DEN HAAG – De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft KLM een last onder dwangsom (LOD) opgelegd omdat de maatschappij voor de derde keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. In de nacht gelden er andere vliegroutes dan overdag, die minder overlast veroorzaken.
Karin Visser, directeur Luchtvaartautoriteit: “Eén van onze prioriteiten is om omwonenden van Schiphol zo goed mogelijk te beschermen tegen vermijdbare geluidshinder. In de nacht is het risico op slaapverstoring het grootst, dit kan leiden tot gezondheidsschade. Om de omwonenden in de nacht hiertegen te beschermen, is het van groot belang dat de minst lawaaiige vertrekroutes worden gevlogen. KLM zorgde onnodig voor extra overlast bij omwonenden door drie keer een dagroute in de nacht te vliegen.”
Dwangsom om herhaling te voorkomen
De luchtvaartautoriteit waarschuwde eerder al twee keer dat een LOD zou volgen bij een derde overtreding binnen één jaar. De LOD wordt opgelegd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Bij elke volgende overtreding verbeurt KLM een dwangsom van €10.000,- tot een maximum van €100.000,-. Indien nodig kan de luchtvaartautoriteit een nieuwe, eventueel hogere LOD opleggen aan KLM.
Overtredingen
De ILT-luchtvaartautoriteit constateerde in juni 2023, januari 2024 en maart 2024 dat KLM van de nachtroute afweek en daardoor buiten de luchtverkeerweg terechtkwam. Op basis van de gevoerde radiocommunicatie constateerde de luchtvaartautoriteit dat deze afwijkingen van de Standaard Instrument Vertrekprocedure niet plaatsvonden als gevolg van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. KLM overtrad daarmee de regels voor routegebruik zoals vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB).
Wettelijk kader
Voortvloeiend uit de Wet luchtvaart zijn voor luchthaven Schiphol de regels voor routegebruik vastgelegd in het LVB. Indien blijkt dat deze regels niet worden nageleefd, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit handhavend optreden. Op basis van de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) en het door de ILT vastgestelde handhavingsbeleid is de handelwijze van de luchtvaartautoriteit dat bij een dergelijke opeenvolging van drie identieke overtredingen binnen het tijdsbestek van één jaar wordt overgegaan tot de oplegging van een last onder dwangsom of bestuurlijke boete.