Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 17:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 121

Colombia onderschept duizenden kilo’s coke bestemd voor Nederland

BOGOTÁ – Voor de kust van Colombia is bij verschillende operaties zo’n 3000 kilo cocaïne onderschept die onder andere bestemd was voor Nederland.

Bij de gezamenlijke acties van de Colombiaanse en Nederlandse politie zijn drie vermeende leden van een drugsbende opgepakt, meldt het Colombiaanse Openbaar Ministerie. Bij de politieacties werden ook vier vuurwapens, een machinegeweer en vijftig patronen in beslag genomen.

De drie worden onder andere verdacht van drugshandel en -productie en wapenbezit. Hoofdverdachte Luis Alfredo Burgos Pabón, ook wel El Papá genoemd, zou de leider en coördinator van het criminele netwerk zijn.

Holman Luis Miranda Brito, ook wel El Viejo, wordt gezien als de belangrijkste geldschieter. De derde verdachte, Jorge Luis Ramírez Santos of El Hijo, zou verantwoordelijk zijn geweest voor het transport van de drugs naar de haven.

De drie opereerden vanuit de haven van Santa Marta. Van daaruit moesten de drugs naar Nederland, Engeland, België en Duitsland verscheept worden.

Volvo FH Aero Globetrotter bakwagen, primeur voor Transportbedrijf Van Straalen

HOOGKARSPEL – Een van de eerste Volvo FH Aero’s, in bakwagen-uitvoering, is te vinden in Hoogkarspel bij Transportbedrijf Van Straalen. Het is tevens de eerste nieuw bestelde Volvo-truck van het honderd jaar oude bedrijf.

“Volvo kenden we al doordat we in het verleden een aantal gebruikte trucks hadden. Deze is echt nieuw en de eerste berichten zijn uitstekend. De truck is makkelijk en fijn om mee te rijden,” geeft algemeen directeur Nico van Straalen aan.

De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.

De bakwagen is een Volvo FH Aero 6×2 met een gestuurde naloopas met 460 pk. De Volvo FH Aero heeft een extra aerodynamische cabinevorm en werd ontworpen om energie te besparen en de ecologische voetafdruk te verkleinen. De nieuwe Volvo FH Aero combinatie heeft plek voor 30 pallets en zal voornamelijk worden ingezet in het bloembollen transport en gaat rijden in de Benelux. Bij bloembollen wordt er bijvoorbeeld vervoert van de kwekers naar de exporteurs.

Rijk uitgeruste truck

De truck van Transportbedrijf Van Straalen is rijk uitgerust met onder meer Volvo Dynamic Steering, waardoor op de laad- en losadressen makkelijk gemanoeuvreerd kan worden. Daarnaast zijn er de diverse veiligheid features zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Side Collision Avoidance Support en een achteruitrijcamera. “Volvo Dynamic Steering bewijst zijn waarde in de praktijk. Omdat we veel in het agrarisch vervoer zitten komen we soms op plekken waar het moeilijk te manoeuvreren is. VDS maakt dan dat de chauffeur makkelijker zijn werk kan doen.”

Extra voorzieningen zijn ook het Fuel-pakket waarmee het brandstofverbruik verder kan worden verlaagd, I-Cruise en ECO+ software met I-Torque. Tot slot is de bakwagen voorzien van een aslastindicator.

Leefomgeving van de chauffeur

De leefomgeving in de truck is voorzien van I-ParkCool. “Een voorziening die er voor zorgt dat onze mensen meer uitgerust aan het werk kunnen. We willen dat onze mensen goed op weg kunnen. Daar hoort ook bij dat je kijkt naar andere weggebruikers. We hebben niet alleen de achteruitrijcamera maar ook een dodehoekcamera aan de passagierszijde.

Een eeuw Van Straalen

Transportbedrijf Van Straalen bestaat dit jaar precies honderd jaar. Nico is de derde generatie en de vierde generatie komt eraan. Het bedrijf heeft zeer uiteenlopende activiteiten, die echter wel allemaal passen binnen het agrarisch transport. Zo is een van de hoofdactiviteiten het transport van bloembollen en is Van Straalen verder ook actief in het AGF-vervoer en het transport van bloemen en planten.

“Ons werkgebied is de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Italië. We transporteren hele ladingen, maar ook groupage. Afhankelijk van de goederenstroom zetten we schuifzeilwagens, volumecombi’s of koel/vriestrailers in. In totaal hebben we op dit moment een wagenpark van 25 eenheden.”

Bloomberg: China houdt personeel Britse farmaceut AstraZeneca vast

SHENZHEN – De politie in China houdt vijf huidige en voormalige werknemers van de Britse farmaceut AstraZeneca vast voor verhoor over mogelijke illegale activiteiten rond het verzamelen van patiëntgegevens en verkoop van medicijnen.

De mensen die worden vastgehouden, zijn allemaal Chinese burgers die kankermedicijnen op de markt brachten in de oncologieafdeling van AstraZeneca, meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen.

Het onderzoek wordt geleid door de politie in de zuidelijke metropool Shenzhen en de aanhoudingen vonden eerder in de zomer plaats. De politie onderzoekt of de farmaceut de Chinese privacywetgeving heeft overtreden met het verzamelen van patiëntgegevens.

Beijing heeft onlangs nieuwe wetten ingevoerd over gegevensbeveiliging en bescherming van persoonlijke informatie die vereisen dat bedrijven de meeste gegevens die ze in China hebben verzameld, binnen het land zelf houden.

De autoriteiten onderzoeken ook de betrokkenheid van enkele personen bij de import van een leverkankermedicijn van AstraZeneca dat niet is goedgekeurd voor distributie op het vasteland van China. AstraZeneca wilde niet reageren op de kwestie en de politie van Shenzhen was niet meteen bereikbaar voor commentaar.

Grote politieactie in München, media berichten over schoten

MÜNCHEN – De politie in München heeft gemeld dat agenten een verdachte hebben neergeschoten in de binnenstad. Er zijn geen aanwijzingen dat er nog meer verdachten zijn, meldt het korps op berichtendienst X.

In de stad in de zuidelijke deelstaat Beieren kwam donderdagochtend een grote politieoperatie op gang. Media maakten melding van schoten in de buurt van een Israëlische diplomatieke post.

De politie waarschuwde online dat berichten circuleren met speculatie en onjuiste informatie. Burgers kregen het verzoek geen geruchten te verspreiden.

Israël liet weten dat geen medewerkers van het consulaat gewond zijn geraakt. De diplomatieke post was volgens Israëlische media dicht vanwege de herdenking van het bloedbad van München in 1972. Daar werden toen Israëlische atleten gegijzeld en gedood tijdens de Olympische Spelen.

OM: pleegmeisje uit Vlaardingen voor de rest van haar leven afhankelijk van intensieve zorg

ROTTERDAM – Het 10-jarige meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond raakte, omdat ze mishandeld zou zijn door haar pleegouders zal de rest van haar leven afhankelijk zijn van intensieve zorg. Dat zei de officier van justitie donderdag tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Rotterdam.

Het meisje had hersenletsel en botbreuken en lag een tijd in coma. Toen ze naar het ziekenhuis werd gebracht woog ze nog maar 20 kilo, volgens de officier. Ze was onverzorgd en had piekerig en dof haar dat vol zat met luizen.

Sinds 23 juli is het meisje weer bij bewustzijn. “Maar dat klinkt positiever dan het is”, zei de officier van justitie. Het meisje kan niet zelfstandig zitten, lopen of staan. Ook kan ze niet praten.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de twee pleegouders er onder meer van dat ze het meisje van het leven wilden beroven door haar van de trap te duwen. Ook zouden ze haar hebben opgesloten in een kooi met daaraan stroomdraden. Ze zou aan haar armen en benen zijn vastgebonden en haar mond zou zijn afgeplakt met tape.

De twee verdachten zijn donderdag niet aanwezig in de rechtbank.

Service in Stockholm Norvik Port uitgebreid met nieuwe containerlader

STOCKHOLM – Eind augustus arriveerde over zee vanuit Letland een nieuwe geautomatiseerde containerlader in de haven van Stockholm Norvik. Deze investering vergroot de capaciteit van de havens van Stockholm en verbetert de service om te voldoen aan de behoeften van de Zweedse exportindustrie voor containerisatie van vracht.

Met zijn strategische ligging speelt de haven van Stockholm Norvik een cruciale rol op de Zweedse exportmarkt. Een containerlader biedt een compleet nieuwe manier van vrachtvulservice, waardoor er efficiëntere kansen ontstaan ​​voor industrieën zoals bosbouw en staalproducten.

“In tegenstelling tot alle andere havens in Zweden heeft de haven van Stockholm een ​​overschot aan lege containers en is er een grote vraag naar containers vanuit de Zweedse exportindustrie. Als een van de grootste importhavens kunnen we een aanzienlijk verschil maken. Met een nieuwe containerlader kunnen we goederen efficiënt en duurzaam verwerken en tegelijkertijd bijdragen aan een kosteneffectiever vrachtbeheer”, aldus Johan Wallén, Chief Commercial Officer Ports of Stockholm.

De containerterminal in de haven van Stockholm Norvik wordt beheerd door Hutchison Ports, een van ‘s werelds grootste containeroperatoren met 54 havens in 25 landen. Door de samenwerking met Hutchison Ports is Stockholm sterk geïntegreerd in de wereldwijde vrachtmarkt.

“We zijn positief over de investering in een containerlader door Ports of Stockholm. Met deze in werking breidt Stockholm Norvik Port haar servicebereik uit en wordt het containervulproces aanzienlijk efficiënter. Bovendien versterken we de infrastructuur voor de Zweedse exportindustrie verder”, aldus Lawrence Yam, CEO Hutchison Ports Stockholm.

De containerlader arriveerde over zee in Stockholm Norvik Port vanuit Letland met Stena Line. De geautomatiseerde functies maken het een van de meest geavanceerde oplossingen voor goederenoverslag in Zweden. Het stuwadoorsteam van Ports of Stockholm kan nu 30 ton goederen in slechts vijf minuten in een 40-voet container laden.

Naast tijdsbesparing is ook de veiligheid in de haven verbeterd, omdat het laden op een stabiele, gecontroleerde en veilige manier wordt uitgevoerd, waardoor het risico op ongelukken wordt verminderd.

ASML-baas kritisch over VS-druk om export naar China te beperken

NEW YORK – ASML-CEO Christophe Fouquet vindt dat een door de VS geleide campagne om de export van de Nederlandse chipmachinemaker naar klanten in China te beperken in de loop van de tijd “economisch gemotiveerd” is geworden. Dat zei Fouquet woensdag op een Citi-conferentie in New York.

Fouquet zei te verwachten dat de weerstand tegen door de VS gepushte beperkingen zal toenemen. Tegelijkertijd betoogde hij dat de Chinese vooruitgang in de chipproductie al vertraagd wordt door reeds bestaande exportbeperkingen. “Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om te beweren dat dit om nationale veiligheid gaat”, zei Fouquet.

Donderdag meldde persbureau Bloomberg nog dat de Nederlandse regering van plan is de export van ASML naar China verder te beperken. Het kabinet zou bepaalde exportvergunningen van de Veldhovense chipmachinemaker waarschijnlijk niet vernieuwen als ze eind dit jaar aflopen. Het gaat om vergunningen voor onderhoud en de levering van reserveonderdelen van de op een na modernste generatie chipmachines in China, stelde Bloomberg.

De Amerikaanse regering dringt er sinds april op aan dat ASML stopt met het onderhouden van een deel van de apparatuur die het aan Chinese klanten heeft verkocht vóór 2024 en dat nu onder de beperkingen zou vallen. Dat zou in het belang van de nationale veiligheid zijn van de VS, Nederlands belangrijkste bondgenoot in de NAVO.

Opening BAS Truck Center groots gevierd

VEGHEL – De Eerdsebaan 7 in Veghel is een bijzondere plek in de geschiedenis van het BAS-familiebedrijf. Waar van oudsher het carrosseriebedrijf stond is het afgelopen jaar volop nieuw-verbouwd. Nu staat er een gloednieuw en multifunctioneel BAS Truck Center waar historie en toekomst perfect samenkomen.

In dit nieuwe Experience Center zijn alle stadia van de klantreis naar een nieuwe truck of bedrijfswagen samengevoegd. Van aankoop, configuratie, financiering, spuiten en belettering tot aflevering en schadeherstel. Binnen Europa een unieke hub, volledig ingericht om klanten optimaal te bedienen.

Op 1 september vond de officiële opening en open dag plaats die groots is gevierd! Bas en Caspar van Heertum, directie van BAS Group, zijn trots met deze stap: “Dit is een nieuw hoofdstuk in ons BAS-verhaal, passend bij de vooruitstrevende visie van onze vader Martin van Heertum. Vanuit BAS Truck Center Experience bieden we klanten allesomvattende service voor Volvo en Renault trucks en bedrijfswagens. Bovendien is het een fantastische werkplek, voorzien van de nieuwste faciliteiten.”

Verder bouwen op het verleden

In het oude carrosseriebedrijf ligt een flinke historie. Het pand was bijna 35 jaar oud en hoognodig toe aan vernieuwing. Caspar vertelt: “Onze vader werd in 1978 directeur van de Brabantse Automobiel Service (B.A.S. wat destijds nog met puntjes ertussen werd geschreven) dat onder meer het Volvo-dealerschap voerde. Hij werkte ontzettend hard en realiseerde een ommekeer. Er ontstond groei en in 1986 nam hij BAS officieel over van Volvo Truck Corporation. Met zijn ambitie, ondernemerschap en visie legde hij het fundament voor waar BAS Group vandaag de dag voor staat. Namelijk: de overtuiging klanten maximaal te ontzorgen tijdens de gehele levenscyclus van een truck.”

Bas, Ans en Caspar van Heertum

Bas vult aan: “Op de Eerdsebaan 7 zijn veel belangrijke beslissingen genomen. Voor ons een mooie gewaarwording om juist hier de volgende stap te zetten door het splinternieuwe Experience Center te openen. Op de plek waar ‘ons pap’ is begonnen en waar ook wij onze eerste stappen in het bedrijf zetten. Waar we als tieners zijn gestart met het poetsen van vrachtwagens op zaterdagen en in de vakanties. Hier hebben we geleerd dat hard werken en discipline essentieel zijn voor succesvol ondernemen.”

Alles vanuit één vestiging

In 2000 namen broers Bas en Caspar het bedrijf over, na het plotselinge wegvallen van vader Martin. Zij stellen vervolgens alles in het werk zijn visie uit te bouwen. Bas: “Alle services die we door de jaren heen introduceerden zijn erop gericht onze klanten, chauffeurs en transporteurs, beter van dienst te kunnen zijn. Met groei in mensen, vestigingen en type dienstverlening tot gevolg. Er staat nu een professionele organisatie met ruim 1.000 collega’s die in elke fase van het proces onze truck-klanten vooruit helpen. We bouwen met name maatwerk vrachtwagens en bedrijfswagens, vaak complexe voertuigen die uitdagingen met zich meebrengen. Ons team bestaat uit knappe koppen die kennis, ervaring en techniek inzetten om tot de beste technische oplossing voor onze klanten te komen.”

Caspar: “Met de vernieuwing van onze vestiging op de Eerdsebaan 7, brengen we al deze facetten samen. Hierdoor hebben we alle verschillende expertises onder één dak. Het helpt ons onze klanten sneller en beter te bedienen. Bovendien ontstaat er voor klanten een inspirerende plek, specifiek gericht op nieuwe trucks en bedrijfswagens.” Andere voordelen: er hoeft niet meer gependeld te worden tussen verschillende locaties en alle voertuigen worden op dezelfde wijze, vanuit één centrale plek, gebouwd.

Van aanvraag tot aflevering

Elke nieuwe Volvo en Renault truck in de regio ontstaat bij BAS Truck Center Experience op de Eerdsebaan 7. Van de eerste aanvraag tot het volledig opbouwen en afleveren van het voertuig. Een proces dat doorgaans drie tot acht maanden in beslag neemt. Bas legt uit: “We adviseren onze klanten van begin tot eind. Over de juiste specificaties, configuratie en hoe hun nieuwe truck het best aansluit bij hun wensen, eisen en activiteiten. Daarbij coördineren we de volledige bouw en oplevering met fabrikant en toeleveranciers.” Met altijd als doel klanten competitiever te maken, daarin blijft BAS Group innoveren. “Waar we nog het meest voldoening uithalen? Als een chauffeur ons na afloop vertelt hoe blij hij is en dat hij altijd goed geholpen wordt door onze mensen”, stelt Bas.

1.000 nieuwe trucks op de planning

Bas vertelt: “De laatste drie jaar zijn de afleveringen van nieuwe trucks met 40 procent gestegen, waarvan bijna 20 procent inmiddels volledig elektrisch is. Vanuit het vernieuwde BAS Truck Center staan er dit jaar 1.000 nieuwe trucks op de planning om af te leveren. Dit hadden we in het oude pand niet kunnen realiseren. Hier hebben we namelijk meer capaciteit en is de locatie slim en efficiënt ingericht qua routing om alle voertuigen optimaal op te leveren.”

Na ruim een jaar verbouwen is het pand volledig operationeel. BAS Truck Center Experience bestaat uit 680 m2 kantoorruimte, 4.000 m2 werkplaatsruimte en onder meer 1.000 zonnepanelen.

Caspar: “Een verbouwing is altijd intensief, maar zowel wij als alle medewerkers zijn enthousiast over het resultaat. Dit is een belangrijke stap vooruit en we gaan met vertrouwen de toekomst tegemoet.”

1 september: feestelijke open dag

Dat de familie van Heertum trots is op deze nieuwe vestiging is duidelijk. Het is op zondag 1 september groots gevierd met klanten, leveranciers, medewerkers, partners en geïnteresseerden. Met entertainment voor jong en oud, rondleidingen en lekker eten en drinken, is er volop geproost het nieuwe BAS Truck Center Experience.

Rabobank kampt opnieuw met storing in app

UTRECHT – De storing in de app van de Rabobank is opgelost, meldt een woordvoerder van de bank.

Klanten ervaarden donderdagochtend problemen bij het gebruik van de app. Zo kregen zij een melding te zien dat er sprake was van een technisch probleem, waardoor overboekingen vanaf spaarrekeningen niet mogelijk waren.

Ook konden sommige klanten hun spaarrekeningen niet bekijken. De storing was ontstaan in de eigen systemen van de bank, meldde de zegsman eerder. Storingswebsite allestoringen.nl had sinds ongeveer 04.00 uur honderden meldingen ontvangen. Dat aantal is inmiddels flink teruggelopen.

Woensdag had de app ook al last van een storing. Die van donderdag was daaraan gerelateerd, zegt de woordvoerder. “We zijn nu op de achtergrond herstelwerkzaamheden aan het uitvoeren en verwachten geen problemen meer.”

Advocaat Faissal T. ageert tegen ‘onmenselijk detentieregime’

VUGHT – De advocaten van Faissal T., de zoon van vermeende topcrimineel Ridouan Taghi, procederen tegen de “onmenselijke” en “buitenproportionele” manier waarop de 23-jarige momenteel in de cel zit. T. zit in totale afzondering op afdeling E1 in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught. Zijn vader zat jarenlang op deze afdeling, maar hij is eind juli naar een minder zwaar regime verplaatst.

“De juridische procedures zijn inmiddels opgestart en de plaatsing in de EBI zal, zo nodig, tot en met het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) worden aangevochten”, laat T.’s advocaat Kamil Karakaya weten. Er is onder meer meerdere keren beklag ingediend tegen plaatsing in isolatie en de toezichtmaatregelen, ook is er beroep aangetekend tegen plaatsing in de EBI, aldus de advocaat.

T. wordt verdacht van deelname aan een criminele organisatie die zich bezighoudt met internationale drugshandel, witwassen en het voorbereiden van geweldsmisdrijven. De 23-jarige T. zou vanuit zijn woonplaats Dubai de criminele organisatie van zijn vader hebben voortgezet. Hij is daar vorig jaar augustus gearresteerd en zat sindsdien in de cel. De Verenigde Arabische Emiraten leverden hem eind juli uit aan Nederland. Direct na zijn aankomst is hij naar de EBI in Vught gebracht.

Zorgen

“Cliënt kan tot op heden geen contact hebben met andere mensen. Enkel met zijn advocaten”, aldus Karakaya. “Hij zit inmiddels al zes weken in totale afzondering.”

De advocaat benadrukt dat T. een jongvolwassene is, met een blanco strafblad. “Hij is op dit moment in het zwaarst denkbare regime in Nederland geplaatst. Zwaarder zelfs dan andere personen die voor veel zwaardere feiten in de EBI verblijven.” Volgens hem zijn er ernstige zorgen over de fysieke en mentale gezondheid van T. “Cliënt hoort überhaupt niet in de EBI, laat staan in het zwaarst denkbare regime.”

Taghi verplaatst naar afdeling met Marengo-medeverdachte Saïd R.

VUGHT – Ridouan Taghi is verplaatst binnen de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught en zit nu op een afdeling met mede-Marengo-hoofdverdachte Saïd R. en Willem Holleeder. Op deze afdeling is contact mogelijk en dat is er ook geweest, laat Taghi’s detentieadvocaat Thomas van der Horst weten. Hij zegt ook verbaasd te zijn door de overplaatsing.

Taghi zat sinds zijn uitlevering vanuit Dubai eind 2019, in nagenoeg volledige afzondering. Een groot deel van die tijd verbleef hij op de speciaal voor hem gebouwde afdeling E1. Eind juli is hij op de meer open afdeling A geplaatst. Daar zit hij nu met de eveneens tot levenslang veroordeelden Holleeder en R. Die laatste is net als hij een van de hoofdverdachten in het omvangrijke liquidatieproces Marengo.

Dat Taghi samen met R. op de afdeling zit, is zeer opmerkelijk. De twee zijn hoofdverdachten in dezelfde strafzaak en zijn door de rechtbank veroordeeld voor betrokkenheid bij meerdere moorden. Het hoger beroep is nog in de voorbereidende fase.

Faissal

Een van de redenen dat de 46-jarige Taghi de afgelopen jaren nagenoeg in isolatie moest doorbrengen, was omdat er werd gevreesd dat hij zijn criminele activiteiten vanuit de gevangenis zou voortzetten. Zijn eerdere advocaat, en tevens neef, Youssef T. is tot 5,5 jaar cel veroordeeld voor het doorspelen van berichten. Een andere advocaat, Inez Weski, wordt hiervan verdacht. Haar zaak moet nog voor de rechter komen.

Taghi’s recent door Dubai uitgeleverde zoon Faissal T. zit nu op de eenpersoonsafdeling waar Taghi jarenlang zat. De advocaten van Faissal T. zijn daar zeer ontstemd over en noemen het “onmenselijk en buitenproportioneel”.

Faissal wordt verdacht van deelname aan een criminele organisatie die zich bezighoudt met internationale drugshandel, witwassen en het voorbereiden van geweldsmisdrijven. De 23-jarige T. is vorig jaar augustus in zijn woonplaats Dubai gearresteerd en zat sindsdien in de cel. De Verenigde Arabische Emiraten leverden hem eind juli uit aan Nederland.

KLM vraagt parttimevliegers meer uren te vliegen vanwege pilotentekort

AMSTELVEEN – KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

Bij KLM werken meer dan 3000 vliegers, zegt een woordvoerster na berichtgeving door De Telegraaf. Dit zijn er meer dan ooit tevoren, maar het gaat lang niet allemaal om fulltimekrachten. Zo zijn er ook mensen die bijvoorbeeld plannerwerk op kantoor combineren met vlieguren in de lucht. De afgelopen jaren is het aantal deeltijdverzoeken sterk gestegen. Omgerekend raakte de maatschappij hierdoor in een jaar tijd zo’n vijftig fulltimers kwijt.

Wat meespeelt is dat KLM tijdens de coronaperiode nagenoeg geen vliegers heeft aangenomen en omgeschoold. Sinds het einde van de lockdowns is de vraag naar vliegen echter weer flink aangetrokken. Omdat de maatschappij tegenwoordig niet meer over Rusland vliegt zijn er ook meer vliegers nodig. Sommige vluchten duren daardoor wel 30 procent langer. Verder is er de laatste tijd meer ziekteverzuim bij KLM.

Hoofd vliegdienst Eimerd Bult benadrukt in een intern bericht voor het personeel dat het probleem groot is. Als de maatschappij niets doet, blijven in 2027 waarschijnlijk een flink aantal vliegtuigen aan de grond omdat er onvoldoende piloten zijn om ze te besturen.

Ook nu al raakt het pilotentekort de hoeveelheid vluchten die KLM kan uitvoeren. Het is een van de redenen dat de maatschappij nog niet zoveel vluchten naar verre bestemmingen uitvoert als voor de coronapandemie. Dit leidt evenwel niet tot annuleringen, want er is al rekening mee gehouden in het vliegschema.

“We hebben de afgelopen maanden al volop ingezet op het werven en opleiden van extra vliegers en instructeurs. Die acties werpen vruchten af: dit jaar verwachten we driehonderd vliegers aan te nemen, de jaren daarna nog ruim driehonderd. We doen duizend omscholingen per jaar en dat zal de komende drie jaar zo blijven”, stelt Bult. “Toch hebben we nog steeds nieuwe aanwas nodig.”

KLM bekijkt ook hoe het zijn vliegdiensten en trainingsorganisaties efficiënter kan organiseren. Daarnaast spreekt de maatschappij met pilotenvakbond VNV over andere maatregelen die zouden kunnen helpen bij het inperken van de tekorten. “Ik wil er geen doekjes om winden: we moeten pittige discussies aan en moeilijke keuzes maken”, aldus Bult.

VolkerWessels krijgt opdracht om tunnel voor Zuidasdok te bouwen

VIANEN – VolkerWessels ontwerpt en bouwt de tunnel waar de snelweg A10 bij Amsterdam doorheen moet. Het project Zuidasdok heeft die opdracht aan verschillende dochterondernemingen van het bouwconcern gegund. De bouw begint naar verwachting in 2027 en de tunnel moet zeven jaar later af zijn.

Zuidasdok is een samenwerkingsproject van de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en ProRail dat de hoofdstad en de noordelijke Randstad beter bereikbaar moet maken. De A10 wordt verbreed en gaat deels door een tunnel van 1 kilometer.

Volgens VolkerWessels gaat het om een uniek en complex project. Door de vele kantoorgebouwen en woningen en de aanwezigheid van trein- en metrostation Amsterdam Zuid is de ruimte voor bouwwerkzaamheden beperkt.

De kosten voor het Zuidasdok-project zijn al meerdere keren hoger uitgevallen dan gepland. Door vertragingen en prijsstijgingen voor materialen is de rekening de afgelopen jaren met honderden miljoenen euro’s gestegen.

84-jarige man veroordeeld voor oplichting zes personen Krimpenerwaard

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 84-jarige man veroordeeld voor oplichting van zes personen voor een totaalbedrag van ruim 500.000 euro. Dat gebeurde in een periode van 2016 tot en met 2021 vanuit de gemeente Krimpenerwaard.

De man zei tegen drie slachtoffers dat hij geld nodig had voor het ontwikkelen van een uitvinding. Tegen de andere drie slachtoffers deed hij zich voor als tussenpersoon van buitenlandse banken. Hij krijgt een celstraf opgelegd van 18 maanden, waarvan 12 maanden voorwaardelijk.

De verdachte vertelde aan drie slachtoffers dat hij bezig was met het ontwikkelen van een uitvinding waarmee heel veel geld kon worden verdiend. Voor de ontwikkeling van die uitvinding had hij eerst geld nodig. De verdachte kon naar eigen zeggen tien miljoen Amerikaanse dollar lenen maar daarvoor moest hij eerst een kredietverzekering afsluiten.

Hij vroeg de slachtoffers om daarvoor aan hem geld beschikbaar te stellen. Het geleende bedrag zouden zij op korte termijn dubbel terugkrijgen. Maar nadat het geld aan hem was overgemaakt, wendde de verdachte het geld voor andere doeleinden aan. Veelal werd het geld doorgeboekt naar buitenlandse bankrekeningnummers.

Tot op heden is onduidelijk gebleven van wie die bankrekeningnummers waren. Twee van deze drie slachtoffers heeft de verdachte daarna bewogen nog meer geld aan hem te lenen met smoesjes als dat het geld niet op het goede bankrekeningnummer was geboekt.

Bij de drie andere slachtoffers deed de verdachte zich voor als een tussenpersoon van buitenlandse banken nadat een ander aan de slachtoffers een aanbod tot een lening had gedaan. Nadat de slachtoffers hadden aangegeven dat zij een lening wilden bij deze banken, die later na onderzoek niet bleken te bestaan, heeft de verdachte deze slachtoffers in strijd met de waarheid voorgehouden dat zij nog kosten moesten betalen om bij hun geleende geldbedrag te kunnen komen. De slachtoffers hebben deze bedragen betaald, maar hebben nooit over hun geleende bedrag kunnen beschikken.

Tijdens de doorzoeking in de woning van de verdachte zijn in zijn laptop talloze documenten gevonden die vervalst zijn. Daarnaast zijn er spullen aangetroffen, zoals stempels en logo’s waarmee de verdachte kennelijk zelf documenten heeft vervalst.

De rechtbank oordeelt dat de verdachte schuldig is aan zes gevallen van oplichting. De rechtbank vindt dit zeer kwalijk. Niet alleen heeft hij misbruik gemaakt van het vertrouwen van de slachtoffers, ook zijn zij financieel gedupeerd. Daardoor is hun vertrouwen in de medemens aangetast en hebben zij veel zorgen en stress gehad vanwege de vraag of zij hun geld nog terug zouden zien.

Ook heeft de verdachte met zijn gedragingen zijn eigen gezin financiële en emotionele schade aangericht. Zo heeft zijn dochter verklaard dat zij door haar vader is geconfronteerd met schuldeisers van haar vader die door middel van intimidatie hebben geprobeerd hun geld terug te krijgen.

Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank rekening met de persoon van de verdachte en zijn hoge leeftijd. Hij is op dit moment 84 jaar oud en wordt dagelijks verzorgd. Een enkele keer krijgt hij bezoek. De verdachte heeft verder verklaard dat zijn gezondheid te wensen overlaat. Verder staat de verdachte onder bewindvoering en is het voor hem daarom nu niet meer mogelijk zich bezig te houden met geldzaken.

Naast de deels voorwaardelijke celstraf, beslist de rechtbank dat de verdachte de slachtoffers ook schadevergoedingen moet betalen. De bedragen variëren van 1.630 euro tot 162.080 euro.

Cel- en taakstraf voor ontvoeren van 6-jarige jongen in Someren

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 38-jarige man veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur en een gevangenisstraf van 180 dagen, waarvan 177 dagen voorwaardelijk. Hij nam in Someren een 6-jarige jongen mee van straat en reed een tijdje met hem rond in zijn bus.

De jongen was in mei 2022 op zijn fiets onderweg naar huis en werd vlakbij zijn woning door de verdachte aangesproken. De verdachte laadde de fiets van de jongen in zijn busje en liet hem instappen. Vervolgens reed de verdachte korte tijd rond, waarna hij de jongen weer liet gaan.

Volgens de verdachte was er sprake van een miscommunicatie. Hij dacht dat de jongen de weg kwijt was en wilde hem helpen. De rechtbank beschouwt die verklaring als ongeloofwaardig. De jongen verklaart namelijk dat hij is ‘meegenomen’ en dat hij ‘in de bus moest’. Daarbij komt dat de rijroute van de man niet past bij zijn verklaring.

De jongen wist namelijk de weg naar huis en was daar al bijna. Het is daarom onlogisch dat de verdachte juist de andere kant de straat uit reed en naar Maarheeze ging. Daar keerde hij om en reed weer terug naar Someren. Verder liet de verdachte na om de politie of omwonenden in te lichten dat hij een kind had gezien waarvan hij meende dat het verdwaald was.

De rechtbank kwalificeert het handelen van de verdachte gelet op die omstandigheden als ontvoering en het onttrekken van een minderjarige aan het wettig gezag.

Ondanks de impact die het voorval op de jongen had, zijn er vooralsnog geen negatieve gevolgen hiervan bij de jongen vastgesteld. Het is echter maar de vraag hoe dit in de toekomst zal zijn. De rechtbank gaat bij het bepalen van de straf uit van de huidige positieve situatie van de jongen. Ook weegt mee dat de jongen slechts kort in de bus zat en dat er in die bus verder niets is gebeurd.

Het voorval was ook ingrijpend voor zijn ouders en andere gezinsleden. Doordat de verdachte niet bij de behandeling van deze strafzaak aanwezig was, zijn hun vele vragen onbeantwoord gebleven. Bovendien kunnen dit soort zaken zorgen voor gevoelens van angst, onveiligheid, wantrouwen en overbescherming. Ouders durven hun kind niet zomaar alleen over straat te laten gaan.

Al met al vindt de rechtbank een celstraf en een taakstraf op zijn plaats. Die celstraf is nagenoeg volledig voorwaardelijk om de verdachte ervan te weerhouden dat hij opnieuw in de fout gaat. De drie dagen onvoorwaardelijke gevangenisstraf zat hij inmiddels uit in voorarrest, zodat hij niet terug de cel in hoeft. Daarnaast moet de verdachte een taakstraf van 120 uur uitvoeren.

LAATSTE NIEUWS

Rijkswaterstaat begint met uitgraven Julianakanaal in Limburg

BERG AAN DE MAAS - Rijkswaterstaat is begonnen met het uitgraven van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Het scheepvaartverkeer via...