Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 16:56 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 116

KWB Rijplatentrailer met Epsilon kraan voor VM Rental

JOURE – VM Rental in het Friese Joure heeft een nieuwe KWB Rijplaten oplegger in gebruik genomen. De compacte oplegger is voorzien van twee gestuurde fusee assen en een door Been Hydrauliek opgebouwde EPSILON rijplatenkraan met cabine.

De oplegger is compact gebouwd, en heeft een laadruimte van tien meter voor de kraan. In de vloer zijn op talloze locaties rongpotten en sjorpotten ingebouwd voor het zekeren van de lading. Verder is de oplegger op klantwens uitgevoerd met een speciale achter spiegel met ingebouwde LED verlichting, flitsers en achteruitrij lampen. Ook aan de zijkanten zijn over de volle lengte LED breedstralers ingebouwd voor de donkere dagen van het jaar.

Lichtgewicht door speciale constructie

De oplegger is gebouwd met een speciale, door KWB gepatenteerde constructie die ze “Light Weight Heavy Duty” noemen. Als chassis zijn er geen langsliggers toegepast, maar een doosvorm. Gebruik makend van S700 staal wordt hiermee een grotere stijfheid en stabiliteit gerealiseerd, met een eigen gewicht dat 1500 tot 2000 kilo lager ligt dan bij een conventioneel ontwerp. Dat betekent dus in de praktijk dat er, afhankelijk van het formaat rijplaten, twee tot 4 rijplaten meer meegenomen kunnen worden per rit.

De oplegger is uitgerust met 10 tons, hydraulisch gestuurde fusee assen van Tecma, onderdeel van SAF. Van de drie assen zijn de voorste twee automatisch liftbaar als de oplegger leeg is. De laatste twee assen zijn voorzien van fusee besturing, voor optimale wendbaarheid op de soms krappe bouwplaatsen. Het eigen gewicht van de trailer, inclusief de Palfinger autolaadkraan, rongen en kisten bedraagt 11.940 kg. De oplegger is geheel naar wens van VM Rental voorzien van gesloten zijafscherming en aan weerszijden dubbele RVS gereedschapskisten.

Jaren ervaring

De EPSILON S260Z96 26 ton/meter autolaadkraan is voorzien van een liftbare cabine voorzien van alle dagelijkse gemakken zoals stoelverwarming, standkachel en een radio. Voor het bereiken van de cabine zijn aan weerszijden van de trailer opstappen gemaakt met handrails, instappen kan zowel via de zij- als voordeur.. De kraan is net als het trekkende voertuig opgebouwd en hydraulisch aangesloten door Been Hydrauliek uit Groningen. Het is niet de eerste rijplatenkraan die Been Hydrauliek aan VM Rental levert. Al bijna 20 jaar wordt er samen gewerkt, kennis opgedaan en ervaringen uitgewisseld.

RC-Control

De gehele combinatie kan vanuit de kraancabine worden bestuurd door middel van een Radio Control systeem dat door Wierda Voertuigtechniek is opgebouwd. Voor optimale veiligheid is de combinatie voorzien van sensoren en een Brigade 360 graden camera systeem met monitors in zowel de truck- als de kraan- cabine. Zeker in combinatie met de indrukwekkende MAN TGX 8×4 trekker heeft VM Rental hiermee een waar visitekaartje neergezet.

Parlement Israël stemt voor het verwerpen van Palestijnse staat

Netanyahu

JERUZALEM – Het Israëlische parlement, de Knesset, heeft een resolutie aangenomen waarin de oprichting van een Palestijnse staat met een grote meerderheid wordt afgewezen, melden Israëlische media. De resolutie stelt dat een Palestijnse staat “een existentieel gevaar zou vormen voor de staat Israël en zijn burgers, het Israëlisch-Palestijnse conflict zou bestendigen en de regio zou destabiliseren”.

De resolutie werd donderdag in de Knesset aangenomen met 68 stemmen vóór en slechts 9 tegen. De uiterst rechtse coalitie van premier Benjamin Netanyahu was mede-indiener van de resolutie. De centrumlinkse partij van oppositieleider Yair Lapid verliet de zitting om de verklaring niet te steunen. Lapid heeft eerder gezegd dat hij voorstander is van een tweestatenoplossing, aldus de nieuwssite Times of Israel.

Mustafa Barghouti, de secretaris-generaal van het Palestijnse Nationale Initiatief, hekelde de aanname van de resolutie. “Deze resolutie vertegenwoordigt een afwijzing van vrede met Palestijnen en een officiële doodverklaring van de Oslo-overeenkomst”, schreef hij op X.

Bij de zogeheten Oslo-akkoorden uit 1993 tussen Israël en de Palestijnen werden afspraken gemaakt over Palestijns zelfbestuur en werd het streven naar een tweestatenoplossing – dus de oprichting van een zelfstandige Palestijnse staat naast Israël – vastgelegd.

Halsema beëdigd voor tweede termijn als Amsterdamse burgemeester

Femke Halsema

AMSTERDAM – Femke Halsema is beëdigd voor haar tweede termijn als burgemeester van Amsterdam. Dat gebeurde donderdagmiddag tijdens de gemeenteraad.

Halsema is sinds 6 juli 2018 de eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam. In september liet ze weten de “prachtige stad” nog eens zes jaar te willen dienen. Dat maakte ze bekend via een “overtuigende brief”, haalde Kune Burgers als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad donderdag aan. De gemeenteraad stemde eind februari in met een tweede ambtstermijn voor de nu 58-jarige Halsema (GroenLinks). De herbenoeming ging volgens Burgers “van een leien dakje, maar wat wil je ook met zo’n moedige en slimme burgemeester als wij hebben”.

Ook Arthur van Dijk, commissaris van de Koning, had lovende woorden over voor Halsema. Hij noemde haar onder meer bevlogen en scherp, en prees haar vele werk dat ze verzet dat vaak buiten de schijnwerpers blijft. Van Dijk wenste Halsema succes in de komende jaren om de stad en verschillende inwoners bij elkaar te houden, ongeacht in welke wijk mensen wonen. “Houd het hoofd koel, maar het hart warm”, besloot hij, waarna hij overging tot de beëdiging.

Dankwoord

Na de beëdiging bedankte Halsema de raad voor het vertrouwen en collegeleden voor de samenwerking. Ze prees medewerkers bij onder andere het Openbaar Ministerie, politie, brandweer en handhaving voor hun inzet voor de hoofdstad en bedankte de mensen direct om haar heen.

Halsema ontmoette “duizenden Amsterdammers” in haar eerste termijn. “Luidruchtige, stille, brutale, verlegen, gedreven, creatieve, ondernemende, zorgzame, eigenzinnige Amsterdammers.” Ze lieten haar “toe bij hun intieme, soms verdrietige en soms heel gelukkige momenten”, iets wat ze “het grootste voorrecht van burgemeester zijn” noemt.

‘Opdrachten voor onze stad’

De burgemeester keek in haar toespraak ook vooruit en ziet “opdrachten voor onze stad”. Ze wil door met de strijd voor veiligheid en aanpak van ondermijning, rechtsstaat en grondrechten beschermen en zorgen voor vertrouwen in de overheid. De gemeente moet weer als bondgenoot worden gezien van Amsterdammers, want: “vooruitgang komt van de mensen die zich roeren, die zich uitspreken, die met eigen initiatieven een aanstekelijk voorbeeld zijn.” Halsema besloot haar toespraak met de woorden het “een grote eer” te vinden om in de hoofdstad burgemeester te mogen zijn.

Vrachtwagen in brand op A27 [+foto&video]

Foto: Rijkswaterstaat | X

NOORDELOOS – Op de A27 bij Noordeloos is donderdagmiddag een vrachtwagen in brand gevlogen. De rijbaan richting Utrecht is dicht voor de brandweer.

De file is snel opgelopen naar een uur. Het is nog niet bekend wanneer de weg weer vrijgegeven kan worden. Verkeer kan vanaf knooppunt Hooipolder omrijden, meldt Rijkswaterstaat op X.

Het ingesloten verkeer tussen knooppunt Gorinchem en de brand wordt via de linkerrijstrook weggeleid. Verkeer ter hoogte van knooppunt Gorinchem wordt via Rotterdam (A15, A16, A20 en A12) richting Utrecht geleid.

Aantal besmettingen blauwtong loopt snel op

DEN HAAG – Steeds meer dieren blijken het blauwtongvirus onder de leden te hebben. De ziekte is sinds het begin van het jaar op 318 plekken in het land vastgesteld, meldde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit donderdag. De teller stond afgelopen maandag op 94 gevallen en vorige week op twintig.

Vooral in Overijssel, de Achterhoek, het oosten van Noord-Brabant en het noorden van Limburg zijn veel dieren positief getest op het virus. Bij 217 veehouderijen is blauwtong daadwerkelijk vastgesteld. Bij 101 andere boerderijen vertonen de dieren alle symptomen die bij besmetting horen, maar is het niet verder onderzocht in een laboratorium.

Het blauwtongvirus dook in september vorig jaar op in Nederland, voor het eerst sinds 2009. Daarna verspreidde het virus zich snel. Ruim een week na het eerste geval meldde de overheid dat er zo veel besmettingen waren dat maatregelen geen zin meer hadden. Begin oktober waren meer dan duizend veehouderijen getroffen en in november stond de teller op meer dan vijfduizend getroffen bedrijven.

Sterfgevaar

Na de winter werd het even rustig, maar vorige maand keerde het virus terug. Het is niet duidelijk of de vaccins misschien niet goed gewerkt hebben, of uitgewerkt zijn.

Blauwtong is een ziekte die vooral schapen treft, maar ook geiten, runderen, herten en sommige dierentuindieren kunnen een besmetting oplopen. Het virus veroorzaakt onder meer een blauwe tong, hoge koorts en zwellingen bij vee. Daardoor kunnen ze sterven. Blauwtong wordt onder meer verspreid door besmette knutten, piepkleine steekvliegjes. Het virus is niet besmettelijk voor mensen.

De Jong Intra Vakanties gaat SAF inkopen via partnerprogramma

De Jong Intra Vakanties sluit aan bij het partnerprogramma duurzaamheid van Transavia. De reisorganisatie koopt via het programma duurzamere vliegtuigbrandstof in, waarmee de Jong Intra Vakanties en Transavia samen stap voor stap werken aan het verder verduurzamen van de luchtvaart.

Het partnerprogramma duurzaamheid biedt reisorganisaties die bij Transavia stoelen inkopen de mogelijkheid om bij te dragen aan de aankoop van SAF (Sustainable Aviation Fuel). Zo kunnen zij reizen duurzamer maken. Het programma is gelanceerd in het vierde kwartaal van 2023.

Transavia vindt het belangrijk om de uitstoot van vliegen te verminderen. Het partnerprogramma duurzaamheid, waarbij Transavia de samenwerking zoekt met haar business partners, is een van de initiatieven die hieraan bijdraagt.

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: “Vliegen duurzamer maken is een enorme uitdaging, die we samen moeten aangaan. Van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen tot reisorganisaties en passagiers: alleen samen kunnen we de ontwikkeling naar een duurzamere luchtvaart versnellen. Met onze partner, de Jong Intra Vakanties brengen we het doel van minder uitstoot weer wat dichterbij. Daar ben ik enorm blij mee! We hopen dat andere partners het voorbeeld van de Jong Intra Vakanties volgen en zich aansluiten bij het partnerprogramma duurzaamheid.”

Maaike van der Windt, directeur de Jong Intra Vakanties: “De Jong Intra Vakanties is een pakketreisaanbieder van rondreizen, stedentrips, zon- en wintervakanties met eigen vervoer, bus, trein of vliegtuig. In onze duurzaamheidsaanpak stimuleren we zo veel mogelijk het gebruik van eigen vervoer, bus of de trein waar dat mogelijk is. Voor een aanzienlijk deel van onze reizen is dat echter geen alternatief en daarom zetten we ons samen met Transavia in voor de verduurzaming van de luchtvaart. Voor de Jong Intra Vakanties is Transavia een logische partner aangezien het onze grootste leverancier van vliegtuigstoelen is voor onze (rond)reizen. Via deze samenwerking verdubbelen we het percentage SAF dat wordt bijgemengd voor iedere de Jong Intra Vakanties-reiziger die met Transavia naar de reisbestemming vliegt van 0,7 procent naar 1,4 procent.”

Wettelijke verplichting

Transavia loopt met het bijmengen van SAF voor op de wettelijke verplichting, die in 2025 gaat gelden. Dan moeten alle vertrekkende vluchten binnen de EU bij elkaar 2 procent SAF gebruiken. Vanaf 2030 is dit 6 procent. De ambitie van Transavia is om vanaf 2030 10 procent SAF bij te mengen. Alle SAF vanuit het partnerprogramma duurzaamheid komt boven op de wettelijke verplichting die gaat gelden.

Momenteel is SAF alleen nog in kleine hoeveelheden beschikbaar. De SAF-variant, waar Transavia momenteel gebruik van maakt, wordt vervaardigd uit duurzamere bronnen zoals afgewerkte plantaardige olie, gebruikt frituurvet en afval uit bos- en landbouw. Vergeleken met kerosine vermindert SAF de CO2-uitstoot met minimaal 75 procent.

Vrachtwagen met verf in brand in Markelo [+foto]

Foto: News in Beeld

MARKELO – Een vrachtwagen met verf is donderdagmiddag in brand gevlogen op de Rijssenseweg in Markelo (Elsen).

Dit gebeurde bij wegwerkzaamheden. Een vrachtwagen met verfketels die de belijningsapparaten van verf voorziet vloog in brand.

De brandweer van Enter was de brand snel meester. De verf ontbrandt echter iedere keer weer. De verf wordt voor gebruik verwarmd.

Op dit moment is men bezig de verf uit de ketels over te pompen in het belijningsapparaat. Hoe groot de schade aan de installatie in de vrachtwagen is is nog niet te zeggen. De brandweer blijft voorlopig nog ter plaatse.

De vrachtwagen staat op de bedieningsweg, maar ter plaatse worden er wegwerkzaamheden uitgevoerd. Verkeersregelaars regelen het verkeer.

Von der Leyen mag door als voorzitter Europese Commissie

Von der Leyen

STRAATSBURG – De Duitse Ursula von der Leyen mag beginnen aan haar tweede termijn als voorzitter van de Europese Commissie. Bij een geheime stemming heeft een meerderheid van het Europees Parlement donderdag voor de herbenoeming van de centrumrechtse EVP-politica gestemd. Ze kreeg 401 van de 707 uitgebrachte stemmen.

Von der Leyen was door de regeringsleiders van de Europese Unie voorgedragen. Het bleef tot de stemming spannend of ze de benodigde steun zou krijgen. De drie middenpartijen waarop ze de afgelopen vijf jaar leunde, hebben samen vierhonderd zetels, terwijl Von der Leyen er donderdag 360 nodig had. In die fracties zitten dissidenten die tegengestemd hebben. De groenen, met ruim vijftig zetels, versterkten echter de middencoalitie.

Tijdens de campagne voor de Europese verkiezingen zocht Von der Leyens EVP toenadering tot uiterst rechtse partijen als die van de Italiaanse premier Giorgia Meloni. Maar de sociaaldemocraten en liberalen waren mordicus tegen samenwerking met de rechterflank en Von der Leyen maakte de groenen het hof. Meloni’s Europarlementariërs stemden, net als het overgrote deel van hun ECR-fractie, uiteindelijk tegen de herbenoeming van de commissievoorzitter.

De groenen wilden Von der Leyen vijf jaar geleden, toen ze ambitieuze klimaatplannen beloofde, nog niet steunen. Nu wil ze meer de nadruk leggen op het concurrentievermogen van het Europese bedrijfsleven. Dat moet wel op een groene manier, luidt het compromis. Maar de meningsverschillen over klimaatbeleid tussen vooral de EVP en de groenen dringen zich al meteen op. Zo claimt de centrumrechtse fractie dat Von der Leyen toch weer terugkomt van het aanstaande verbod op de brandstofauto.

Horeca Logistic Services kiest voor elektrische trucks van Renault Trucks om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen

Renault Trucks BeLux kondigt met trots de verkoop aan van zes E-Tech D Wide elektrische trucks aan Horeca Logistic Services (HLS). Deze innovatieve en milieuvriendelijke voertuigen zullen worden ingezet voor de distributie van dranken in de regio’s Ternat, Brussel, Dendermonde-Geraardsbergen en Gent.

HLS heeft gekozen voor deze zes E-Tech D Wide trucks in vellenconfiguratie met vier 66 kWh batterijen. Door deze voertuigen in zijn vloot op te nemen verwacht HLS zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk te verminderen, met een geschatte besparing van 178 ton CO₂ per truck per jaar.

Jean-Michel Courtoy, CEO HLS: “Innovatie en duurzaamheid vormen de kern van onze strategie. Met de elektrische trucks van Renault Trucks maken we een sprong voorwaarts in het verminderen van onze CO2-voetafdruk.”

Deze overname is in lijn met de ESG-strategie (Environment, Social, Governance) van HLS. Door te investeren in milieuvriendelijke transportoplossingen bevestigt HLS zijn inzet voor een duurzaam en verantwoord beheer van zijn activiteiten. Deze proactieve benadering van het milieu onderstreept onze wens om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij en te voldoen aan de groeiende verwachtingen van onze belanghebbenden.

De trucks worden na elke leverdag dagelijks opgeladen in het depot met 22 kW AC-laders. Dit initiatief weerspiegelt de inzet van HLS voor duurzame en milieuvriendelijke logistiek.

Al sinds 1894 levert de Franse truckfabrikant Renault Trucks duurzame mobiliteitsoplossingen aan professionele transporteurs, nu variërend van lichte bedrijfswagens tot en met trekkers met opleggers. Renault Trucks zet zich in voor de energietransitie en biedt niet alleen voertuigen met een gecontroleerd brandstofverbruik, maar ook een compleet aanbod van 100% elektrische trucks, waarvan de levensduur wordt verlengd dankzij een circulaire benadering.

Renault Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ’s werelds grootste fabrikanten van trucks, touringcars en bussen, bouwmachines en industriële en scheepsmotoren. De groep levert ook complete financierings- en serviceoplossingen.

HLS is de grootste onafhankelijke drankenverdeler op de Belgische markt.
Horeca Logistic Services levert vanuit haar drie logistieke platformen (HLS Ternat, HLS Zuid en HLS West) niet minder dan 1.800 koude en warme drankreferenties (bier, water, frisdranken, wijn, koffie en droge producten) aan meer dan 3.000 klanten in België en het Groothertogdom in de Horeca sector alsook aan lokale overheden, bedrijven, instellingen en eindklanten.

HLS heeft een distributiesysteem ontwikkeld waarbij snelheid en precisie voorop staan. Ze leveren volgens afgesproken dagen en tijden, zodat uw vestigingen continu en optimaal bevoorraad worden.

Routes Nijmeegse Vierdaagse vrijdag ingekort vanwege hitte

Nijmeegse Vierdaagse

NIJMEGEN – De routes van de Nijmeegse Vierdaagse van vrijdag worden met 10 kilometer per route ingekort om de warmte, meldt de organisatie. De wandelaars die normaal 50 kilometer zouden lopen, lopen daarom vrijdag 40 kilometer. De 40 kilometer wordt 30 kilometer en de route van 30 kilometer wordt 20 kilometer. Weeronline verwacht voor vrijdag temperaturen rond de 30 graden in Nijmegen.

Voor de nieuwe route van 20 kilometer worden nieuwe borden geplaatst. Deelnemers die de 50 kilometer zouden lopen, kunnen vrijdag de borden van de 40 kilometerroute volgen. En deelnemers die de 40 kilometer zouden lopen, moeten de borden van de 30 kilometerroute aanhouden. Bij militairen vervalt verder de eis om met minstens 10 kilo bepakking te lopen, aldus de organisatie. De start- en eindtijden wijzigen niet.

Deelnemers mogen niet afwijken van hun nieuwe route, verduidelijkt een woordvoerster. “De oude route komt te vervallen. Dat betekent als je buiten jouw route loopt, je van het reglement afwijkt en dat betekent diskwalificatie. Dat is natuurlijk ook vooral voor de veiligheid van de deelnemers zelf. Denk er ook aan dat dan op de 50 kilometer ook geen enkele voorziening is”, zegt ze. Er wordt morgen “actief op gehandhaafd”.

Extra waterpunten

Verder komt er een medische verzorgingspost op de route van de 20 kilometer, bij het Lierdal Sportcenter in het dorp Molenhoek. Ook komen er extra watertappunten aan het begin van de Via Gladiola, na het dorp Malden, en bij de finish op de Wedren in Nijmegen.

“De te nemen maatregelen geven de wandelaars de gelegenheid om onderweg extra rust in te lassen of om tijdig te finishen”, zegt marsleider Henny Sackers in een persverklaring. De organisatie adviseert deelnemers om onderweg genoeg te eten en te drinken, en om in beweging te blijven.

Het inkorten van de route van de Vierdaagse is in het verleden vaker gebeurd. In het verleden vielen er meermaals doden toen het rond de Vierdaagse zeer warm was. In 2006 werd de Vierdaagse na één dag afgelast, toen twee mensen overleden en honderden mensen flauwvielen in de hitte. De Vierdaagse in 2022 werd met een dag ingekort omdat het erg warm was.

Inkomsten Suezkanaal gedaald door onrust Rode Zee

CAÏRO – De inkomsten uit de scheepvaart door het Suezkanaal in Egypte zijn in het afgelopen gebroken boekjaar met bijna een kwart gedaald door de onrust in de Rode Zee.

Door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op schepen in de Rode Zee mijden veel grote rederijen de route via het Suezkanaal.

Volgens topman Osama Rabie van de Suez Canal Authority (SCA) kwam de omzet in het afgelopen fiscale jaar uit op 7,2 miljard dollar. Dat was 9,4 miljard dollar een jaar eerder.

Het aantal schepen dat door het Suezkanaal ging, daalde naar 20.418. Dat waren er 25.911 in het voorgaande jaar. Het Suezkanaal is een belangrijke bron van inkomsten voor de Egyptische overheid.

De door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen sinds november schepen aan in de Rode Zee als steun aan Hamas in de oorlog met Israël. Uit veiligheidsoverwegingen mijden rederijen daarom de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië. Zij varen nu om via Kaap de Goede Hoop, het meest zuidelijke puntje van Afrika.

Zes open Pacton-opleggers voor BetonijzerBuigCentrale bieden nog meer vrijheid

HARDINXVELD-GIESSENDAM – De BetonijzerBuigCentrale en Handelmaatschappij BV uit Hardinxveld-Giessendam werkt sinds kort met een zestal nieuwe Pacton drieassige opleggers van het type TBD.342.L.

Operationeel verantwoordelijke Gert Verschoor draait er niet omheen: “Onze trailers worden zwaar belast in grof werk. Toch moeten ze minimaal vijftien jaar mee, ook omdat we niet extreem veel kilometers maken; de meeste projecten zijn in Nederland, met daarnaast België en Luxemburg. Pacton levert ons hoogkwalitatieve, multifunctionele en dynamische trailers die niet alleen het transport en de levering optimaliseren, maar ook een verlengstuk zijn voor onze drie productielocaties.”

Vorig jaar bestond de BetonijzerBuigCentrale 70 jaar. Het bedrijf groeide in die tijd uit tot een vooraanstaand en vooral innovatief wapeningsstaalbedrijf. Vanuit een oprechte aanpak en met liefde voor het vak worden de meest uiteenlopende projecten aangepakt. Ook vandaag de dag wordt er nog permanent nagedacht over nieuwe toepassingen en productieprocedés. Het aanbrengen en verwerken van op maat geknipt en gebogen wapening op de bouwplaats behoort tot de kerntaken. Ook het transport hoort bij de maximaal flexibele dienstverlening.

Trailers als verlengstuk

De BetonijzerBuigCentrale heeft 26 trailers in bezit, maar geen trucks. Verschoor legt uit: “Die trailers zijn voor ons onderdeel van het productieproces. We hebben geen opslagruimte voor gereed product; het materiaal of de prefab betonstaalconstructies gaan meteen op de opleggers; die we buiten parkeren tot het moment dat onze klant ze nodig heeft op de bouw. Dan komt de Bruin Transport uit Hardinxveld-Giessendam de trailers halen. Zo leveren we altijd correct en just-in-time.”

De BetonijzerBuigCentrale is een derde generatie familiebedrijf. Met ruim 70 jaar ervaring en ruim 60 medewerkers is de onderneming een grote speler én toonaangevend in de wapeningsbranche. Men produceert vanuit drie locaties in Giessen en Hardinxveld-Giessendam, met klanten in de bouw en de betonindustrie. Zo wordt prefab vlechtwerk geleverd voor een grote diversiteit aan projecten, van een woonhuis tot aan de zeesluis van IJmuiden. Het vlechtwerk op de bouw wordt uitgevoerd door een vast eigen team, met hulp van onderaannemers.

Dynamische opleggers

Veertien van de 26 trailers van de BetonijzerBuigCentrale zijn inmiddels van het merk Pacton. Verschoor: “We maakten kennis met de kwaliteit van Pacton toen we jaren geleden een gebruikte Floor in bezit kregen. Daar waren we zo content mee dat we ons voorgenomen hebben om ook bij Pacton te formeren naar nieuwe trailers.”
In 2014 werden de eerste nieuwe Pacton trailers aangeschaft en meteen gebeurde dat met een aantal opties die het werk en het transport bij de BetonijzerBuigCentrale vergemakkelijken.

Verschoor: “De markt vraagt veel naar prefab wapening, wat betekent dat je veel volume vervoert met in verhouding weinig gewicht. Daartoe heb je een dynamische trailer nodig, die overweg kan met zowel heel zwaar en klein als met heel groot en breed. Tegelijkertijd is er de wens voor een onderhoudsarme trailer.”

Vrijheid door maatwerk

Het maatwerk in de Pacton trailers biedt in de dagelijkse praktijk meer vrijheid. Met een koppelingdruk van 15 ton en een asdruk totaal van 27 ton hebben de nieuwe trailers een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. Met een BPW luchtveerstel, waarbij de achteras gemonteerd is op een draaikrans, gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling, zijn de opleggers optimaal manoeuvreerbaar. Rondom zijn de opleggers voorzien van led-lampen en -breedtelichten.

Het kopschot van 1,70 meter hoog is tegen vier staanders gemonteerd. In het randprofiel bevinden zich twee keer 17 rongkokers en de trailers zijn voorzien van aluminium zijafscherming en een rvs-kist. Onder het randprofiel zijn touwhaken gerealiseerd en er is tevens voorzien in vier stuks breedteborden, inclusief verlichting. De opleggers zijn voorzien van een aluminium achterklep van een halve meter hoogte, met links en rechts een rong en een 28mm hardhouten vloer met stalen omegaprofielen. De klep is gemonteerd op een uitschuifbare balk; deze kan inclusief klep zo’n 85 cm uitschuiven.

Achterklep schermt overstek af

Verschoor: “Geïntegreerde breedteborden met verlichting zijn met Pacton standaard voor ons geworden, alsook een centraal vetsmeersysteem, een hoog kopschot en een maatwerk rongenverdeling. Ook kiezen we als extra optie aan de achterzijde voor een aluminium achterklep met uitschuifconstructie. Omdat we bij overstekende lading ongelukken willen voorkomen met scherp wapeningsstaal, hebben we hiervoor gekozen; ons product wordt zo, tot een lengte van 14,20 meter, altijd afgedekt door de achterklep. Dat is niet verplicht, maar voor de veiligheid van medeweggebruikers en de geruststelling van chauffeurs, kiezen we hier bewust en nadrukkelijk voor. Zo krijgen we alles uit onze fabrieken veilig en snel op de bouw. Kortom, dankzij de multifunctioneel ingerichte Pacton trailers genereren we meer vrijheid in productie, transport en levering.”

Overslag Rotterdamse haven nagenoeg gelijk gebleven in eerste halfjaar 2024

ROTTERDAM – De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in het eerste halfjaar van 2024 vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overslag kwam uit op 220,0 miljoen ton. Dat is 0,3% lager dan in dezelfde periode in 2023 (220,7 miljoen ton). De daling kwam vooral door minder overslag van kolen, ruwe olie en overig nat massagoed. Daarentegen is de overslag van ijzererts en schroot, overig droog massagoed, minerale olieproducten en containers toegenomen.

De overslag van containers steeg met 4,2% (in tonnage) en 2,2% (in TEU) als gevolg van toenemende (consumenten)vraag en een vroeg piekseizoen. De investeringen van Havenbedrijf Rotterdam liepen in het eerste halfjaar op schema. Zo is gestart met de bouw van CO₂-transport en -opslagproject Porthos, werd de opdracht gegund voor de bouw van het Prinses Alexiaviaduct en investeerde het Havenbedrijf in het digitaal weerbaarder maken van de Rotterdamse haven.

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Na een periode van economische onzekerheid zien we dat de vraag naar grondstoffen en consumptieproducten begint toe te nemen. Dit heeft geleid tot groei van de containeroverslag in het eerste halfjaar. Of die ontwikkeling ook gaat doorzetten in andere segmenten is mede afhankelijk van het tempo waarmee de Europese industrie aantrekt in de komende maanden. Ondertussen houden wij vast aan onze koers en blijven we investeren en projecten uitvoeren om de energie- en grondstoffentransitie tot een succes te maken en de infrastructuur van het havencomplex verder te verbeteren.”

Financiën Havenbedrijf Rotterdam

De financiële resultaten van Havenbedrijf Rotterdam waren solide in het eerste halfjaar van 2024. De opbrengsten, voornamelijk uit zeehavengelden en huur- en erfpachtopbrengsten namen toe met € 23,0 miljoen tot € 439,6 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2023. De operationele lasten stegen met € 13,3 miljoen naar € 147,9 miljoen. Daarmee steeg het resultaat voor belastingen, rente, afschrijvingen en waardeverminderingen met € 9,7 miljoen tot € 291,7 miljoen. Het nettoresultaat steeg met € 31,7 miljoen tot € 148,2 miljoen. De grotere stijging van het nettoresultaat wordt veroorzaakt door twee posten uit 2023 voor gezamenlijk € 15,3 miljoen, die dit jaar niet terugkeren.

De bruto investeringen in het eerste halfjaar van 2024 bedroegen € 164,4 miljoen, inclusief kapitaalstortingen in deelnemingen (eerste halfjaar 2023: € 135,7 miljoen). De belangrijkste investering in het eerste halfjaar van 2024 is de verbreding van het Yangtzekanaal (€ 15,8 miljoen). Van de kapitaalstortingen heeft € 20,4 miljoen betrekking op Porthos.

Droog massagoed

De overslag van droog massagoed is met 2,1% gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere overslag van ijzererts en schroot. Dit segment steeg met 12,6% naar 14,6 miljoen ton als gevolg van hogere staal- en ijzerproductie in Duitsland in het eerste halfjaar. De overslag van kolen is met 2,4 miljoen ton afgenomen (-19,7%) als gevolg van de lage vraag naar energiekolen voor stroomproductie. Zon en wind worden steeds meer ingezet als duurzame bronnen voor de productie van stroom.

Ook de overslag van cokeskolen is gedaald, ondanks de stijging in de staalproductie in Duitsland. Doordat er vorig jaar voldoende voorraad is opgebouwd, is de aanvoer in het eerste halfjaar afgenomen. De overslag van agribulk is afgenomen met 1,2 miljoen ton door o.a. lage vraag naar sojabonen als gevolg van het verplaatsen van bepaalde processen naar de Verenigde Staten.

Overig droog massagoed (grondstoffen voor verschillende industriële toepassingen en de bouwsector) laat een stijging zien. De overslagcijfers van agribulk (-19,3%) en overig droog massagoed (80,7%) tonen grote afwijkingen ten opzichte van 2023. Door een correctie in 2023 op een foutieve aangifte in het zeehavengeld systeem in 2022, laten deze cijfers een vertekend beeld zien. Zonder de correctie laat agribulk een daling zien van 5,1% en overig droog massagoed een stijging van 20,7%.

Nat massagoed

In het eerste halfjaar is er 3,1% minder nat massagoed overgeslagen. Er werd 5,8% minder ruwe olie overgeslagen als gevolg van onderhoud aan een aantal raffinaderijen in Rotterdam in het eerste kwartaal. Hierdoor kon er minder verwerkt worden en was er minder import nodig. De overslag van minerale olieproducten steeg in het eerste halfjaar met 4,7% naar 28,6 miljoen ton. De overslag van LNG was met 6,0 miljoen ton (0,3%) in het eerste halfjaar vergelijkbaar met vorig jaar. Voor beide segmenten geldt dat er sinds de inval van Rusland in Oekraïne grote voorraden zijn aangelegd om de energiezekerheid op te bouwen. Het segment overig nat massagoed daalde met 7,9%.

Containers en breakbulk

De overslag van containers nam in het eerste halfjaar toe met 4,2% in tonnen tot 67,1 miljoen ton en met 2,2% in TEU tot 6,8 miljoen TEU. In het eerste kwartaal was al een licht herstel van de containeroverslag te zien. Deze trend heeft zich doorgezet in het tweede kwartaal. Dit is een direct gevolg van een stijging in de vraag naar consumptiegoederen. Daarnaast is er sprake van een vervroegd piekseizoen doordat importeurs hun producten eerder dan normaal bestellen vanwege de langere vaartijden en de fluctuerende vaarschema’s. Schepen varen sinds eind 2023, als gevolg van onrust rondom de Rode Zee, niet meer door het Suezkanaal.

De containermarkt is zich nog steeds aan het aanpassen aan deze nieuwe situatie. Door de langere vaartijd via Kaap de Goede Hoop zijn er uitdagingen met het vinden van voldoende scheepscapaciteit. Ook hebben wijzigingen in vaarschema’s, een toename van de vraag en slecht weer in Azië gezorgd voor congestie in havens in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Europa. Ondanks dat de congestie in Noordwest-Europa tot nu toe beperkt is, zijn er wel gevolgen voor de operaties in de haven en het achterland.

De aankomst van schepen is door de wijzigingen in de schema’s lastiger te plannen. Daarnaast zijn ook de callsizes flink toegenomen sinds het begin van de crisis in de Rode Zee. Hierdoor hebben terminals en achterlandmodaliteiten te maken met piekbelasting, wat leidt tot vertragingen in de afhandeling van de containers.

Het Roll-on Roll-off verkeer (RoRo) is als gevolg van een zwakke Britse economie afgenomen met 4,1% tot 12,8 miljoen ton. Het segment overig stukgoed daalde met 10,5% naar 3,1 miljoen ton. Dit heeft te maken met de containerisatie van stukgoed en het verschuiven van verschillende ladingpakketten naar andere havens.

Energie- en grondstoffentransitie

Er wordt in de haven op dit moment flink gebouwd. De waterstofleiding wordt aangelegd, het CO₂-transport en -opslagproject Porthos wordt gebouwd en op het eerste conversiepark verrijst de 200MW waterstoffabriek van Shell. Op het tweede conversiepark, dat ruimte biedt voor 1 GW elektrolyse, gaat Zeevonk II een elektrolyser bouwen. Dit consortium van Vattenfall en CIP won de tender voor windpark IJmuiden Ver kavel Beta. De waterstofeconomie lijkt nu echt uit de startblokken gekomen.

Tegelijkertijd is er ook tegenwind. Zo is recent bekend gemaakt dat de aanleg van de Delta Rhine Corridor, waar de waterstofleiding richting andere Nederlandse en Duitse industrieclusters deel van uitmaakt, vier jaar later wordt gerealiseerd. Dat zou de energietransitie enorm vertragen. Het is van groot belang dat alles op alles wordt gezet om dit proces te versnellen, met het oog op verduurzaming en de concurrentiepositie van industrieclusters in Nederland en Europa.

Ook hoge aansluitkosten op het net, hoge elektriciteitsprijzen en regelgeving die remmend werkt voor de energietransitie zorgen voor vertraging. Besluitvorming om te investeren in waterstofproductie blijft nog achter. Er is wel beweging in de regelgeving rond de raffinageroute wat de vraag naar groene waterstof zal stimuleren. Het Havenbedrijf zal, zowel bij het kabinet als op Europees niveau, het belang van een goed investeringsklimaat onder de aandacht blijven brengen.

Inmiddels groeit de walstroomcapaciteit in de haven, doen er 4 partijen mee aan het biedproces voor het drijvend zonnepark op de Slufter en worden de mogelijkheden onderzocht voor verdere samenwerking op het gebied van warmte, het gebruik van stoom en het ontwikkelen van duurzaam vliegverkeer door biobrandstoffen en waterstof.

Ook in de transitie van fossiele moleculen naar CO₂-neutrale moleculen worden de nodige stappen gezet. Het Havenbedrijf ontwikkelt momenteel een visie en strategie over zijn rol in deze grondstoffentransitie. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de rol van de haven in de productie van hernieuwbare brandstoffen, maar ook naar kritieke materialen. Deze zijn essentieel voor het realiseren van de energietransitie, en ook van groot belang voor de strategische onafhankelijkheid van Nederland en Europa.

Digitalisering & cyberweerbaarheid

In het huidige tijdperk met toenemende digitale dreiging is weerbaarheid tegen maatschappij-ontwrichtende dreigingen een randvoorwaarde voor het goed functioneren van de nautische en logistieke processen in de haven. In het eerste halfjaar van 2024 zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van digitalisering en cyberweerbaarheid. Zo ondersteunt het Havenbedrijf de Vertrouwensketen. Deze publiek-private samenwerking heeft als doel logistieke ketens digitaal weerbaarder te maken, ook tegen criminaliteit en diefstal. Door een nieuwe digitale manier van werken wisselen partijen informatie uit in een gesloten systeem. Het recht om een container op te halen bij de terminal kan daarbij alleen digitaal aan geautoriseerde vervoerders worden doorgegeven.

Door de Vertrouwensketen is het niet meer mogelijk om onrechtmatig een container op te halen. De Zeehavenpolitie ziet dat dit door het werken via de Vertrouwensketen ook daadwerkelijk niet meer gebeurt. Inmiddels verloopt 43% van alle importcontainers via de Vertrouwensketen. Alle importcontainers uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika maken sinds dit jaar onderdeel uit van deze werkwijze. Nu wordt gewerkt aan verdere uitbreiding naar andere vaargebieden.

Ook slaagde een consortium van Havenbedrijf Rotterdam, Q*Bird, Single Quantum, Cisco, Eurofiber, Portbase, Intermax en InnovationQuarter er in mei van dit jaar in om als eerste ter wereld een schaalbare quantumnetwerk-verbinding aan te leggen in de haven van Rotterdam. In een proefopstelling is de beveiliging van gevoelige informatie door het gebruik van quantumtechnologie succesvol gebleken.

Dit nieuwe communicatiesysteem kan in de toekomst de veiligheid van de tienduizenden zeeschepen, die de haven jaarlijks bezoeken, verbeteren en ook het economische verkeer dat daaruit voortvloeit beter beveiligen tegen de dreiging van quantumcomputers. Op dit moment zijn er twee eindpunten bij Portbase en het Havenbedrijf verbonden met de centrale hub van het quantumnetwerk. Nu de proef geslaagd is, zullen in de loop van dit jaar nieuwe eindpunten bij de douane en een aantal nautische dienstverleners in de haven worden aangesloten op de centrale hub.

Vooruitblik

Over het gehele jaar wordt een lichte stijging van het overslagvolume verwacht. De toegenomen containervolumes zijn daar een voorbode van. Verder zijn opgebouwde voorraden in andere segmenten afgebouwd en lijkt de Europese industriële productie voorzichtig aan te trekken door de lagere energieprijzen.

Belang van Europese samenwerking groter dan ooit
De energie- en grondstoffentransitie zijn op dit moment de grootste uitdagingen waar de Europese havens voor staan. Havens en industrie in Noordwest-Europa trekken daarom steeds vaker samen op om een duurzame toekomst voor de Europese industrie en samenleving veilig te stellen.

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De Europese economie heeft alleen een toekomst als de energie- en grondstoffentransities slagen. Havens spelen daarin een cruciale rol. We moeten daarom meer denken én handelen vanuit dat grensoverstijgende belang. Hoe sneller Europa onafhankelijk wordt van fossiele brandstoffen, hoe groter de kans op strategische autonomie. Vertraging betekent dat we geopolitiek kwetsbaar blijven en dat is slecht voor Nederland én voor Europa. Een stevige inzet vanuit Nederland in Brussel, die zich sterk maakt voor de belangen van zeehavens in de energie- en grondstoffentransitie, is nu belangrijker dan ooit.”

In de omslag van fossiele naar hernieuwbare energie spelen uitdagingen rond stikstof, netcongestie en vergunningsverlening momenteel een belemmerende rol. Ook voorspelbare en competitieve marktomstandigheden voor investeringen in de verduurzaming van de industrie en de beschikbaarheid van voldoende grondstoffen zijn voor een succesvolle transitie cruciaal. Daarom is de komende jaren stabiel beleid en forse stimulering van groene energie en een circulaire economie nodig, zowel vanuit Den Haag als Brussel.

HRD trailerchassis met Gijsbertsen kipper voor Gebr. van der Heiden

EEMNES – Onlangs leverde Wezenberg Trailers uit IJsselmuiden een HRD trailerchassis met Gijsbertsen kipper af aan Gebr. van der Heiden in Eemnes.

Voor de Gijsbertsen kipper wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige staalsoorten.
Zo zijn de zijwanden uitgevoerd in Hardox 450 en is de vloer uitgevoerd in Hardox 500 TUF.
Het geheel is afgewerkt met kunststof milieukleppen en een opklapbare achterbumper.
Tevens is de kipper voorzien van spuitwerk inclusief een blanke lak laag.

De oplegger is uitgevoerd met twee liftassen, op de voorste en op de laatste as.

In de werkplaats van Wezenberg zijn nog een aantal extra optie’s gemonteerd, zoals extra werkverlichting.

Gebr. van der Heiden is vanaf midden jaren veertig van de vorige eeuw succesvol.
Vanaf de allereerste start onder leiding van grondlegger Manus van der Heiden zijn service en optimale dienstverlening de bouwstenen van het bedrijf.

Het bedrijf heeft op de locaties in Almere, Eemnes en Nieuwegein een directe verbinding met grootscheeps vaarwater.

De kade is geschikt voor op- en overslag van bulkstoffen zoals grond, zand, grind en secundaire bouwstoffen. Met eigen overslagkranen en 22 eigen vrachtwagens worden dagelijks de overslag en transportwerkzaamheden uitgevoerd.

Sinds 2018 maakt ook Zandwinning de Domelaar in Markelo onderdeel uit van Gebr. van der Heiden.

Opnieuw minder abonnees voor streamingdienst Viaplay

Viaplay

STOCKHOLM – Viaplay, het Zweedse streamingplatform dat onder andere de Formule 1-uitzendingen in Nederland verzorgt, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw minder abonnementen verkocht. Het omzetverlies bleef beperkt dankzij de hogere abonnementsprijzen.

De omzet daalde van 4,6 miljard Zweedse kroon (398 miljoen euro) naar 4,4 miljard kroon (386 miljoen euro). Het aantal abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 1 procent. In de eerste drie maanden van 2024 zag Viaplay het aantal abonnementen nog met bijna een vijfde afnemen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Eerder dit jaar werd Viaplay nog van een faillissement gered met een kapitaalinjectie van 229 miljoen kroon. Het Zweedse bedrijf doet er volgens topman Jørgen Madsen Lindemann alles aan om illegale streams en downloads te voorkomen. In Zweden werd een campagne tegen piraterij in gang gezet, andere landen zullen volgen.

Lindemann heeft hoge verwachtingen van de Engelse voetbalcompetitie die deze zomer van start gaat en de Formule 1 die in augustus met Max Verstappen in Zandvoort gereden wordt.

LAATSTE NIEUWS

Brug Uitwellingerga wordt niet meer bediend voor de scheepvaart

UTRECHT - Rijkswaterstaat stopt per direct voor onbepaalde tijd met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Door bediening...
×