Clicky

donderdag 26 december 2024 - 07:23 uur
BAS World
Home Blog Pagina 121

MAN betreedt nieuw elektrisch tijdperk

MAN Truck & Bus heeft een nieuw tijdperk ingeluid: de fabrikant is gestart met de aflevering van volledig elektrische heavy-duty trucks. In Leipzig werd de allereerste 40-tons truck door Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN en verantwoordelijk voor sales, overhandigd aan de DRÄXLMAIER Group, een toeleverancier van de auto-industrie. DRÄXLMAIER gaat de MAN eTGX gebruiken voor het emissievrij transporteren van accu’s voor de elektrisch aangedreven Porsche Macan naar de Porsche-fabriek in Leipzig.

Alexander Vlaskamp, CEO bij MAN: “Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van onze onderneming. MAN presenteerde 100 jaar geleden de eerste truck met dieselmotor. Nu betreden we een nieuw elektrisch tijdperk. Na jaren van planning, ontwikkeling en vele tienduizenden testkilometers gaan we eindelijk van start met de serieproductie.”

De MAN eTGX wordt bij DRÄXLMAIER opgeladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Alexander Vlaskamp: “Veel duurzamer dan dat wordt het niet. Dit is echt een succesverhaal op het gebied van elektrisch rijden.”

Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur van Porsche en verantwoordelijk voor productie en logistiek: “We zijn verheugd over het feit dat de bevoorrading voor de Porsche Macan-productie in Leipzig deels wordt verzorgd door deze innovatieve elektrische truck van MAN. De MAN eTGX laat zien dat zelfs grote onderdelen als accumodules in grote hoeveelheden elektrisch vervoerd kunnen worden.”

“Met het inzetten van de MAN eTruck realiseren we een volledige elektrificatie voor onze klant en laten we opnieuw zien dat we logistieke processen duurzamer en toekomstgerichter willen maken. Daarmee voldoen we aan een centrale aspect van ons begrip van duurzaamheid: het reduceren van emissies in de toeleveringsketen”, aldus Felix Klimas, hoofd Supply Chain Management bij de DRÄXLMAIER Group.

DRÄXLMAIER koopt de truck niet zelf, maar geeft opdracht voor het transport ermee. De eTGX wordt gekocht door Business Fleet Services (BFS), de grootste verhuurder van MAN-bedrijfsvoertuigen in Europa. BFS verhuurt de vrachtwagen aan Spedition Elflein, die deze vervolgens zal exploiteren. Jan Plieninger, Managing Director bij BFS: “Als grootste verhuurder van bedrijfsvoertuigen van MAN in Europa zijn we zeer verheugd over het feit dat we deel uitmaken van deze historische mijlpaal en samen met MAN en onze klanten het nieuwe elektrische tijdperk inluiden. Met de aanschaf van de eerste MAN eTGX onderstrepen we opnieuw dat we een voortrekkersrol innemen op het gebied van toekomstgerichte oplossingen voor duurzame mobiliteit.”

Het project

De afstand tussen de vestiging van DRÄXLMAIER en de fabriek van Porsche in Leipzig bedraagt ongeveer vijf kilometer. De truck vervoert gemiddeld 15,5 ton aan gewicht. Tegen het einde van het jaar volgen nog twee eTrucks, zodat er in totaal drie MAN’s eTGX voor DRÄXLMAIER op weg zijn.

MAN eTGX

De MAN eTGX die voor DRÄXLMAIER wordt ingezet, heeft een vermogen va 450 pk (330 kW), een accucapaciteit van 534 kWh (waarvan 480 kWh bruikbaar) dankzij zes accupakketten, een innovatief design en een volledig digitale chauffeurswerkplek die speciaal voor de eTruck is ontworpen. De eTGX biedt een laadvermogen van maximaal 375 kW via het CCS-laadsysteem en heeft als dieplader een schotelhoogte van 950 mm. MAN is de enige fabrikant die een elektrische trekker met dieplader, ook wel ultra-trekker genoemd, in serie produceert. Dankzij de bijzonder lage koppelschotelhoogte kan de truck opleggers met een binnenhoogte van drie meter trekken en dus aanzienlijk meer volume vervoeren. Dit is vooral interessant voor de auto-industrie, waarin vaak lichte onderdelen met een groot volume moeten worden vervoerd. Bovendien biedt de MAN eTruck de kortste wielbasis in zijn klasse, waardoor hij geschikt is voor alle soorten aanhangers.

Compleet gamma

De krachtigste versie van de MAN eTruck heeft een vermogen van 544 pk (400 kW) en biedt, afhankelijk van de wijze waarop hij wordt ingezet, een actieradius van ongeveer 650 kilometer zonder bijladen wanneer hij is uitgerust met een zevende hoogvoltage-accu die over enige tijd beschikbaar zal zijn. De MAN eTGX en MAN eTGS kunnen ook worden voorbereid op de megawatt laadstandaard (MCS), die in de toekomst laadcapaciteiten van één megawatt en meer mogelijk maakt. Dit maakt het mogelijk om de accu’s van de truck in ongeveer een half uur op te laden van 10 tot 80 procent. Dit maakt de MAN eTruck geschikt voor transport over lange afstanden.

In totaal zijn er al meer dan 2.500 orders en orderaanvragen voor de eTruck ontvangen. “Samen met de eTGL, het ‘kleinere broertje’ van de eTruck dat tijdens de IAA 2024 aan de wereld wordt voorgesteld, biedt MAN nu een compleet portfolio van elektrische trucks van 12 tot 50 ton. We verwachten dat tegen 2030 ongeveer de helft van alle afgeleverde trucks van MAN batterij-elektrisch zal zijn”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales Officer bij MAN.

Toekomst Pérez in Formule 1 onzeker na debacle in Mexico

MEXICO-STAD – Het is de vraag of Sergio Pérez het einde van het seizoen haalt bij Red Bull in de Formule 1. Teambaas Christian Horner uitte openlijk twijfels na het debacle van de Mexicaan in zijn thuisrace. Pérez eindigde met een beschadigde auto als zeventiende en daarmee ver buiten de punten. Red Bull zakte daardoor naar de derde plaats in het WK van de teams (constructeurs).

“Er komt een moment dat er moeilijke beslissingen worden genomen”, zei Horner na afloop van de Grote Prijs van Mexico. “Het weekend van Pérez was verschrikkelijk. Er ging niets goed bij hem. Hij weet dat de Formule 1 een resultaatgerichte onderneming is en dat als je niet presteert, de schijnwerpers onvermijdelijk op jou gericht zijn. Als team hebben we beide auto’s nodig om punten te scoren, dat is het wezen van Formule 1.”

Pérez beleefde al een sof in de kwalificaties, waardoor hij als achttiende begon aan de race op het circuit van Mexico-Stad, waar honderdduizenden fans speciaal voor hem kwamen kijken. Hij had een goede start en won vijf plekken, maar viel later weer terug door een tijdstraf van 5 seconden voor een valse start. Tegen het einde van de race kwam hij in aanraking met Liam Lawson van RB en moest hij de race met schade uitrijden.

Het kampioenschap telt dit jaar nog vier races. Komend weekeinde is de Grote Prijs van Brazilië en Pérez is daar sowieso nog actief voor Red Bull, meldde Horner. “We zullen zo goed mogelijk blijven samenwerken met ‘Checo’. Ik denk dat we er dit seizoen alles aan gedaan hebben om hem te steunen en dat zullen we in Brazilië blijven doen.”

1.500ste DAF truck voor de Bertschi Group

Bertschi Group heeft zijn 1.500e DAF ooit in gebruik genomen; een Nieuwe Generatie DAF XF 480 FT 4×2 trekker, die ingezet wordt voor het transport van chemicaliën door heel Europa. Voor Bertschi was de keuze voor DAF vanzelfsprekend: de XF heeft zich in de vloot bewezen op het vlak van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort.

Bertschi, opgericht in 1956 in het Zwitserse Dürrenäsch, is een familiebedrijf. De onderneming is Europees marktleider in intermodal transport van chemicaliën over de weg, het spoor en het water. Bovendien is Bertschi wereldwijd toonaangevend in ISOtank-transport en biedt het value-added logistics aan de chemie. Het bedrijf heeft meer dan 46.000 tank- en bulkcontainers en 1.000 vrachtwagens. In de vloot is DAF sterk vertegenwoordigd.

‘Een betrouwbare en efficiënte truck’

De 1.500ste DAF-truck van Bertschi, wordt door heel Europa ingezet. Hans-Jörg Bertschi, Voorzitter van de Raad van Bestuur bij Bertschi, is enthousiast over de DAF XF. “Onze DAF-trucks spelen een cruciale rol in het waarborgen van Bertschi’s efficiënte intermodale activiteiten en ze sluiten naadloos aan bij onze focus op duurzame en geïntegreerde transportoplossingen. De Nieuwe Generatie DAF heeft zijn betrouwbaarheid en hoge efficiëntie bewezen en onze chauffeurs waarderen de luxe en comfortabele cabines.”

Hans-Jörg Bertschi is bovendien erg te spreken over het complete pakket van de allernieuwste geavanceerde veiligheidssystemen, die standaard op elke Nieuwe Generatie DAF wordt geleverd. “Dat sluit naadloos aan bij waar Bertschi voor staat: veilig transport. Verder kan de Nieuwe Generatie DAF op HVO en biodiesel rijden. Dat geeft ons meer flexibiliteit in het gebruik van hernieuwbare brandstoffen en ondersteunt zo onze inspanningen voor een duurzamere toekomst.”

“DAF is al jarenlang een betrouwbare partner voor Bertschi. We zijn er trots op dat deze toonaangevende onderneming in chemisch transport heeft gekozen voor onze DAF XF. Bertschi weet dat met onze voertuigen ladingen altijd op tijd kunnen worden geleverd,” zegt Bart Bosmans, Directeur Marketing & Sales en lid van de Board of Management van DAF Trucks. “We leveren de meest efficiënte, veilige en comfortabele trucks op de markt en besteden daarnaast veel aandacht aan uitstekende klantenservice. Het is fijn dat Bertschi onze inspanningen op deze gebieden waardeert.”

Eerste Renault Trucks T High voor Van der Wardt Transport

ZAANDAM – Van der Wardt Transport heeft zijn vloot uitgebreid met een Renault Trucks T High 480 6×2-trekker. Het is de eerste Renault-truck voor het transportbedrijf uit Zaandam. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks.

De Renault Trucks T High is de tiende truck in de vloot van Van der Wardt Transport, dat een divers wagenpark heeft voor allerlei soorten transport. “Via LVS Trucks kregen we de kans om kennis te maken met de Renault Trucks T High en de eerste ervaringen zijn zeer positief”, zegt René van der Wardt, eigenaar van Van der Wardt Transport.

“De chauffeur is er hartstikke blij mee en de truck presteert prima. De Renault Trucks T High heeft een ruime cabine, biedt een hoog rijcomfort, veel trekkracht en is zeer zuinig. Met een verbruik van 1 op 4 is het de zuinigste truck in onze vloot.”

Le Bricoleur

De Renault Trucks T High is rijk uitgerust met onder meer een lampenbeugel en zwaailampen voor goed zicht en veiligheid. Chassis-skirts en Alcoa-velgen dragen bij aan een state-of-the-art-uitstraling. Verder is de truck voorzien van een schuifschotel.

“Daardoor kunnen deze trekkers verschillende typen trailers trekken en is het mogelijk om met alle beladingen het gewicht goed te verdelen over de assen, ook in combinatie met de gestuurde voorloopas.”

Bijzonder detail is de naam op de cabine. “Elke truck in onze vloot heeft een eigen Franse naam”, vertelt René van der Wardt. “Dat is ooit als een soort grap ontstaan omdat ik vroeger altijd op Frankrijk reed. Op de T High staat ‘Le Bricoleur’, oftewel de klusjesman. Dat is de bijnaam van de chauffeur die met deze truck rijdt.”

Support van de dealer

De Renault Trucks T High is geleverd door LVS Trucks. “Een dealer waar we al vele jaren goed mee samenwerken”, zegt Van der Wardt. “We kennen de mensen en de werkplaats en dat maakt het makkelijker om voor een nieuw merk te kiezen. Onderhoud doen we grotendeels zelf, maar als we een issue hebben waar we zelf niet uitkomen dan kunnen we altijd bellen en wordt het meteen opgepakt. LVS is een dealer die met je meedenkt en advies geeft over wat het beste is voor jou.”

Van der Wardt Transport bestaat in de huidige vorm tien jaar. “Ons bedrijf komt voort uit een ander bedrijf waar ik vroeger zelf reed als chauffeur. In 2014 is de naam gewijzigd naar Van der Wardt Transport. Eerst hebben mijn vader en ik het bedrijf samen geleid en sinds hij met pensioen is, run ik het bedrijf samen met een enthousiaste groep medewerkers.”

Onderzoek: koken op gas scheelt ook in Nederland tijd van leven

CASTELLON DE LA PLANA – Door koken op gas sterven elk jaar ruim 1300 mensen in Nederland eerder dan ze zonder deze bereidingsmethode zouden hebben gedaan, schatten onderzoekers van de universiteit Jaume I in het Spaanse Castellón de la Plana. Worden Nederlanders gemiddeld ruim 81 jaar oud, genoemde mensen leveren daar gemiddeld bijna 2,6 jaar op in, menen de wetenschappers.

Boosdoener is vooral de stikstofdioxide (NO2) door de gasverbranding zelf. Ook de combinatie met andere stoffen in de lucht, slechte ventilatie en langdurig koken kunnen een rol spelen. Er is al langer ongerustheid over de gevolgen van koken op gas. Zo zouden volgens eerdere berichten veel kinderen er astmasymptomen door vertonen.

De wetenschappers bestudeerden de gevolgen van het gebruik van gasfornuizen in huizen in veertien landen in de Europese Unie en in Groot-Brittannië. In totaal schatten ze het aantal voortijdige sterfgevallen door koken op gas op bijna 40.000. In Polen en Roemenië zouden bijvoorbeeld rond de 6000 mensen eerder sterven dan gemiddeld, in Italië bijna 13.000. In Zweden en Finland gaat het maar om enkele mensen, in Duitsland om ruim 400 voortijdige sterfgevallen per jaar.

In 2023 waarschuwde onderzoeksorganisatie TNO nog dat koken op gas veelal vuiler is dan koken op elektriciteit. Het levert vaker een overschrijding op van de zogenoemde advieswaarden voor stikstofdioxide van de Europese Unie en de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, aldus TNO toen na onderzoek in 247 huizen in verschillende landen.

TNO benadrukte destijds het belang van het gebruik van een afzuigkap.

Eerste Nederlandse hbo-opleiding Transport & Logistiek gericht op ondernemen

DRIEBERGEN – Vanaf 1 september 2025 start IVA Business School in Driebergen een nieuwe HBO-studierichting: Transport Business Management. De praktijkgerichte opleiding is de eerste in Nederland die zich richt op het opleiden van studenten met ondernemende ambitie voor de sector Transport & Logistiek. Het leertraject duurt in totaal 3,5 jaar, waar ook een stageperiode van zes maanden in het laatste jaar deel van uitmaakt.

Het nieuwe curriculum wordt ontwikkelend op basis van de wensen uit de sector Transport & Logistiek. De sector kent van oudsher een groot aantal familiebedrijven, die hun opvolgers zo goed mogelijk willen voorbereiden op een toekomst binnen de onderneming.

Daarnaast heeft de steeds groter wordende sector te maken met toenemende verduurzaming, digitalisering, het gebruik én verwerking van meer data en de komst van AI. Dit vraagt om breed en goed opgeleid talent met kennis van finance, management, sales, HRM, IT en technologie. Studenten die actief willen worden in een commerciële of ondernemende functie in de transport en logistieke sector kozen eerder vaak voor de studierichting Automotive Business Management bij IVA Business School, maar kunnen zich met de nieuwe studierichting Transport Business Management nog beter voorbereiden op een functie in deze branche.

Interesse van studenten en vanuit de sector

Caspar Lecluse, MT-lid van IVA Business School, heeft inmiddels zowel, vanuit de markt als van studenten, positieve reacties gekregen op de nieuwe studierichting: “De groep studenten die interesse heeft in een toekomst binnen Transport & Logistiek wordt nog beter bediend met de toekomstige studierichting Transport Business Management. Diverse bedrijven en organisaties steunen deze nieuwe leerweg en zullen nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze studierichting.”

De transportsector is van aanzienlijk belang voor de Nederlandse economie. In 2022 droeg de bedrijfstak vervoer en opslag 4,5% bij aan de economie. Aan het einde van datzelfde jaar waren er bijna 60.000 bedrijven actief in deze sector. In 2021 waren er, volgens het CBS, 574,5 duizend mensen werkzaam binnen deze sector.

Logische plek voor deze opleiding

De goede bereikbaarheid over land, zee en lucht maakt Nederland een gewilde locatie voor (internationale) logistieke dienstverleners, zoals distributiecentra en vervoerders. Door de goede infrastructuur vinden goederen die aankomen in de Rotterdamse haven of via luchthaven Schiphol snel en efficiënt hun weg naar veel Europese eindbestemmingen en vice versa. Hierdoor komt 4,5 procent van het Nederlandse bbp (bruto binnenlands product) voort uit de logistieke sector.

Studenten die interesse hebben in deze opleiding kunnen zich aanmelden voor een open dag of zich nu al inschrijven voor het eerste collegejaar dat op 1 september aanstaande van start gaat.

Oxfam Novib: veelvliegers en SUV’s zwaarder belasten

DEN HAAG – Manieren van vervoer die zorgen voor een hoge CO2-uitstoot moeten zwaarder worden belast, vindt Oxfam Novib. De organisatie pleit vooruitlopend op de VN-klimaattop in Azerbeidzjan in een rapport voor een hogere en progressieve belasting op vooral SUV’s en vliegen.

Daarbij onderstreept Oxfam dat dergelijk vervoer vooral veel wordt gebruikt door de allerrijksten. “Gemiddeld maken vijftig van de rijkste miljardairs ter wereld 184 privéjetvluchten per jaar. De CO2-uitstoot van deze vluchten is net zoveel als een gemiddeld persoon in driehonderd jaar zou produceren.”

De uitstoot van alle SUV’s is volgens Oxfam goed voor de vijfde plaats op de wereldranglijst van CO2-emissies, meer nog dan de jaarlijkse uitstoot van Japan. Daarbij worden de auto’s ook steeds groter en zwaarder, wat een grotere milieubelasting tot gevolg heeft.

Door sterk vervuilende middelen van vervoer zwaarder te belasten, zou dat jaarlijks in Nederland 3,7 tot 4,4 miljard euro kunnen opleveren. Daarmee zouden de landen kunnen worden geholpen die nu al zwaar worden getroffen door de klimaatcrisis, vindt de organisatie voor ontwikkelingssamenwerking. Ook investeringen in duurzaam openbaar vervoer zouden ermee kunnen worden bekostigd.

Oxfam stelt dat ook in Nederland de luchtvaartsector nog altijd wordt ontzien. “Het kabinet-Schoof heeft het over groene groei, maar weigert een van de meest vervuilende sectoren aan te pakken”, zegt klimaatexpert Jacqueline Persson van de organisatie.

Oxfam reageerde vorige week donderdag ook zeer kritisch op de Klimaat- en Energieverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving, waarin staat dat het klimaatdoel van 2030 waarschijnlijk niet wordt gehaald. Nederland zet zijn geloofwaardigheid op het spel met het huidige klimaatbeleid, zei Persson toen.

Volgens Oxfam kan Nederland met hogere belastingen op sterk vervuilend vervoer de klimaatfinancieringsbeloften van Nederland waarmaken. “Deze financiering staat onder druk omdat het kabinet-Schoof miljardenbezuinigingen doorvoert op het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Klimaatfinanciering valt daar ook onder.”

Imbema brengt webshopgemak naar de zakelijke markt

NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL – Boek kopen? Die bolle blauwe site. Een nieuwe koelkast? Die andere blauwe. Het gemak dient de mens. Dat dit ook prima voor technische producten in de zakelijke markt kan, bewijst Imbema met een nieuw online platform mét webshop. Een webshop die ‘net zo blauw’ in gebruiksgemak is als grote consumentensites.

“Bij privébestellingen vindt iedereen het heel gewoon om in te loggen bij een webwinkel”, vertelt Joost Scholten, manager online bij Imbema.

“Er zijn echter maar weinig B2B shops, die hetzelfde gebruiksgemak bieden als deze consumentensites. Daar wilden wij met onze webshop verandering in brengen. En dat is gelukt!”

De nieuwe website van Imbema bestaat ondertussen een jaar en is specifiek gericht op zakelijke klanten. Met bijna 10.000 producten verdeeld over diverse categorieën is het een digitaal warenhuis. Alleen dan business to business. Sinds enkele maanden hebben de eerste klanten ook toegang tot de afgeschermde webshop. Hier kan men 24/7 prijzen en voorraden inzien, producten bestellen, bestellingen volgen, pakbonnen inzien en facturen downloaden. Precies de zaken waar nu vaak voor gebeld of gemaild wordt.

Joost Scholten: “Wat onze shop uniek maakt, is de hoeveelheid data die we beschikbaar stellen. Klantspecifieke prijsafspraken, producten en leveringsvoorwaarden zijn na inlog allemaal zichtbaar. Daar bovenop kunnen klanten, naast actuele transacties, ook hun orderhistorie inzien. Gecombineerd met het online bestellen, bieden wij onze klanten een super compleet platform.”

“De eerste onlineklanten van Imbema weten dat inmiddels al op waarde te schatten. Vooral omdat ze hun planning veel strakker kunnen houden. Ook zijn ze veel minder tijd kwijt aan het opvragen van offertes, weten ze precies wat ze besteld hebben, wat het kost en wat de status van een bestelling is”, aldus Joost.

“Wij kennen duizenden bedrijven die geregeld, maar niet elke dag iets van ons nodig hebben. Waarom zouden die niet van deze voordelen kunnen genieten bij het afhandelen en managen van hun ordervraag?”

“Het zal nog wel even duren voordat al onze klanten toegang tot de webshop hebben. We willen zowel de klant als onze collega’s optimaal bij deze overgang begeleiden, daarom gaan we stap voor stap”, eindigt Joost.

Een account aanvragen is eenvoudig te regelen via: imbema.com/account-aanvragen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Philips hard onderuit op Damrak na omzetverlaging

AMSTERDAM – Philips ging maandag hard onderuit op de Amsterdamse beurs. Het zorgtechnologiebedrijf verlaagde de omzetverwachting voor het hele jaar door een zwakker dan verwachte vraag uit China. In alle andere markten boekte Philips volgens topman Roy Jakobs in het derde kwartaal wel groei. De nettowinst nam op jaarbasis toe, maar daalde flink ten opzichte van het tweede kwartaal.

Analisten van zakenbank Jefferies spraken van een tegenvallend kwartaal voor Philips. Het aandeel zakte ruim 14 procent, na een vertraagde opening. Het Italiaanse investeringsbedrijf Exor, dat een groot belang heeft in Philips, verloor 0,6 procent.

De AEX-index noteerde in de ochtendhandel 0,4 procent lager op 895,35 punten, door het forse koersverlies van Philips. De MidKap klom 0,3 procent tot 906,87 punten. De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs wonnen tot 0,8 procent.

Koersdaling KPN

KPN zag een openingswinst snel verdampen en daalde 1,6 procent. Het telecomconcern boekte afgelopen kwartaal iets meer omzet en winst. Topman Joost Farwerck sprak van gezonde financiële resultaten, waarbij de omzet in alle segmenten een groei liet zien. De topman vertrouwt erop dat KPN de vooruitzichten voor het hele jaar waar zal maken. Ook ligt het telecomconcern naar eigen zeggen op schema om de doelstellingen voor de middellange termijn te realiseren.

Shell kampte met een forse daling van de olieprijzen en zakte 2 procent. Op de oliemarkt werd opgelucht gereageerd dat Israël bij de luchtaanvallen op Iran de energie-infrastructuur van het land heeft gemeden. Een vat Amerikaanse olie kostte 4,7 procent minder op 68,44 dollar. Brentolie zakte 4,4 procent in prijs tot 72,71 dollar per vat.

Ebusco

In de MidKap profiteerde Air France-KLM (plus 5 procent) van de goedkopere olie. Signify verloor 2 procent. Het verlichtingsbedrijf won vrijdag nog 10 procent, na een goed ontvangen kwartaalbericht.

Bij de kleinere bedrijven daalde Ebusco bijna 5 procent. De noodlijdende fabrikant van elektrische bussen steeg vrijdag nog 17 procent. Die opleving volgde op de goedkeuring van de aandeelhouders van het bedrijf om geld op te halen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Daarmee lijkt het voortbestaan van het bedrijf iets zekerder geworden.

Euro stabiel

De euro bleef onveranderd op 1,0814 dollar.

Olieprijs daalt flink na afname zorgen Iran

LONDEN – De olieprijs is maandag flink gedaald. Oliehandelaren reageerden opgelucht dat Israël bij de luchtaanvallen op Iran de energie-infrastructuur van het land heeft vermeden.

Israël voerde in de nacht van vrijdag op zaterdag aanvallen uit op militaire doelen in Iran, de belangrijkste bondgenoot van Hezbollah. De aanval was een reactie op de raketbeschietingen op Israël door Teheran op 1 oktober.

Iran heeft de aanval gebagatelliseerd en gezegd dat het “beperkte schade” aanrichtte aan een paar radarsystemen. Iraanse staatsmedia melden daarnaast dat de olie-industrie van het land normaal draait. Ook beloofde Teheran niet onmiddellijk te reageren op de aanval. Volgens analisten geeft Iran daarmee aan terughoudend te zijn om het conflict niet verder te laten escaleren.

Brentolie werd 4,5 procent goedkoper op 72,62 dollar per vat en een vat Amerikaanse WTI-olie zakte 4,7 procent in prijs tot 68,43 dollar. “De Israëlische aanval, waarbij energielocaties zorgvuldig werden vermeden, heeft de angst voor een grootschalig conflict met Iran doen afnemen”, verklaarde Stephen Innes, olie-analist bij SPI Asset Management. Als de spanningen verder afkoelen en de vredesbesprekingen in de regio op gang komen, zou de olieprijs volgens de analist verder kunnen dalen tot 60 dollar per vat.

Khatib speecht via livestream, onderwijs Radboud gaat door

NIJMEGEN – Mohammed Khatib, onderdeel van de omstreden pro-Palestijnse beweging Samidoun, houdt zijn toespraak voor studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen maandagmiddag via een livestream. Dat kondigen actievoerders van Nijmegen Encampment aan op sociale media. De universiteit kan niet bevestigen of en in welke hoedanigheid Khatib zal spreken.

Khatib, die maandag zou spreken op de universiteitscampus, kreeg vrijdag een inreisverbod omdat het kabinet zijn komst “zeer onwenselijk” vindt. Om die reden organiseert de Nijmeegse protestorganisatie maandagmiddag een demonstratie, met als onderdeel de toespraak van Khatib. Zijn oorspronkelijke lezing was een initiatief van de groep Situating Palestine, waarbij meerdere docenten van de Radboud Universiteit zijn aangesloten.

De demonstratie is vanaf 12.15 uur aangekondigd bij het Spinozagebouw van de universiteit. Om 13.00 uur zal daar volgens de actievoerders de speech van Khatib te horen zijn via een liveverbinding. Een woordvoerder van de Radboud Universiteit meldt dat de manifestatie niet is aangekondigd en het daarom afwachten is hoe deze uitpakt. De universiteit volgt de ontwikkelingen en kan nog niets zeggen over eventuele maatregelen.

Vooralsnog gaat het onderwijs door en blijven de gebouwen die daarvoor nodig zijn open. Het Spinozagebouw blijft dicht. Daar stond de oorspronkelijke lezing gepland, maar die gaat dus niet door. De woordvoerder van de universiteit meldt dat het tentamenperiode is. Maar als de actievoerders daadwerkelijk buiten voor het Spinozagebouw gaan demonstreren, geeft dat “nauwelijks overlast” voor de studenten.

Allianz: Nederland ontsnapt aan faillissementsgolf in bouwsector

DEN BOSCH – Faillissementen in de bouw laten dit jaar in de hele eurozone scherpe stijgingen zien. In de Nederlandse bouw blijft het aantal bankroeten echter relatief beperkt, meldt kredietverzekeraar Allianz Trade op basis van eigen onderzoek.

In Italië en Zweden steeg het aantal bouwfaillissementen van januari tot en met augustus met 35 procent, gevolgd door Frankrijk met een toename van 31 procent en Duitsland met 20 procent. In Nederland bleef de stijging beperkt tot 4 procent.

Bouwbedrijven kampen relatief vaak met financiële problemen door hoge leningen, uitblijvende betalingen of vertragingen in de uitvoering van projecten. Vooral grotere bouwconcerns blijken kwetsbaar voor deze risico’s.

Voor 2025 voorspelt Allianz Trade een “voorzichtige opleving” van de bouwsector. “De crisis in de bouw lijkt het dieptepunt te hebben bereikt. De renteverlagingen in Europa helpen zeker, al duurt het vaak een half jaar voordat de sector er echt baat bij heeft”, aldus de onderzoekers.

NHG: bijna helft huiseigenaren verwacht betalingsproblemen

UTRECHT – Bijna de helft van de woningeigenaren met een hypotheek in Nederland verwacht de komende twaalf maanden moeite te hebben met het betalen van de woonlasten, staat in een onderzoek van NHG (Nationale Hypotheek Garantie). Ze verwachten in meer of mindere mate moeite te krijgen met essentiële kosten voor onder andere hypotheek, energie, verzekeringen en woningonderhoud.

Slechts 52 procent verwacht helemaal geen moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. Bijna 1 op 2 (45 procent) verwacht de komende periode weinig tot een beetje moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. Zo’n 115.000 woningeigenaren vrezen zelfs voor grote betalingsproblemen.

“Hoewel er momenteel weinig sprake is van betalingsachterstanden, nemen woningeigenaren wel maatregelen om hun woonlasten te kunnen dragen”, aldus NHG.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bijna een kwart van de woningeigenaren meer is gaan werken om rond te kunnen komen. Daarbij bespaart ruim de helft op uitgaven, waarvan het meest op boodschappen, gevolgd door horeca, uitjes en energiekosten.

Bloomberg: Boeing wil ruim 15 miljard dollar ophalen

ARLINGTON – De geplaagde vliegtuigfabrikant Boeing is van plan om mogelijk maandag al meer dan 15 miljard dollar op te halen, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Het geld zal waarschijnlijk worden opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen en obligaties, die kunnen worden omgezet in aandelen. Afhankelijk van de vraag zou de kapitaalverhoging ook hoger kunnen uitvallen.

Boeing kreeg op 23 oktober toestemming van de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC om maximaal 25 miljard dollar aan eigen vermogen en schulden te verkopen. Met die stap zou Boeing willen voorkomen dat zijn kredietwaardigheid wordt verlaagd naar junk. Een junkstatus betekent dat geld lenen aan Boeing als risicovol wordt gezien, wat geld lenen duurder maakt voor het bedrijf.

Boeing kampt met een veel lagere productie van zijn belangrijke 737 MAX-toestellen. Dat is het gevolg van een massale staking van fabrieksmedewerkers die al weken voortduurt en zorgen over kwaliteitscontroles nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht.

In het derde kwartaal leed de vliegtuigbouwer, mede door de stakingen, het grootste kwartaalverlies sinds de coronacrisis. Ook liet het bedrijf eerder al weten ongeveer 10 procent van alle banen te schrappen, wat neerkomt op 17.000 werkplekken.

Verstappen na tijdstraffen zesde in Mexico, rivaal Norris tweede

MEXICO-STAD – Max Verstappen heeft na een bewogen Grote Prijs van Mexico iets van zijn voorsprong in het wereldkampioenschap moeten inleveren. De drievoudig wereldkampioen in de Formule 1 kreeg tijdens de race twee tijdstraffen van tien seconden te verwerken voor het dwarsbomen van zijn grote rivaal Lando Norris. Na een inhaalrace eindigde hij als zesde.

Carlos Sainz was in zijn Ferrari heer en meester op het hooggelegen circuit van Mexico-Stad en de Spanjaard won voor Norris, die tegen het einde van de race Charles Leclerc van Ferrari inhaalde. De coureur van McLaren liep 10 punten in op Verstappen. De WK-leider van Red Bull heeft met nog vier races te gaan 47 punten meer dan Norris.

Verstappen had nog wel een flitsende start. Hij was op het lange rechte stuk naar de eerste bocht sneller dan Sainz, die vanaf poleposition was vertrokken. De Spanjaard schoot in de bocht ook nog eens het gras op. Hij kwam daardoor weer voor Verstappen terug op de baan, maar begreep dat hij de koppositie moest teruggeven aan de Nederlander.

Safetycar

Vrijwel direct werd de race geneutraliseerd door de safetycar omdat de Japanner Yuki Tsunoda bij de start crashte in zijn RB. Na zes ronden achter de safetycar koos Verstappen het juiste moment voor de herstart, waardoor hij aan de leiding bleef. Sainz zat kort achter hem en Norris reed op de derde plaats.

Al snel plaatste Sainz een succesvolle aanval en passeerde Verstappen. Norris zag zijn kans schoon en wilde Verstappen ook inhalen. De Nederlander gaf weinig ruimte en Norris moest door het gras om een botsing te voorkomen. Leclerc profiteerde en zag de ruimte om op te schuiven naar de tweede plaats.

Tijdstraffen

Norris was voor de Nederlander teruggekeerd op de baan, maar hij gaf zijn positie niet terug. Een getergde Verstappen haalde een paar bochten later Norris weer in, maar reed daarbij buiten de baan en forceerde Norris opnieuw uit te wijken. “Ik zat de hele bocht voor hem. Deze gozer is gevaarlijk”, riep Norris boos over de teamradio.

De stewards oordeelden beide keren in het nadeel van Verstappen en gaven hem twee tijdstraffen van tien seconden. Hij reed kort daarna de pitstraat in voor verse banden en stond daar twintig seconden stil. Hij hervatte de race vanaf de vijftiende plaats en rukte geleidelijk op naar de zesde plaats, ver achter de Ferrari’s en Norris. Hij moest ook de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell nog voor zich dulden.

×