SCHIPHOL – De luchtvaart kan na het pakket aan maatregelen van het kabinet tegen geluidsoverlast rond Schiphol “weer vooruitkijken”. Dat stelt de belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen in Nederland BARIN na de bekendmaking van de definitieve plannen die minister Barry Madlener (Infrastructuur) aan de Europese Commissie voorlegt. Hij wil het aantal vluchten van en naar Schiphol minder drastisch inperken dan in eerdere plannen.
“De luchtvaartsector en de omgeving en hun bewoners hebben behoefte aan duidelijkheid”, reageert Marnix Fruitema, voorzitter van BARIN. “We kunnen met het voorstel van het kabinet nu weer vooruitkijken. Dat is ook van belang voor de Nederlandse economie.” BARIN zegt ook de noodzaak van minder geluidshinder te erkennen.
Luchtvaartmaatschappijen waren fel gekant tegen de eerdere plannen voor krimp op Schiphol. Ze vonden onder andere dat de regering daarmee alternatieve ingrepen tegen geluidsoverlast te snel naast zich neerlegde. Nu maakt Madlener bekend dat het maximumaantal vluchten op Schiphol van de huidige 500.000 zal dalen tot tussen de 475.000 en 485.000 vluchten. Eerder moest het maximaal aantal vluchten terug naar 460.000 tot 470.000.
Om de geluidshinder te beperken beloven luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia volgens de minister hun vloot te vernieuwen met stillere vliegtuigen. Schiphol zal hogere tarieven rekenen aan maatschappijen die met luidere vliegtuigen vliegen. BARIN zegt dat daarvoor “grote inspanningen en investeringen” nodig zijn.