Clicky

maandag 20 januari 2025 - 06:27 uur
Home Blog Pagina 12

ILT en Douane voorkomen smokkel van 800 ton gevaarlijk afval

ROTTERDAM – Tijdens een wereldwijde controleactie op internationale afvaltransporten stuitte de Douane in de Rotterdamse haven op een enorme lading van oude, afgedankte accu’s waar loodzuur in zit.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werd ingeschakeld vanwege de risico’s voor mens en milieu bij het vervoer van gevaarlijk afval. In totaal werden 33 containers van met in totaal 825.000 kilogram accu’s onderschept die vanuit Jamaica en Puerto Rico onderweg waren naar India voor verwerking.

De ILT was verbaasd over de immense hoeveelheid loodzuuraccu’s. Illegale smokkel van gevaarlijk afval op deze schaal is de inspectie nog niet eerder tegengekomen. De accu’s waren geregistreerd als ongevaarlijk plastic afval en metaalresten. Er was geen enkele vergunning aanwezig. De ILT heeft het verdere transport naar India tegengehouden, omdat het risico bestaat dat bij een onjuiste behandeling de accu’s in brand vliegen tijdens het vervoer.

Loodzuuraccu’s bevatten bovendien zeer giftige stoffen die schadelijk zijn voor mens en milieu. Denk bijvoorbeeld aan letsel door bijtend zuur bij een onjuiste of onveilige verwerking of recycling. Of verontreiniging van de bodem en het grondwater. Het was bovendien de vraag of verwerking in India op verantwoorde wijze zou plaatsvinden.

Retour afzender

De containers staan nu voorlopig in de Rotterdamse haven. Volgens internationale wetgeving moeten de loodzuuraccu’s worden teruggestuurd naar het land van herkomst. De ILT zoekt nu samen met de autoriteiten van Jamaica en de Verenigde Staten (voor Puerto Rico) naar passende en veilige oplossingen.

De ILT gaat over de controle op het vervoer van gevaarlijke stoffen én de handhaving van export van afval. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is wetgeving opgesteld waar bedrijven zich aan moeten houden.

Vrachtwagen verliest aanhanger op N7 [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Op de ringweg (N7) tussen knooppunt Julianaplein en Vrijheidsplein in Groningen is een aanhanger van een vrachtwagen losgeschoten.

Rijkswaterstaat en de politie zijn aanwezig.

Het incident gebeurde in de rijrichting van Hoogkerk. Vanwege het incident is de tunnelbak/verdiepte ligging dicht.

In het asfalt zitten diepe sporen die hersteld zullen moeten worden.

Foto: Persbureau Meter

Verkeer richting Assen/Drachten kan vanaf knooppunt Euvelgunne omrijden via N46 Ring-Oost/N370 Ring-Noord (volg U75).

Foto: Rijkswaterstaat | Mastodon

Het is nog niet bekend hoe laat de weg weer vrijgegeven wordt.

Illegale migratie naar EU vorig jaar gedaald met 38 procent

BRUSSEL – Het aantal illegale grensoverschrijdingen naar de Europese Unie is in 2024 met gemiddeld 38 procent gedaald tot 239.000, meldde de Europese grensbewakingsdienst Frontex dinsdag op basis van voorlopige cijfers over 2024. Volgens Frontex is dit het laagste niveau sinds 2021, toen er minder migranten kwamen door de coronapandemie.

De bewakingsdienst stelt dat de daling te danken is aan de intensievere samenwerking tussen de Europese Unie en landen van herkomst van migranten tegen smokkelnetwerken.

De sterkste daling ziet Frontex in de westelijke Balkan (min 78 procent) en het centrale Middellandse Zeegebied (min 59 procent). In die laatste regio gaat het om de illegale overtochten van bijvoorbeeld Libië en Tunesië naar Griekenland en Italië.

Stijgingen

Op een aantal andere routes ziet Frontex daarentegen een stijging van illegale immigratie. Langs de grenzen met Oekraïne en Wit-Rusland ziet zij een verdrievoudiging. Op de Canarische Eilanden steeg het aantal illegale migranten met 18 procent tot bijna 47.000. Dat is het hoogste aantal sinds Frontex in 2009 begon met het bijhouden van illegale grensoverschrijdingen.

Via de oostelijke Middellandse Zeeroute zijn vorig jaar ruim 69.000 migranten uit vooral Syrië, Afghanistan en Egypte naar de EU gekomen. Dat is een stijging van 14 procent.

Iets meer dan 10 procent van het aantal illegale immigranten is vrouw. Dat is evenveel als in 2023. Het gros van hen komt de EU binnen via de oostelijke Middellandse Zeeroute. Dat is een route over land en zee van Turkije naar Griekenland, en via Bulgarije en Noord-Cyprus naar Griekenland.

Waarschuwing Frontex

Afgelopen jaar zijn 3 procent meer minderjarigen aan een illegale overtocht begonnen. 16 procent van het totale aantal immigranten is minderjarig.

Frontex waarschuwt voor nieuwe risico’s die “voortdurende waakzaamheid en aanpassingsvermogen vereisen”, zegt Frontex-directeur Hans Leijtens. Smokkelnetwerken passen zich aan aan veranderende omstandigheden en migratiestromen kunnen snel verschuiven. Daarnaast melden autoriteiten toenemend geweld door smokkelaars langs de westelijke Balkanroute. Door de toenemende instabiliteit in regio’s zoals de Sahel stijgt de migratie richting Europa.

Stefan Behrendt heeft vanaf 1 januari de leiding over Dachser Food Logistics

vlnr: Alexander Tonn, Stefan Behrendt

KEMPTEN – Stefan Behrendt kwam in 2015 bij Dachser in dienst, aanvankelijk als hoofd van het logistieke centrum Niederrhein in Neuss, waar hij met succes de activiteiten op het gebied van levensmiddelenvervoer en -opslag uitbreidde.

Terwijl hij nog onder de aftredende Managing Director Alfred Miller werkte, verhuisde hij op 1 oktober 2023 naar het hoofdkantoor van Dachser in Kempten. Sindsdien heeft hij als Deputy Managing Director Food Logistics gewerkt aan de strategische positionering en verdere ontwikkeling van deze divisie. Behrendt begon zijn logistieke carrière bij DHL Freight en bekleedde later internationale managementfuncties en een rol als branchemanager bij het food logistics bedrijf Nagel Group.

“Stefan Behrendt is een leider die strategisch denkt en kan bouwen op een schat aan ervaring vanuit de operationele logistieke praktijk”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser. “Hij beschikt over de ideale kwalificaties om Dachser’s enorm belangrijke fooddivisie, met zijn crisisbestendige groeidynamiek, op de lange termijn te positioneren en onze ontwikkeling in Duitsland en Europa consequent voort te zetten.”
De divisie Food Logistics heeft de afgelopen twee jaar een sterke groei doorgemaakt dankzij de overnames van Müller Fresh Food Logistics in Nederland, Frigoscandia in Zweden en Scandinavië, en Brummer Logistik in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Tegenwoordig draagt de levensmiddelenlogistiek van Dachser circa 2 miljard euro bij aan de omzet van het bedrijf.

Naast de thuismarkt Duitsland wordt Dachser Food Logistics vertegenwoordigd door eigen vestigingen in België, Frankrijk, Hongarije en Italië. Dachser is ook de leidende speler van het European Food Network, dat 34 Europese landen omvat en fabrikanten, leveranciers en retailers in de levensmiddelenmarkt toegang biedt tot een toonaangevend netwerk voor groupagevervoer binnen Europa.

“De geschiedenis van Dachser begon met food logistics. Tot op de dag van vandaag symboliseert deze activiteit de filosofie van het familiebedrijf van groei op lange termijn”, legt Burkhard Eling, CEO van Dachser, uit.

“Het toekomstbestendige, internationale karakter van Dachser Food Logistics is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van Dachser. Tegen deze achtergrond heeft Stefan Behrendt een sleutelpositie op zich genomen met veel ruimte om te bewegen en te innoveren.”

Dachser, een familiebedrijf met hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek, warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea Logistics en Dachser Road Logistics. Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en industrie specifieke oplossingen maken het aanbod compleet. Een naadloos netwerk – zowel in Europa als daarbuiten – en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor intelligente logistieke oplossingen.

Dankzij zo’n 34.000 werknemers op 377 locaties wereldwijd genereerde Dachser behaalde in 2023 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. In hetzelfde jaar verwerkte de logistieke dienstverlener in totaal 77,4 miljoen zendingen met een gewicht van 40 miljoen ton. Dachser wordt vertegenwoordigd door eigen landenorganisaties in 42 landen.

Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft 10 vestigingen in Nederland met ongeveer 1500 werknemers.

Voorgenomen fusie Consolid en 24/7 drive

HOOFDDORP – Consolid, specialist in personeelsbemiddeling voor transport, logistiek en mobiliteit, en 24/7 drive, specialist in werven, selecteren en uitzenden binnen de sector transport & logistiek, hebben een voorgenomen fusie aangekondigd. De nieuwe organisatie zal een gezamenlijke omzet van 185 miljoen euro realiseren, telt 300 medewerkers en gezamenlijk 5.500 uitzendkrachten. Met deze fusie bundelen beide bedrijven hun krachten om samen verder te groeien en een sterke marktpositie te realiseren in Nederland en Europa.

“De voorgenomen fusie is een belangrijke strategische stap die ons in staat stelt onze dienstverlening verder uit te breiden en klanten nog beter te ondersteunen,” zegt Marco Broeknellis namens Consolid. “Samen staan we sterker en kunnen we efficiënter inspelen op de toenemende vraag naar flexibel en gekwalificeerd personeel.”

Uitbreiding van dienstverlening en internationalisering

De fusie tussen de branchegenoten biedt klanten een breder en completer dienstenaanbod. De gezamenlijke organisatie zal zich onder meer richten op: Recruitment Process Outsourcing (RPO), Uitzenden, Internationaal recruitment, Payrolling, Detachering (DETA), Trainingen en opleidingen, ZZP-ondersteuning en Platformisering van diensten.

Consolid is sterk in het bedienen van grote klanten zoals Qbuzz, Arriva en Axxicom, terwijl 24/7 drive als uitzendbureau in de sector transport & logistiek sterk vertegenwoordigd is in het MKB en in nationaal en internationaal recruitment. 24/7 drive is gevestigd in Nederland, België, Polen, Roemenië, Bulgarije en Litouwen.

“We vullen elkaar perfect aan,” zegt Andrew Zwaarts namens 24/7 drive. “Door onze krachten te bundelen, verbreden we niet alleen ons dienstenaanbod, maar bieden we onze klanten ook toegang tot een groter netwerk van gekwalificeerde uitzendkrachten. Beide bedrijven passen goed bij elkaar door hun gedeelde familiecultuur. Consolid en 24/7 drive zijn van oorsprong familiebedrijven met veel aandacht voor persoonlijke betrokkenheid, flexibiliteit en lange termijn relaties. Dit zorgt voor een natuurlijke aansluiting in hoe we werken en met elkaar omgaan.”

Continuïteit en ruimte voor nieuwe groeikansen

De voorgenomen fusie biedt niet alleen schaalvoordelen, maar zorgt er ook voor dat beide bedrijven toekomstbestendig blijven. De continuïteit is gewaarborgd: Voorlopig blijven beide bedrijven opereren zoals klanten, leveranciers en medewerkers gewend zijn. De bestaande contactpersonen en contracten blijven ongewijzigd.

De fusie biedt daarnaast groeikansen voor medewerkers, uitzendkrachten en klanten. “We willen blijven investeren in innovatie, digitalisering en nieuwe markten,” zegt Andrew Zwaarts namens 24/7 drive. “Door deze fusie kunnen we beter inspelen op toekomstige ontwikkelingen en een duurzame groei realiseren.”

Dennis en Arian Mortier dragen Consolid over aan nieuw bestuur

Met de voorgenomen fusie nemen Dennis en Arian Mortier afscheid van Consolid. Beide broers hebben Consolid de afgelopen decennia met veel energie geleid en een stevige basis gelegd voor verdere groei. Met de voorgenomen fusie tussen Consolid en 24/7 drive zien zij dit als een natuurlijk moment om het stokje over te dragen en ruimte te maken voor de nieuwe fase die Consolid ingaat. De komende tijd blijven zij betrokken om de overgang soepel te laten verlopen.

De nieuwe organisatie wordt geleid door een directieteam dat bestaat uit vertegenwoordigers van zowel Consolid als 24/7 drive. Het bestuur van de holding wordt gevormd door Andrew Zwaarts en Mark Ooiman, terwijl de dagelijkse leiding van Consolid en 24/7 drive in handen ligt van Andrew Zwaarts (CEO 24/7 drive & Consolid), Marco Broeknellis (COO Consolid), Liesbeth la Lau (CFO Consolid), Rutger van Katwijk (COO 24/7 drive NL), Michel van Bekkum (COO 24/7 drive EU), en Loek Swinkels (CFO 24/7 drive). Scheybeeck blijft als aandeelhouder betrokken bij de nieuwe organisatie en zal vanuit die rol blijven bijdragen aan de verdere ontwikkeling en groei.

Zowel medewerkers als aandeelhouders spreken hun dank en waardering uit voor de jarenlange inzet en waardevolle bijdrage van Dennis en Arian Mortier aan het succes en de ontwikkeling van Consolid. Dennis Mortier heeft Consolid zien groeien van enkele medewerkers in de jaren ’90 naar een organisatie met 180 medewerkers. “Ik kijk met trots terug op wat we samen hebben opgebouwd en wens mijn collega’s alle succes voor de komende jaren,” aldus Dennis Mortier.

De fusie is nog in afwachting van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De verwachting is dat dit proces de komende maanden wordt afgerond.

Manuëla Kemp in coma teruggevlogen naar Nederland

DEN HAAG – Zangeres en presentatrice Manuëla Kemp is met een repatriëringsvlucht vanuit het Portugese Faro maandagavond teruggekeerd in Nederland. Dat bevestigt haar partner Tjerk Lammers na berichtgeving van De Telegraaf.

Kemp, tot 2022 op de radio te horen bij omroep MAX, ligt sinds 7 december in coma na een eenzijdig scooterongeluk in Portugal. Begin januari deelde Lammers dat bij scans is gebleken dat de schade aan de hersenen van de 61-jarige Kemp zo groot is, dat zij binnen afzienbare tijd zou komen te overlijden. Kemp ligt nu in Nederland op de intensive care. “De artsen zullen haar onderzoeken en op basis van hun bevindingen een behandelplan maken”, aldus Lammers. “Hoe dat eruit gaat zien, weet ik nu natuurlijk nog niet.”

In Portugal werd eerder besloten Kemp over te plaatsen naar medium care, omdat uit scans was gebleken dat voor haar niets meer gedaan kon worden. “Na EEG- en MRI-scans is de schade pas echt duidelijk geworden en dat valt allemaal niet mee. Het deel van de hersenen dat de vitale delen zoals hart en longen aanstuurt, werkt nog wel. Maar het deel dat een mens een mens maakt, en Maan dus Maan, is weg”, zei Lammers eerder tegen De Telegraaf.

Na een onwelwording verdween Kemp van de radio bij MAX, daarna ging het weer beter met haar. In de jaren 90 presenteerde ze op televisie onder meer Eigen Huis & Tuin en De Vrienden van Amstel LIVE.

Reuters: Trump niet naar economische top Davos

WASHINGTON – De aankomende Amerikaanse president Donald Trump is niet van plan om volgende week af te reizen naar het World Economic Forum (WEF) in het Zwitserse Davos. Dat meldt persbureau Reuters. Mogelijk spreekt Trump wel virtueel de economische top in de Zwitserse Alpen toe.

Het vijfdaagse evenement begint volgende week volgende week maandag. Die dag vindt ook de inauguratie van Trump plaats. Op de jaarlijkse top in het skioord Davos komen wereldleiders, staatshoofden, ministers, bankiers en topbestuurders uit het bedrijfsleven samen om te praten over onder meer economische en politieke ontwikkelingen in de wereld.

Het WEF houdt later op de dag een persconferentie waarin bekend wordt gemaakt wie op de gastenlijst staan en wat de belangrijkste gespreksonderwerpen worden. Naar verwachting gaan uit Nederland onder anderen premier Dick Schoof en president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) naar Davos, net als verschillende ministers.

Turkije is volgens persbureau Bloomberg van plan de top dit jaar opnieuw te boycotten. De Turkse minister van Financiën en de president van de Turkse centrale bank zijn volgens een bron tegen Bloomberg niet aanwezig. De boycot van Davos door de Turkse president Recep Tayyip Erdogan kwam nadat WEF-oprichter Klaus Schwab de aanval van Hamas op Israël in oktober 2023 had veroordeeld als terrorisme.

Arnhems ziekenhuis zegt afspraken af om computerstoring

ARNHEM – Het Arnhemse ziekenhuis Rijnstate heeft last van een grote computerstoring, bevestigde een woordvoerster dinsdagochtend na berichtgeving van Omroep Gelderland.

Daarom worden alle afspraken die tot 10.00 uur op de agenda staan, met bijvoorbeeld specialisten of voor een ingreep of onderzoek, afgezegd. Dat is nodig omdat er zonder de computers niet goed met de patiëntendossiers kan worden gewerkt. Spoedeisende hulp en spoedoperaties gaan wel door. Daarvoor kunnen een paar losstaande computers worden gebruikt.

Maandagavond begon de storing al. Afgelopen nacht is er “met man en macht” gewerkt om die te verhelpen en dat leek aanvankelijk succesvol, maar dinsdagochtend was het weer mis.

Het ziekenhuis roept mensen op vooralsnog niet naar het ziekenhuis te komen, maar te wachten op een telefoontje, voor bijvoorbeeld een nieuwe afspraak. Als het nodig is, worden afspraken voor na 10.00 uur ook afgezegd, maar daarover is nog niet besloten.

Nieuwe Volvo FM met laadkraan afgeleverd aan Koninklijke Saan

Foto: Volvo Group truck Center Amsterdam

AMSTERDAM – Afgelopen week heeft Volvo Group Truck Center (NL), vestiging Amsterdam, een nieuwe Volvo FM met laadkraan afgeleverd aan Koninklijke Saan. Het gaat om een 39-tons FM 8×2 chassis in een 2+2 asconfiguratie, voorzien van diverse innovatieve opties en volledig afgestemd op de specifieke wensen van de klant.

De truck is uitgerust met een dagcabine om het voertuig compact en licht te houden, gecombineerd met Dura Bright-velgen. Daarnaast beschikt de Volvo FM over geavanceerde technologieën, waaronder Volvo Dynamic Steering, een aslast-indicator en een geïntegreerd navigatiesysteem.

Slim chassisontwerp en veiligheid

Om efficiëntie te waarborgen, zijn chassis en bijbehorende componenten, zoals brandstof- en AdBlue-tanks, accubak en andere modules, af-fabriek op de juiste posities gemonteerd. Dit minimaliseert doorlooptijden, bespaart kosten en maakt onderhoud en reparaties in de toekomst eenvoudiger.

Foto: Volvo Group truck Center Amsterdam

De truck voldoet aan de nieuwste GSR-veiligheidsnormen en is uitgerust met dodehoekradars aan beide zijden voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers. Verder is een bandenspanningscontrolesysteem geïnstalleerd, evenals diverse camera’s, waaronder achteruitkijk-, dodehoek- en steunpootcamera’s. Deze voorzieningen zorgen voor optimaal zicht rondom het voertuig.

Foto: Volvo Group truck Center Amsterdam

Professionele opbouw en afwerking

De indrukwekkende opbouw van de HMF Group A/S 9520 OK6-kraan met FJ2000K6 jib en een open laadbak is tot stand gekomen in samenwerking met Van Rijssel Carrosseriebedrijf uit Asten. Het spuitwerk in de herkenbare huisstijl van Koninklijke Saan is uitgevoerd door Voortman in Ter Aar, terwijl de bestickering verzorgd is door Van Essen van Raay uit Barneveld.

Opnieuw extreem brandgevaar in LA voorspeld door windstoten

LOS ANGELES – In Los Angeles wordt voor de komende dagen gewaarschuwd voor een “bijzonder gevaarlijke situatie” vanwege windstoten tussen de 70 en ruim 110 kilometer per uur. In combinatie met de aanhoudende droogte betekent dit volgens de National Weather Service (NWS) dat het weer “extreem brandgevaarlijk” blijft.

“Het afgeven van deze waarschuwing is een van de felste manieren om onze boodschap over te brengen”, legt Rose Schoenfeld, meteoroloog bij de NWS aan The Los Angeles Times uit. De windstoten worden tussen dinsdag en woensdag (lokale tijd) verwacht. “We zijn nog niet veilig, en moeten onze waakzaamheid niet laten verslappen”, zei brandweerchef Kristin Crowley.

De afgelopen dagen kreeg de brandweer enige grip op de grootste brandhaarden rond de stad. De Palisades Fire heeft volgens The Los Angeles Times meer dan 9500 hectare verbrand. Ruim 5300 huizen en gebouwen gingen in vlammen op. Maandag was 14 procent van de vuurzee onder controle.

Aan de andere kant van de stad is ruim 5700 hectare afgebrand door de Eaton Fire. Zeker 7000 huizen en gebouwen brandden hier af. De brandweer had maandag 33 procent onder controle.

Door de twee branden samen is een gebied bijna zo groot als het eiland Texel (16.000 hectare) in vlammen opgegaan. Er kwamen zeker 25 mensen om het leven.

Wallenius Wilhelmsen wordt nieuwe exploitant van voertuig- en RoRo-terminal in haven van Göteborg

Foto: Port of Gotheburg

De haven van Göteborg heeft Wallenius Wilhelmsen aangesteld als de nieuwe exploitant van de voertuig- en RoRo-terminal. Dit besluit is genomen na een recent aanbestedingsproces. Wallenius Wilhelmsen zal in februari 2026 de activiteiten overnemen op basis van een concessieovereenkomst met een looptijd van twaalf jaar.

Optimisme over toekomstige ontwikkeling

“Wij hebben veel vertrouwen in het vermogen van Wallenius Wilhelmsen om de voertuig- en RoRo-terminal in de haven van Göteborg verder te ontwikkelen. Het bedrijf heeft een sterk bedrijfsplan gepresenteerd en overtuigend aangetoond hoe zij de afgesproken volumedoelen zullen behalen en een concurrerende terminal zullen exploiteren met een klantgerichte aanpak,” zegt Göran Eriksson, CEO van de haven van Göteborg.

Wallenius Wilhelmsen heeft uitgebreide ervaring met terminaloperaties in verschillende havens wereldwijd. De activiteiten in Göteborg zullen worden uitgevoerd door een nieuw opgericht, onafhankelijk bedrijf dat speciaal voor dit doel is opgezet.

Innovatieve en duurzame groei

“Wij zijn enthousiast over onze benoeming tot terminalexploitant in de haven van Göteborg. Met onze expertise in naadloze en efficiënte logistieke oplossingen kunnen wij bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Göteborg als toonaangevende voertuig- en RoRo-terminal. We kijken ernaar uit om de Scandinavische markt te bedienen en onze visie op innovatieve en duurzame groei te ondersteunen,” aldus John Felitto, COO Logistics Services bij Wallenius Wilhelmsen.

“Overweldigende interesse”
De haven van Göteborg is de grootste voertuighaven van Zweden. De voertuig- en RoRo-terminal verwerkt het merendeel van de voertuigen die via de haven worden vervoerd. Daarnaast fungeert de terminal als een multifunctionele faciliteit die onder andere machines voor de mijnbouwindustrie, onderdelen van windturbines, transformatoren, woonmodules en ander projectladingen afhandelt.

Wallenius Wilhelmsen heeft ook een investeringsprogramma aangekondigd ter waarde van bijna zes miljoen euro om de terminalterreinen, gebouwen en infrastructuur te moderniseren en zo het marktaanbod verder te versterken.

“De interesse in het beheren van deze terminal was overweldigend, met meerdere sterke biedingen. We zijn overtuigd van de keuze voor Wallenius Wilhelmsen, die ons een stap dichter brengt bij ons overkoepelende doel: de meest competitieve haven ter wereld worden,” besluit Göran Eriksson.

Feiten: voertuig- en RoRo-terminal in de haven van Göteborg

De voertuig- en RoRo-terminal in de haven van Göteborg beschikt over twee kadeposities, 240.000 vierkante meter terminalruimte, een aansluiting op het spoor en PDI-faciliteiten (Pre-Delivery Inspection). In 2023 werden er 267.000 nieuwe voertuigen verwerkt in de haven, wat neerkomt op 37% van de totale Zweedse markt. Hiermee is de haven van Göteborg de grootste voertuighaven van Zweden.

TikTok noemt mogelijke verkoop aan Musk ‘pure fictie’

LOS ANGELES – De suggestie dat TikTok verkocht zou worden aan de Amerikaanse miljardair Elon Musk is “pure fictie”, zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen de BBC. Persbureau Bloomberg kwam in de nacht van maandag op dinsdag met het nieuws dat Chinese ambtenaren “de optie overwegen” om de Amerikaanse tak van TikTok aan Musk te verkopen als het platform verboden wordt in de Verenigde Staten.

In de VS is vorig jaar een wet aangenomen die het Chinese bedrijf achter TikTok, ByteDance, verplicht de Amerikaanse tak van de videoapp te verkopen. Doet ByteDance dit niet, dan dreigt een TikTok-verbod in de VS. De wet gaat op 19 januari in, een dag voordat Donald Trump, die tegen het verbod is, president van het land wordt.

Het lot van die wet hangt af van het Amerikaanse Hooggerechtshof, dat uitspraak moet doen nadat TikTok en ByteDance de wet aanvochten. Bloomberg berichtte op basis van bronnen dat een “mogelijk scenario” van China is om TikTok onder te brengen bij het platform X van Musk, mocht de wet er later deze week inderdaad komen. De miljardair is een trouwe bondgenoot van Trump.

Musk heeft tegenover Bloomberg niet gereageerd op de geruchten.

Vorig jaar meer ongelukken met weginspecteurs van RWS dan in 2023

Foto: MediaTV

AMSTERDAM – Vorig jaar zijn zestien auto’s van weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS) aangereden. In 2023 en 2022 vonden respectievelijk nog vijf en vier ongelukken plaats. Geen van de aangereden weginspecteurs raakte ernstig gewond, wel had iemand last van de arm nadat diegene geschampt was door een auto.

RWS maakt zich “ernstig zorgen” over de stijging in het aantal aanrijdingen met weginspecteurs en roept mensen op geconcentreerd te rijden en zich niet te laten afleiden. De cijfers onderstrepen volgens RWS de noodzaak van extra oplettendheid op de weg.

Bij de aanrijdingen ontbreekt een “rode draad”, legt een woordvoerder uit. RWS heeft veel gedaan om de veiligheid te verbeteren. Zo wordt er in de opleiding tot weginspecteur bijvoorbeeld veel aandacht aan besteed en zijn de lampen op matrixborden aangepast. “Het is altijd zoeken naar de balans tussen veiligheid en in hoeverre de maatregelen afleiden”, aldus de woordvoerder.

Onoplettendheid boosdoener

Volgens haar komt de stijging van het aantal ongelukken dan ook door onoplettendheid. “Ik hoor van weginspecteurs dat mensen achter het stuur vergaderen, appen en bakken kwark eten.”

“Ieder incident zorgt niet alleen voor materiële schade, maar heeft ook enorme impact op de collega’s, hulpverleners en bergers ter plaatse. We nemen veiligheid uiterst serieus en kijken continu waar het werk nog veiliger kan”, aldus directeur wegverkeersmanagement Robert-Jaap Voorn.

Olietanker Eventin uit ‘schaduwvloot’ Rusland naar Deense haven van Skagen gesleept

SASSNITZ – De olietanker die vorige week op drift raakte voor de noordoostkust van Duitsland wordt weggesleept naar de haven van Skagen, in het uiterste noorden van Denemarken.

Het schip, met 99.000 ton olie aan boord, was eerder al versleept naar de Duitse havenstad Sassnitz op Rügen, waar het door twee sleepboten op ongeveer vijf kilometer voor de kust op zijn plek werd gehouden.

De Eventin was onderweg van de Russische havenstad Oest-Loega naar Port Said in Egypte. Afgelopen vrijdag viel door onbekende redenen de motor uit op de Baltische Zee, waarna het schip dat vaart onder Panamese vlag stuurloos ronddreef. Het schip wordt in verband gebracht met de zogenoemde schaduwvloot, die in strijd met internationale sancties Russische olie vervoert.

De bemanning van het schip maakt het naar omstandigheden goed, al werkt aan boord niets meer. De verwarming en alle sanitaire voorzieningen zijn uitgevallen. Het schip vormt volgens de autoriteiten geen bedreiging voor het milieu. Onduidelijk is nog wat er in Skagen met het schip gaat gebeuren.

Bestelbus botst op vrachtwagen op A12, forse file tot ver in Duitsland

Foto: Persbureau Heitink

BEEK – Op de A12 bij Beek is het dinsdagochtend omstreeks 07.15 uur misgegaan. Bij het invoegende verkeer vanaf de A18 is een bestelbusje achter op een vrachtwagen gebotst.

De bestuurder van de bestelbus raakte hierbij gewond en is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Beide rijstroken van de A12 in de richting van Arnhem zijn nog altijd afgesloten, meldt Rijkswaterstaat. Verkeer wordt over de vluchtstrook geleid. Dit zorgt voor een forse file die tot ver in Duitsland rijkt.

×