Clicky

donderdag 14 november 2024 - 20:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 124

Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029

Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de busvervoerder en de provincie Noord-Brabant het deze week eens geworden. De provincie maakt gebruikt van de verlengingsoptie die in de lopende concessie van Hermes is opgenomen.

De verlenging van het contract volgt uit de landelijke aanbestedingskalender die door corona op z’n kop is gezet. Tijdens de pandemie zijn elders in het land verschillende aanbestedingen voor concessies in het openbaar vervoer mislukt, afgebroken of uitgesteld.

Het opstellen en beoordelen van zo’n langjarige concessie kost enorm veel geld en menskracht, zowel bij de vervoerders al bij overheden. Daarom leidt het inhalen van die aanbestedingen tot op de dag van vandaag tot een overvolle aanbestedingskalender.

Zowel vervoerders, overheden als reizigers zijn uiteindelijk gebaat bij een goede spreiding. Dat leidt immers tot betere biedingen en daarmee tot een betere dienstregeling. Om dezelfde reden werden eerder de concessies in West-Brabant en Oost-Brabant ook al verlengd. Met de verlenging van de concessie van Hermes tot 14 juli 2029 geldt dat nu voor alle drie de busconcessies in de provincie Noord-Brabant.

Nieuwe afspraken

In de verlenging hebben de provincie en Hermes een aantal nieuwe afspraken gemaakt. Zo eist de provincie dat de dienstregeling gedurende de concessieperiode wordt opgeschaald, rekening houdend met de verwachte groei van het personeel in de komende jaren. Ook zijn er vanwege de netcongestie andere afspraken gemaakt over het verder verduurzamen van de busvloot. De CO2-reductie die Hermes heeft beloofd te bereiken, mag ook met de inzet van HVO (diesel uit restafval).

“Hermes is blij met de verlenging van haar concessie in Zuidoost-Brabant. Dit biedt ons de gelegenheid om tot medio 2029 een goede dienstverlening te leveren. Wij gaan er komende jaren meer zijn voor onze reizigers door het uitbreiden van ons dienstregeling. Ook zullen we zoveel mogelijk bijdragen aan de klimaatambities van de provincie”, aldus Hermes-regiodirecteur Martijn Mentink.

Goed voorbereiden

De provincie Noord-Brabant geeft er de voorkeur aan om de nieuwe concessie te laten starten in de zomer. Vanwege gunstigere weersomstandigheden en minder drukte door de schoolvakanties leidt dit doorgaans tot minder opstartproblemen dan een concessiewissel in december.

“Door deze verlenging hebben we meer tijd om de nieuwe concessie goed voor te bereiden en in te spelen op de vele ontwikkelingen in het openbaar vervoer”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit).

“We hebben bovendien afgesproken dat Hermes de belangrijke remise aan de Dorgelolaan in Eindhoven beschikbaar zal stellen aan een opvolgende concessiehouder. Daarmee is de beschikbaarheid van deze strategische remise, inclusief de beschikbare stroom om elektrische bussen te laden, voor vele jaren gegarandeerd.”

Ook Lufthansa en British Airways schorten vluchten naar Israël op

FRANKFURT/LONDEN – De Duitse vliegmaatschappij Lufthansa en de Britse vliegmaatschappij British Airways vliegen voorlopig niet meer naar Israël. Aanleiding voor het besluit is de veiligheidssituatie in het Midden-Oosten, melden de bedrijven in afzonderlijke verklaringen.

Dinsdag zijn in Libanon bijna 2800 mensen gewond geraakt en negen mensen omgekomen door de ontploffingen van piepers, vermoedelijk het gevolg van een Israëlische operatie. De Libanese groep Hezbollah heeft aangekondigd de aanval te vergelden.

Dinsdag annuleerde Air France al zijn vluchten naar Tel Aviv (Israël) en Beiroet (Libanon) tot en met in ieder geval donderdag. De Nederlandse tak van Transavia vliegt gedurende het hele zomerseizoen niet meer naar Libanon. KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv op te schorten tot 26 oktober.

Kabinet vraagt Brussel officieel om uitzondering voor asielbeleid

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft de Europese Commissie naar eigen zeggen officieel gevraagd om een uitzondering op de gebruikelijke asielregels. Ze heeft de commissie laten weten dat Nederland een “migratie opt-out” wil, schrijft ze op X. “We moeten weer gaan over ons eigen asielbeleid!”

Het kabinet had al aangekondigd zo snel mogelijk om de uitzonderingspositie te zullen vragen. Om een opt-out voor Nederland te regelen moet het Europees verdrag worden gewijzigd, en dat geldt als heel moeilijk en tijdrovend. De regering of het parlement van één van de 27 EU-lidstaten kan dat al dwarsbomen.

De Nederlandse regering zal om de opt-out verzoeken “wanneer het EU-verdrag wordt gewijzigd”, schrijft Faber aan de Europese Commissie. Het kabinet vindt “het drastisch terugbrengen van immigratie” nodig “om onze grondwettelijke taken te kunnen volbrengen – voorzien in volkshuisvesting, gezondheidszorg en onderwijs”.

EU-landen bedongen in het verleden soms opt-outs als de unie regels wilde stellen voor een nieuw terrein, maar het migratiebeleid is al grotendeels Europees. Voorvechters van een opt-out wijzen erop dat het Europees verdrag de komende jaren toch een keer zal moeten wijzigen, bijvoorbeeld bij de toetreding van nieuwe EU-landen. Sceptici werpen dan weer tegen dat lidstaten waar veel asielzoekers aankomen weinig genegen zullen zijn om een daarmee minder belast land als Nederland een uitzonderingspositie te gunnen. Bovendien kan Nederland andere EU-landen ook niet meer aanspreken op de afspraken waar het wel prijs op stelt, zoals de regel dat de EU-lidstaat van aankomst een asielzoeker opvangt. Veel migranten reizen na aankomst in bijvoorbeeld Zuid-Europa door naar landen in het noorden en westen van Europa.

Zolang Nederland geen opt-out heeft, kan de EU er volgens Faber op rekenen dat het kabinet zich inspant voor de nieuwe migratieregels die de unie gaat invoeren. Dat ‘migratiepact’ beschouwt Faber als “essentieel”, verzekert ze. “We zullen de invoering van het pact daarom voorrang blijven geven.”

De laatste grote verdragswijziging dateert van 2007. Sindsdien zijn zo nu en dan wel kleinere en minder controversiële veranderingen doorgevoerd.

Tupperware vraagt faillissement aan na ingestorte verkoop

Foto: Adobe Stock

ORLANDO – Het bedrijf Tupperware Brands, bekend van zijn plastic vershoudbakjes en kookaccessoires, heeft faillissement aangevraagd. Het concern, dat ooit furore maakte met de beroemde Tupperware-party’s, kampte al jarenlang met teruglopende verkoopcijfers en toenemende concurrentie, en wist uiteindelijk het tij niet te keren. Het beursgenoteerde bedrijf gaf in 2022 al aan te twijfelen over het voortbestaan van de onderneming door de hoge schulden van de onderneming.

Tijdens de coronapandemie kende Tupperware nog een opleving, doordat mensen vaker thuis kookten en de vraag naar keukenartikelen toenam. Het bedrijf wist de traditionele huisfeestjes succesvol te vervangen door online bijeenkomsten. Maar na de pandemie zakte de verkoop fors in.

Het concern zal de rechtbank in de Verenigde Staten om goedkeuring vragen om een verkoopproces van het bedrijf in gang te zetten en om door te blijven gaan met de activiteiten tijdens de faillissementsprocedure, staat in een verklaring van Tupperware. In Nederland staakte het bedrijf zijn activiteiten al in 2021.

“De financiële positie van het bedrijf is de afgelopen jaren ernstig beïnvloed door de uitdagende macro-economische omstandigheden”, zegt Laurie Goldman, topvrouw bij Tupperware. Volgens haar zijn “alle strategische opties” voor het bedrijf onderzocht.

In juni van dit jaar kondigde het bedrijf al aan zijn enige fabriek in de VS te sluiten en bijna 150 medewerkers te ontslaan. De faillissementsaanvraag, een zogeheten Chapter 11-procedure, volgt op maandenlange onderhandelingen tussen Tupperware en zijn kredietverstrekkers over meer dan 700 miljoen dollar aan leningen. Hoewel de schuldeisers akkoord gingen met een tijdelijke schuldvermindering, bleef de bedrijfsvoering verslechteren.

Tupperware-oprichter Earl Tupper introduceerde in 1946 zijn plastic producten aan het publiek en patenteerde kort daarna de flexibele luchtdichte sluiting. Het merk vond later zijn weg naar talloze huishoudens, vooral dankzij de populaire verkoopfeestjes die werden gehouden in de huiskamers van gezinnen. Een consulent van Tupperware gaf de verkoopdemonstratie. De gastvrouw of -heer nodigde vrienden en buren uit om de producten, zoals de kleurrijke, luchtdichte plastic bakjes, thuis te komen bekijken. Het keukengerei-bedrijf domineerde decennialang de markt voor voedselopbergbakjes.

Grote brand in drie loodsen in Bruinehaar [+foto’s]

BRUINEHAAR – Aan de Gravenlandweg in Bruinehaar, Overijssel, stonden in de nacht van dinsdag op woensdag drie loodsen in brand bij een bedrijf. De brand is inmiddels onder controle. Er is een kraan aanwezig om de resten van de loodsen uit elkaar te halen. De brandweer is woensdagochtend nog bezig met het nablussen van de brand.

In de loodsen stonden aardappelkratten, meldt Brandweer Twente op X. De loodsen stonden volledig in brand en de brandweer moest opschalen naar grote brand.

Drie tankwagens met bluswater zijn aanwezig. Uit een nabijgelegen waterplas wordt bluswater gehaald, waarvoor de N343 is afgesloten. Bij de brand komen veel rook en vliegvuur vrij. Omwonenden wordt geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen.

De brandweer zegt op X metingen uit te voeren in het gebied waar de rook van de brand naartoe trekt. Bij de brand is mogelijk ook asbest vrijgekomen. De brandweer brengt de mogelijke verspreiding hiervan woensdagochtend in kaart. Ook eventuele verspreiding van deeltjes van zonnepanelen wordt onderzocht.

Grote brand in loods vol stro in Kampen

brand vuur

KAMPEN – Aan de Oslokade in Kampen, Overijssel, staat een loods met stro in brand.

De brandweer kreeg omstreeks 22.30 uur dinsdagavond een eerste melding van de brand en schaalde direct op naar ‘grote brand’. Bij de brand komt veel rook vrij.

De loods staat volledig in brand en wordt door de brandweer als verloren beschouwd. De brandweer is bezig met het blussen van de brand aan de buitenkant van het pand en probeert op die manier te voorkomen dat de brand overslaat.

De brandweer wordt bijgestaan door een blusrobot en verwacht nog lange tijd bezig te zijn met blussen.

De brandweer adviseert omwonenden om bij last van de rook ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten.

Air France schort vluchten naar Tel Aviv en Beiroet weer op

PARIJS – Air France heeft zijn vluchten naar Tel Aviv (Israël) en Beiroet (Libanon) tot en met in ieder geval donderdag geannuleerd. Dat heeft de maatschappij gedaan te midden van een nieuwe mogelijke escalatie van het conflict in het Midden-Oosten.

In Libanon zijn 2750 mensen gewond geraakt door de ontploffingen van piepers, meldde de Libanese overheid dinsdag. Volgens de Libanese minister van Informatie zit Israël achter de explosies van de communicatieapparaatjes. Hij sprak van “Israëlische agressie” bij de ontploffingen, die zeker acht mensen het leven hebben gekost.

Air France houdt de situatie in het Midden-Oosten verder in de gaten. Op basis daarvan kan de luchtvaartmaatschappij besluiten vluchten langer op te schorten. Air France had de betreffende vluchten eerder ook al opgeschort door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Later werden die vluchten evenwel weer hervat.

De Nederlandse tak van Transavia vliegt gedurende het hele zomerseizoen niet meer naar Libanon. KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv op te schorten tot 26 oktober.

Bedrijven in Rotterdamse haven willen niet dat kabinet doorslaat met migratie

ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven roepen het kabinet op om de aanpak van de arbeidsmigratie niet te laten doorslaan. “Naast het aanboren van nieuw talent en andere maatregelen om de arbeidsmarktkrapte op te lossen blijven ook experts en technici van buiten Nederland nodig”, zegt ondernemersorganisatie voor de Rotterdamse haven en industrie Deltalinqs op Prinsjesdag.

De door het kabinet aangekondigde aanpak van arbeidsmigratie mag er volgens Deltalinqs niet toe leiden “dat we hen geen werk meer kunnen bieden in de haven, terwijl er in Nederland nauwelijks nog technici of specialisten te vinden zijn”.

“Anders schieten we onszelf echt in de voet voor zowel onze logistieke en industriële bedrijven als voor het succesvol doormaken van de energietransitie.”

De lobbyclub voor het bedrijfsleven is wel positief over de woorden van de Koning dat het uitgangspunt van beleid moet zijn ‘wat er wel kan’. Naar de mening van Deltalinqs ziet het economische en klimaathoofdstuk van het regeerprogramma er op hoofdlijnen goed uit.

Maar volgens de organisatie is er “op tal van punten” wel actie nodig om vertraging van de energietransitie en achteruitgang van de concurrentiekracht te voorkomen.

Libanese minister spreekt van ‘Israëlische agressie’ na explosies

BEIROET – De Libanese minister van Informatie heeft Israël beschuldigd achter de explosies van piepers in het hele land te zitten. Hij spreekt van “Israëlische agressie” bij de ontploffingen, die zeker acht mensen het leven hebben gekost. Ook Hezbollah legt de schuld bij Israël en zweert terug te slaan. Israël heeft nog niet gereageerd.

Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid raakten zeker 2750 mensen gewond. Op beelden van nieuwszender Al Jazeera is te zien dat de Libanese ziekenhuizen worden overspoeld met mensen die onder het bloed zitten.

Onder de gewonden zijn veel strijders van Hezbollah, liet die militante beweging weten in een verklaring. Israël zal volgens Hezbollah “zijn eerlijke straf” krijgen. Sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook beschieten Israël en Hezbollah elkaar regelmatig met drones en raketten. In die tijd, ruim elf maanden, zijn volgens de Libanese groepering zeker 589 Hezbollahstrijders gedood.

Hezbollah werkt al lange tijd met piepers als communicatiemiddel. Leider Hassan Nasrallah riep zijn strijders een aantal maanden geleden op om geen mobiele telefoons meer te gebruiken, omdat die te makkelijk te kraken waren door de Israëliërs.

2750 gewonden en 8 doden in Libanon door ontplofte piepers

BEIROET – In heel Libanon zijn 2750 mensen gewond geraakt door de ontploffingen van piepers, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Acht mensen zijn gedood door de explosies.

Het is nog niet duidelijk waarom de piepers vrijwel gelijktijdig zijn ontploft en de militante groep Hezbollah doet onderzoek.

Grootste partij Europarlement wil Europese autosector redden

STRAATSBURG – De Europese autosector moet toekomst krijgen, vindt de Duitse Europarlementariër Manfred Weber van de centrumrechtse EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. “We moeten voorkomen dat China onze auto’s gaat produceren”, zei Weber in een debat in het Europees Parlement over het rapport van de Italiaan Mario Draghi over het concurrentievermogen van Europa. Ook Bas Eickhout (GroenLinks-PvdA) uitte in het debat zijn zorgen over de slechte situatie van de Europese auto-industrie.

“We lijken veel te laat te zijn met de productie van elektrische auto’s”, zei Eickhout. Hij refereerde aan de Audi-fabriek in Brussel, waar mogelijk 3000 banen verdwijnen.

Het Duitse Volkswagenconcern, waarvan Audi onderdeel is, zit in grote problemen. In Duitsland worden waarschijnlijk ook fabrieken gesloten.

China en VS

“De Europese economie wordt al lang verwaarloosd. China en de Verenigde Staten zijn veel verder”, zei Eickhout later. Dat is ook een van de belangrijkste constateringen van Draghi, oud-premier van Italië en voormalig president van de Europese Centrale Bank, in zijn rapport over de toekomst van het Europese concurrentievermogen. Het is volgens Draghi cruciaal dat de Europese Unie haar concurrentievermogen snel verbetert.

Zowel Weber als Eickhout staan positief tegenover het rapport dat Draghi dinsdag in het Europees Parlement toelichtte. Weber noemde het rapport “een essentiële basis voor onze werkzaamheden”. Eickhout benadrukte dat de door Draghi voorgestelde investeringen, zo’n 800 miljard euro per jaar, nodig zijn.

Ook de sociaaldemocratische fractie van het Europees Parlement ondersteunt de volgens Draghi benodigde investeringen om als Europa weer economisch gezond te worden. “Geen lidstaat kan dit alleen”, zei de Nederlandse Europarlementariër Mohammed Chahim (GroenLinks-PvdA). “We doen dit gezamenlijk of niet.”

Radicaal optreden

De liberale fractie Renew staat achter het rapport. “Draghi roept op tot snel en radicaal optreden”, zei Gerben-Jan Gerbrandy (D66, onderdeel van Renew). “We moeten dit daadwerkelijk doen.”

Een aantal andere Europese fracties staat sceptisch tegenover extra investeringen door EU-lidstaten of is er fel op tegen. De Patriotten voor Europa, de derde partij van het Europees Parlement, zien niets in de voorstellen van Draghi. Als die doorgaan, verliezen de lidstaten in de ogen van de fractie hun soevereiniteit en daar is de partij fel op tegen. De PVV maakt deel uit van de Patriotten.

RAI Vereniging kritisch over kabinetsplannen

AMSTERDAM – De branchevereniging vindt de Prinsjesdag-plannen en het nieuwe regeerprogramma tekortschieten. Op mobiliteitsgebied is het op alle fronten teleurstellend: zowel qua betaalbaarheid, duurzaamheid, verkeersveiligheid als bereikbaarheid laten de plannen veel te wensen over. Investeren in innovatie ontbreekt, en dat ondergraaft de concurrentiekracht van de sector. Er is behoefte aan stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid, zowel voor ondernemers als voor de consument. Dat stelt RAI Vereniging vandaag in reactie.

Volgens de nieuwe rijksbegroting wil het kabinet ongeveer 19,3 miljard ophalen bij de automobilist, zowel via de aanschaf van nieuwe voertuigen, motorrijtuigenbelasting en accijnzen. RAI Vereniging begrijpt dat het kabinet inkomsten nodig heeft, maar ziet tegelijk dat de prijs voor mobiliteit vooral wordt opgedreven door alsmaar hogere belastingen. Zo is de correctie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s lager dan eerder dit jaar in de voorjaarsnota is aangekondigd. Eén op de tien Nederlanders kan de kosten inmiddels niet meer opbrengen, met als gevolg dat het ten koste gaat van hun mobiliteit – laat onderzoek zien van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Vooral Nederlanders met een kleinere beurs worden hierdoor geraakt.

Grondrecht: vrijheid van reizen

“Mobiliteit moet betaalbaar, schoon, veilig en bereikbaar zijn”, stelt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. “Vrijheid van reizen zou een grondrecht moeten zijn. Mobiliteit is essentieel om deel te nemen aan de maatschappij: naar je werk kunnen reizen, familie en vrienden bezoeken, je hobby uitvoeren, ondernemen of bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek. Als jezelf verplaatsen duurder en duurder wordt, gaat het ten koste van onze vrijheid. Voor je het weet sta je langs de zijlijn. Als RAI Vereniging zeggen wij: houd de auto betaalbaar, maar zet ook structureel in op het stimuleren van elektrische scooters, het zakelijk gebruik van de motor, de leasefiets en betaalbare elektrische bedrijfswagens. Er is zoveel meer mogelijk én nodig om mobiliteit toegankelijk te houden. Vrijheid van reizen zien wij als RAI Vereniging als een fundamenteel recht. Dat zou een uitgangspunt van de overheid moeten zijn, en dat is het nu niet”, stelt Van Bruggen in reactie op de kabinetsplannen.

Mes in elektrische auto

Op het gebied van duurzaamheid is het vooral de elektrische rijder die het moet ontgelden. Het kabinet snijdt in het correctiepercentage voor elektrische auto’s in de motorrijtuigenbelasting. En dat terwijl de verkoop van schone elektrische auto’s stagneert. RAI Vereniging ziet al fabrikanten die de productie terugschroeven. Voor minder CO2-uitstoot en minder stikstof is groei van het elektrische wagenpark essentieel. Dat belooft weinig goeds voor het behalen van de klimaatdoelen. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, stelt Van Bruggen. “De tarieven waren zelfs al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. Nu zet het kabinet daar het mes in. Dit is niet alleen onvoorspelbaar, maar ook onbetrouwbaar beleid.”

Verkeersveiligheid in waagschaal

Op het gebied van verkeersveiligheid maakt RAI Vereniging zich ronduit zorgen. In het regeerprogramma staat daarin slechts het volgende: “We verkennen voorts welke extra maatregelen de trend van toenemende verkeerslachtoffers kunnen keren.” RAI Vereniging constateert dat het kabinet minder geld beschikbaar stelt om de verkeersveiligheid in ons land verder te verbeteren. Ook is het langetermijnperspectief onduidelijk – na 2030. Over intensivering van de verkeershandhaving staat in het regeerprogramma niets. Handhaving is cruciaal om de pakkans van verkeersovertreders te vergroten en verkeersveiligheid te verbeteren. Van Bruggen: “Elke dode is er één te veel. Toch onvoorstelbaar dat het kabinet hier niet meer aan doet.”

Duidelijkheid over zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren, en drie van de vier grotere gemeenten doen dat ook. Het kabinet stelt voor om de zero-emissiezones uit te stellen. Het kabinet creëert hiermee verwarring. Van Bruggen: “Dit is zwalkend beleid. Het kan niet zo zijn dat het Rijk daags voor de invoering nog veranderingen doorvoert. Ondernemers hebben geïnvesteerd. Nu is het een kwestie van doorzetten.” RAI Vereniging pleit al langere tijd voor duidelijkheid over aantal, datum en omvang van de zero-emissiezones en voor voldoende laadmogelijkheden.

Afbouw Nationaal Groeifonds

De innovatieplannen van het kabinet richten zich op de landbouw en deregulering voor het bedrijfsleven. Heel belangrijk, maar ook voor de mobiliteitssector is innovatie van groot belang. Er is nauwelijks een sector aan te wijzen waar in de afgelopen decennia zoveel innovatie heeft plaatsgevonden.

Van Bruggen: “Innovatie is key. Niet voor niets investeren wij als sector in de Automotive Campus in Helmond. Maar voor innovatie en verduurzaming is stabiel stimuleringsbeleid nodig. De afbouw van het Nationaal Groeifonds staat daar haaks op. Hier is een vervolg op nodig. Ook Europa lijkt voor het kabinet minder belangrijk. Maar een deel van de innovatie gebeurt juist ook internationaal, op Europees niveau. Voor de automotive toeleveranciers is innovatie bijvoorbeeld de basis om de internationale afzetmarkt te kunnen blijven bedienen. Zonder die innovatie nemen andere buitenlandse toeleveranciers die posities over. We hoorden onlangs Mario Draghi in Europees verband juist pleiten voor het verhogen van de investeringen in innovatie om de economie sterker en concurrerender te maken. Dat moet Nederland zich aantrekken.”

Miljoenennota: Ruimte voor een betere bereikbaarheid van heel Nederland

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – De wegen op orde, veilig openbaar vervoer en ruimte voor rivieren: dat zijn slechts een paar van de prioriteiten van minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het komende jaar. Er is in 2025 14,7 miljard euro beschikbaar voor een sterke infrastructuur en een gezonde leefomgeving. Een belangrijk doel van het nieuwe kabinet is om snel nieuwe woningen te bouwen. Om te zorgen dat die nieuwe woningen ook bereikbaar zijn, is 2,5 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van nieuwe wegen en nieuwe voorzieningen voor het openbaar vervoer.

Minister Barry Madlener: “Nederlanders willen makkelijk de auto kunnen pakken om naar familie, school of de supermarkt te gaan. Daarvoor hebben we een prachtig netwerk aan autowegen. Op die wegen ben ik niet alleen trots, ik ben er ook zuinig op. Dat betekent dat we ze goed onderhouden. Ik vind het ook belangrijk dat we kunnen doorrijden. Dus ik wil het komend jaar kijken hoe we op verschillende trajecten overdag weer 130 km per uur kunnen rijden.”

Mijlpalen en uitdagingen

Volgend jaar wordt een aantal mooie mijlpalen bereikt. Automobilisten kunnen vanaf volgend jaar via een rechtstreekse verbinding tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport naar de A16 bij het Terbregseplein rijden. Het verkeer stroomt op de A13 en A20 straks vlotter door. Daarnaast wordt de bereikbaarheid van Rotterdam en de leefbaarheid voor omwonenden rond de A13 en A20 op deze manier verbeterd. Belangrijk voor de scheepvaart is dat de Nieuwe Sluis Terneuzen opengaat.

Op het spoor gaan de werkzaamheden voor de verbetering van de Maaslijn van start. Een belangrijk regionaal spoorproject dat ervoor zorgt dat dieseltreinen kunnen worden vervangen door elektrische treinen. Ook zullen er hierdoor minder vertragingen zijn.

De afgelopen jaren is de bereikbaarheid van Nederland onder druk komen te staan. Onder meer door de stikstofproblematiek, een krappe arbeidsmarkt en gestegen kosten konden niet alle knelpunten op de weg worden aangepakt. Daarnaast is zowel op de weg, het water als op het spoor een noodzakelijke, maar ook kostbare onderhoudsoperatie gaande. De komende jaren wordt nog veel onderhoud verricht. Ook wordt onderzocht of en hoe een aantal van de 17 gepauzeerde aanlegprojecten gefaseerd kan worden opgestart.

Voor zowel de (vaar)wegen, het spoor als het watersysteem is er een basiskwaliteitsniveau vastgesteld. Dat is het minimale niveau van onderhoud dat nodig is om de infrastructuur te kunnen blijven gebruiken en zorgt ervoor dat er gericht keuzes kunnen worden gemaakt in beheer, onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur. De komende jaren zullen er meer werkzaamheden zijn om de infrastructuur op orde te houden. Dit vraagt om extra middelen van de Rijksoverheid en om geduld van reizigers en (vaar)weggebruikers, want de werkzaamheden zullen vaak gepaard gaan met hinder op het spoor, op de weg en op het water. De extra werkzaamheden gaan ervoor zorgen dat onze infrastructuur weer jaren mee kan.

Openbaar vervoer en spoor

De tarieven van de treinkaartjes bij NS zullen volgend jaar met 6 procent procent stijgen in plaats van met 12 procent. Staatssecretaris Jansen heeft met de NS afgesproken dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volgend jaar 3 procent van de geplande prijsstijging opvangt en het bedrijf zelf ook 3 procent. Bij de Voorjaarsnota in 2025 is het de intentie van het kabinet om een besluit te nemen over het structureel betaalbaar houden van de treinkaartjes.

Staatssecretaris Jansen: “Ik vind het belangrijk dat gezinnen de trein kunnen nemen als ze een dagje weg willen of een sportwedstrijd willen zien. Het zal voor veel mensen een opluchting zijn dat de treinkaartjes niet 12 procent maar 6 procent duurder worden volgend jaar. De geplande prijsstijging van de treinkaartjes van de NS voor komend jaar hebben we daarmee kunnen halveren.”

De veiligheid in het openbaar vervoer moet worden vergroot, zeker ook voor de mensen die er werken. Personeel krijgt nu nog te vaak te maken met allerlei vormen van geweld en agressiviteit tijdens hun werk. Daarom gaat staatssecretaris Chris Jansen samen met de OV-sector, het ministerie van Justitie en Veiligheid, decentrale overheden en de politie in kaart brengen welke maatregelen op korte termijn kunnen worden genomen.

Dagelijks rijden er zo’n 3,5 miljoen auto’s en 400.000 vrachtwagens over onze wegen. Er reizen 3,3 miljoen mensen met het openbaar vervoer en ongeveer 200.000 mensen met het vliegtuig. Er wordt ca. 900.000 ton per dag aan goederen via de binnenvaart vervoert en ca. 4.000 per dag per vliegtuig.

Ook dit jaar wordt er weer € 1,8 miljard geïnvesteerd om Nederland te beschermen tegen water. Het gaat dan om het verstevigen van dijken, dammen en duinen, om bijvoorbeeld zeewater en rivierwater buiten te houden. En er gaat geld naar het voorbereiden van Nederland op extreem hete zomers (zoals in 2022) en op hevige buien (zoals die in Limburg in 2021).

ACM voorspelt forse stijging energienettarieven huishoudens

DEN HAAG – Huishoudens gaan volgend jaar fors meer betalen aan hun energienetbeheerder. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verwacht een tariefstijging van circa 11 procent voor elektriciteit en gas. Voor een gemiddeld huishouden betekent dat een stijging van zo’n 60 euro per jaar. Voor het stroomnet gaan de tarieven ook in de komende decennia waarschijnlijk nog stevig omhoog.

De netbeheerkosten maken onderdeel uit van ieders algehele energierekening. Deze kosten gaan omhoog omdat netbeheerders forse investeringen moeten doen in verzwaring van hun netten. Om de energietransitie moet vooral het stroomnet flink worden verzwaard. Door wind- en zonneparken wordt steeds meer stroom geproduceerd. Tegelijkertijd zit het net op veel plekken in het land vol, waardoor bedrijven moeten wachten voor ze een aansluiting kunnen krijgen.

Omdat bedrijven en huishoudens zelf niet kunnen kiezen tussen netbeheerders maar gebonden zijn aan de in hun regio actieve partij, stelt de ACM de netbeheertarieven jaarlijks vast. Voor komend jaar moet dat nog gebeuren. Maar de waakhond durft nu al een voorspelling te doen.

Breder onderzoek

De ACM heeft breder onderzoek gedaan naar de stroomnettarieven. Die gaan de komende 25 jaar waarschijnlijk meer dan verdubbelen en mogelijk zelfs verdrievoudigen. Nu zijn huishoudens gemiddeld nog zo’n 250 euro per jaar kwijt aan de transportkosten voor elektriciteit. In 2050 gaat het waarschijnlijk om 600 tot 800 euro, voorspelt de ACM.

De toezichthouder gaat er daarbij van uit dat de kosten van alle gebruikers van het stroomnet samen toenemen van circa 7 miljard naar 18 miljard tot 25 miljard euro per jaar. Volgens de ACM maakt de verwachte forse toename het “nog belangrijker” om de kosten van het elektriciteitsnet eerlijk over alle verschillende groepen gebruikers te verdelen.

Ook wijst de toezichthouder erop dat de overheid met subsidies en gerichte belastingmaatregelen allerlei mogelijkheden heeft, bijvoorbeeld om industriële grootverbruikers extra te steunen. Volgens de ACM is het voor de Nederlandse concurrentiepositie bovendien belangrijk dat bedrijven binnen Europa te maken hebben met een gelijk speelveld. “Daarnaast zou de wetgever er ook voor kunnen kiezen om een deel van de benodigde investeringen in het kader van de energietransitie op te nemen in de rijksbegroting”, oppert de ACM.

NS-kaartjes volgend jaar niet 12, maar 6 procent duurder

DEN HAAG – De treinkaartjes van de NS worden in 2025 niet 12 procent, maar 6 procent duurder. Dat heeft het kabinet op Prinsjesdag bekendgemaakt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt 3 procentpunt van de prijsstijging op zich, de NS betaalt de overige 3 procentpunt.

Eerder deze maand werd al bekend dat dit compromis op tafel lag bij onderhandelingen tussen de NS en het kabinet. Zowel de spoorvervoerder als de overheid dragen allebei zo’n 42 miljoen euro bij, schrijft staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Opnieuw gaat het om een tijdelijke maatregel die de gestegen kosten en gedaalde reizigersaantallen van de NS moet opvangen. Voor dit jaar trok het vorige kabinet ook al 120 miljoen euro uit. Een keuze voor de lange termijn wil het kabinet maken in de voorjaarsnota van volgend jaar.

Schrappen

Jansen wil voorkomen dat de tariefstijging na 2025 alsnog doorgaat. Dat zou niet passen “bij het streven van dit kabinet om de bestaanszekerheid van mensen te vergroten en de wens om het openbaar vervoer betaalbaar en op orde te houden”, schrijft hij. Gevolgen voor de reiziger, zoals het schrappen van lege ritten, kan hij niet uitsluiten.

“Met deze afspraken met het ministerie houden we de verhoging van de prijs van een treinkaartje, hoewel fors, binnen de perken”, reageert president-directeur Wouter Koolmees van de NS. “Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen Nederlanders hebben dankzij het openbaar vervoer. Die maatschappelijke waarde van de trein maakt het belangrijk dat dit vervoer goed geregeld wordt en betaalbaar is.”

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...