Clicky

zondag 17 november 2024 - 15:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 112

Snelweg A12 weer vrij na aanrijdingen

Foto: Rijkswaterstaat | X

MAARN – De snelweg A12 (Utrecht richting Arnhem) is bij Maarn en Maarsbergen weer open.

Na een ongeluk eerder woensdagochtend ging dat wegdeel dicht en werd verkeer richting Arnhem over de vluchtstrook geleid. Ook was er een omleidingsroute.

Rijkswaterstaat Verkeersinformatie laat weten dat het bergingswerk is afgerond.

Er is nog wat vertraging richting Arnhem, maar dat neemt snel af.

TNO: nog flink wat nodig om iedereen elektrisch te laten rijden

elektrische auto

DEN HAAG – Als het kabinet wil dat vrijwel iedereen in Nederland in 2050 een elektrische auto heeft, in plaats van een auto die op diesel of benzine rijdt, dan moet er volgens een nieuw onderzoek nog “flink wat gebeuren”.

TNO heeft voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht wat mensen belangrijk vinden als ze een elektrische auto kopen.

Momenteel is een “volledig emissieloos wagenpark nog ver weg”, schrijft het onderzoeksinstituut. Een kleine groep Nederlanders zou altijd voor een elektrische auto kiezen, maar bij een veel groter deel moet die omschakeling nog komen. Belangrijke keuzes die meewegen zijn bijvoorbeeld de huidige benzineprijs en hoeveel het kost om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen.

In het Klimaatakkoord staat dat de overheid milieuvriendelijker rijden wil stimuleren. Ook staat er dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen elektrisch moeten zijn. TNO wijst erop dat mensen dus ook meer informatie moeten krijgen over de elektrische auto’s.

Besteed ook aandacht aan de “groeiende mogelijkheden”, adviseert TNO, zoals het aantal kilometers dat de auto kan rijden voor deze weer opgeladen moet worden.

Consumentenbond: misleidende trucs bij prijsverlagingen supers

DEN HAAG – Supermarkten, vooral Aldi, Dirk en Jumbo, gebruiken “misleidende trucs” om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie van honderden prijsverlagingen op de websites en in filialen van de supers.

Volgens de belangenorganisatie “rammelden” de meeste meldingen van prijsverlagingen. Soms zeiden de supers alleen maar dat de prijs omlaag was gegaan, maar was dit eigenlijk nooit gebeurd. Of de prijsverlaging vond al maanden eerder plaats. Maar volgens de Consumentenbond mogen supermarkten niet langer dan 30 dagen met zo’n verlaging adverteren.

Het kwam ook voor dat winkels producten eerst korte tijd in prijs verhoogden, “om daarna te kunnen pronken met een verlaging”. Zo trof de Consumentenbond bij Dirk margarine aan, waarbij stond ‘in prijs verlaagd’. “Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met 0,30 euro, om het vervolgens met 0,06 euro te verlagen.”

De supers hebben de Consumentenbond laten weten dat ze hun prijzen niet eerst opzettelijk verhoogden om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Ook gaven ze tegenover de organisatie aan dat schapkaarten door menselijke fouten soms te lang bleven hangen. Volgens de bond hebben ze beloofd de datum van de prijsverlaging voortaan te gaan vermelden en niet langer dan 30 dagen reclame te maken voor een prijsverlaging.

Meer nieuwbouwwoningen van woningcorporaties in eerste helft 2024

DEN HAAG – In de eerste helft van 2024 zijn er ruim 8,2 duizend nieuwbouwwoningen van woningcorporaties bijgekomen. Dat is een stijging ten opzichte van de eerste helft van 2023, toen bijna 6,3 duizend corporatie-nieuwbouwwoningen opgeleverd zijn. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over nieuwbouwwoningen, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VRO en Aedes.

In totaal zijn er in het eerste halfjaar van 2024 bijna 32,7 duizend nieuwbouwwoningen aan de woningvoorraad toegevoegd, waarvan bijna 23,7 duizend nieuwbouwwoningen een andere eigenaar hebben. Dit betekent dat deze woningen ofwel koopwoningen ofwel private huurwoningen zijn. Voor 800 nieuwbouwwoningen is de eigenaar nog onbekend.

Het gaat in dit bericht om voorlopige cijfers over alleen de nieuwbouw. Naast nieuwbouw ontstaan er ook woningen door bijvoorbeeld splitsing van bestaande woningen en transformaties van kantoren. Daarnaast verdwijnen er woningen, onder andere door sloop en samenvoeging.

Stijging aandeel en aantal nieuwbouwwoningen van woningcorporaties

Vergeleken met voorgaande jaren zijn er meer nieuwbouwwoningen van woningcorporaties gebouwd. In de eerste helft van 2023 werden bijna 6,3 duizend corporatiewoningen opgeleverd en in de tweede helft bijna 8,1 duizend woningen. In de eerste helft van 2024 is dat gestegen naar 8,2 duizend. Het totaal aantal nieuwbouwwoningen was in de eerste helft van het jaar met 32,7 duizend lager dan vorig jaar. Hierdoor is het aandeel van corporatie-nieuwbouwwoningen in de totale nieuwbouw groter. Corporatiewoningen maakten 25 procent uit van de totale nieuwbouw in de eerste helft van 2024. Dat is een stijging vergeleken met zowel de eerste helft van 2023 (18 procent) als de tweede helft van 2023 (20 procent).

Grote verschillen tussen gemeenten

Op gemeenteniveau zijn er verschillen op het gebied van eigenaren van nieuwbouwwoningen. Er zijn enkele gemeenten waarbij 100 procent van de nieuwbouwwoningen van corporaties zijn, waaronder IJsselstein en De Bilt. In absolute aantallen zijn in Amsterdam en Nijmegen de meeste corporatiewoningen gerealiseerd.

Tevens zijn er gemeenten waar wel nieuwbouw opgeleverd is, maar corporatiewoningen ontbreken. In Leiden zijn meer dan 500 nieuwbouwwoningen opgeleverd, maar geen van deze woningen vallen onder de corporatiewoningen.

In Veenendaal, Vlaardingen, Dijk en Waard, Amstelveen en Alkmaar zijn meer dan 200 nieuwbouwwoningen opgeleverd zonder dat in deze gemeenten corporatiewoningen deel uitmaken van de nieuwbouw.

Winsten stijgen harder dan lonen

DEN HAAG – In de periode 2019 tot en met 2023 kreeg de Nederlandse economie twee zware schokken te verduren, door COVID-19 en een sterke stijging van de energieprijzen als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne.

Toch groeiden de winsten van bedrijven en de beloning van werknemers. De winsten stegen harder dan de lonen, met 32 procent tegenover 24 procent (niet gecorrigeerd voor prijsveranderingen). Dat blijkt uit het artikel ‘Lonen en winsten in tijden van pandemie en prijsstijgingen, 2019-2023’ dat het CBS vandaag publiceert.

Reëel beschikbaar inkomen huishoudens stijgt met 5,4 procent

De beloning van werknemers nam aan de ene kant toe doordat er meer banen bij kwamen en aan de andere kant door hogere lonen. De sterke economische groei in 2021 en 2022 en de krapte op de arbeidsmarkt waren daarvoor belangrijke oorzaken.

De beloning van werknemers telt, samen met andere vormen van inkomen, zoals pensioenen, uitkeringen, inkomens van zelfstandigen en inkomen uit vermogen, op tot het totale beschikbaar inkomen van huishoudens. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen nam het beschikbaar inkomen in de periode 2019-2023 met 5,4 procent toe.

In deze periode groeide de bevolking ook, vooral door (arbeids)migratie. In 2023 was het gemiddeld beschikbaar inkomen per inwoner 2,2 procent groter dan in 2019. Dat gemiddelde geldt niet voor iedereen, en er kunnen grote verschillen tussen bevolkingsgroepen zijn. Uit de beschikbare cijfers over inkomensgroepen blijkt dat huishoudens in de lagere inkomensgroepen er meer op vooruit zijn gegaan dan huishoudens in hogere inkomensgroepen.

Winstquote bereikt recordniveau

De economische groei van de afgelopen jaren zorgde ervoor dat de winsten van niet-financiële bedrijven omhoog gingen. De hoge winsten werden onder andere bereikt door verschillende subsidies die onderdeel waren van de steunmaatregelen in de coronaperiode. Hogere winsten betekenen niet automatisch een hogere winstgevendheid, want ze kunnen ook komen door meer productie.

Een standaard die veel gebruikt wordt voor de winstgevendheid is de winstquote. Dit is de operationele winst als deel van de toegevoegde waarde. In 2022 was de winstquote 44,3 procent, het hoogste niveau sinds 1995, het eerste jaar waarvan dit cijfer bekend is.

In 2023 nam de winstquote iets af ondanks de beperkte economische groei. De winstquote bleef op een historisch hoog niveau.

Bovenleiding Schiphol hersteld, maar hinder op spoor houdt aan

SCHIPHOL – De bovenleiding bij Schiphol die dinsdagavond kapotging en sindsdien zorgt voor vertragingen en uitval van treinen, is hersteld. Dat laat een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail weten. Maar omdat er nog altijd een defecte trein op het spoor bij Schiphol staat, kan het treinverkeer nog niet volledig worden opgestart. De huidige prognose is dat dat nog tot ongeveer het middaguur duurt.

Dinsdagavond gingen de bovenleiding en een internationale trein van Eurostar bij Schiphol kapot. Die trein kan alleen door een andere Eurostar-trein worden weggesleept, legt de woordvoerder van ProRail uit. Naar verwachting gebeurt dat in de loop van de ochtend.

“We hopen dat het treinverkeer dan iets voor het middaguur volledig kan worden opgestart, maar we raden echt aan om de reisplanner in de gaten te houden”, zegt de woordvoerder. “Want het moet wel meezitten en gaan zoals we het nu bedacht hebben.” Waarom de trein alleen door een ander exemplaar van Eurostar kan worden weggehaald, weet hij niet.

Stroomstoring

Door de problemen bij Schiphol rijden woensdagochtend geen intercity’s tussen de luchthaven en Hilversum en Lelystad. Op andere trajecten rijden veel minder treinen, zoals tussen Leiden en Den Haag en tussen Den Haag en Dordrecht.

Ook op andere trajecten hebben treinreizigers woensdagochtend te maken met hinder. Zo rijden tussen Amersfoort en Zwolle geen treinen door een stroomstoring.

Tussen Dordrecht en Breda reden sinds maandag geen intercity’s door een seinstoring, maar rond 09.00 uur werd duidelijk dat het treinverkeer daar weer volledig wordt opgestart. Volgens de ProRail-woordvoerder is de oorzaak van de “ontzettend hardnekkige” storing nog niet duidelijk, maar is het spoor tussen Dordrecht en Breda met een soort noodoplossing toch volledig beschikbaar gemaakt.

DNB-baas: 32-urige werkweek ‘verkeerde medicijn’ voor economie

AMSTERDAM – Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), heeft zich kritisch uitgelaten over de looneis van 7 procent die FNV voor volgend jaar heeft gesteld. In het programma Nieuwsuur waarschuwde hij dat een dergelijke verhoging de inflatie verder zal aanwakkeren.

Volgens Knot zou een loonstijging van 7 procent de inflatie in 2026 met een extra procentpunt laten toenemen. “Dat betekent simpelweg dat de prijzen van uw en mijn boodschappen nog langer zullen blijven stijgen”, aldus Knot. Hij benadrukte dat de partijen aan de cao-tafel hier goed rekening mee moeten houden.

Knot merkte verder op dat de inflatie in Nederland steeds meer begint af te wijken van het Europese patroon, en dan niet in positieve zin. “Terwijl de inflatie in Europa gestaag afneemt richting de door ons gewenste 2 procent, begint de inflatie in Nederland juist weer te stijgen”, aldus de DNB-president.

Daarnaast sprak Knot zich uit tegen de FNV-eis voor een vierdaagse werkweek van 32 uur. Hij noemde dit “het verkeerde medicijn voor de Nederlandse economie op dit moment,” vooral gezien de krapte op de arbeidsmarkt, die hij als “het grote probleem” voor de komende jaren ziet.

Bovenleiding bij Schiphol nog steeds defect, ‘wel meer treinen’

SCHIPHOL – Door een defecte bovenleiding kan een deel van de sporen en perrons bij Schiphol dinsdagavond niet gebruikt worden maar “inmiddels rijden steeds meer treinen”, zegt een woordvoerder van de NS. Ook op andere trajecten heeft het defect gevolgen.

Zo rijden er tussen Schiphol Airport en Hilversum geen Intercity’s en tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal minder Intercity’s. Volgens de woordvoerder is dat allemaal het gevolg van het defect bij Schiphol Airport.

Een trein van Eurostar heeft problemen bij Schiphol. De trein zal weggehaald moeten worden. De verwachting is dat de operatie duurt tot ongeveer 23.00 uur. Dan, zo verwacht NS, kan de volledige dienstregeling worden hervat. “Met een uitzondering: de sprinter van Leiden naar Amsterdam Centraal”, aldus de zegsman. Op dat traject worden stopbussen ingezet in plaats van sprinters.

FNV vreest banenverlies toeleveranciers door Duitse autocrisis

DEN HAAG – De FNV vreest dat er veel banen verloren zullen gaan bij Nederlandse toeleveranciers door de problemen in de Duitse auto-industrie. “Ik maak me zorgen, de komende maanden zullen cruciaal zijn,” zegt Hans Wijers, vakbondsbestuurder bij FNV Metaal. Volgens hem is de grote vraag welke maatregelen bedrijven en overheden zullen nemen om de situatie het hoofd te bieden.

Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Zowel Mercedes als BMW heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Volkswagen wordt geconfronteerd met forse financiële tegenvallers als gevolg van zwakke autoverkopen. Voor het eerst in de geschiedenis overweegt VW zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.

Deze ontwikkelingen hebben een grote impact op Nederlandse toeleveranciers die sterk afhankelijk zijn van de Duitse auto-industrie. “De orders stromen momenteel niet binnen bij deze bedrijven. Als het in Duitsland stormt, hebben wij hier een zware stortbui”, waarschuwt Wijers. Hij voorziet dat de productie van sommige bedrijven mogelijk naar het buitenland zal worden verplaatst.

Nedschroef

Volgens hem is Nedschroef, gevestigd in het Brabantse Helmond, een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat lijdt onder de problemen in Duitsland. “Ze nemen al langere tijd in kleine stappen afscheid van medewerkers. Waar er ooit zo’n 300 mensen werkten, zijn dat er nu nog maar 125”, zegt hij. “Elke keer verdwijnt er weer een stukje productie.”

Nedschroef, fabrikant van bevestigingsmaterialen voor auto’s, wil niet inhoudelijk reageren. “De directie onderzoekt momenteel de gevolgen en op dit moment kunnen wij hier verder geen commentaar op geven”, aldus het bedrijf.

NSC wil innen eigen bijdrage Oekraïners regelen via spoedwet

DEN HAAG – Coalitiepartij NSC wil dat het kabinet met spoedwetgeving komt om een fout in de wet te repareren waardoor gemeenten momenteel geen eigen bijdrage van Oekraïners kunnen innen.

Asielminister Marjolein Faber moet de spoedwet binnen drie weken aan de Kamer voorleggen, wil Kamerlid Diederik Boomsma.

Oekraïense ontheemden die worden opgevangen, moeten sinds deze zomer een eigen bijdrage betalen van 105 euro per maand, met een aanvullend bedrag van 242 als zij via de opvang ook eten krijgen. Maar een fout in de wet maakt dat gemeenten geen toegang hebben tot alle inkomensgegevens. Daardoor kunnen ze niet zien wie de bijdrage moet betalen. Alleen Oekraïense vluchtelingen met een baan of eigen inkomsten moeten de bijdrage betalen.

NSC dient een motie in om via “eenvoudige spoedwetgeving” te regelen dat gemeenten wél “toegang krijgen tot de gegevens die ze effectief nodig hebben om de eigen bijdragen zelf op te leggen en te innen”.

Bert Huisjes ‘komt voorlopig niet terug’ bij WNL

HILVERSUM – Bert Huisjes komt voorlopig niet terug bij WNL. Dat laat de raad van toezicht (rvt) van WNL dinsdag weten. De rvt reageert hiermee op “een verkeerd beeld” dat is ontstaan na een eerdere mail aan WNL-medewerkers die maandag werd verstuurd, laat een woordvoerder weten aan het ANP.

In die mail van maandag werd niets gezegd over de rol die Huisjes als bestuurder had bij de omroep. De rvt leek daarmee de eerdere beslissing intact te houden om Huisjes wel terug te laten keren als bestuurder, maar niet als hoofdredacteur. Over zijn rol als hoofdredacteur kwamen eerder klachten, omdat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

Dinsdag verstuurde de rvt een nieuw bericht aan alle werknemers, waarmee volgens de WNL-woordvoerder “een misverstand uit de weg moest worden geruimd”. “Daarom ter verduidelijking van onze bedoelingen het volgende: Bert Huisjes komt voorlopig niet terug”, staat in dat bericht. “Wij willen eerst dat de gesprekken in rust en zorgvuldigheid gevoerd worden. Voor ons ligt de uitkomst daarvan niet vast.”

Omslag veiligheidscultuur Boeing kan jaren duren, zegt hoofd FAA

Boeing

WASHINGTON – Het kan tot vijf jaar duren voordat de bedrijfscultuur rond veiligheid bij Boeing helemaal is veranderd. Dit stelde het hoofd van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA, Mike Whitaker, over de kwaliteitsverbeteringen bij het geplaagde bedrijf. De vliegtuigbouwer moet van de waakhond de kwaliteitscontroles in zijn fabrieken verbeteren sinds verschillende kwaliteitsproblemen bij Boeing-toestellen aan het licht kwamen.

“Het is geen programma van zes maanden, het is een drie tot vijf jaar durend programma”, zei hij tijdens een hoorzitting van het Congres over de kwaliteitsverbeteringen bij Boeing. Na gesproken te hebben met de top van Boeing zei hij dat de vliegtuigbouwer op de korte termijn flinke verbeteringen heeft doorgevoerd. Een verandering van de bedrijfscultuur is volgens hem echter een langetermijnproject. “Er is vooruitgang, maar ze zijn nog niet waar ze moeten zijn”, aldus Whitaker.

De kwaliteitsproblemen kwamen aan het licht sinds een toestel van Boeing begin dit jaar een noodlanding moest maken nadat het een deurpaneel was verloren. Daarna zijn in meerdere vliegtuigen losse onderdelen gevonden. Sindsdien houdt de FAA Boeing extra scherp in de gaten en zijn steeds meer zorgen ontstaan over de veiligheidscultuur bij Boeing. Zo stelde een kwaliteitsinspecteur eerder dit jaar dat Boeing tot eind vorig jaar vierhonderd onderdelen van de 737 MAX met gebreken is kwijtgeraakt. Ook zou de vliegtuigfabrikant de documentatie rond veel van die onderdelen hebben gewist uit een intern registratiesysteem. Informatie over defecte onderdelen moet juist goed worden bijgehouden om er zeker van te zijn dat ze niet alsnog worden gebruikt voor de productie van vliegtuigen.

De toezichthouder heeft ook productiebeperkingen opgelegd voor de 737 MAX-toestellen, een van de bestverkopende vliegtuigen van Boeing. De beperkingen worden opgeheven als de kwaliteit en veiligheid bij de vliegtuigbouwer genoeg zijn verbeterd. Die maatregel “geeft ons echt de slagkracht die we nodig hebben om er zeker van te zijn dat deze veranderingen plaatsvinden”, zei Whitaker verder.

Brede Kamermeerderheid voor leeftijdsgrens en helm op fatbikes

DEN HAAG – Een brede Kamermeerderheid wil een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. Nagenoeg de hele Tweede Kamer steunde een motie van VVD en NSC die het kabinet verzoekt deze maatregelen in te voeren. Ook in de Eerste Kamer zou daarmee een meerderheid voor de maatregelen zijn.

De leeftijdsgrens en helmplicht moeten alleen voor fatbikes gelden, staat expliciet in de motie. Daar wringt het: volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) is een juridisch onderscheid met andere e-bikes lastig te maken. Fabrikanten zouden fatbikes kunnen aanpassen om onder de regels uit te komen, vreest Madlener. “Je begint dan natuurlijk een kat-en-muisspel”, zei hij eerder.

De Kamer steunde ook een motie om de politie de mogelijkheid te geven in het menu van fatbikes te kijken, om te bepalen of die is opgevoerd. Dat kan al, zei Madlener twee weken geleden, maar VVD-Kamerlid Hester Veltman weersprak dat.

Brekr

Niels Willems, medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, vindt de Kamermeerderheid “enigszins teleurstellend”. “Aparte regels voor fatbikes lossen de problemen niet op, maar verschuiven die. Mensen zullen overstappen van een fatbike naar een andere fiets”, zegt hij namens het Convenant Veilige Fatbikes. Net als de minister voorziet hij dat fabrikanten fietsen zo ontwikkelen dat ze niet onder de regels vallen, bijvoorbeeld door ze met dunnere banden te maken. Hij betwijfelt daarom of Madlener de motie wil uitvoeren.

Een minimumleeftijd op alle soorten elektrische fietsen werkt beter omdat juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere e-bikes lastig is, zegt ook Willems. Daarnaast kunnen mensen niet alleen fatbikes, maar ook andere soorten e-bikes opvoeren, zegt hij.

Hoop op grotere meerderheid

Wel is Willems blij dat de motie om de politie in het menu van fatbikes te laten kijken het heeft gehaald. Met die maatregel kan de politie meer doen tegen opgevoerde fatbikes, beredeneert hij. Wel had hij gehoopt op een grotere meerderheid.

Ministerie verwachtte al dat Lelylijn veel duurder zou worden

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

Het vorige kabinet had 3 miljard euro opzijgezet voor de Lelylijn, die Noord-Nederland beter moet verbinden met de Randstad. Maandag bleek dat er naar verwachting 13,8 miljard euro nodig is. Als het meezit, kan dat bedrag uitkomen op 9,8 miljard euro, als het tegenzit op 17,9 miljard euro. Honderden miljoenen euro’s aan jaarlijkse onderhoudskosten komen daar nog bij.

De 3 miljard euro was volgens het ministerie bedoeld als “een eerste begin voor de financiering voor het hele project”. In de lijsten met financiële tegenvallers die dit voorjaar in de kabinetsformatie werden opgevraagd, stond bij de Lelylijn een tegenvaller van 7 miljard euro. Volgens de woordvoerder ging het toen om “globale kosteninschattingen”. Bij de nieuwe berekening is “veel gedetailleerder gekeken en gerekend”.

De Nedersaksenlijn moet Enschede en Groningen via Emmen met elkaar verbinden. Daarvoor heeft de landelijke overheid 85 miljoen euro opzijgezet, terwijl het project naar verwachting 1,7 miljard euro kost.

Tien jaar cel voor man die zijn vrouw in Bovenkarspel doodde

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland veroordeelt een 54-jarige man tot 10 jaar gevangenisstraf voor doodslag op zijn echtgenote en het verbranden en wegvoeren van haar lichaam. Hij heeft in april 2023 zijn vrouw gedood in Bovenkarspel en probeerde daarna haar dood te verhullen. Na de celstraf krijgt hij een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel opgelegd. Ook moet hij de nabestaanden in totaal 55 duizend euro betalen aan schadevergoeding.

De relatie van de man en de vrouw stond al enige tijd onder spanning. In de ochtend van 10 april 2023 is het slachtoffer naar de schuur gegaan en dacht de verdachte dat zijn vrouw hem wilde verlaten. De verdachte is achter haar aangegaan. Zij waren samen in de schuur en de vrouw is daar om het leven gekomen doordat met kracht haar neus, mond en hals zijn dichtgedrukt.

Na haar dood heeft de verdachte geprobeerd haar lichaam te verbranden. Vervolgens legde hij haar lichaam in de achterbak van de auto en reed hij, naar eigen zeggen, naar een voetbalvereniging om daar in haar bijzijn zichzelf van het leven te beroven. Omdat het daar te druk was, is hij terug naar huis gereden. Ondertussen gaf de verdachte zijn vrouw als vermist op bij de politie.

De rechtbank vindt doodslag bewezen en stelt ook vast dat er sprake is van het verhullen van haar dood. De verklaring dat de verdachte na haar dood zelfmoord wilde plegen, gelooft de rechtbank niet. Het heeft nog bijna drie dagen geduurd voordat de politie hem aanhield en in die periode heeft hij geen zelfmoordpoging gedaan. In die drie dagen liet hij wel iedereen denken dat zijn vrouw was weggelopen na een ruzie.

Zelfs nadat hij was aangehouden, bleef hij iedere betrokkenheid bij haar dood ontkennen en probeerde hij nog de suggestie te wekken dat een ander verantwoordelijk zou kunnen zijn voor haar overlijden.

De verdachte heeft zijn echtgenote, de moeder van zijn kinderen, van het leven beroofd. In een opwelling heeft hij het slachtoffer haar adem ontnomen, toen hij dacht dat ze bij hem wegging. De verdachte lijkt constant bang te zijn geweest dat zijn echtgenote hem zou verlaten en kon dit niet verdragen.

De verdachte heeft een onomkeerbaar verlies en leed toegebracht aan de nabestaanden, zoals ter zitting is gebleken uit de slachtofferverklaring van één van zijn zoons. De zoons moeten omgaan met de wetenschap dat hun moeder door toedoen van hun eigen vader niet meer in leven is. Dat de verdachte geen openheid van zaken heeft gegeven over waarom en hoe hij hun moeder heeft gedood, bemoeilijkt de rouwverwerking van de nabestaanden.

De rechtbank houdt rekening met een verminderde toerekeningsvatbaarheid en een blanco strafblad en vindt daarom een gevangenisstraf van tien jaar passend. De verdachte krijgt geen tbs met voorwaarden, omdat dat alleen kan als er maximaal vijf jaar gevangenisstraf wordt opgelegd, en dat zou geen recht doen aan de ernst van de feiten en het leed van de nabestaanden. In plaats daarvan legt de rechtbank hem een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel op. Met deze maatregel kan toezicht op de verdachte worden gehouden na afloop van zijn gevangenisstraf.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...