SCHOONREWOERD – Kaasmaker Royal Lactalis Leerdammer gaat in beroep tegen de uitspraak van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat het bedrijf zijn melkprijzen voortaan beter moet afstemmen met zijn leveranciers. Lactalis wil de uitspraak door de rechter laten toetsen.
Melkveehouders hadden bij de ACM een klacht ingediend over de kaasproducent. De boeren krijgen maandelijks van Lactalis te horen welke prijs zij krijgen voor hun melk. Over hoe die prijs tot stand komt, hebben zij niets te zeggen.
Volgens de ACM is dat in strijd met de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw en voedselvoorzieningsketen. Lactalis mag de melkprijs op grond van deze wet daarom voortaan niet meer eenzijdig wijzigen, anders volgt een boete, stelt de ACM.
Lactalis gaat daartegen in beroep. Het bedrijf wil de interpretatie die de ACM aan de wet geeft, door de rechter laten toetsen. “We hopen dat het eindresultaat leidt tot een nieuwe standaard in de sector.”
WAALWIJK – Van Mossel Automotive Group is tot overeenstemming gekomen met het Duitse Nord-Ostsee Automobile SE & Co KG over de overname van alle activiteiten. Nord-Ostsee Automobile is actief als personenwagendealer en als bestelwagen- en truckdealer. Ook biedt het bedrijf het recreatievoertuigenmerk Hymer aan en verzorgt het schadeherstelactiviteiten.
De 40 vestigingen liggen in 24 verschillende steden in de regio’s Hamburg, Schleeswijk-Holstein, Berlijn/Brandenburg en Hannover. Nord-Ostsee Automobile is personenwagendealer voor de merken Mercedes-Benz (inclusief AMG), Smart, Hyundai en Aston Martin. Als bedrijfswagendealer vertegenwoordigt de onderneming Mercedes-Benz Vans & Trucks en Iveco. Tevens is Nord-Ostsee Automobile dealer van het recreatievoertuigenmerk Hymer. Het merkenportfolio van Van Mossel Automotive Group groeit door deze overname tot 45 automerken.
Met deze stap wordt Nord-Ostsee Automobile een belangrijke onderneming binnen Van Mossel Automotive International, de internationale tak van de Van Mossel Automotive Group die alle activiteiten buiten de Benelux omvat. De transactie wordt nu voorgelegd aan de Mededingingsautoriteiten. In januari 2025 wordt de afronding van de overname verwacht.
Het managementteam van het meermaals bekroonde Nord-Ostsee Automobile – met CEO Dr Christian Splett-Henning, bestuurslid Tarek Khalifa, CFO Jörn Sander en hoofd Aftersales Sönke Peters – zal zijn werkzaamheden gewoon voortzetten. Dit garandeert continuïteit voor werknemers, klanten en fabrikanten in Duitsland. Het bedrijf blijft actief onder de naam Nord-Ostsee Automobile. De circa 1.800 medewerkers blijven in hun bestaande functie actief.
Jurrie Scholtens, CEO Van Mossel Automotive International, licht toe: “Met deze overname zetten we een belangrijke stap binnen onze pan-Europese groeistrategie, gericht op kerngebieden in West- en Noord-Europa. We zijn in Duitsland reeds aanwezig met dealergroep Hugo Pfohe en de leaselabels DirectLease en Van Mossel Autolease.”
Met de aanwinst van Nord-Ostsee Automobile groeit Van Mossel Automotive International uit tot een onderneming met zo’n 3.300 medewerkers en een omzet van € 1,8 miljard in de landen Denemarken, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Na de overname zal het aantal medewerkers van de gehele Van Mossel Automotive Groep stijgen naar ruim 8.800 en de omzet naar € 7,6 miljard.
“De goedkeuring die is aangekondigd door de OEM’s geeft ons het volste vertrouwen dat we onze positie in Noord-Duitsland verder kunnen versterken.”, vervolgt Scholtens. “We zijn erg blij met de positieve en nauwe samenwerking met alle betrokken partijen en kijken ernaar uit om samen met het sterke managementteam en de competente medewerkers van Nord-Ostsee Automobile een nog grotere groep Duitse klanten kennis te laten maken met de kracht van onze groep.”
CEO Dr. Christian Splett-Henning: “Onze nieuwe structuur is een win-win situatie. Het is een verdere ontwikkeling waar onze klanten, onze medewerkers en onze fabrikanten direct van profiteren.” Bestuurslid Tarek Khalifa: “Onze samenwerking biedt nieuwe mogelijkheden voor de toekomst, waar we erg naar uitkijken.”
OSS – Om 12:15 uur werden de hulpdiensten opgeroepen voor een ongeval op de Industrielaan in Oss. Een vrachtwagen heeft daar een scooterrijder aangereden.
De scooterrijder die daar reed werd aangereden door een vrachtwagen die af wilde slaan naar de Gasstraat-Oost in Oss.
De chauffeur van de vrachtwagen had de scooterrijder niet gezien.
Bij de aanrijding raakte de scooterrijder gewond. Het slachtoffer is gecontroleerd door ambulance personeel en vervolgens per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.
ZWICKAU-OST – De Duitse politie heeft donderdagavond 19 september een Poolse trekker met oplegger van de Duitse A72 gehaald. Ze stopten het voertuig op het kruispunt Zwickau-Ost in de richting van Leipzig.
De twee agenten waren verbaasd toen ze de Poolse oplegger controleerden. Ondanks hun jarenlange ervaring hadden ze nog nooit een voertuig in zo’n desastreuze staat gezien. Met name de oplegger was op geen enkele wijze meer geschikt om aan het verkeer deel te nemen.
De trailer vertoonde een lijst aan gebreken. Zo was het chassis was gebarsten en de reservewielhouder was doorgeroest. De opbouw van de trailer was onstabiel. Ook de wielkasten waren doorgeroest en onstabiel.
Daarnaast hadden de drie assen onder meer beschadigde banden, defecte remmen die soms niet meer werkten, schade aan de luchtbalgen en dempingsinrichtingen en uitgebreide roest.
Samenvattend kan worden gesteld dat de oplegger een gevaar voor het verkeer vormde. Om deze reden werd verder rijden verboden. De 59-jarige Poolse chauffeur riskeert nu een flinke boete. De werkgever van de chauffeur moest een borgsom van 1.232 euro betalen.
BRUSSEL – De Europese Commissie heeft maandag bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) bezwaar gemaakt tegen een Chinees onderzoek naar de import van zuivelproducten uit de EU. Het betreft een onderzoek naar subsidies van Europese producten zoals kaas, melk en room. Dit vormt de nieuwste stap in een handelsconflict tussen Beijing en Brussel.
China kondigde vorige maand een onderzoek aan naar EU-subsidies voor zuivelproducten die in China worden ingevoerd. Deze stap volgde op de aankondiging van Brussel om de tarieven voor de invoer van Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verhogen. De Europese Commissie wil met de hogere invoerrechten een einde maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen fabrikanten subsidieert.
China reageerde woedend op deze EU-plannen en waarschuwde voor een handelsoorlog. De Chinezen zijn onlangs ook onderzoeken gestart naar Europese brandy en varkensvleesproducten die in China worden geïmporteerd, naast het zuivelonderzoek.
Los van het handelsconflict met Europa waarschuwde China maandag de Verenigde Staten om geen discriminerende maatregelen tegen Chinese bedrijven te nemen. De waarschuwing volgde op berichten dat Washington van plan zou zijn om de verkoop van auto’s met Chinese en Russische technologie te verbieden. China riep de VS op “om marktprincipes te respecteren en een open, eerlijke, transparante en niet-discriminerende zakelijke omgeving te bieden voor Chinese bedrijven”, aldus het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De plannen zijn door Washington nog niet bevestigd.
BERLIJN – De bedrijvigheid in de Duitse industrie is in september nog sterker gekrompen, mede door de malaise in de Duitse autosector. Ook is er diep pessimisme bij Duitse bedrijven door de onrust rond autoconcern Volkswagen, dat voor het eerst fabrieken in Duitsland dreigt te sluiten. Dat meldt marktonderzoeker S&P Global.
Volgens S&P is de bedrijvigheid in de Duitse industrie gezakt naar het laagste niveau in een jaar tijd en is het aantal orders hard gedaald. Zo spelen er grote problemen bij Duitse toeleveranciers aan de auto-industrie, die bezig zijn duizenden banen te schrappen om kosten te besparen. Er is ook sprake van afzwakking van de dienstensector in de grootste economie van Europa en belangrijkste handelspartner van Nederland.
De problemen in de industrie zorgen ervoor dat Duitse producenten volgens S&P “ronduit depressief” zijn over de toekomstige activiteit. In augustus was hier juist nog voorzichtig optimisme te zien, maar dat is dus snel omgeslagen in diep pessimisme omdat het nieuws rond Volkswagen een “schaduw werpt” over de bredere industrie van Duitsland, aldus het bureau.
Speciale top
Ook in de gehele eurozone is er sprake van krimp van de economische bedrijvigheid, terwijl in augustus nog kleine groei was te zien. Dat komt volgens S&P met name door de zwakte in de industrie. Verder speelt ook het wegvallen van de positieve impact van de Olympische Spelen op de Franse economie een rol. Het is de eerste krimp van de bedrijvigheid in het eurogebied sinds maart.
Duitsland houdt maandag een speciale top over de problemen in de autosector en bij Volkswagen. Daaraan doen brancheorganisaties, vakbonden, fabrikanten en de minister van Economische Zaken aan mee. De Duitse regering zou kijken naar manieren om Volkswagen te helpen. Naast fabriekssluitingen zouden ook tienduizenden Duitse banen bij Volkswagen verloren kunnen gaan.
UTRECHT – Rijkswaterstaat voert onderhoud uit aan de A28 van Amersfoort-Vathorst tot en met Nijkerk. In verband met de werkzaamheden is de A28 verschillende avonden en nachten afgesloten tussen 7 en 16 oktober 2024.
Houd rekening met omleidingsroutes en een extra reistijd tot 20 minuten, waarschuwt Rijkswaterstaat.
Afsluitingen A28
De werkzaamheden bestaan uit het onderhoud of het vervangen van asfalt en aanbrengen van markering op het vernieuwde wegdek. Om de hinder voor de weggebruiker zo beperkt mogelijk te houden, werken we in de avonden en nachten.
In verband met de werkzaamheden is de A28 tussen Amersfoort en Harderwijk tijdens 7 avonden en nachten afgesloten:
maandag 7 oktober 20.00 tot dinsdag 8 oktober 2024 05.30 uur
dinsdag 8 oktober 20.00 tot woensdag 9 oktober 2024 05.30 uur
woensdag 9 oktober 20.00 tot donderdag 10 oktober 2024 uur
donderdag 10 oktober 20.00 tot vrijdag 11 oktober 2024 05.30 uur
maandag 14 oktober 20.00 tot dinsdag 15 oktober 2024 05.30 uur
dinsdag 15 oktober 20.00 tot woensdag 16 oktober 2024 05.30 uur
woensdag 16 oktober 20.00 tot donderdag 17 oktober 2024 05.30 uur
Omleidingsroute A28
Verkeer richting Harderwijk wordt omgeleid via de A1 en N302 of de A27, N305 en N302. Verkeer richting Zwolle wordt omgeleid via de A1 en A50. Borden langs en boven de weg geven omleidingsroutes aan.
ROTTERDAM – Nynke Dalstra is op 20 september afgetreden als lid van de Raad van Commissarissen (RvC). Dalstra was bijna vijf jaar commissaris van het Havenbedrijf Rotterdam. Ze stopt vanwege haar benoeming tot lid van de Raad van Bestuur van Eneco.
Koos Timmermans, voorzitter van de Raad van Commissarissen: “We vinden het jammer dat Nynke Dalstra onze RvC verlaat. Ze was een gewaardeerd RvC-lid en waardevolle voorzitter van de Auditcommissie, mede dankzij haar jarenlange ervaring als CFO bij bedrijven in verschillende sectoren. Door haar positief-kritische instelling zag ze altijd mogelijkheden voor verbetering en heeft ze veel kunnen betekenen voor het Havenbedrijf.”
Boudewijn Siemons, CEO: “De directie van het Havenbedrijf is Nynke Dalstra dankbaar voor haar bijdrage aan het Havenbedrijf in de afgelopen jaren. Ze is een echte financiële professional met oog en hart voor de energietransitie en maatschappelijk ondernemen. We gaan haar scherpe blik missen en wensen haar veel succes in haar nieuwe functie als CFO van Eneco.”
De Raad van Commissarissen van het Havenbedrijf Rotterdam bestaat nu uit: Koos Timmermans, Wouter van Benten, Thecla Bodewes en Jacqueline Prins. Om de RvC weer voltallig te maken, wordt geworven.
DEN HAAG – Ongeveer duizend mensen hebben afgelopen week asiel aangevraagd in Nederland. Afgerond zijn dat er evenveel als de week ervoor.
De instroom is daarmee opnieuw wat hoger dan in de afgelopen maanden. Vorig jaar rond deze tijd begon het aantal aanvragen te stijgen, wat tot april aanhield.
De wekelijkse cijfers van het ministerie van Asiel en Migratie worden afgerond op honderdtallen. Daardoor is het niet bekend hoeveel mensen precies asiel hebben aangevraagd.
Bovendien gaat het niet alleen om nieuwe aanvragen, maar ook om nareizigers. Zij mogen naar Nederland komen om zich aan te sluiten bij een familielid dat asiel heeft gekregen. Ook mensen die opnieuw asiel aanvragen, zijn meegenomen in de cijfers.
Tussen begin april en half september was er één week met afgerond duizend aanvragen. In de 22 andere weken vroegen steeds minder dan duizend mensen asiel aan.
DEN HAAG – Kaasproducent Royal Lactalis Leerdammer mag zijn melkprijzen niet meer eenzijdig wijzigen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. Melkveehouders hadden bij de toezichthouder een klacht ingediend over de kaasfabrikant.
Lactalis Leerdammer haalt dagelijks melk op bij melkveehouders en verwerkt deze tot kaas. De boeren krijgen maandelijks van Lactalis te horen welke prijs zij krijgen voor hun melk. Over hoe die prijs tot stand komt, hebben zij niets te zeggen. Omdat ze exclusief aan Lactalis Leerdammer leveren, zat er voor de boeren weinig anders op dan deze prijs te accepteren.
Leveranciersvereniging Leerdammer Collectief (LVLC), een vereniging van melkveehouders met meer dan vierhonderd leden, diende bij de ACM hierover een klacht in. De toezichthouder legt de kaasfabrikant nu een last onder dwangsom op voor het overtreden van de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw en voedselvoorzieningsketen. Lactalis Leerdammer mag de melkprijs op grond van deze wet voortaan niet meer eenzijdig wijzigen, anders volgt een boete.
JERUZALEM – De Israëlische minister van Defensie meldt dat aanvallen op Libanon worden geïntensiveerd. Yoav Gallant waarschuwde Israëlische burgers dat ze dagen tegemoet gaan waarin ze kalm moeten blijven, discipline moeten tonen en instructies van de autoriteiten goed moeten volgen, berichten Israëlische media.
Gallant zei tijdens een bijeenkomst dat het conflict een nieuwe fase is ingegaan. Hij verklaarde volgens de krant Haaretz dat zijn land doorgaat met de geïntensiveerde aanvallen tot inwoners van noordelijke gebieden veilig kunnen terugkeren naar hun huizen. De minister zei dat succes ook afhangt van hoe burgers reageren. Volgens Gallant worden levens gered als burgers vlot gehoor geven aan instructies om dekking te zoeken in schuilkelders.
Israël heeft in het noorden van het land tienduizenden inwoners geëvacueerd vanwege de strijd met Hezbollah. Er vonden de afgelopen maanden met grote regelmaat beschietingen plaats in het grensgebied tussen de landen. De strijd escaleerde afgelopen week verder toen communicatieapparatuur van de Libanese beweging plotseling ontplofte, met tientallen doden tot gevolg. Israël voerde maandag weer grootschalige luchtaanvallen uit op doelen in Libanon.
De Israëlische strijdkrachten waarschuwen Libanese burgers in het Arabisch dat ze rekening moeten houden met meer aanvallen. Er worden dan ook woningen gebombardeerd waar wapens liggen opgeslagen. Inwoners van Libanon kregen volgens nieuwssite Times of Israel waarschuwingen via sms en via telefoontjes met een Libanees nummer. Ze zijn opgeroepen uit de buurt te blijven van locaties die door Hezbollah worden gebruikt.
IAA TRANSPORTATION 2024, gehouden van 17 tot en met 22 september in Hannover, was, volgens de organisatie, een doorslaand succes, boeide bezoekers en liet een industrie zien die nieuwe normen stelt met investeringen en innovaties.
Als wereldwijd toonaangevend platform voor de sectoren bedrijfsvoertuigen, logistiek en transport trok het evenement bijna 1.700 exposanten uit 41 landen, een stijging van 21 procent ten opzichte van 2022. De internationale deelname bereikte een record van 72 procent, met meer dan 145 gepresenteerde wereld- en Europese premières, wat bewijst dat de toekomst van mobiliteit in deze industrie al werkelijkheid is. Het aantal bezoekers bereikte ongeveer 145.000, wat een stijging van ongeveer 10 procent betekent ten opzichte van 2022.
Hildegard Müller: “We Deliver. Our Industry Drives Transformation”
VDA-voorzitter Hildegard Müller benadrukte: “IAA TRANSPORTATION heeft aangetoond dat onze industrie actief de verschuiving naar klimaat neutrale oplossingen aanstuurt door middel van investeringen en innovatie. We hebben al klimaat neutrale en digitale oplossingen ontwikkeld en op de markt gebracht om de verschillende uitdagingen van de industrie aan te pakken.”
Tegelijkertijd werd in Hannover duidelijk: “Het grootste obstakel voor een snelle, succesvolle en wijdverbreide invoering van klimaat neutrale initiatieven is de benodigde infrastructuur, met name wat betreft laadstations en vooruitstrevende uitbreiding van het net, evenals waterstoftankstations. Alle relevante belanghebbenden moeten nu verantwoordelijk worden gehouden, met een duidelijke routekaart, regelmatige monitoring en mogelijkheden voor aanpassingen. Om hier aanzienlijke vooruitgang te boeken, moeten Berlijn en Brussel een infrastructuurinitiatief opzetten en dit zo snel mogelijk implementeren.”
Indrukwekkende aanwezigheid en hoge internationale aandacht
IAA TRANSPORTATION 2024 kreeg uitzonderlijke media-aandacht. Meer dan 1.400 journalisten uit 52 landen waren aanwezig om verslag te doen van de laatste ontwikkelingen en innovaties op het evenement. De helft van de journalisten kwam uit het buitenland. Exposanten hielden meer dan 80 persconferenties, waarbij het grootste deel van de berichtgeving – 76 procent – gericht was op internationale media uit 116 landen. Naast de sterke berichtgeving in Duitsland behoorden de VS, China en Turkije tot de landen met de meest intensieve berichtgeving.
Hoge internationale resonantie en meer dan 90 procent tevredenheid
Het evenement van dit jaar behaalde een uitstekende tevredenheidsgraad van meer dan 90 procent. Het aandeel internationale vakbezoekers steeg aanzienlijk tot meer dan 45 procent, waarbij Nederland, China en Zweden de meest vertegenwoordigde landen waren. Over het algemeen maakte IAA indruk met uitzonderlijk hoge tevredenheidsgraden onder vakbezoekers.
IAA TRANSPORTATION versterkt zijn wereldwijde leiderschap onder besluitvormers
Het aantal vakbezoekers in leidinggevende posities steeg met meer dan 30 procent vergeleken met 2022. Meer dan de helft van alle vakbezoekers bekleedde leidinggevende posities, waarvan meer dan driekwart belangrijke besluitvormers waren. Meer dan 50 procent van de vakbezoekers gaf aan van plan te zijn om binnen de komende zes tot twaalf maanden te investeren, waarvan meer dan de helft IAA TRANSPORTATION specifiek bezocht om die investeringsbeslissingen te nemen.
Proefritten maken bezoekers enthousiast
Een speciaal hoogtepunt van IAA TRANSPORTATION 2024 waren de proefritten, waarbij bezoekers de mogelijkheid hadden om de nieuwste emissievrije bedrijfsvoertuigen te testen, zowel op het evenemententerrein als op de openbare weg. Bekende fabrikanten boden testritten aan in 60 voertuigen. In totaal waren er meer dan 6.300 testritten, meer dan 2.200 op het bakfietsparcours en meer dan 450 in de rijschool. Deze aantallen liggen bijna 15 procent boven het vorige IAA TRANSPORTATION-record.
Iedereen die de nieuwe technologieën wilde ervaren, moest snel zijn, want bijna alle plekken waren al vroeg in de ochtend volgeboekt. De grote vraag naar deze testritten onderstreepte de grote interesse van zowel vakbezoekers als het publiek in de nieuwe technologieën die de toekomst van transport zullen vormgeven.
Succesvol weekend maakt bestuurders en gezinnen enthousiast
Tijdens het openbare weekend op 21 en 22 september opende IAA TRANSPORTATION haar deuren voor het grote publiek en bood een speciaal programma voor het Driver and Family Weekend. Naast de testritten was er een levendige line-up van muziekevenementen, vrachtwagenrijscholen en een truckraceshow.
IAA TRANSPORTATION legt de lat voor de toekomst
Met de succesvolle uitvoering van IAA TRANSPORTATION 2024 heeft de industrie bewezen dat ze klaar is om de transformatie naar klimaat neutrale mobiliteit actief vorm te geven. Het evenement maakte duidelijk dat
AMERSFOORT – Een meerderheid van de huiseigenaren is bereid genoegen te nemen met een huis dat kleiner is dan hun huidige woning. Veel eigenaren vinden ook dat meer grote woningen moeten worden opgesplitst. Dit komt naar voren uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis, waaraan bijna 85.000 leden deelnamen.
Bijna twee derde van de ondervraagden zegt genoegen te willen nemen met een kleiner huis. Een even grote groep vindt dat gemeenten actief moeten meedenken over het splitsen van grotere woningen. Zo denkt 15 procent van de ondervraagden dat hun eigen woning geschikt is om op te delen. De helft van hen overweegt dit serieus.
Het splitsen van grotere woningen kan het woningtekort fors terugdringen, zegt VEH-directeur Cindy Kremer. Met 4,6 miljoen koopwoningen in Nederland zou dit volgens haar kunnen leiden tot zo’n 350.000 extra wooneenheden. “Dit is een kans die zowel kabinet als gemeenten moeten grijpen”.
Bouwplicht
Bijna 60 procent van de ondervraagde huiseigenaren vindt dat nieuwe woningen mogen worden gebouwd op landbouwgrond en weilanden. Vier op de vijf vindt bovendien dat er een bouwplicht moet komen voor eigenaren van bouwgrond en wil dat de overheid de bouw van betaalbare woningen voor mensen met lagere inkomens subsidieert. Kansloze bezwaarprocedures tegen nieuwbouwprojecten moeten worden beperkt, vinden zij, om vertraging te voorkomen.
Een grote meerderheid, zeven van de tien ondervraagden, vindt dat mensen zelf moeten kunnen beslissen over het verduurzamen van de eigen woning. Een van de maatregelen die weerstand oproept, is de bevoegdheid die gemeenten krijgen om woningen verplicht van het gas af te sluiten. Opvallend volgens VEH is dat 40 procent van de huiseigenaren bereid is om hun woning te verduurzamen, zelfs als dit geen lagere energierekening oplevert.
De Vereniging Eigen Huis is met ruim 800.000 leden de grootste consumentenorganisatie voor eigenwoningbezitters en viert dit jaar haar 50-jarig bestaan.
MAN Truck & Bus Nederland B.V. en Van Eijck Materieel B.V., onderdeel van het gelijknamige toonaangevende internationale bergings- en repatriëringsbedrijf, zetten hun succesvolle samenwerking voort met de levering van maar liefst 31 nieuwe MAN-trucks. De 25 stuks MAN TGL 12.220 chassis en zes stuks MAN TGM 18.320 chassis waarmee Van Eijck zijn vloot verder uitbreidt, voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie.
“De eerder geleverde serie van 20 MAN-trucks heeft zich in de praktijk uitstekend bewezen.” licht Paul van der Burgt van Van Eijck toe. “Zowel wij als onze chauffeurs zijn zeer tevreden, waardoor MAN opnieuw een logische keuze was voor de uitbreiding van onze vloot. Door veranderde wetgeving was het echter noodzakelijk om de trucks opnieuw te evalueren en samen met MAN Truck & Bus hebben we de beste configuratie gevonden.”
Nieuwe technologie voor veiligheid en comfort
De nieuwe MAN TGL-modellen zijn uitgerust met een grote TM-cabine met een tweede zitrij, waarbij extra aandacht is besteed aan comfort en veiligheid. De toevoeging van een digitale cockpit, verkeersbordherkenning, achteruitrijcamera, voetgangersdetectie, afslaghulp en een bandenspanningscontrolesysteem, zorgen voor een nog betere rijervaring. Bovendien is de gerobotiseerde versnellingsbak vervangen door de nieuwe volautomaat MAN PowerMatic, die soepel schakelen combineert met een lager brandstofverbruik.
De 18-tons TGM-chassis zijn identiek uitgevoerd, maar beschikken nu over een lagere TN-slaapcabine, noodzakelijk vanwege de plaatsing van de kraan achter de cabine. De 6 MAN TGM-trucks zijn door FALKOM BV uit Tiel uitgerust met een MKG HMK 283SHP T-kraan en een Falkom FAS 6-tons vloer met bergingslepel. Naast de kwaliteit van de voertuigen was de uitstekende aftersales service van FALKOM een doorslaggevende factor voor Van Eijck.
Samenwerking met JIGE en FALKOM
De 25 MAN TGL-trucks zijn voorzien van een 5-tons Simplex vloer met een bergingslepel, gebouwd door JIGE International in Revigny-sur-Ornain in Frankrijk, dochteronderneming van Miller Industries. Van Eijck Materieel B.V. is tevens importeur van Miller Industries in Nederland en vertegenwoordigt merken zoals JIGE en BONIFACE.
De 31 nieuwe voertuigen worden ingezet op verschillende locaties in Brabant en Gelderland en zullen worden onderhouden door MAN-dealers in de regio.
Van Eijck is een internationaal opererend bergings- en transportbedrijf met strategisch gelegen vestigingen in Nederland. Hun ervaren medewerkers staan 24/7 klaar om uiteenlopende takel-, bergings- en (internationale) transportdiensten uit te voeren voor zowel personenauto’s als vrachtwagens. Dankzij een modern, veelzijdig en uitstekend onderhouden wagenpark, kunnen zij flexibel inspelen op iedere situatie.
Van Eijck werkt nauw samen met alarmcentrales, verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen, fleetowners, dealers en bedrijven. Deze partners kiezen voor Van Eijck vanwege hun persoonlijke en klantgerichte aanpak, snelle reactietijd en de inzet van betrokken medewerkers. Het wagenpark van Van Eijck bestaat uit meer dan 150 voertuigen, waaronder vrachtwagens, takelwagens, bergingsvoertuigen en autotransporters. Met dit moderne materieel kunnen alle bergings- en transportwerkzaamheden, repatriëringen en vervangend vervoer efficiënt worden uitgevoerd.
Bovendien voldoet het gehele wagenpark aan de strenge Euro 6-normen van de Europese Unie, die de maximale uitstoot van voertuigen reguleren. Naast het moderne materieel beschikt Van Eijck over goed opgeleide, professionele medewerkers die klantgericht en efficiënt werken. Ze hebben niet alleen oog voor het vervoermiddel en de lading, maar ook voor de berijder en eventuele passagiers, waarbij veiligheid en zorg centraal staan.
VLISSINGEN - De Douane heeft op woensdag 13 november tijdens een reguliere douanecontrole in de haven van Vlissingen 755 kilo cocaïne gevonden. Er zijn...