Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 09:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 125

Geldboete voor dodelijk arbeidsongeval met hoogwerker in Rotterdam

Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een strafbeschikking in de vorm van een geldboete van 30.000 euro opgelegd aan een producent van hoogwerkers uit Limburg, wegens een dodelijk arbeidsongeval. Tevens betaalt het bedrijf een schadevergoeding aan de nabestaanden van het slachtoffer.

Op 25 juli 2022 raakte een 57-jarige werknemer van een bedrijf dat onderhoud verzorgt aan verkeerslichten zwaargewond. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden aan een verkeersregelinstallatie op de kruising van de Grote Beer met de Kleine Beer te Rotterdam, kwam de werknemer bekneld te zitten tussen het bakje van de hoogwerker waarin hij zich bevond en de verkeersregelinstallatie. Hij is enkele dagen later overleden aan zijn verwondingen. De betreffende hoogwerker was afkomstig van de verdachte producent, meldt het Openbaar Ministerie.

Naar aanleiding van dit ongeval heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) een strafrechtelijk onderzoek verricht. Op grond van de resultaten van het strafrechtelijk onderzoek is het OM van oordeel dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Warenwet en de daarop berustende bepalingen en dood door schuld.

De hoogwerker bleek niet op alle punten aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften te voldoen. Het bedieningspaneel van de hoogwerker kon onbedoeld bediend worden, waardoor de hoogwerker onbedoeld in werking kon worden gesteld. Ook was de plek van de nooddaal-voorziening niet duidelijk aangegeven en was deze moeilijk bereikbaar.

Het bedrijf heeft vanaf het begin van het onderzoek medewerking verleend. Bovendien zijn de benodigde lessen getrokken en passende maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Zo zijn na het ongeval direct maatregelen genomen om soortgelijke hoogwerkers aan te passen.

Een strafbeschikking ter hoogte van 30.000 euro is volgens het OM, gelet op alle feiten en omstandigheden, een passende afdoening van deze strafzaak.

Oud-topman ASML, Peter Wennink, wordt commissaris bij industrieconcern VDL

Foto: VDL

EINDHOVEN – Peter Wennink is toegetreden tot de Raad van Commissarissen van VDL Groep. De 67-jarige voormalige CEO van chipmachinefabrikant ASML maakt sinds 1 september 2024 deel uit van de Raad van Commissarissen van het industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven.

De algemene vergadering van aandeelhouders van VDL Groep heeft Peter Wennink benoemd.

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Wij zijn verheugd met de komst van Peter als nieuw lid van onze Raad van Commissarissen. Mede vanwege zijn brede ervaring, expertise én netwerk vormt Peter een waardevolle toevoeging aan onze Raad van Commissarissen.”

Peter Wennink: “VDL Groep heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een technologieleverancier van formaat en mag zich terecht rekenen tot de top van de technologie- en maakbedrijven in Nederland. Ook de komende decennia zal een groot beroep worden gedaan op de competenties van VDL en daar een bijdrage aan kunnen leveren, heeft mij zeer gemotiveerd om toe te treden tot de Raad van Commissarissen.”

De Raad van Commissarissen van VDL Groep bestaat verder uit Louis Deterink (voorzitter), Lau Pas en Marjan van Loon.

BBB wil met coalitiepartners praten na lang begrotingsoverleg

DEN HAAG – BBB-leider Caroline van der Plas wil praten met de drie andere partijleiders van de coalitie na het urenlange begrotingsoverleg vorige week. Ze wil het hebben over het extraparlementaire karakter van het kabinet en de invulling daarvan, zei de BBB-leider in het radioprogramma Sven Op 1.

Van der Plas, Geert Wilders (PVV), Dilan Yeşilgöz (VVD) en Pieter Omtzigt (NSC) spraken op Financiën tien uur lang tot in de vroege ochtend over de begroting van volgend jaar met de top van het kabinet. Volgens Van der Plas waren het “heel stevige gesprekken”. Volgens haar wilden “sommige mensen tot in detail” alles weten.

Volgens de BBB’er had het overleg al na vier uur klaar kunnen zijn. De Telegraaf meldde maandag dat het vooral aan Omtzigt te wijten was dat het zo lang duurde. Hij zou hebben geschreeuwd en gehuild. Ook zou hij zijn weggelopen. Ingewijden bevestigen tegen het ANP een groot deel van het bericht.

Ingewikkeld

“Pieter vindt het ingewikkeld om besluiten te nemen”, aldus een betrokkene die zegt dat er niet geschreeuwd is. “Pieter is niet veranderd tijdens het reces.” Volgens deze bron vroeg Omtzigt veelvuldig lange schorsingen aan, die dan ook nog uitliepen. “Het is ingewikkeld werken, maar we hebben het ermee te doen.”

Met een extraparlementair kabinet moet er meer afstand komen tussen Kamer en kabinet. Omtzigt was daar groot voorstander van. Maar volgens twee ingewijden zat de NSC-leider bij het begrotingsberaad ook te overleggen met de aanwezige minister van Sociale Zaken, Eddy van Hijum, een vertrouweling van Omtzigt. Premier Dick Schoof zou de bewindsman uiteindelijk zelfs hebben weggestuurd.

Neuzen dezelfde kant op

Van der Plas wil met Wilders, Omtzigt en Yeşilgöz praten over het extra parlementaire karakter, “want iedereen heeft er kennelijk een andere opvatting over”, zei ze bij Sven Op 1. “Als we alle vier een ander beeld hebben van extraparlementair, dan wordt het wel lastig praten.” Ze wil “de neuzen dezelfde kant op krijgen” en elkaar op zaken “aanspreken”.

De NSC-leider reageerde op X. Hij noemt het begrotingsoverleg “een ongemakkelijke oefening in extraparlementaire verhoudingen. Hoe combineer je de natuurlijke behoefte van een kabinet aan zekerheid met de eigenstandige verantwoordelijkheid van de Kamer? Dat is behoorlijk wennen.”

Niet van teflon

Hij zegt erbij dat hij opkomt voor mensen in de knel “omdat hun situatie mij raakt en ik niet van teflon ben”. Dat lijkt een verwijzing naar oud-premier Mark Rutte die wel ‘Teflon Mark’ werd genoemd omdat problemen schijnbaar zo makkelijk van hem afgleden. “Den Haag moet daar maar aan wennen”, aldus Omtzigt.

Nieuwe ruitenwissers: Goed zicht bij slecht weer

Foto: Adobe Stock

Ruitenwissers zijn essentieel om je autoruit schoon te houden tijdens het rijden. Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk voor je veiligheid in het verkeer. In dit artikel bespreken we het belang van goed werkende ruitenwissers, hoe je ze goed werkend houdt, en hoe je de juiste ruitenwisser voor je auto vindt. Winparts.nl helpt je hiermee al een eind op weg, maar er zijn nog een paar dingen waar je goed op moet letten.

Waarom zijn goed werkende ruitenwissers belangrijk?

Goed werkende ruitenwissers zijn van levensbelang. Ze zorgen ervoor dat je zicht niet wordt belemmerd door regen, sneeuw of vuil op je voorruit. Slechte ruitenwissers kunnen strepen achterlaten, piepen of slecht contact maken met de ruit, wat je zicht ernstig kan belemmeren. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg.

Daarom wil je zorgen dat je wissers altijd in topconditie zijn. Met een beetje zorg, gaan de wissers gemakkelijk een aantal jaar mee. Zo kun je de wisserbladen af en toe schoonmaken met een vochtige doek om vuil en stof te verwijderen. Als het rubber nat wordt en opdroogt, gaat het na verloop van tijd barsten. Weersomstandigheden zoals vorst, regen en hitte kunnen dit proces versnellen.

Controleer je ruitenwissers regelmatig op slijtage. Let op tekenen zoals piepende wissers of strepen op je ruiten. Ook roest op de wisserarm kan voor problemen zorgen, omdat de wisser niet meer soepel beweegt.

Vervang je ruitenwissers minstens één keer per jaar, of zodra je merkt dat ze niet meer goed werken. Zelfs als je auto weinig wordt gebruikt, kan het rubber uitdrogen en minder effectief worden.

Hoe kies je de juiste ruitenwisser voor je auto?

Het kiezen van de juiste ruitenwisser kan een uitdaging zijn, gezien de vele opties die beschikbaar zijn. Hier zijn enkele tips om je te helpen de juiste keuze te maken:

Controleer de lengte van de ruitenwissers die je nodig hebt. Sommige auto’s hebben twee voor wissers van dezelfde lengte, terwijl andere auto’s twee ruitenwissers van verschillende lengtes of zelfs maar één ruitenwisser voor hebben.

Daarnaast hebben ruitenwissers verschillende soorten aansluitingen, zoals een haak aansluiting of een klemaansluiting. Controleer welke aansluiting jouw auto heeft voordat je nieuwe ruitenwissers koopt.

Kies voor ruitenwissers van hoge kwaliteit, zoals die van Bosch of Valeo. Deze merken staan bekend om hun goede prestaties onder verschillende weersomstandigheden. Dit zijn vaak ook de wissers die standaard op je auto zitten.

Verschillende soorten ruitenwissers

Er zijn verschillende soorten ruitenwissers beschikbaar, elk met hun eigen voordelen:

Traditionele ruitenwissers: Deze ruitenwissers hebben een metalen frame en zijn meestal goedkoper. Ze zijn echter minder aerodynamisch en kunnen meer windruis veroorzaken.

Flatblade ruitenwissers: Deze ruitenwissers hebben geen metalen frame en zijn daardoor aerodynamischer. Het is eigenlijk een metalen stang met daaraan het rubber. Ze bieden betere prestaties bij hoge snelheden en veroorzaken minder windruis.

Hybride ruitenwissers: Deze ruitenwissers combineren de voordelen van traditionele en flatblade ruitenwissers. Ze hebben een metalen frame voor stevigheid, maar zijn ook aerodynamisch ontworpen.

Let wel op, vaak kun je geen traditionele wissers op een flatblade aansluiting plaatsen, en vice versa. Je zit dus vast aan het type waar je auto mee is uitgerust.

Het installeren van nieuwe ruitenwissers is meestal eenvoudig en kan zonder speciaal gereedschap worden gedaan. Volg de instructies die bij de ruitenwissers worden geleverd, of bekijk een online handleiding of video voor extra hulp. Bij sommige ruitenwissers ontvang je meerdere aansluitingen, zodat je eenvoudig de juiste kunt gebruiken.

Winparts.nl helpt je op weg

Bij Winparts.nl kun je eenvoudig de juiste ruitenwisser voor jouw auto vinden. Door je kenteken in te voeren, krijg je een overzicht van ruitenwissers die specifiek voor jouw auto geschikt zijn. Dit maakt het kiezen een stuk eenvoudiger en voorkomt dat je de verkeerde ruitenwissers koopt.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

COA haalt deadline voorkomen nieuwe rechtsgang om Ter Apel niet

TER APEL – Het is het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) niet gelukt om per september minder dan 2000 mensen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel te laten overnachten.

Daarmee is de deadline die de gemeente Westerwolde had gesteld, niet gehaald. De gemeente waarbinnen het centrum ligt, zet daarom de juridische procedure door om te zorgen dat het COA zich aan de afspraak van het maximumaantal houdt.

Tips voor een geslaagd autotransport

Autotransport kan een spannende onderneming zijn, vooral als het de eerste keer is dat je het doet. Of je nu een klassieke auto hebt die je naar een tentoonstelling wilt vervoeren, of een dagelijkse gezinsauto die je naar je nieuwe huis moet verplaatsen, er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. In dit artikel delen we handige tips om je auto transport soepel en zonder stress te laten verlopen.

De juiste voorbereidingen

Voordat je je auto laat transporteren, is goede voorbereiding essentieel. Begin met het schoonmaken van je auto, zowel van binnen als van buiten. Waarom? Omdat een schone auto het makkelijker maakt om eventuele schade te inspecteren voordat en na het transport. Maak foto’s van je auto vanuit verschillende hoeken en noteer bestaande krassen en deuken. Dit kan je later helpen bij het claimen van eventuele schade.

Daarnaast is het belangrijk om persoonlijke spullen uit de auto te halen. Transportbedrijven zijn meestal niet verantwoordelijk voor persoonlijke bezittingen die in de auto achterblijven. Bovendien kan extra gewicht de kosten van het transport verhogen. Vergeet ook niet om de auto leeg te tanken tot ongeveer een kwart van de tank. Dit vermindert het gewicht en kan het laden en lossen vergemakkelijken.

Kies het juiste transportbedrijf

Het kiezen van het juiste transportbedrijf is cruciaal voor een probleemloos auto transport. Doe grondig onderzoek en vergelijk verschillende bedrijven. Kijk naar recensies, vraag om aanbevelingen en controleer de vergunningen en verzekeringen van het bedrijf. Een betrouwbaar bedrijf zoals JUR Autotransport zorgt ervoor dat je auto veilig en op tijd aankomt op de plaats van bestemming.

Daarnaast is het handig om te weten welke soorten transport beschikbaar zijn. Er zijn open en gesloten transporten. Een open transport is meestal goedkoper, maar je auto is blootgesteld aan weersomstandigheden en andere externe factoren. Een gesloten transport biedt meer bescherming, maar is ook duurder. Overweeg wat het beste bij jouw situatie past.

Het is ook belangrijk om duidelijke afspraken te maken met het transportbedrijf. Bespreek de ophaal- en levertijden en zorg ervoor dat alles op papier staat. Dit kan eventuele misverstanden voorkomen en zorgt voor een soepele communicatie.

Tijdens en na het transport

Tijdens het transport is het verstandig om regelmatig contact te houden met het transportbedrijf. Vraag om updates en wees bereikbaar voor eventuele vragen. Dit houdt je op de hoogte van de voortgang en zorgt ervoor dat je tijdig kunt ingrijpen als er iets misgaat.

Bij aankomst van je auto, inspecteer deze grondig. Gebruik de foto’s die je vooraf hebt gemaakt om te controleren op eventuele nieuwe schade. Als je iets opmerkt, meld dit dan direct aan het transportbedrijf en noteer het op het afleveringsrapport. Een goede inspectie bij aankomst kan later veel gedoe besparen.

Vergeet niet om ook de administratieve kant van het transport af te handelen. Controleer of alle papieren in orde zijn en bewaar alle documentatie zorgvuldig. Dit kan van pas komen bij eventuele vragen of claims in de toekomst.

Veiligheid voor alles

Bij auto transport staat veiligheid voorop. Zorg ervoor dat je auto goed is vastgezet tijdens het transport om schade te voorkomen. Vertrouw op professionele chauffeurs die weten hoe ze je auto veilig kunnen laden en lossen. JUR Autotransport heeft ervaren personeel dat zorgvuldig met je auto omgaat.

Verder is het verstandig om te kiezen voor een transportbedrijf dat verzekering biedt voor mogelijke schade tijdens het transport. Controleer de polis en zorg ervoor dat je begrijpt wat wel en niet gedekt is. Dit geeft je gemoedsrust en beschermt je investering.

Door deze tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je auto transport vlekkeloos verloopt. Een goede voorbereiding, het kiezen van het juiste transportbedrijf en aandacht voor details tijdens en na het transport zorgen ervoor dat je auto veilig en zonder problemen op de gewenste bestemming aankomt. Of je nu een klassieke auto of een gezinsauto transporteert, met de juiste aanpak is autotransport een fluitje van een cent.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Vrachtwagen gekanteld op N11 [+foto]

Foto: MediaTV

HAZERSWOUDE-RIJNDIJK – Op de N11 is bij Hazerswoude-Rijndijk een vrachtwagen gekanteld en in de berm terechtgekomen.

De chauffeur wordt nagekeken in de ambulance op verwondingen.

Richting Bodegraven is de rijbaan dicht waardoor je moet omrijden via de A4 en A12, meldt Rijkswaterstaat.

Het is nog onbekend hoelang de afhandeling gaat duren.

Er staat inmiddels een lange file.

14 jaar cel geëist tegen geestelijke voor bedreigen Geert Wilders

Openbaar Ministerie

SCHIPHOL – Het Openbaar Ministerie heeft maandag een celstraf van veertien jaar geëist tegen de 56-jarige mullah Muhammed Ashraf Jalali, die onder meer wordt verdacht van een poging tot uitlokking van moord op PVV’er Geert Wilders.

De Pakistaan was niet aanwezig in de beveiligde rechtbank op Schiphol, er was ook geen advocaat namens hem. Wilders was er wel, hij vertelde de rechtbank over de negatieve gevolgen van de bedreigingen op zijn leven.

Volgens de officier van justitie heeft Jalali zijn positie als geestelijke misbruikt. In meerdere oproepen zou de Pakistaan hebben gezegd dat Wilders gedood moet worden, al dan niet door onthoofding of ophanging. “De verdachte is vermoedelijk nog nooit in Nederland geweest. Hij heeft op volstrekt ontoelaatbare manier het debat hier willen beïnvloeden. Het OM neemt dat hoog op”, aldus de officier. “We zien helaas steeds vaker dat politici bedreigd worden.”

Wilders deed meerdere keren aangifte tegen Jalali. Hij was blij met het “signaal” dat door het OM gegeven wordt met deze “stevige eis”.

Maandagmiddag staat nog een Pakistaanse verdachte terecht. Het gaat om de 29-jarige politiek leider Saad Hussain Rizvi. Ook hij zou hebben opgeroepen Wilders te doden. Hij zou volgens het OM hebben gezegd dat hijzelf en zijn publiek deze taak op zich moeten nemen. Dat deed hij nadat Khalid Latif, een Pakistaanse oud-cricketspeler, in Nederland bij verstek werd veroordeeld tot twaalf jaar cel voor een poging tot uitlokking van moord op Wilders. Hij had in 2018 op Facebook een video geplaatst waarin hij een bedrag van omgerekend 21.000 euro uitloofde voor de moord op de PVV-leider. Hij plaatste de video als reactie op een door Wilders bedachte cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed. In die tijd werd daartegen volop gedemonstreerd in Pakistan.

Een andere Pakistaanse man, die in 2018 naar Den Haag was afgereisd met de bedoeling een aanslag op de PVV-voorman te plegen, werd in 2021 tot tien jaar cel veroordeeld.

Nederland heeft geen uitleveringsverdrag met Pakistan. Het OM heeft meerdere rechtshulpverzoeken gedaan aan de Pakistaanse autoriteiten, maar die bleven onbeantwoord.

De rechtbank doet waarschijnlijk over een week, op 9 september, uitspraak.

Stena wordt enige eigenaar van transportbedrijf NTEX

Stena, dat eerder 75 procent van de aandelen in het transport- en logistieke bedrijf NTEX bezat, heeft nog eens 25 procent van de aandelen gekocht en is daarmee de enige eigenaar van het bedrijf geworden.

NTEX is een van de meest expansieve transportbedrijven van Zweden met 20 kantoren in 12 landen in Europa, meer dan 1.000 werknemers en een omzet van ongeveer 4 miljard Zweedse Kronen. Het bedrijf bezit en leaset ongeveer 1.500 vrachtwagens en heeft 16 eigen terminals en magazijnen.

“NTEX is een fantastisch bedrijf dat goed gevestigd is in zowel transport als logistiek en dat een totaaloplossing biedt aan haar klanten,” zegt Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line en voorzitter van de raad van bestuur van NTEX.

Stena trad in 2020 toe als meerderheidsaandeelhouder van NTEX en is nu de enige eigenaar van het bedrijf.

“De belangrijkste reden voor deze overname is dat we meer inzicht willen krijgen in hoe grote transportbedrijven in verschillende markten opereren. Door bedrijven te bezitten en te runnen, krijgen we meer inzicht in onze klanten en waar de markt naartoe gaat, waardoor we Stena’s productportfolio kunnen optimaliseren”, zegt Niclas Mårtensson.

“Het is natuurlijk met gemengde gevoelens dat ik het resterende deel verkoop van wat ik ben begonnen en heb opgebouwd. Ik wil mijn diepe dankbaarheid uitspreken naar alle medewerkers. Het is een ongelooflijke groep mensen die ik heb mogen aannemen en met wie ik heb mogen samenwerken. Hun inspanningen zijn van cruciaal belang geweest voor het succes dat we hebben bereikt,” zegt Thomas Ström, oprichter en CEO van NTEX.

De overname moet nog worden goedgekeurd door de relevante autoriteiten.

Stena AB is een van de grootste familiebedrijven in Zweden en is actief in zes sectoren: Ferry Operations, Offshore Drilling, Shipping, Property, Finance en New Business. Met de kernwaarden Zorg, Innovatie en Prestatie als leidende principes heeft het bedrijf 17.400 werknemers over de hele wereld die elke dag werken aan het creëren van waarde voor klanten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Göteborg, Zweden.

COSCO SHIPPING bestelt 42 bulkcarriers

COSCO SHIPPING Development heeft op 30 augustus een investerings-, bouw- en leaseovereenkomst getekend voor 42 bulkcarriers. Deze mijlpaal markeert de grootste scheepsbouw- en leasetransactie sinds het bedrijf in 2016 transformeerde tot een scheepvaartindustrie en financieringsoperator.

Volgens de transactie zal het bedrijf Heavy Industry, een dochteronderneming van COSCO SHIPPING, toevertrouwen om te investeren in de bouw van 20 bulkcarriers en CSSC Chengxi om te investeren in de bouw van 22 bulkcarriers, waaronder vijf schepen van 64.000 ton, twee schepen van 82.000 ton en 35 schepen van 80.000 ton, met een totale orderwaarde van meer dan 14,3 miljard Chinese renminbi.

Deze schepen worden achtereenvolgens geleverd van 2026 tot 2027 en worden voor een lange termijn geleased aan COSCO SHIPPING Bulk. De schepen in deze transactie zijn energiebesparende en milieuvriendelijke groene schepen, waarvan sommige methanol-ready milieuvriendelijke bulkcarriers zijn.

Gezien de markt voor scheepsleasing met zowel uitdagingen als kansen in de afgelopen jaren, heeft COSCO SHIPPING Development actief de kans gegrepen van de groene en koolstofarme transformatie van de scheepvaartindustrie, het marktpotentieel in de subsectoren bestudeerd en verkend en nauwkeurig afgestemd op de behoeften van klanten om oplossingen te bieden.

Als een industrie- en financiële operator die zich richt op de hoofdlijn van de scheepvaart- en logistieke industrie, bezit het bedrijf momenteel meer dan 140 schepen en heeft het lay-outs in meerdere subsectoren, zoals containerschepen, bulkcarriers en multifunctionele pulpschepen. Door deze transactie zal de omvang van de hoogwaardige scheepsactiva van het bedrijf aanzienlijk toenemen, nadat het bedrijf in een vroeg stadium bulkcarriers en multifunctionele pulpschepen bestelde.

Het bedrijf investeerde in hoogwaardige scheepvaartcapaciteit met nieuwere scheepstypen, die groen en milieuvriendelijk zijn, een redelijke configuratie hebben en zeer veelzijdig zijn. Hiermee werd de basis gelegd voor verdere consolidatie van de hoogwaardige activa van de scheepvaartlease-activiteiten van het bedrijf.

Hiermee werd de strategische positionering van de scheepvaartindustrie en financiële dienstverleners benadrukt en kon het bedrijf zijn voortgang naar het doel van waardegerichte industriële en financiële investeerders en innovatieve industriële en financiële dienstverleners versnellen.

AfD verliest zetel in Saksen na rekenfout

DRESDEN – De kiescommissie in de Oost-Duitse deelstaat Saksen heeft de voorlopige uitslag aangepast, meldt de Leipziger Volkszeitung. De radicaal-rechtse Alternative für Deutschland (AfD) verliest een zetel en komt daardoor net onder het aantal zetels dat nodig is om benoemingen in het parlement te blokkeren.

De AfD stond eerst op 41 zetels in het deelstaatparlement (van de 120), maar houdt er nu 40 over. Daardoor verliest de partij haar veto bij beslissingen die een tweederdemeerderheid nodig hebben.

De kiescommissie wijt de verkeerde berekening aan een softwarefout. Ook de christendemocratische CDU verliest een zetel, maar blijft met 41 de grootste partij. De sociaaldemocratische SPD van bondskanselier Olaf Scholz en de Groenen krijgen juist een zetel erbij en komen respectievelijk op 10 en 7 uit.

Andere mogelijkheden

Het is zo goed als uitgesloten dat de AfD in een nieuwe deelstaatregering in Saksen terechtkomt. De CDU wil niet samenwerken met de radicaal-rechtse partij. De AfD vindt dat de partij “natuurlijk” het recht heeft om te regeren.

Maar de CDU zal naar andere mogelijkheden kijken. De leider Michael Kretschmer sluit niet uit dat het een coalitie wordt met de SPD en de nieuwe links-populistische Bündnis Sahra Wagenknecht (BSW). Die partij is onder meer kritisch op migratie en wil stoppen met de steun aan Oekraïne. “Het zal niet makkelijk zijn en het zal tijd kosten, maar het is mogelijk”, aldus Kretschmer.

Producenten zetten windmolens en zonnepanelen steeds vaker uit

DEN HAAG – Producenten zetten hun windmolens en zonnepanelen steeds vaker uit op momenten dat er meer stroom wordt opgewekt dan nodig is in eigen land en dan wat ze kunnen exporteren naar het buitenland. Op zulke momenten valt er namelijk niets te verdienen of moet er betaald worden om stroom te leveren. Op dit moment telt het jaar al 532 uur dat de prijs te laag was, meldt het platform Energieopwek.nl. Over heel 2023 was dat 445 uur.

Door het afschakelen van zon- en windproductie bleef in augustus zo’n 15 procent van de duurzame stroomproductie onbenut. Daarmee hadden alle 500.000 elektrische auto’s in Nederland een half jaar kunnen rijden.

Ondanks het afschakelen groeide het aandeel duurzaam opgewekte stroom wel naar 57 procent in augustus. In dezelfde maand vorig jaar was dit nog 49 procent. Als alle capaciteit benut zou zijn, zou het aandeel duurzame stroom op 65 procent zijn gekomen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gaat ervan uit dat in 2030 gemiddeld 85 procent van de stroom uit hernieuwbare bronnen komt.

Met meer opslagcapaciteit kunnen windmolens en zonnepanelen volgens Energieopwek meer bijdragen aan de verduurzaming. De geproduceerde stroom hoeft dan niet het net op, maar kan worden bewaard voor later gebruik of later voor een hogere prijs worden verkocht. Meer groene waterstof kan de verduurzaming volgens het platform ook vooruithelpen.

EnTranCe van de Hanzehogeschool Groningen gebruikt een virtuele elektrolyser om aan te tonen hoeveel groene waterstof er gemaakt had kunnen worden met de weggegooide stroom. In augustus zou die elektrolyser 180 uur, bijna een kwart van de maand, groene waterstof hebben kunnen maken. Voor de eerste acht maanden van het jaar staat de teller nu op 1111 uur waterstofproductie. Dat is bijna net zoveel als heel vorig jaar. Als deze groei doorzet, zou een elektrolyser van 1 gigawatt dit jaar genoeg waterstof kunnen maken om twee donkere, windstille winterse dagen in Nederland te overbruggen zonder kolen- en gascentrales in te zetten.

Teun van Lieshout aangesteld als CCO van DB Schenker in de Benelux

TILBURG – Teun van Lieshout is aangesteld als Chief Commercial Officer bij Schenker Logistics BeNeLux per 1 september 2024. Van Lieshout heeft meer dan 20 jaar commerciële ervaring in de transport- en logistieke sector, waarvan 4,5 jaar bij DB Schenker, het laatst in de functie van Head of Sales & Products Land Transport BeNeLux.

Teun van Lieshout: “In de huidige complexe en dynamische markt, waar supplychainverstoringen en milieubewustzijn de bedrijfsvoering beïnvloeden, is succes in transport en logistiek onlosmakelijk verbonden met klantgericht leiderschap. Door strategische samenwerkingen met onze klanten aan te gaan, innovatie te stimuleren binnen ons wereldwijde netwerk, en wendbaarheid te tonen bij veranderingen, garanderen we dat zowel onze klanten als hun eindklanten centraal staan in elke oplossing. We integreren duurzaamheid in onze kernactiviteiten, zodat we niet alleen voldoen aan de huidige eisen, maar ook bijdragen aan een veerkrachtige en verantwoorde toekomst. Dit zorgt voor waardecreatie op lange termijn voor onze klanten, hun klanten, én het milieu.”

In de Benelux – met ongeveer 3.500 medewerkers en 28 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren – biedt DB Schenker met zijn wereldwijde en Europese netwerk volledig geïntegreerde diensten aan op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, special logistics, contractlogistiek en supplychainmanagement.

Nieuwe miljoenensteun kabinet voor energiesector Oekraïne

DEN HAAG – Het kabinet maakt 94,5 miljoen euro extra vrij voor hulp de komende winter aan de energiesector in Oekraïne, heeft minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) aan de Tweede Kamer laten weten. Russische aanvallen met drones en raketten zijn vaak gericht tegen energiecentrales.

Van de steun is 29,5 miljoen bestemd voor de aanschaf van gasturbines. Voor spullen die rechtstreeks gestuurd worden voor reparaties van de energie-infrastructuur in Oekraïne is 20 miljoen beschikbaar en voor de gecoördineerde internationale levering van onder meer onderdelen voor reparaties, gasturbines en brandstof wordt 45 miljoen euro vrijgemaakt.

Sinds de oorlog ruim twee jaar geleden begon, heeft Nederland volgens de minister ongeveer 220 miljoen euro gestoken in het herstel van de Oekraïense energiesector. De nieuwe investering komt uit het geld dat in de voorjaarsnota is bestemd voor Oekraïne.

Olieprijs verder omlaag, ook dalende prijzen aan pomp

LONDEN – De olieprijzen gingen maandag verder omlaag, wat goed nieuws kan zijn voor automobilisten door ook verder dalende brandstofprijzen aan de pomp. In augustus gingen de adviesprijzen aan de Nederlandse pomp opnieuw omlaag, na de dalingen in juli.

De olieprijzen worden gedrukt door plannen van oliekartel OPEC+ om de productie weer geleidelijk te gaan verhogen vanaf oktober, na de productiebeperkingen van de afgelopen jaren. De OPEC+ zou vanaf die maand de productie met 180.000 vaten per dag willen opvoeren.

Ook zijn er zorgen over een zwakkere olievraag in China door tegenvallende cijfers over de Chinese industrie. China is ‘s werelds grootste olie-importeur. Er spelen al langer zorgen op de oliemarkt over de kwakkelende Chinese economie en olievraag. Ook over de Amerikaanse olievraag is er onzekerheid.

Een vat Amerikaanse WTI-olie kost nu meer dan 73 dollar. In april waren hier nog pieken van circa 87 dollar per vat te zien. Brentolie kost nu circa 76 dollar per vat. In april ging het om meer dan 90 dollar voor een vat Brentolie.

LAATSTE NIEUWS

Boeing opnieuw akkoord met bonden over mogelijk einde staking

ARLINGTON - Vliegtuigbouwer Boeing heeft met vakbonden opnieuw een voorlopig akkoord bereikt over een forse loonsverhoging en daarmee mogelijk definitief een einde aan de...