Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 123

Zepp.solutions presenteert nieuwe waterstof-elektrische vrachtwagen

HANNOVER – Zepp.solutions, een Nederlandse koploper op het gebied van waterstof-brandstofceltechnologie, onthult deze week op de IAA beurs in Hannover hun nieuwste innovatie voor emissievrij zwaar transport: de zepp.europa H2 Fuel Cell Truck.

Deze 40-tons waterstof-elektrische trekker is gebaseerd op de Mercedes-Benz Actros. De voertuigen combineren een workflow gelijk aan dieselvoertuigen met de voordelen van emissievrij transport.

De zepp.europa truck biedt een bereik van meer dan 700 km dankzij de waterstofopslag van 58,8 kg op 350 bar, en is volledig uitgerust met een slaapcabine. De vrachtwagen kan standaard 45ft containers op een reguliere oplegger te trekken, zonder aanpassingen aan de voertuigconfiguratie. Dit zorgt ervoor dat de vrachtwagen een praktische en direct inzetbare oplossing biedt voor langeafstandsvervoer zonder CO2-uitstoot.

De eerste twee zepp.europa vrachtwagens zijn reeds verkocht. Vos Transport Group en de Inland Terminals Group hebben hun vertrouwen in deze technologie getoond door de trucks al vroeg in het ontwikkelproces aan te schaffen. Bezoekers van de IAA kunnen de vrachtwagens in detail bekijken.

De zepp.europa vrachtwagens maken de transitie naar emissievrij transport mogelijk zonder in te leveren op prestaties. Ze bieden dezelfde operationele voordelen als dieseltrucks, maar zonder de uitstoot van broeikasgassen. Ze zijn uitgerust met het krachtige X150 waterstof-brandstofcelsysteem van zepp.solutions, een systeem waarvan de kleinere 50kW variant al langere tijd operationeel is in onder andere de Rotterdamse watertaxi en een generatorset voor vliegtuigen op Schiphol.

Zepp.solutions kondigt aan dat de zepp.europa trucks nu beschikbaar zijn voor bestelling.

Duitse politie kan voorlopig overal opduiken voor grenscontrole

KLEEF/AKEN – De Duitse politie kan de komende zes maanden overal langs de Nederlandse grens opduiken voor de controle van paspoorten. Wie van plan is naar Duitsland te rijden moet er rekening mee houden dat dergelijke controles “op elk tijdstip, op elke weg en elke dag” kunnen voorkomen, zegt woordvoerster Stefanie Gleixner van de Bundespolizei (Duitse federale politiedienst). Over het resultaat van de controles, die maandag om middernacht begonnen, wil de politie voorlopig niets zeggen.

Nederland heeft ruim 560 kilometer aan grens met Duitsland. Maandag stonden bij enkele grote grensovergangen in het noorden en oosten van het land controlefuiken, maar dat zal volgens Gleixner zeker niet dagelijks het geval zijn. “We zullen voornamelijk mobiel en steekproefsgewijs controleren. ” Daarvoor is gekozen voor het “verrassingseffect” en om snel te kunnen handelen als er door de grenscontrole lange files zouden ontstaan. Daarvan was maandag overigens nergens sprake.

De paspoortcontrole treft verkeer dat vanuit Nederland naar Duitsland rijdt. Want de Duitse regering wil met name voorkomen dat terroristen en illegale migranten in Duitsland terechtkomen. Daarom zijn er het komende halfjaar niet alleen langs de Nederlandse grenzen, maar ook langs die van België, Luxemburg, Frankrijk en Denemarken doorlopend controles. Wie zijn paspoort niet kan laten zien mag het land niet in. Overigens, merkt Gleixner op, moet iedereen altijd een paspoort of ID-kaart bij zich hebben.

Volgens Gleixner maken vooral personenauto’s kans op een paspoortcontrole. “We weten dat ongewenste personen voornamelijk op die manier Duitsland binnenkomen. Maar dat betekent nog niet dat vrachtwagens of bestelbusjes nooit aan de beurt zijn. Het kan steeds gebeuren, waar en wanneer dan ook. Op sommige plekken misschien wel dagen achter elkaar.” Het is de bedoeling dat de grenscontroles een halfjaar gaan duren. Of dat ook gebeurt, is volgens Gleixner een beslissing die de Duitse regering moet nemen.

PostNL klaar voor emissievrije bezorging in Nederlandse binnensteden per 1 januari 2025

DEN HAAG – Vanaf 1 januari 2025 zijn er emissievrije zones in verschillende Nederlandse binnensteden. Of een auto zo’n zone in mag, hangt af van de emissieklasse en dus van de hoeveelheid uitstoot van het voertuig. PostNL investeert al jaren in elektrische bezorging en is dus op tijd klaar voor de bezorging van pakketten aan inwoners van de binnensteden. Uitstootvrij bezorgen is niet alleen beter voor het milieu, maar draagt ook bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in de binnensteden.

Iris van Wees, Managing Director E-commerce Operations van PostNL: “PostNL werkt al jaren aan de transitie naar emissievrije bezorging. Wij hebben dan ook een groeiend aantal elektrische voertuigen en bijbehorende laadfaciliteiten. We namen onlangs de 1000e laadpaal in gebruik op een groot laadplein bij het pakkettensorteercentrum in Goes. Met onze ruim honderd bakfietsen, 48 LEVVs (licht elektrische vrachtvoertuigen) en 1000 elektrische bezorgbussen leveren we pakketjes bij de consument. We doen dit al op grote schaal in de binnensteden en het is onze ambitie om per 1 januari 2025 in de binnensteden met emissievrije zones geheel uitstootvrij te bezorgen. Wij vinden dit belangrijk, omdat we zo min mogelijk impact op het milieu willen maken en de binnensteden leefbaar willen houden. Uiteindelijk willen we overal uitstootvrij bezorgen, maar dit traject kent ook de nodige uitdagingen, zoals de druk op het elektriciteitsnet.”

Aandacht voor milieu en maatschappij

PostNL zet zich op veel verschillende manieren in om bij te dragen aan een samenleving met aandacht voor milieu en maatschappij. Zo opende PostNL in april van dit jaar een nieuw pakkettensorteercentrum in Alphen aan de Rijn met een innovatieve opslagbatterij voor zonne-energie. Dit is een van de 31 PostNL-locaties met het duurzaamheidscertificaat van BREEAM. PostNL bezorgt 96 procent van de brievenbuspakjes en brieven zonder uitstoot van de laatste sorteerlocatie tot aan de deur. Ook pakketten worden steeds vaker met elektrische voertuigen bij consumenten thuis geleverd, ook buiten de grote steden. Onlangs is de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen.

In 2030 wil PostNL de CO2-uitstoot met 45 procent hebben verminderd en in 2040 met 90%.

Human Protection neemt de Bresser Logistiek BV over

TILBURG – De Bresser Logistiek BV was sinds 2009 dedicated operationeel partner voor de volledige dienstverlening rondom de levering, reiniging, keuring en onderhoud van de producten van Human Protection. Deze tak is de afgelopen jaren flink gegroeid tot een stand alone operatie waar dagelijks ruim 20 FTE werkzaam zijn.

Tevens is er een professionele wasserij van medische hulpmiddelen op locatie Oisterwijk en een eigen hub netwerk voor decentrale levering van de producten van Human Protection vanuit Zwolle, Alphen aan den Rijn, Brussel en Venlo.

Per heden gaat de Bresser Logistiek BV verder als Human Protection Services BV.

“We hebben 15 jaar samen gebouwd aan deze succesvolle operatie en zien enorm veel kansen om deze stand alone operatie verder uit te breiden met onze onderscheidende dienstverlening.

Alles ten dienste van Human Protection, wat het geheel concept wat neergezet is ontzettend zal versterken. Ik ben erg trots op deze volgende stap en kijk uit naar de volgende fase van ons bedrijf, onder de vleugels van Human Protection”, zegt Tomas Brands, Directeur en eigenaar van de Bresser Logistiek BV.

“Wij zijn verheugd om de Bresser Logistiek BV te verwelkomen binnen Human Protection. Met het mooie 24/7 concept wat we in al die jaren samen hebben opgebouwd, de kennis en expertise van de betrokken medewerkers verrijken we Human Protection. We trekken vanaf nu volledig samen op om nog meer van toegevoegde waarde te zijn voor de gezondheidszorg en haar toeleveranciers. Human Protection heeft een groot bereik, een sterk fundament en ons doel is om de Bresser Logistiek BV onder de naam Human Protection Services BV verder te laten groeien”, aldus Kasper Brands, CEO Human Protection.

Tomas Brands zal aanblijven als directeur en eindverantwoordelijke van Human Protection Services en onderdeel worden van het managementteam van Human Protection

Vrachtwagen geschaard op N279 [+foto’s]

Foto: ASMedia

HELMOND – Maandagmiddag 16 september rond 12.20 uur heeft zich een eenzijdig ongeval voorgedaan op de Wolfsputter Baan (N279) in Helmond.

Een vrachtwagenchauffeur raakte met zijn trekker en oplegger van de weg, kwam daarna weer op de rijbaan terecht, en is vervolgens geschaard en aan de overkant tegen de vangrail tot stilstand gekomen.

Foto: ASMedia

De vrachtwagenchauffeur is door de ambulancedienst gecontroleerd aan een hoofdwond. Hij hoefde niet mee naar ziekenhuis.

Foto: ASmedia

De weg is compleet afgesloten tot dat de vrachtwagen geborgen is en de brandstof is opgeruimd.

Foto: ASMedia

De brandweer is ter plaatse om de lekkage van diesel te verhelpen.

38-jarige vrachtwagenchauffeur overleden na aanrijding op vluchtstrook A15 [+foto’s]

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Een vrachtwagenchauffeur die met pech op de vluchtstrook was gaan staan en uit zijn voertuig was gestapt, is overleden na een aanrijding door een andere vrachtwagen. Het slachtoffer is een 38-jarige man uit Oud-Alblas, meldt de politie maandagmiddag.

Het ongeluk op de A15 ter hoogte van het knooppunt Ridderkerk gebeurde rond 12.00 uur, meldt de politie.

Er is nog geprobeerd de man te reanimeren, maar die hulp mocht niet baten. De andere vrachtwagenchauffeur is aangehouden, de politie doet onderzoek naar het incident en de rol van de bestuurder.

Foto: MediaTV

De verbindingsweg bij het knooppunt is vanuit Gorinchem in de richting van Rotterdam dicht tot ongeveer 15.00 uur, meldt Rijkswaterstaat. Verkeer kan gebruikmaken van de parallelbaan.

De politie doet onderzoek naar het ongeval.

Testdagen in Formule 1 volgend jaar opnieuw in Bahrein

BAHREIN – De testdagen van de Formule 1 worden begin volgend jaar opnieuw in Bahrein gehouden. De teams krijgen het Bahrain International Circuit op 26, 27 en 28 februari tot hun beschikking om te werken aan hun auto’s voorafgaand aan het nieuwe seizoen.

Sinds 2009 heeft Bahrein de testdagen al zes keer eerder georganiseerd. Volgens de Formule 1 is Bahrein geschikt vanwege “de consistente weersomstandigheden, een mix van bochten op hoge en lage snelheid en twee lange rechte stukken”. “Daardoor kunnen de teams maximale gegevens verzamelen voor het komende seizoen”, meldt de organisatie.

Het circuit van Bahrein werd in 2004 voor het eerst gebruikt in de Formule 1. Het was de eerste race in het Midden-Oosten.

Het seizoen begint volgend jaar met de Grote Prijs van Australië. Het eerste raceweekend vindt van 14 tot en met 16 maart plaats.

Frankrijk kandideert Stéphane Séjourné als Eurcommissaris

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft maandag Stéphane Séjourné gekandideerd als nieuw Eurocommissaris.

Séjourné is nu minister van Buitenlandse Zaken. Hij komt in de plaats van Thierry Breton. Deze Eurocommissaris (Interne Markt) maakt eerder maandag zijn onmiddellijke vertrek bekend.

Séjourné was tijdens de vorige zittingsperiode van het Europees Parlement voorzitter van de liberale Renew-fractie. Volgens de schriftelijke verklaring van Macron voldoet hij “aan alle vereiste criteria. Zijn toewijding aan Europa zal hem in staat stellen deze soevereiniteitsagenda volledig te steunen.”

In dezelfde verklaring bedankt Macron Breton “die een uitmuntend Europees Commissaris is geweest”. Volgens Macron heeft Breton een belangrijke bijdrage geleverd aan het bevorderen van een Europees soevereiniteitsbeleid op het gebied van digitale technologie, steun voor de Europese technologische en industriële defensiebasis en de veerkracht van de interne markt van de Europese Unie tijdens de covid-crisis.

Het is niet duidelijk waarom de kandidatuur van Breton op het allerlaatste moment is ingetrokken, die voor een tweede termijn als Eurocommissaris naar voren was geschoven.

Volgens Breton heeft de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, achter zijn rug om Frankrijk om een andere kandidaat gevraagd.

Dode en vermisten door storm Boris in Tsjechië

PRAAG – Door de storm Boris is in Tsjechië bij overstromingen iemand om het leven gekomen en worden er nog minstens zeven mensen vermist. Onder de vermisten zijn drie mensen in een auto die in het noordoostelijke gebergte van Hruby Jesenik door een rivier werd meegesleurd.

De Tsjechische premier Petr Fiala noemt de overstromingen in het land “het hoogwater van eens in de honderd jaar”. Hij doelt ermee op eerdere rampzalige overstromingen in het land die een bepaald gebied ongeveer eens per honderd jaar treffen.

Rivieren vooral in de Hruby Jesenik zijn door regens in het weekend in enorme waterstromen veranderd die slachtoffers en grote schade veroorzaken. In de stad Jesenik moesten honderden mensen gered worden met behulp van boten en helikopters. Het centrale plein van de plaats lijkt een meer waar auto’s in drijven. De burgemeester sprak van “een apocalyps”. In Tsjechië moesten zeker 12.000 mensen geëvacueerd worden.

Heel Centraal-Europa worstelt met snel wassend water in beken en rivieren en talrijke overstromingen. In Oostenrijk, Polen, Roemenië en Tsjechië zijn doden gevallen door het noodweer, de meesten, zes slachtoffers, in Roemenië.

Ook stijgt het waterpeil in de rivier de Donau. In twee hoofdsteden aan deze rivier, Bratislava (Slowakije) en Boedapest (Hongarije), worden maatregelen genomen om dreigende wateroverlast in te perken. Ondertussen maakt de regio zich maandag op voor meer regen. Naast de overstromingen veroorzaken ook aardverschuivingen veel schade in de regio van Zuid-Polen en Tsjechië tot in het oosten van Roemenië.

Nieuwe aanslagpoging leidt tot discussie over beveiliging Trump

PALM BEACH – De mogelijke poging tot een aanslag op Donald Trump in Florida leidt opnieuw tot discussie over de beveiliging van de oud-president. De sheriff in Palm Beach merkte volgens Amerikaanse media op dat de Republikein nog altijd minder goed wordt bewaakt dan een zittende president. “Daar hadden we deze hele golfbaan voor omsingeld.”

De Secret Service, de dienst die Trump beveiligt, kreeg eerder al kritiek nadat de oud-president in juli was beschoten. Het lijkt erop dat dit keer opnieuw een zwaarbewapende schutter in de buurt kon komen. De man zou zich op enkele honderden meters van Trump hebben bevonden. Die stond op dat moment golf te spelen in West Palm Beach. Een lijfwacht liep vooruit en zag volgens de sheriff het geweer van de verdachte, die zich kennelijk had verstopt in de bosjes.

Trump bedankte de Secret Service en de sheriff later op sociale media. Hij zei dat ze “ongelofelijk knap werk hebben geleverd” en concludeerde dat hij een “interessante dag” achter de rug heeft.

De beveiliging van Trump was al aangescherpt na het eerdere incident en dat gaat nu mogelijk weer gebeuren. De sheriff voorspelde dat er vermoedelijk “iets meer mensen worden ingezet” om de omgeving af te schermen als Trump weer besluit om naar een golfbaan te gaan.

TLN hoort nog geen problemen door Duitse grenscontroles

Foto: IMAGO | diebildwerft

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft nog geen problemen gehoord met het vrachtvervoer door de Duitse grenscontroles die maandag zijn ingegaan. Volgens een woordvoerder van TLN valt “het allemaal reuze mee”. “We horen gelukkig geen urenlange vertragingen aan de grens.”

Volgens de woordvoerder zou op twee tot drie plekken aan de Duits-Nederlandse grens gecontroleerd worden. Er is hooguit sprake van kleine vertragingen door controles. “Het loopt allemaal goed door.”

Duitsland heeft de grenscontroles ingevoerd om naar eigen zeggen terroristen en illegale migranten te kunnen weren. De Duitse politie heeft gezegd zo min mogelijk hinder te willen veroorzaken voor het verkeer met de controles.

Dagelijks zouden ongeveer 100.000 vrachtwagens de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens passeren. TLN zei eerder dat een uur wachttijd 100 euro per truck kost.

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex laat weten evenmin signalen van grote vertragingen gehoord te hebben. “Vooralsnog valt het mee en we blijven het volgen”, aldus een woordvoerster.

Ook bij de aanbieder van langeafstandsbuslijnen FlixBus zorgen de controles niet voor problemen. FlixBus zegt namelijk gewend te zijn aan controles van identiteitspapieren van passagiers. Die papieren worden door de chauffeurs gecontroleerd bij het instappen. Als reizigers geen geldige papieren hebben, mogen ze ook niet mee.

Aantal asielaanvragen licht toegenomen

DEN HAAG – Ongeveer duizend mensen hebben afgelopen week asiel aangevraagd in Nederland. Dat is het hoogste aantal sinds half mei, zeventien weken geleden.

Vorig jaar begon de instroom rond deze tijd flink te stijgen. Dit hield aan tot april van dit jaar.

De wekelijkse cijfers van het ministerie van Asiel en Migratie worden afgerond op honderdtallen. De instroom van vorige week ligt dus ergens tussen 951 en 1049. Daardoor is niet duidelijk hoe sterk de stijging was ten opzichte van de week ervoor, toen minimaal 851 en maximaal 949 mensen asiel hadden aangevraagd.

Bij de asielzoekers gaat het niet alleen om nieuwe aanvragen, maar bijvoorbeeld ook om nareizigers. Zij mogen naar Nederland komen om zich aan te sluiten bij een familielid dat asiel heeft gekregen. Ook mensen die opnieuw asiel aanvragen, zijn meegenomen in de cijfers.

Renault Estafette Concept: elektrische bedrijfswagen geïnspireerd door steden en professionals

De sterke groei van het aantal webwinkels heeft een exponentiële groei in goederenvervoer op gang gebracht, terwijl verkeersbeperkingen in stadscentra steeds strenger worden. Bezorgers, handelaren en retailers realiseren zich dat hun behoeften steeds minder vervuld kunnen worden met de huidige bedrijfswagens.

Renault Group gebruikt het nieuwe FlexEVan-platform dat Renault samen met zijn partners binnen Flexis heeft ontwikkeld om zijn visie op de bedrijfswagen van de toekomst te realiseren – 65 jaar nadat de Renault Estafette een revolutie teweegbracht in het bestelwagensegment. De specificaties zijn gebaseerd op de vereisten en feedback van professionals. De veiligheid van de bestuurders en het snel kunnen laden en lossen gelden daarbij als belangrijkste doelen.

Philippe Divry, CEO, Flexis SAS: “We zijn erg enthousiast om bij te dragen aan het tot leven brengen van de visie van Renault Group en zijn partners Volvo Group en CMA CGM Group. Ons doel is om een revolutie teweeg te brengen in de stadslogistiek en om activiteiten duurzamer, veiliger, en vriendelijker te maken voor de stad, bestuurder en buurt. De Estafette Concept is het eerste voorbeeld van hoe elektrische bedrijfswagens er in de toekomst uit zullen zien: speciaal ontworpen om in steden te rijden, compact, verbonden en gebouwd voor volledig duurzame leveringsdiensten.”

De baanbrekende erfenis van de Estafette

De Estafette Concept heeft veel meer gemeen met de iconische Renault bedrijfswagen uit 1959 dan alleen de joviaal ronde koplampen. Ze zijn beide radicaal innovatief en praktisch. De originele Estafette was het allereerste voertuig van Renault waarbij de volledige aandrijflijn – motor en transmissie – voorin was geplaatst om achterin alle ruimte vrij te maken voor het beladen van het voertuig.

De nieuwe Estafette 4.0 is de eerste met het elektrische FlexEVan-platform dat het bedrijfswagensegment op z’n kop zal zetten. Ze zijn beide ontworpen om het leven van bezorgers, handelaren en retailers gemakkelijker te maken en zijn allebei opmerkelijk compact – ruim van binnen en toch gemakkelijk te parkeren. Ook hebben ze beide twee schuifdeuren voor extra gemak en veiligheid, terwijl ze zijn ontwikkeld voor en door professionals. In 1959 introduceerde Renault de Estafette met een toernooi voor het bezorgen over heel Frankrijk. De Estafette Concept wordt over twee jaar in productie genomen als bedrijfswagen.

Exterieurontwerp

Sandeep Bhambra, hoofdontwerper, Advanced Design And Concept Cars, Ampere: “De Estafette Concept wil de manier veranderen waarop mensen naar lichte bedrijfswagens kijken, door hetzelfde interieur- en exterieurconcept toe te passen en aan te passen in de gehele modellenreeks. Bedrijfswagens zullen niet langer anonieme vormen zijn, maar aandoenlijk en expressief terwijl ze worden geleverd in opvallende kleuren.”

Verhoudingen voor ‘staande positie’

De afmetingen van de Estafette Concept (4,87 x 1,92 meter) komen overeen met die van de Renault Kangoo L2 (4,91 x 1,86 meter). Ze passen beide op een reguliere parkeerplaats (minder dan 5 meter lang), maar de Estafette Concept is wendbaarder met een vergelijkbare draaicirkel als de Clio (iets meer dan 10 meter). De Estafette Concept is daarnaast aanzienlijk hoger (2,59 tegenover 1,85 meter), waardoor zijn silhouet behoorlijk verticaal is. Het resultaat is dat de bestuurder moeiteloos heen en weer kan bewegen tussen de cabine en de laadruimte.

Openingen die het leven gemakkelijker maken

De schuifdeuren openen met één snelle beweging, zodat de bestuurder die niet voortdurend naar voor en naar achteren hoeft te trekken. Dit bespaart tijd en het is fysiek minder belastend voor de bestuurder wanneer hij tientallen stops per dag maakt.
Het rolluik aan de achterkant rolt zichzelf op, waardoor de volledige hoogte van de bedrijfswagen toegankelijk wordt geopend. Het ontbreekt aan een achterklep of openslaande deuren, waardoor je dus geen vrije ruimte achter nodig hebt, ook al klapt er automatisch een grote trede uit als je het rolluik telkens opent. De bedrijfswagen kan ook helemaal achteruitrijden tot aan een laadperron om gemakkelijk te kunnen laden, met een totale laadcapaciteit die dicht in de buurt komt van die van een Renault Trafic L1H2 (7,1 m³). Het rolluik wordt uitsluitend gebruikt voor het laden en de schuifdeur aan de kant van het trottoir wordt uitsluitend gebruikt voor het lossen, wat ten goede komt aan de veiligheid van de bestuurder.

Een vlot silhouet

Het strakke silhouet, waarin de plooi die de grillbalk benadrukt het enige opvallende kenmerk is, geeft de Estafette Concept een vriendelijk gevoel waarin technologie tot in perfectie wordt verhuld. Denk aan de combinatie tussen een Smeg koelkast en zacht speelgoed.

Een opvallend dak

Steden zouden ervan bovenaf veel mooier uitzien als elke bedrijfswagen een opvallend dak had! De Estafette Concept sluit zich hierbij aan met een dak in Tropical Yellow, in combinatie met een Helium Grey cabine. De tweekleurige carrosserie heeft nog een voordeel, want het vermindert de visuele hoogte van het model.

Krachtig statement

Een imposante grillbalk onder de voorruit steekt af van de zachte contouren van de Estafette Concept om de aandacht te vestigen op het merk van de bestelwagen. Het verlichte Renault Nouvel’R-logo wordt duidelijk weerspiegeld in het nieuwe, kenmerkende LED-patroon dat grote verticale fragmenten van het logo aan de uiteinden van de balk bevat.

De basis van de balk heeft twee grote koplampen met een 3D-look om de technische uitstraling te vergroten. Ze zijn met elkaar verbonden door een zwarte strip die de achtergrond vormt voor het logo van Renault en een ingebouwde camera. Het logo verschijnt ook op de dorpels om het merk nog prominenter naar voren te laten komen.

Drieluikvormige voorruit

Om de bestuurder een panoramisch uitzicht op de stedelijke omgeving te bieden, vorm de gigantische voorruit rond de zijkanten en sluit aan op twee opvallend grote ramen, die een drieluik vormen. Aan de buitenkant helpt het onopvallende geraamte om een hightech effect ‘helmvizier’-effect te creëren, wat de geavanceerde veiligheidsfuncties van de bedrijfswagen benadrukt.

Interieurontwerp

Yannick Bignon, LCV Design Project Director, Ampere: “De cabine van de Estafette Concept straalt klasse uit en is ontworpen om de total costs of ownership terug te reduceren. Het slimme ontwerp maakt het werk van de bestuurder eenvoudiger en de bestelwagen is gemaakt om dag in dag uit hard te werken. Het model bevat ook slimme veiligheidsfuncties om mensen in steden te beschermen.”

Ultra-ergonomische cockpit

De cockpit is knalgeel en heeft één stoel voor de bestuurder. De opklapbare stoel ernaast is uitsluitend bedoeld voor training. De stoel staat op een platform, zodat de bestuurder in een comfortabele, veilige positie zit. Het enige dat de bestuurder hoeft te doen om op te staan, is de stoel draaien zonder extra belasting voor hun benen of romp. Tot een lengte van 1,90 meter kan iedereen er perfect rechtop in staan. Het platform onder de stoel biedt zeven lades, waarvan drie aan de portierzijde en vier aan de andere kant.

Een hightech, modulair dashboard

Het dashboard van de Estafette Concept zit boordevol technologie en heeft geen vizier rond het stuurwielgedeelte. Het is verdeeld in een 7-inch scherm met informatie van het instrumentarium en een 12-inch scherm in het midden, naar de bestuurder gericht. De basis van het scherm, het oppervlak in het midden van het stuurwiel en het deel richting de portier bevat een reeks widgets die met één tik toegang geven tot de favoriete functies van de bestuurder. De open technologie van het multimediasysteem kan verschillende softwaretoepassingen uitvoeren die speciaal zijn ontwikkeld voor het gebruik van het voertuig. Twee 10-inch verticale schermen aan de uiteindes van het dashboard geven het zicht van de buitencamera’s naar achteren weer.

Naar het midden toe is de cilindrische vorm op het dashboard niet te missen. Dit gebied vormt een stevig tegenwicht voor de technisch hoogwaardige uitstraling van de schermen aan de zijkant. De uitsparingen in de cilinder en onder het dashboard zijn gemaakt om diverse open of gesloten opbergmodules te plaatsen. Een tweede bijpassende cilinder biedt extra opbergruimte onder de voorruit, ter vervanging van de ruimte boven het hoofd.

Een patroon met kleine vierkantjes geeft een 3D-gevoel aan de vlakke oppervlakken en de achtergrond van de schermen.

Een functionele en veilige laadruimte

Een schuifdeur scheidt de cabine van de laadruimte. Die sluit automatisch als de bestuurder terugkeert naar de cabine of het voertuig verlaat, zodat de goederen achterin altijd veilig zijn. De laadruimte biedt vier opklapbare schappen waar de goederen op een duidelijke en logische manier kunnen worden geordend.

Maximale veiligheid op het werk

Elk detail van het in- en exterieurdesign is ontworpen voor het werk soepel en veilig uit te voeren. Zo hoeft de bestuurder bijvoorbeeld nooit het rolluik aan de achterzijde te openen of de weg op te stappen. Dat komt ten goede aan de veiligheid van de bestuurder en de goederen. De lading is nooit toegankelijk of zichtbaar van buitenaf.

SDV-architectuur bepaalt de upgrades en uitrusting van de bestelwagen

Antoine Vuillaume, SDV Programme Director, Ampere: “Om het voertuig intelligent te maken, hebben we een echt brein toegevoegd met twee hersenhelften die met elkaar verbonden zijn door een ultra-efficiënt zenuwstelsel.”

De Estafette Concept is het eerste voertuig van Renault Groep dat gebouwd is op basis van de elektronische SDV-architectuur. Het opent de weg naar de volgende generatie elektrische bedrijfswagens die intelligent, schaalbaar en modulair zullen zijn. Deze SDV-structuur is ontwikkeld door Ampere, het onderdeel van Renault Group dat gespecialiseerd is in intelligente elektrische voertuigen. De architectuur staat in directe verbinding met de cloud en speelt een essentiële rol in de operationele- en kostenefficiëntie van het voertuig. Het koppelt klanten aan nieuwe diensten, werkt het voertuig bij gedurende de levenscyclus, leert over de gewoontes van de gebruiker en draagt bij aan een vermindering van circa 30% van de gebruikskosten.

Modulair

SDV-technologie is vooral nuttig in bedrijfswagens, omdat het een verscheidenheid aan nieuwe mogelijkheden voor personalisatie biedt, waar veel vraag naar is onder professionals. Het stelt klanten ook in staat om efficiënte stroompunten toe te voegen, die essentieel zijn voor een aantal aanpassingen. Denk aan een koelruimte of het toevoegen van speciale verlichting in de laadruimte. Hiervoor zijn geen extra zekeringen nodig, het ingebouwde paneel bevat drie stopcontacten met hoge intensiteit en is de enige interface die nodig is om alle nieuwe elektrische apparaten bij de ombouw veilig van stroom te voorzien.

De SDV-technologie van de bedrijfswagen past zich ook aan de systemen binnen alle beheerinfrastructuren aan die momenteel door wagenparken worden gebruikt. Afhankelijk van het type ombouw kan het dashboard feilloos alle bijbehorende informatie weergeven, zoals de temperatuur in het koelgedeelte.

Intelligent

De SDV-structuur verandert de elektrische en elektronische bedrading van een voertuig in wezen in een smart systeem, inclusief krachtige computers en nieuwe verbonden apparaten, dat op zijn beurt de computers van de bedrijfswagen voorziet van enorme hoeveelheden data.

Schaalbaar

De ervaring in een SDV is vergelijkbaar met de overgang thuis van een inbelmodem, naar ADSL en vervolgens naar glasvezel: de hoeveelheid data die kan worden gedownload, is aanzienlijk groter. Een SDV kan gedurende zijn gehele levenscyclus substantiële updates, upgrades en nieuwe content downloaden en integreren. Om op te schalen, moet de software losstaan van de hardware en is de software nodig die het langst meegaat. Wederom is het systeem vergelijkbaar met de verbinding thuis: je moet in staat zijn om het geheugen en de prestaties van het platform te verhogen.

Open software helpt ook bij het verbeteren van het elektriciteitsbeheer, waardoor elektrische voertuigen steeds efficiënter en slimmer worden. Met updates kunnen SDV’s zich aanpassen aan de voorkeuren van de klant en steeds beter presteren. De auto-industrie verbetert voortdurend de veiligheid voor bestuurders, passagiers en mensen rondom het voertuig, evenals de beveiliging om boordsystemen te beschermen tegen malware.

UWV ging de fout in met indexeren 2500 tot 3000 WIA-uitkeringen

DEN HAAG – Naar schatting tussen de 2500 en 3000 mensen krijgen nog geld terug van uitkeringsinstantie UWV omdat in het verleden fouten zijn gemaakt bij het aanpassen van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen aan de inflatie. Dat laat een woordvoerder van het UWV weten na berichtgeving van het AD. Voor het grootste deel van de gedupeerden gaat het waarschijnlijk om enkele honderden tot ongeveer 1000 euro.

Volgens de zegsman is het in sommige gevallen misgegaan met het handmatig doorvoeren van de indexering bij de vaststelling van nieuwe WIA-uitkeringen. Zo’n fout kon er bijvoorbeeld insluipen als een uitkering in het najaar werd vastgesteld, maar pas in het nieuwe jaar inging. Soms werd dan nagelaten het bedrag aan te passen aan de inflatie. En als de eerste indexering wordt gemist, heeft dit gevolgen voor latere indexeringen.

Deze fouten staan volgens het UWV los van de problemen bij de uitkeringsinstantie die eerder deze maand aan het licht kwamen. Na onderzoek van het AD bleek toen dat mogelijk bij tienduizenden WIA-uitkeringen fouten zijn gemaakt bij het berekenen van de hoogte van de uitkering. Dat leidde tot veel ophef. Het UWV kondigde al een diepgaander onderzoek aan naar de vele fouten, waarvan de resultaten in december worden verwacht.

De kwestie met de indexering van uitkeringen is al langer bekend bij het UWV en de organisatie heeft hier eerder ook al over gerapporteerd. Er zijn veel dossiers opnieuw bekeken, omdat uit onderzoek naar voren kwam dat het euvel al kan spelen sinds de invoering van de wet WIA in 2006. Daardoor kon het bedrag dat mensen misliepen ook oplopen. Het UWV verwacht deze fouten volgend jaar te kunnen herstellen. Dat duurt volgens de woordvoerder even omdat het maatwerk is.

Serieproductie Mercedes-Benz eActros 600 start in november

Daimler Truck, één van ‘s werelds grootste truckfabrikanten, presenteerde zondag in de aanloop naar de vakbeurs IAA Transportation 2024 in Hannover zijn weg naar duurzaam transport. De focus lag hier op de thema’s decarbonisering en digitalisering. Op de stand van Daimler Truck staat de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 centraal.

Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de fabrikant het langeafstandstransport, dat verantwoordelijk is voor twee derde en daarmee het grootste deel van de lokale CO2 -uitstoot in het vrachtverkeer, koolstofvrij maken. Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km2 zonder tussentijds laden.

Deze actieradius wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan per dag meer dan 1.000 km afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur – zelfs zonder Mega Watt Charging – mits de laadmogelijkheden aanwezig zijn.

Deze zomer demonstreerden twee bijna-serierijpe prototypen de prestaties van de eActros 600 tijdens een bijna zeven weken durende testrit van 15.000 km door 22 Europese landen. Het was de grootste testrit in de geschiedenis van Mercedes-Benz Trucks. De twee e-trucks hadden elk een GCW van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations om te laden.

Ze demonstreerden tijdens de tour de hoge energie-efficiëntie van de eActros 600: over de hele rit kon het prototype, uitgerust met speciale apparatuur om het verbruik te meten, een gemiddeld verbruik bereiken van 103 kWh per 100 km.3 Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van circa 10 liter per 100 km, wat met een conventioneel aangedreven truck onmogelijk zou zijn geweest.

Op tal van dagetappes van de tour zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon circa 25 procent van het verbruik van de eActros 600 met gerecupereerde energie worden gedekt.

Afhankelijk van met name de route, topografie en temperatuur varieerde het dagelijkse verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (circa 360 km) onder zeer goede weg- en weersomstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (circa 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7 °C en deels over onverharde wegen. Tijdens de tour werden de prestaties van het andere prototype door dertig journalisten uit twintig Europese landen – veelal achter het stuur – op de proef gesteld, niet alleen qua energieverbruik maar bijvoorbeeld ook qua rijdynamiek. Zelfs bij dit voertuig lag het verbruik gemiddeld slechts zo’n 6 procent hoger. Daarmee bleek de aangegeven actieradius van 500 km op één acculading tijdens de rit een realistische planningswaarde.

Daimler Truck viert eind november de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De eerste klantvoertuigen van de eActros 600 zullen nog dit jaar worden geproduceerd en geregistreerd. De Daimler Truck fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen hierbij een belangrijke rol. Ze leveren de componenten die nodig zijn voor de batterij-elektrische aandrijving van de eActros 600, zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en zich in de voormalige installatieruimte van de verbrandingsmotor bevindt.

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “We hebben al jaren geleden onze visie op duurzaam transport van de toekomst gepresenteerd. Voor ons draait de IAA Transportation 2024 nu duidelijk om de implementatie van die visie. We leveren batterij-elektrische serievoertuigen in de aantallen die onze klanten nodig hebben.”

Als onderdeel van de ‘Daimler Truck Media Night’ (zondag in Hannover) maakte de eActros 600 een nachtelijke trip naar Berlijn en terug. Ten eerste om een live demonstratie te geven van de bruikbaarheid in de praktijk en ten tweede om een boodschap te sturen naar politici, niet alleen in Berlijn, maar ook in Brussel: de emissievrije voertuigen van Daimler Truck zijn klaar, nu moet de laadinfrastructuur volgen .

Karin Rådström: “Onze eActros 600 is een sterk alternatief voor een dieseltruck, dankzij zijn actieradius van 500 km op één acculading. Met zijn hoge energie-efficiëntie zal de eActros 600 ook rendabel zijn voor wagenparkbeheerders. Nu is het van cruciaal belang dat overheden, de energiesector en de industrie samenwerken om de uitbreiding van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.”

Daimler Truck heeft sinds de verkoopstart eind vorig jaar al 2.000 bestellingen voor de eActros 600 geregistreerd en ook de intentieverklaringen liggen in de viercijferige reeks.

Om e-Mobility voor klanten eenvoudig en rendabel te maken, naast de aanschaf van elektrische trucks, lanceert Daimler Truck aan het begin van de IAA het nieuwe merk TruckCharge in Europa.

Onder deze naam bundelt de onderneming zijn aanbod van e-infrastructuur en het laden van e-trucks, dat wil zeggen advies en infrastructuur alsmede de exploitatie van geëlektrificeerde depots voor transportbedrijven maar ook industriële bedrijven.

Onderdeel van het aanbod zijn onder andere Fleetboard Charge Management (dat een holistisch overzicht biedt van alle interacties tussen de batterij-elektrische truck in het wagenpark en de eigen laadstations van het bedrijf), de Charging Card (waarmee onderweg het laden cashless kan worden afgerekend) en de financiering van de laadinfrastructuur.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...