Clicky

woensdag 20 november 2024 - 16:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 122

UPS levert nu ook op zaterdag tegen reguliere weektarieven

Foto: Adobe Stock

EINDHOVEN – UPS bezorgt nu ook pakketten aan particuliere klanten op zaterdag tegen het reguliere weektarief. Voorheen werden nog de weekendtarieven berekend. UPS zegt de enige vervoerder te zijn die standaardlevering op zaterdag aanbiedt zonder extra kosten in rekening te brengen.

Door deze service kunnen bedrijven meer flexibiliteit in leveringsmogelijkheden aanbieden. Meer dan 130 miljoen huishoudens in de acht grootste Europese markten, waaronder Nederland kunnen gebruikmaken van deze nieuwe bezorgoptie.

Bijna twee op de drie consumenten wereldwijd wil hun pakketje binnen 24 uur na aankoop ontvangen. Dat voert de druk op bij bedrijven, maar zij zijn zelf afhankelijk van hun logistieke partners om aan die verwachtingen te kunnen voldoen. Vooral in het weekend is het gecompliceerder om pakketjes snel bij de eindontvanger te leveren.

Door standaardlevering op zaterdag aan te bieden zonder daarvoor een meerprijs te vragen, hebben bedrijven nu meer mogelijkheden om leveringen uit te sturen en te plannen, bijvoorbeeld via UPS My Choice. Dat biedt een groot concurrentievoordeel tegenover bedrijven die enkel leveren op weekdagen. Met name voor kleinere bedrijven biedt dit een logistieke uitkomst om klanten ook in het weekend te bereiken op een voordelige en betrouwbare manier.

“Via onze standaardlevering op zaterdag geven we flexibiliteit aan bedrijven, waardoor ze op hun beurt zelf een betere bezorgervaring kunnen bieden aan hun klanten en kunnen blijven groeien”, vertelt Daniel Carrera, EMEAI President bij UPS.

“Door deze nieuwe dienst kunnen bedrijven extra verzendopties aanbieden aan hun klanten. Dat past perfect binnen onze strategie om onze klanten concurrentievoordelen te bieden via logistieke oplossingen.”

UPS biedt klanten naast thuisbezorging ook de mogelijkheid om hun pakket aan te leveren of af te halen bij bijna 40.000 UPS Access Points. Dit zijn lokale bedrijven zoals buurtwinkels met verlengde avond- en weekenduren. Dit geeft consumenten meer flexibiliteit, omdat ze hun pakketje kunnen ophalen wanneer het voor hen uitkomt.

De afgelopen periode zijn er diverse andere diensten toegevoegd aan het aanbod van UPS waardoor klanten meer comfort en controle hebben zoals Time Window Delivery, Delivery Photo en Follow My Delivery.

Brand in Nijmegen woedt nog altijd, zwarte rookpluim goed te zien [+foto’s]

brand vuur

NIJMEGEN – De grote brand die dinsdagochtend vroeg uitbrak in een gebouw op een bedrijventerrein in Nijmegen woedt nog altijd. Het dak van het bedrijfsverzamelgebouw is volledig ingestort en ook de wanden zijn ingestort, meldt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.

De eerste melding van de brand kwam dinsdagochtend rond 04.35 uur binnen. Aanvankelijk leek het te gaan om een loods met boten. Naar nu blijkt, is het een gebouw met meerdere bedrijven erin. Het pand bevat ook een showroom met daarin meerdere boten.

De zwarte rook die door de brand vrijkomt, is in de wijde omgeving te ruiken en te zien. Volgens de veiligheidsregio zijn er geen verhoogde concentraties aan gevaarlijke stoffen gemeten. Wel krijgen mensen in de buurt het advies om ramen en deuren dicht te houden.

De brandweer verwacht nog urenlang bezig te zijn met nablussen. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

JUNA breidt activiteiten uit met dertig nieuwe elektrische Scania’s

BERLIJN – JUNA, een joint venture tussen Scania en sennder, zet elektrificering van het wagenpark voort. Na de oprichting in 2023 ziet JUNA een toegenomen vraag naar haar diensten en breidt haar activiteiten uit met de toevoeging van dertig nieuwe zware elektrische vrachtwagens van Scania.

De vrachtwagens zullen naar verwachting in de eerste helft van 2025 aan de vloot worden toegevoegd.

Deze recordorder komt na de lancering van JUNA op de Duitse markt, waar het zich vestigde als de partij om in de gaten te houden binnen duurzame logistiek. Sinds de lancering is JUNA gegroeid van het inzetten van vroege pilotvoertuigen tot het vinden van een product-marktfit en onlangs het exploiteren van vrachtwagens voor enkele van de meest bekende en geliefde merken in Europa.

Met deze nieuwe vrachtwagens zal JUNA meer dan 50 ultramoderne elektrische voertuigen beheren in vier grote Europese markten, wat een van de grootste vloten van zware elektrische vrachtwagens in Europa is.

Geavanceerde elektrische oplossingen voor regionaal transport

De nieuwe vloot bestaat uit de nieuwste zware elektrische trucks van Scania, die speciaal zijn ontworpen om te voldoen aan de eisen van regionaal transport in Europa. Deze trucks kunnen tot 46 ton trekken en hebben een indrukwekkend bereik van maximaal 500 kilometer op één lading. D

e vloot richt zich op de basis van Europees wegtransport en zorgt voor betrouwbare, efficiënte en duurzame transportoplossingen voor enkele van Europa’s grootste verladers.

“De uitbreiding van onze vloot met deze geavanceerde elektrische trucks is een belangrijke stap in onze reis om wegtransport te revolutioneren”, aldus Matteo Oberto, CEO van JUNA.

“Ons pay-per-use-model heeft bewezen aan te sluiten bij de vraag van vervoerders, wat aantoont dat elektrische trucks kunnen voldoen aan de prestatie- en betrouwbaarheidsnormen die worden verwacht door veeleisende klanten in de vrachtindustrie. Nu zijn we klaar om op te schalen en onze innovatieve oplossing naar meer markten in Europa te brengen.”

Christian Levin, President en CEO van Scania, voegde toe: “Onze samenwerking met sennder via JUNA illustreert onze gedeelde visie voor een duurzame toekomst in transport. De inzet van deze nieuwe vrachtwagens is een bewijs van onze gezamenlijke inspanningen om de overgang naar een duurzaam transportsysteem te bevorderen.”

JUNA is opgericht in 2023 en is een joint venture tussen Scania CV AB, een wereldleider in transportoplossingen, en sennder Technologies GmbH, Europa’s toonaangevende digitale expediteur voor wegtransport.

JUNA is opgericht om de acceptatie van elektrische vrachtwagens in de wegtransportsector te versnellen door de traditionele barrières voor kleine tot middelgrote vervoerders om duurzaam transport te betreden, zoals hoge initiële kosten en restwaarderisico’s, weg te nemen.

Door gebruik te maken van een uniek pay-per-use-model biedt JUNA vervoerders toegang tot premium elektrische vrachtwagens met gegarandeerde laadvolumes via het digitale platform van sennder, wat zowel operationele efficiëntie als ecologische duurzaamheid garandeert.

Met ambitieuze plannen om tegen 2030 5.000 elektrische vrachtwagens in te zetten, staat JUNA op het punt de Europese logistieke sector te revolutioneren, in lijn met de Green Deal-doelen van de Europese Unie en een nieuwe norm te stellen voor duurzaam transport op het hele continent.

Verzuim door stressklachten met 30 procent omhoog in 5 jaar

SON – Het ziekteverzuim door stressgerelateerde klachten is in de afgelopen vijf jaar met 30 procent toegenomen. Dat melden arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare. Het gaat dan bijvoorbeeld om verzuim door overspanning of een burn-out. De arbodiensten spreken van een zorgwekkende stijging en een risico voor de arbeidsmarkt en maatschappij.

In de periode van juli 2023 tot en met juni van dit jaar werd een toename van het verzuim door stressklachten met 8 procent gemeten. Het totale verzuimpercentage ging licht omhoog tot 4,7 procent. Het hoogste verzuim was in de sectoren zorg, industrie en vervoer en opslag. Volgens het onderzoek wordt een op de vier verzuimdagen veroorzaakt door stressklachten. De verzuimduur door stress is gemiddeld 245 dagen en kan oplopen tot meer dan 300 dagen, oftewel tien maanden.

“We zien uitval door deze klachten jaar op jaar toenemen”, aldus Jurriaan Penders, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare.

“Op jaarbasis is die toename al fors. Als we de trend over de afgelopen vijf jaar bekijken, dan is het helemaal zorgwekkend. Een dergelijke toename kan uiteindelijk een risico vormen voor de continuïteit in werkend Nederland, de arbeidsmarkt en de maatschappij in het algemeen.”

Volgens Penders begint het vaak met piekeren, lusteloosheid en gespannenheid. “Achteraf worden deze klachten wel herkend door de medewerker, leidinggevende of collega’s. Maar als de signalen wel op tijd worden herkend, worden ze niet altijd bespreekbaar gemaakt. Dat is jammer, want juist in die vroege fase kun je met kleine aanpassingen er dikwijls voor zorgen dat klachten niet erger worden en misschien zelfs voorkomen dat iemand uitvalt”, zegt Penders.

Nederlanders kopen veel meer in Chinese webwinkels

EDE – De opmars van Chinese webwinkels in Nederland gaat steeds sneller, signaleert Thuiswinkel.org. Gelokt door lage prijzen op sites van bijvoorbeeld Shein en Temu kochten Nederlanders in de eerste zes maanden 6 miljoen keer iets bij een Chinese webshop. Dat is een stijging van 68 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nederlandse consumenten kochten vooral meer kleding, tuin- en hobbyspullen en spullen voor het interieur bij Chinese webwinkels.

“We zien al langer een stijging in onlineaankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook”, stelt Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org. In het eerste halfjaar van 2023 steeg het aantal aankopen bij een Chinese webshop nog met 16 procent.

Temu en Shein groeiden de afgelopen paar jaar razendsnel buiten China, waarbij ze zwaar inzetten op marketing via sociale media, influencers en zoekmachines. Maar ze krijgen ook veel kritiek omdat hun bedrijfsmodel met zo laag mogelijke prijzen voor kleding niet duurzaam zou zijn en zou bijdragen aan overconsumptie.

Kaartjes

Thuiswinkel.org baseert de cijfers op onderzoek dat marktonderzoeker GfK heeft uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie voor webwinkels en het kennisplatform Retail Insiders. Daaruit komt ook naar voren dat Nederlandse klanten van Chinese webshops daar gemiddeld 41 euro per aankoop uitgeven, veel minder dan de 101 euro die ze gemiddeld bij Nederlandse onlinewinkels uitgeven.

Het totale aantal onlineaankopen bij buitenlandse webshops steeg in het eerste halfjaar met 6 procent. Het bedrag dat ze uitgaven steeg veel sneller, met 16 procent tot 2,3 miljard euro.

Nederlandse webshops kampen juist met een lichte daling van het aantal aankopen. Ze verkochten 173 miljoen keer iets, 2 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrag dat mensen uitgaven steeg juist, met 6 procent tot 17,5 miljard euro. Vooral het aantal onlineaankopen van schoenen en etenswaren daalde. Maar consumenten kochten juist vaker kaartjes voor evenementen en uitjes online en sloten vaker verzekeringen af via het internet.

Bijna kwart minder schoenenwinkels in 5 jaar tijd

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Het totaal aantal schoenenwinkels in Nederland is de afgelopen vijf jaar flink afgenomen. Eind tweede kwartaal 2019 stonden er 2.403 schoenenwinkels in het Handelsregister van KVK, eind tweede kwartaal van dit jaar zijn dat er 1.853. Een daling van maar liefst 23 procent.

Woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail, de branchevereniging voor ondernemers in de non-food detailhandel, herkent zich in de cijfers. “Het is geen verrassing dat het aantal schoenenwinkels is afgenomen. Dit proces is al langer gaande en schoenenwinkels spelen daar met eigen webshops op in. Er is niet heel veel sprake van faillissementen. Volgens Te Grotenhuis zijn er vooral andere redenen te noemen, zoals: tijdens en na de coronaperiode stopten ondernemers er mee, of omdat de pensioenleeftijd wordt bereikt, vanwege afloop van huurcontracten en de keuze om niet nog eens vijf of tien jaar door te gaan. Maar ook ketens maken de keuze om op basis van de resultaten met bepaalde locaties te stoppen.”

Corona, energieprijzen en huurstijgingen

De coronaperiode heeft volgens Te Grotenhuis zeker invloed gehad op het dalende aantal schoenenwinkels. “In die periode is de schuldenlast enorm toegenomen en daarna kregen retailers de enorme prijsverhogingen voor energie en extreme huurstijgingen voor de kiezen. Als dan je huurcontract eindigt, kan dat een goed moment zijn om te stoppen”, aldus Te Grotenhuis.

Grootste procentuele afname in Flevoland en Limburg

In Flevoland daalde het aantal schoenenwinkels in vijf jaar tijd met 33 procent en ook in Limburg daalde het aantal winkels de afgelopen vijf jaar flink (-29 procent).

Te Grotenhuis kan die regionale verschillen niet verklaren, maar ziet dat veel winkels ook online aanwezig zijn en dat consumenten daar ook veel gebruik van maken.

Schoenenketens
Of INretail bang is dat er straks alleen nog maar zogeheten ketens overblijven? “Daar ben ik absoluut niet bang voor. Goede winkels zullen er altijd zijn. Als je aanbod klopt, als je op de goede manier jouw doelgroep weet te prikkelen en inspireren en als je dan als klant ook nog op de beste manier geholpen wordt, dan is er plek in de winkelstraat voor de schoenenwinkel. Die klantenreis stopt niet daar, maar gaat ook na de aankoop door. Daarom zijn een seintje voor schoenonderhoud, enkele tips voor de herfst of een impressie van de nieuwe collectie slimme en prettige manieren om bij de klant in beeld te blijven”, aldus Te Grotenhuis.

Startende ondernemers

Hoewel er in vijf jaar tijd bijna een kwart minder schoenenwinkels zijn, zijn er ook nog altijd ondernemers die een schoenenwinkel starten. Alleen dit jaar zijn er al 47 nieuw-gestarte vestigingen in het Handelsregister bijgekomen.

Volgens Te Grotenhuis zijn dit vooral ondernemers met lef, ondernemingszin, met een goed doordacht plan en een duidelijke doelgroep voor ogen.

“Er bestaat altijd een markt voor nichemarkten. Voor hele bijzondere sneakers, wandelschoenen, bijzondere selectieve merken etc. En met oog op de vergrijzing zie je dat schoenspeciaalzaken met podologische kennis of die een samenwerking hebben met pedicuren en fysiotherapeuten ook een groeiende klantenkring hebben.”

AkzoNobel schrapt 2000 banen

AMSTERDAM – Verfconcern AkzoNobel schrapt wereldwijd ongeveer 2000 banen om kosten te verlagen. De fabrikant van verfmerken als Sikkens en Flexa wil met de ingreep de eigen bedrijfsvoering vereenvoudigen en de besluitvorming binnen het bedrijf versnellen. Bij het Nederlandse concern werken in totaal meer dan 35.000 mensen, waarvan zo’n 2400 in Nederland.

Hoeveel banen er in Nederland verloren gaan, kan AkzoNobel nog niet zeggen. Zeker is wel dat de ingreep Nederland raakt. AkzoNobel heeft hier onder meer zijn hoofdkantoor. Volgens het bedrijf raakt de banenreductie onder meer de financiële afdeling en administratieve functies. Ook zal de managementstructuur worden gestroomlijnd.

De nieuwe aankondiging gaat niet over de fabrieken. Om kosten te verlagen maakte AkzoNobel in mei al bekend de verffabriek in het Zuid-Hollandse Groot-Ammers te gaan sluiten. Daarbij zouden enkele tientallen banen verloren gaan. Het concern zei ook al locaties in Ierland en Zambia te sluiten.

Winstgevende groei

De maatregelen zijn bedoeld om winstgevende groei mogelijk te maken. Het schrappen van banen is een van de stappen. AkzoNobel let bijvoorbeeld ook scherper op zijn uitgaven.

“In de afgelopen drie kwartalen hebben we laten zien dat we kunnen groeien”, zegt topman Greg Poux-Guillaume in een toelichting. “We streven ernaar de winstgevende groei te versnellen door onze functionele organisatie te optimaliseren, waardoor we wendbaarder worden in wisselvallige markten en tegenwind kunnen compenseren, zoals stijgende arbeidskosten.”

Buitengewoon onplezierig

De reorganisatie wordt naar verwachting eind volgend jaar afgerond.

Vakbond CNV vindt de aankondiging “buitengewoon onplezierig voor de mensen die het treft”. Maar wat de ingreep precies betekent, is volgens CNV-bestuurder Andre Mulder pas te zeggen als de ontslagaanvragen binnen zijn.

Nieuwe baan

Sommige mensen, bijvoorbeeld bepaalde financiële krachten, zullen na het verliezen van hun baan waarschijnlijk snel weer nieuw werk vinden, schat de vakbondsman in. Dat komt door de krappe arbeidsmarkt. “Maar als mensen boven de zestig zijn, kan het lastiger worden. En als het bijvoorbeeld arbeidsjuristen treft ook. Daarvoor is de arbeidsmarkt juist ruim.”

KVK schermt telefoonnummers ondernemers voortaan af

Kamer van Koophandel

UTRECHT – De Kamer van Koophandel (KVK) schermt per 25 september de telefoonnummers af van ondernemers die zijn ingeschreven in het Handelsregister. Veel ondernemers vroegen om deze maatregel, vooral vanwege ongewenste telefonische benadering door commerciële partijen.

Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken loopt KVK met de maatregel vooruit op veranderingen in de Handelsregisterwet. Die komen voort uit de zogenoemde Datavisie, een nieuwe manier van omgaan met gegevens in het Handelsregister die aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen van nu. Eerder al werden mogelijkheden voor het afschermen van adressen voor ondernemers uitgebreid.

Belangrijke stap

Minister Beljaarts van Economische Zaken: “Dit is opnieuw een belangrijke stap op weg naar een modern en toekomstbestendig Handelsregister. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: aan de ene kant openbaarheid en transparantie, omdat je als ondernemer en consument moet kunnen weten met wie je zakendoet. En aan de andere kant privacy, om de persoonlijke levenssfeer van elke ondernemer zo goed mogelijk te beschermen. Deze nieuwe maatregel sluit naadloos aan bij dat laatste.”

Ook Greet Prins, voorzitter van de Raad van Bestuur van KVK, is blij met de nieuwe stap: “We gaan hiermee de ongewenste telefonische benadering tegen van ondernemers via hun inschrijving in het Handelsregister. Ik ben blij dat we deze afscherming nu kunnen realiseren en het blijkt nodig: vooral zzp’ers worden nog steeds lastiggevallen door telefonische verkopers, ondanks de wet die ongevraagde telefonische verkoop al vanaf 2021 volledig verbiedt. Die overlast willen we hiermee bestrijden.”

Later in 2024 gaat KVK de faxnummers uit het Handelsregister verwijderen.

DSW verhoogt zorgpremie basisverzekering met 9,50 euro per maand

Foto: DSW

SCHIEDAM – Zorgverzekeraar DSW verhoogt in 2025 de premie van de basisverzekering met 9,50 euro per maand. Daarmee betalen klanten van de Schiedamse zorgverzekeraar volgend jaar 158,50 euro per maand voor de zorgverzekering. Vorig jaar steeg de premie met 11,50 euro per maand.

DSW is traditiegetrouw de eerste zorgverzekeraar die de nieuwe premie naar buiten brengt. Volgens DSW komt de premieverhoging door de steeds verder oplopende kosten van de gezondheidszorg. “Voor het grootste deel veroorzaakt door de toenemende vraag naar zorg, stijging van de loonkosten en nieuwe behandelmethoden”, stelt het bedrijf. “Want steeds meer mensen krijgen meerdere ziekten tegelijk waardoor behandelingen steeds complexer worden.”

Topman Aad de Groot van DSW zegt dat de grens aan wat mensen in Nederland voor zorg willen kunnen betalen bereikt is. “De solidariteit staat onder grote druk. De gezondheidsverschillen in Nederland worden te groot. De rek is er echt uit. Er zijn nu fundamenteel andere keuzes nodig binnen het huidige zorgstelsel”, zegt hij.

De Groot wil dat een groot deel van de marktwerking uit de zorg wordt gehaald, en pleit voor meer samenwerking tussen zorgverzekeraars “om de zorg op langere termijn voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden”. “Dit kan door de premie die verzekerden direct aan de zorgverzekeraar betalen omlaag te brengen en een groter deel te betalen via de belastingen”, aldus het bedrijf. “Zo wordt de premie meer inkomensafhankelijk.”

Ook wil DSW dat ziekenhuizen een vast budget krijgen, in plaats van dat ze geld krijgen op basis van het aantal uitgevoerde behandelingen. Verder moet er wat De Groot betreft per regio een vrij besteedbaar regiobudget komen. Met dat geld zouden gemeenten, zorgaanbieders en de zorgverzekeraar samen kunnen werken aan de verbetering van de zorg.

De zorgverzekeraar pleit ook voor een verbod op de budgetpolis. “Door het kiezen voor een budgetpolis dalen de zorgkosten niet”, aldus De Groot. “Die lagere premie van deze polis moet dus opgebracht worden door mensen die niet in staat zijn om voor een dergelijke polis te kiezen. Dat vergroot het verschil tussen gezonde en zieke mensen. Dat is gewoon oneerlijk. Het ondermijnt de solidariteit.” Ook het vrijwillig eigen risico moet om die reden verdwijnen, zegt DSW.

Uiterlijk 12 november maken alle zorgverzekeraars hun premie voor 2025 bekend.

Storing Botlekbrug opgelost, weg dinsdagochtend gewoon open

ROTTERDAM – De technische storing aan de Botlekbrug bij Rotterdam is opgelost, meldt Rijkswaterstaat. Dat betekent dat verkeer over de A15 in het Rotterdamse havengebied dinsdagochtend over die weg kan rijden.

Eigenlijk zou de weg van 09.00 tot 13.00 uur dichtgaan, zodat de brug kon worden opengezet voor de passage van wachtende zeeschepen. Maar omdat het probleem is opgelost, blijft de weg gewoon open.

De storing ontstond zondagochtend en leidde ertoe dat de brug niet vanuit de verkeerscentrale kon worden opengezet. Dat moest handmatig gebeuren.

Minderjarige jongen aangehouden voor steekpartij Deventer met zwaargewonde

DEVENTER – Een minderjarige jongen uit Deventer is maandagavond aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een steekpartij in die plaats, afgelopen zaterdagavond. Dat meldt de politie maandag.

Bij het incident raakte een 14-jarige jongen uit Apeldoorn zwaargewond.

Het slachtoffer werd neergestoken, volgens de politie vermoedelijk als gevolg van een beroving. Vervolgens werd hij zwaargewond gevonden op de Nico Bolkesteinlaan. Hij is daarna geopereerd in een ziekenhuis.

De politie meldt dat de toedracht van het incident nog onderzocht wordt en dat niet is uitgesloten dat meerdere aanhoudingen zullen volgen.

DHL mikt op 50 procent omzetgroei met nieuwe strategie

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft maandag een nieuwe strategie aangekondigd. Daarmee wil het bedrijf zijn omzet tegen 2030 met 50 procent verhogen. “Door onze capaciteiten uit te breiden en nieuwe marktkansen te benutten, willen we onze impact op de logistieke sector en daarbuiten maximaliseren”, stelt het moederbedrijf van Deutsche Post.

De nieuwe strategie spitst zich toe op vijf segmenten, waaronder ‘New Energy’. Volgens DHL vraagt de energietransitie speciale logistieke oplossingen, bijvoorbeeld als het gaat om het vervoeren van windmolenwieken of energieopslagsystemen. Binnen dit segment ziet het bedrijf een “significant groeipotentieel” van meer dan 15 procent over de periode 2023 tot 2030.

Een ander segment is ‘Life Sciences & Healthcare’, waar onder meer de farmaceutische markt onder valt. Ook dit segment is volgens DHL afhankelijk van gespecialiseerde logistieke oplossingen, zoals de opslag en het vervoer van medicijnen die onder het vriespunt moeten blijven. Voor dit segment voorziet de Duitse onderneming een groei van ruim 10 procent tot het einde van het decennium.

“Dankzij onze goed gebalanceerde, gevarieerde portefeuille zijn we uitstekend gepositioneerd om groeikansen te benutten in een snel veranderende wereld. We willen sneller en winstgevender groeien”, zegt DHL-topman Tobias Meyer. “We zullen onze leidende positie in de wereldwijde logistiek versterken door ons sterk te richten op kwaliteit en het bedienen van de behoeften van snelgroeiende industriesectoren.”

Botlekbrug ook dinsdagochtend paar uur dicht voor wegverkeer

A15

ROTTERDAM – Weggebruikers moeten ook dinsdagochtend rekening houden met hinder op de A15 in het Rotterdamse havengebied. Rijkswaterstaat sluit de Botlekbrug over de Oude Maas dan opnieuw een paar uur af voor verkeer op die snelweg, om de brug lokaal te kunnen openen voor wachtende zeeschepen. Door een technische storing, die zondagochtend ontstond, kan de brug niet vanuit de verkeerscentrale worden opengezet en moet dat handmatig gebeuren.

De brug is daarom dinsdag van 09.00 uur tot 13.00 uur gesloten voor wegverkeer, meldt Rijkswaterstaat maandagavond. Verkeer wordt omgeleid via de Botlektunnel en moet rekening houden met een half uur extra reistijd. Ook de nabijgelegen Spijkenisserbrug gaat dinsdag langer open om de wachtende vaartuigen door te laten.

Zondagmiddag en maandagochtend was de Botlekbrug ook enkele uren dicht voor automobilisten en andere weggebruikers. Ook toen ging de brug open voor hoge zeeschepen die lagen te wachten tot ze onder de brug door konden varen.

Maandagavond is de Botlekbrug sinds 19.00 uur opnieuw gesloten voor wegverkeer. Naar verwachting duurt de wegafsluiting tot 23.00 uur. In die tijd worden enkele testen uitgevoerd voor een mogelijke oplossing voor de storing in het bedieningssysteem. Rond 20.30 uur kon een woordvoerster van Rijkswaterstaat nog niets zeggen over de resultaten daarvan. Naar verwachting wordt daar dinsdagochtend meer over bekend. Dat wordt ook duidelijk of de Botlekbrug dinsdagavond weer centraal kan worden bediend of niet.

Onderzoek omgang instanties met verdachte steekpartij Rotterdam

Foto: ANP

DEN HAAG – De Inspectie Justitie en Veiligheid (JenV) gaat onderzoek doen naar de omgang van justitiële organisaties met de man die wordt verdacht van het dodelijke steekincident bij de Erasmusbrug in Rotterdam. Het onderzoek draait om de vraag “hoe justitiële organisaties hebben gehandeld die betrokken waren bij onder meer de begeleiding en behandeling van Ayoub M.”, meldt de inspectie.

Eerder werd bekend dat de 22-jarige verdachte uit Amersfoort een bekende is van politie en justitie. Zo kreeg hij een paar jaar geleden een tbs-maatregel opgelegd voor een aanval op zijn moeder, die hij met een mes in haar nek en keel had gestoken. Deskundigen oordeelden toen dat de man lijdt aan een psychische stoornis.

Naar welke instanties onderzoek wordt gedaan, kan een woordvoerster niet zeggen. In ieder geval houdt de Inspectie JenV geen toezicht op het handelen van het Openbaar Ministerie en de rechtspraak, staat in een persbericht.

In een Kamerbrief wijst verantwoordelijk staatssecretaris Ingrid Coenradie erop dat M. tbs met voorwaarden opgelegd had gekregen. “Onder deze maatregel moet de betrokkene zich aan een aantal voorwaarden houden, waarbij de reclassering toezicht houdt op de naleving hiervan. Zo had verdachte onder andere een behandelverplichting als gestelde voorwaarde.”

Coenradie wil niet verder op de zaak ingaan, omdat ook het OM die nog onderzoekt. “Wel vind ik het van groot belang om een beeld te vormen van wat er is gebeurd in de aanloop naar het incident. Mogelijk volgen hier verbeterpunten voor de toekomst uit.”

Bij de steekpartij in Rotterdam kwam donderdagavond een 32-jarige man om het leven en raakte een 33-jarige Zwitser gewond. Het OM verdenkt M. van moord en poging tot moord met terroristisch oogmerk. De verdachte riep tijdens het steken een aantal keren Allahoe Akbar, aldus het OM.

Douane stuit op 317 kilo cocaïne in bodems bananendozen

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De Douane heeft op dinsdag 17 september in de Rotterdamse haven tijdens een controle met een containerscanner en met drugshonden een flinke partij cocaïne ontdekt. In de bodems van bananendozen in twee containers werd uiteindelijk 317 kilo aangetroffen. De straatwaarde bedraagt bijna 24 miljoen euro.

De containers waren beide afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, de bananen waren uiteindelijk bestemd voor een buitenlands bedrijf en zouden via Vlissingen verder vervoerd worden. Zo ver kwam het dus niet.

In totaal verwijderden douaniers in één van de containers 576 pakketten uit de dozen. Uit de tweede container werden 612 pakketten in beslag genomen. In totaal wogen de pakketten 317 kilogram netto.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

LAATSTE NIEUWS

Eerste positieve resultaten van spoorbundeling in havengebied Antwerpen zichtbaar

Een jaar geleden kondigden Railport en Port of Antwerp-Bruges de start aan van een duurzamer en efficiënter operationeel model voor Single Wagon Load in...