenplatform van de TRATON GROUP en is het tastbare resultaat van intensieve samenwerking tussen onze ontwikkelingsafdelingen. Bij MAN produceren we trucks met verbrandings- en elektromotoren op dezelfde serieproductielijn, waardoor we flexibel kunnen reageren op de verschuiving van de vraag naar elektrische trucks. Om de aandrijftransitie te laten slagen, moet de uitbreiding van de laadinfrastructuur echter een absolute prioriteit zijn voor politici, infrastructuurbeheerders en fabrikanten.”

Wereldpremière eTGL op IAA

Op de IAA 2024 presenteert MAN Truck & Bus voor het eerst de nieuwe MAN eTGL. Deze elektrisch aangedreven 12-tons truck breidt het eTruck-portfolio van MAN uit naar licht distributietransport. Met een actieradius tot 235 kilometer, snelladen in ongeveer 30 minuten en – afhankelijk van de opbouw – een laadvermogen tot maximaal 6.600 kilogram biedt hij de ideale combinatie voor stil en lokaal CO2-vrij transport in stedelijke goederenlogistiek voor levensmiddelenketens, retailers of de horeca. Samen met de eTGS en eTGX beslaat MAN met de nieuwe eTGL nu een tonnage-range van 12 tot 50 ton volledig elektrisch. Relatief lage actieradiusvereisten, de mogelijkheid van depotladen op logistieke locaties en toenemende geluids- en emissiebeperkingen voor trucks met een verbrandingsmotor in stadscentra maken stedelijk distributietransport tot een belangrijk startsegment voor de overstap naar elektromobiliteit.

MAN’s eTruck-portfolio groeit in rap tempo

De ‘zware’ broers van de eTGL – de MAN eTGX en MAN eTGS – zijn geschikt voor de eisen van alle relevante branches, carrosserieoplossingen en transporttaken. Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel positioneerbare batterijen bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis’ met hun optionele 333, 449 of 544 elektrische pk klanten nog meer flexibiliteit. MAN presenteert op de IAA ook voor het eerst een batterijlay-out met een zevende hoogvoltaccu voor het MAN eTGX 6×2-chassis. Met een capaciteit van 623 kWh (560 kWh netto) vergroot deze zevende batterij de actieradius nog verder. Afhankelijk van de rijstijl resulteert dit in een actieradius van ongeveer 650 km zonder dat er hoeft te worden opgeladen. Het extra batterijvermogen kan natuurlijk ook worden gebruikt om hulpaggregaten te laten werken. De zevende batterij wordt door MAN Individual geïnstalleerd.

De MAN eTGX en MAN eTGS worden voorbereid op de komende MCS megawatt laadstandaard met maximaal 1.000 kW, die opladen tijdens de pauze van de bestuurder mogelijk maakt. Dit maakt een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer mogelijk in de configuratie met zes batterijen, wat ook voldoende is voor typische transporttoepassingen voor de lange afstand. Dit is een van de redenen waarom de interesse van klanten nu al groot is: er zijn al ongeveer 2.300 aanvragen en orders ontvangen, waaronder een grote bestelling uit Frankrijk voor 100 trucks.

Investeringen in laadparken en -stations

Naast concurrerende elektrische trucks speelt de laadinfrastructuur een doorslaggevende rol bij de opschaling van elektromobiliteit. Milence, de joint venture voor laadinfrastructuur waarbij MAN als onderdeel van de TRATON GROUP samen met Daimler Truck en Volvo Trucks betrokken is, opende onlangs één van de eerste grote laadparken voor trucks in de haven van Antwerpen. In totaal moeten er de komende jaren op eigen initiatief van de fabrikanten 1.700 laadpunten worden gecreëerd. In totaal zijn er tegen 2030 50.000 nodig voor het continu groeiende aantal elektrische trucks.

Als onderdeel van hun nieuwe partnerschap zetten energiebedrijf E.ON en MAN Truck & Bus ongeveer 170 locaties in heel Europa op met ongeveer 400 laadpunten voor het openbaar opladen van elektrische trucks. De nieuwe laadlocaties worden gebouwd naast het bestaande MAN-servicenetwerk en ook bedrijfsvoertuigen van andere fabrikanten kunnen er openbaar laden. Alleen al in Duitsland zijn ongeveer 125 locaties gepland. Hiermee ontstaat het grootste landelijke openbare laadnetwerk voor zware bedrijfsvoertuigen in het land tot nu toe. E.ON en MAN bouwen aanvullend nog meer locaties in Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Italië, Polen, Tsjechië en Hongarije.

MAN eerste truckfabrikant die waterstofmotoren op de markt brengt

Naast de opschaling van elektromobiliteit werkt MAN aan waterstoftechnologie als aanvullende nul-emissieoplossing voor speciale toepassingen, zoals zwaar transport of voor gebieden waar laadinfrastructuur moeilijk te realiseren is. Op de IAA presenteert MAN het prototype van een truck met waterstofaandrijving, die vanaf 2025 voor het eerst als MAN hTGX in een kleine serie van in eerste instantie 200 voertuigen aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en geselecteerde niet-Europese landen wordt geleverd. Net als zijn elektrische tegenhanger voldoet hij aan de strenge criteria als nul-emissietruck.

Zeer efficiënte dieselmotor voor transitieperiode

Met de nieuwe Power Lion-aandrijflijn brengt MAN een zeer efficiënte motor voor de MAN TGX- en TGS-trekkers op de markt. Daarmee voldoet het merk aan de aanhoudende vraag naar conventionele verbrandingsmotoren in de technologische overgang naar emissievrije aandrijvingen. De motor, speciaal ontwikkeld voor MAN-trucks op basis van de gebundelde technologische expertise van de TRATON GROUP, realiseert met de eveneens nieuwe MAN TipMatic 14-versnellingsbak een aanzienlijke brandstofbesparing en daarmee een CO2-reductie van maximaal 4 procent. Over de gehele levensduur van de truck resulteert dit in een geschatte kostenbesparing van meer dan € 20.000 bij de huidige dieselprijzen en een besparing van maximaal 35 ton CO2. In landen met een CO2-tol kan hij bovendien verdere besparingen op kilometerkosten bieden door deze in zeer gunstige tolcategorieën in te delen.

State-of-the-art veiligheids- en assistentiesystemen

Naast decarbonisatietechnologieën ligt de focus van MAN op de IAA op nieuwe assistentiesystemen. Begin 2024 produceert het merk al het voetgangers- en fietsersdetectiesysteem, de derde generatie van de EBA noodremassistent en het afslagassistentiesysteem ter bescherming van de meest kwetsbare weggebruikers voor zijn trucks. Op de Transpotec-beurs in mei presenteerde het merk tevens de nieuwe versie van de MAN TGE-bestelwagen met een breed scala aan nieuwe veiligheids- en assistentiefuncties. Daartoe behoorde het Cruise Assist Plus-systeem met de Emergency Assist-functie. De noodassistent bewaakt continu de activiteit van de bestuurder. Als dit niet lukt, kan het systeem het voertuig tot stilstand brengen en vervolgens beveiligen (alarmknipperlichten activeren, eCall uitgeven, deuren ontgrendelen).

BAM gestart met grootschalige vernieuwing van spoor in Zevenbergen

GOUDA – BAM Infra Nederland realiseert een grootschalige vernieuwing van het spoor in Zevenbergen. Aanleiding voor de vernieuwing zijn verzakkingen en veroudering van het spoor, waarvan een groot deel uit de negentiende eeuw stamt.

Tijdens een vijftiendaagse treinvrije periode van maandag 16 september tot dinsdag 1 oktober maakt BAM voor opdrachtgever ProRail de ondergrond en het spoor toekomstbestendig en zet daarbij zoveel mogelijk elektrisch materieel in.

Stabiliseren ondergrond, vernieuwen spoor en facelift station

De grond onder de spoorlijn in Zevenbergen, ooit nog met paard en wagen aangelegd, bestaat uit klei en is door de jaren heen instabiel geworden. De treinen rijden om die reden nu langzamer. BAM verbetert tijdens de grootschalige spoorvernieuwing de stabiliteit van de ondergrond om de verzakkingen op te lossen. Ze graaft de kleilaag af en vervangt die door een stabiele zandlaag. De houten dwarsliggers op het traject maken plaats voor betonnen en de spoorstaven worden vernieuwd. Verder vervangt BAM de betonnen overwegen voor stillere overwegen met rubberen materialen. En op station Zevenbergen vernieuwt ze de perrons en het meubilair.

Inzet emissieloos materieel

Tijdens de vijftiendaagse treinvrije periode zet BAM zoveel mogelijk elektrisch materieel in om de CO2-uitstoot en geluidsoverlast van de werkzaamheden voor de omwonenden en omgeving zoveel mogelijk te beperken. Denk daarbij aan elektrische krollen (kraan op lorry’s), elektrische graafmachines en elektrisch klein mechanisch gereedschap. Met het toekomstbestendig maken van het spoor in Zevenbergen en de inzet van elektrisch materieel geeft BAM uitvoering aan haar strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, industrialisatie en digitalisering centrale thema’s zijn.

Hervatten treinverkeer Dordrecht – Roosendaal

De werkzaamheden en treinvrije periode hebben impact op omwonenden, treinreizigers en wegverkeer. Omwonenden zijn vooraf geïnformeerd en NS zet bussen in voor de treinreizigers. Voor het wegverkeer zijn omleidingen ingesteld. Op dinsdag 1 oktober, na afronding van de grootschalige spoorvernieuwing in Zevenbergen, zal het treinverkeer op het traject Dordrecht – Roosendaal worden hervat.

Actros met Kooiaapaansluiting voor Dorrestijn Internationaal Transport

SOEST – Aan Dorrestijn Internationaal Transport B.V. uit Soest mocht Bjorn Elijzen namens ETRADING (Trucks – Trailers – Leasing) een Mercedes-Benz Actros leveren met kooiaap aansluiting.

Voor een nieuwe relatie van Dorrestijn was men op zoek naar een bakwagen met kooiaap aansluiting.

ETRADING zocht de truck in Duitsland op en organiseerde alles naar wens van Dorrestijn.

de zeilen werden geregeld samen met Albers Zeilmakerij B.V. en de truck werd technisch nagelopen door Jos Roelofs van Roelofs Bedrijfswagen Techniek.

Moeder drie jaar cel in voor poging doodslag op baby

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 40-jarige vrouw uit de gemeente Rheden voor poging doodslag op haar baby. De vrouw krijgt een celstraf van drie jaar.

De vrouw bracht haar pasgeboren dochter tussen 20 november 2018 en 30 november 2018 ernstige verwondingen toe. Uit het rapport van de deskundige bleek dat het letsel van de baby levensbedreigend voor haar was, maar dat zij het door medisch ingrijpen had overleefd.

Volgens de deskundige was het uitgesloten dat het letsel was ontstaan bij de geboorte of dat de baby zichzelf het letsel zou hebben toegebracht. De deskundige stelde dat het veel waarschijnlijker was dat het letsel was toegebracht dan dat dit was ontstaan door een ongeluk.

Het staat vast dat alleen de vrouw, haar 5-jarige zoon en 3-jarige dochter in de woning waren toen het incident plaatsvond. De vrouw verklaarde dat haar zoon de hele tijd had geslapen en dat hij de letsels niet kon hebben toegebracht. Daarnaast verklaarde ze dat mogelijk haar 3-jarige dochter het letsel zou hebben toegebracht bij de baby.

Volgens de rechtbank is het niet aannemelijk dat de 3-jarige dochter van verdachte de letsels heeft toegebracht bij de baby. De deskundige merkte in zijn rapport op dat het hem zeer onaannemelijk lijkt dat iemand van 3 jaar dit letsel zou toebrengen aan de baby. De vrouw was de enige volwassene in de woning die nacht en alle andere oorzaken van het letsel van de baby kunnen worden uitgesloten. De rechtbank concludeert daarom dat alleen de vrouw degene kan zijn die de geconstateerde letsels aan de baby heeft toegebracht.

Het is niet duidelijk wat de vrouw precies heeft gedaan. Ze paste echter zodanige kracht toe dat dat leidde tot de verwondingen bij de baby. Daarbij was het geweld zozeer gericht op de dood dat het niet anders kan dan dat de vrouw het risico op de dood van haar baby bewust aanvaardde. Volgens de rechtbank is de vrouw schuldig aan poging doodslag. De rechtbank vindt ook bewezen dat de vrouw de baby in een toestand bracht die voor haar gezondheid schadelijk was, waardoor de baby zwaar lichamelijk letsel opliep.

De rechtbank vindt het onvoorstelbaar wreed en gruwelijk wat de vrouw haar baby heeft aangedaan. De baby was weerloos en volledig afhankelijk van haar moeder. Zij schond op de meest ernstige en grove wijze haar ouderlijke plicht en liet na om haar dochter de zorg en bescherming te bieden die een baby nodig heeft. Wat de rechtbank de vrouw ook in het bijzonder kwalijk neemt, is dat zij probeerde haar 3-jarige dochter de schuld van haar eigen gruwelijke handelen in de schoenen te schuiven.

De reclassering adviseerde om een straf op te leggen zonder bijzondere voorwaarden. De rechtbank vindt het ook niet passend om een voorwaardelijk strafdeel en bijzondere voorwaarden op te leggen. De redelijke termijn is met ruim drieënhalf jaar overschreden. Zonder deze overschrijding zou de rechtbank een gevangenisstraf van vier jaar passend hebben gevonden. Omdat die overschrijding er wel is legt de rechtbank een gevangenisstraf van 3 jaar op.

Tot slot moet de vrouw een schadevergoeding van 50 duizend euro betalen aan haar mishandelde dochter. Een deel van de vordering wijst de rechtbank af, omdat het op dit moment nog niet duidelijk is hoe de verdere ontwikkeling van de letsels zal zijn. De beoordeling hiervan levert een onevenredige belasting van het strafgeding op. De dochter kan nog wel een zaak bij de burgerlijke rechter starten.

Boeing betaalt 150 miljoen aan Embraer om mislukte miljardendeal

SÃO PAULO – Boeing betaalt de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer een schadevergoeding van 150 miljoen dollar, bijna 135 miljoen euro. Dit meldt Embraer. Boeing doet dit omdat die zich in 2020 terugtrok uit een miljardendeal met Embraer. De schadevergoeding is een nieuwe tegenvaller voor de geplaagde Amerikaanse vliegtuigfabrikant.

Embraer en Boeing sloten in 2018 een principeovereenkomst. Die hield in dat Boeing een belang van 80 procent zou nemen in de commerciële tak van Embraer. Met die deal was 4,2 miljard dollar gemoeid, maar de Amerikaanse vliegtuigbouwer trok zich terug omdat zijn Braziliaanse branchegenoot niet aan de juiste voorwaarden zou hebben voldaan.

Boeing ligt sinds begin dit jaar onder vuur nadat een Boeing-toestel van Alaska Airlines tijdens een vlucht een deurpaneel verloor. Sindsdien zijn meerdere technische mankementen gevonden in toestellen van Boeing en houdt de toezichthouder de fabrikant extra in de gaten. Ook moet Boeing de kwaliteitscontroles in zijn fabrieken verbeteren.

Verder kampt Boeing met een staking van ruim 30.000 medewerkers sinds afgelopen vrijdag in fabrieken in de omgeving van Seattle en Portland. Daardoor wordt de productie van vliegtuigen geraakt.

Werkgevers vinden inzet op vierdaagse werkweek ‘niet realistisch’

DEN HAAG – Werkgevers schrikken van de nieuwe looneisen van de vakbonden en noemen FNV’s inzet op een vierdaagse werkweek “niet realistisch”. “Er zijn nu al te weinig mensen om al het werk te doen”, reageert een woordvoerder van werkgeversvereniging AWVN.

Volgens de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van Nederlandse werkgevers moeten er juist meer uren gewerkt worden om de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen. “Hoe ga je dat bijvoorbeeld regelen in de zorg? Daar zijn nu al te weinig handen aan het bed”, zegt de woordvoerder over een verdere verkorting van de werkweek.

De zegsman noemt de looneisen van FNV en CNV van respectievelijk 7 en 3,5 tot 6 procent daarnaast “ontzettend hoog”. Hij vreest dat de Nederlandse economie schade oploopt als zulke loonsverhogingen worden afgesproken.

“Loonsverhogingen betekenen meer loonkosten voor bedrijven. Dat gaat ten koste van de concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en zorgt dus voor een verzwakking van de economie.”

Ook ondernemersverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland vinden de looneisen van FNV te hoog. “De inhaalslag is gemaakt. De koopkracht is weer hersteld van de inflatieschok. Dus het is weer tijd om terug naar normaal te gaan.” Een kortere werkweek zien ze ook niet zitten. “We moeten niet vergeten dat er ook gewerkt moet worden in Nederland.”

FNV kwam maandag met zijn eisenpakket voor het komende cao-seizoen. De bond wil in cao-onderhandelingen inzetten op 7 procent loonsverhoging, een minimumloon van 16 euro per uur en een vierdaagse werkweek van 32 uur. CNV zei vrijdag al in te zetten op 3,5 tot 6 procent loonsverhoging en sprak van een ideaalbeeld van een 30-urige werkweek.

Volgens FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha zou een verkorting van de werkweek de krapte op de arbeidsmarkt juist moeten tegengaan. Daarbij verwees hij naar een onderzoek waaruit zou blijken dat het arbeidsaanbod dan toeneemt, onder meer omdat het ziekteverzuim dan zou dalen. Maar AWVN kijkt hier anders tegenaan en vreest een averechts effect.

Eerder dit jaar waarschuwde het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat het grote tekort aan arbeidskrachten in bijvoorbeeld de Nederlandse zorg en de techniek komende jaren verder dreigt op te lopen als gevolg van de vergrijzing. Volgens het IMF is het daarom belangrijk om beter gebruik te maken van de arbeidskrachten die we hebben in Nederland. Dat betekende volgens IMF-onderzoeker Bernardin Akitoby onder meer parttimers te bewegen om juist meer uren te werken.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...