Clicky

zaterdag 28 september 2024 - 15:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 12

Peter Gillis moet dwangsom betalen vanwege illegale bewoning op vakantiepark Prinsenmeer

ASTEN – Ondernemer Peter Gillis moet een dwangsom van 50.000 euro betalen aan de gemeente Asten, omdat er nog altijd illegaal mensen wonen op het vakantiepark Prinsenmeer in Ommel. Bij een controle vorige week maandag trof de gemeente de illegale bewoning aan.

Om hoeveel mensen het toen ging, wil een woordvoerster van de Noord-Brabantse gemeente niet zeggen. Volgens haar waren het “enkele bewoners”. “Over het exacte aantal kunnen we geen uitspraken doen. Ook is dit niet van belang bij het constateren van de overtreding.”

In maart legde Asten op dat er na 15 september niemand meer mag wonen op Prinsenmeer, op straffe van de dwangsom.

Woensdag dient in de rechtbank een kort geding van Gillis tegen negen bewoners die nog op het vakantiepark zitten. Gillis wil dat zij vertrekken, de bewoners zeggen dat ze geen ander onderdak hebben.

Farizon’s Homtruck doet intrede op Europese markt bij Duitse Duvenbeck Group

HANNOVER – Tijdens de IAA TRANSPORTATION 2024, ondertekende Farizon New Energy Commercial Vehicle Group (Farizon) een samenwerkingsmemorandum met de Duvenbeck Group in Hannover, gericht op een samenwerking in de logistieke sector in Europa.

Mike Fan, CEO van Farizon, en Hakan Bicil, CEO van Duvenbeck Group, ondertekenden het contract namens hun respectievelijke partijen. Vice President van Farizon Shangguan Yunfei, General Manager van International Marketing Company Cook Xue, Duvenbeck Group CPO Wolfgang Kortus, Head of Corporate Development Moritz Kiepen en andere leiders woonden de ondertekeningsceremonie bij.

Als strategische partner zal Farizon prioriteit geven aan logistieke diensten die Duvenbeck in Europa levert. Daarnaast is Duvenbeck van plan om een ​​grote bestelling te plaatsen bij Homtruck, met de eerste levering van 50 eenheden voor het komende jaar, wat de expansie van Farizon op de Europese markt versnelt en tegelijkertijd bijdraagt ​​aan de groene en koolstofvrije transformatie van het Europese logistieke en transportsysteem.

Homtruck is de technische ruggengraat van Farizon New Energy Commercial Vehicle, opgericht in China en ontworpen om een ​​wereldwijde markt te bedienen. De kern van het concurrentievermogen ligt in veiligheid, intelligentie en hoge efficiëntie.

Deze samenwerking markeert niet alleen Farizon’s eerste grote bestelling voor elektrische zware vrachtwagens op de overzeese markt, maar betekent ook de toetreding van de Homtruck tot de Europese markt.

Het is opmerkelijk dat in het vierde kwartaal van dit jaar de eerste exclusief ontwikkelde grote elektrische bestelwagen ter wereld, de Farizon SV, officieel in Europa wordt gelanceerd. Dit uitgebreide productportfolio verbetert niet alleen de wereldwijde concurrentiekracht en invloed van Farizon, maar zet ook een nieuwe maatstaf voor hoogwaardige internationale expansie onder Chinese autofabrikanten.

Farizon New Energy Commercial Vehicle Group is de eerste commerciële voertuiggroep in China die zich richt op het nieuwe energieveld. Het heeft het grootste nieuwe energie commerciële voertuig onderzoeksinstituut in China opgericht en is ook het eerste nieuwe energie commerciële voertuigmerk ter wereld dat de mijlpaal van 300.000 voertuigen heeft bereikt.

Momenteel heeft Farizon een nieuwe energieproductmatrix opgezet die zware vrachtwagens, lichte vrachtwagens, microtrucks, LCV’s en bussen omvat. Veel van zijn producten zijn geëxporteerd naar de regio Azië-Pacific, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en andere landen.

Duvenbeck is een vooraanstaande leverancier van oplossingen voor binnenlands transport en logistiek in Europa. Het bedrijf is opgericht in 1932 en kan bogen op uitgebreide ervaring in de sector en een breed scala aan marktbronnen. Het biedt een uitgebreid scala aan intelligente logistieke diensten, waaronder binnenlands transport, contractlogistiek en optimalisatie van de toeleveringsketen, terwijl het ook ondersteuning biedt aan klanten in de automobiel-, industriële en agrarische sector met een eigen wagenpark.

De samenwerking zal de elektrische zware vrachtwagens van Farizon robuuste ondersteuning bieden bij hun internationale expansie. Door de integratie van bronnen wil Farizon de toepassing van nieuwe energiecommerciële voertuigen in overzeese logistieke scenario’s verder bevorderen en zo een groen bedrijfsmodel creëren.

Boorplatformen in Golf van Mexico ontruimd vanwege orkaan Helene

HOUSTON – Oliebedrijven waaronder Shell, BP en Chevron ontruimen boorplatformen in de Golf van Mexico om een naderende orkaan. Die tropische orkaan, genaamd Helene, kan donderdag het gebied raken met zeer hoge windsnelheden.

Naast het evacueren van personeel van boorplatformen stoppen bedrijven ook de productie van bepaalde installaties, zoals die bij de platformen Na Ika en Thunder Horse van BP en het Shell-booreiland Stones. Andere oliebedrijven die voorzorgsmaatregelen nemen in de Golf van Mexico zijn bijvoorbeeld Equinor en Occidental Petroleum.

Helene dreigt de tweede zware orkaan te worden die de Golf van Mexico treft in twee weken tijd. Voorspellers verwachten windsnelheden van wel 185 kilometer per uur.

Mede door de verwachting van een flinke verstoring van de olieproductie in de Golf van Mexico gingen de olieprijzen dinsdag omhoog. Ook de toenemende spanningen in het Midden-Oosten door de escalatie van het conflict tussen Israël en Hezbollah zorgen voor hogere olieprijzen.

Vrachtwagens mogen niet meer over Duitse Freihafenelbbrug in Hamburg

Foto: Adobe Stock

HAMBURG – De Freihafenelbbrug in Hamburg is vanaf donderdag gesloten voor voertuigen met een gewicht van meer dan 7,5 ton. Volgens eigen informatie heeft de havenautoriteit van Hamburg (HPA) de gewichtslimiet ingesteld om de belasting van de Freihafenelbbrug door het wegverkeer te verminderen.

Dit is nodig vanwege de staat van de brug, gebouwd in 1926, en een statische beoordeling die noodzakelijk werd door het uitstel van de herstelwerkzaamheden en de gedeeltelijke nieuwbouw.

Volgens de HPA moeten voertuigen met een gewicht van meer dan 7,5 ton de Nieuwe Elbebrug gebruiken via de respectievelijke toegangs- en uitvalswegen Veddeler Marktplatz en Zweibrückenstrasse.

De brug was eind januari 2022 voor het laatst in het nieuws: op dat moment ramde een dronken kapitein het bouwwerk met zijn baggerschip. De brug met zijn opvallende stalen vakwerkbogen moest vier maanden lang afgesloten worden voor het verkeer vanwege reparaties.

Qbuzz gaat in Groningen zelfrijdende bus testen

GRONINGEN – De eerste 12-meter lange streekbus uit Groningen die zelf rijdt, is deze week te zien op InnoTrans, een Europese vakbeurs voor transportinnovatie in Berlijn. Het is de eerste keer dat de bus in het openbaar te zien is. Wereldwijd is Groningen de eerste provincie die gaat testen met een bestaande Qbuzz bus waar de autonome techniek van het Nederlandse bedrijf robotTUNER ingebouwd is.

Deze streekbus van Qbuzz is de eerste bestaande reguliere streekbus met techniek, waardoor de bus zelfstandig kan rijden. Het gaat om techniek die in elke bestaande bus geplaatst kan worden. Deze techniek is ‘open source’. Dat houdt in dat de techniek voor alle OV-partijen beschikbaar komt. Zelfrijdende bussen komen in enkele andere landen vaker voor. Dat zijn altijd nieuwgebouwde bussen.

Vervolg

Dit najaar wordt de zelfrijdende bus uitgebreid getest. Vanaf oktober rijdt de bus rond op het busdepot van Qbuzz in Groningen. Later dit jaar is het de bedoeling dat de bus gaat rijden op de busbaan op de Peizerweg in Groningen. Op vrijdag 8 november is de zelfrijdende bus te zien voor een breed publiek tijdens een demonstratiemoment op het busdepot van Qbuzz.

Oplossingen en kansen

Zelfrijdend vervoer biedt in de toekomst oplossingen om op plekken te rijden waar dat anders financieel en operationeel niet (meer) haalbaar is. Met zelfrijdend vervoer kunnen de beschikbare chauffeurs efficiënter ingezet worden. Op eenvoudige trajecten kunnen bussen autonoom rijden. Zo draagt deze vorm van vervoer bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de hele provincie. Het biedt mogelijkheden voor de tekorten aan buschauffeurs en de toenemende exploitatiekosten in het openbaar vervoer. Automatisch openbaar vervoer is geen vervanging van chauffeurs, maar een aanvulling en het biedt kansen voor nieuwe diensten.

Landelijke samenwerking

Het project is onderdeel van de landelijke samenwerking op het gebied van Automatisch Openbaar Vervoer (AOV). De provincie Groningen werkt voor dit specifieke project samen met robotTUNER, Qbuzz en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Israël beschiet weer tientallen doelen van Hezbollah in Libanon

BEIROET – De grootschalige luchtaanvallen in Libanon hebben afgelopen nacht een vervolg gekregen.

De Israëlische krijgsmacht claimt tientallen doelen van Hezbollah in Zuid-Libanon te hebben aangevallen. Die Libanese militante beweging heeft ook raketten afgevuurd op Israël.

Maandag heeft Israël naar eigen zeggen 1600 doelen getroffen in heel Libanon. Daarbij zijn volgens de Libanese autoriteiten bijna vijfhonderd mensen gedood en raakten 1645 mensen gewond. Israël stelde “een groot aantal” Hezbollahstrijders te hebben uitgeschakeld.

Hezbollah meldde dinsdagochtend meerdere militaire doelen in Israël te hebben aangevallen, waaronder een explosievenfabriek en een vliegveld.

Israël zegt volgens nieuwssite Times of Israel dat er 65 projectielen zijn afgeschoten vanuit Libanon en dat meerdere daarvan uit de lucht zijn geschoten. Er zou schade zijn aan enkele gebouwen en een vrouw is lichtgewond naar het ziekenhuis gebracht.

Belgische jongen opgepakt op haventerrein Ritthem nadat hij over hek transportbedrijf klom

RITTHEM – Een Belgische jongen is maandagnacht aangehouden voor verdenking op drugsuithalen. Hij was over een hek geklommen en liep tussen de containers. Een medewerker van de douane had live zicht op de vermoedelijke uithaler, waarna hij in de boeien werd geslagen. De politie onderzoekt de zaak.

Nadat zondagochtend twee vermoedelijke uithalers zijn aangehouden in het havengebied van Vlissingen-Oost, bevond zich maandagnacht 23 september 2024, rond 04:00 uur, wéér iemand op verboden terrein. Een jongeman klom over het hek van een transportbedrijf aan de Europaweg Noord, zo meldde een medewerker van de douane die live zicht had op de vermoedelijke uithaler.

De politie en douane snelden zich naar het haventerrein om de verdachte op heterdaad te betrappen. Inmiddels liep de verdachte tussen de containers, waarna de collega’s van de douane hem in de boeien sloegen.

Een 18-jarige Belgische jongen werd aangehouden voor de verdenking op uithalen en het zich onbevoegd bevinden op een terrein. Hij werd verhoord op het bureau en zit in beperkingen.

De politie onderzoekt of er verdovende middelen zijn verstopt in een van de containers op het haventerrein, maar heeft tot op heden nog niets gevonden.

Scholz wil Zelensky nog altijd geen langeafstandswapens geven

NEW YORK – Er gaan geen Duitse langeafstandswapens naar Oekraïne. Nu niet en nooit niet, liet bondskanselier Olaf Scholz voorafgaand aan een ontmoeting met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in New York weten. De twee troffen elkaar in de marge van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Zelensky vraagt al lange tijd aan westerse landen om langeafstandswapens om Russisch grondgebied mee aan te vallen. Scholz zei al vaak nee en herhaalde dat antwoord maandag tegenover verslaggevers in New York. Het is een besluit van de Duitse regering, benadrukte Scholz. “We doen het niet en hebben daar goede redenen voor.” Ook in de toekomst krijgt Oekraïne van Duitsland geen toestemming, zelfs als bondgenoten die wel geven.

Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zijn er nog niet over uit of Oekraïne raketten mag gebruiken om doelen diep in Rusland te raken. Rusland reageerde eerder dreigend. Staan NAVO-landen het inzetten van de wapens toe, dan zijn de landen van het militaire bondgenootschap in directe oorlog met Rusland, waarschuwde president Vladimir Poetin.

UPS levert nu ook op zaterdag tegen reguliere weektarieven

Foto: Adobe Stock

EINDHOVEN – UPS bezorgt nu ook pakketten aan particuliere klanten op zaterdag tegen het reguliere weektarief. Voorheen werden nog de weekendtarieven berekend. UPS zegt de enige vervoerder te zijn die standaardlevering op zaterdag aanbiedt zonder extra kosten in rekening te brengen.

Door deze service kunnen bedrijven meer flexibiliteit in leveringsmogelijkheden aanbieden. Meer dan 130 miljoen huishoudens in de acht grootste Europese markten, waaronder Nederland kunnen gebruikmaken van deze nieuwe bezorgoptie.

Bijna twee op de drie consumenten wereldwijd wil hun pakketje binnen 24 uur na aankoop ontvangen. Dat voert de druk op bij bedrijven, maar zij zijn zelf afhankelijk van hun logistieke partners om aan die verwachtingen te kunnen voldoen. Vooral in het weekend is het gecompliceerder om pakketjes snel bij de eindontvanger te leveren.

Door standaardlevering op zaterdag aan te bieden zonder daarvoor een meerprijs te vragen, hebben bedrijven nu meer mogelijkheden om leveringen uit te sturen en te plannen, bijvoorbeeld via UPS My Choice. Dat biedt een groot concurrentievoordeel tegenover bedrijven die enkel leveren op weekdagen. Met name voor kleinere bedrijven biedt dit een logistieke uitkomst om klanten ook in het weekend te bereiken op een voordelige en betrouwbare manier.

“Via onze standaardlevering op zaterdag geven we flexibiliteit aan bedrijven, waardoor ze op hun beurt zelf een betere bezorgervaring kunnen bieden aan hun klanten en kunnen blijven groeien”, vertelt Daniel Carrera, EMEAI President bij UPS.

“Door deze nieuwe dienst kunnen bedrijven extra verzendopties aanbieden aan hun klanten. Dat past perfect binnen onze strategie om onze klanten concurrentievoordelen te bieden via logistieke oplossingen.”

UPS biedt klanten naast thuisbezorging ook de mogelijkheid om hun pakket aan te leveren of af te halen bij bijna 40.000 UPS Access Points. Dit zijn lokale bedrijven zoals buurtwinkels met verlengde avond- en weekenduren. Dit geeft consumenten meer flexibiliteit, omdat ze hun pakketje kunnen ophalen wanneer het voor hen uitkomt.

De afgelopen periode zijn er diverse andere diensten toegevoegd aan het aanbod van UPS waardoor klanten meer comfort en controle hebben zoals Time Window Delivery, Delivery Photo en Follow My Delivery.

Brand in Nijmegen woedt nog altijd, zwarte rookpluim goed te zien [+foto’s]

brand vuur

NIJMEGEN – De grote brand die dinsdagochtend vroeg uitbrak in een gebouw op een bedrijventerrein in Nijmegen woedt nog altijd. Het dak van het bedrijfsverzamelgebouw is volledig ingestort en ook de wanden zijn ingestort, meldt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.

De eerste melding van de brand kwam dinsdagochtend rond 04.35 uur binnen. Aanvankelijk leek het te gaan om een loods met boten. Naar nu blijkt, is het een gebouw met meerdere bedrijven erin. Het pand bevat ook een showroom met daarin meerdere boten.

De zwarte rook die door de brand vrijkomt, is in de wijde omgeving te ruiken en te zien. Volgens de veiligheidsregio zijn er geen verhoogde concentraties aan gevaarlijke stoffen gemeten. Wel krijgen mensen in de buurt het advies om ramen en deuren dicht te houden.

De brandweer verwacht nog urenlang bezig te zijn met nablussen. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

JUNA breidt activiteiten uit met dertig nieuwe elektrische Scania’s

BERLIJN – JUNA, een joint venture tussen Scania en sennder, zet elektrificering van het wagenpark voort. Na de oprichting in 2023 ziet JUNA een toegenomen vraag naar haar diensten en breidt haar activiteiten uit met de toevoeging van dertig nieuwe zware elektrische vrachtwagens van Scania.

De vrachtwagens zullen naar verwachting in de eerste helft van 2025 aan de vloot worden toegevoegd.

Deze recordorder komt na de lancering van JUNA op de Duitse markt, waar het zich vestigde als de partij om in de gaten te houden binnen duurzame logistiek. Sinds de lancering is JUNA gegroeid van het inzetten van vroege pilotvoertuigen tot het vinden van een product-marktfit en onlangs het exploiteren van vrachtwagens voor enkele van de meest bekende en geliefde merken in Europa.

Met deze nieuwe vrachtwagens zal JUNA meer dan 50 ultramoderne elektrische voertuigen beheren in vier grote Europese markten, wat een van de grootste vloten van zware elektrische vrachtwagens in Europa is.

Geavanceerde elektrische oplossingen voor regionaal transport

De nieuwe vloot bestaat uit de nieuwste zware elektrische trucks van Scania, die speciaal zijn ontworpen om te voldoen aan de eisen van regionaal transport in Europa. Deze trucks kunnen tot 46 ton trekken en hebben een indrukwekkend bereik van maximaal 500 kilometer op één lading. D

e vloot richt zich op de basis van Europees wegtransport en zorgt voor betrouwbare, efficiënte en duurzame transportoplossingen voor enkele van Europa’s grootste verladers.

“De uitbreiding van onze vloot met deze geavanceerde elektrische trucks is een belangrijke stap in onze reis om wegtransport te revolutioneren”, aldus Matteo Oberto, CEO van JUNA.

“Ons pay-per-use-model heeft bewezen aan te sluiten bij de vraag van vervoerders, wat aantoont dat elektrische trucks kunnen voldoen aan de prestatie- en betrouwbaarheidsnormen die worden verwacht door veeleisende klanten in de vrachtindustrie. Nu zijn we klaar om op te schalen en onze innovatieve oplossing naar meer markten in Europa te brengen.”

Christian Levin, President en CEO van Scania, voegde toe: “Onze samenwerking met sennder via JUNA illustreert onze gedeelde visie voor een duurzame toekomst in transport. De inzet van deze nieuwe vrachtwagens is een bewijs van onze gezamenlijke inspanningen om de overgang naar een duurzaam transportsysteem te bevorderen.”

JUNA is opgericht in 2023 en is een joint venture tussen Scania CV AB, een wereldleider in transportoplossingen, en sennder Technologies GmbH, Europa’s toonaangevende digitale expediteur voor wegtransport.

JUNA is opgericht om de acceptatie van elektrische vrachtwagens in de wegtransportsector te versnellen door de traditionele barrières voor kleine tot middelgrote vervoerders om duurzaam transport te betreden, zoals hoge initiële kosten en restwaarderisico’s, weg te nemen.

Door gebruik te maken van een uniek pay-per-use-model biedt JUNA vervoerders toegang tot premium elektrische vrachtwagens met gegarandeerde laadvolumes via het digitale platform van sennder, wat zowel operationele efficiëntie als ecologische duurzaamheid garandeert.

Met ambitieuze plannen om tegen 2030 5.000 elektrische vrachtwagens in te zetten, staat JUNA op het punt de Europese logistieke sector te revolutioneren, in lijn met de Green Deal-doelen van de Europese Unie en een nieuwe norm te stellen voor duurzaam transport op het hele continent.

Verzuim door stressklachten met 30 procent omhoog in 5 jaar

SON – Het ziekteverzuim door stressgerelateerde klachten is in de afgelopen vijf jaar met 30 procent toegenomen. Dat melden arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare. Het gaat dan bijvoorbeeld om verzuim door overspanning of een burn-out. De arbodiensten spreken van een zorgwekkende stijging en een risico voor de arbeidsmarkt en maatschappij.

In de periode van juli 2023 tot en met juni van dit jaar werd een toename van het verzuim door stressklachten met 8 procent gemeten. Het totale verzuimpercentage ging licht omhoog tot 4,7 procent. Het hoogste verzuim was in de sectoren zorg, industrie en vervoer en opslag. Volgens het onderzoek wordt een op de vier verzuimdagen veroorzaakt door stressklachten. De verzuimduur door stress is gemiddeld 245 dagen en kan oplopen tot meer dan 300 dagen, oftewel tien maanden.

“We zien uitval door deze klachten jaar op jaar toenemen”, aldus Jurriaan Penders, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare.

“Op jaarbasis is die toename al fors. Als we de trend over de afgelopen vijf jaar bekijken, dan is het helemaal zorgwekkend. Een dergelijke toename kan uiteindelijk een risico vormen voor de continuïteit in werkend Nederland, de arbeidsmarkt en de maatschappij in het algemeen.”

Volgens Penders begint het vaak met piekeren, lusteloosheid en gespannenheid. “Achteraf worden deze klachten wel herkend door de medewerker, leidinggevende of collega’s. Maar als de signalen wel op tijd worden herkend, worden ze niet altijd bespreekbaar gemaakt. Dat is jammer, want juist in die vroege fase kun je met kleine aanpassingen er dikwijls voor zorgen dat klachten niet erger worden en misschien zelfs voorkomen dat iemand uitvalt”, zegt Penders.

Nederlanders kopen veel meer in Chinese webwinkels

EDE – De opmars van Chinese webwinkels in Nederland gaat steeds sneller, signaleert Thuiswinkel.org. Gelokt door lage prijzen op sites van bijvoorbeeld Shein en Temu kochten Nederlanders in de eerste zes maanden 6 miljoen keer iets bij een Chinese webshop. Dat is een stijging van 68 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nederlandse consumenten kochten vooral meer kleding, tuin- en hobbyspullen en spullen voor het interieur bij Chinese webwinkels.

“We zien al langer een stijging in onlineaankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook”, stelt Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org. In het eerste halfjaar van 2023 steeg het aantal aankopen bij een Chinese webshop nog met 16 procent.

Temu en Shein groeiden de afgelopen paar jaar razendsnel buiten China, waarbij ze zwaar inzetten op marketing via sociale media, influencers en zoekmachines. Maar ze krijgen ook veel kritiek omdat hun bedrijfsmodel met zo laag mogelijke prijzen voor kleding niet duurzaam zou zijn en zou bijdragen aan overconsumptie.

Kaartjes

Thuiswinkel.org baseert de cijfers op onderzoek dat marktonderzoeker GfK heeft uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie voor webwinkels en het kennisplatform Retail Insiders. Daaruit komt ook naar voren dat Nederlandse klanten van Chinese webshops daar gemiddeld 41 euro per aankoop uitgeven, veel minder dan de 101 euro die ze gemiddeld bij Nederlandse onlinewinkels uitgeven.

Het totale aantal onlineaankopen bij buitenlandse webshops steeg in het eerste halfjaar met 6 procent. Het bedrag dat ze uitgaven steeg veel sneller, met 16 procent tot 2,3 miljard euro.

Nederlandse webshops kampen juist met een lichte daling van het aantal aankopen. Ze verkochten 173 miljoen keer iets, 2 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrag dat mensen uitgaven steeg juist, met 6 procent tot 17,5 miljard euro. Vooral het aantal onlineaankopen van schoenen en etenswaren daalde. Maar consumenten kochten juist vaker kaartjes voor evenementen en uitjes online en sloten vaker verzekeringen af via het internet.

Bijna kwart minder schoenenwinkels in 5 jaar tijd

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Het totaal aantal schoenenwinkels in Nederland is de afgelopen vijf jaar flink afgenomen. Eind tweede kwartaal 2019 stonden er 2.403 schoenenwinkels in het Handelsregister van KVK, eind tweede kwartaal van dit jaar zijn dat er 1.853. Een daling van maar liefst 23 procent.

Woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail, de branchevereniging voor ondernemers in de non-food detailhandel, herkent zich in de cijfers. “Het is geen verrassing dat het aantal schoenenwinkels is afgenomen. Dit proces is al langer gaande en schoenenwinkels spelen daar met eigen webshops op in. Er is niet heel veel sprake van faillissementen. Volgens Te Grotenhuis zijn er vooral andere redenen te noemen, zoals: tijdens en na de coronaperiode stopten ondernemers er mee, of omdat de pensioenleeftijd wordt bereikt, vanwege afloop van huurcontracten en de keuze om niet nog eens vijf of tien jaar door te gaan. Maar ook ketens maken de keuze om op basis van de resultaten met bepaalde locaties te stoppen.”

Corona, energieprijzen en huurstijgingen

De coronaperiode heeft volgens Te Grotenhuis zeker invloed gehad op het dalende aantal schoenenwinkels. “In die periode is de schuldenlast enorm toegenomen en daarna kregen retailers de enorme prijsverhogingen voor energie en extreme huurstijgingen voor de kiezen. Als dan je huurcontract eindigt, kan dat een goed moment zijn om te stoppen”, aldus Te Grotenhuis.

Grootste procentuele afname in Flevoland en Limburg

In Flevoland daalde het aantal schoenenwinkels in vijf jaar tijd met 33 procent en ook in Limburg daalde het aantal winkels de afgelopen vijf jaar flink (-29 procent).

Te Grotenhuis kan die regionale verschillen niet verklaren, maar ziet dat veel winkels ook online aanwezig zijn en dat consumenten daar ook veel gebruik van maken.

Schoenenketens
Of INretail bang is dat er straks alleen nog maar zogeheten ketens overblijven? “Daar ben ik absoluut niet bang voor. Goede winkels zullen er altijd zijn. Als je aanbod klopt, als je op de goede manier jouw doelgroep weet te prikkelen en inspireren en als je dan als klant ook nog op de beste manier geholpen wordt, dan is er plek in de winkelstraat voor de schoenenwinkel. Die klantenreis stopt niet daar, maar gaat ook na de aankoop door. Daarom zijn een seintje voor schoenonderhoud, enkele tips voor de herfst of een impressie van de nieuwe collectie slimme en prettige manieren om bij de klant in beeld te blijven”, aldus Te Grotenhuis.

Startende ondernemers

Hoewel er in vijf jaar tijd bijna een kwart minder schoenenwinkels zijn, zijn er ook nog altijd ondernemers die een schoenenwinkel starten. Alleen dit jaar zijn er al 47 nieuw-gestarte vestigingen in het Handelsregister bijgekomen.

Volgens Te Grotenhuis zijn dit vooral ondernemers met lef, ondernemingszin, met een goed doordacht plan en een duidelijke doelgroep voor ogen.

“Er bestaat altijd een markt voor nichemarkten. Voor hele bijzondere sneakers, wandelschoenen, bijzondere selectieve merken etc. En met oog op de vergrijzing zie je dat schoenspeciaalzaken met podologische kennis of die een samenwerking hebben met pedicuren en fysiotherapeuten ook een groeiende klantenkring hebben.”

AkzoNobel schrapt 2000 banen

AMSTERDAM – Verfconcern AkzoNobel schrapt wereldwijd ongeveer 2000 banen om kosten te verlagen. De fabrikant van verfmerken als Sikkens en Flexa wil met de ingreep de eigen bedrijfsvoering vereenvoudigen en de besluitvorming binnen het bedrijf versnellen. Bij het Nederlandse concern werken in totaal meer dan 35.000 mensen, waarvan zo’n 2400 in Nederland.

Hoeveel banen er in Nederland verloren gaan, kan AkzoNobel nog niet zeggen. Zeker is wel dat de ingreep Nederland raakt. AkzoNobel heeft hier onder meer zijn hoofdkantoor. Volgens het bedrijf raakt de banenreductie onder meer de financiële afdeling en administratieve functies. Ook zal de managementstructuur worden gestroomlijnd.

De nieuwe aankondiging gaat niet over de fabrieken. Om kosten te verlagen maakte AkzoNobel in mei al bekend de verffabriek in het Zuid-Hollandse Groot-Ammers te gaan sluiten. Daarbij zouden enkele tientallen banen verloren gaan. Het concern zei ook al locaties in Ierland en Zambia te sluiten.

Winstgevende groei

De maatregelen zijn bedoeld om winstgevende groei mogelijk te maken. Het schrappen van banen is een van de stappen. AkzoNobel let bijvoorbeeld ook scherper op zijn uitgaven.

“In de afgelopen drie kwartalen hebben we laten zien dat we kunnen groeien”, zegt topman Greg Poux-Guillaume in een toelichting. “We streven ernaar de winstgevende groei te versnellen door onze functionele organisatie te optimaliseren, waardoor we wendbaarder worden in wisselvallige markten en tegenwind kunnen compenseren, zoals stijgende arbeidskosten.”

Buitengewoon onplezierig

De reorganisatie wordt naar verwachting eind volgend jaar afgerond.

Vakbond CNV vindt de aankondiging “buitengewoon onplezierig voor de mensen die het treft”. Maar wat de ingreep precies betekent, is volgens CNV-bestuurder Andre Mulder pas te zeggen als de ontslagaanvragen binnen zijn.

Nieuwe baan

Sommige mensen, bijvoorbeeld bepaalde financiële krachten, zullen na het verliezen van hun baan waarschijnlijk snel weer nieuw werk vinden, schat de vakbondsman in. Dat komt door de krappe arbeidsmarkt. “Maar als mensen boven de zestig zijn, kan het lastiger worden. En als het bijvoorbeeld arbeidsjuristen treft ook. Daarvoor is de arbeidsmarkt juist ruim.”

LAATSTE NIEUWS

Wichers Trucking verder als Harmelink Trucking en Transport na directiewisseling

VRIEZENVEEN - Vanaf maandag 30 september gaat Wichers Trucking uit Vriezenveen verder onder de naam Harmelink Trucking en Transport. Reden voor de naamswijziging is dat ...
×