Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 04:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 115

Noordelijke ondernemers blijven ‘groot voorstander’ van Lelylijn

GRONINGEN – VNO-NCW Noord en MKB-Nederland Noord blijven “groot voorstander” van de Lelylijn, het spoortraject tussen Groningen en Lelystad. Maandag maakte staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer bekend dat de kosten voor het realiseren van deze spoorlijn flink hoger uitvallen.

“De Lelylijn is voor heel Noord-Nederland een gamechanger”, stellen de ondernemersorganisaties. Zo komt uit de brief van Jansen naar voren dat de spoorlijn zorgt voor tot 70.000 banen en tot 115.000 extra woningen. Ook wordt de reistijd tussen Groningen en Amsterdam een uur en een kwartier, dat is 45 minuten korter dan nu het geval is. “Grote baten voor heel Nederland”, aldus de regionale afdeling van VNO-NCW en MKB-Nederland.

Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen.

VNO-NCW Noord en MKB-Nederland Noord verwachten dat plaatsen als Drachten en Emmeloord met name profiteren van de Lelylijn. “De beide plaatsen liggen straks pal aan het spoor in de pas gepubliceerde plannen en verwachten daarmee een grote groei van bedrijvigheid, mobiliteit en leefbaarheid.”

Amerikaans verbod op auto’s met Chinese en Russische technologie

WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Joe Biden gaat de verkoop verbieden van auto’s die technologie bevatten uit landen die als “zorgwekkend” worden beschouwd, zoals China en Rusland.

Het verbod richt zich met name op technologieën die voertuigen verbinden met andere systemen of netwerken, zoals het internet en andere voertuigen, maakte Washington bekend. De maatregel is bedoeld om de Verenigde Staten “te beschermen tegen nationale veiligheidsrisico’s”.

Amerikaanse media meldden eerder al dat Washington met dit verbod zou komen. In reactie hierop waarschuwde China de VS om geen discriminerende maatregelen tegen Chinese bedrijven te nemen. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken riep Washington op om “marktprincipes te respecteren en een open, eerlijke, transparante en niet-discriminerende zakelijke omgeving te bieden voor Chinese ondernemingen”.

Volgens het Amerikaanse Ministerie van Handel creëert de toenemende connectiviteit van auto’s mogelijkheden om gevoelige informatie te verzamelen en te misbruiken. “Bepaalde hardware en software in deze voertuigen maken het mogelijk om informatie over geografische gebieden of kritieke infrastructuur vast te leggen, en bieden kwaadwillenden de kans om de werking van infrastructuur of de voertuigen zelf te verstoren”, meldde het ministerie.

Het verbod geldt voor systemen die auto’s met de buitenwereld verbinden, onder andere via bluetooth, mobiele netwerken, satelliet en wifi-modules en geautomatiseerde rijsystemen.

Bijdragen aan Lelylijn is voor Friesland nog niet aan de orde

LEEUWARDEN – De Friese bestuurder Matthijs de Vries (vervoer, ChristenUnie) wil nog niet praten over financieel bijdragen aan de ontwikkeling van de Lelylijn. Volgens De Vries is het belangrijker om eerst de volgende fase in te gaan en te kijken naar wat de Lelylijn kan betekenen voor Noord-Nederland.

De Vries, ook woordvoerder openbaar vervoer voor de drie noordelijke provincies, zegt ook voorstander te zijn van de Nedersaksenlijn en wil niet dat er een keuze tussen deze twee treinverbindingen moet worden gemaakt. “Wij willen de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en verbetering van het bestaande spoor.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) zei maandag dat de kosten voor de Lelylijn ongeveer 10 miljard euro hoger liggen dan de 3 miljard euro die nu is gereserveerd. Hij opperde dat de regio’s wellicht moeten bijdragen en dat hij daarover in gesprek wil. “Dat is een gekke uitspraak. In het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma wordt de Lelylijn genoemd als prioriteit en nu moeten de regio’s meteen bijdragen. Wij zijn altijd bereid om te praten, maar het is wel makkelijk om meteen te zeggen dat de regio moet betalen.”

Volgens De Vries moeten de kosten voor de aanleg worden gezien als langjarige investering waar het noorden zeker vijftig jaar profijt van kan hebben. “Het is realistisch als de aanleg van de Lelylijn over tien jaar begint. Als het kabinet de komende tien jaar jaarlijks 1 miljard euro opzijzet, dan ben je er. Dat is jaarlijks ongeveer 0,2 procent van de begroting.” De Vries noemt als voordelen meer banen, meer woningen en een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio.

Transacties na verdenking overtredingen Sanctiewet

Openbaar Ministerie

Twee verdachten zijn in het kader van een buitengerechtelijke afdoening met het OM een transactie overeengekomen wegens een verdenking van het overtreden van de Sanctiewet. Het gaat om een onderneming die statutair is gevestigd in Amsterdam en haar bestuurder.

Volgens het OM is er ten onrechte voor miljoenen aan dividend uitgekeerd aan een Russische onderneming waar iemand achter zat waar sancties voor golden. Verder is er volgens het OM een lening terugbetaald aan een andere Russische onderneming die op een sanctielijst van de EU staat.

De Amsterdamse onderneming betaalt de staat een geldsom van 195.000 euro. De bestuurder van die onderneming betaalt als feitelijk leidinggevende een geldsom van 20.000 euro. Volgens het OM hebben de verdachten de Sanctiewet overtreden. Het gaat om financiële sancties die zijn opgelegd in de periode na annexatie van de Krim in 2014 en voor de inval van Rusland in februari 2022 in Oekraïne.

In totaal keerde de Amsterdamse onderneming eind 2021 ongeveer 18 miljoen euro aan dividend uit aan één van haar twee aandeelhouders. Het gaat om een Russisch bedrijf. Het OM stelt dat een uit Rusland afkomstig gesanctioneerde persoon achter dit bedrijf zat. Voor hem golden op dat moment al financiële sancties die door de EU waren opgelegd. Het OM vindt daarom dat er geen dividend had mogen worden uitgekeerd.

Ook werd medio 2019 een lening ter hoogte van ruim 100.000 euro terugbetaald aan een Russisch bedrijf dat op de sanctielijst staat. Aan dat bedrijf werden in 2018 door de EU financiële sancties opgelegd.

Daarnaast meent het OM dat de verdachten ook de aandelen van haar Russische aandeelhouder niet hebben bevroren en dat het daarbij behorende stemrecht niet is geschorst. Dat had volgens de Sanctiewet wel gemoeten, stelt het OM. In de verweten periode vonden bij de verdachte onderneming verschillende wisselingen plaats bij één van de aandeelhouders en de structuur daar achter. Het OM meent dat de gesanctioneerde Russische persoon uiteindelijk steeds degene bleef die de touwtjes in handen had.

Verder vindt het OM dat sancties zijn omzeild door een poortwachter niet juist te informeren over de structuur achter de Russische aandeelhouder van de Nederlandse verdachte onderneming. Poortwachters hebben een belangrijke rol bij het voorkomen van sanctieovertredingen.

Financiële sancties zijn er niet voor niets. Sancties zijn belangrijke maatregelen om landen, partijen of personen te laten voelen het oneens te zijn met acties die ingaan tegen internationale afspraken. In deze zaak gaat het om sancties bedoeld tegen acties in en rondom Oekraïne.

Dode na aanrijding met vrachtwagen op A1 [+foto’s]

Foto: Fotomoment

DE LUTTE – Op de A1 ter hoogte van De Lutte in de richting van Duitsland heeft maandagmiddag een ernstig ongeval plaatsgevonden.

Een automobilist is met zijn auto onder de achterkant van een trailer gereden, meldt de politie. Hierbij is één persoon om het leven gekomen.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Foto: Rijkswaterstaat

Tussen Oldenzaal-Zuid en De Lutte is de snelweg afgesloten. Vanaf knooppunt Buren wordt je omgeleid via de A35 en A31(D).

Meer schepen met Russisch gas in haven Rotterdam, minister wil duidelijkheid EU

DEN HAAG – Sinds deze zomer meren twee keer zo veel schepen aan in Rotterdam die Russisch vloeibaar gas (LNG) vervoeren.

Een “zorgelijke en onwenselijke” ontwikkeling die mogelijk te maken heeft met het nieuwste sanctiepakket van de Europese Unie tegen Rusland, schrijft minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan de Tweede Kamer. Zij wil duidelijkheid van de Europese Commissie over mogelijk aanvullende maatregelen die het kabinet kan treffen.

De afgelopen jaren kwam er bij de Gate Terminal in Rotterdam maandelijks één LNG-carrier aan. In juli, augustus “en waarschijnlijk ook september” zijn het er steeds twee. Hermans wijst naar het nieuwe sanctiepakket van de Europese Unie, dat voor het eerst ook maatregelen tegen Russisch LNG treft. Het doorvoeren van vloeibaar gas uit Rusland naar landen buiten de EU wordt in het pakket verboden. Maar de import van Russisch LNG wordt niet aan banden gelegd. Door het doorvoerverbod “verleggen LNG-stromen zich”, legt Hermans uit. LNG dat in het verleden naar een ander land werd getransporteerd, “wordt nu mogelijk (alsnog) geïmporteerd door partijen die in de EU beschikken over LNG-importcapaciteit”.

Er is nog geen EU-sanctiemaatregel die de import van LNG op basis van bestaande contracten verbiedt, schrijft Hermans. Nederland heeft buiten de sanctie-afspraken om geen andere manieren om private contracten te ontbinden. Het kabinet wil juist de import van Russisch gas afbouwen, en zal daarom later dit jaar op een EU-bijeenkomst aandringen op verduidelijking van de regels. De toename van LNG in de Rotterdamse haven onderstreept wat de bewindsvrouw betreft “de noodzaak een duidelijke invulling te krijgen van de door de Europese Commissie geboden ruimte die individuele lidstaten krijgen om maatregelen te treffen”.

Hermans tekent aan dat de ontwikkeling “zeer waarschijnlijk niet leidt tot meer inkomsten voor de Russische federatie”.

Aboutaleb gaat met de Kuip praten over veiligheid horecapersoneel

ROTTERDAM – Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam gaat in gesprek met Stadion Feijenoord, ook wel bekend als de Kuip, om te praten over de veiligheid van horecapersoneel in het stadion. Daar vielen zondag na de wedstrijd Feyenoord – NAC supporters van de Bredase uitclub vijf horecamedewerkers aan.

Een woordvoerster van de Rotterdamse burgemeester zegt dat de veiligheid van horecapersoneel “in principe een aangelegenheid voor de werkgever” is. Maar Aboutaleb gaat wel in gesprek met de Kuip over “hoe de veiligheid kan worden gegarandeerd voor het relatief jonge horecapersoneel dat wordt ingezet”.

Ook zegt de woordvoerster dat Paul Depla, burgemeester van Breda, contact heeft opgenomen met Aboutaleb over het incident van zondag.

De politie arresteerde zondag rondom de voetbalwedstrijd tien personen, onder wie zeven NAC-supporters voor betrokkenheid bij de aanval. Vier van hen zitten nog vast.

Accumaker Northvolt schrapt 1600 banen door dalende vraag

STOCKHOLM – Het Zweedse Northvolt, een grote fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s, schrapt 1600 banen door tegenvallende verkopen van elektrisch aangedreven voertuigen in Europa. Ook schroeft het bedrijf zijn activiteiten terug om de kosten te drukken. Northvolt heeft ongeveer 6500 werknemers.

Het bedrijf verkeert al tijden in financiële moeilijkheden, onder meer door hevige concurrentie van Chinese fabrikanten. Ook kampt Northvolt met autofabrikanten die de productie van elektrische auto’s terugschroeven door een afnemende vraag. Zo annuleerde BMW in mei een bestelling ter waarde van 2 miljard euro bij Northvolt om deze reden.

Eerder liet Northvolt weten zijn plannen voor een nieuwe fabriek in Zweden te schrappen. In Zweden staat het bedrijf onder toezicht van de autoriteiten vanwege zorgen over arbeidsveiligheid op zijn productielocaties. De politie onderzoekt verschillende onverklaarbare sterfgevallen van arbeiders die overleden na het werken in de fabriek in Skellefteå.

De Duitse regering houdt maandag crisisoverleg om de noodlijdende auto-industrie te ondersteunen. Volkswagen heeft naar verluidt de overheid opgeroepen om subsidies te verstrekken ter stimulering van de afnemende vraag naar elektrische voertuigen. De auto-industrie in Duitsland wordt geconfronteerd met diverse problemen, zoals hoge productiekosten, een moeizame overgang naar elektrische auto’s en een dalende vraag in de belangrijke Chinese markt.

Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, behoort tot de zwaarst getroffen bedrijven. Eerder deze maand maakte het concern bekend dringend kosten te moeten besparen en overweegt het voor het eerst in zijn 87-jarige geschiedenis Duitse fabrieken te sluiten.

Libanon meldt flinke stijging dodental na luchtaanvallen Israël

BEIROET – Libanon meldt dat het dodental na de Israëlische luchtaanvallen op het land is verdubbeld naar honderd. Het aantal gewonden ligt volgens het ministerie van Volksgezondheid op meer dan 400. Onder de slachtoffers zijn volgens Libanese informatie vrouwen, kinderen en medisch personeel.

De Israëlische krijgsmacht maakte eerder bekend maandag meer dan driehonderd doelen van Hezbollah te hebben aangevallen in het zuiden en noorden van Libanon.

Israël en de Libanese groepering vallen elkaar al bijna een jaar vrijwel dagelijks aan, sinds de oorlog in de Gazastrook begon. Het dodental van maandag is een van de hoogste tot dusver.

Het geweld in het grensgebied is de afgelopen dagen geïntensiveerd. De Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant zei vorige week dat een “nieuwe fase” van de oorlog is ingegaan, waarbij de focus verschuift naar het noorden. Het door hem genoemde doel was de terugkeer van Israëlische inwoners naar geëvacueerde dorpen in het noorden van Israël.

Kaasproducent gaat in beroep tegen uitspraak ACM over melkprijs

SCHOONREWOERD – Kaasmaker Royal Lactalis Leerdammer gaat in beroep tegen de uitspraak van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat het bedrijf zijn melkprijzen voortaan beter moet afstemmen met zijn leveranciers. Lactalis wil de uitspraak door de rechter laten toetsen.

Melkveehouders hadden bij de ACM een klacht ingediend over de kaasproducent. De boeren krijgen maandelijks van Lactalis te horen welke prijs zij krijgen voor hun melk. Over hoe die prijs tot stand komt, hebben zij niets te zeggen.

Volgens de ACM is dat in strijd met de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw en voedselvoorzieningsketen. Lactalis mag de melkprijs op grond van deze wet daarom voortaan niet meer eenzijdig wijzigen, anders volgt een boete, stelt de ACM.

Lactalis gaat daartegen in beroep. Het bedrijf wil de interpretatie die de ACM aan de wet geeft, door de rechter laten toetsen. “We hopen dat het eindresultaat leidt tot een nieuwe standaard in de sector.”

Van Mossel neemt Duitse Nord-Ostsee Automobile SE & Co KG over

WAALWIJK – Van Mossel Automotive Group is tot overeenstemming gekomen met het Duitse Nord-Ostsee Automobile SE & Co KG over de overname van alle activiteiten. Nord-Ostsee Automobile is actief als personenwagendealer en als bestelwagen- en truckdealer. Ook biedt het bedrijf het recreatievoertuigenmerk Hymer aan en verzorgt het schadeherstelactiviteiten.

De 40 vestigingen liggen in 24 verschillende steden in de regio’s Hamburg, Schleeswijk-Holstein, Berlijn/Brandenburg en Hannover. Nord-Ostsee Automobile is personenwagendealer voor de merken Mercedes-Benz (inclusief AMG), Smart, Hyundai en Aston Martin. Als bedrijfswagendealer vertegenwoordigt de onderneming Mercedes-Benz Vans & Trucks en Iveco. Tevens is Nord-Ostsee Automobile dealer van het recreatievoertuigenmerk Hymer. Het merkenportfolio van Van Mossel Automotive Group groeit door deze overname tot 45 automerken.

Met deze stap wordt Nord-Ostsee Automobile een belangrijke onderneming binnen Van Mossel Automotive International, de internationale tak van de Van Mossel Automotive Group die alle activiteiten buiten de Benelux omvat. De transactie wordt nu voorgelegd aan de Mededingingsautoriteiten. In januari 2025 wordt de afronding van de overname verwacht.

Het managementteam van het meermaals bekroonde Nord-Ostsee Automobile – met CEO Dr Christian Splett-Henning, bestuurslid Tarek Khalifa, CFO Jörn Sander en hoofd Aftersales Sönke Peters – zal zijn werkzaamheden gewoon voortzetten. Dit garandeert continuïteit voor werknemers, klanten en fabrikanten in Duitsland. Het bedrijf blijft actief onder de naam Nord-Ostsee Automobile. De circa 1.800 medewerkers blijven in hun bestaande functie actief.

Jurrie Scholtens, CEO Van Mossel Automotive International, licht toe: “Met deze overname zetten we een belangrijke stap binnen onze pan-Europese groeistrategie, gericht op kerngebieden in West- en Noord-Europa. We zijn in Duitsland reeds aanwezig met dealergroep Hugo Pfohe en de leaselabels DirectLease en Van Mossel Autolease.”

Met de aanwinst van Nord-Ostsee Automobile groeit Van Mossel Automotive International uit tot een onderneming met zo’n 3.300 medewerkers en een omzet van € 1,8 miljard in de landen Denemarken, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Na de overname zal het aantal medewerkers van de gehele Van Mossel Automotive Groep stijgen naar ruim 8.800 en de omzet naar € 7,6 miljard.

“De goedkeuring die is aangekondigd door de OEM’s geeft ons het volste vertrouwen dat we onze positie in Noord-Duitsland verder kunnen versterken.”, vervolgt Scholtens. “We zijn erg blij met de positieve en nauwe samenwerking met alle betrokken partijen en kijken ernaar uit om samen met het sterke managementteam en de competente medewerkers van Nord-Ostsee Automobile een nog grotere groep Duitse klanten kennis te laten maken met de kracht van onze groep.”

CEO Dr. Christian Splett-Henning: “Onze nieuwe structuur is een win-win situatie. Het is een verdere ontwikkeling waar onze klanten, onze medewerkers en onze fabrikanten direct van profiteren.” Bestuurslid Tarek Khalifa: “Onze samenwerking biedt nieuwe mogelijkheden voor de toekomst, waar we erg naar uitkijken.”

Scooterrijder aangereden door vrachtwagen in Oss [+foto]

Foto: SQVision

OSS – Om 12:15 uur werden de hulpdiensten opgeroepen voor een ongeval op de Industrielaan in Oss. Een vrachtwagen heeft daar een scooterrijder aangereden.

De scooterrijder die daar reed werd aangereden door een vrachtwagen die af wilde slaan naar de Gasstraat-Oost in Oss.

De chauffeur van de vrachtwagen had de scooterrijder niet gezien.

Bij de aanrijding raakte de scooterrijder gewond. Het slachtoffer is gecontroleerd door ambulance personeel en vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.

Duitse politie haalt onveilige trailer van de A72 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

ZWICKAU-OST – De Duitse politie heeft donderdagavond 19 september een Poolse trekker met oplegger van de Duitse A72 gehaald. Ze stopten het voertuig op het kruispunt Zwickau-Ost in de richting van Leipzig.

De twee agenten waren verbaasd toen ze de Poolse oplegger controleerden. Ondanks hun jarenlange ervaring hadden ze nog nooit een voertuig in zo’n desastreuze staat gezien. Met name de oplegger was op geen enkele wijze meer geschikt om aan het verkeer deel te nemen.

De trailer vertoonde een lijst aan gebreken. Zo was het chassis was gebarsten en de reservewielhouder was doorgeroest. De opbouw van de trailer was onstabiel. Ook de wielkasten waren doorgeroest en onstabiel.

Daarnaast hadden de drie assen onder meer beschadigde banden, defecte remmen die soms niet meer werkten, schade aan de luchtbalgen en dempingsinrichtingen en uitgebreide roest.

Samenvattend kan worden gesteld dat de oplegger een gevaar voor het verkeer vormde. Om deze reden werd verder rijden verboden. De 59-jarige Poolse chauffeur riskeert nu een flinke boete. De werkgever van de chauffeur moest een borgsom van 1.232 euro betalen.

Brussel verzet zich tegen Chinees zuivelonderzoek

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft maandag bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) bezwaar gemaakt tegen een Chinees onderzoek naar de import van zuivelproducten uit de EU. Het betreft een onderzoek naar subsidies van Europese producten zoals kaas, melk en room. Dit vormt de nieuwste stap in een handelsconflict tussen Beijing en Brussel.

China kondigde vorige maand een onderzoek aan naar EU-subsidies voor zuivelproducten die in China worden ingevoerd. Deze stap volgde op de aankondiging van Brussel om de tarieven voor de invoer van Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verhogen. De Europese Commissie wil met de hogere invoerrechten een einde maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen fabrikanten subsidieert.

China reageerde woedend op deze EU-plannen en waarschuwde voor een handelsoorlog. De Chinezen zijn onlangs ook onderzoeken gestart naar Europese brandy en varkensvleesproducten die in China worden geïmporteerd, naast het zuivelonderzoek.

Los van het handelsconflict met Europa waarschuwde China maandag de Verenigde Staten om geen discriminerende maatregelen tegen Chinese bedrijven te nemen. De waarschuwing volgde op berichten dat Washington van plan zou zijn om de verkoop van auto’s met Chinese en Russische technologie te verbieden. China riep de VS op “om marktprincipes te respecteren en een open, eerlijke, transparante en niet-discriminerende zakelijke omgeving te bieden voor Chinese bedrijven”, aldus het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De plannen zijn door Washington nog niet bevestigd.

Krimp bedrijvigheid Duitse industrie nog sterker, onrust VW weegt

Industrie

BERLIJN – De bedrijvigheid in de Duitse industrie is in september nog sterker gekrompen, mede door de malaise in de Duitse autosector. Ook is er diep pessimisme bij Duitse bedrijven door de onrust rond autoconcern Volkswagen, dat voor het eerst fabrieken in Duitsland dreigt te sluiten. Dat meldt marktonderzoeker S&P Global.

Volgens S&P is de bedrijvigheid in de Duitse industrie gezakt naar het laagste niveau in een jaar tijd en is het aantal orders hard gedaald. Zo spelen er grote problemen bij Duitse toeleveranciers aan de auto-industrie, die bezig zijn duizenden banen te schrappen om kosten te besparen. Er is ook sprake van afzwakking van de dienstensector in de grootste economie van Europa en belangrijkste handelspartner van Nederland.

De problemen in de industrie zorgen ervoor dat Duitse producenten volgens S&P “ronduit depressief” zijn over de toekomstige activiteit. In augustus was hier juist nog voorzichtig optimisme te zien, maar dat is dus snel omgeslagen in diep pessimisme omdat het nieuws rond Volkswagen een “schaduw werpt” over de bredere industrie van Duitsland, aldus het bureau.

Speciale top

Ook in de gehele eurozone is er sprake van krimp van de economische bedrijvigheid, terwijl in augustus nog kleine groei was te zien. Dat komt volgens S&P met name door de zwakte in de industrie. Verder speelt ook het wegvallen van de positieve impact van de Olympische Spelen op de Franse economie een rol. Het is de eerste krimp van de bedrijvigheid in het eurogebied sinds maart.

Duitsland houdt maandag een speciale top over de problemen in de autosector en bij Volkswagen. Daaraan doen brancheorganisaties, vakbonden, fabrikanten en de minister van Economische Zaken aan mee. De Duitse regering zou kijken naar manieren om Volkswagen te helpen. Naast fabriekssluitingen zouden ook tienduizenden Duitse banen bij Volkswagen verloren kunnen gaan.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...