Clicky

zondag 22 september 2024 - 20:29 uur
Home Blog Pagina 128

Maersk ontvangt haar eerste Boeing 777F

KOPENHAGEN/SEATTLE – Vandaag, vrijdag 12 juli, heeft Maersk Air Cargo (MAC) de eerste van twee nieuwe Boeing 777F’s in ontvangst genomen. Het is de eerste Boeing 777 van een Deense luchtvaartmaatschappij.

De overdracht werd gevierd op het hoofdkantoor van Boeing in Seattle, VS. Maersk Air Cargo is onderdeel van de wereldwijde integrator van logistiek, AP Moller – Maersk (Maersk). De aankomst van Maersks eerste Boeing 777F op de thuisluchthaven Billund in Denemarken staat gepland voor zaterdag 13 juli.

Vooral Maersk’s luchtvrachtklanten in China en Europa zullen profiteren van de toegenomen capaciteit en efficiëntie door de introductie van de twee Boeing 777F’s. Beide worden ingezet op Maersk’s bestaande Europa-China route met in eerste instantie drie wekelijkse vluchten, en later tot zes wekelijkse vluchten. Naast meer capaciteit op directe routes zorgen de 777F’s voor kortere transittijden en snellere afhandelingstijden en kwaliteit op de plaats van herkomst en bestemming.

Maersk bestelde de twee 777F’s in november 2021 als onderdeel van de modernisering van zijn vloot. De levering van het tweede toestel staat later in het derde kwartaal gepland. De eigen gecontroleerde vloot van Maersk Air Cargo zal dan bestaan ​​uit twee Boeing 777F’s en twintig Boeing 767F’s.

“We zijn verheugd om deze belangrijke levering te ontvangen en onze vloot te upgraden met twee van de grootste en meest betrouwbare vrachtvliegtuigen die op de markt verkrijgbaar zijn. Met deze stap betreden we de eredivisie van de vrachtluchtvaart. De B777F kan meer dan het dubbele van de lading per vlucht vervoeren vergeleken met onze 767F’s, en het is het meest brandstofefficiënte vliegtuig ter wereld met de GE90-motoren”, aldus Lars Jordaan, Hoofd van Maersk Air Cargo.

“Vanuit een commercieel perspectief zijn de twee Boeing 777F’s een enorme stap voorwaarts in wat we onze luchtvrachtklanten in de toekomst kunnen bieden. Naast het mogelijk maken van een veel efficiëntere routestructuur, zal het structureren van onze 777F’s de beschikbaarheid van ruimte voor onze klanten verbeteren, aangezien we een groeiende vraag zien naar geïntegreerde supply chain-oplossingen die lucht omvatten. Vanwege de ontwrichtende omgeving in de logistiek, kiest een toenemend aantal vrachteigenaren ervoor om het aantal dienstverleners in hun supply chain te verminderen. Meer zichtbaarheid over minder aanbieders stelt de vrachteigenaren in staat om sneller en veel beter geïnformeerd te reageren in geval van verstoring. Beschikbaarheid van luchtvrachtcapaciteit en volledige controle over activa zijn hierbij belangrijke aspecten. Beide verhogen de niveaus van veerkracht, zichtbaarheid en flexibiliteit die essentieel zijn in deze ontwrichtende tijden”, zei Narin Phol, Executive Vice President en Chief Product Officer (CPO) voor Logistiek en Services bij Maersk.

De Boeing 777F kan tot 9.200 kilometer (4.970 nautische mijl) vliegen en een maximale lading van 102.000 kilogram vervoeren. Het hoofddek is geschikt voor pallets tot 3 meter hoog en alle vrachtdekken zijn temperatuurgecontroleerd. Het Onboard Network System maakt in de toekomst connected cargo mogelijk. Maersk koos GE90-motoren voor zijn 777F, ‘s werelds krachtigste en betrouwbaarste commerciële straalmotoren.

Naast de eigen gecontroleerde vloot laadt Maersk een groot deel van de luchtvrachtvolumes ook op commerciële vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen. Met de moderne luchtvrachtboekingstool op Maersk.com kunnen klanten meer dan 70.000 luchthavenparen in meer dan 90 landen kiezen en direct boeken met directe prijzen en optionele waardetoevoegende services. Maersk Air Freight behoort tot de top 20 luchtvrachtexpediteurs wereldwijd en behoort tot de top 10 in Duitsland en Nederland.

FNV: overwinning voor personeel distributiecentra Albert Heijn

Albert Heijn

UTRECHT – Albert Heijn stopt tot 1 september 2024 met het beoordelen van medewerkers in de distributiecentra op basis van de norm. Vanaf 1 juli wordt de norm verlaagd in Geldermalsen en Zwolle, en vanaf 8 juli in de andere centra. Ze werken ook aan een nieuwe norm met hulp van Arbo-deskundigen.

“Toenemende werkdruk keren is niet hetzelfde als een garantie hebben voor een gezonde en veilige werkomgeving. Daar zijn we ons heel bewust van. Daarom blijven wij aandringen bij de Albert Heijn en wij vinden dat de norm direct in de praktijk getoetst moet worden door Arbo-deskundigen. Ook de nieuwe, beter passende norm die de supermarkt in de toekomst gaat ontwikkelen, moet worden getoetst”, aldus een woordvoerder van vakbond FNV.

De werkgever gaf aan dat de beoordeling gelijk zou worden hervat na de verlaging van de norm. Zonder dus tijd te geven om te kijken of de verlaging wel voldoende is en het juiste effect heeft. Doordat de werkgever nu toegezegd om tot september niet te beoordelen, is er wel ruimte om eerst de nieuwe norm in de praktijk te zien.

“Wij hopen dat een gezonde en veilige werkplek, waar je prettig kan samenwerken, nu een stap dichterbij is gekomen. Als het in de praktijk anders uitpakt, als er nieuwe problemen ontstaan, of als je samen voor iets wilt opkomen, dan komen wij weer samen in actie!”

Aanrijding met twee vrachtwagens op N57 [+foto’s]

Foto: HVZeeland

SEROOSKERKE – Op de N57 bij Serooskerke op Schouwen-Duiveland is vrijdagmiddag flink wat schade ontstaan bij een aanrijding tussen twee vrachtwagens.

Het ging rond 14.00 uur mis bij de kruising Dammenweg – Stoofweg. Voor zover bekend liep geen van de chauffeurs letsel op. Wel ontstond er de nodige schade.

Vrachtwagenbergers van Kuzee zijn ter plaatse om de vrachtwagens af te slepen.

De politie en Rijkswaterstaat leiden het overige verkeer langs de ongevalslocatie.

Een monteur is ter plekke voor de lantaarnpaal die bij het ongeval beschadigd raakte.

Omdat er veel rommel op de weg terecht was gekomen, werd een zogeheten ZOAB-cleaner ingezet. De politie en Rijkswaterstaat leiden het overige verkeer langs de ongevalslocatie geleid. Rijkswaterstaat laat via social media weten dat de weg naar verwachting rond 18.00 uur weer vrij is en dat in de tussentijd omleidingsroute U-11 gevolgd kan worden.

Friese fabrikant kantelende e-driewielers Carver valt om

LEEUWARDEN – De Friese ontwikkelaar van elektrische driewielers Carver vraagt faillissement aan. Het bestuur van het bedrijf zegt dat “kwaliteitsproblemen en problemen in de toeleveringsketen” voor hoge kosten zorgden, terwijl de productie en verkoop van de voertuigen stagneerden. De driewielers van Carver staan erom bekend dat ze kunnen kantelen in de bocht, wat voor meer rijgemak zou zorgen.

Carver zei in mei al problemen te hebben en ging over op een reorganisatie, waarbij banen verloren gingen. Het bedrijf moest vorig jaar onder andere hoge kosten maken voor reparaties die onder de garantie vielen. Die slokten ook veel tijd op van het personeel.

Mede daardoor leed het bedrijf een nettoverlies van bijna 2,9 miljoen euro. Ook was de schuldenlast hoog. De totale berg aan schulden was ruim 2 miljoen euro hoger dan de waarde van alle bezittingen, blijkt uit de jaarcijfers die Carver publiceerde op de site van beursplatform NPEX.

Moeilijke beslissing

De financiële situatie bij Carver kwam vorig jaar extra onder druk te staan toen een mogelijke koper van het bedrijf zich terugtrok. Samen met die verkoop zou de maker van elektrische voertuigen ook een nieuwe kapitaalinjectie krijgen, maar die bleef uit. In 2023 traden ook oprichters Anton Rosier en Chris van den Brink terug uit het bestuur om plaats te maken voor bestuursleden die de crisis moesten bezweren.

“Wij betreuren ten zeerste dat het zover is gekomen”, schrijft het bestuur van Carver over de faillissementsaanvraag. “Het is voor ons een uiterst moeilijke beslissing geweest, vooral omdat we ons ten volle hebben ingezet om de hoge verwachtingen van onze klanten te blijven waarmaken en wij een rotsvast vertrouwen hebben in het concept Carver. Helaas hebben de externe factoren ons in deze positie gebracht.”

Doorstart

Bij Carver waren vorig jaar 23 werknemers in dienst, staat in de jaarrekening. Het in 1994 opgerichte bedrijf ging in 2009 ook al failliet, maar maakte daarna een doorstart.

De kanteltechniek, waarbij de driewieler schuiner in de bocht hangt naarmate je sneller gaat, trok ook de aandacht van internationale media. Het destijds populaire autoprogramma Top Gear was in 2003 enthousiast over de Carver One en noemde het “de gadget der gadgets”.

Grootste fractie Europarlement wil extreemrechts buitensluiten

Europees Parlement Straatsburg

BRUSSEL – De grootste politieke groep in het Europees Parlement, de EVP, wil met een aantal andere politieke fracties een cordon sanitaire vormen tegen extreemrechtse groepen in het parlement. Dat zei de woordvoerder van de EVP vrijdag op een persconferentie. Samen met de sociaaldemocraten en de liberale Renew willen zij in ieder geval de recent opgerichte Patriotten voor Europa en de Groep Europa van Soevereine Naties (ENS) consequent negeren. Doel is hen buitenspel te zetten. Ook de Groenen zijn daar voorstander van.

“We willen niet dat Europarlementariërs van deze extreemrechtse groepen en vrienden van Poetin de institutie vertegenwoordigen”, zei de EVP-woordvoerder. Hij doelt op functies zoals vicevoorzitter van het Europees Parlement of het voorzitterschap van een belangrijke commissie.

Absurd en ondemocratisch, reageerde de woordvoerder van Patriotten voor Europa. Een cordon sanitaire treft volgens hem niet alleen de 84 Europarlementariërs die de groep telt, maar “miljoenen kiezers” die hebben gestemd op de verschillende partijen waaruit de politieke groep bestaat. De Patriotten voor Europa wil “minstens” twee vicevoorzittersposten, zei de woordvoerder. “We zijn de derde partij in het Europees Parlement en dat willen we terugzien in wetgeving en in het functioneren van het parlement.”

Initiatief

De woordvoerder van de rechtse ECR sprak zich ook direct tegen een cordon sanitaire uit. “Daarmee worden 30 miljoen kiezers gediscrimineerd. Wij vinden dat alle geluiden moeten worden gehoord.”

De Patriotten voor Europa is een initiatief van de Hongaarse premier Viktor Orbán. De PVV van Geert Wilders heeft zich ook bij deze Europese fractie aangesloten, die nu 84 van de 720 zetels in het Europees Parlement heeft. Het is daarmee de derde partij.

Verdeling van functies

Ook de uiterst rechtse Groep Europa van Soevereine Naties (ENS) is recent opgericht. Dat is een initiatief van de Alternative für Deutschland (AfD). De nieuwe fractie bestaat nu uit 25 Europarlementariërs uit acht verschillende landen.

De komende week wordt in Straatsburg door de nieuwe Europarlementariërs onderhandeld en gestemd over de verdeling van de vele functies, zoals de vicevoorzitters van het Europees Parlement en voorzitters en vicevoorzitters van commissies.

Rechtbank veroordeelt Ali B tot 2 jaar cel in zedenzaak

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem heeft Ali B vrijdag veroordeeld tot een celstraf van twee jaar voor een verkrachting van een vrouw tijdens een schrijverskamp in Heiloo en een poging tot verkrachting van zangeres Ellen ten Damme.

Het Openbaar Ministerie had een celstraf van drie jaar geëist tegen de 42-jarige rapper voor vier zedenfeiten.

De rechtbank sprak de verdachte vrij van twee aanrandingen.

Ali B was niet bij de uitspraak aanwezig.

Unilever schrapt circa derde van alle kantoorbanen in Europa

Unilever

LONDEN – Unilever is van plan om voor eind volgend jaar ongeveer een derde van alle kantoorfuncties in Europa te schrappen, oftewel zo’n 3000 tot 3200 banen. Dat bevestigt Unilever na berichtgeving door de Britse zakenkrant Financial Times.

Daarmee treft de eerder dit jaar door Unilever aangekondigde reorganisatie het Europese deel van het bedrijf flink. “Over de impact voor Nederland specifiek kunnen we niks zeggen”, zegt een woordvoerster van het bedrijf in Nederland.

De verzorgings- en levensmiddelenfabrikant kondigde in maart al aan wereldwijd zo’n 7500 banen te schrappen om kosten te besparen. Het was toen alleen nog niet bekend waar de banen precies zouden verdwijnen.

Overleg

De onderneming heeft in Europa zo’n 10.000 tot 11.000 kantoormedewerkers in dienst. Waar de banen verspreid over Europa worden geschrapt, is ook nu nog niet duidelijk. De multinational moet dat nog bepalen.

“In de komende weken begint het overleg met medewerkers die mogelijk gevolgen zullen ondervinden van de voorgestelde veranderingen”, zegt de woordvoerster. “We zijn ons bewust van de grote ongerustheid die dit bij onze mensen teweegbrengt. We doen er alles aan om iedereen bij deze veranderingen te ondersteunen, terwijl we het overlegproces doorlopen.”

Unilever heeft wereldwijd ongeveer 128.000 mensen in dienst, waaronder ook veel fabriekspersoneel. In Nederland telt Unilever ongeveer 2300 kantoorbanen, in Rotterdam en Wageningen.

Fietser ernstig gewond bij ongeval met vrachtwagen bij Tata Steel [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

VELSEN-NOORD – Op het terrein van Tata Steel heeft vrijdag aan het begin van de middag een ernstig ongeval plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een fietser. Rond 12:30 uur ging het mis op de Breedbandweg met de Staalhaven.

Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumateam, werden opgeroepen om hulp te bieden. Een slachtoffer is na de eerste zorg met spoed, onder begeleiding van motoren, naar het ziekenhuis overgebracht voor verdere zorg.

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

Een voorlichter van de politie laat weten dat het slachtoffer bekneld heeft gezeten onder de vrachtwagen.

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

De politie doet onderzoek en de verkeersongevallenanalyse van de politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Natuur & Milieu teleurgesteld na Schiphol-uitspraak Hoge Raad

UTRECHT – Natuur & Milieu is zeer teleurgesteld in de uitspraak van de Hoge Raad over Schiphol. “We zijn nu overgeleverd aan Europa om te kunnen ingrijpen als in Nederland geluidsnormen structureel worden overschreden. Dat is ongelofelijk”, zegt directeur Marjolein Demmers van de milieuorganisatie.

De hoogste rechter oordeelde dat het kabinet niet zomaar het aantal vluchten op Schiphol kan beperken. Bij plannen daartoe moet op grond van Europese regels eerst een speciale procedure worden gevolgd, ook wel bekend als de ‘balanced approach’.

Demmers noemt deze procedure “een richtlijn die is opgesteld door de luchtvaartsector en gericht is om de sector te beschermen, en niet mensen”. Ze vindt dat omwonenden de dupe zijn. “Zij weten nu nog steeds niet wanneer hun situatie zal verbeteren en zij beschermd zullen worden tegen het lawaai en daarmee gepaarde gezondheidsrisico’s.”

Het vorige kabinet had in november het plan al opgeschort om het aantal vliegbewegingen op Schiphol deze zomer tot 460.000 te beperken. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) bleef erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuitte.

Rechtbank spreekt Ali B vrij van aanranding Jill Helena

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem heeft Ali B vrijgesproken van aanranding van zangeres Jill Helena in 2018. Volgens de rechtbank is er onvoldoende steunbewijs.

Jill Helena heeft in haar aangifte tegen Ali B verklaard dat hij haar in mei 2018 na een show in Monnickendam, waar ze allebei optraden, had meegenomen naar een afgelegen bospad.

Ze zou hebben aangegeven in de auto geen seks met hem te willen hebben. Ali B zou bij haar tot tweemaal toe hebben aangedrongen hem te helpen bij het masturberen en stak zijn hand tussen haar benen.

Ze kenden elkaar van The Voice of Holland, waarin zij finalist was en hij haar coach. Ze hadden daarna een tijd een seksuele relatie.

De rechtbank noemde de verklaringen van Jill Helena betrouwbaar en bruikbaar, maar haar aangifte wordt onvoldoende ondersteund door ander bewijs, vindt de rechtbank. Ali B ontkent de aanranding.

Hij zegt dat er niets zonder haar toestemming is gebeurd. De zangeres heeft twee jaar later haar moeder verteld over de vermeende aanranding en dat is onvoldoende voor een wettig bewijs.

Primoz Roglic verlaat Tour de France door val in twaalfde etappe

Primoz Roglic

AGEN – Primoz Roglic gaat niet meer van start in de dertiende etappe van de Tour de France. De Sloveense kopman van Red Bull-Bora-Hansgrohe was betrokken bij een valpartij in de twaalfde etappe en kwam op achterstand binnen in Villeneuve-sur-Lot.

“Primoz Roglic is grondig onderzocht door onze medische staf na de etappe van gisteren. Er is besloten dat hij niet meer start vandaag om zich te focussen op de komende doelen. We wensen je een spoedig herstel, Primoz”, laat de ploeg via X weten.

De 34-jarige Roglic kwam in de slotfase van de twaalfde rit ten val nadat een Astana-renner in het peloton onderuit was gegaan op een verkeersobstakel. Hij kwam op 2.27 minuut binnen omringd door ploeggenoten en leek vooral last te hebben van zijn schouder. De ploeg liet weten dat er geen breuken werden geconstateerd, maar dat verdere deelname onzeker was.

Achterstand

Roglic was door de opgelopen achterstand gezakt van de vierde naar de zesde plaats, op 4.42 van zijn landgenoot Tadej Pogacar. In de rit van de dag ervoor was de Sloveen ook al onderuit gegaan in een afdaling. Daardoor verloor hij 55 seconden op Jonas Vingegaard en Pogacar.

In de Ronde van Frankrijk van 2022 moest Roglic, toen nog rijdend voor Jumbo-Visma, opgeven na een val in de etappe naar Arenberg. In de Tour van een jaar daarvoor kwam hij in de derde etappe ten val en ging hij niet meer van start in de negende etappe. Roglic verloor in de voorlaatste etappe van de Tour van 2020 de leiderstrui aan zijn landgenoot Pogacar, die toen de eindzege opeiste.

Extreemrechts en -links in Europarlement willen Von der Leyen niet

Ursula von der Leyen

BRUSSEL – De nieuwe extreemrechtse groep Patriotten voor Europa, met de PVV, wil niet dat Ursula von der Leyen een tweede termijn krijgt als voorzitter van de Europese Commissie. Ook de Linkse fractie wil haar niet nog eens vijf jaar als voorzitter. Dit hebben de woordvoerders van de twee politieke groeperingen in het Europees Parlement vrijdag gezegd. Donderdag stemt het nieuwe Europese Parlement over de kandidatuur van Von der Leyen.

Von der Leyen is eind vorige maand door de regeringsleiders van de EU-lidstaten als kandidaat voorgedragen. De twee fracties vinden dat zij er de afgelopen vijf jaar een potje van heeft gemaakt.

Zij hebben samen 130 van de 720 zetels in het Europees Parlement, dat dinsdag officieel in Straatsburg wordt beëdigd. Dan start de nieuwe zittingsperiode, die vijf jaar duurt. Een deel van de 78 leden van de rechtse fractie ECR, waartoe de SGP behoort, gaat in ieder geval ook tegen een nieuwe termijn van Von der Leyen stemmen, zei de ECR-woordvoerder.

Eerste plannen

Von der Leyen heeft de steun nodig van 361 van de 720 Europarlementariërs om te worden herkozen. Donderdagmiddag om 13.00 uur wordt er schriftelijk en geheim gestemd. Rond de klok van 15.00 uur wordt de uitslag bekendgemaakt.

De Sociaaldemocraten, met 137 zetels de tweede fractie in het Europees Parlement, houden de kaarten nog tegen de borst. Dat doen ook Renew (77 zetels) en de Groenen (53 zetels). Hun steun voor Von der Leyen hangt af van haar eerste plannen die zij donderdagochtend in het Europees Parlement presenteert, zeiden de woordvoerders van de drie fracties vrijdag.

‘Alle vertrouwen’

De partij van Von der Leyen (EVP, 188 zetels) heeft er “alle vertrouwen” in dat hun voorvrouw wordt herkozen.

De ervaring leert dat er binnen fracties altijd ‘dissidenten’ zijn, die anders stemmen dan waarop de fractieleiding hoopt.

Vrachtwagen rijdt op bedrijventerrein in op meerdere geparkeerde auto’s [+foto]

Foto: Duitse politie

TRIER – Vrijdagochtend rond 08:00 uur is een vrachtwagen op een bedrijventerrein in het Duitse Trier ingereden op zeker zes geparkeerde auto’s.

De auto’s stonden na de aanrijding verspreid over de weg. De vrachtwagen kwam in de aangrenzende sloot tot stilstand.

De chauffeur kon zelf uit de vrachtwagen komen, maar moest voor onderzoek naar een ziekenhuis in Trier worden gebracht. Verder zijn er geen mensen in gevaar gebracht of gewond geraakt, meldt de Duitse politie.

De oorzaak van het ongeval wordt momenteel door de politie onderzocht.

De beschadigde voertuigen zijn door meerdere takelwagens afgevoerd en de vrachtwagen is door een speciaal voertuig geborgen.

Maandenlang hinder op A15 Ridderkerk-Deil door werk aan de weg

A15

RIDDERKERK – Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers voor grote hinder en lange afsluitingen op snelweg A15 tussen Ridderkerk en Deil. Het werk begint vrijdagavond en duurt naar verwachting tot 28 oktober.

Het asfalt wordt in verschillende fases vernieuwd en de weg moet daardoor meermalen dicht. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot meer dan een uur.

Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers tijdens de werkzaamheden niet aan te sluiten in de file en thuis te werken of anders te reizen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.

Zowel doordeweeks als in het weekend wordt gewerkt. De weekafsluitingen starten vrijdagavond met een week lang wegwerkzaamheden tussen knooppunt Gorinchem in de richting van knooppunt Deil.

Daarna volgen tot en met donderdag 22 augustus nog meer werkzaamheden en afsluitingen. Rijkswaterstaat zegt dat de weg altijd in één rijrichting openblijft, terwijl in de andere rijrichting gewerkt wordt.

Na de weekafsluitingen is de A15 nog verschillende weekenden dicht.

Inleveren plastic flesjes moet aantrekkelijker: vijf lasten onder dwangsom voor Verpact

Foto: Adobe Stock

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) moet het voor consumenten aantrekkelijker en makkelijker worden om plastic drankflessen in te leveren. Dit is de kern van last onder dwangsom die de ILT heeft opgelegd aan Stichting Verpact.

Verpact is onder meer verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van plastic flesjes en moet minstens 90 procent van de plastic flesjes inzamelen, zodat producenten het materiaal opnieuw kunnen gebruiken. Deze wettelijke inzamelnorm geldt sinds 2022 en haalt Verpact bij lange na niet. Daarmee overtreedt de stichting al geruime tijd de wet.

Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet.

In 2022 werd slechts 68 procent ingezameld. Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet. Ook in 2023 lijkt Verpact de norm opnieuw niet te halen. De last moet ervoor zorgen dat Verpact maatregelen neemt om aan haar verplichtingen te voldoen: het behalen van de inzamelnorm.

Een last onder dwangsom is een instrument van de toezichthouder om ervoor te zorgen dat de overtreder een overtreding beëindigt, voorkomt of zorgt dat er in de toekomst geen overtreding meer plaatsvindt. Als de overtreder de last niet of niet op tijd uitvoert dan moet hij een dwangsom betalen. Een dwangsom is dus geen boete, maar een prikkel voor de overtreder om de last uit te voeren. De ILT int pas een dwangsom wanneer de overtreder niet aan de opgelegde last heeft voldaan.

Maatschappelijke schade

De afgelopen 3 jaar is ruim € 370 miljoen aan statiegeld niet uitgekeerd en blijven liggen bij de producenten. Naast de economische schade voor de consument is er ook milieuschade ontstaan door het niet halen van de inzamelnorm. Door deze maatschappelijke schade heeft de ILT besloten om een last onder dwangsom te stellen die in verhouding staat tot het geld dat omgaat in het statiegeldsysteem en de maatschappelijke schade die voorkomen had kunnen worden. Het doel van de ILT is dat er zo snel mogelijk een goed inzamelsysteem komt, waarmee het wettelijk percentage kan worden gerealiseerd en wat de maatschappelijke schade decimeert. De last onder dwangsom is opgebouwd uit 5 deellasten.

Hoogte statiegeld

Verpact is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem in Nederland en kan de hoogte van het statiegeld vaststellen. Uit consumentenonderzoek dat Verpact begin 2023 liet uitvoeren, blijkt dat een verhoging van het statiegeld een overduidelijke stimulans voor de consument is om meer plastic flesjes in te leveren. Verpact heeft echter nagelaten te onderzoeken hoe hoog het statiegeld precies moet zijn, zodat meer consumenten hun plastic flesjes inleveren. De ILT wil nu dat Verpact onderzoek doet naar de hoogte van het statiegeld. De stichting krijgt tot uiterlijk 4 oktober 2024 de tijd om het onderzoek uit te voeren.

Makkelijker maken

De andere lasten die de ILT aan de stichting heeft opgelegd, zien toe op het voor de consument makkelijker en aantrekkelijker maken om flesjes in te leveren. Verpact gaf zelf aan dat er op 1 juli 2021 bij de start van het statiegeldsysteem 12.000 inleverpunten nodig waren. Begin 2023 waren er nog maar 4.140 gerealiseerd. De ILT gelast nu dat Verpact vóór 1 januari 2027 minimaal 5.400 extra uitbetalende inleverpunten moet realiseren. Vanaf deze datum moet Verpact per 4 weken voor elk niet gerealiseerd inleverpunt € 25.000 betalen.

Ook moet Verpact onderzoeken hoe zij beschadigde flessen kan innemen met terugbetaling van het statiegeld. Dat dit nu niet kan, is een grote ergernis van de consument. De ILT verwacht uiterlijk 1 november 2024 de resultaten van het onderzoek naar de innamemogelijkheden te ontvangen. Wanneer deze datum niet wordt gehaald, moet Verpact een dwangsom van € 625.000 per week betalen. Dit geldt voor een periode van maximaal 16 weken.

Terugbetalen

Verpact moet daarnaast onderzoeken wat consumenten vinden van de manier waarop de verschillende inleverpunten het statiegeld terugbetalen. De uitkomsten van dit onderzoek moet Verpact op 4 oktober 2024 aan de ILT verstrekken. Als de ILT op deze datum geen rapport ontvangt, moet Verpact een dwangsom van € 2,5 miljoen per week betalen zolang zij de last niet uitvoert. Dit geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

Digitaal overzicht inleverpunten

Ten slotte moet Verpact het voor consumenten makkelijker maken om inleverpunten bij hen in de buurt te vinden. Uiterlijk op 4 oktober 2024 moeten de consumenten de inleverpunten online kunnen vinden. Zo niet, dan moet Verpact een dwangsom van € 2,5 miljoen per week betalen zolang zij de last niet uitvoert. Dit geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

Besluit beheer verpakkingen

In Nederland zit statiegeld op plastic flesjes en blikjes. Dit is geregeld in het Besluit beheer verpakkingen 2014, waarin maatregelen staan om de hoeveelheid verpakkingsafval zoveel mogelijk te beperken. De ILT houdt hier toezicht op. Het doel van inzamelen is om het gebruik van plastic te verminderen, zwerfafval te voorkomen en grondstoffen te hergebruiken. Dit draagt bij aan een circulaire economie. Nederland wil in 2030 het gebruik van grondstoffen halveren en in 2050 een geheel circulaire economie hebben.

LAATSTE NIEUWS

Scheur in wegdek A10

Scheur in wegdek door verzakking A10, rijstrook dicht [+foto’s]

AMSTERDAM - Een stuk van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam is verzakt als gevolg van werkzaamheden langs de weg. Op beelden is...
×