Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 23:35 uur
Home Blog Pagina 12

Vluchten Lufthansa en Air France op Tel Aviv langer opgeschort

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en Air France hebben besloten hun vluchten van en naar onder meer Tel Aviv langer op te schorten. Eerder deze week kondigden zij aan tijdelijk niet meer naar Israël te vliegen, omdat de “veiligheidssituatie” in het Midden-Oosten is verslechterd.

Het Duitse Lufthansa annuleert tot met dinsdag 24 september alle vluchten op Tel Aviv en de hoofdstad van Iran, Teheran. Air France zegt tot en met vrijdag alle vluchten op Tel Aviv en het Libanese Beiroet te schrappen.

Deze week zijn honderden piepers en walkietalkies in Libanon ontploft. Hezbollah, dat wordt gesteund door Iran, gebruikt die apparaten en de Libanese militante beweging houdt Israël verantwoordelijk voor de ontploffingen. Door de explosies zijn deze week al 37 mensen omgekomen en meer dan 2900 mensen gewond geraakt.

KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv tot 26 oktober te schrappen. De Nederlandse tak van Transavia zegt tot en met 3 november niet naar Beiroet te vliegen en vliegt tot en met eind maart volgend jaar niet naar Tel Aviv.

MAN levert ruim 50 Lion’s City E-bussen aan Schiphol

LEUSDEN – Schiphol heeft ruim vijftig elektrisch aangedreven MAN Lion’s City E-bussen besteld. De eerste exemplaren worden medio 2025 in gebruik genomen. Met de inzet van de bussen vergroot de luchthaven de capaciteit, efficiency en betrouwbaarheid van passagiersvervoer tussen vliegtuig en terminal.

De aanschaf is het resultaat van een uitgebreid aanbestedingstraject, waarbij het emissievrije karakter van de Lion’s City E perfect aansluit bij de milieuambities van Schiphol.

Schiphol ziet de nieuwe Lion’s City E als de perfecte oplossing om aan de toenemende vraag naar passagiersvervoer van vliegtuig en terminal (en vice versa) te voldoen. Dat zit hem niet alleen in de inzet van ruim vijftig exemplaren, maar ook in het slimme ruimteconcept van de Lion’s City E. Zo heeft de elektrisch aangedreven bus drie deuren en een lage vloer. Dat vergemakkelijkt én versnelt de instap. Daarbij biedt de Lion’s City E een minimaal aantal zitplaatsen en maximaal aantal staanplaatsen voor passagiers met handbagage.

Milieuambities

Schiphol streeft ernaar om in 2030 energieneutraal te zijn. Dat betekent dat alle eigen activiteiten en grondoperaties op het start- en landingsterrein dan geen uitstoot meer zullen veroorzaken. De inzet van een nieuwe vloot Lion’s City E-bussen van MAN sluit naadloos aan op die ambitie.

Duurzame passagierservaring

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure Schiphol over de aanschaf van de Lion’s City E-bussen: “Schiphol heeft al tien jaar als één van de eersten in Nederland een volledig elektrische busvloot op Schiphol. Met deze nieuwe generatie bussen kunnen we een stap zetten in passagierscomfort en betrouwbaarheid blijven garanderen. De komende jaren blijft busvervoer erg belangrijk door steeds grotere vliegtuigen en enkele grootschalige verbouwingen. Voortbouwend op deze samenwerking zetten we in op verdere innovatie en duurzaamheid.”

Tillo Smet, Sales Manager Public Transport van MAN Nederland: “Wij zijn trots dat we de samenwerking met Schiphol op het gebied van personenvervoer verder kunnen uitbreiden. Met MAN kunnen we een aanzienlijke bijdrage leveren aan de ambitieuze zero-emissiedoelstellingen van onze nationale luchthaven.”

MAN Lion’s City E

De veelvuldig onderscheiden MAN Lion’s City E is ontwikkeld om emissievrij openbaar vervoer mogelijk te maken zonder daarbij concessies te hoeven doen. Zijn modulaire accuconcept is daarbij de spil, waarbij de bus zo geconfigureerd is dat het accupakket aansluit op het gebruik en de inzet ervan voor Schiphol.

Dankzij de mogelijkheid om één of meer accupakketten te verwijderen, worden de laadtijden korter én ontstaat extra ruimte voor passagiers en hun bagage. De accu’s van de Lion’s City E zijn in 2,5- 5,0 uur te laden.

DHL opent circulaire CityHub in Hendrik-Ido-Ambacht

UTRECHT – DHL eCommerce opende vandaag officieel de nieuwe CityHub in Hendrik-Ido-Ambacht gelegen op bedrijvenpark Ambachtsezoom waar circulaire bouw de norm is. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Leo Platschorre.

Dagelijks worden er door 170 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Hendrik-Ido-Ambacht waarbij ook Zwijndrecht, Heerjansdam en een deel Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam-Zuid hoort. Dat gebeurt veelal met elektrische auto’s.

Leo Platschorre, wethouder economie voor de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht: “DHL is een mooie aanwinst voor het circulaire bedrijvenpark Ambachtsezoom. DHL geeft hier een goed voorbeeld voor de logistieke sector door zich te vestigen in een klimaatneutraal gebouw en te bezorgen met elektrische busjes. Ook de werkgelegenheid die hun komst met zich meebrengt is welkom voor onze gemeente en de regio.”

Roelof Hofman, COO van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis voor duurzame, fossielvrije belevering van huishoudens en bedrijven in de regio. Deze vestiging in Hendrik-Ido-Ambacht is de eerste die volledig circulair gebouwd is. Een enorme uitdaging die ons nieuwe inzichten geeft over duurzaam bouwen. Ook bieden we hiermee een plezierige, veilige en duurzame werkplek aan onze medewerkers die van hieruit de regio beleveren.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en gebruikt stroom afkomstig van eigen zonnecollectoren waarmee het dak vol ligt. Het gebouw is circulair wat betekent dat alle grondstoffen en materialen 100% recyclebaar zijn. Niets is gelijmd, gelast of gekit en de vloer is speciaal gecoat zodat alles uit elkaar te halen en opnieuw te gebruiken valt.

De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bestelauto’s optimaliseren duurzaamheid en verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, wordt gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Hendrik-Ido-Ambacht is de zestiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd start de bouw van vergelijkbare CityHubs in onder meer Nieuw-Vennep, Den Haag en Rotterdam-Noord.

Op andere plekken wordt naar grond gezocht. Volop in ontwikkeling is ook de bouw van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL wat in Zwolle komt. In Dordrecht opende twee jaar terug een soortgelijk sorteercentrum. Deze sorteercentra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Hendrik-Ido-Ambacht.

Qatar Airways wordt de officiële luchtvaartpartner van de UEFA Champions League

DOHA – Qatar Airways is trots om zijn samenwerking met de UEFA Champions League aan te kondigen in een overeenkomst die loopt tot 2030. Hiermee verstevigt de luchtvaartmaatschappij haar missie om mensen te verbinden door de kracht van sport. De beste luchtvaartmaatschappij ter wereld, zoals verkozen door Skytrax in 2024, bouwt verder op het succes van de sponsoring van UEFA EURO 2020 en UEFA EURO 2024 in een overeenkomst die ook sponsorrechten omvat voor de UEFA Super Cup, UEFA Youth League en UEFA Futsal Champions League.

Vermaard om zijn spectaculaire competitie en toonbeeld van toptalent, boeit de UEFA Champions League elk seizoen miljoenen voetbalfans wereldwijd. Dit prestigieuze toernooi vertegenwoordigt niet alleen de top van het Europese clubvoetbal, maar belichaamt ook waarden zoals excellentie, doorzettingsvermogen en internationale eenheid, principes die nauw aansluiten bij de missie en waarden van Qatar Airways.

Het nieuwe UEFA Champions League-format omvat een spannende competitie met 36 teams. Dit sluit perfect aan bij Qatar Airways’ connectiviteit met Europa, met meer dan 50 Europese bestemmingen vanuit haar thuisbasis en hub Hamad International Airport in Doha, de beste luchthaven ter wereld in 2024 volgens Skytrax. Deze nieuwe samenwerking benadrukt de toewijding van de luchtvaartmaatschappij om wereldklasse diensten te leveren en onvergetelijke ervaringen te creëren voor voetbalfans in Europa en daarbuiten, waarmee ze haar positie als de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld verder versterkt.

Om de samenwerking te vieren, biedt Qatar Airways Privilege Club kortingen tot 12 procent op tarieven van vliegtickets aan UEFA Champions League-fans, samen met exclusieve ticketpromoties. Fans krijgen ook toegang tot exclusieve promoties en op maat gemaakte reismogelijkheden, zoals UEFA Champions League-reispakketten, speciaal ontworpen om de geest van sport te vieren en onvergetelijke ervaringen te bieden aan voetballiefhebbers wereldwijd.

De CEO van Qatar Airways Group, Engr. Badr Mohammed Al-Meer, zegt: “We zijn verheugd om samen te werken met de UEFA. Als officiële luchtvaartpartner van de UEFA Champions League is Qatar Airways vastbesloten om duizenden fans naar deze prestigieuze competitie te brengen.”

“Onze samenwerking met de UEFA Champions League versterkt niet alleen onze band met Europa, maar sluit ook perfect aan bij onze visie om eenheid te bevorderen en excellentie te vieren. Deze samenwerking benadrukt onze toewijding om mensen wereldwijd te verbinden via ons netwerk van meer dan 170 bestemmingen, terwijl we deze uitzonderlijke competitie ondersteunen.”

UEFA-voorzitter Aleksander Čeferin verklaart: “Qatar Airways en UEFA delen een passie voor sport en wereldwijde zakelijke excellentie. Deze gedeelde toewijding is de basis van onze langdurige samenwerking, terwijl we ernaar streven om voetbalfans wereldwijd uitzonderlijke ervaringen te bieden. We zijn verheugd om onze samenwerking naar een hoger niveau te tillen nu we een nieuw tijdperk ingaan van de UEFA Champions League.”

Om de aankondiging in stijl te vieren, lanceert Qatar Airways een campagnevideo met de Braziliaanse voetballegende Ricardo Kaka in de rol van een piloot die een speciale passagiersaankondiging doet aan boord, met de Engelse voetballegende Rio Ferdinand, die in de bekroonde Business Class ‘Qsuite’ van de luchtvaartmaatschappij zit, en Fabrizio Romano, een van ‘s werelds toonaangevende voetbaljournalisten, die zijn beroemde catchphrase “Here we go!” uitspreekt. De cabinecrew van de luchtvaartmaatschappij voegt een vleugje klasse toe aan de campagne vol sterren, die ook optredens bevat van Paris Saint-Germain Féminines voetbalster Sakina Karchaoui en de beroemde voetbalcontentmaker OussiFooty.

Het sponsorportfolio van Qatar Airways omvat nu de top van zowel nationale team- als clubvoetbalcompetities, met samenwerkingen die FIFA, UEFA en de AFC omvatten. Dit ongeëvenaarde niveau van betrokkenheid toont de inzet van Qatar Airways in de voetbalwereld.

De samenwerking stelt de nationale luchtvaartmaatschappij van de staat Qatar in staat om haar voetafdruk in de Europese regio uit te breiden en haar merk te tonen tijdens UEFA Champions League-wedstrijden gedurende het seizoen. Deze toewijding aan sportfans wordt ook weerspiegeld in haar uitgebreide sportpartnerschapsportfolio. De nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar is de officiële luchtvaartpartner van FIFA, AFC, Paris-Saint Germain (PSG), FC Internazionale Milano, The Royal Challengers Bangalore (RCB), CONCACAF, Formule 1®, MotoGP, de IRONMAN Triathlon Series, de United Rugby Championship (URC) en European Professional Club Rugby (EPCR), het Franse rugbyteam – Section Paloise, The British and Irish Lions Tour of Australia 2025, het NBA-team Brooklyn Nets en vele andere disciplines, waaronder Australisch voetbal, paardensport, kitesurfen, motorsport, padel, squash en tennis.

Douane onderschept 300 kilo ketamine tijdens controle op de A1

Bij een reguliere controle op de A1 hebben Douaniers een flinke hoeveelheid ketamine aangetroffen in een busje met Duits kenteken. In dit busje troffen zij vaten met in totaal 300 kilogram ketamine aan. Ketamine heeft een straatwaarde van zo’n 20 tot 40 euro per gram, meldt de Douane donderdag.

Hierna heeft de Douane de zaak overgedragen aan de politie. Deze heeft de verdovende middelen en het busje in beslag genomen en de chauffeur aangehouden. De verdachte zit nog vast.

Ketamine is een verdovend middel dat gebruikt wordt als narcosemiddel voor mensen en dieren. Het heeft een hallucinerend effect en wordt gezien als een zeer verslavende drug. Ketamine valt onder de Geneesmiddelenwet. Je mag dit dus niet zonder vergunning of doktersrecept in bezit hebben, verhandelen of produceren.

De Douane controleert onder andere aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Dit doen zij bijvoorbeeld op de luchthaven Schiphol en in de haven van Rotterdam. Ook in het binnenland voeren zij controles ui op bijvoorbeeld bedrijventerreinen, langs snelwegen en in buitengebieden. Ook worden er accijnscontroles uitgevoerd.

Deze controle betrof ook een accijnscontrole. Toen de douaniers geen accijnsgoederen, maar blauwe vaten aantroffen, kregen zij het vermoeden dat er iets niet klopte. Zij hebben verder onderzoek gedaan omdat zij vermoedden dat het hier om verdovende middelen ging. Daarna is de zaak overgedragen aan de politie.

Geen hoge verwachtingen Verstappen in ‘hobbelig’ Singapore

SINGAPORE – Max Verstappen heeft geen al te hoge verwachtingen voor de Grote Prijs van Singapore komend weekeinde. “Onze auto is over het algemeen niet erg goed op hobbels en kerbstones en dat is wat we hier hebben”, zei de drievoudig wereldkampioen van Red Bull in de persconferentie van de FIA.

“We moeten proberen de auto stabieler te maken, maar ik weet zelf niet eens waar we moeten beginnen”, aldus de Nederlander, die weliswaar nog steeds leidt in het kampioenschap, maar de laatste zeven grands prix geen overwinning heeft kunnen vieren. Zijn voorsprong op eerste belager Lando Norris van McLaren is geslonken tot 59 punten. “Ik heb er vertrouwen in dat het beter kan dan vorig jaar, maar de concurrentie is behoorlijk beter geworden.”

Vorig jaar was Verstappen nagenoeg onverslaanbaar. Hij won negentien van de 22 races, eindigde twee keer als tweede en één keer als vijfde. Die slechtste klassering haalde hij op het stratencircuit van Marina Bay in Singapore. Ook toen klaagde hij over gebrek aan grip en balans, onvolkomenheden bij de Red Bull die Verstappen dit seizoen meer dan ooit achtervolgen. “We blijven vechten voor het kampioenschap, maar we moeten de auto betrouwbaarder maken.”

Automakers willen dat Brussel nieuwe uitstootregels afzwakt

BRUSSEL – Europese autofabrikanten roepen Brussel op om strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s, die volgend jaar ingaan, af te zwakken. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als zij de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).

Donderdag werd bekend dat de verkoop van elektrische voertuigen in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, vorige maand met 69 procent is gekelderd. In heel Europa daalde de verkoop van deze voertuigen met 36 procent, waardoor het marktaandeel van volledig elektrische auto’s terugviel naar 14 procent. Een jaar eerder was dit nog 15 procent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.

De gedaalde vraag wordt vooral veroorzaakt door het terugschroeven van financiële prikkels door overheden, waardoor het voor consumenten minder aantrekkelijk is om deze relatief dure elektrische auto’s aan te schaffen.

Op dit moment mogen nieuw verkochte auto’s gemiddeld 116 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf volgend jaar zakt dat plafond naar 94 gram per kilometer. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes kunnen voor grote autofabrikanten in de honderden miljoenen euro’s lopen.

De Duitse industrie, vooral de autosector, heeft het al tijden zwaar door een afnemende vraag. Volkswagen, de grootste autofabrikant in Europa, overweegt daarom fabrieken in Duitsland te sluiten. BMW moest onlangs zijn winstverwachting voor het hele jaar naar beneden bijstellen, mede door de zwakke verkoop van elektrische voertuigen.

Brussel verbiedt gebruik van aantal PFAS-chemicaliën voor kleding

BRUSSEL – De Europese Commissie verbiedt het gebruik van de chemische stof PFHxA en zeer vergelijkbare stoffen voor de productie van cosmetica, kleding of verpakkingen. De stoffen zijn volgens de commissie te gevaarlijk voor de gezondheid en het milieu.

PFHxA en de aanverwante chemicaliën behoren tot de familie van de PFAS, een verzamelnaam voor schadelijke stoffen die nauwelijks afbreekbaar zijn en zich kunnen ophopen in het menselijk lichaam.

PFHxA mag voorlopig wel gebruikt blijven voor de productie van halfgeleiders en batterijen omdat de stof hier, volgens de Europese Commissie, nog niet goed te vervangen is door alternatieven. Ook lijkt de kans op schade voor de menselijke gezondheid beperkt.

Overgangsperiode

Het verbod gaat in met een overgangsperiode die begint over achttien maanden en – afhankelijk van het product – uiterlijk vijf jaar aanhoudt, om producenten genoeg tijd te geven om naar veiliger alternatieven te zoeken.

In Nederland is de laatste jaren de aandacht voor de gevaren van PFAS gestegen door de situatie rond de chemiefabriek van Chemours in Dordrecht. De fabriek had jarenlang grote hoeveelheden PFAS-stoffen uitgestoten, zonder over de risico’s te communiceren. Intussen was de omgeving ernstig vervuild geraakt.

Duitse economie mogelijk al in milde recessie, meldt Bundesbank

BERLIJN – De economie van Duitsland bevindt zich mogelijk al in een recessie, waarschuwt de centrale bank van het land. Volgens de Bundesbank zou de economie in het huidige kwartaal “opnieuw kunnen stagneren of licht dalen” na de onverwachte krimp in het kwartaal daarvoor. Eerder rekende de centrale bank nog op een kleine groei over de maanden juli tot en met september.

Economen spreken doorgaans van een technische recessie bij twee opeenvolgende kwartalen met krimp. “De Duitse economie bevindt zich nog steeds in onrustig vaarwater”, aldus de Bundesbank in een maandelijks rapport dat donderdag werd gepubliceerd. “Een recessie in de zin van een significante, brede en langdurige daling van de economische productie wordt momenteel echter niet verwacht”, stelde de centrale bank daartegenover.

In de afgelopen weken zijn er steeds meer aanwijzingen dat de grootste economie van Europa in een verslechterende toestand verkeert. Volkswagen, de grootste autoproducent van het land, overweegt zelfs voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten door de afgenomen vraag. Concurrent BMW zag zich recentelijk genoodzaakt de winstverwachting naar beneden bij te stellen als gevolg van een omvangrijke terugroepactie van 1,5 miljoen auto’s met mogelijk defecte remmen. Daarbij heeft het Amerikaanse Intel de geplande opening van een chipfabriek in Duitsland met ongeveer twee jaar uitgesteld.

Terughoudend

Bundesbank-voorzitter Joachim Nagel zei woensdag nog dat de hoop op een opleving van de Duitse industriële activiteit in de tweede helft van het jaar aanzienlijk is afgenomen en dat de consumenten zich hardnekkig terughoudend blijven opstellen. “Stagnatie zou ook voor het volledige jaar 2024 min of meer in het verschiet kunnen liggen, als we afgaan op de laatste prognoses van economische onderzoeksinstituten”, zei hij.

De nieuwe prognoses van de Bundesbank worden in december verwacht. In juni voorspelde de Bundesbank een economische groei van 0,3 procent voor 2024.

Bulgarije onderzoekt bedrijf gelinkt aan exploderende piepers

SOFIA – Bulgarije doet onderzoek naar een bedrijf dat gelinkt is aan de verkoop van piepers aan de Libanese militante groepering Hezbollah. De piepers explodeerden dinsdag massaal op hetzelfde moment, met doden en vele gewonden tot gevolg.

De Bulgaarse staatsveiligheidsdienst DANS meldt donderdag samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoek te doen naar de rol van een bedrijf dat in Bulgarije is geregistreerd. De naam van het bedrijf wordt niet genoemd. Wel wordt gemeld dat er geen zendingen van de verdachte pagers op Bulgaars grondgebied zijn gedetecteerd.

Bulgaarse media schrijven dat het bedrijf Norta Global Ltd in Sofia de verkoop had gefaciliteerd.

De piepers lijken volgens persbureau Reuters vergelijkbaar met een model van Gold Apollo uit Taiwan. Dat bedrijf zei woensdag dat de ontplofte piepers waren gemaakt door BAC Consulting, gevestigd in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. De Hongaarse nieuwssite Telex meldde op basis van bronnen dat Norta de verkoop had gefaciliteerd.

Delta biedt excuses aan na noodlanding door cabinedrukprobleem

ATLANTA – De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta heeft donderdag excuses aangeboden nadat vorige week een vlucht een noodlanding moest maken vanwege een probleem met de cabinedruk. Volgens lokale media kregen passagiers hierdoor last van bloedingen uit de neus en oren.

Na de landing controleerde of behandelde medisch personeel, dat het vliegtuig bij de gate opwachtte, tien mensen. De vlucht ging van Salt Lake City in de staat Utah naar Portland, Oregon.

“Wij bieden onze oprechte excuses aan aan onze passagiers voor hun ervaring op vlucht 1203 op 15 september”, stelt Delta in een verklaring. “De bemanning volgde de procedures om terug te keren naar Salt Lake City, waar ons grondteam de passagiers heeft ondersteund.” De Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) meldde dat de kwestie wordt onderzocht.

Het lokale televisiestation KSL-TV sprak met passagiers die vertelden dat ze mensen zagen die hun hoofd vastgrepen van de pijn of bloedden uit hun oren of neus, kort nadat het vliegtuig was opgestegen. “Ik voelde een stekende pijn in mijn oor. Ik greep mijn oor vast, haalde mijn hand terug en er zat bloed aan”, zei een van de reizigers.

Delta meldde dat de zuurstofmaskers in het vliegtuig niet werden geactiveerd.

Het Boeing 737-900 toestel werd na het incident gerepareerd en was de volgende dag weer in dienst, aldus Delta. Het vliegtuig behoort niet tot de Boeing 737 MAX-vloot, die in januari opnieuw onder de loep werd genomen nadat tijdens een vlucht een paneel uit de romp was losgeraakt.

Kamer drukt door en eist stukken op over crisismaatregelen asiel

DEN HAAG – De Tweede Kamer eist toch de adviezen op van ambtenaren en juristen aan het kabinet over de voorgenomen crisismaatregelen om het asielbeleid aan te scherpen. Premier Dick Schoof weigerde die te delen omdat er nog geen besluit over zou zijn gevallen, maar de Kamer legt zich daar niet bij neer. Ook regeringspartij NSC steunde het herhaalde verzoek. Het grote debat over de Prinsjesdag-plannen moet daarom even wachten totdat het kabinet op het verzoek is ingegaan.

Vrijwel de hele oppositie wilde niet aan de zogeheten Algemene Beschouwingen beginnen zonder de kabinetsstukken. Zo zou de Kamer niet goed kunnen oordelen en dus met de premier kunnen debatteren over de plannen voor de crisismaatregelen, waarbij de vreemdelingenwet deels buiten werking wordt gesteld. NSC viel de oppositie bij en wees erop dat de grondwet het kabinet verplicht om een Kamerlid te informeren als het daarom vraagt.

Oppositiepartijen waren niet onder de indruk van het argument van Schoof dat het besluit nog niet is genomen in de ministerraad waarvan de onderliggende stukken gedeeld kunnen worden. Rob Jetten van D66 haalde aan dat de ministerraad heeft ingestemd met het regeerprogramma en daarin ook melding wordt gemaakt van het voornemen voor de crisismaatregelen. “Daar moet dus een stuk onder liggen dat leidt tot dit besluit. Of u heeft het daar zitten bedenken in het luchtledige”, aldus de politicus.

Schoof hield vol dat het besluit nog niet is genomen en verwachtte hier “twee tot vier weken” voor nodig te hebben. “Maar we hebben dus in het kabinet nog niet hierover gesproken.” De premier had weinig begrip voor het aandringen van de Kamer. “Tsjongejongejonge, werkelijk niet te geloven dit”, verzuchtte hij voor de nog open microfoon.

Autosportfederatie FIA wil dat Formule 1-coureurs minder vloeken

LONDEN/PARIJS – De internationale autosportfederatie FIA heeft de Formule 1 verzocht om het grove taalgebruik van de coureurs aan te pakken. Het gaat dan vooral om het vloeken over de teamradio, dat ook wordt uitgezonden op televisie.

Voorzitter Mohammed Ben Sulayem geeft op motorsport.com aan dat hij zich vooral stoort aan de vele keren dat hij het woord fuck hoort. “Ze zeggen dat woord hoe vaak niet per minuut? We zijn geen rappers, het hoort niet in de autosport.”

“Ik ben vroeger zelf coureur geweest en dan was ik ook weleens boos als een andere coureur mij hinderde, maar we hebben wel een verantwoordelijkheid en moeten voorzichtig zijn met wat we zeggen”, lichtte Ben Sulayem toe. “Tegenwoordig is alles live en alles wordt vastgelegd. Stel dat je met je kinderen naar een race zit te kijken en je hoort steeds dat vloeken, wat zegt dat dan over onze sport?”

De FIA-baas erkent dat de federatie heeft goedgekeurd dat er meer radiofragmenten tussen coureurs en teams te horen zijn. En ook al worden scheldwoorden weggepiept in de officiële televisie-uitzendingen, het toenemende aantal uitbarstingen vindt Ben Sulayem zorgwekkend. “We hebben regels en die zijn er om te worden gerespecteerd en gehandhaafd.

33 nieuwe Scania’s waaronder vier elektrische voor Jumbo

BREDA – Al sinds 2015 helpt Scania Jumbo Supermarkten met het verduurzamen van haar wagenpark. Onlangs voegde het bedrijf vier Scania 40R 4×2 trekkers met een totaal geïnstalleerde batterijcapaciteit van 624 kWh toe. Deze worden ingezet voor transport tussen DC’s in de regio Veghel. Deze BEV’s maken deel uit van een order voor in totaal 33 nieuwe voertuigen.

Naast de levering van de nieuwe voertuigen hebben Jumbo en Scania ook de handen ineengeslagen voor de realisatie van laadinfrastructuur. Bij het DC in Veghel is laadinfra gerealiseerd voor drie laadpalen, elk met een piekvermogen van 200 kW. Bij deze infrastructuur wordt gebruik gemaakt van één centrale Power Unit die op afstand meerdere satelliet-laadpalen kan aansturen. De centrale Power Unit wordt dan geplaatst op een locatie die minder kwetsbaar is. Naast een lagere investering resulteert dit systeem ook in lagere onderhouds- en evt. reparatiekosten.

Wilko Maas, vlootmanager bij Jumbo: “We blijven ons inzetten om het vervoer efficiënter en minder milieubelastend te organiseren, maar lopen ook tegen de nodige uitdagingen aan. We zijn blij dat we samen met Scania weer een mooie stap hebben kunnen zetten in het optimaliseren van ons elektrisch wagenpark.”

De levering van de laadinfrastructuur, naast de elektrische trucks, is een nieuwe stap in het partnership tussen Jumbo en Scania. Scania-dochterbedrijf Erinion is bij de ontwikkeling van deze laadinfrastructuur nauw betrokken geweest.

Middels deze oplossing ondersteunt Scania transportbedrijven in de transitie naar zero emissie toepassingen. Op deze manier kan zowel depotladen als bestemmingsladen mogelijk worden gemaakt terwijl de klant, geheel in de filosofie van Scania, wordt ontzorgd en zich kan richten op de kernactiviteiten.

In de samenwerking met Jumbo heeft Scania een totaalpakket verzorgd wat bestaat uit het analyseren, leveren, onderhouden en repareren van de voertuigen terwijl parallel eenzelfde traject voor de laadinfra is gevolgd: ontwerpen, realiseren, testen en operationeel opleveren, om vervolgens het beheer en onderhoud te laten verzorgen door Scania.

De laadinfrastructuur bij het DC in Veghel is onlangs in bedrijf genomen en feestelijk opgeleverd.

Jumbo is met ruim 725 winkels in Nederland en België een van de grootste retailorganisaties van het land. Het bedrijf heeft zich, net als Scania, verbonden aan het Science Based Targets initiative als basis voor haar klimaatdoelstellingen.

Schoof deelt juridische analyse noodwet pas na besluit

DEN HAAG – Premier Dick Schoof wil de juridische analyse die ten grondslag ligt aan het inzetten van het noodrecht om asielmaatregelen te nemen nog niet delen. De Tweede Kamer had erom gevraagd, maar het besluit erover is “nog niet afgerond”, aldus de premier. In de brief die hij hierover stuurt, wordt ook duidelijk dat het kabinet deze informatie pas wil delen nadat het besluit is genomen.

Schoof zegt toe de Kamer “per brief te informeren na afronding van de besluitvorming en de gevraagde stukken dan bij te voegen”. Hij wijst wel naar antwoorden op Kamervragen waarin GroenLinks-PvdA vraagt naar de juridische onderbouwing. Daarin benadrukt minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) dat er een dragende motivering moet zijn voor het besluit. Ze hamert ook op het belang dat het kabinet hecht aan internationale verdragen en de grondwet. Maar er wordt niet specifiek ingegaan op de juridische onderbouwing.

Veel oppositiepartijen hadden woensdagavond kritiek op het plan om noodwetgeving in te zetten. PVV, VVD, NSC en BBB hebben in hun coalitieakkoord afgesproken om artikel 110 en 111 van de Vreemdelingenwet in te zetten, waarmee een deel van die wet buiten werking kan worden gesteld “ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken”. Pas na dit besluit van de premier kan de Tweede Kamer zich hierover buigen.

‘Buitenspel’

Met name Nicolien van Vroonhoven, plaatsvervangend fractievoorzitter van NSC, moest hierover veel kritische vragen beantwoorden. Oppositiepartijen vinden dat de Kamer “buitenspel” staat en dat voor de asielcrisis normale wetgeving gebruikt zou moeten worden. Ze wezen erop dat het vorige kabinet de noodwet niet passend vond. Van Vroonhoven herhaalde steeds de woorden “dragend gemotiveerd” die in het hoofdlijnenakkoord staan. Op basis van die woorden verwacht ze dat het kabinet goed onderbouwt waarom de ‘noodknop’ terecht is. Maar ook Van Vroonhoven erkende dat de crisiswet “eng”, “op het randje” en “balanceren” is.

Deze donderdag debatteert de Kamer verder. Premier Dick Schoof zal zich uitgebreid moeten verantwoorden voor het plan van de noodwet, dat ook in het regeerprogramma van zijn kabinet staat.

LAATSTE NIEUWS

Bovenleiding bij Schiphol nog steeds defect, ‘wel meer treinen’

SCHIPHOL - Door een defecte bovenleiding kan een deel van de sporen en perrons bij Schiphol dinsdagavond niet gebruikt worden maar "inmiddels rijden steeds...
×