Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 06:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 125

COA haalt deadline voorkomen nieuwe rechtsgang om Ter Apel niet

TER APEL – Het is het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) niet gelukt om per september minder dan 2000 mensen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel te laten overnachten.

Daarmee is de deadline die de gemeente Westerwolde had gesteld, niet gehaald. De gemeente waarbinnen het centrum ligt, zet daarom de juridische procedure door om te zorgen dat het COA zich aan de afspraak van het maximumaantal houdt.

Tips voor een geslaagd autotransport

Autotransport kan een spannende onderneming zijn, vooral als het de eerste keer is dat je het doet. Of je nu een klassieke auto hebt die je naar een tentoonstelling wilt vervoeren, of een dagelijkse gezinsauto die je naar je nieuwe huis moet verplaatsen, er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. In dit artikel delen we handige tips om je auto transport soepel en zonder stress te laten verlopen.

De juiste voorbereidingen

Voordat je je auto laat transporteren, is goede voorbereiding essentieel. Begin met het schoonmaken van je auto, zowel van binnen als van buiten. Waarom? Omdat een schone auto het makkelijker maakt om eventuele schade te inspecteren voordat en na het transport. Maak foto’s van je auto vanuit verschillende hoeken en noteer bestaande krassen en deuken. Dit kan je later helpen bij het claimen van eventuele schade.

Daarnaast is het belangrijk om persoonlijke spullen uit de auto te halen. Transportbedrijven zijn meestal niet verantwoordelijk voor persoonlijke bezittingen die in de auto achterblijven. Bovendien kan extra gewicht de kosten van het transport verhogen. Vergeet ook niet om de auto leeg te tanken tot ongeveer een kwart van de tank. Dit vermindert het gewicht en kan het laden en lossen vergemakkelijken.

Kies het juiste transportbedrijf

Het kiezen van het juiste transportbedrijf is cruciaal voor een probleemloos auto transport. Doe grondig onderzoek en vergelijk verschillende bedrijven. Kijk naar recensies, vraag om aanbevelingen en controleer de vergunningen en verzekeringen van het bedrijf. Een betrouwbaar bedrijf zoals JUR Autotransport zorgt ervoor dat je auto veilig en op tijd aankomt op de plaats van bestemming.

Daarnaast is het handig om te weten welke soorten transport beschikbaar zijn. Er zijn open en gesloten transporten. Een open transport is meestal goedkoper, maar je auto is blootgesteld aan weersomstandigheden en andere externe factoren. Een gesloten transport biedt meer bescherming, maar is ook duurder. Overweeg wat het beste bij jouw situatie past.

Het is ook belangrijk om duidelijke afspraken te maken met het transportbedrijf. Bespreek de ophaal- en levertijden en zorg ervoor dat alles op papier staat. Dit kan eventuele misverstanden voorkomen en zorgt voor een soepele communicatie.

Tijdens en na het transport

Tijdens het transport is het verstandig om regelmatig contact te houden met het transportbedrijf. Vraag om updates en wees bereikbaar voor eventuele vragen. Dit houdt je op de hoogte van de voortgang en zorgt ervoor dat je tijdig kunt ingrijpen als er iets misgaat.

Bij aankomst van je auto, inspecteer deze grondig. Gebruik de foto’s die je vooraf hebt gemaakt om te controleren op eventuele nieuwe schade. Als je iets opmerkt, meld dit dan direct aan het transportbedrijf en noteer het op het afleveringsrapport. Een goede inspectie bij aankomst kan later veel gedoe besparen.

Vergeet niet om ook de administratieve kant van het transport af te handelen. Controleer of alle papieren in orde zijn en bewaar alle documentatie zorgvuldig. Dit kan van pas komen bij eventuele vragen of claims in de toekomst.

Veiligheid voor alles

Bij auto transport staat veiligheid voorop. Zorg ervoor dat je auto goed is vastgezet tijdens het transport om schade te voorkomen. Vertrouw op professionele chauffeurs die weten hoe ze je auto veilig kunnen laden en lossen. JUR Autotransport heeft ervaren personeel dat zorgvuldig met je auto omgaat.

Verder is het verstandig om te kiezen voor een transportbedrijf dat verzekering biedt voor mogelijke schade tijdens het transport. Controleer de polis en zorg ervoor dat je begrijpt wat wel en niet gedekt is. Dit geeft je gemoedsrust en beschermt je investering.

Door deze tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je auto transport vlekkeloos verloopt. Een goede voorbereiding, het kiezen van het juiste transportbedrijf en aandacht voor details tijdens en na het transport zorgen ervoor dat je auto veilig en zonder problemen op de gewenste bestemming aankomt. Of je nu een klassieke auto of een gezinsauto transporteert, met de juiste aanpak is autotransport een fluitje van een cent.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Vrachtwagen gekanteld op N11 [+foto]

Foto: MediaTV

HAZERSWOUDE-RIJNDIJK – Op de N11 is bij Hazerswoude-Rijndijk een vrachtwagen gekanteld en in de berm terechtgekomen.

De chauffeur wordt nagekeken in de ambulance op verwondingen.

Richting Bodegraven is de rijbaan dicht waardoor je moet omrijden via de A4 en A12, meldt Rijkswaterstaat.

Het is nog onbekend hoelang de afhandeling gaat duren.

Er staat inmiddels een lange file.

14 jaar cel geëist tegen geestelijke voor bedreigen Geert Wilders

Openbaar Ministerie

SCHIPHOL – Het Openbaar Ministerie heeft maandag een celstraf van veertien jaar geëist tegen de 56-jarige mullah Muhammed Ashraf Jalali, die onder meer wordt verdacht van een poging tot uitlokking van moord op PVV’er Geert Wilders.

De Pakistaan was niet aanwezig in de beveiligde rechtbank op Schiphol, er was ook geen advocaat namens hem. Wilders was er wel, hij vertelde de rechtbank over de negatieve gevolgen van de bedreigingen op zijn leven.

Volgens de officier van justitie heeft Jalali zijn positie als geestelijke misbruikt. In meerdere oproepen zou de Pakistaan hebben gezegd dat Wilders gedood moet worden, al dan niet door onthoofding of ophanging. “De verdachte is vermoedelijk nog nooit in Nederland geweest. Hij heeft op volstrekt ontoelaatbare manier het debat hier willen beïnvloeden. Het OM neemt dat hoog op”, aldus de officier. “We zien helaas steeds vaker dat politici bedreigd worden.”

Wilders deed meerdere keren aangifte tegen Jalali. Hij was blij met het “signaal” dat door het OM gegeven wordt met deze “stevige eis”.

Maandagmiddag staat nog een Pakistaanse verdachte terecht. Het gaat om de 29-jarige politiek leider Saad Hussain Rizvi. Ook hij zou hebben opgeroepen Wilders te doden. Hij zou volgens het OM hebben gezegd dat hijzelf en zijn publiek deze taak op zich moeten nemen. Dat deed hij nadat Khalid Latif, een Pakistaanse oud-cricketspeler, in Nederland bij verstek werd veroordeeld tot twaalf jaar cel voor een poging tot uitlokking van moord op Wilders. Hij had in 2018 op Facebook een video geplaatst waarin hij een bedrag van omgerekend 21.000 euro uitloofde voor de moord op de PVV-leider. Hij plaatste de video als reactie op een door Wilders bedachte cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed. In die tijd werd daartegen volop gedemonstreerd in Pakistan.

Een andere Pakistaanse man, die in 2018 naar Den Haag was afgereisd met de bedoeling een aanslag op de PVV-voorman te plegen, werd in 2021 tot tien jaar cel veroordeeld.

Nederland heeft geen uitleveringsverdrag met Pakistan. Het OM heeft meerdere rechtshulpverzoeken gedaan aan de Pakistaanse autoriteiten, maar die bleven onbeantwoord.

De rechtbank doet waarschijnlijk over een week, op 9 september, uitspraak.

Stena wordt enige eigenaar van transportbedrijf NTEX

Stena, dat eerder 75 procent van de aandelen in het transport- en logistieke bedrijf NTEX bezat, heeft nog eens 25 procent van de aandelen gekocht en is daarmee de enige eigenaar van het bedrijf geworden.

NTEX is een van de meest expansieve transportbedrijven van Zweden met 20 kantoren in 12 landen in Europa, meer dan 1.000 werknemers en een omzet van ongeveer 4 miljard Zweedse Kronen. Het bedrijf bezit en leaset ongeveer 1.500 vrachtwagens en heeft 16 eigen terminals en magazijnen.

“NTEX is een fantastisch bedrijf dat goed gevestigd is in zowel transport als logistiek en dat een totaaloplossing biedt aan haar klanten,” zegt Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line en voorzitter van de raad van bestuur van NTEX.

Stena trad in 2020 toe als meerderheidsaandeelhouder van NTEX en is nu de enige eigenaar van het bedrijf.

“De belangrijkste reden voor deze overname is dat we meer inzicht willen krijgen in hoe grote transportbedrijven in verschillende markten opereren. Door bedrijven te bezitten en te runnen, krijgen we meer inzicht in onze klanten en waar de markt naartoe gaat, waardoor we Stena’s productportfolio kunnen optimaliseren”, zegt Niclas Mårtensson.

“Het is natuurlijk met gemengde gevoelens dat ik het resterende deel verkoop van wat ik ben begonnen en heb opgebouwd. Ik wil mijn diepe dankbaarheid uitspreken naar alle medewerkers. Het is een ongelooflijke groep mensen die ik heb mogen aannemen en met wie ik heb mogen samenwerken. Hun inspanningen zijn van cruciaal belang geweest voor het succes dat we hebben bereikt,” zegt Thomas Ström, oprichter en CEO van NTEX.

De overname moet nog worden goedgekeurd door de relevante autoriteiten.

Stena AB is een van de grootste familiebedrijven in Zweden en is actief in zes sectoren: Ferry Operations, Offshore Drilling, Shipping, Property, Finance en New Business. Met de kernwaarden Zorg, Innovatie en Prestatie als leidende principes heeft het bedrijf 17.400 werknemers over de hele wereld die elke dag werken aan het creëren van waarde voor klanten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Göteborg, Zweden.

COSCO SHIPPING bestelt 42 bulkcarriers

COSCO SHIPPING Development heeft op 30 augustus een investerings-, bouw- en leaseovereenkomst getekend voor 42 bulkcarriers. Deze mijlpaal markeert de grootste scheepsbouw- en leasetransactie sinds het bedrijf in 2016 transformeerde tot een scheepvaartindustrie en financieringsoperator.

Volgens de transactie zal het bedrijf Heavy Industry, een dochteronderneming van COSCO SHIPPING, toevertrouwen om te investeren in de bouw van 20 bulkcarriers en CSSC Chengxi om te investeren in de bouw van 22 bulkcarriers, waaronder vijf schepen van 64.000 ton, twee schepen van 82.000 ton en 35 schepen van 80.000 ton, met een totale orderwaarde van meer dan 14,3 miljard Chinese renminbi.

Deze schepen worden achtereenvolgens geleverd van 2026 tot 2027 en worden voor een lange termijn geleased aan COSCO SHIPPING Bulk. De schepen in deze transactie zijn energiebesparende en milieuvriendelijke groene schepen, waarvan sommige methanol-ready milieuvriendelijke bulkcarriers zijn.

Gezien de markt voor scheepsleasing met zowel uitdagingen als kansen in de afgelopen jaren, heeft COSCO SHIPPING Development actief de kans gegrepen van de groene en koolstofarme transformatie van de scheepvaartindustrie, het marktpotentieel in de subsectoren bestudeerd en verkend en nauwkeurig afgestemd op de behoeften van klanten om oplossingen te bieden.

Als een industrie- en financiële operator die zich richt op de hoofdlijn van de scheepvaart- en logistieke industrie, bezit het bedrijf momenteel meer dan 140 schepen en heeft het lay-outs in meerdere subsectoren, zoals containerschepen, bulkcarriers en multifunctionele pulpschepen. Door deze transactie zal de omvang van de hoogwaardige scheepsactiva van het bedrijf aanzienlijk toenemen, nadat het bedrijf in een vroeg stadium bulkcarriers en multifunctionele pulpschepen bestelde.

Het bedrijf investeerde in hoogwaardige scheepvaartcapaciteit met nieuwere scheepstypen, die groen en milieuvriendelijk zijn, een redelijke configuratie hebben en zeer veelzijdig zijn. Hiermee werd de basis gelegd voor verdere consolidatie van de hoogwaardige activa van de scheepvaartlease-activiteiten van het bedrijf.

Hiermee werd de strategische positionering van de scheepvaartindustrie en financiële dienstverleners benadrukt en kon het bedrijf zijn voortgang naar het doel van waardegerichte industriële en financiële investeerders en innovatieve industriële en financiële dienstverleners versnellen.

AfD verliest zetel in Saksen na rekenfout

DRESDEN – De kiescommissie in de Oost-Duitse deelstaat Saksen heeft de voorlopige uitslag aangepast, meldt de Leipziger Volkszeitung. De radicaal-rechtse Alternative für Deutschland (AfD) verliest een zetel en komt daardoor net onder het aantal zetels dat nodig is om benoemingen in het parlement te blokkeren.

De AfD stond eerst op 41 zetels in het deelstaatparlement (van de 120), maar houdt er nu 40 over. Daardoor verliest de partij haar veto bij beslissingen die een tweederdemeerderheid nodig hebben.

De kiescommissie wijt de verkeerde berekening aan een softwarefout. Ook de christendemocratische CDU verliest een zetel, maar blijft met 41 de grootste partij. De sociaaldemocratische SPD van bondskanselier Olaf Scholz en de Groenen krijgen juist een zetel erbij en komen respectievelijk op 10 en 7 uit.

Andere mogelijkheden

Het is zo goed als uitgesloten dat de AfD in een nieuwe deelstaatregering in Saksen terechtkomt. De CDU wil niet samenwerken met de radicaal-rechtse partij. De AfD vindt dat de partij “natuurlijk” het recht heeft om te regeren.

Maar de CDU zal naar andere mogelijkheden kijken. De leider Michael Kretschmer sluit niet uit dat het een coalitie wordt met de SPD en de nieuwe links-populistische Bündnis Sahra Wagenknecht (BSW). Die partij is onder meer kritisch op migratie en wil stoppen met de steun aan Oekraïne. “Het zal niet makkelijk zijn en het zal tijd kosten, maar het is mogelijk”, aldus Kretschmer.

Producenten zetten windmolens en zonnepanelen steeds vaker uit

DEN HAAG – Producenten zetten hun windmolens en zonnepanelen steeds vaker uit op momenten dat er meer stroom wordt opgewekt dan nodig is in eigen land en dan wat ze kunnen exporteren naar het buitenland. Op zulke momenten valt er namelijk niets te verdienen of moet er betaald worden om stroom te leveren. Op dit moment telt het jaar al 532 uur dat de prijs te laag was, meldt het platform Energieopwek.nl. Over heel 2023 was dat 445 uur.

Door het afschakelen van zon- en windproductie bleef in augustus zo’n 15 procent van de duurzame stroomproductie onbenut. Daarmee hadden alle 500.000 elektrische auto’s in Nederland een half jaar kunnen rijden.

Ondanks het afschakelen groeide het aandeel duurzaam opgewekte stroom wel naar 57 procent in augustus. In dezelfde maand vorig jaar was dit nog 49 procent. Als alle capaciteit benut zou zijn, zou het aandeel duurzame stroom op 65 procent zijn gekomen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gaat ervan uit dat in 2030 gemiddeld 85 procent van de stroom uit hernieuwbare bronnen komt.

Met meer opslagcapaciteit kunnen windmolens en zonnepanelen volgens Energieopwek meer bijdragen aan de verduurzaming. De geproduceerde stroom hoeft dan niet het net op, maar kan worden bewaard voor later gebruik of later voor een hogere prijs worden verkocht. Meer groene waterstof kan de verduurzaming volgens het platform ook vooruithelpen.

EnTranCe van de Hanzehogeschool Groningen gebruikt een virtuele elektrolyser om aan te tonen hoeveel groene waterstof er gemaakt had kunnen worden met de weggegooide stroom. In augustus zou die elektrolyser 180 uur, bijna een kwart van de maand, groene waterstof hebben kunnen maken. Voor de eerste acht maanden van het jaar staat de teller nu op 1111 uur waterstofproductie. Dat is bijna net zoveel als heel vorig jaar. Als deze groei doorzet, zou een elektrolyser van 1 gigawatt dit jaar genoeg waterstof kunnen maken om twee donkere, windstille winterse dagen in Nederland te overbruggen zonder kolen- en gascentrales in te zetten.

Teun van Lieshout aangesteld als CCO van DB Schenker in de Benelux

TILBURG – Teun van Lieshout is aangesteld als Chief Commercial Officer bij Schenker Logistics BeNeLux per 1 september 2024. Van Lieshout heeft meer dan 20 jaar commerciële ervaring in de transport- en logistieke sector, waarvan 4,5 jaar bij DB Schenker, het laatst in de functie van Head of Sales & Products Land Transport BeNeLux.

Teun van Lieshout: “In de huidige complexe en dynamische markt, waar supplychainverstoringen en milieubewustzijn de bedrijfsvoering beïnvloeden, is succes in transport en logistiek onlosmakelijk verbonden met klantgericht leiderschap. Door strategische samenwerkingen met onze klanten aan te gaan, innovatie te stimuleren binnen ons wereldwijde netwerk, en wendbaarheid te tonen bij veranderingen, garanderen we dat zowel onze klanten als hun eindklanten centraal staan in elke oplossing. We integreren duurzaamheid in onze kernactiviteiten, zodat we niet alleen voldoen aan de huidige eisen, maar ook bijdragen aan een veerkrachtige en verantwoorde toekomst. Dit zorgt voor waardecreatie op lange termijn voor onze klanten, hun klanten, én het milieu.”

In de Benelux – met ongeveer 3.500 medewerkers en 28 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren – biedt DB Schenker met zijn wereldwijde en Europese netwerk volledig geïntegreerde diensten aan op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, special logistics, contractlogistiek en supplychainmanagement.

Nieuwe miljoenensteun kabinet voor energiesector Oekraïne

DEN HAAG – Het kabinet maakt 94,5 miljoen euro extra vrij voor hulp de komende winter aan de energiesector in Oekraïne, heeft minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) aan de Tweede Kamer laten weten. Russische aanvallen met drones en raketten zijn vaak gericht tegen energiecentrales.

Van de steun is 29,5 miljoen bestemd voor de aanschaf van gasturbines. Voor spullen die rechtstreeks gestuurd worden voor reparaties van de energie-infrastructuur in Oekraïne is 20 miljoen beschikbaar en voor de gecoördineerde internationale levering van onder meer onderdelen voor reparaties, gasturbines en brandstof wordt 45 miljoen euro vrijgemaakt.

Sinds de oorlog ruim twee jaar geleden begon, heeft Nederland volgens de minister ongeveer 220 miljoen euro gestoken in het herstel van de Oekraïense energiesector. De nieuwe investering komt uit het geld dat in de voorjaarsnota is bestemd voor Oekraïne.

Olieprijs verder omlaag, ook dalende prijzen aan pomp

LONDEN – De olieprijzen gingen maandag verder omlaag, wat goed nieuws kan zijn voor automobilisten door ook verder dalende brandstofprijzen aan de pomp. In augustus gingen de adviesprijzen aan de Nederlandse pomp opnieuw omlaag, na de dalingen in juli.

De olieprijzen worden gedrukt door plannen van oliekartel OPEC+ om de productie weer geleidelijk te gaan verhogen vanaf oktober, na de productiebeperkingen van de afgelopen jaren. De OPEC+ zou vanaf die maand de productie met 180.000 vaten per dag willen opvoeren.

Ook zijn er zorgen over een zwakkere olievraag in China door tegenvallende cijfers over de Chinese industrie. China is ‘s werelds grootste olie-importeur. Er spelen al langer zorgen op de oliemarkt over de kwakkelende Chinese economie en olievraag. Ook over de Amerikaanse olievraag is er onzekerheid.

Een vat Amerikaanse WTI-olie kost nu meer dan 73 dollar. In april waren hier nog pieken van circa 87 dollar per vat te zien. Brentolie kost nu circa 76 dollar per vat. In april ging het om meer dan 90 dollar voor een vat Brentolie.

Paralympiër Jetze Plat wint opnieuw goud op triatlon

PARIJS – Jetze Plat heeft voor de derde opeenvolgende keer de triatlon van de Paralympische Spelen gewonnen. De 33-jarige inwoner van Vrouwenakker was ook de snelste in Parijs, na gouden races in Rio de Janeiro en Tokio.

Plat was ruim een minuut sneller dan de Oostenrijker Florian Brungraber. De Nederlander Geert Schipper pakte het brons, op ruim twee minuten van zijn oppermachtige landgenoot.

Plat, geboren met twee onvolgroeide benen, gaat voor vier medailles op deze Paralympische Spelen. Hij neemt ook deel aan de para-marathon en het para-wielrennen (tijdrit en wegrace).

De triatlon van de Paralympische Spelen stond voor zondag op het programma, maar de organisatoren vonden de kwaliteit van het water in de Seine te slecht na regenval. De triatlon voor mannen bij de Olympische Spelen werd ook al uitgesteld omdat het water van de rivier die door de Franse hoofdstad stroomt te vies was.

ILT-Luchtvaartautoriteit: last onder dwangsom voor routeafwijkingen door KLM

DEN HAAG – De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft KLM een last onder dwangsom (LOD) opgelegd omdat de maatschappij voor de derde keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. In de nacht gelden er andere vliegroutes dan overdag, die minder overlast veroorzaken.

Karin Visser, directeur Luchtvaartautoriteit: “Eén van onze prioriteiten is om omwonenden van Schiphol zo goed mogelijk te beschermen tegen vermijdbare geluidshinder. In de nacht is het risico op slaapverstoring het grootst, dit kan leiden tot gezondheidsschade. Om de omwonenden in de nacht hiertegen te beschermen, is het van groot belang dat de minst lawaaiige vertrekroutes worden gevlogen. KLM zorgde onnodig voor extra overlast bij omwonenden door drie keer een dagroute in de nacht te vliegen.”

Dwangsom om herhaling te voorkomen

De luchtvaartautoriteit waarschuwde eerder al twee keer dat een LOD zou volgen bij een derde overtreding binnen één jaar. De LOD wordt opgelegd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Bij elke volgende overtreding verbeurt KLM een dwangsom van €10.000,- tot een maximum van €100.000,-. Indien nodig kan de luchtvaartautoriteit een nieuwe, eventueel hogere LOD opleggen aan KLM.

Overtredingen

De ILT-luchtvaartautoriteit constateerde in juni 2023, januari 2024 en maart 2024 dat KLM van de nachtroute afweek en daardoor buiten de luchtverkeerweg terechtkwam. Op basis van de gevoerde radiocommunicatie constateerde de luchtvaartautoriteit dat deze afwijkingen van de Standaard Instrument Vertrekprocedure niet plaatsvonden als gevolg van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. KLM overtrad daarmee de regels voor routegebruik zoals vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB).

Wettelijk kader

Voortvloeiend uit de Wet luchtvaart zijn voor luchthaven Schiphol de regels voor routegebruik vastgelegd in het LVB. Indien blijkt dat deze regels niet worden nageleefd, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit handhavend optreden. Op basis van de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) en het door de ILT vastgestelde handhavingsbeleid is de handelwijze van de luchtvaartautoriteit dat bij een dergelijke opeenvolging van drie identieke overtredingen binnen het tijdsbestek van één jaar wordt overgegaan tot de oplegging van een last onder dwangsom of bestuurlijke boete.

Condoom blijft steeds vaker achterwege

DEN HAAG – Condooms worden ook bij een losse partner steeds vaker achterwege gelaten, het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) stijgt nog steeds en het pilgebruik neemt af. Dat maken expertisecentrum seksualiteit Rutgers, gezondheidsinstituut RIVM en statistiekbureau CBS op uit de resultaten van hun Monitor Seksuele Gezondheid 2023.

“Van de mensen voor wie de laatste sekspartner een onenightstand was, gebruikte 43 procent van de mannen en 56 procent van de vrouwen met deze partner geen condoom”, aldus Rutgers. Het aantal mensen met een soa was vorig jaar gestegen naar negen op de duizend mannen en twaalf op de duizend vrouwen,

Het gebruik van de pil is de afgelopen zes jaar onder vrouwen van 18 tot en met 49 jaar gedaald van 30 procent naar 24 procent. Wel gebruikten iets meer vrouwen een spiraal: dit aantal ging van 17 procent in 2017 naar 21 procent in 2023.

Seksueel geweld

Bijna een kwart van de vrouwen, 24 procent, en 5 procent van de mannen heeft ooit in het leven seksueel geweld te verwerken gekregen, zo blijkt verder, meestal toen ze tussen 18 en 21 jaar waren. Deze groep is nog net zo groot als zes jaar terug.

Bijna iedereen, 96 procent van de mensen, vindt dat je vooraf zeker moet zijn of je partner seks wil. Met seksuele voorlichting op school is ook bijna iedereen het eens: 88 procent.

Gemiddeld een 7,0

Ruim zeven op de tien volwassenen in Nederland hadden in het afgelopen half jaar seks met een ander. Zowel mannen als vrouwen beoordelen hun seksleven gemiddeld met een 7,0.

Bloomberg: China waarschuwt Japan voor vergelding chipbeperkingen

BEIJING – China heeft Japan gedreigd met zware economische vergelding als Tokio de verkoop van chipmachines aan Chinese bedrijven verder beperkt. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Volgens de bronnen hebben hoge Chinese functionarissen dat standpunt herhaaldelijk uiteengezet in recente vergaderingen met hun Japanse collega’s. Dit heeft in het Japanse bedrijfsleven de vrees veroorzaakt dat China het land de toegang tot bepaalde grondstoffen die belangrijk zijn voor de productie van auto’s, zou kunnen ontzeggen.

De ontwikkeling bemoeilijkt de door de Verenigde Staten geleide pogingen om China af te snijden van de geavanceerdste chiptechnologie. De Amerikanen hebben druk uitgeoefend op Japan om extra beperkingen op te leggen aan bedrijven zoals Tokyo Electron bij de verkoop van geavanceerde chipmachines aan de op een na grootste economie van de wereld.

ASML

In Japan zelf zijn er ook deskundigen die vinden dat Tokio niet zomaar gehoor moet geven aan de Amerikaanse wensen. “Japan zou zijn exportcontrole niet moeten verscherpen alleen omdat de VS zo’n verzoek doen”, zegt Akira Minamikawa, analist bij onderzoeksfirma Omdia. “Japan zou zijn eigen filosofie moeten hebben, moeten beslissen wat het beste is voor het land.”

Nederland is met het Veldhovense ASML eveneens een belangrijke exporteur van chipmachines. Ook hier zou de regering van plan zijn om de export op dit vlak naar China verder te beperken, meldde Bloomberg recent al op basis van ingewijden. Het huidige bericht gaat puur over Japan en er wordt door de bronnen van Bloomberg niet over eventuele vergeldingsstappen richting Nederland gesproken.

Militaire doeleinden

De bedrijven en overheden die Bloomberg noemt willen formeel overigens niets kwijt. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft wel in een verklaring gezegd dat het zich verzet tegen pogingen van landen om handel te politiseren en andere landen te verleiden zich aan te sluiten bij een technologische blokkade tegen China

De VS maken zich al langer zorgen dat China chiptechnologie uit het Westen gebruikt voor militaire doeleinden. Om die reden werden aan Amerikaanse chipbedrijven eerder ook beperkingen opgelegd voor de uitvoer naar China. Na aandringen van de VS beperkte de Nederlandse regering de export van ASML vorig jaar eveneens verder. Aanvankelijk mocht het bedrijf alleen zijn geavanceerdste machines niet verkopen aan Chinese klanten, maar daar kwamen ook bepaalde types van een oudere generatie chipmachines bij.

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...