Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 18:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 127

ACM voorspelt forse stijging energienettarieven huishoudens

DEN HAAG – Huishoudens gaan volgend jaar fors meer betalen aan hun energienetbeheerder. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verwacht een tariefstijging van circa 11 procent voor elektriciteit en gas. Voor een gemiddeld huishouden betekent dat een stijging van zo’n 60 euro per jaar. Voor het stroomnet gaan de tarieven ook in de komende decennia waarschijnlijk nog stevig omhoog.

De netbeheerkosten maken onderdeel uit van ieders algehele energierekening. Deze kosten gaan omhoog omdat netbeheerders forse investeringen moeten doen in verzwaring van hun netten. Om de energietransitie moet vooral het stroomnet flink worden verzwaard. Door wind- en zonneparken wordt steeds meer stroom geproduceerd. Tegelijkertijd zit het net op veel plekken in het land vol, waardoor bedrijven moeten wachten voor ze een aansluiting kunnen krijgen.

Omdat bedrijven en huishoudens zelf niet kunnen kiezen tussen netbeheerders maar gebonden zijn aan de in hun regio actieve partij, stelt de ACM de netbeheertarieven jaarlijks vast. Voor komend jaar moet dat nog gebeuren. Maar de waakhond durft nu al een voorspelling te doen.

Breder onderzoek

De ACM heeft breder onderzoek gedaan naar de stroomnettarieven. Die gaan de komende 25 jaar waarschijnlijk meer dan verdubbelen en mogelijk zelfs verdrievoudigen. Nu zijn huishoudens gemiddeld nog zo’n 250 euro per jaar kwijt aan de transportkosten voor elektriciteit. In 2050 gaat het waarschijnlijk om 600 tot 800 euro, voorspelt de ACM.

De toezichthouder gaat er daarbij van uit dat de kosten van alle gebruikers van het stroomnet samen toenemen van circa 7 miljard naar 18 miljard tot 25 miljard euro per jaar. Volgens de ACM maakt de verwachte forse toename het “nog belangrijker” om de kosten van het elektriciteitsnet eerlijk over alle verschillende groepen gebruikers te verdelen.

Ook wijst de toezichthouder erop dat de overheid met subsidies en gerichte belastingmaatregelen allerlei mogelijkheden heeft, bijvoorbeeld om industriële grootverbruikers extra te steunen. Volgens de ACM is het voor de Nederlandse concurrentiepositie bovendien belangrijk dat bedrijven binnen Europa te maken hebben met een gelijk speelveld. “Daarnaast zou de wetgever er ook voor kunnen kiezen om een deel van de benodigde investeringen in het kader van de energietransitie op te nemen in de rijksbegroting”, oppert de ACM.

NS-kaartjes volgend jaar niet 12, maar 6 procent duurder

DEN HAAG – De treinkaartjes van de NS worden in 2025 niet 12 procent, maar 6 procent duurder. Dat heeft het kabinet op Prinsjesdag bekendgemaakt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt 3 procentpunt van de prijsstijging op zich, de NS betaalt de overige 3 procentpunt.

Eerder deze maand werd al bekend dat dit compromis op tafel lag bij onderhandelingen tussen de NS en het kabinet. Zowel de spoorvervoerder als de overheid dragen allebei zo’n 42 miljoen euro bij, schrijft staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Opnieuw gaat het om een tijdelijke maatregel die de gestegen kosten en gedaalde reizigersaantallen van de NS moet opvangen. Voor dit jaar trok het vorige kabinet ook al 120 miljoen euro uit. Een keuze voor de lange termijn wil het kabinet maken in de voorjaarsnota van volgend jaar.

Schrappen

Jansen wil voorkomen dat de tariefstijging na 2025 alsnog doorgaat. Dat zou niet passen “bij het streven van dit kabinet om de bestaanszekerheid van mensen te vergroten en de wens om het openbaar vervoer betaalbaar en op orde te houden”, schrijft hij. Gevolgen voor de reiziger, zoals het schrappen van lege ritten, kan hij niet uitsluiten.

“Met deze afspraken met het ministerie houden we de verhoging van de prijs van een treinkaartje, hoewel fors, binnen de perken”, reageert president-directeur Wouter Koolmees van de NS. “Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen Nederlanders hebben dankzij het openbaar vervoer. Die maatschappelijke waarde van de trein maakt het belangrijk dat dit vervoer goed geregeld wordt en betaalbaar is.”

Miljoenen extra tegen energiearmoede, belasting op gas omlaag

DEN HAAG – Het kabinet maakt zowel voor volgend jaar als het jaar daarna 60 miljoen euro vrij om kwetsbare huishoudens te helpen hun energierekening te betalen. Dat is een paar miljoen meer dan daar de afgelopen twee jaar voor beschikbaar was. Verder gaat, zoals al aangekondigd in het coalitieakkoord, de energiebelasting op gas omlaag.

Het vorige kabinet kwam twee jaar geleden, nadat de Russische inval in Oekraïne de energieprijzen tot recordhoogten had opgedreven, met het Tijdelijk Noodfonds Energie. Naast de rijksoverheid leverden ook energiebedrijven een bijdrage aan dit fonds, waar vorig jaar meer dan 110.000 huishoudens een bijdrage uit ontvingen.

In het vrijdag gepresenteerde regeerprogramma van het nieuwe kabinet stond al dat er opnieuw een energiefonds zou komen, maar daar stonden nog geen bedragen bij vermeld. Er komt een nieuwe opzet die de komende tijd nog nader moet worden uitgewerkt. Duidelijk is wel dat opnieuw een beroep zal worden gedaan op “private partijen”.

Isolatie

De energiebelasting op gas gaat met 2,8 cent per kubieke meter omlaag. Voor een gemiddeld huishouden, dat volgens cijfers van het Nibud zo’n 1200 kubieke meter per jaar verbruikt, scheelt dat op jaarbasis 33,60 euro.

Om huishoudens te helpen verduurzamen is volgend jaar 578 miljoen euro beschikbaar via de ISDE-regeling. Deze subsidie kan worden gebruikt voor maatregelen die de energierekening structureel helpen verlagen, zoals isolatie of de aanschaf van een warmtepomp of zonneboiler.

Duitse nieuwsmedia eisen toegang tot Gazastrook

BERLIJN – Een groep Duitse nieuwsmedia heeft in een open brief aan de regeringen van Israël en Egypte toegang geëist tot de Gazastrook. Het is niet mogelijk om “onbegeleid en onafhankelijk” Gaza in te komen, en daardoor kunnen journalisten hun werk niet doen, zo staat in de brief. De meeste journalisten in het gebied, zijn lokale journalisten die daar al waren. De grenzen zijn afgegrendeld.

“De vrijwel volledige uitsluiting van internationale media bij een crisis van deze enorme wereldwijde omvang is in de recente geschiedenis niet eerder voorgekomen”, staat in de brief. De ondertekenaars zijn hoofdredacteuren en directeuren van een aantal grote kranten, omroepen, belangenorganisaties en het Duitse persbureau dpa.

Wie nieuwsorganisaties toegang ontzegt om verslag te doen, ondermijnt de eigen geloofwaardigheid, staat in de brief. “Iedereen die ons verhindert om ons werk te doen in de Gazastrook, creëert de omstandigheden waarin mensenrechten geschonden worden.”

De Duitse journalisten begrijpen goed dat het gevaarlijk is om het gebied in te gaan, zo staat in de brief. “We zijn bekend met de risico’s. We zijn bereid die te nemen.”

Af en toe worden journalisten toegelaten tot de Gazastrook onder begeleiding van de Israëlische krijgsmacht. Die laat verder niemand toe.

Nieuwe Volvo FH Aero Electric voor JGT

HOOGVLIET – De Jong-Grauss Transport (JGT) heeft een order getekend voor een Volvo FH Aero Electric 4×2-trekker. Het bedrijf gaat de elektrische truck inzetten voor containertransport. De Volvo FH Electric zal geleverd worden door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

Het wordt de eerste elektrische truck voor JGT uit Hoogvliet. “Als bedrijf zijn we al langer bezig om onze CO2-uitstoot te verlagen”, vertelt Jan Verlaan, mede-directeur van JGT.

“Dat doen we bijvoorbeeld door slim te plannen en daardoor lege kilometers zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast dagen we onze chauffeurs uit zo zuinig mogelijk te rijden. Opdrachtgevers kijken steeds vaker wat je als bedrijf doet op het gebied van milieu en duurzaamheid. Een van de mogelijkheden om daarin stappen te zetten is het inzetten van elektrische trucks. In de toekomst wordt, zo denken wij, een steeds groter deel van de vloot elektrisch en dan is het wel zo handig om daar nu alvast ervaring mee op te doen.”

“We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en uiteindelijk voor Volvo Trucks gekozen. We hebben 110 trucks in ons wagenpark, waarvan de helft Volvo Trucks. We kennen het merk en de mensen. Juist als je iets nieuws gaat doen, is dat ontzettend belangrijk. Volvo Group Truck Center heeft ons goed geadviseerd over wat wij nodig hebben om elektrisch te kunnen rijden, ook op het gebied van laadfaciliteiten. Bij de keuze speelt ook mee dat de Volvo FH Electric 4×2-trekker technisch geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en daarvoor ook RDW-goedkeuring heeft. In ons werk telt elke kilo en dan is een hoog GCW een pre.”

Compleet elektrisch span

JGT gaat met de Volvo FH Aero Electric allerlei soorten (zee)containertransport uitvoeren. Verlaan: “We gaan de truck onder meer inzetten met onze elektrisch aangedreven side-loader waarmee we containers plaatsen in (binnen)steden. Daarmee hebben we een compleet elektrisch aangedreven span. Daarnaast gebruiken we de truck ook voor andere transportwerkzaamheden om er proefondervindelijk achter te komen wat we van een elektrische truck in ons werk mogen verwachten. Het wordt voor iedereen een leertraject. Niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor de planning. Normaal gesproken maken zij een planning op basis van de beschikbaarheid van de chauffeur. Straks moeten ze ook plannen op basis van de mogelijkheden van de truck. We gaan er in de praktijk vanzelf achter komen wat haalbaar en realistisch is.”

Aerodynamische truck

JGT krijgt een Volvo FH Aero Electric. De Volvo FH Aero Electric is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH. De daardoor sterk verbeterde aerodynamica zorgt voor een lager energieverbruik.

Opladen op eigen terrein

De truck wordt voorzien van zes accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit. Opladen gebeurt op eigen terrein. “Bij onze vestiging in Hoogvliet plaatsen we een mobiele oplader. Aan het eind van de werkdag gaat de truck aan de lader en dan zijn de accu’s volledig opgeladen als de chauffeur de volgende ochtend weer vertrekt. We hopen het dan zo te kunnen plannen dat we een volledige werkdag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen. Overigens zijn we al bezig om te kijken wat we moeten doen om in de toekomst meer trucks op ons eigen terrein te kunnen opladen. Er liggen inmiddels plannen om een laadplein te realiseren, maar daarvoor hebben we eerst een zwaardere aansluiting nodig en dat kost tijd. Dat is een tip voor andere bedrijven die willen beginnen met elektrische trucks: kijk goed naar wat er mogelijk is met de aansluiting die je hebt en wat je ambities zijn voor de toekomst. Dat bepaalt welke stappen je kunt zetten. Als we een zwaardere aansluiting hadden gehad op ons terrein, dan waren we misschien nu al met twee of misschien wel drie elektrische trucks begonnen.”

JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa. Verlaan: “We zijn met name actief in Nederland, Duitsland, België, Engeland en Frankrijk. We doen onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kiep- en tankcontainers.”

Werkenden betalen de prijs voor de kabinetsplannen, vreest CNV

DEN HAAG – CNV vreest dat de werkende Nederlander moet opdraaien voor de plannen van het kabinet. “De zon zou weer gaan schijnen met dit nieuwe kabinet, maar al met al is het voor miljoenen werkenden nog geen zomer”, reageert vakbondsvoorzitter Piet Fortuin na het uitspreken van de troonrede.

Volgens CNV gaat de belasting op arbeid slechts een fractie omlaag. “Dit is kruimelwerk en valt direct in het niet door andere lastenverhogingen. Denk aan de hogere zorgpremie en lagere huurtoeslag”, legt Fortuin uit. Hij verwacht dat met name ambtenaren er de komende jaren flink op achteruit gaan.

Eerder onderzoek van de bond wees uit dat ruim driekwart van de CNV-leden verwacht op te moeten draaien voor de bezuinigingen van het kabinet. Volgens Fortuin is die vrees niet ongegrond. “Linksom of rechtsom komen alle lasten uiteindelijk bij werkenden terecht. We roepen het kabinet op om de financiële positie van werkenden te verbeteren door de belasting op arbeid substantieel te verlagen. Dit zorgt voor een boost voor de koopkracht en stimuleert de economie.”

Verder noemt CNV de plannen van het kabinet om het rijksambtenarenapparaat met bijna een kwart in te krimpen een “ongekende, ongehoorde en onverantwoorde” bezuinigingsmaatregel. “Botweg snijden zonder taakreductie betekent een gigantische werkdrukverhoging voor het toch al overbelaste ambtenarenapparaat”, zegt CNV-bestuurslid Jan Pieter Daems. “Wij vrezen dat een dergelijke reductie zal leiden tot verder vastlopen van overheidstaken en verder overbelasting van overblijvende ambtenaren.”

Regering hekelt regeldrang in troonrede: mensen horen te vaak nee

DEN HAAG – Een groot deel van de problemen in de maatschappij zijn terug te voeren op jarenlang beleid van “te veel regels, procedures en controledrang”, zegt de koning namens de regering in de troonrede.

Maar die “beleidswerkelijkheid van de tekentafel past in veel gevallen niet bij de praktijk van alledag”, aldus de koning. “Te vaak krijgen mensen de boodschap dat iets om formele redenen niet kan of mag, waardoor zij het gevoel krijgen de regie over het eigen leven te verliezen.”

In het beleid moet men ervan uitgaan wat wél kan, zei de koning.

Kabinet bezuinigt 110 miljoen euro op ov in drie grote steden

DEN HAAG – Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag moet het vanaf 2026 doen met 110 miljoen euro minder. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat na berichtgeving door het AD.

Hoewel de bezuiniging pas over ruim een jaar ingaat, moeten de regio’s komend jaar al rekening houden met het krimpende budget.

Geld dat specifiek voor het openbaar vervoer in en rond de steden was bedoeld, wordt overgeheveld naar een algemene pot voor provincies en gemeentes. Dat moet administratielasten tegengaan. Maar die overheveling gaat gepaard met een korting van 10 procent, stond ook al in het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Voor dit jaar was er nog zo’n 1,1 miljard euro begroot voor de twee zogeheten vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam-Den Haag.

Het AD schrijft dat de twee regio’s deze dinsdag een brandbrief naar de Tweede Kamer sturen. “Ik heb de vervoerregio’s laten weten dat ik hun zorgen deel over de consequenties van deze maatregel voor het openbaar vervoer in de vervoerregio’s”, reageert staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) in een verklaring. “Mijn ministerie en Binnenlandse Zaken zijn nu met de vervoerregio’s in gesprek over de maatregel en de gevolgen ervan.”

Zeven mannen verdacht van drugstransport via Schiphol en Lelystad voor de rechter

Foto: Koninklijke Marechaussee

SCHIPHOL – Maandag stonden zeven verdachten terecht tijdens een regiezitting in de rechtbank op Schiphol. Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) verdenkt hen van voorbereiden van de invoer van cocaïne via de luchthaven Schiphol en Lelystad, het invoeren van cocaïne, drugs- en wapenbezit en betrokkenheid bij explosies in Almere (periode september-november 2023).

De officier van justitie: “In deze zaak blijkt heel goed hoe snel onenigheden binnen een crimineel samenwerkingsverband kunnen leiden tot het toepassen van ernstig geweld. De ontploffingen bij een van de verdachten in Almere hebben niet alleen gevolgen voor hem gehad, maar tornen ook aan gevoelens van veiligheid in de samenleving, in het bijzonder die van omwonende burgers. Het onderzoeksteam is heel snel na deze ontploffingen tot aanhouding overgegaan in de hoop het geweld te doen stoppen.”

Toelichting onderzoek

De Koninklijke Marechaussee is het onderzoek gestart op basis van criminele inlichtingen die het OM ontving. Deze informatie had betrekking op invoer van verdovende middelen via de luchthaven Schiphol. Op basis van de onderzoeksinformatie (o.a. inzet van observatieteams, heimelijk afgeluisterde gesprekken en uitgelezen berichtenverkeer) bleek dat een groep verdachten van plan was om via Lelystad Airport verdovende middelen, vermoedelijk cocaïne uit Zuid-Amerika, in privévliegtuigen in te voeren naar Nederland. Er is door de ontvangers concreet gesproken over twee data waarop de zendingen zouden moeten komen, maar die data werden afgeblazen.

Onenigheid

De beoogde invoer van cocaïne werd uiteindelijk afgeblazen, hierna ontstond er onenigheid over betaalde investeringen. Drie verdachten wilden het geld niet teruggeven aan de investeerders. Vervolgens heeft een explosie plaatsgevonden bij de auto en woning van een van hen. Daarna is de recherche tot aanhouding van verdachten overgegaan. Twee personen worden vervolgd voor het verzamelen en doorgeven van onder andere adresgegevens aan opdrachtgevers van de explosies.

Vervolgonderzoek naar Schipholmedewerkers

Uit onderzoek naar in beslag genomen telefoons zijn ook nieuwe verdenkingen ontstaan tegen vier personen werkzaam op Schiphol. Zij worden verdacht van betrokkenheid bij de (voorbereiding van) de invoer van cocaïne op Schiphol. Deze verdachten stonden maandag niet op zitting.

Gezamenlijke aanpak

In het Programma Aanpak Ondermijning Schiphol wordt door publiek-private samenwerking ondermijning op Schiphol aangepakt door de Belastingdienst, Douane, FIOD, gemeente Haarlemmermeer, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, Politie, RIEC Noord-Holland, KLM en Schiphol Group.

Rechter verklaart deadlines voor aansluiting stroomnet ongeldig

DEN HAAG – Netbeheerders hebben sinds vorig jaar te maken met soms onhaalbare termijnen waarbinnen ze verplicht een woning of klein bedrijf moeten aansluiten op het stroomnet, oordeelt de hoogste rechter voor economisch bestuursrecht.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verplicht de beheerders van het stroomnet nieuwe aansluitingen binnen 12, 18 of 52 weken aan te sluiten. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt nu dat die deadlines vaak te krap zijn bij complexe opdrachten en verklaart ze ongeldig.

Aansluitingen bij kleine verbruikers moesten volgens de nieuwe regels, die de ACM in juni vorig jaar bekendmaakte, binnen 12 of 18 weken klaar zijn als er geen sprake was van een overvol stroomnet. Netbeheer Nederland vond die verplichte termijn onredelijk en maakte bezwaar. De brancheorganisatie voor netbeheerders voerde voor de rechter onder meer aan dat aanvragen voor veel aansluitingen tegelijk, die vaak voorkomen om de maatschappij te verduurzamen, veel te ingewikkeld zijn om binnen 18 weken af te handelen.

De rechter geeft Netbeheer Nederland nu gelijk. Bij het opstellen van de regels had de toezichthouder veel meer rekening moeten houden met grootschalige verduurzamingsoperaties waarbij ineens veel nieuwe aansluitingen nodig zijn. Die mag de ACM niet beschouwen als normale schommelingen in het aantal aanvragen, oordeelt het CBb. De marktwaakhond moet daarom meer onderzoek doen naar de omstandigheden die bepalen of een aansluittermijn redelijk is. Tegen de uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.

Uitspraak

Netbeheer Nederland zegt tevreden te zijn met de uitspraak, omdat die “complexiteit van het werkveld van de netbeheerders onderkent”. De strijd voor de rechter vond plaats tegen een achtergrond van oplopende wachtlijsten voor aansluitingen en problemen met netcongestie, oftewel overbelasting van het elektriciteitsnet. Door de overgang van fossiele energie naar elektriciteit en de toename van zonnepanelen wordt het Nederlandse stroomnet namelijk steeds intensiever gebruikt.

Ook Vereniging Eigen Huis had bij de rechter geklaagd over de deadlines die de ACM wil hanteren voor nieuwe aansluitingen. De belangenvereniging voor woningbezitters vond die termijnen juist te lang. Het CBb schrijft in zijn oordeel dat de ACM ook dat belang moet meewegen bij regels over nieuwe aansluittermijnen.

KLM’s eerste Airbus A321neo-vlucht is een feit

Foto: KLM | Arnoud Raeven

AMSTELVEEN – Maandag 16 september was een bijzondere dag voor KLM, met de eerste officiële vlucht van de splinternieuwe Airbus A321neo.

In alle vroegte werden de eerste bagagecontainers beladen, ging de bemanning aan boord en werden de passagiers ingecheckt. De eerste vluchten gingen naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm.

De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls geeft aan schoner, stiller en zuiniger vliegen.

Foto: KLM | Arnoud Raeven

De A321neo vliegt vanaf nu naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm. Later dit jaar komen daar Parijs, Praag en Wenen bij.

Foto: KLM | Jason Vermeulen

KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-vliegtuigen toe aan de vloot.

Ryanair ziet vertraging levering vliegtuigen door staking Boeing

DUBLIN – Luchtvaartconcern Ryanair verwacht dat de grote staking bij Boeing voor vertragingen bij de leveringen van nieuwe vliegtuigen zal zorgen. Volgens topman Michael O’Leary kunnen die vertragingen wel oplopen tot zes weken.

Meer dan 30.000 werknemers van Boeing in het noordwesten van de Verenigde Staten zijn sinds vrijdag aan het staken voor een fors hoger loon. Bij die fabrieken in Seattle en Portland worden onder meer 737 MAX-vliegtuigen gebouwd.

O’Leary denkt dat die staking nog wel weken kan duren. Dat heeft tot gevolg dat vliegtuigen die eigenlijk in de eerste helft van volgend jaar aan Ryanair geleverd moesten worden, nu pas in de tweede helft zullen komen. Het zou gaan om mogelijk tien toestellen.

De topman stelt dat er al gepraat is met Boeing over de impact van de staking. Ryanair is een belangrijke klant van de Amerikaanse vliegtuigbouwer die ook al kampt met vertragingen bij de productie door technische problemen.

Ryanair zei vorige maand nog miljoenen ticketverkopen mis te lopen door die productievertragingen. Daardoor zal Ryanair dit jaar minder passagiers vervoeren dan eerder werd gehoopt.

Vrachtwagen volledig uitgebrand op Duitse A43 [+foto’s]

Foto: Duitse Brandweer

SPROCKHÖVEL – Maandagavond rond 18.00 uur is op de Duitse A43 richting Wuppertal een trekker met oplegger in brand gevlogen.

Toen de hulpdiensten rond 18.05 uur arriveerden, stond het voertuig al volledig in brand. De enorme hoeveelheid rook was al van ver zichtbaar.

De hulpdiensten werkten met vier ploegen onder adembescherming.

Om de brandhaarden beter te kunnen bereiken, werd de lading van de trailer van het voertuig verwijderd met behulp van speciale apparatuur van de brandweer.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Rond 23.00 uur konden de hulpdiensten melden dat de brand uit was. Zowel de trekker als oplegger zijn verloren gegaan.

Tijdens het blussen was de snelweg volledig afgesloten voor verkeer, soms in beide richtingen. Rond middernacht was de brandweer klaar en kon de snelweg weer worden vrijgegeven.

Zorgen om hoogwater Midden-Europa, dodental loopt op tot achttien

BERLIJN – In Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië en ook Duitsland is de angst voor overstromingen en overlast door hoogwater nog niet voorbij. In Oostenrijk werd maandagavond een vierde dode gevonden, waarmee het totale dodental van de overstromingen in Midden-Europa is opgelopen tot achttien.

Het vierde dodelijke slachtoffer in Oostenrijk werd gevonden in Klosterneuburg in de zwaar getroffen deelstaat Neder-Oostenrijk. Het ging om een man van in de veertig die op zijn buik in het water dreef, meldt een politiewoordvoerder aan de Kronen Zeitung. In het oosten van het land maakt men zich grote zorgen om een zwaar beschadigde dam. Maandagavond werden mensen in de buurt van de plaats Rust im Tullnerfeld daarom al geëvacueerd.

In het Duitse Dresden is het waterpeil van de Elbe al vier keer zo hoog als het normale peil van 1,42 meter. Met argusogen wordt het water bekeken dat vanuit Tsjechië naar de stad stroomt. De autoriteiten verwachten dat het waterpeil in de loop van de dag de zes meter zal overschrijden. Tijdens de ernstige overstromingen van 2002 kwam het waterpeil tot 9,40 meter.

Nasleep

In het kleine Poolse stadje Klodzko, zo’n honderd kilometer ten zuiden van Wroclaw, zag het centrum er in de nasleep van de overstromingen volgens persbureau dpa uit alsof er een bom was ontploft. Ramen en deuren van winkels zijn ontzet en overal lagen losse kabels en planken nadat de rivier buiten de oever was getreden.

In Roemenië kwamen zeven mensen om het leven door het noodweer. In Tsjechië, waar drie doden vielen, is het leger ingezet om inwoners van ondergelopen gebieden te helpen.

Viaduct over Terbregseplein compleet: bestaande A16 en A16 Rotterdam verbonden

Foto: Rijkswaterstaat

ROTTERDAM – In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de A16 Rotterdam aangelegd, een nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam die de A13 en de A16 met elkaar verbindt. Onderdeel van de nieuwe snelweg is een 450 m lang viaduct over het verkeersknooppunt Terbregseplein bij Rotterdam.

In het weekend van zaterdag 14 september 2024 werden veertien betonnen prefab liggers over het spoor (Rotterdam-Gouda) heen op hun plek gehesen. Zowel het viaduct als de oversteek in 2 rijrichtingen is hiermee helemaal compleet.

Bijzondere bouwmethode A16

Het grootste deel van het viaduct over het Terbregseplein is langzaam over het verkeersknooppunt heen geschoven. Sinds december 2021 schoof het viaduct om de paar weken een stukje op naar de overkant van het drukke verkeersplein. De tijd tussen het schuiven was nodig om een wegdekdeel te maken en zo het viaduct elke paar weken te laten groeien.

Het verkeer eronder reed tijdens het schuiven gewoon door. Door deze methode waren er veel minder afsluitingen nodig, en werd de hinder voor het verkeer beperkt. In mei 2024 werd het laatste deel van het viaduct geschoven.

Kant en klare liggers

Het laatste stuk van ongeveer vijftig meter over het spoor (traject Rotterdam-Gouda) werd dit weekend overbrugd door het inhijsen van veertien kant en klare betonnen liggers. Dat zijn er vier meer dan de tien die in augustus 2023 voor de rijbaan richting Breda zijn ingehesen. De rijbaan richting de A13 is hier namelijk iets breder, omdat en nieuwe oprit naar de A16 Rotterdam vanaf de Hoofdweg hierop uitkomt.

Verder bouwen

Met het leggen van de liggers is dit deel van het viaduct nog niet af. De liggers van dit deel van het viaduct worden nog verbonden met het geschoven deel van het viaduct. Ook wordt het viaduct nog afgewerkt met onder andere voegen, asfalt, belijning, verlichting en vangrails.

Nieuwe snelweg: A16 Rotterdam

Rijkswaterstaat werkt aan de A16 Rotterdam: een nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16. De 11 km lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De A16 Rotterdam moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...