Clicky

woensdag 25 december 2024 - 20:43 uur
BAS World
Home Blog Pagina 112

Aanhoudingen en trein stil bij Schiphol om mogelijk vuurwapen

SCHIPHOL – Een intercity die uit zuidelijke richting naar Amsterdam reed, is bij Schiphol stilgezet na meldingen over een mogelijk vuurwapen aan boord. Zes mensen zijn aangehouden.

Volgens de marechaussee wordt de volle intercity doorzocht met onder meer speurhonden. De zes zouden met het vuurwapen hebben gedreigd toen ze iemand wilden beroven van een mobiele telefoon. Het wapen is nog niet gevonden.

Andere treinen die Schiphol moeten passeren liepen vertraging op door het incident, meldt de NS, maar kunnen inmiddels weer doorrijden.

Prijzen internationale goederenhandel dalen in 2024 steeds minder hard

DEN HAAG – De prijzen van in- en uitgevoerde goederen lagen in de eerste helft van 2024 3,8 procent (uitvoer) en 5,5 procent (invoer) lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Na grote prijsstijgingen vanaf medio 2021 dalen de prijzen sinds het tweede kwartaal van 2023 weer. Volgens de cijfers over de internationale goederenhandel op basis van grensoverschrijding zet die daling in de eerste helft van 2024 door, maar de import- en exportprijzen daalden in het tweede kwartaal al minder hard dan in het eerste kwartaal. Dat meldt het CBS.

De cijfers in dit artikel hebben een voorlopige status. Door verschillen in methode en concept van internationale handel wijken deze cijfers af van de al bestaande deflatoren internationale handel volgens eigendomsoverdracht van het CBS.

Ook de in het tweede kwartaal van 2023 ingezette daling in het handelsvolume (het aantal in- en uitgevoerde goederen) zette in het eerste kwartaal van 2024 door. De goederenuitvoer nam in volume in het tweede kwartaal van 2023 licht toe ten opzichte van een jaar eerder, de invoer liet nog een kleine daling zien. Bij de uitvoer gaat het om een volumedaling van 0,3 procent over het eerste halfjaar, het ingevoerde volume was 2,5 procent kleiner. Daarmee daalde in de eerste twee kwartalen van 2024 bij zowel de invoer als de uitvoer ook de handelswaarde (het resultaat van de volumeontwikkeling en de prijsontwikkeling van de goederen).

Export van minerale brandstoffen 19 procent goedkoper

Minerale brandstoffen fluctueren sterk in prijs en hebben veel invloed op de gemiddelde prijsontwikkelingen. Dat komt niet alleen doordat ze een hoge handelswaarde hebben, maar ook doordat prijsveranderingen doorwerken in andere producten, zoals chemische producten die veel minerale brandstoffen gebruiken in hun productieproces.

Een groot deel van de prijsstijgingen in 2021 en 2022 en de prijsdaling in 2023 is dan ook te herleiden tot minerale brandstoffen. Geëxporteerde minerale brandstoffen waren in 2023 19 procent goedkoper dan een jaar eerder, chemische producten 10 procent. Ook het uitvoervolume van minerale brandstoffen nam af, dat van chemische producten nam wel toe.

De prijs van uitgevoerde machines en apparaten en voeding en dranken nam met respectievelijk 11 en 7 procent toe in 2023 maar het uitvoervolume daalde. Uitvoer van vervoermaterieel (o.a. auto’s, vrachtwagens, boten) nam in 2023 ten opzichte van 2022 toe in zowel prijs als volume, en dus ook in waarde.

Ingevoerde natuurproducten 10 procent goedkoper

Ook bij de import zijn minerale brandstoffen grotendeels verantwoordelijk voor de gemiddelde prijsdaling. De import van minerale brandstoffen en chemische producten daalde in 2023 met respectievelijk 17 en 6 procent in prijs; de volumedaling bleef beperkt. Ook de invoer van natuurproducten daalde in prijs (-10 procent) en volume, dat kwam door met name door invoer van oliën en vetten. De invoer van vervoermaterieel nam in 2023 toe in prijs (+4 procent), volume en waarde.

Echtpaar steekpartij Hardenberg was bekend bij gemeente Emmen

EMMEN – De vrouw die dinsdagmiddag in Hardenberg werd doodgestoken en haar man die als verdachte is aangehouden, waren bekend bij de gemeente Emmen waar zij woonden. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente na berichtgeving door RTV Drenthe.

Op welke manier het stel bekend was bij de gemeente, wil de woordvoerder “in het belang van het onderzoek” niet zeggen.

Het dorpsbestuur van Schoonebeek, waar het echtpaar woonde, kende “de problematiek rond het echtpaar” ook al langer, zegt dorpsvoorzitter Jos van Hees tegen RTV Drenthe. “Links en rechts vingen wij geluiden op over het gezin.” Deze signalen zijn volgens Van Hees doorgegeven aan de gemeente. Wat er vervolgens mee is gebeurd, is niet duidelijk.

Van Wieren Special zet vier nieuwe Volvo FH16-trekkers in voor zwaar en speciaal transport

EMMELOORD – Van Wieren Special uit Emmeloord heeft vier nieuwe Volvo FH16 750-trekkers in gebruik genomen voor zwaar, exceptioneel en speciaal transport. Van Wieren Special gebruikt de power van de Volvo FH16 voor de zwaarste transporttaken, zoals het transport van zware (graaf)machines, windmolens en transformatoren. De trucks zijn geleverd door de Zwolse vestiging van Volvo Trucks-dealer Nijwa.

“We vervoeren alles wat zwaar, breed en hoog is”, zegt operationeel directeur Harm van Wieren. “Denk aan scheepsonderdelen van tien meter hoog, sluisdeuren van ruim negen meter breed, (zelfrijdende) machines met een gewicht tot 120 ton, transformatoren en onderdelen voor windmolens. Het transport voeren we uit met trucks, diepladers en kranen in verschillende configuraties.”

De Volvo FH16 biedt de meeste power

Van Wieren Special heeft de afgelopen maanden twee Volvo FH16 750 8×4- en twee Volvo FH16 750 10×4-trekkers in gebruik genomen. “We hadden al Volvo FH16’s in de vloot en daar zijn we heel tevreden over”, zegt Van Wieren. “Het zijn de krachtigste trucks in ons wagenpark. We komen regelmatig in heuvelachtig gebied en dan komen de power en trekkracht van de FH16 heel goed van pas.

En net zo belangrijk: Volvo Trucks zijn betrouwbaar. In ons werk is dat absoluut een must. De transporten die we doen vragen een uitgebreide voorbereiding. Vaak moeten bruggen of kruispunten worden afgesloten en ook de ondersteuning door begeleidingsvoertuigen moeten we ruim van tevoren regelen. Dan kunnen we het niet hebben dat we een speciaal transport moeten afblazen omdat een truck uitvalt. We moeten kunnen vertrouwen op trucks van topkwaliteit want een ongeplande stilstand heeft grote gevolgen.”

‘Gold-servicecontract biedt maximale zekerheid’

“Qua onderhoud spelen we volledig op safe en daarin is een belangrijke rol weggelegd voor Nijwa”, vertelt Van Wieren. “Voor onze nieuwe Volvo FH16’s hebben we Gold-servicecontracten afgesloten waarmee alles op het gebied van onderhoud en reparaties is afgedekt. Onze trucks gaan meer dan gemiddeld naar binnen voor servicebeurten. Bij Nijwa weten ze dat ze een onderdeel mogen vervangen bij het minste spoortje twijfel over de conditie. Die wisselwerking gaat heel goed. Verder bieden ze veel flexibiliteit: ze zijn in staat om snel te schakelen als we moeten schuiven in de planning voor servicebeurten.”

Veiligheid

De Volvo FH16-trekkers met Globetrotter XL-cabine zijn helemaal naar wens van Van Wieren Special samengesteld, met onder meer custom made opbergkisten en uitschuifbare achterlichten. “Bij extreem buitenmaatse transporten komt dat goed van pas. Verder is veiligheid natuurlijk topprioriteit bij speciaal en zwaar transport. De trekkers zijn uitgerust met de nieuwe veiligheidssystemen die sinds 1 juli verplicht zijn in het kader van de GSR-veiligheidsregelgeving, zoals Driver Alert Support, Side Collision Avoidance Support en een bandenspanningscontrolesysteem. We zijn heel trots op het eindresultaat, dat tot stand is gekomen in goede samenwerking met Nijwa, Wicherson uit Vollenhove die de opbouw heeft gedaan en Van Pijkeren uit IJsselmuiden die het spuitwerk heeft verzorgd.”

Op weg naar jubileum

Van Wieren Special is opgericht in 1945 en viert volgend jaar het tachtigjarig bestaan. Het bedrijf heeft nu vestigingen in Emmeloord en Konz in Duitsland. Naast zwaar en speciaal transport biedt Van Wieren Special ook andere services, zoals op- en overslag, het verpakken van goederen en douaneactiviteiten. Verder heeft het bedrijf in Emmeloord een wasplaats die ook toegankelijk is voor derden.

easyJet: vliegtickets 16 euro duurder door hogere haventarieven

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht dat vliegtickets voor reizigers vanaf Schiphol volgend jaar met 16 euro stijgen door de hogere haventarieven.

De havengelden gaan volgend jaar met 41 procent omhoog voor luchtvaartmaatschappijen, werd donderdag bekend. “Uiteindelijk worden deze kosten grotendeels gedragen door passagiers die vanuit Nederland vertrekken en raken middenklassengezinnen direct in hun portemonnee”, aldus easyJet.

Het huidige luchthaventarief voor vertrekkende passagiers ligt nu op 39 euro, maar stijgt volgend jaar naar 55 euro, aldus easyJet. De vliegbelasting blijft onveranderd op 29 euro, wat het totaalbedrag voor reizigers op 84 euro brengt.

“Schiphol wordt hiermee veruit de duurste luchthaven voor vertrekkende passagiers in Europa”, aldus de maatschappij. Het bedrijf benadrukt dat Schiphol geen investeringen doet in de delen van de luchthaven die easyJet gebruikt, terwijl passagiers hier wel aan moeten meebetalen.

Politie onderschept 222 cobra’s en 34 kilo siervuurwerk in woning Amsterdam

AMSTERDAM – De politie heeft na een tip in een woning in de Waterlandpleinbuurt in Amsterdam-Noord 222 cobra’s aangetroffen.

Een bewoner van de woning is aangehouden en na verhoor heengezonden. De 23-jarige man blijft wel verdachte in het onderzoek.

Naast de 222 cobra’s is ook ruim 34 kilo illegaal siervuurwerk in beslag genomen. Door dit illegaal vuurwerk in beslag te nemen heeft de politie verkoop, overlast of mogelijke explosies weten te voorkomen, meldt de politie.

Volgens de politie heeft één cobra dezelfde explosieve kracht als een handgranaat. Hoe meer cobra’s hoe groter de explosie. Met 150 kilo aan dat zware vuurwerk is het mogelijk om meerdere huizen flink te beschadigen. Niet alleen het afsteken is gevaarlijk, ook het vervoer en de opslag vormen een groot risico.

Doden in Israël door raketbeschieting in grensgebied

METULA – Een raketbeschieting vanuit Libanon heeft in het noorden van Israël aan vijf mensen het leven gekost. Ook raakte iemand ernstig gewond, berichten Israëlische media als Haaretz op basis van een plaatselijk bestuurder.

Het projectiel kwam neer in landbouwgebied bij de plaats Metula. Haaretz schrijft dat vier van de doden arbeiders zijn uit Thailand. Het vijfde slachtoffer komt uit Israël.

Een reddingswerker zei volgens de krant dat het incident plaatsvond in een gebied dat was afgesloten door het leger. De arbeiders zouden toestemming van de krijgsmacht hebben gehad om daar alsnog aan het werk te gaan.

De strijdkrachten hadden eerder gemeld dat een dertigtal raketten was afgevuurd vanuit Libanon. In de streek Galilea ging het luchtalarm af.

Geen doorbraak in vermissingszaak Jaïr Soares

DEN HAAG – Het cold-caseteam van de politie in Den Haag heeft de afgelopen twee jaar uitgebreid nieuw onderzoek gedaan naar de vermissing van 7-jarige Jaïr Soares op het strand van Monster in augustus 1995.

De zaak werd in 2022 opnieuw onder de aandacht gebracht door de Peter R. de Vries Foundation. Dat leverde nieuwe tips en inzichten op, maar helaas geen doorbraak in de zaak. De vermissing van Jaïr Soares blijft een cold case.

De 7-jarige Jaïr Soares verdween op 4 augustus 1995 tijdens een dagje uit met zijn familie op het strand van Monster. Hij was slechts kort uit het zicht van zijn ouders, toen die hun blik weer op hem wilden richten, was hij weg. Sindsdien is er geen spoor meer van hem gevonden.

In 2022 bracht de Peter R. de Vries Foundation de zaak terug onder de aandacht en loofde een beloning van 250.000 euro uit voor de gouden tip die zou leiden tot het terugvinden van Jäir. Het cold-caseteam van de politie kreeg ruim 125 tips doorgestuurd van de Foundation, daarnaast ontving de politie door de hernieuwde aandacht ook rechtstreeks nog tientallen nieuwe tips. Het onderzoek naar al die tips is nu afgerond, maar heeft niet geleid tot een doorbraak.

“Dat is natuurlijk onverteerbaar,” zegt de coördinator van het cold-caseteam. “Voor de familie is het een zware last dat ze na bijna dertig jaar nog niet weten wat er die dag op het strand van Monster is gebeurd. Dat grijpt ons ook aan, het is niet voor niets dat er door de jaren heen steeds opnieuw naar de zaak is gekeken.”

Het eerste onderzoek richtte zich in 1995 op het strand en de kuststrook. Er is dagenlang gezocht of het jongetje ergens onder het zand of in zee terecht was gekomen. Omdat dit volgens experts nagenoeg kon worden uitgesloten, heeft het team zich verder geconcentreerd op mogelijk opvallende badgasten van die dag, omwonenden of bezoekers van de camping naast het strand. Maar maanden onderzoek leverde geen resultaat op. De zaak werd voor dat moment gesloten.

In 2002 heeft het Landelijk Team Kindermoorden het hele dossier nog eens doorgenomen, opnieuw ingericht, de resultaten geanalyseerd en nader onderzoek gedaan, maar dat leidde niet tot een doorbraak. In 2011 en 2012 werd wederom een vervolgonderzoek ingesteld en is opnieuw door de politie en het leger gezocht in de duinen, nu met moderne apparatuur. Jaïr werd niet gevonden. De politie liet een verouderingsfoto maken om mensen te helpen visualiseren hoe Jaïr er op dat moment uit kon zien. Er werd ook onderzoek gedaan naar een aantal personen, onder meer aangedragen door de media, maar zij konden allen worden uitgesloten als betrokkene bij de verdwijning van Jäir.

In 2019 werd de vermissingszaak op de cold-casekalender geplaatst, wat nog tot nieuwe tips leidde. Ook werd eind 2021 nog uitgebreid onderzoek gedaan naar een persoon, waarvan uiteindelijk duidelijk werd dat hij op de bewuste stranddag niet in Monster was maar op vakantie in het buitenland.

In 2022 meldde de Peter R. de Vries Foundation zich bij de politie, omdat ze zich hard wilden maken voor het oplossen van de vermissingszaak. Op 4 augustus werd bekendgemaakt dat voor de duur van een half jaar een beloning van 250.000 euro werd uitgeloofd voor de tip die zou leiden tot het terugvinden van Jaïr. De politie kreeg naar aanleiding van deze oproep 125 tips doorgestuurd van de Foundation. Die zijn de afgelopen twee jaar uitgebreid onderzocht.

Voorgestelde scenario’s werden tegen het licht gehouden, soms voor een tweede of derde keer. Er is opnieuw gesproken met getuigen die destijds op het strand of bijvoorbeeld bij de Reddingsbrigade waren. Tipgevers noemden ook namen van personen die Jaïr meegenomen zouden kunnen hebben. Die zijn allemaal onderzocht, in sommige gevallen opnieuw, en in sommige gevallen via nabestaanden of andere betrokkenen wanneer iemand inmiddels was overleden. De Foundation heeft de loopperiode van het tipgeld nog verlengd, om ook in Portugal en Kaapverdië aandacht te kunnen vragen voor de zaak.

Dit alles heeft niet geleid tot een concrete verdenking of het vinden van Jaïr. Wat er met Jaïr Soares is gebeurd, is ook nu niet duidelijk geworden.

“We zijn heel blij met de hernieuwde aandacht die de Peter R. de Vries Foundation heeft gegeven aan deze zaak,” zegt de coördinator van het cold-caseteam. “Dit heeft ervoor gezorgd dat de vermissing van Jaïr weer volop in de aandacht kwam en dat nieuwe informatie vrij kwam. Alleen heeft dat helaas opnieuw niet tot een oplossing geleid.”

Voor dit moment is het onderzoek afgerond, alle open eindjes die er nog waren zijn nagelopen. “We laten de zaak voor nu rusten, maar dat betekent niet dat we loslaten. De zaak blijft een cold case: als er nieuwe, concrete informatie beschikbaar komt die we kunnen onderzoeken, gaan we daarmee met net zo veel energie weer aan de slag!”

Advocaten Bulk Terminal Zeeland zetten vraagtekens bij infiltratietraject politie

BREDA – De advocaten van de van drugshandel verdachte directeuren van het overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) zetten grote vraagtekens bij een infiltratietraject van de politie. “Een gevaarlijke en zeer uitzonderlijke opsporingsmethode” en “een paardenmiddel”, noemde een van de advocaten het donderdag tijdens een nieuwe inleidende zitting in de rechtbank in Breda. De advocaten willen hierover vragen stellen aan onder anderen de infiltrant zelf.

De advocaten willen hierover vragen stellen aan onder anderen de infiltrant zelf. De rechtbank ziet het belang van de advocaten en wijst het verhoor toe. Maar: “Het is aan de rechter-commissaris om het verhoor zodanig in te kleden dat de identiteit van de getuige beschermd blijft.”

De drie Zeeuwse directeuren worden verdacht van invoer van cocaïne uit Zuid-Amerika, valsheid in geschrifte en deelname aan een criminele organisatie. De drugs zaten onder meer verstopt in scheepsladingen vanuit Brazilië met sojabonen, schroot, zand of kolen. Jacco G. (59), broer René G. (57) en de 43-jarige Ko de K. werden op 6 mei opgepakt bij een actie van de politie en de FIOD. Zij zaten sinds de arrestatie in de cel. De rechtbank besloot om het voorarrest van De K. met dertig dagen te schorsen, zijn advocaten hadden daarom gevraagd zodat hij die periode kon gebruiken om zijn gezin te helpen met onder meer de verkoop van hun huis en boot. De twee broers blijven vastzitten.

Politie en justitie hadden BTZ al jaren in het vizier. De directeuren werden afgeluisterd en de politie was geïnfiltreerd. Volgens de advocaten wordt als een van de doelen van het infiltratieproces genoemd “het sluiten van BTZ”. “Dat is buitengewoon merkwaardig, want niet de officier van justitie, maar de burgemeester heeft die bevoegdheid”, aldus de advocaat van René G. “Sluiting mag natuurlijk nooit genoemd worden als doel van een infiltratieproces”, zegt hij. Hij noemt het een “pikant detail” en “misbruik van bevoegdheid”.

De burgemeester van Vlissingen heeft na de FIOD-inval het bedrijf in de haven voor de duur van een jaar gesloten.

De officier reageerde fel op de stelling van de advocaten. “Niet alleen deze drie mannen, maar ook het bedrijf was kneiterhard verdacht. De infiltratie is transparant opgezet en is tot op de laatste letter transparant.” De volgende zitting is op 16 januari, ook dan zal de zaak nog niet inhoudelijk behandeld worden.

Vliegtickets waarschijnlijk duurder door tariefstijging Schiphol

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappijen zullen de fors hogere havengelden van Schiphol de komende jaren waarschijnlijk deels doorberekenen in hun vliegtickets. “Een deel hiervan komt terug in de ticketprijs”, zegt Marnix Fruitema, voorzitter van de belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen in Nederland BARIN. Hij vreest dat reizigers daardoor naar goedkopere luchthavens zoals Brussel zullen uitwijken.

Fruitema zegt dat de havengelden volgend jaar met 41 procent omhooggaan. “Na de eerdere stijging van 40 procent over de afgelopen periode van drie jaar en de cumulatieve stijging van 37 procent voor de komende drie jaar, wordt Schiphol een van de duurste luchthavens in Europa”, waarschuwt de voorzitter. BARIN dringt dan ook bij Schiphol aan op herziening van het voorstel, dat donderdagmiddag officieel bekend wordt gemaakt.

“BARIN maakt zich grote zorgen over de concurrentiepositie van Schiphol vergeleken met andere (Europese) luchthavens, mede door een stapeling van allerlei kosten. We zullen voor eind november analyseren of we bij de ACM in beroep moeten gaan”, aldus Fruitema. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op eventuele verstoringen van markten.

Schiphol waarschuwde in augustus al dat de gebruikskosten van de luchthaven voor maatschappijen de komende drie jaar “fors” omhoog zouden moeten. Schiphol heeft meer geld nodig om het recordbedrag aan investeringen tot 2029 te kunnen bekostigen. De luchthaven wil ook de eigen commerciële prestaties bij bijvoorbeeld het uitbaten van winkels opschroeven door het aanbod te vernieuwen. Ook zijn nieuwe leningen nodig, maar hiervoor moeten eerst de eigen inkomsten omhoog.

BARIN steunt het investeringsplan van Schiphol. De brancheorganisatie is echter “tegen het principe dat luchtvaartmaatschappijen de extra kosten of budgetoverschrijdingen moeten betalen”. BARIN vindt het ook vreemd dat Schiphol nog steeds in de havengelden voor volgend jaar een compensatie kan inbrengen voor de gemiste opbrengsten uit de coronaperiode.

Goederenoverslag van North Sea Port licht gestegen

Foto: North Sea Port

In de eerste negen maanden van 2024 boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 50,3 miljoen ton. Dit is een groei 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Ook de overslag via binnenvaart nam toe (+3,2 procent). North Sea Port ziet een licht herstel van de overslag.

Een groei van 1,4 procent goederenoverslag via zeevaart houdt een stijging van 0,7 miljoen ton in. Daarbij stijgt de overslag van droge bulk met 3 procent, tot een totaal van 27,5 miljoen ton. Onder meer de import van ijzererts, ruwe mineralen, meststoffen en de overslag van landbouwproducten herstellen zich. Die van voedingsproducten loopt nog achter.

Breakbulk nam met 5 procent toe en komt uit op een totaal van 7,7 miljoen ton, onder meer door de extra aanvoer van cellulose en voertuigen.

Met een overslag van 2,8 miljoen ton blijft ro/ro dezelfde tred aanhouden.

De overslag van vloeibare bulk daalt met 1,4 procent en komt uit op 11,1 miljoen ton.

De overslag van containers gaat 18 procent achteruit en komt op 1,3 miljoen ton overslag. In TEU betekent dit een daling van 28 procent, wat het totaal op 118.253 containers brengt.

Momenteel voert Groot-Brittannië de rangschikking van de belangrijkste handelspartners aan, na al jaren in de top 5 te vertoeven(+25 procent, totaal van 4,5 miljoen ton). De Verenigde Staten (3,9 miljoen ton) staan op de tweede plaats. Canada stijgt opnieuw (8 procent, totaal 3,2 miljoen ton) en komt momenteel op plaats drie. Opvallend is dat Spanje consistent in de top 10 staat (+43 procent, totaal 2,4 miljoen ton).

De import bedraagt 70 procent van de goederenoverslag waarmee die op eenzelfde niveau als vorig jaar zit. De export groeit niet verder, maar heeft nog steeds 0,8 miljoen ton ‘voorsprong’ ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Binnenvaart

Ook de goederenoverslag via binnenvaart stijgt gedurende de eerste negen maanden van 2024. Die gaat er met 3,2 procent op vooruit en komt op een totaal van 48,3 miljoen ton.
Daar zorgen de overslag van vloeibare bulk en droge bulk voor. De overslag van breakbulk en containers neemt af.

Bij de overslag via binnenvaart staat de import voor 40 procent, de export voor 60 procent.

Elf nieuwe Scania’s voor HAVI

BREDA – HAVI heeft ambitieuze doelen op het gebied van verduurzaming van transport door de CO2-uitstoot in transportoperaties te verminderen. Om die ambitie waar te maken, investeert de dienstverlener in duurzame technologieën van Scania. Onlangs werd de laatste combinatie met Scania PHEV bakwagen G360 6X2 uit een order van elf voertuigen in gebruik genomen. De voertuigen worden 24/7 ingezet voor de bevoorrading van restaurants van diverse internationale fastfoodketens.

HAVI is een wereldwijde dienstverlener die zich richt op het verzorgen van de gehele supply chain voor de food- en non-foodsector. In Nederland wordt vanuit twee distributiecentra de inkoop, opslag, voorraadbeheer en logistiek voor klanten verzorgd. In de volledige keten wordt gestreefd naar het verminderen van de impact op het milieu.

Transportmanager Evert van den Bosch van Drie zegt: “Ons wagenpark bestaat uit zesentwintig voertuigen, allemaal van Scania, waarmee HAVI op Europees niveau samenwerkt. Met deze elf nieuwe Scania-trucks zetten we verdere stappen op het gebied van elektrificatie van de vloot.”

Volledig elektrisch

De Scania-combinaties zijn uitgerust met HEIWO-opbouw, elektrische koelmachines van Carrier en een batterijpakket van Addvolt. Dankzij een unieke configuratie is de transportkoeling volledig elektrisch, dit geldt ook voor de aanhangwagen. De koelmachine van de motorwagen wordt gevoed door de accu van het voertuig, terwijl het extra batterijpakket ervoor zorgt dat de aanhanger gekoeld blijft. Deze accu’s worden opgeladen via een aan het chassis gemonteerde Eco-drive, die wordt aangedreven door een Elektrische Power Take-Off (ePTO) en een constante spanning van 400 V / 50 Hz levert.

“Het komt dagelijks voor dat de chauffeur de afgesloten aanhanger tijdelijk afkoppelt om alleen met de motorwagen de stad in te rijden,” legt Van den Bosch van Drie uit. “Op zo’n moment kan de stille koelmachine van de aanhanger aangedreven door Addvolt de lading nog een paar uur gekoeld houden. Dit is een unieke oplossing, die dankzij de goede samenwerking met zowel Scania, Carrier en Addvolt gerealiseerd kon worden.”

Flexibele service

Van den Bosch van Drie spreekt enthousiast over Scania als partner en de dealer in Nijkerk, waar de voertuigen worden onderhouden. HAVI heeft hiervoor een full-servicecontract afgesloten. “De complexiteit van de voertuigen en het dagelijkse gebruik, zeven dagen per week, vraagt om flexibele service. Scania Nijkerk levert uitstekend werk; we kunnen er altijd terecht.”

Wereldwijde supply chain organisatie

HAVI, van oorsprong een Amerikaans bedrijf, is gespecialiseerd in het innoveren, optimaliseren en beheren van de volledige supply chain. In Nederland heeft HAVI vestigingen in Amersfoort en Barendrecht, waar in totaal 320 medewerkers werken, waaronder 75 chauffeurs.

Door gebruik te maken van slimme routeplanning en geavanceerde technologie optimaliseert HAVI de logistiek, vermindert het aantal gereden kilometers en verlaagt daarmee de CO2-uitstoot. Een belangrijk project is de samenwerking met een bekende internationale fastfoodketen, waarbij frituurvet wordt gerecycled en omgezet in HVO100-brandstof, die het bedrijf zelf gebruikt voor haar voertuigen.

Aanhoudingen in Spanje voor plunderingen na overstromingen

MADRID – De Spaanse nationale politie heeft 39 mensen aangehouden voor plunderingen van winkels in gebieden die zijn getroffen door het noodweer. Ze zouden spullen hebben gestolen uit winkelcentra, meldt de politie op X.

De mensen werden opgepakt door een misdaadpreventieteam dat na de overstromingen naar de getroffen gebieden werd gestuurd. “Meerdere ontvreemde spullen zijn teruggevonden”, schrijft de politie op X bij een foto van sieraden, waar de prijskaartjes ogenschijnlijk nog aan zitten.

De Spaanse krant El País schrijft dat de politie bezig was met diefstallen uit twee winkelcentra in voorsteden van Valencia. Er zouden meer aanhoudingen worden verwacht.

Brussel start onderzoek naar overtredingen Chinese webshop Temu

BRUSSEL – De Europese Commissie start een officieel onderzoek naar het Chinese digitale kleding- en sieradenplatform Temu voor het mogelijk verkopen van illegale ontwerpen en de potentieel verslavende werking van het platform.

De commissie vermoedt dat Temu de regels overtreedt van de Europese Digitale Diensten Wet (DSA), die vanaf begin dit jaar bindend is voor alle internetplatforms in de EU.

Temu weet gebruikers voortdurend tot de koop van nieuwe producten te verleiden door de manier waarop het producten presenteert, stelt de commissie. Een ander probleem is dat Temu geen inzicht geeft in de manier waarop het platform data verzamelt en wat het platform daarmee doet. De onlinewinkel biedt bovendien gebruikers niet de mogelijkheid om het platform te gebruiken zonder dat er persoonlijke profilering is, wat wel een verplichting is.

92 miljoen gebruikers

De commissie gaat Temu nu om toelichting vragen en ook zelf op zoek naar bewijs. Eventuele boetes op grond van de DSA kunnen oplopen tot 6 procent van de totale wereldwijde jaaromzet van een bedrijf, maar zover is het nu nog niet.

Temu had in september volgens eigen opgave 92 miljoen gebruikers. Daarmee wordt de onlinewinkel volgens de DSA beschouwd als een groot platform, dat direct onder de controle van de Europese Commissie valt. Kleinere platforms met minder dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers staan onder toezicht van nationale overheden, die moeten controleren of de in dat land geregistreerde platforms voldoen aan de DSA.

Franse douane ontdekt 562 kilo cannabis in vrachtwagen met lading snoep [+foto’s]

Foto: Franse Douane

De Franse douane heeft tijdens een controle op de Franse snelweg A39 bijna 562 kg cannabis in beslag genomen, verborgen in de lading van een vrachtwagen.

In de nacht van 26 op 27 oktober controleerde de douane van Lons-le-Saunier een vrachtwagen die noordwaarts reed over de snelweg A39. Na controle van de transportdocumenten besluiten de agenten de controle verder uit te voeren.

Als de douane de achterdeuren van de koeltrailer opent, blijkt dat het laden zo was gedaan dat het zicht van de agenten werd belemmerd. Na het lossen van de pallets die achteraan stonden, waardoor de voortgang van de controle niet kon worden uitgevoerd, kon een agent bij de volledige lading komen.

Tussen twee rijen pallets met snoepgoed merkte de agent de aanwezigheid op van door hitte gesealde zakken met daarin een plantaardige substantie met het karakteristieke uiterlijk en de karakteristieke geur van cannabiskruid.

Het uitvoeren van een instanttest bevestigde de vermoedens van de douane, die 561,7 kg marihuana telde.

De chauffeur, die in douanedetentie is geplaatst, zal op 9 december onmiddellijk worden berecht voor de rechtbank van Chalon.

In 2023 heeft de Franse douane 69,65 ton cannabis in beslag genomen, waaronder 27,9 ton marihuana.

×