Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 22:09 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 127

Rechtbank veroordeelt Ali B tot 2 jaar cel in zedenzaak

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem heeft Ali B vrijdag veroordeeld tot een celstraf van twee jaar voor een verkrachting van een vrouw tijdens een schrijverskamp in Heiloo en een poging tot verkrachting van zangeres Ellen ten Damme.

Het Openbaar Ministerie had een celstraf van drie jaar geëist tegen de 42-jarige rapper voor vier zedenfeiten.

De rechtbank sprak de verdachte vrij van twee aanrandingen.

Ali B was niet bij de uitspraak aanwezig.

Unilever schrapt circa derde van alle kantoorbanen in Europa

Unilever

LONDEN – Unilever is van plan om voor eind volgend jaar ongeveer een derde van alle kantoorfuncties in Europa te schrappen, oftewel zo’n 3000 tot 3200 banen. Dat bevestigt Unilever na berichtgeving door de Britse zakenkrant Financial Times.

Daarmee treft de eerder dit jaar door Unilever aangekondigde reorganisatie het Europese deel van het bedrijf flink. “Over de impact voor Nederland specifiek kunnen we niks zeggen”, zegt een woordvoerster van het bedrijf in Nederland.

De verzorgings- en levensmiddelenfabrikant kondigde in maart al aan wereldwijd zo’n 7500 banen te schrappen om kosten te besparen. Het was toen alleen nog niet bekend waar de banen precies zouden verdwijnen.

Overleg

De onderneming heeft in Europa zo’n 10.000 tot 11.000 kantoormedewerkers in dienst. Waar de banen verspreid over Europa worden geschrapt, is ook nu nog niet duidelijk. De multinational moet dat nog bepalen.

“In de komende weken begint het overleg met medewerkers die mogelijk gevolgen zullen ondervinden van de voorgestelde veranderingen”, zegt de woordvoerster. “We zijn ons bewust van de grote ongerustheid die dit bij onze mensen teweegbrengt. We doen er alles aan om iedereen bij deze veranderingen te ondersteunen, terwijl we het overlegproces doorlopen.”

Unilever heeft wereldwijd ongeveer 128.000 mensen in dienst, waaronder ook veel fabriekspersoneel. In Nederland telt Unilever ongeveer 2300 kantoorbanen, in Rotterdam en Wageningen.

Fietser ernstig gewond bij ongeval met vrachtwagen bij Tata Steel [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

VELSEN-NOORD – Op het terrein van Tata Steel heeft vrijdag aan het begin van de middag een ernstig ongeval plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een fietser. Rond 12:30 uur ging het mis op de Breedbandweg met de Staalhaven.

Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumateam, werden opgeroepen om hulp te bieden. Een slachtoffer is na de eerste zorg met spoed, onder begeleiding van motoren, naar het ziekenhuis overgebracht voor verdere zorg.

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

Een voorlichter van de politie laat weten dat het slachtoffer bekneld heeft gezeten onder de vrachtwagen.

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

De politie doet onderzoek en de verkeersongevallenanalyse van de politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Natuur & Milieu teleurgesteld na Schiphol-uitspraak Hoge Raad

UTRECHT – Natuur & Milieu is zeer teleurgesteld in de uitspraak van de Hoge Raad over Schiphol. “We zijn nu overgeleverd aan Europa om te kunnen ingrijpen als in Nederland geluidsnormen structureel worden overschreden. Dat is ongelofelijk”, zegt directeur Marjolein Demmers van de milieuorganisatie.

De hoogste rechter oordeelde dat het kabinet niet zomaar het aantal vluchten op Schiphol kan beperken. Bij plannen daartoe moet op grond van Europese regels eerst een speciale procedure worden gevolgd, ook wel bekend als de ‘balanced approach’.

Demmers noemt deze procedure “een richtlijn die is opgesteld door de luchtvaartsector en gericht is om de sector te beschermen, en niet mensen”. Ze vindt dat omwonenden de dupe zijn. “Zij weten nu nog steeds niet wanneer hun situatie zal verbeteren en zij beschermd zullen worden tegen het lawaai en daarmee gepaarde gezondheidsrisico’s.”

Het vorige kabinet had in november het plan al opgeschort om het aantal vliegbewegingen op Schiphol deze zomer tot 460.000 te beperken. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) bleef erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuitte.

Rechtbank spreekt Ali B vrij van aanranding Jill Helena

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem heeft Ali B vrijgesproken van aanranding van zangeres Jill Helena in 2018. Volgens de rechtbank is er onvoldoende steunbewijs.

Jill Helena heeft in haar aangifte tegen Ali B verklaard dat hij haar in mei 2018 na een show in Monnickendam, waar ze allebei optraden, had meegenomen naar een afgelegen bospad.

Ze zou hebben aangegeven in de auto geen seks met hem te willen hebben. Ali B zou bij haar tot tweemaal toe hebben aangedrongen hem te helpen bij het masturberen en stak zijn hand tussen haar benen.

Ze kenden elkaar van The Voice of Holland, waarin zij finalist was en hij haar coach. Ze hadden daarna een tijd een seksuele relatie.

De rechtbank noemde de verklaringen van Jill Helena betrouwbaar en bruikbaar, maar haar aangifte wordt onvoldoende ondersteund door ander bewijs, vindt de rechtbank. Ali B ontkent de aanranding.

Hij zegt dat er niets zonder haar toestemming is gebeurd. De zangeres heeft twee jaar later haar moeder verteld over de vermeende aanranding en dat is onvoldoende voor een wettig bewijs.

Primoz Roglic verlaat Tour de France door val in twaalfde etappe

Primoz Roglic

AGEN – Primoz Roglic gaat niet meer van start in de dertiende etappe van de Tour de France. De Sloveense kopman van Red Bull-Bora-Hansgrohe was betrokken bij een valpartij in de twaalfde etappe en kwam op achterstand binnen in Villeneuve-sur-Lot.

“Primoz Roglic is grondig onderzocht door onze medische staf na de etappe van gisteren. Er is besloten dat hij niet meer start vandaag om zich te focussen op de komende doelen. We wensen je een spoedig herstel, Primoz”, laat de ploeg via X weten.

De 34-jarige Roglic kwam in de slotfase van de twaalfde rit ten val nadat een Astana-renner in het peloton onderuit was gegaan op een verkeersobstakel. Hij kwam op 2.27 minuut binnen omringd door ploeggenoten en leek vooral last te hebben van zijn schouder. De ploeg liet weten dat er geen breuken werden geconstateerd, maar dat verdere deelname onzeker was.

Achterstand

Roglic was door de opgelopen achterstand gezakt van de vierde naar de zesde plaats, op 4.42 van zijn landgenoot Tadej Pogacar. In de rit van de dag ervoor was de Sloveen ook al onderuit gegaan in een afdaling. Daardoor verloor hij 55 seconden op Jonas Vingegaard en Pogacar.

In de Ronde van Frankrijk van 2022 moest Roglic, toen nog rijdend voor Jumbo-Visma, opgeven na een val in de etappe naar Arenberg. In de Tour van een jaar daarvoor kwam hij in de derde etappe ten val en ging hij niet meer van start in de negende etappe. Roglic verloor in de voorlaatste etappe van de Tour van 2020 de leiderstrui aan zijn landgenoot Pogacar, die toen de eindzege opeiste.

Extreemrechts en -links in Europarlement willen Von der Leyen niet

Ursula von der Leyen

BRUSSEL – De nieuwe extreemrechtse groep Patriotten voor Europa, met de PVV, wil niet dat Ursula von der Leyen een tweede termijn krijgt als voorzitter van de Europese Commissie. Ook de Linkse fractie wil haar niet nog eens vijf jaar als voorzitter. Dit hebben de woordvoerders van de twee politieke groeperingen in het Europees Parlement vrijdag gezegd. Donderdag stemt het nieuwe Europese Parlement over de kandidatuur van Von der Leyen.

Von der Leyen is eind vorige maand door de regeringsleiders van de EU-lidstaten als kandidaat voorgedragen. De twee fracties vinden dat zij er de afgelopen vijf jaar een potje van heeft gemaakt.

Zij hebben samen 130 van de 720 zetels in het Europees Parlement, dat dinsdag officieel in Straatsburg wordt beëdigd. Dan start de nieuwe zittingsperiode, die vijf jaar duurt. Een deel van de 78 leden van de rechtse fractie ECR, waartoe de SGP behoort, gaat in ieder geval ook tegen een nieuwe termijn van Von der Leyen stemmen, zei de ECR-woordvoerder.

Eerste plannen

Von der Leyen heeft de steun nodig van 361 van de 720 Europarlementariërs om te worden herkozen. Donderdagmiddag om 13.00 uur wordt er schriftelijk en geheim gestemd. Rond de klok van 15.00 uur wordt de uitslag bekendgemaakt.

De Sociaaldemocraten, met 137 zetels de tweede fractie in het Europees Parlement, houden de kaarten nog tegen de borst. Dat doen ook Renew (77 zetels) en de Groenen (53 zetels). Hun steun voor Von der Leyen hangt af van haar eerste plannen die zij donderdagochtend in het Europees Parlement presenteert, zeiden de woordvoerders van de drie fracties vrijdag.

‘Alle vertrouwen’

De partij van Von der Leyen (EVP, 188 zetels) heeft er “alle vertrouwen” in dat hun voorvrouw wordt herkozen.

De ervaring leert dat er binnen fracties altijd ‘dissidenten’ zijn, die anders stemmen dan waarop de fractieleiding hoopt.

Vrachtwagen rijdt op bedrijventerrein in op meerdere geparkeerde auto’s [+foto]

Foto: Duitse politie

TRIER – Vrijdagochtend rond 08:00 uur is een vrachtwagen op een bedrijventerrein in het Duitse Trier ingereden op zeker zes geparkeerde auto’s.

De auto’s stonden na de aanrijding verspreid over de weg. De vrachtwagen kwam in de aangrenzende sloot tot stilstand.

De chauffeur kon zelf uit de vrachtwagen komen, maar moest voor onderzoek naar een ziekenhuis in Trier worden gebracht. Verder zijn er geen mensen in gevaar gebracht of gewond geraakt, meldt de Duitse politie.

De oorzaak van het ongeval wordt momenteel door de politie onderzocht.

De beschadigde voertuigen zijn door meerdere takelwagens afgevoerd en de vrachtwagen is door een speciaal voertuig geborgen.

Maandenlang hinder op A15 Ridderkerk-Deil door werk aan de weg

A15

RIDDERKERK – Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers voor grote hinder en lange afsluitingen op snelweg A15 tussen Ridderkerk en Deil. Het werk begint vrijdagavond en duurt naar verwachting tot 28 oktober.

Het asfalt wordt in verschillende fases vernieuwd en de weg moet daardoor meermalen dicht. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot meer dan een uur.

Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers tijdens de werkzaamheden niet aan te sluiten in de file en thuis te werken of anders te reizen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.

Zowel doordeweeks als in het weekend wordt gewerkt. De weekafsluitingen starten vrijdagavond met een week lang wegwerkzaamheden tussen knooppunt Gorinchem in de richting van knooppunt Deil.

Daarna volgen tot en met donderdag 22 augustus nog meer werkzaamheden en afsluitingen. Rijkswaterstaat zegt dat de weg altijd in één rijrichting openblijft, terwijl in de andere rijrichting gewerkt wordt.

Na de weekafsluitingen is de A15 nog verschillende weekenden dicht.

Inleveren plastic flesjes moet aantrekkelijker: vijf lasten onder dwangsom voor Verpact

Foto: Adobe Stock

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) moet het voor consumenten aantrekkelijker en makkelijker worden om plastic drankflessen in te leveren. Dit is de kern van last onder dwangsom die de ILT heeft opgelegd aan Stichting Verpact.

Verpact is onder meer verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van plastic flesjes en moet minstens 90 procent van de plastic flesjes inzamelen, zodat producenten het materiaal opnieuw kunnen gebruiken. Deze wettelijke inzamelnorm geldt sinds 2022 en haalt Verpact bij lange na niet. Daarmee overtreedt de stichting al geruime tijd de wet.

Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet.

In 2022 werd slechts 68 procent ingezameld. Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet. Ook in 2023 lijkt Verpact de norm opnieuw niet te halen. De last moet ervoor zorgen dat Verpact maatregelen neemt om aan haar verplichtingen te voldoen: het behalen van de inzamelnorm.

Een last onder dwangsom is een instrument van de toezichthouder om ervoor te zorgen dat de overtreder een overtreding beëindigt, voorkomt of zorgt dat er in de toekomst geen overtreding meer plaatsvindt. Als de overtreder de last niet of niet op tijd uitvoert dan moet hij een dwangsom betalen. Een dwangsom is dus geen boete, maar een prikkel voor de overtreder om de last uit te voeren. De ILT int pas een dwangsom wanneer de overtreder niet aan de opgelegde last heeft voldaan.

Maatschappelijke schade

De afgelopen 3 jaar is ruim € 370 miljoen aan statiegeld niet uitgekeerd en blijven liggen bij de producenten. Naast de economische schade voor de consument is er ook milieuschade ontstaan door het niet halen van de inzamelnorm. Door deze maatschappelijke schade heeft de ILT besloten om een last onder dwangsom te stellen die in verhouding staat tot het geld dat omgaat in het statiegeldsysteem en de maatschappelijke schade die voorkomen had kunnen worden. Het doel van de ILT is dat er zo snel mogelijk een goed inzamelsysteem komt, waarmee het wettelijk percentage kan worden gerealiseerd en wat de maatschappelijke schade decimeert. De last onder dwangsom is opgebouwd uit 5 deellasten.

Hoogte statiegeld

Verpact is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem in Nederland en kan de hoogte van het statiegeld vaststellen. Uit consumentenonderzoek dat Verpact begin 2023 liet uitvoeren, blijkt dat een verhoging van het statiegeld een overduidelijke stimulans voor de consument is om meer plastic flesjes in te leveren. Verpact heeft echter nagelaten te onderzoeken hoe hoog het statiegeld precies moet zijn, zodat meer consumenten hun plastic flesjes inleveren. De ILT wil nu dat Verpact onderzoek doet naar de hoogte van het statiegeld. De stichting krijgt tot uiterlijk 4 oktober 2024 de tijd om het onderzoek uit te voeren.

Makkelijker maken

De andere lasten die de ILT aan de stichting heeft opgelegd, zien toe op het voor de consument makkelijker en aantrekkelijker maken om flesjes in te leveren. Verpact gaf zelf aan dat er op 1 juli 2021 bij de start van het statiegeldsysteem 12.000 inleverpunten nodig waren. Begin 2023 waren er nog maar 4.140 gerealiseerd. De ILT gelast nu dat Verpact vóór 1 januari 2027 minimaal 5.400 extra uitbetalende inleverpunten moet realiseren. Vanaf deze datum moet Verpact per 4 weken voor elk niet gerealiseerd inleverpunt € 25.000 betalen.

Ook moet Verpact onderzoeken hoe zij beschadigde flessen kan innemen met terugbetaling van het statiegeld. Dat dit nu niet kan, is een grote ergernis van de consument. De ILT verwacht uiterlijk 1 november 2024 de resultaten van het onderzoek naar de innamemogelijkheden te ontvangen. Wanneer deze datum niet wordt gehaald, moet Verpact een dwangsom van € 625.000 per week betalen. Dit geldt voor een periode van maximaal 16 weken.

Terugbetalen

Verpact moet daarnaast onderzoeken wat consumenten vinden van de manier waarop de verschillende inleverpunten het statiegeld terugbetalen. De uitkomsten van dit onderzoek moet Verpact op 4 oktober 2024 aan de ILT verstrekken. Als de ILT op deze datum geen rapport ontvangt, moet Verpact een dwangsom van € 2,5 miljoen per week betalen zolang zij de last niet uitvoert. Dit geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

Digitaal overzicht inleverpunten

Ten slotte moet Verpact het voor consumenten makkelijker maken om inleverpunten bij hen in de buurt te vinden. Uiterlijk op 4 oktober 2024 moeten de consumenten de inleverpunten online kunnen vinden. Zo niet, dan moet Verpact een dwangsom van € 2,5 miljoen per week betalen zolang zij de last niet uitvoert. Dit geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

Besluit beheer verpakkingen

In Nederland zit statiegeld op plastic flesjes en blikjes. Dit is geregeld in het Besluit beheer verpakkingen 2014, waarin maatregelen staan om de hoeveelheid verpakkingsafval zoveel mogelijk te beperken. De ILT houdt hier toezicht op. Het doel van inzamelen is om het gebruik van plastic te verminderen, zwerfafval te voorkomen en grondstoffen te hergebruiken. Dit draagt bij aan een circulaire economie. Nederland wil in 2030 het gebruik van grondstoffen halveren en in 2050 een geheel circulaire economie hebben.

X van Elon Musk volgens Brussel in de fout met blauwe vinkjes

X

BRUSSEL – Socialmediabedrijf X van Elon Musk misleidt volgens de Europese Commissie gebruikers met zijn blauwe vinkjes. Daarmee overtreedt het platform, voorheen bekend als Twitter, de Europese regels. X krijgt van Brussel nu een formele waarschuwing en mogelijk volgt later nog een hoge boete.

De Europese toezichthouders zijn ontevreden over het systeem van de blauwe vinkjes, aangezien iedereen die daarvoor wil betalen tegenwoordig zo’n vinkje kan krijgen. Voorheen was het een teken dat een bepaald account daadwerkelijk van een beroemd persoon was. Kwaadwillenden kunnen zich nu dus makkelijk voordoen als iemand anders en gebruikers om de tuin leiden.

De commissie beschuldigde X ook van het niet naleven van de regels voor openheid over reclame, omdat het platform “geen doorzoekbare en betrouwbare” advertentiedatabase biedt. Daarnaast verleent X onderzoekers volgens Brussel geen toegang tot bepaalde gegevens, terwijl dit wel zou moeten.

Digital Services Act

De formele waarschuwing vloeit voort uit de Digital Services Act (DSA). Dat is een Europese wet die platforms als X, Instagram, TikTok en Facebook dwingt meer te doen aan het toezicht op onlinecontent die gebruikers de wereld in sturen. Zo moeten ze maatregelen nemen tegen bijvoorbeeld nepnieuws, terroristische oproepen en onlinehaat.

Het platform kreeg al meerdere waarschuwingen uit Brussel sinds Musk, zelfverklaard voorvechter van het onbegrensde vrije woord, het bedrijf overnam. In december ging Brussel een stap verder met de aankondiging “met voorrang” onderzoek te doen naar het platform. Een volgende stap kan een boete zijn.

Veranderingen eisen

“X heeft nu het recht om zich te verdedigen, maar als onze mening wordt bevestigd, zullen we boetes opleggen en aanzienlijke veranderingen eisen”, zegt eurocommissaris Thierry Breton. Als X een boete krijgt, kan die hoog uitpakken. Boetes op grond van de DSA kunnen oplopen tot 6 procent van de totale wereldwijde jaaromzet van een bedrijf.

Enkele uren na de bekendmaking wekte Musk de suggestie naar de rechter te stappen. “We kijken uit naar een zeer openbaar gevecht in de rechtszaal, zodat Europeanen de waarheid kunnen kennen”, schreef hij op X in een reactie op Bretons bericht.

Maximale straf en PIJ-Maatregel geëist voor doden man op NDSM-Plein in Amsterdam

AMSTERDAM – Tegen twee jongens (14 en 16 jaar) heeft het OM de maximale jeugddetentie van één jaar geëist en de PIJ-maatregel, de zgn. jeugd-TBS.

Het OM verdenkt de jongens van doodslag, poging moord en vijf (pogingen tot) straatroven. De ernstige feiten zouden binnen één week zijn gebeurd in Amsterdam-Noord en Tilburg. De jongens waren toen 13 en 15 jaar oud.

In een paar dagen tijd hebben de twee een spoor van geweld en vernieling achtergelaten, zei de officier van justitie voor de Amsterdamse kinderrechter in de strafzaak tegen beide jongens. Het meest ernstige feit speelde zich af in de nacht van 26 op 27 augustus 2023.

De gealarmeerde politie treft in die nacht een man aan op het NDSM-Plein in Amsterdam-Noord. Hij ligt op zijn buik met een stoeptegel van bijna twintig kilo op zijn hoofd, naast hem liggen twee stenen. De 42-jarige man leeft nog, maar overlijdt op 1 september 2023 in het ziekenhuis aan zijn verwoningen.

De politie komt beide jongens snel op het spoor door getuigenverklaringen en camerabeelden. Volgens het OM was de oudste verdachte de hele tijd bij het geweldsincident in de nacht aanwezig. Hij zou zich niet aan het geweld hebben onttrokken en een actieve bijdrage hebben geleverd door van dichtbij een steen naar de man te gooien waardoor deze ten val kwam. De jongste verdachte kreeg hierdoor de kans om de man met een steen op zijn voorhoofd te slaan en een stoeptegel op zijn hoofd te gooien.

Deze 14-jarige verdachte zou een dag later vlakbij het station in Tilburg een slapende dakloze man met een aanloop hard tegen zijn hoofd hebben geschopt. De 16-jarige verdachte filmde het voorval en volgens het OM was het geweld tegen de man een afgesproken actie.

De jongste verdachte bekent de trap te hebben gegeven. Volgens hem was het de medeverdachte die met het idee kwam de slapende man tegen het hoofd te schoppen. Hij zou er wiet voor krijgen, verklaarde hij. Het slachtoffer heeft aan de trap zwaar en blijvend letsel overgehouden, waaronder een fractuur aan de jukboog, aangezichtsverlamming en meervoudig tandletsel. Omdat er geen sprake lijkt te zijn van een vooropgezet plan de man te doden, kwalificeert het OM de gewelddadige actie als een poging tot doodslag.

Op hetzelfde station zou de 14-jarige verdachte op 28 augustus een vrouw met een mes hebben bedreigd en gedwongen haar spullen en geld af te geven. Hij probeert de telefoon uit haar hand te trekken, maar ondanks een val op de grond weet zij te ontkomen. Een dag eerder werd ook een poging gedaan een vrouw te beroven. Ditmaal op het NDSM-terrein in Amsterdam. Een vrouw wordt hard tegen haar fiets getrapt, valt en de jongen probeert haar te beroven.

Op 22 augustus lukt een straatroof wel. Rond 05.00 uur wordt een vrouw die op de pont naar Amsterdam Centraal wacht door een groep jongens beroofd van haar telefoon en ongeveer 150 euro. De nacht vóór de doodslag op het NDSM-Plein zouden de twee jongens samen nog twee jonge vrouwen hebben beroofd op het NDSM-terrein, beide vrouwen werden van de fiets getrapt en één van hen is met een mes bedreigd.

Omdat de jongens op het moment van de feiten waarvan ze worden verdacht nog geen zestien jaar waren, kunnen zij maximaal een straf van één jaar krijgen. Vanwege hun leeftijd geeft het OM geen informatie over hun persoonlijke omstandigheden. Op 26 juli doet de rechtbank uitspraak.

Bijna 54.000 ton vracht vervoerd via Brussels Airport afgelopen juni

ZAVENTEM – De gevlogen vrachtvolumes via Brussels Airport zijn in juni met twaalf procent gedaald in vergelijking met juni 2023, naar een totaal van 44.310 ton. Voor het globale vrachtvolume is er een daling van negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, om uit te komen op 53.625 ton.

Het volvrachtsegment kent een daling van 30 procent, terwijl de vracht aan boord van passagiersvluchten met 27 procent flink is toegenomen. De expresdiensten dalen dan weer met 15 procent, en de getruckte volumes stijgen met zo’n 3 procent.

De belangrijkste importregio’s zijn Azië, Afrika en Noord-Amerika. De voornaamste exportregio’s zijn opnieuw Azië, gevolgd door Afrika en Noord-Amerika.

In de eerste jaarhelft van 2024 bleven de cargovolumes stabiel met een lichte daling van 0,5 procent in de totale volumes ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Trailer in brand gevlogen op A28, weg zeker tot 18:00 uur dicht

brand trailer A28 Maarn
Foto: still uit video Rijskwaterstaat

MAARN – Op de A28 ter hoogte van afrit Maarn is vrijdagochtend de trailer van een vrachtwagen in brand gevlogen. De chauffeur wist de trekker op tijd los te koppelen en weg te rijden.

Vanwege de brand en de bestrijding daarvan zijn er twee rijstroken ter hoogte van de afrit Maarn, in de richting van Amersfoort, afgesloten, meldt Rijkswaterstaat op X.

Houd rekening met een flinke vertraging, waarschuwt Rijkswaterstaat.

De afhandeling van de brand gaat nog tot 18:00 uur duren, laat Rijkswaterstaat weten. De trailer was geladen met soja en dit zal moeten worden overgeladen.

Op dit moment, rond 11:30 uur) is de vertraging een half uur. Ook tijdens de avondspits moet je rekening houden met hinder.

OM seponeert aangiftes tegen Mona Keijzer vanwege groepsbelediging

Mona Keijzer

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de aangiftes tegen minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) om groepsbelediging geseponeerd. Een groep van zestien personen deed aangifte nadat Keijzer, toen Kamerlid voor de BBB, op 17 mei in het programma Sophie & Jeroen onder meer had gezegd dat “Jodenhaat bijna onderdeel is van de islamitische cultuur”. Volgens het OM zijn de uitspraken in beginsel strafbaar, maar is een vervolging van de politicus Keijzer in dit geval “in strijd met de vrijheid van meningsuiting”.

Keijzer werd in het programma bevraagd over de plannen in het hoofdlijnenakkoord over strengere eisen voor de integratie van asielmigranten, zoals op het gebied van Holocausteducatie. “Het OM is van oordeel dat de uitlatingen die door Keijzer zijn gedaan op zichzelf beledigend zijn over een groep mensen wegens ras en godsdienst en, ook in de context van het publieke debat, onnodig grievend zijn. Keijzer heeft naar het oordeel van het OM onvoldoende verantwoordelijkheid genomen om te voorkomen dat haar uitingen die zij in de talkshow Sophie & Jeroen heeft gedaan zouden aanzetten tot onverdraagzaamheid. Daarmee concludeert het OM dat Keijzer zich in beginsel schuldig heeft gemaakt aan groepsbelediging.”

Toch stelt het OM dat een vervolging een te grote beperking zou zijn van Keijzers recht op vrijheid van meningsuiting als politicus. “Bij het starten van een strafrechtelijke procedure voor een uitingsdelict moet altijd rekening worden gehouden met de kans op een zogenoemd chilling-effect: het sanctioneren van een uiting kan anderen ervan weerhouden om hun mening te uiten. Dat geldt bij uitstek voor politici.” Het OM benadrukt dat een politicus daarom niet zomaar wordt vervolgd.

Verantwoordelijkheid

Wel benadrukt het OM dat Keijzer de verantwoordelijkheid heeft “om uitingen te vermijden die de voedingsbodem kunnen vormen voor intolerantie en die het respect voor de gelijkwaardigheid van anderen ondergraven. Als politicus zou Keijzer haar woorden zorgvuldig moeten kiezen en haar stellingen moeten onderbouwen, ook tijdens een talkshow op livetelevisie.”

In een hoorzitting met de Tweede Kamer vorige maand zei Keijzer dat ze zich in het tv-programma “vrij genuanceerd” heeft uitgedrukt. Met de opmerking wilde Keijzer niet zeggen dat alle moslims hetzelfde denken, zei ze toen ook.

LAATSTE NIEUWS

MAN 6×6 knijperauto voor Wessel Duin Dienstverlening

CASTRICUM - Wessel Duin dienstverlening uit Castricum nam zaterdag zijn MAN TGS 6x6 met Wierda wide spread in ontvangst. De MAN is opgebouwd met...
×