Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 20:04 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 116

Kabinet belooft gedupeerden in oktober opheldering over spaartaks

Folkert Idsinga

DEN HAAG – Spaarders en beleggers die de afgelopen jaren mogelijk te veel belasting hebben betaald over hun beleggingen, ontvangen in oktober een brief over de stappen die ze kunnen ondernemen om geld terug te vragen. Dat meldt staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) aan de Tweede Kamer. Hij reageert daarmee op een uitspraak van de Hoge Raad. Die keurde in juni een herstelregeling af voor Nederlanders die zijn gedupeerd door de zogeheten vermogensrendementsheffing in box 3, ofwel de spaartaks.

Deze in 2017 ingevoerde heffing werd in 2021 door de Hoge Raad als onrechtmatig beoordeeld. Bij de berekening hiervan werd namelijk gebruikgemaakt van fictieve rendementen, die vaak veel lager bleken te zijn dan wat werkelijk werd verdiend aan beleggingen. Op aanwijzen van de raad kwam het ministerie van Financiën met een wet om gedupeerde belastingbetalers te compenseren. Maar deze herstelregeling is volgens de meest recente uitspraak van de hoogste gerechtelijke instantie nog steeds ‘discriminerend’, omdat die uitgaat van geschatte inkomsten en niet van werkelijk rendement.

Door deze uitspraak kunnen beleggers en spaarders geld terugvragen als ze kunnen aantonen dat het fictieve rendement waarmee is gerekend hoger is dan het werkelijke rendement dat ze hebben ontvangen. De staatssecretaris is nog bezig met de precieze uitwerking hiervan. De Belastingdienst informeert mogelijke gedupeerden daarover in de eerdergenoemde brief.

Onlineformulier

De Belastingdienst is momenteel bezig met het opstellen van een onlineformulier waar de spaarders en beleggers hun gegevens kunnen invullen. Idsinga hoopt dat deze vanaf juni 2025 te gebruiken is.

Door de uitspraak van de Hoge Raad loopt het Rijk naar verwachting miljarden aan belastinginkomsten mis. In augustus besluit het kabinet hoe deze tegenvaller voor de schatkist opgevangen gaat worden. Bovendien heeft de hersteloperatie volgens de staatssecretaris een “grote impact op de capaciteit van de Belastingdienst”.

Scooterrijder overleden door aanrijding met auto in Rotterdam

ROTTERDAM – Een scooterrijder is donderdagmiddag overleden door een aanrijding met een personenauto, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 17.45 uur op de N209 in Rotterdam. De weg is bij Hillegersberg tot zeker 21.00 uur dicht in beide richtingen, meldt Rijkswaterstaat Verkeer.

Omstanders hebben geprobeerd eerste hulp te verlenen, zegt een woordvoerder van de politie, maar dat mocht niet meer baten.

Over de identiteit van het slachtoffer is nog niets bekendgemaakt. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Veel minder warmtepompen verkocht na schrappen verplichting

NAARDEN – Fabrikanten van warmtepompen hebben in het eerste halfjaar minder goede zaken gedaan. Ze verkochten in vergelijking met vorig jaar bijna de helft minder warmtepompen voor de verwarming van huizen. Dat komt onder andere doordat de nieuwe regering niet langer wil dat warmtepompen vanaf 2026 verplicht worden bij de vervanging van cv-ketels, meent de Vereniging Warmtepompen.

In de eerste zes maanden kochten groothandels en installateurs 47.000 warmtepompen van fabrikanten, zo’n 47 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers over de daling zijn volgens de branchevereniging enigszins vertekend, omdat groothandels vorig jaar voorraden aanlegden na eerdere leveringsproblemen. Maar ook als dit inhaaleffect buiten beschouwing blijft, is de afname volgens de Vereniging Warmtepompen nog “aanzienlijk”.

De koepelorganisatie voor leveranciers van warmtepompen is pessimistischer geworden over heel 2024. Eerder was de verwachting nog dat fabrikanten evenveel warmtepompen zouden verkopen als vorig jaar. Nu gaat de warmtepompbranche uit van krimp.

De toenmalige minister voor Volkshuisvesting Hugo de Jonge maakte in 2022 bekend dat huiseigenaren vanaf 2026 in principe worden verplicht om een hybride warmtepomp of duurzaam alternatief te installeren als hun cv-ketel aan vervanging toe is. Maar de huidige coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB wil van die plicht af.

Volgens de Vereniging Warmtepompen dreigen hiermee de doelen voor de verduurzaming van woningen en andere gebouwen uit zicht te raken. Om de uitstoot van CO2 bij de verwarming van huizen tegen te gaan, is volgens de organisatie overheidsbeleid nodig om volledig gasgestookte cv-ketels uit te faseren.

Warmtepompen werken op elektriciteit en halen warmte uit de lucht, bodem of het water. Er zijn volledig elektrische varianten, die alle verwarming van het huis en water voor hun rekening nemen. Daarnaast bestaan hybride warmtepompen, die in combinatie met een cv werken. Doordat ze helemaal geen of minder gas verbruiken, worden warmtepompen gezien als schoner alternatief voor gasketels.

Voorzitter EU-regeringsleiders is tegen boycot van Hongarije

Charles Michel

WOODSTOCK – De voorzitter van de EU-regeringsleiders, Charles Michel, is pertinent tegen een boycot van informele EU-bijeenkomsten in Hongarije. Met dat standpunt staat Michel van de Europese Raad lijnrecht tegenover de koers van de Europese Commissie. Die heeft maandag wel een boycot van Hongaarse bijeenkomsten aangekondigd om het land zo te straffen voor de soloreizen van de Hongaarse premier Viktor Orbán.

Onverstandig, zegt Michel in de marge van een top van Europese leiders in het Engelse Woodstock. Want tweespalt kan alleen maar in het voordeel zijn van krachten die Europa willen verzwakken, denkt hij. En door Hongarije nu links te laten liggen “voed je het verhaal van krachten die willen aantonen dat de Europese Unie niet goed functioneert.”

Een botsing van een opvatting tussen de twee Europese instituten is mogelijk. De instellingen kunnen ieder voor zich beslissen wat ze doen, evenals de EU-lidstaten. Maar een onduidelijke EU-koers is wat Michel betreft precies wat Europa nu niet moet laten zien.

“Het is belangrijk een provocatie niet met een provocatie te beantwoorden”, zegt Michel over een eventuele boycot als reactie op de recente reizen van Orbán naar onder meer Moskou en Beijing.

Bovendien zijn informele toppen, zoals die voor het komende half jaar onder meer in Hongarije staan gepland, volgens Michel juist heel belangrijk voor de Europese besluitvorming en de saamhorigheid. Omdat ministers of regeringsleiders soms “meer tijd nodig hebben” als ze aan een Europese vergadertafel merken dat hun aanvankelijke standpunt misschien moet worden bijgesteld. “Zodat ze de volgende keer een beetje meer opschuiven naar het standpunt van de collega-landen”.

Premier Schoof is dat met Michel eens. “Ik denk dat bij internationale samenwerking onderschat wordt dat het belangrijk is dat je elkaar met enige regelmaat treft. En er is maar één gremium waar je zo’n breed gezelschap van regeringsleiders bij elkaar treft en dat is de Europese Politieke Gemeenschap. Dit zijn nuttige bijeenkomsten. Over de frequentie van het vergaderen kun je altijd met elkaar discussiëren”, aldus Schoof.

Volgens Charles Michel zullen we “in feite alleen maar onszelf straffen” als de EU-landen de vergaderingen in Hongarije boycotten en zo informele contactmomenten mislopen.

De Europese Commissie van Ursula von der Leyen heeft maandag besloten de door Hongarije georganiseerde vergaderingen te gaan boycotten en voorlopig alleen ambtenaren te sturen in plaats van Eurocommissarissen.

KWB Rijplatentrailer met Epsilon kraan voor VM Rental

JOURE – VM Rental in het Friese Joure heeft een nieuwe KWB Rijplaten oplegger in gebruik genomen. De compacte oplegger is voorzien van twee gestuurde fusee assen en een door Been Hydrauliek opgebouwde EPSILON rijplatenkraan met cabine.

De oplegger is compact gebouwd, en heeft een laadruimte van tien meter voor de kraan. In de vloer zijn op talloze locaties rongpotten en sjorpotten ingebouwd voor het zekeren van de lading. Verder is de oplegger op klantwens uitgevoerd met een speciale achter spiegel met ingebouwde LED verlichting, flitsers en achteruitrij lampen. Ook aan de zijkanten zijn over de volle lengte LED breedstralers ingebouwd voor de donkere dagen van het jaar.

Lichtgewicht door speciale constructie

De oplegger is gebouwd met een speciale, door KWB gepatenteerde constructie die ze “Light Weight Heavy Duty” noemen. Als chassis zijn er geen langsliggers toegepast, maar een doosvorm. Gebruik makend van S700 staal wordt hiermee een grotere stijfheid en stabiliteit gerealiseerd, met een eigen gewicht dat 1500 tot 2000 kilo lager ligt dan bij een conventioneel ontwerp. Dat betekent dus in de praktijk dat er, afhankelijk van het formaat rijplaten, twee tot 4 rijplaten meer meegenomen kunnen worden per rit.

De oplegger is uitgerust met 10 tons, hydraulisch gestuurde fusee assen van Tecma, onderdeel van SAF. Van de drie assen zijn de voorste twee automatisch liftbaar als de oplegger leeg is. De laatste twee assen zijn voorzien van fusee besturing, voor optimale wendbaarheid op de soms krappe bouwplaatsen. Het eigen gewicht van de trailer, inclusief de Palfinger autolaadkraan, rongen en kisten bedraagt 11.940 kg. De oplegger is geheel naar wens van VM Rental voorzien van gesloten zijafscherming en aan weerszijden dubbele RVS gereedschapskisten.

Jaren ervaring

De EPSILON S260Z96 26 ton/meter autolaadkraan is voorzien van een liftbare cabine voorzien van alle dagelijkse gemakken zoals stoelverwarming, standkachel en een radio. Voor het bereiken van de cabine zijn aan weerszijden van de trailer opstappen gemaakt met handrails, instappen kan zowel via de zij- als voordeur.. De kraan is net als het trekkende voertuig opgebouwd en hydraulisch aangesloten door Been Hydrauliek uit Groningen. Het is niet de eerste rijplatenkraan die Been Hydrauliek aan VM Rental levert. Al bijna 20 jaar wordt er samen gewerkt, kennis opgedaan en ervaringen uitgewisseld.

RC-Control

De gehele combinatie kan vanuit de kraancabine worden bestuurd door middel van een Radio Control systeem dat door Wierda Voertuigtechniek is opgebouwd. Voor optimale veiligheid is de combinatie voorzien van sensoren en een Brigade 360 graden camera systeem met monitors in zowel de truck- als de kraan- cabine. Zeker in combinatie met de indrukwekkende MAN TGX 8×4 trekker heeft VM Rental hiermee een waar visitekaartje neergezet.

Parlement Israël stemt voor het verwerpen van Palestijnse staat

Netanyahu

JERUZALEM – Het Israëlische parlement, de Knesset, heeft een resolutie aangenomen waarin de oprichting van een Palestijnse staat met een grote meerderheid wordt afgewezen, melden Israëlische media. De resolutie stelt dat een Palestijnse staat “een existentieel gevaar zou vormen voor de staat Israël en zijn burgers, het Israëlisch-Palestijnse conflict zou bestendigen en de regio zou destabiliseren”.

De resolutie werd donderdag in de Knesset aangenomen met 68 stemmen vóór en slechts 9 tegen. De uiterst rechtse coalitie van premier Benjamin Netanyahu was mede-indiener van de resolutie. De centrumlinkse partij van oppositieleider Yair Lapid verliet de zitting om de verklaring niet te steunen. Lapid heeft eerder gezegd dat hij voorstander is van een tweestatenoplossing, aldus de nieuwssite Times of Israel.

Mustafa Barghouti, de secretaris-generaal van het Palestijnse Nationale Initiatief, hekelde de aanname van de resolutie. “Deze resolutie vertegenwoordigt een afwijzing van vrede met Palestijnen en een officiële doodverklaring van de Oslo-overeenkomst”, schreef hij op X.

Bij de zogeheten Oslo-akkoorden uit 1993 tussen Israël en de Palestijnen werden afspraken gemaakt over Palestijns zelfbestuur en werd het streven naar een tweestatenoplossing – dus de oprichting van een zelfstandige Palestijnse staat naast Israël – vastgelegd.

Halsema beëdigd voor tweede termijn als Amsterdamse burgemeester

Femke Halsema

AMSTERDAM – Femke Halsema is beëdigd voor haar tweede termijn als burgemeester van Amsterdam. Dat gebeurde donderdagmiddag tijdens de gemeenteraad.

Halsema is sinds 6 juli 2018 de eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam. In september liet ze weten de “prachtige stad” nog eens zes jaar te willen dienen. Dat maakte ze bekend via een “overtuigende brief”, haalde Kune Burgers als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad donderdag aan. De gemeenteraad stemde eind februari in met een tweede ambtstermijn voor de nu 58-jarige Halsema (GroenLinks). De herbenoeming ging volgens Burgers “van een leien dakje, maar wat wil je ook met zo’n moedige en slimme burgemeester als wij hebben”.

Ook Arthur van Dijk, commissaris van de Koning, had lovende woorden over voor Halsema. Hij noemde haar onder meer bevlogen en scherp, en prees haar vele werk dat ze verzet dat vaak buiten de schijnwerpers blijft. Van Dijk wenste Halsema succes in de komende jaren om de stad en verschillende inwoners bij elkaar te houden, ongeacht in welke wijk mensen wonen. “Houd het hoofd koel, maar het hart warm”, besloot hij, waarna hij overging tot de beëdiging.

Dankwoord

Na de beëdiging bedankte Halsema de raad voor het vertrouwen en collegeleden voor de samenwerking. Ze prees medewerkers bij onder andere het Openbaar Ministerie, politie, brandweer en handhaving voor hun inzet voor de hoofdstad en bedankte de mensen direct om haar heen.

Halsema ontmoette “duizenden Amsterdammers” in haar eerste termijn. “Luidruchtige, stille, brutale, verlegen, gedreven, creatieve, ondernemende, zorgzame, eigenzinnige Amsterdammers.” Ze lieten haar “toe bij hun intieme, soms verdrietige en soms heel gelukkige momenten”, iets wat ze “het grootste voorrecht van burgemeester zijn” noemt.

‘Opdrachten voor onze stad’

De burgemeester keek in haar toespraak ook vooruit en ziet “opdrachten voor onze stad”. Ze wil door met de strijd voor veiligheid en aanpak van ondermijning, rechtsstaat en grondrechten beschermen en zorgen voor vertrouwen in de overheid. De gemeente moet weer als bondgenoot worden gezien van Amsterdammers, want: “vooruitgang komt van de mensen die zich roeren, die zich uitspreken, die met eigen initiatieven een aanstekelijk voorbeeld zijn.” Halsema besloot haar toespraak met de woorden het “een grote eer” te vinden om in de hoofdstad burgemeester te mogen zijn.

Vrachtwagen in brand op A27 [+foto&video]

Foto: Rijkswaterstaat | X

NOORDELOOS – Op de A27 bij Noordeloos is donderdagmiddag een vrachtwagen in brand gevlogen. De rijbaan richting Utrecht is dicht voor de brandweer.

De file is snel opgelopen naar een uur. Het is nog niet bekend wanneer de weg weer vrijgegeven kan worden. Verkeer kan vanaf knooppunt Hooipolder omrijden, meldt Rijkswaterstaat op X.

Het ingesloten verkeer tussen knooppunt Gorinchem en de brand wordt via de linkerrijstrook weggeleid. Verkeer ter hoogte van knooppunt Gorinchem wordt via Rotterdam (A15, A16, A20 en A12) richting Utrecht geleid.

Aantal besmettingen blauwtong loopt snel op

DEN HAAG – Steeds meer dieren blijken het blauwtongvirus onder de leden te hebben. De ziekte is sinds het begin van het jaar op 318 plekken in het land vastgesteld, meldde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit donderdag. De teller stond afgelopen maandag op 94 gevallen en vorige week op twintig.

Vooral in Overijssel, de Achterhoek, het oosten van Noord-Brabant en het noorden van Limburg zijn veel dieren positief getest op het virus. Bij 217 veehouderijen is blauwtong daadwerkelijk vastgesteld. Bij 101 andere boerderijen vertonen de dieren alle symptomen die bij besmetting horen, maar is het niet verder onderzocht in een laboratorium.

Het blauwtongvirus dook in september vorig jaar op in Nederland, voor het eerst sinds 2009. Daarna verspreidde het virus zich snel. Ruim een week na het eerste geval meldde de overheid dat er zo veel besmettingen waren dat maatregelen geen zin meer hadden. Begin oktober waren meer dan duizend veehouderijen getroffen en in november stond de teller op meer dan vijfduizend getroffen bedrijven.

Sterfgevaar

Na de winter werd het even rustig, maar vorige maand keerde het virus terug. Het is niet duidelijk of de vaccins misschien niet goed gewerkt hebben, of uitgewerkt zijn.

Blauwtong is een ziekte die vooral schapen treft, maar ook geiten, runderen, herten en sommige dierentuindieren kunnen een besmetting oplopen. Het virus veroorzaakt onder meer een blauwe tong, hoge koorts en zwellingen bij vee. Daardoor kunnen ze sterven. Blauwtong wordt onder meer verspreid door besmette knutten, piepkleine steekvliegjes. Het virus is niet besmettelijk voor mensen.

De Jong Intra Vakanties gaat SAF inkopen via partnerprogramma

De Jong Intra Vakanties sluit aan bij het partnerprogramma duurzaamheid van Transavia. De reisorganisatie koopt via het programma duurzamere vliegtuigbrandstof in, waarmee de Jong Intra Vakanties en Transavia samen stap voor stap werken aan het verder verduurzamen van de luchtvaart.

Het partnerprogramma duurzaamheid biedt reisorganisaties die bij Transavia stoelen inkopen de mogelijkheid om bij te dragen aan de aankoop van SAF (Sustainable Aviation Fuel). Zo kunnen zij reizen duurzamer maken. Het programma is gelanceerd in het vierde kwartaal van 2023.

Transavia vindt het belangrijk om de uitstoot van vliegen te verminderen. Het partnerprogramma duurzaamheid, waarbij Transavia de samenwerking zoekt met haar business partners, is een van de initiatieven die hieraan bijdraagt.

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: “Vliegen duurzamer maken is een enorme uitdaging, die we samen moeten aangaan. Van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen tot reisorganisaties en passagiers: alleen samen kunnen we de ontwikkeling naar een duurzamere luchtvaart versnellen. Met onze partner, de Jong Intra Vakanties brengen we het doel van minder uitstoot weer wat dichterbij. Daar ben ik enorm blij mee! We hopen dat andere partners het voorbeeld van de Jong Intra Vakanties volgen en zich aansluiten bij het partnerprogramma duurzaamheid.”

Maaike van der Windt, directeur de Jong Intra Vakanties: “De Jong Intra Vakanties is een pakketreisaanbieder van rondreizen, stedentrips, zon- en wintervakanties met eigen vervoer, bus, trein of vliegtuig. In onze duurzaamheidsaanpak stimuleren we zo veel mogelijk het gebruik van eigen vervoer, bus of de trein waar dat mogelijk is. Voor een aanzienlijk deel van onze reizen is dat echter geen alternatief en daarom zetten we ons samen met Transavia in voor de verduurzaming van de luchtvaart. Voor de Jong Intra Vakanties is Transavia een logische partner aangezien het onze grootste leverancier van vliegtuigstoelen is voor onze (rond)reizen. Via deze samenwerking verdubbelen we het percentage SAF dat wordt bijgemengd voor iedere de Jong Intra Vakanties-reiziger die met Transavia naar de reisbestemming vliegt van 0,7 procent naar 1,4 procent.”

Wettelijke verplichting

Transavia loopt met het bijmengen van SAF voor op de wettelijke verplichting, die in 2025 gaat gelden. Dan moeten alle vertrekkende vluchten binnen de EU bij elkaar 2 procent SAF gebruiken. Vanaf 2030 is dit 6 procent. De ambitie van Transavia is om vanaf 2030 10 procent SAF bij te mengen. Alle SAF vanuit het partnerprogramma duurzaamheid komt boven op de wettelijke verplichting die gaat gelden.

Momenteel is SAF alleen nog in kleine hoeveelheden beschikbaar. De SAF-variant, waar Transavia momenteel gebruik van maakt, wordt vervaardigd uit duurzamere bronnen zoals afgewerkte plantaardige olie, gebruikt frituurvet en afval uit bos- en landbouw. Vergeleken met kerosine vermindert SAF de CO2-uitstoot met minimaal 75 procent.

Vrachtwagen met verf in brand in Markelo [+foto]

Foto: News in Beeld

MARKELO – Een vrachtwagen met verf is donderdagmiddag in brand gevlogen op de Rijssenseweg in Markelo (Elsen).

Dit gebeurde bij wegwerkzaamheden. Een vrachtwagen met verfketels die de belijningsapparaten van verf voorziet vloog in brand.

De brandweer van Enter was de brand snel meester. De verf ontbrandt echter iedere keer weer. De verf wordt voor gebruik verwarmd.

Op dit moment is men bezig de verf uit de ketels over te pompen in het belijningsapparaat. Hoe groot de schade aan de installatie in de vrachtwagen is is nog niet te zeggen. De brandweer blijft voorlopig nog ter plaatse.

De vrachtwagen staat op de bedieningsweg, maar ter plaatse worden er wegwerkzaamheden uitgevoerd. Verkeersregelaars regelen het verkeer.

Von der Leyen mag door als voorzitter Europese Commissie

Von der Leyen

STRAATSBURG – De Duitse Ursula von der Leyen mag beginnen aan haar tweede termijn als voorzitter van de Europese Commissie. Bij een geheime stemming heeft een meerderheid van het Europees Parlement donderdag voor de herbenoeming van de centrumrechtse EVP-politica gestemd. Ze kreeg 401 van de 707 uitgebrachte stemmen.

Von der Leyen was door de regeringsleiders van de Europese Unie voorgedragen. Het bleef tot de stemming spannend of ze de benodigde steun zou krijgen. De drie middenpartijen waarop ze de afgelopen vijf jaar leunde, hebben samen vierhonderd zetels, terwijl Von der Leyen er donderdag 360 nodig had. In die fracties zitten dissidenten die tegengestemd hebben. De groenen, met ruim vijftig zetels, versterkten echter de middencoalitie.

Tijdens de campagne voor de Europese verkiezingen zocht Von der Leyens EVP toenadering tot uiterst rechtse partijen als die van de Italiaanse premier Giorgia Meloni. Maar de sociaaldemocraten en liberalen waren mordicus tegen samenwerking met de rechterflank en Von der Leyen maakte de groenen het hof. Meloni’s Europarlementariërs stemden, net als het overgrote deel van hun ECR-fractie, uiteindelijk tegen de herbenoeming van de commissievoorzitter.

De groenen wilden Von der Leyen vijf jaar geleden, toen ze ambitieuze klimaatplannen beloofde, nog niet steunen. Nu wil ze meer de nadruk leggen op het concurrentievermogen van het Europese bedrijfsleven. Dat moet wel op een groene manier, luidt het compromis. Maar de meningsverschillen over klimaatbeleid tussen vooral de EVP en de groenen dringen zich al meteen op. Zo claimt de centrumrechtse fractie dat Von der Leyen toch weer terugkomt van het aanstaande verbod op de brandstofauto.

Horeca Logistic Services kiest voor elektrische trucks van Renault Trucks om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen

Renault Trucks BeLux kondigt met trots de verkoop aan van zes E-Tech D Wide elektrische trucks aan Horeca Logistic Services (HLS). Deze innovatieve en milieuvriendelijke voertuigen zullen worden ingezet voor de distributie van dranken in de regio’s Ternat, Brussel, Dendermonde-Geraardsbergen en Gent.

HLS heeft gekozen voor deze zes E-Tech D Wide trucks in vellenconfiguratie met vier 66 kWh batterijen. Door deze voertuigen in zijn vloot op te nemen verwacht HLS zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk te verminderen, met een geschatte besparing van 178 ton CO₂ per truck per jaar.

Jean-Michel Courtoy, CEO HLS: “Innovatie en duurzaamheid vormen de kern van onze strategie. Met de elektrische trucks van Renault Trucks maken we een sprong voorwaarts in het verminderen van onze CO2-voetafdruk.”

Deze overname is in lijn met de ESG-strategie (Environment, Social, Governance) van HLS. Door te investeren in milieuvriendelijke transportoplossingen bevestigt HLS zijn inzet voor een duurzaam en verantwoord beheer van zijn activiteiten. Deze proactieve benadering van het milieu onderstreept onze wens om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij en te voldoen aan de groeiende verwachtingen van onze belanghebbenden.

De trucks worden na elke leverdag dagelijks opgeladen in het depot met 22 kW AC-laders. Dit initiatief weerspiegelt de inzet van HLS voor duurzame en milieuvriendelijke logistiek.

Al sinds 1894 levert de Franse truckfabrikant Renault Trucks duurzame mobiliteitsoplossingen aan professionele transporteurs, nu variërend van lichte bedrijfswagens tot en met trekkers met opleggers. Renault Trucks zet zich in voor de energietransitie en biedt niet alleen voertuigen met een gecontroleerd brandstofverbruik, maar ook een compleet aanbod van 100% elektrische trucks, waarvan de levensduur wordt verlengd dankzij een circulaire benadering.

Renault Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ’s werelds grootste fabrikanten van trucks, touringcars en bussen, bouwmachines en industriële en scheepsmotoren. De groep levert ook complete financierings- en serviceoplossingen.

HLS is de grootste onafhankelijke drankenverdeler op de Belgische markt.
Horeca Logistic Services levert vanuit haar drie logistieke platformen (HLS Ternat, HLS Zuid en HLS West) niet minder dan 1.800 koude en warme drankreferenties (bier, water, frisdranken, wijn, koffie en droge producten) aan meer dan 3.000 klanten in België en het Groothertogdom in de Horeca sector alsook aan lokale overheden, bedrijven, instellingen en eindklanten.

HLS heeft een distributiesysteem ontwikkeld waarbij snelheid en precisie voorop staan. Ze leveren volgens afgesproken dagen en tijden, zodat uw vestigingen continu en optimaal bevoorraad worden.

Routes Nijmeegse Vierdaagse vrijdag ingekort vanwege hitte

Nijmeegse Vierdaagse

NIJMEGEN – De routes van de Nijmeegse Vierdaagse van vrijdag worden met 10 kilometer per route ingekort om de warmte, meldt de organisatie. De wandelaars die normaal 50 kilometer zouden lopen, lopen daarom vrijdag 40 kilometer. De 40 kilometer wordt 30 kilometer en de route van 30 kilometer wordt 20 kilometer. Weeronline verwacht voor vrijdag temperaturen rond de 30 graden in Nijmegen.

Voor de nieuwe route van 20 kilometer worden nieuwe borden geplaatst. Deelnemers die de 50 kilometer zouden lopen, kunnen vrijdag de borden van de 40 kilometerroute volgen. En deelnemers die de 40 kilometer zouden lopen, moeten de borden van de 30 kilometerroute aanhouden. Bij militairen vervalt verder de eis om met minstens 10 kilo bepakking te lopen, aldus de organisatie. De start- en eindtijden wijzigen niet.

Deelnemers mogen niet afwijken van hun nieuwe route, verduidelijkt een woordvoerster. “De oude route komt te vervallen. Dat betekent als je buiten jouw route loopt, je van het reglement afwijkt en dat betekent diskwalificatie. Dat is natuurlijk ook vooral voor de veiligheid van de deelnemers zelf. Denk er ook aan dat dan op de 50 kilometer ook geen enkele voorziening is”, zegt ze. Er wordt morgen “actief op gehandhaafd”.

Extra waterpunten

Verder komt er een medische verzorgingspost op de route van de 20 kilometer, bij het Lierdal Sportcenter in het dorp Molenhoek. Ook komen er extra watertappunten aan het begin van de Via Gladiola, na het dorp Malden, en bij de finish op de Wedren in Nijmegen.

“De te nemen maatregelen geven de wandelaars de gelegenheid om onderweg extra rust in te lassen of om tijdig te finishen”, zegt marsleider Henny Sackers in een persverklaring. De organisatie adviseert deelnemers om onderweg genoeg te eten en te drinken, en om in beweging te blijven.

Het inkorten van de route van de Vierdaagse is in het verleden vaker gebeurd. In het verleden vielen er meermaals doden toen het rond de Vierdaagse zeer warm was. In 2006 werd de Vierdaagse na één dag afgelast, toen twee mensen overleden en honderden mensen flauwvielen in de hitte. De Vierdaagse in 2022 werd met een dag ingekort omdat het erg warm was.

Inkomsten Suezkanaal gedaald door onrust Rode Zee

CAÏRO – De inkomsten uit de scheepvaart door het Suezkanaal in Egypte zijn in het afgelopen gebroken boekjaar met bijna een kwart gedaald door de onrust in de Rode Zee.

Door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op schepen in de Rode Zee mijden veel grote rederijen de route via het Suezkanaal.

Volgens topman Osama Rabie van de Suez Canal Authority (SCA) kwam de omzet in het afgelopen fiscale jaar uit op 7,2 miljard dollar. Dat was 9,4 miljard dollar een jaar eerder.

Het aantal schepen dat door het Suezkanaal ging, daalde naar 20.418. Dat waren er 25.911 in het voorgaande jaar. Het Suezkanaal is een belangrijke bron van inkomsten voor de Egyptische overheid.

De door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen sinds november schepen aan in de Rode Zee als steun aan Hamas in de oorlog met Israël. Uit veiligheidsoverwegingen mijden rederijen daarom de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië. Zij varen nu om via Kaap de Goede Hoop, het meest zuidelijke puntje van Afrika.

LAATSTE NIEUWS

MAN 6×6 knijperauto voor Wessel Duin Dienstverlening

CASTRICUM - Wessel Duin dienstverlening uit Castricum nam zaterdag zijn MAN TGS 6x6 met Wierda wide spread in ontvangst. De MAN is opgebouwd met...
×