André Hazes gaat vastberaden de strijd aan met zijn moeder Rachel over het commerciële gebruik van de naam André Hazes. Hij laat de naam niet zomaar afpakken, vertelt hij in een interview met RTL Boulevard. Het is de eerste keer dat hij in detail over het conflict praat.
“We zitten in een heel traject met advocaten, dus alles wat ik zeg is eigenlijk verkeerd. Maar ik ben André Hazes, met lief en leed. Ik heb veel meegemaakt terwijl ik die naam draag”, stelt de 30-jarige zanger. “Voor het eerst in mijn leven ben ik een André Hazes die al zijn shit op orde heeft. Die alles onder controle heeft. En ik laat me dat gewoon niet meer zomaar afnemen.”
Hazes zegt dat hij het een eer vindt dat hij de naam van zijn overleden vader draagt. “En ik doe niks waardoor ik die naam zou kunnen schaden. Dus die laat ik me echt niet afpakken.”
Paus
De zanger is geraakt door het conflict, gaat hij verder. “Ik probeer van alles in het leven een feestje te maken en heel vrolijk te zijn, maar bij deze heb ik de grap nog niet gevonden. Als ik erover praat, gaat mijn hart sneller slaan omdat het gewoon… Het raakt me echt en het doet me echt heel veel pijn en dat is ook waarom ik niet opgeef. Het is mijn naam. Al staat de paus voor de deur; ik ben gewoon André Hazes.”
Eerder deze maand werd bekend dat Rachel haar zoon een sommatie heeft gestuurd met daarin de eis dat haar zoon de naam André Hazes niet meer gebruikt. Ze beheert de merknaam van haar in 2004 overleden echtgenoot.
“Ik heb gelukkig een heel goed team van advocaten”, besluit de zanger over de zaak. “En dat is aan de andere kant ook zo. Die vechten het onderling maar uit.”
ROTTERDAM – Ajax heeft zich met een uitzege op Feyenoord (0-2) beloond voor een goed optreden in De Kuip. De bezoekers uit de hoofdstad kregen hulp uit onverwachte hoek. Doelman Timon Wellenreuther van de thuisploeg ging in de fout bij beide treffers.
Ajax, dat vorig seizoen met 6-0 verloor in Rotterdam, is naar de tweede plaats van de ranglijst geklommen, met een achterstand van 8 punten op PSV. De kampioen uit Eindhoven, die komende zaterdag te gast is in Amsterdam, heeft een duel meer gespeeld. Feyenoord heeft nu 3 punten minder dan Ajax en heeft ook een wedstrijd meer afgewerkt.
Niet Feyenoord, de ploeg in vorm, maar Ajax domineerde. Trainer Francesco Farioli gaf Wout Weghorst de voorkeur boven Brian Brobbey en verraste met een basisplaats voor Chuba Akpom, de centrumspits die rechtsbuiten Bertrand Traoré verving. Akpom is geen creatieve speler, maar gaat wel vaak voorop in de strijd. Met hem in de gelederen slaagde Ajax erin de opbouw van Feyenoord vaak al in een vroeg stadium te verstoren.
Ajax was sterker dan de thuisploeg, maar had de hulp van Wellenreuther nodig om twee keer te scoren voor rust. De keeper van Feyenoord, die Justin Bijlow op de bank houdt dit seizoen, verkeek zich in de zesde minuut op een lange trap van zijn collega van Ajax. Hij schatte de trap van Remko Pasveer zo slecht in dat Kenneth Taylor de bal in het verlaten doel kon schieten. Wellenreuther maakte in de 25e minuut ook een fout bij de tweede treffer van de bezoekers. Hij kreeg de bal niet onder controle na een hoekschop en zag Jorrel Hato scoren: 0-2.
Ajax gaf voor rust geen noemenswaardige mogelijkheden weg en had zelfs vaker kunnen scoren. Akpom lobde de bal over Wellenreuther heen, maar de goed meegelopen Hwang In-beom kon de bal nog net voor de doellijn wegwerken. De keeper van Feyenoord redde wel knap op een schot van Mika Godts. Feyenoord kwam in de eerste helft niet verder dan een mislukt schot van Antoni Milambo en een gevaarlijke vrije trap van Hwang.
Bij Feyenoord keerden verdediger Gernot Trauner en Ayase Ueda terug in de basisformatie. De Japanse spits raakte vlak voor rust geblesseerd en maakte plaats voor Julián Carranza. Ook in de tweede helft waren de beste kansen voor Ajax. Weghorst kopte in de handen van Wellenreuther en Godts schoot rakelings naast. Feyenoord kreeg in blessuretijd de grootste kans van de wedstrijd. Maar David Hancko miste en Carranza kon de rebound niet verzilveren.
WASHINGTON – Het communistische Noord-Korea voert mogelijk een test uit van een intercontinentale raket of houdt een kernproef rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Deze verwachting uitte de Zuid-Koreaanse minister van Defensie Kim Yong-hyun in Washington na een gesprek met de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin.
Het zou dan de zevende kernproef van het land zijn dat inmiddels troepen levert aan Rusland voor de strijd tegen het door de Russen aangevallen Oekraïne.
Kim noemde de inzet van Noord-Koreaanse troepen een “oorlogsmisdaad”, meldden Amerikaanse media. Volgens hem aarzelde de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un niet “zijn jongeren en troepen als kanonnenvoer-huurlingen te verkopen.”
SCHIPHOL – Strategiedirecteur Richard Emmerink is na een “verschil van inzicht” vertrokken bij Schiphol. Dat bevestigt de luchthaven na berichtgeving door de Volkskrant.
Volgens de krant had Emmerink juist veel oog voor de verduurzaming van de luchtvaart en de positie van omwonenden. Zo zou hij zich binnen Schiphol hard hebben gemaakt voor een afstandsafhankelijke vliegtaks en een nachtsluiting. Zijn plotse vertrek zou onderstrepen dat er een nieuw beleid is sinds het vertrek van interim-topman Ruud Sondag eerder dit jaar.
Op dergelijke zaken wil een woordvoerder van Schiphol niet ingaan. Over de opvolging van Emmerink is ook nog niets bekend. “Het is allemaal nog erg vers”, laat de zegsman weten.
Mensen willen vliegen
Schiphol staat sinds juni onder leiding van Pieter van Oord. Hij kondigde afgelopen zomer al voor miljarden euro’s aan investeringen aan in de luchthaven. Zo wil hij de infrastructuur verbeteren en de faciliteiten voor passagiers en medewerkers vernieuwen. Ook zei hij tijdens een persconferentie in augustus dat Schiphol volgend jaar waarschijnlijk voor het eerst meer passagiers telt dan voor de coronacrisis. “Je ziet dat mensen willen vliegen”, gaf hij daarbij aan.
Luchtvaartnieuws meldde woensdag op basis van bronnen dat de haventarieven op Schiphol voor de periode 2025 – 2027 met 37 procent omhooggaan. Donderdag maakt Schiphol de cijfers officieel bekend.
“Wij publiceren donderdag formeel om 14.00 uur. De cijfers zijn niet door ons verstrekt dus ik kan ze ook niet bevestigen. Of de cijfers kloppen zal morgen moeten blijken”, aldus een woordvoerder. Diverse luchtvaartmaatschappijen noemen in een rondgang van Luchtvaartnieuws de hogere kosten ongehoord. Naar verluidt gaan de havengelden voor de lawaaiigste categorieën vliegtuigen met ‘enkele honderden procenten’ omhoog.
PARIJS – De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft zijn winst afgelopen kwartaal met ruim een vijfde opgevoerd tot net iets minder dan 1 miljard euro. De rivaal van Boeing heeft sinds het begin van het jaar 497 vliegtuigen afgeleverd en houdt vast aan zijn eerdere prognose om dit jaar in totaal 770 toestellen af te leveren, ondanks enkele strubbelingen met leveranciers.
Door vast te houden aan het leveringsdoel voor het hele jaar, laat Airbus zien vertrouwen te hebben in het kunnen versnellen van de productie in de laatste maanden van 2024. Verscheidene analisten hadden verwacht dat het bedrijf de doelstelling naar beneden zou bijstellen, aangezien er voor het behalen daarvan nog best veel toestellen uit de fabriek moeten rollen.
De omzet is in het derde kwartaal opgelopen tot 15,7 miljard euro, bijna 6 procent meer dan een jaar eerder in de boeken ging. ‘s Werelds grootste vliegtuigbouwer kan nieuwe toestellen momenteel eigenlijk niet snel genoeg produceren om aan de vraag te voldoen, nu luchtvaartmaatschappijen hun vloten moderniseren met zuinigere vliegtuigen.
Concurrent Boeing gaat juist door een moeilijke periode. Het Amerikaanse concern wordt gehinderd door een grote staking in zijn fabrieken rond Seattle, waardoor de productie van de veel gebruikte 737 Max is stilgelegd. De productie was al vertraagd door toezichthouders om de kwaliteit te verbeteren nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht.
DEN HAAG – Woensdagavond is het met ruim 800 kilometer file erg druk op de wegen.
Een woordvoerder van de ANWB meldt dat het vooral in de zuidelijke helft van het land druk is, met Rotterdam als uitschieter. Daar wordt om 18.00 uur de klassieker Feyenoord tegen Ajax gespeeld.
Volgens de woordvoerder maakt de combinatie van ongelukken, werk- en recreatieverkeer, vanwege de herfstvakantie, dat het op veel wegen vaststaat. Zo is de A13 van Den Haag naar Rotterdam dicht omdat daar een ongeluk is gebeurd. Ook zijn er flinke vertragingen op de A15 richting Rotterdam.
Rond 15.30 was er ook een korte verkeersstop richting Rotterdam, omdat de spelersbus van Ajax er langs moest, zo is te zien op beelden van Rijkswaterstaat.
UTRECHT – Op 16 oktober veroordeelde de rechtbank Midden-Nederland een 42-jarige man voor het voorbereiden van de moord op een hulpverlener, een poging moord met terroristisch oogmerk op presentator Tim Hofman en het bezit van een vuurwapen. Hiervoor legde de rechtbank vijf jaar gevangenisstraf en tbs met voorwaarden op. Vier weken eerder eiste het Openbaar Ministerie (OM) twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. Na bestudering van het vonnis besluit het OM om niet in hoger beroep te gaan.
Bij de beslissing om niet in hoger beroep te gaan houdt het OM rekening met een aantal zaken. Zo zijn er geen juridische aanknopingspunten om het oordeel over de strafbare feiten aan een hogere rechter voor te leggen. De rechtbank komt namelijk tot dezelfde conclusies over de strafbare feiten als het OM. Ook is de rechtbank duidelijk over de ernst van de strafbare feiten en de strafbaarheid van het handelen van de man. Tot slot weegt het OM ook de wensen van de beide slachtoffers over het al dan niet in hoger beroep gaan mee.
Dat de rechtbank toch een lagere straf oplegt, is in het vonnis goed uitgelegd. De rechtbank benadrukt dat een hogere straf, zoals door het OM geëist, in beginsel passend is, maar weegt een aantal zaken anders. Bij het bepalen van de lengte van de gevangenisstraf houdt de rechtbank er meer dan het OM rekening mee dat de man uiteindelijk heeft afgezien van het uitvoeren van de voorgenomen misdrijven. Dit deed hij door zichzelf onschadelijk te maken door zijn wapen in te leveren en aan te dringen op zijn aanhouding door de politie.
Wat betreft de behandeling van de man oordeelt de rechtbank dat tbs met voorwaarden passend is, waarbij een strafmaximum van vijf jaar gevangenisstraf geldt. Ondanks dat het OM tbs met dwangverpleging eiste, is het OM van mening dat de rechtbank een streng pakket aan voorwaarden heeft vastgesteld. Als zou blijken dat tbs met voorwaarden niet goed verloopt, kan deze alsnog worden omgezet naar tbs met dwangverpleging. Tot slot weegt het OM mee dat de rechtbank een aanvullende maatregel (GVM) heeft opgelegd waarmee het mogelijk is om ook na afloop van de tbs toezicht te houden op de verdachte.
SCHIPHOL – Op dinsdagochtend 29 oktober heeft Team Luchtvaarttoezicht samen met de Koninklijke Marechaussee een alcoholcontrole uitgevoerd onder het vliegend personeel op Schiphol. Twee bemanningsleden bleken hierbij een te hoog alcoholpromillage te hebben.
In totaal voerden het team Luchtvaarttoezicht van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties en de Koninklijke Marechaussee 156 alcoholcontroles uit onder het cabine- en cockpitpersoneel. Twee van de blaastesten waren positief.
Werkverbod en boete
Een steward blies net boven de toegestane limiet en kreeg in overleg met het Openbaar Ministerie een werkverbod opgelegd van twee uur. Een piloot, van dezelfde buitenlandse vliegmaatschappij en betreffende vlucht als de steward, blies 195 μg/L (0,45 promille). De piloot kreeg een geldboete van 2900 euro opgelegd. Het vliegtuig is met vertraging vertrokken.
Geen alcohol
In de luchtvaart is maximaal 0,2 promille toegestaan. Tien uur voorafgaand aan een vlucht mag het vliegtuigpersoneel geen alcohol drinken.
Het team Luchtvaarttoezicht van de politie voert dit soort controles regelmatig uit onder cabine- en cockpitpersoneel.
De Britse politie hield eerder deze maand een controle in een onopvallende vrachtwagen op de Britse M5. Hierbij werden in totaal 20 bestuurders aangehouden. De controle was gericht op afleiding achter het stuur tijdens het rijden.
Een sms’ende buschauffeur die naar agenten schold en een vrachtwagenchauffeur die zat te eten, waren slechts twee van de chauffeurs die door de politie werden betrapt.
De controle is erop gericht om automobilisten voor te lichten en het aantal incidenten te verminderen dat wordt veroorzaakt door onveilig rijgedrag of afleidingen, zoals het gebruik van een mobiele telefoon, het niet dragen van een veiligheidsgordel of het niet goed vastzetten van lading.
De hoge positie van de vrachtwagencabine hielp agenten bij het identificeren en aanpakken van een aantal overtredingen.
Bestuurders werden aangehouden voor overtredingen zoals het gebruik van een mobiele telefoon, het niet goed besturen van een voertuig, het niet dragen van een veiligheidsgordel en het rijden met een loszittende lading.
Agenten die een bestuurder aantroffen die een overtreding beging, maakten video-opnamen vanuit de anonieme vrachtwagencabine. Vervolgens waarschuwden ze de agenten die in een volgauto zaten. Vervolgens onderschepten de agenten het voertuig in kwestie, hielden het aan en pakten de bestuurder aan.
Naast de inzet van onderscheppingsauto’s patrouilleerden ook agenten op motoren langs de weg, op zoek naar overtredingen die mogelijk over het hoofd waren gezien vanwege de hoogte van de vrachtwagencabine.
De overtredingen werden afgehandeld door middel van Traffic Offence Reports (TOR’s) en dagvaardingen. Deze kunnen potentieel resulteren in een boete van £ 100 (119 euro) voor het niet dragen van een veiligheidsgordel, £ 200 (239 euro) en zes strafpunten voor het gebruiken van een mobiel apparaat in de hand en een boete van £ 300 (359 euro) voor het besturen van een voertuig in strijd met een verbod.
[tekst gaat verder onder de video]
De straf voor rijden zonder rijbewijs kan oplopen tot een boete van maximaal £ 5.000 (5.987 euro) en maximaal zes maanden gevangenisstraf.
Sergeant Matt Firth van de Roads Policing Unit zei: “Dankzij de inzet van vrachtwagens op de nationale snelwegen kunnen onze agenten overtredingen opsporen die anders lastig te identificeren zouden zijn. Het verminderen van het aantal doden en ernstig gewonden op onze wegen is een prioriteit voor de politie. Onze gemeenschappen willen dat ons team het voortouw neemt bij het veiliger maken van de wegen voor iedereen.”
National Highways beschikt over drie onopvallende vrachtwagens die het bedrijf uitleent aan politiekorpsen in het hele land als onderdeel van Operatie Tramline.
De operatie werd opgezet om hard op te treden tegen overtreders die de wet blijven overtreden en om het aantal doden en ernstig gewonden op het nationale wegennet (snelwegen en hoofdwegen) terug te dringen.
Beverley Hannah, assistent-regionaal veiligheidsprogrammamanager van National Highways, zei: “In nauwe samenwerking met onze politiepartners streeft National Highways ernaar om ongepast rijgedrag op onze wegen uit te bannen. We hopen altijd dat er geen onveilig rijgedrag wordt geconstateerd als onze vrachtwagens de weg op gaan. Dankzij de hoge positie in de cabines hebben de agenten echter goed zicht op alle voertuigen. Zo kunnen ze degenen die zichzelf en anderen in gevaar brengen, opmerken en aanhouden.
“We hopen dat automobilisten door de wetenschap dat onze vrachtwagens op de weg rijden, hun rijgedrag beter gaan overwegen. Zo worden de wegen veiliger voor iedereen.”
HARDENBERG – De vrouw die dinsdag in Hardenberg overleed door een steekincident en de man die werd aangehouden als verdachte, zijn echtgenoten. Dat meldt de politie woensdag. Ze komen uit de gemeente Emmen.
Meldingen van de steekpartij kwamen dinsdagmiddag rond 16.45 uur binnen bij de politie.
Hulpdiensten troffen buiten op de Blanckvoortallee een gewonde man en een gewonde vrouw aan. Beiden werden naar het ziekenhuis gebracht, waar de vrouw uiteindelijk overleed. Volgens RTV Oost hadden de twee “een op z’n zachtst gezegd onstuimige relatie”. Daar laat de politie niets over los in verband met het lopende onderzoek en de privacy van de betrokkenen.
“Er heeft zich gistermiddag een drama afgespeeld”, zegt burgemeester Maarten Offinga van Hardenberg. “We leven mee met de nabestaanden, betrokkenen en de mensen die getuige waren van deze tragische gebeurtenis.” Het incident speelde zich af vlak voor een kindcentrum, waar de vrouw volgens RTV Oost medewerker was. De burgemeester heeft woensdag een bezoek gebracht aan het centrum. Volgens de gemeente is de veiligheid van de kinderen altijd gewaarborgd geweest. “Zij waren binnen en hebben het incident niet gezien.”
De politie gaat verder met het onderzoek naar de toedracht van het incident en vraagt mensen die iets gezien, gehoord of gefilmd hebben om zich te melden.
MADRID – De Spaanse regering heeft drie dagen van nationale rouw afgekondigd om de slachtoffers van het noodweer in het land te gedenken, maakte minister Ángel Víctor Torres bekend op een persconferentie. Het dodental van de overstromingen en zware regenbuien is inmiddels opgelopen tot zeventig.
Premier Pedro Sánchez heeft koning Felipe gesproken om hem te informeren over de officiële rouwdagen. Vooral de oostelijke regio rond Valencia is zwaar getroffen door het noodweer.
Volgens het Spaanse persbureau EFE is er nog een onbekend aantal mensen vermist en is de schade enorm. Op sociale media staan foto’s van ondergelopen straten met tientallen auto’s die zijn meegesleurd door het water en op elkaar zijn gebotst.
Volgens meteorologen is op sommige plekken in nog geen acht uur ongeveer een jaar aan regen gevallen. Reddingswerkers zijn bezig om mensen in veiligheid te brengen.
BRUCHMÜHLBACH-MIESAU – Maandagmiddag controleerde de Duitse politie een trekker met oplegger op de Duitse A6 nabij Bruchmühlbach-Miesau. Niets ontsnapte aan de geoefende ogen van de agenten.
Naast de volledig versleten remblokken van de trekker was ook een deel van het gehele luchtdrukremsysteem bewust uitgeschakeld om verder te kunnen rijden.
De trekker met oplegger, beladen met ruim 22 ton vracht, was dan ook een tikkende tijdbom. Vanwege de aanzienlijke defecten aan het remsysteem moesten reparaties ter plaatse worden uitgevoerd. Om deze reden werd de trekker snel aan de ketting gelegd om te voorkomen dat deze verder zou rijden totdat deze goed gerepareerd was.
De 37-jarige chauffeur en zijn bedrijf worden nu geconfronteerd met boetes die in de drie cijfers kunnen lopen. Deze moesten ter plaatse worden gestort via een borgsom.
GRONINGEN – Asielminister Marjolein Faber moet volgens het COA kiezen: of een dwangsom betalen aan Westerwolde, of mensen dwingen buiten te slapen om die dwangsom te voorkomen. De rechter legde het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) woensdag opnieuw een dwangsom op als er op enig moment meer dan 2000 mensen in het aanmeldcentrum in Ter Apel verblijven. Het COA heeft twee weken om het aantal mensen voldoende naar beneden te krijgen, daarna geldt een boete van 50.000 euro voor elk moment dat dit niet lukt.
In dat geval moet er volgens COA-bestuurder Joeri Kapteijns een keuze gemaakt worden: “gaan we de boete betalen, of gaan we de poorten dichtdoen om te voorkomen dat we boven de 2000 komen?” De minister zal dit volgens Kapteijns moeten besluiten, omdat het om geld van het Rijk gaat. “Die keuze zal dus ook door de minister van Asiel en Migratie gemaakt moeten worden. Wat is belangrijker: gaan we het geld betalen, of gaan we de poort dichtdoen”?
Kapteijns reageerde in Groningen op de uitspraak van de rechter. Die noemde hij “teleurstellend”. Hij ervaart “weinig begrip” voor de “complexe situatie waar het COA voor staat”. De organisatie doet er al “alles” aan, maar het lukt niet om het aantal mensen in het aanmeldcentrum onder het maximum te houden. Zo overnachtten er dit weekend telkens ruim 2100 mensen.
Westerwolde, waar Ter Apel onder valt, stapte voor de tweede keer naar de rechter omdat volgens de gemeente voor zowel asielzoekers zelf als voor COA-medewerkers en omwonenden onveilige situaties ontstaan door de drukte. Het COA denkt nog na over een hoger beroep tegen de uitspraak.
Ook burgemeester Jaap Velema van de gemeente Westerwolde ziet dat de minister een keuze heeft. Hij refereert aan 1 september, toen Faber aangaf geen boete te willen betalen en op haar verzoek vanuit Ter Apel één tot twee extra asielzoekers naar andere opvangcentra in het land werden gebracht. “Ze kan nu laten zien dat ze ook dit ambitieus en daadkrachtig oppakt.” Volgens Velema heeft de minister de wettelijke plicht opvang te organiseren, en dus zal mensen buiten laten slapen geen optie zijn. “Ze zal in de benen moeten komen om opvang te organiseren.”
BARCELONA – In de regio Catalonië is code rood afgegeven vanwege zwaar noodweer, melden Spaanse media als El Mundo en Telecinco. De regionale weerdienst waarschuwt voor overstromingen, zware windstoten, hagelbuien en mogelijk zelfs tornado’s.
Grote delen van Spanje kampen met het noodweer, dat zeker 62 mensen het leven heeft gekost. Vooral de regio rond Valencia is zwaar getroffen.
In Catalonië geldt het hoogste waarschuwingsniveau voor het gebied Baix Llobregat, naast Barcelona. In de stad zelf is sprake van een “hoog risico”. Kuststad Barcelona houdt rekening met hoge golven en heeft daarom een noodplan geactiveerd. De stranden zijn gesloten en het is verboden te zwemmen.
In Catalonië worden hagelstenen met een diameter van meer dan 2 centimeter verwacht. De wind kan snelheden tot 90 kilometer per uur aannemen,
ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven klagen dat het erg lang duurt voordat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) lading heeft gekeurd. Ook leven er “veel zorgen” over de stevige prijsverhogingen van deze keuringen komend jaar, meldt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.
Volgens de bedrijven zit in een kwart van de containers in de haven voeding. Deze voedingsmiddelen moeten door de NVWA worden gekeurd voordat ze de Europese markt op mogen.
Maar omdat de doorlooptijden van de keuringen eigenlijk al sinds de Brexit toenemen, tot soms wel vier weken, en deze bovendien flink duurder worden, ziet de belangenclub dat lading begint uit te wijken naar andere havens. “Met name Antwerpen, maar soms ook naar Duitsland en Frankrijk, omdat men daar sneller opereert en de kosten voor ondernemers lager zijn.”
Het laten keuren van een container vlees of vis door de NVWA zou hier volgend jaar bijna 500 euro kosten. De kosten voor dezelfde keuring in Antwerpen zouden nog geen 200 euro bedragen.
De bedrijven vragen aandacht voor dit probleem in een brief aan de Tweede Kamer. Die brief is opgesteld door het Agrarisch Import Platform (AIP), waarin zeventien ondernemersorganisaties waaronder Deltalinqs zijn vertegenwoordigd.
De organisaties stellen graag mee te willen denken hoe het anders kan. “Een verdere verhoging van tarieven, terwijl de dienstverlening structureel achterblijft, is echter onacceptabel”, staat in de brief.
De NVWA laat in een reactie weten nauw samen te werken met de douane tijdens importkeuringen. “Er waren achterstanden bij de douane met betrekking tot de documentcontrole. Samen met de douane hebben we deze achterstanden grotendeels kunnen wegwerken. Zo is er bij de douane extra personeel aangenomen.”
Volgens een woordvoerster is de NVWA ook voortdurend in gesprek met de branche. “Zo vragen we bijvoorbeeld ook hun hulp om de processen te versnellen bij het aanleveren van documenten van containers die onderweg zijn. Binnenkort zitten we weer met de branche om tafel om verdere afspraken te bekrachtigen.”