Clicky

zondag 12 januari 2025 - 10:30 uur
Home Blog Pagina 113

Oud-havenmedewerker aangehouden voor import grote partijen drugs

ROTTERDAM – De politie heeft donderdagavond een 38-jarige man aangehouden op Rotterdam The Hague Airport. De Marokkaanse oud-havenmedewerker zou tussen 2019 en 2021 betrokken zijn geweest bij de invoer van meerdere grote partijen drugs, aldus de politie. Hij kwam in beeld door gekraakte berichten in het onderzoek naar de voortvluchtige Jos Leijdekkers.

De man verbleef langere tijd in het buitenland en werd bij terugkomst in Nederland aangehouden.

Volgens de politie speelde de verdachte een sleutelrol in de organisatie van Leijdekkers. Hij werkte jarenlang in de haven en zou meerdere corrupte contacten hebben ingezet bij de invoer van drugs.

Na de aanhouding zijn op vier plekken in Rotterdam doorzoekingen geweest. Daarbij zijn contant geld, horloges en gegevensdragers in beslag genomen. Maandag wordt beslist of de man langer in de cel moet blijven.

Jos Leijdekkers werd in juni tot 24 jaar cel veroordeeld voor de handel in cocaïne en het geven van een moordopdracht. Hij is nog altijd voortvluchtig.

Fietser komt om door aanrijding met vrachtwagen in Sint Jansklooster

SINT JANSKLOOSTER – Een 72-jarige fietser uit het Overijsselse Sint Jansklooster is vrijdagochtend in zijn woonplaats om het leven gekomen door een botsing met een vrachtwagen. Dat meldt de politie.

Het ongeval gebeurde rond 10.30 uur op de Bergkampen.

De vrachtwagen werd bestuurd door een eveneens 72-jarige dorpsgenoot. De politie onderzoekt de toedracht.

Na twintig jaar weer Scania’s in wagenpark S.C. van Ravenswaaij

VEENENDAAL – S.C. van Ravenswaaij B.V. uit Veenendaal investeert in acht nieuwe Scania trucks voor een gedeeltelijke vernieuwing van de vloot. De aanschaf omvat zeven G370 4×2 trekkers en één P280 bakwagen, waarmee Scania na ruim twintig jaar afwezigheid terugkeert in het wagenpark van de groothandel. Algemeen directeur Christiaan Van Ravenswaaij: “We hebben verschillende merken zorgvuldig getest. Scania kwam als beste bovendrijven.”

De zeven trekkers en bakwagen zijn inmiddels door Scania Veenendaal geleverd, waardoor het aandeel Scania in het wagenpark in één keer boven de vijftig procent uitkomt. Tijdens het uitgebreide oriëntatietraject werd zowel naar de technische specificaties als naar de ervaring van de chauffeurs gekeken. Omdat het om een grotere vloot ging, mochten alle chauffeurs meerdere merken testen en hun voorkeur aangeven. Het soepele schakelgedrag en de uitstraling van Scania waren doorslaggevend voor de keuze.

Met de ingebruikname zet het familiebedrijf verdere stappen op het gebied van verduurzaming. “Door de komst van de milieuzones werden we gedwongen onze voertuigen te vernieuwen,” zegt Van Ravenswaaij, die aangeeft teleurgesteld te zullen zijn als de plannen voor de invoering toch worden uitgesteld.

Ideale distributieoplossing

Zowel de G- als de P-serie sluiten met een laag gewicht en uitstekend zicht goed aan bij het dagelijkse distributiewerk van de groothandel. Bij de configuratie is veel aandacht besteed aan het comfort van de chauffeurs.

“Hoewel Scania van zichzelf al heel compleet is, hebben we enkele opties toegevoegd, zoals verstralers, een koelkast en een standkoeling, om het werk voor de chauffeurs nog aangenamer te maken. Zij moeten er tenslotte dagelijks mee werken,” legt Van Ravenswaaij uit. “De eerste reacties zijn heel positief.”

Maximale productiviteit

Ook de nabijheid van Scania Veenendaal was een belangrijke overweging in de beslissing. Voor een maximale productiviteit van de voertuigen, die op jaarbasis rond de 100.000 kilometer rijden, heeft het bedrijf een onderhoudscontract afgesloten.

“De trucks gaan ’s ochtends al tussen vier en vijf uur de weg op. Als er onverhoopt problemen optreden, is het essentieel om op goede service te kunnen vertrouwen.”

De ingebruikname werd op feestelijke wijze gevierd. Van Ravenswaaij is tevreden over de samenwerking met Scania tijdens het aankooptraject. “De accountmanager dacht met ons mee, luisterde naar onze wensen en gaf waardevolle tips.”

Groothandel in aardappelen, groenten en fruit

S.C. van Ravenswaaij, groothandel in aardappelen, groenten en fruit werd opgericht in 1927 door de opa en naamgenoot van Christiaan van Ravenswaaij. Het familiebedrijf, met in totaal 450 medewerkers, wordt geleid door de derde generatie, terwijl de vierde generatie inmiddels ook al op de werkvloer aanwezig is. Met vijftien vrachtwagens worden versproducten gedistribueerd naar eigen winkels en groente en fruit specialisten in heel Nederland.

Madlener vertrouwt op eigen plan voor bredere A27 bij Amelisweerd

A27 verkeersbord

DEN HAAG – Minister Barry Madlener houdt vast aan zijn eigen plan voor een verbreding van de A27 bij het natuurgebied Amelisweerd, om het verkeer beter te laten doorstromen. Het kabinetsplan stuit op veel verzet, niet alleen van milieuclubs, maar ook van de gemeente en de provincie Utrecht, onder meer omdat er stroken bomen moeten worden gekapt. Zij maakten een alternatief plan voor een betere doorstroming van het verkeer waarbij dat niet nodig is, maar Madlener (Infrastructuur) ziet daar niets in, liet hij vorige maand al weten aan de Tweede Kamer.

Desondanks houden de Provinciale Staten vast aan een alternatief plan. Eerder deze week nam een meerderheid een motie aan waarin het provinciebestuur wordt opgeroepen te blijven pleiten voor een alternatief. Zaterdag wordt een manifestatie gehouden in Utrecht tegen het kabinetsplan. Ook ligt de kwestie nog bij de Raad van State, die de bezwaren tegen het plan van Madlener binnenkort behandelt.

Utrecht had in het alternatieve plan bedacht om de bestaande breedte van de weg beter te gebruiken. Er zouden dan meer rijbanen naast elkaar komen en de maximumsnelheid zou omlaag gaan naar 80 kilometer per uur.

De minister heeft er vertrouwen in dat zijn eigen plan overeind blijft, zei hij vrijdag voor aanvang van de ministerraad. Hij wijst erop dat de doorstroming op een veiliger manier plaatsvindt dan in het alternatief. Ook komen er meer bomen terug dan er worden gekapt. “Dus uiteindelijk moet het eindplaatje groener worden dan het nu is. Dat vind ik ook heel belangrijk.”

Bonden: Schiphol-beveiligers bezorgd over plannen luchthaven

UTRECHT – Volgens vakbonden FNV en CNV is op Schiphol grote onrust en boosheid ontstaan onder beveiligers. Aanleiding daarvoor zijn de plannen voor de toekomstige beveiliging van de luchthaven die begin deze maand werden gepresenteerd. Daarin gaat het aantal beveiligingsbedrijven op Schiphol van vijf naar drie. De bonden dringen in een brief aan op maatregelen om de onrust weg te nemen.

“Sinds die aankondiging van Schiphol hebben we enorm veel boze en bezorgde reacties gekregen van beveiligers”, zegt Erik Maas, onderhandelaar namens CNV. Volgens hem is het personeel bang voor ingrijpende veranderingen, zoals andere roosters en werktijden. Daarover hebben sommige beveiligers individuele afspraken gemaakt met hun werkgever. “Ze maken zich zorgen dat een nieuwe werkgever zich niet zal houden aan die afspraken”, stelt Maas.

De drie beveiligingsbedrijven zullen via een Europese aanbesteding worden gekozen. Per gekozen bedrijf wordt vervolgens een bv opgericht. Die komt voor 25 procent in handen van Schiphol, 75 procent van de aandelen zijn voor de respectievelijke beveiligingsbedrijven. Beveiligingspersoneel op Schiphol zal in dienst treden bij een van de drie nieuwe bv’s, die in februari 2026 moeten starten met hun werkzaamheden.

‘In gesprek’

Bij de aankondiging gaf Schiphol aan te begrijpen dat beveiligers onzekerheid kunnen ervaren. Maar de luchthaven stelde dat het “behoud van banen en goede arbeidsvoorwaarden vooropstaan”. Het is dan ook aan Schiphol om de onrust weg te nemen, aldus de vakbonden. “Daar heeft Schiphol zelf alle belang bij, om nieuwe chaos op de luchthaven te voorkomen”, besluit Maas.

Schiphol meldt kennis te hebben genomen van de brief. “We willen benadrukken dat we in gesprek zijn met de bonden om deze zorgen te adresseren”, aldus de luchthaven. “We hechten veel waarde aan de feedback van de beveiligingsmedewerkers, waarmee we ook in aanloop naar de aanbesteding veel in gesprek zijn geweest. Het behoud van banen en goede arbeidsvoorwaarden blijven voor ons prioriteit. We blijven ons inzetten om een stabiele en veilige werkomgeving te waarborgen voor alle beveiligers.”

Heinen denkt dat het wel lukt om btw-verhoging te vervangen

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) is “heel blij” met de steun van een aantal oppositiepartijen voor het belastingplan van het kabinet. Voorwaarde is wel dat er komend voorjaar een alternatief wordt gevonden voor de verhoging per 2026 van de btw op cultuur en sport. Hij schat in dat dit “wel lukt”, al benadrukt hij ook dat het geld (ongeveer 2 miljard euro) dan ergens anders vandaan moet komen.

“Goedkope opties zijn er niet”, waarschuwde Heinen voor aanvang van de ministerraad. Maar: “we hebben nu wel wat meer tijd en er is denk ik ook wat meer bereidheid in de coalitie en de oppositie om naar elkaar te luisteren”.

Met de toezegging dat de btw-maatregel wordt heroverwogen, verzekerde Heinen zich van steun van D66 en de christelijke partijen CDA, SGP en ChristenUnie voor het belastingplan dat hij bij afwezigheid van de afgetreden staatssecretaris Folkert Idsinga moest verdedigen in de Tweede Kamer. Met deze partijen aan boord is er ook een meerderheid voor de plannen in de senaat.

Heinen is daar blij mee, omdat de plannen ook zorgen voor lastenverlichting voor onder meer werkenden. Daar is nu “breed draagvlak” voor, zei hij.

Migranten en politieagenten klagen over rode ogen en huidirritatie na smokkel in vrachtwagen

Foto: Duitse Politie

WAIDHAUS – De Duitse politie heeft woensdagavond 13 november elf migranten gearresteerd na een vermoedelijke smokkel nabij Waidhaus. De agenten ontdekten drie groepen mensen na de grenscontrole op de Duitse A6 en doen nu onderzoek naar een nog onbekende vrachtwagenchauffeur wegens het binnensmokkelen van migranten.

De agenten controleerden woensdagavond twee Syrische migranten op de A6 bij Lohma. Op navraag van de agenten verklaarden de mannen dat ze enkele duizenden kilometers naar Duitsland waren gesmokkeld met nog een paar andere personen achterin een vrachtwagen.

De politie heeft vervolgens naar andere mensen gezocht en gevonden. In een aangrenzend bos ontdekten de agenten met behulp van een politiehond een andere groep mensen. De agenten arresteerden de elf migranten uit Syrië, Irak en Turkije en voorzagen hen van warme dranken en dekens op het federale politiebureau van Waidhaus.

Daar klaagde de groep mensen en enkele politieagenten over rode ogen en huidirritaties, die waarschijnlijk door chemische stoffen uit de vrachtwagenlading waren overgebracht op de kleding van de migranten.

Een ingeroepen arts kon de symptomen verlichten en geen verder gevaar voor de migranten en de politie vaststellen.

Omdat negen mensen asiel hadden aangevraagd in Duitsland, stuurde de politie de migranten door naar het verantwoordelijke bureau voor migratie en vluchtelingen in Regensburg.

Twee van de gearresteerden wachten nu in het deportatie-detentiecentrum Hof ​​op hun terugkeer naar Turkije. Er wordt een onderzoek ingesteld tegen degenen die zijn gearresteerd wegens onrechtmatige toegang.

De nog onbekende chauffeur van de vrachtwagen wordt geconfronteerd met een onderzoek naar de smokkel van buitenlanders. Het onderzoek door de federale politie-inspectie Waidhaus is nog in volle gang.

CBR start pilot met verruiming toelatingseisen voor LZV-examen om chauffeurstekort aan te pakken

LZV
Foto: Shutterstock | Miquel Perfectti

RIJSWIJK – Chauffeurs die 2 jaar hun CE-rijbewijs hebben en minimaal 21 jaar oud zijn kunnen vanaf 1 december 2024 hun LZV-certificaat behalen. Met deze pilot verruimt CBR de mogelijkheden om examen te doen.

Vanaf 1 december 2024 begint het CBR een pilot met nieuwe toelatingseisen voor het LZV-examen. De ervaringseis voor het CE-rijbewijs met code 95 wordt verlaagd van vijf jaar naar twee jaar. Dit plan is gemaakt samen met de sector Transport en Logistiek en bedrijven, om het personeelstekort in de sector aan te pakken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft deze pilot goedgekeurd.

Startdatum en voorwaarden

De pilot begint officieel op 1 december 2024. Vanaf die datum kunnen examens worden afgelegd door kandidaten die aan de nieuwe eisen voldoen: minimaal twee jaar in het bezit van een CE-rijbewijs met code 95 en minimaal 21 jaar oud. De examens zijn vanaf nu te reserveren. De pilot duurt 2 jaar.

Doel en verwachtingen

Het doel van de nieuwe toelatingseis is om meer LZV-chauffeurs aan te trekken. Lange Zware Voertuigen (LZV) kunnen tot 40% meer lading vervoeren dan normale vrachtwagens. Dit betekent dat er minder chauffeurs nodig zijn om meer vracht te vervoeren, wat bijdraagt aan het aanpakken van het personeelstekort in de sector. Daarnaast draagt het gebruik van LZV’s bij aan een verminderde CO₂-uitstoot: volgens ACEA (associatie van Europese automobielfabrikanten) kan een individuele LZV de CO₂-uitstoot met 15-40% verminderen.

Samenwerking en monitoring

De pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met werkgevers en partners in de transportsector, zoals bedrijven, SWOV en RDW. Gedurende de twee jaar van de pilot zullen de slagingspercentages en de effecten op de verkeersveiligheid geanalyseerd worden.

Dit wordt zorgvuldig begeleid door een klankbordgroep waarin onder andere SWOV, RDW en TLN zitting hebben. Hierin worden afspraken gemaakt over monitoring van de effecten, en deze gegevens zullen worden gebruikt om het ministerie te adviseren over het vervolg.

Vrachtwagen verliest zeecontainer in Rotterdam [+foto’s]

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Een vrachtwagen is vrijdagochtend in een bocht vanaf de Reeweg in Rotterdam naar de oprit van de A15 richting Ridderkerk een zeecontainer verloren.

De container ligt dwars over de oprit.

Op dit moment is nog niet bekend waardoor de vrachtwagen de container kon verliezen.

Foto: MediaTV

De oprit is vanwege het incident volledig afgesloten.

Schoof baalt van ‘verkeerde vertaling’ integratie-uitspraken

DEN HAAG – De uitspraken van het kabinet en hemzelf over integratie gingen alleen over de groep jongeren die geweld pleegden in Amsterdam, zegt premier Dick Schoof. “Ik vind het echt meer dan vervelend als dat wordt vertaald alsof ik er niet zou zijn voor alle Nederlanders, want dat wil ik echt zijn”, zei de premier voorafgaand aan de ministerraad.

Over de jongeren die in Amsterdam geweld pleegden tegen Israëlische voetbalsupporters, blijft Schoof zeggen: “Let op, dat zijn wel jongeren met een migratieachtergrond. Die staan met hun rug naar de Nederlandse samenleving.” Het is volgens Schoof belangrijk dat te blijven benoemen. Maar zijn uitlating over integratie “sloeg op díé jongeren.”

Moslims, Marokkanen en andere mensen met een migratieachtergrond die voelen dat ze worden weggezet door het kabinet “zijn geen onderdeel van dat probleem”, aldus Schoof.

Vijf jaar cel voor Amerikaanse hacker die 120.000 bitcoins stal

WASHINGTON – De bedenker van een van de grootste bitcoinroven ooit is in de Verenigde Staten veroordeeld tot een celstraf van vijf jaar. Ilya Lichtenstein wist in 2016 bijna 120.000 bitcoins te stelen. De opbrengsten daarvan probeerden zijn vrouw en hij vervolgens te verbergen. Dat gebeurde onder meer door witwassen en het openen van bankrekeningen onder valse identiteiten.

Lichtenstein zou verschillende hacktechnieken hebben gebruikt om toegang te krijgen tot handelsplatform Bitfinex. Bij de hack werden 119.754 bitcoins buitgemaakt, die werden overgemaakt naar zijn eigen cryptoportemonnee. De cryptomunten hadden destijds een waarde van ongeveer 71 miljoen dollar, omgerekend zo’n 67 miljoen euro. Met de huidige bitcoinkoers, die sinds vorige week een opmars heeft doorgemaakt, zou de waarde in de vele miljarden dollars lopen.

Lichtenstein en zijn vrouw Heather Morgan werden in 2022 opgepakt op verdenking van samenzwering bij het witwassen van de gestolen bitcoins. Justitie nam daarbij ruim 94.000 van de gestolen cryptomunten in beslag. Volgens de aanklagers hebben Lichtenstein en Morgan onder meer goud en Walmart-cadeaukaarten gekocht met de opbrengsten die zij haalden uit de verkoop van de overige bitcoins.

De twee bekenden vorig jaar al schuld. De 37-jarige Amerikaan riskeerde volgens de richtlijnen een celstraf van maximaal twintig jaar. De aanklagers eisten echter maar vijf jaar, nadat Lichtenstein volgens hen goed had meegewerkt aan de onderzoeken. Die straf heeft hij uiteindelijk dus ook gekregen. Morgan hoort volgende week haar straf. Tegen haar is een celstraf van achttien maanden geëist.

Ammoniak transport via pijpleiding vanuit North Sea Port is technisch uitvoerbaar, kan veilig en is economisch haalbaar

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – North Sea Port, Smart Delta Resources en Provincie Zeeland lieten een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar een ammoniaknetwerk vanuit Vlissingen naar Duitsland, Nederland en België. Het transport ervan via pijpleiding kan veilig en is economisch haalbaar, mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan.

Conclusies haalbaarheidsonderzoek

Het onderzoek toont aan dat een pijpleiding technisch mogelijk is en een veilige en economisch haalbare optie kan zijn voor het transport van ammoniak. De onderzochte pijpleiding voldoet daarbij aan de huidige veiligheidsstandaarden. Dit hangt echter sterk af van de hoge standaard van veiligheid waaraan voldaan moet worden. Daarnaast zal er voldoende ammoniak door de leiding getransporteerd moeten worden om economisch rendabel te zijn en om een investering in een speciale ammoniakpijpleiding te rechtvaardigen.

Op lange termijn is een ammoniakpijpleiding de meest kosteneffectieve manier van transport. Dat blijkt uit de transportkosten en de beoordeling van het economisch omslagpunt. De vraag naar ammoniak en het gebruik van ammoniak en waterstof als alternatieve industriële energiebronnen blijft de komende jaren echter onzeker.

De verwachting is dat een dergelijk project een lange doorlooptijd zal kennen. Zeker in de beginfase zal het vervoer van ammoniak per spoor en via binnenvaart daarom zeker nodig zijn om de bevoorradingsketens en een markt met eindgebruikers tot stand te brengen.

De resultaten van de studie zijn voor de consortiumpartners het vertrekpunt voor de verdere verkenning van hoe ammoniak een veilige rol kan spelen in de energietransitie in de haven, in Zeeland, Nederland en het achterland.

Groene ammoniak

De industrie binnen North Sea Port vormt het grootste waterstofcluster van de Benelux. Naast de productie van duurzame waterstof in het havengebied, zal de import van groene ammoniak een cruciale rol spelen in het versnellen van de energietransitie. Ammoniak wordt gezien als een zeer geschikte drager van waterstof en zal gebruikt worden om groene waterstof te importeren vanuit diverse landen. Daarnaast zal ammoniak dienen als duurzame brandstof en grondstof. Binnen North Sea Port is er dan ook een groeiende betrokkenheid van huidige en toekomstige bedrijven bij de productie, overslag, opslag, of doorvoer van ammoniak.

Veilig transport van ammoniak

Een deel van de geïmporteerde ammoniak zal naar verwachting lokaal terug omgezet (‘gekraakt’) worden naar waterstof. Deze waterstof kan als noodzakelijke bouwsteen gebruikt worden in onder meerde raffinage-, chemie- of staalsector. Een ander deel van de ammoniak kan direct verbruikt worden in de regio of via pijpleidingen naar het achterland worden getransporteerd. Omdat een leidingennetwerk op dit moment ontbreekt, spelen nu vooral binnenvaart en spoor een rol in het transport.

Gelet op de mogelijke impact op de externe veiligheid en de relatief beperkte beschikbaarheid van materieel en capaciteit van spoor- en vaarinfrastructuur van deze achterlandverbindingen, is in deze studie de haalbaarheid van een ammoniaknetwerk onderzocht. Dit ammoniaknetwerk zou vanaf Moerdijk aantakken op de ammoniakleiding die is voorzien als onderdeel van de Delta Rhine Corridor, de buisleidingenstrook die wordt ontwikkeld en die loopt van het havengebied Rotterdam via Noord-Brabant naar Limburg en Duitsland.

Het onderzoek is uitgevoerd door consultants WSP en Aviv, met deelname van verschillende marktpartijen binnen North Sea Port. Daarnaast is de studie mede mogelijk gemaakt door de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen.

Celstraf geëist voor op Telegram bedreigen voormalig premier Mark Rutte

Een 24-jarige man uit Den Helder stond donderdag terecht voor opruiing en het bedreigen van voormalig premier Mark Rutte.

De man wordt ervan verdacht dat hij op 17 januari 2023 berichten plaatste in een Telegram-kanaal. Hij zei onder meer: “De enige die ik wil is Mark Rutte, ik wil hem live op televisie executeren. En: “Misschien de eliminatie van het volledige parlement.”

Telegram is een chatdienst waarop net als bij WhatsApp berichten, video’s, geluidsfragmenten en gif’jes gedeeld kunnen worden.

De verdachte betuigde tijdens de rechtszaak spijt te hebben van de geuite bedreigingen. Hij liet weten dat hij niet écht van plan was om zijn bedreigingen ook daadwerkelijk uit te voeren. Hij zou de berichten geplaatst hebben als grap om aandacht te vragen.

De verdachte staat sinds hij vrijkwam uit de voorlopige hechtenis onder toezicht van de reclassering en krijgt behandeling voor zijn psychische en sociale problemen.

Het Openbaar Ministerie neemt de spijtbetuiging van de verdachte en het feit dat verdachte volgens de reclassering goed heeft meegewerkt aan de hulpverlening mee in de strafeis. Toch vindt het OM een gevangenisstraf van 382 dagen gevangenisstraf (met aftrek van de tijd dat verdachte in voorarrest heeft gezeten) waarvan 365 dagen voorwaardelijk gepast.

Aan het voorwaardelijk deel verbindt het OM een proeftijd van twee jaar, waarbinnen verdachte zich moet houden aan toezicht en bijzondere voorwaarden, zoals door de reclassering is geadviseerd. Tot slot eist het OM een werkstraf van 240 uur.

Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Rijkswaterstaat breidt vernieuwing sluizen en bruggen in Brabant en Midden-Limburg uit

UTRECHT – Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Orion zorgen de komende jaren voor het onderhoud en de vernieuwing van tientallen sluizen, bruggen en waterreguleringswerken in de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen. In juni werd dit bekendgemaakt. Nu is de opdracht uitgebreid met 13 objecten op de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal.

Uitbreiding van het aantal objecten

In juni werd de opdracht voor de uitvoering van het project Tilburg 3 gegund aan aannemerscombinatie Orion (bestaande uit Istimewa Elektro B.V., Mourik Infra B.V. en Yunex Traffic B.V.). Orion gaat tot en met 2032 zorgen voor het onderhoud en de vernieuwing van de kanaalobjecten in Noord-Brabant en Midden-Limburg. In eerste instantie ging het om 21 waterreguleringswerken, 11 sluisobjecten en 8 beweegbare bruggen.

Deze opdracht is inmiddels uitgebreid. Nu bevestigt directeur-generaal van Rijkswaterstaat Martin Wijnen dat hier 9 sluis- en 4 bruggen bij komen. Martin Wijnen: “Ik ben blij dat we als Rijkswaterstaat de opdracht aan Orion voor de vernieuwing van nog eens 13 objecten hebben kunnen uitbreiden. Voor de bereikbaarheid en beschikbaarheid van de Midden-Limburgse en Brabantse kanalen is dit een enorme impuls. Samen met opdrachtpartner Orion gaan we de komende jaren aan de slag om het vaarwegennet in Zuid-Nederland nog veiliger, betrouwbaarder en toekomstbestendiger te maken.”

De uitbreiding betekent een bredere opdracht voor Orion. Ook zij zijn blij met deze uitkomst, stelt Richard Pijpelink namens Orion: “Als combinatie Orion zijn wij Rijkswaterstaat dankbaar voor het vertrouwen dat in ons gesteld is voor het opdragen van de uitgebreide opdracht binnen het project Tilburg 3. Zo blijven wij efficiënt werken aan een veilig en bereikbaar Zuid-Nederland voor scheepvaart en wegverkeer. Ook geven we daarmee een mooie impuls aan de totale instandhoudingsopgave die Rijkswaterstaat de komende jaren moet gaan uitvoeren.”

Schop in de grond

Orion gaat medio 2025 starten met de werkzaamheden. Tot en met 2029 moderniseren zij de beweegbare objecten, zoals bruggen en sluizen. Er worden o.a. aandrijvingen, camera’s en geluid- en marifooninstallaties vernieuwd en de bediening en besturing wordt gemoderniseerd. Van 2025 tot en met 2032 onderhoudt Orion zowel de aangepaste objecten als de objecten die niet gerenoveerd worden.

Vernieuwing van het areaal

Het project Tilburg 3 valt binnen het programma Vernieuwing wegen en vaarwegen. Hierbinnen pakken we een groot deel van de objecten op de vaarwegen in Zuid Nederland aan. De vernieuwing zorgt voor verbeterde techniek, veiligheid en betrouwbaarheid om de vaarwegen begaanbaar te houden.

NAM gestopt met meebetalen aan verbetermaatregelen Groningen

DEN HAAG – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil niet langer meebetalen aan de verbetering van de leefbaarheid en het economisch perspectief in Groningen. Het bedrijf heeft laten weten dat het zich niet langer gehouden acht aan afspraken die daarover in 2018 zijn gemaakt, omdat de gaswinning in de provincie jaren eerder is gestopt dan destijds het plan was.

Dat bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Eddie van Marum (Herstel Groningen) na een bericht van de Volkskrant. De bewindsman vindt de opstelling van de NAM “uiterst teleurstellend” en vindt dat het bedrijf voorbijgaat aan de grote problemen die de gaswinning uit het Groningenveld nog altijd veroorzaakt. De NAM blijft overigens wel juridisch aansprakelijk voor directe mijnbouwschade.

Over eventuele vervolgstappen tegen de NAM en zijn aandeelhouders, de oliemaatschappijen Shell en ExxonMobil, kan de woordvoerder van Van Marum nog weinig zeggen. Maar: “het houdt hier niet op”. Er loopt al een arbitragezaak over onder meer de afhandeling van aardbevingsschade en de nadeelcompensatie die de NAM wil voor het dichtdraaien van de gaskraan. Daar zal dit onderwerp bij betrokken worden.

De opstelling van de NAM wekt ook in de Tweede Kamer opnieuw veel woede. “Eerst jarenlang winst maken, nu weglopen voor de gevolgen en Groningen laten zakken”, zegt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker. “Je moet maar durven. Wat een schandalig besluit.” SP’er Sandra Beckerman reageert op X nog minder diplomatiek: “de schoften!”

×