Clicky

maandag 18 november 2024 - 01:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 111

Tweede minderjarige jongen aangehouden voor betrokkenheid bij steekpartij in Deventer

DEVENTER – De politie heeft een tweede verdachte aangehouden voor het steekincident van afgelopen zaterdagavond in Deventer, waarbij het 14-jarige jongen ernstig gewond raakte.

Het betreft een minderjarige uit de gemeente Dalfsen. Hij zit vast en het onderzoek loopt, meldt de politie.

De politie heeft maandagavond al een minderjarige jongen uit Deventer aangehouden. Bij dit steekincident, aan de Nico Bolkesteinlaan, raakte een 14-jarige jongen uit Apeldoorn ernstig gewond.

De toedracht van het incident wordt nog altijd onderzocht. Daarbij worden meerdere aanhoudingen niet uitgesloten.

Geen doorstart voor failliete winkelketen Bristol in Nederland

EINDHOVEN – Het failliete Nederlandse deel van schoenenwinkelketen Bristol maakt geen doorstart. Dit melden curatoren Dagmar Dielissen-Breukers en Dirk de Jong.

Bristol werd in Nederland vorige maand failliet verklaard. Dielissen-Breukers zei enkele dagen later dat meerdere partijen interesse hadden getoond in een doorstart met de Nederlandse onderdelen van de Belgische schoenenwinkelketen.

Maar alle partijen zijn volgens de curatoren afgehaakt omdat Bristol meerdere keren een uitverkoop hield en een deel van de personeels- en huurovereenkomsten al was beëindigd. “Het was niet meer de onderneming die het ooit was en dan wordt een overname lastig”, zegt De Jong.

De Nederlandse winkels waren al dicht en een deel van de voorraden is los verkocht, aldus Dielissen-Breukers. De ongeveer vijftig overgebleven winkels in Nederland worden volgens haar zo snel mogelijk opgeleverd aan de verhuurders. Bij de keten werkten ongeveer 350 mensen.

Bristol hield volgens De Jong al veel uitverkopen om schulden af te lossen voordat de keten failliet ging. Marketingtopvrouw Lore Vanaudenhove van moederbedrijf Euro Shoe Group gaf eind juli al aan dat die opbrengsten niet genoeg zouden zijn om alle schulden af te lossen. Het faillissement van Bristol in Nederland was een automatisch gevolg ervan, zei ze daarbij.

Eerder deze maand openden de curatoren ook nog zeven Nederlandse vestigingen van Bristol voor een faillissementsuitverkoop. Daarmee leek de kans al kleiner op een volledige doorstart van de winkelketen in Nederland.

Euro Shoe Group vroeg het bankroet voor Bristol in Nederland aan nadat geen overnemer was gevonden voor de Nederlandse winkels. Het moederbedrijf had al een aantal jaar last van problemen, zoals de nasleep van de coronacrisis, gestegen huur- en energiekosten en de afgenomen koopkracht van consumenten. Eind mei vroeg het bedrijf een vorm van uitstel van betaling aan in België. Daarmee was het tijdelijk beschermd tegen schuldeisers.

In België maakt Bristol wel een gedeeltelijke doorstart. Daar namen vier ondernemers een aantal winkels over. De Franse schoenenketen Chaussea heeft 62 Bristol-vestigingen en enkele medewerkers van het hoofdkantoor overgenomen. De andere drie partijen nemen twaalf winkels over.

Storing Haringvlietbrug opgelost

Foto: Rijkswaterstaat | X

NUMANSDORP – De Haringvlietbrug was woensdagmiddag in storing. Dat meldt de ANWB.

De A29 Rotterdam richting Bergen op Zoom was in beide richtingen dicht wat voor lange files zorgde.

Een monteur heeft het euvel verholpen zodat de Haringvlietbrug weer naar beneden kon. Het verkeer kan weer verder en de omleiding is ingetrokken.

Foto: Rijkswaterstaat | X

EU-landen stemmen voor verlaging beschermingsstatus wolf

BRUSSEL – De ambassadeurs van de 27 EU-landen willen de beschermingsstatus van de wolf in Europa verlagen. Volgende maand nemen de EU-landen hierover een definitief besluit.

De Europese Commissie had eerder voorgesteld om de status van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermde’ naar ‘beschermde’ soort. Nederland heeft voor gestemd.

De beschermde status van de wolf is vastgelegd in de Conventie van Bern, een internationaal verdrag met afspraken over het behoud van dieren- en plantensoorten. Ook de EU-landen hebben dat verdrag ondertekend. De EU-landen willen hun invloed aanwenden om die Conventie van Bern op het punt van de wolf aan te passen. De bescherming van de wolf is ook geregeld in de Europese Habitatrichtlijn, die de EU-landen ook willen aanpassen.

Het voorstel van de Europese Commissie kwam er op aandringen van het Europees Parlement. Dat heeft in 2022, onder invloed van bezorgde landbouwers en dierenbezitters, gevraagd om de wolf in te tomen. Volgens de analyse van de Europese Commissie is dit gelet op de aantallen wolven ook mogelijk. Wetenschappers gespecialiseerd in wolven betwijfelen dat. Er zijn weliswaar veel wolven, klonk het dinsdag nog bij een conferentie in het Europees Parlement, maar de soorten zijn genetisch gezien niet sterk genoeg en wolven hebben ook nog altijd te maken met illegale jacht.

Er zijn ongeveer 20.000 wolven in Europa.

Khamenei: Hezbollah is niet te stoppen door commandanten te doden

DUBAI – De Iraanse geestelijk leider Ali Khamenei zegt dat bondgenoot Hezbollah niet verslagen kan worden door commandanten te doden.

Hij erkende tijdens een ontmoeting met Iraanse oorlogsveteranen dat het vast schadelijk is dat Israël “effectieve en waardevolle” leden van de Libanese organisatie heeft uitgeschakeld. “Maar het is niet het soort schade dat de groep op de knieën krijgt.”

Israël voert momenteel op grote schaal luchtaanvallen uit op doelen van Hezbollah en heeft ook herhaaldelijk commandanten van de groep gedood. Khamenei zei dat de Libanese beweging goed georganiseerd is en daarom niet ernstig in de problemen zal raken door de dood van individuele leden. De Iraanse leider voorspelde dat het “Palestijnse en Libanese verzet” uiteindelijk zal overwinnen.

Hezbollah beschikt volgens experts over een groot raketarsenaal en tienduizenden strijders. Leden van de groep hebben ook gevechtservaring opgedaan door aan de zijde van het Syrische regime te vechten in de burgeroorlog in dat buurland.

Vrachtwagenchauffeur filmt ernstig gewonde vrachtwagenchauffeur na ongeval en riskeert celstraf [+video]

UNTEREISESHEIM – De Duitse politie doet onderzoek naar een man die een ernstig gewonde vrachtwagenchauffeur zou hebben gefilmd na een ongeval op de A6 nabij Untereisesheim.

De ernstig gewonde chauffeur heeft dinsdagmiddag waarschijnlijk het einde van een file gemist en is met zijn voertuig in botsing gekomen met de aanhanger van een andere vrachtwagen, aldus de politie. Hij zat bekneld in zijn voertuig en liep ernstige verwondingen op. Nadat de brandweer hem had gered, werd hij naar een ziekenhuis gebracht. De andere vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd.

Volgens de politie parkeerde een derde vrachtwagenchauffeur na het ongeval zijn voertuig op de vluchtstrook en liep over de weg naar de middenberm. Daar zou hij de plaats van het ongeval en de ernstig gewonde hebben gefilmd. Getuigen deden hiervan aangifte bij de politie, waarna de vermoedelijke filmer werd gecontroleerd. Hij werd aangehouden.

“Personen die gewonde mensen en voertuigen die bij ongelukken betrokken zijn fotograferen of filmen, kunnen in Duitsland een gevangenisstraf van maximaal twee jaar of een boete verwachten”, staat op de website van de ADAC.

Vijf jaar geleden schoot het filmen van een vrachtwagenchauffeur die om het leven was gekomen een Duitse politieagent in het verkeerde keelgat en haalde de filmer erbij om de dode vrachtwagenchauffeur van dichtbij te bekijken.

35 geïnteresseerden in mogelijke doorstart Game Mania Nederland

BREDA – Voor een mogelijke doorstart van de failliete Belgische gamewinkelketen Game Mania in Nederland hebben 35 geïnteresseerden zich gemeld. Dit zegt advocaat Steven van Kerkhof van advocatenkantoor Lawwise, die samen met curator Marjolein Oonk-Pallandt het faillissement van de Nederlandse onderdelen afhandelt.

De 35 gegadigden zijn volgens hem onder meer partijen in de gamebranche en wat kleinere ondernemers. Het gaat bijvoorbeeld om partijen die bekend zijn in de gamewereld of er affiniteit mee hebben. Sommigen zouden vooral de voorraad van de gamewinkelketen interessant vinden. Het zijn geen concurrenten van Game Mania, stelt hij.

De onderhandelingen over een mogelijke doorstart in Nederland zijn volgens hem nog niet begonnen. “De komende tijd zal duidelijk worden of een doorstart reëel is.” Mogelijk wordt hierover volgende week meer duidelijk.

Dat er 35 geïnteresseerden zijn zegt nog weinig over de kans op een doorstart, aldus Van Kerkhof. “We moeten nog zien wat voor biedingen worden gedaan en of ze reëel zijn. Er blijven er altijd maar een paar over.”

Game Mania vroeg begin deze maand faillissement aan, nadat de gamewinkelketen geen overnemer kon vinden. De Nederlandse onderdelen werden op 6 september failliet verklaard door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Van Kerkhof meldt dat de fysieke winkels en de webwinkel van Game Mania in Nederland inmiddels dicht zijn. Een aantal spullen uit de winkels en kantoorartikelen zijn onlangs geveild in België.

Moedervennootschap Heroik vroeg in juni een soort uitstel van betaling aan bij de ondernemingsrechtbank in Antwerpen. Game Mania was daardoor tijdelijk beschermd tegen schuldeisers terwijl het een geschikte overnamekandidaat zocht. Het bedrijf had onder meer last van gestegen kosten die op de resultaten drukten. De afgelopen jaren was het aantal winkels al flink gekrompen in Nederland en België. In Nederland had de keten nog ongeveer zestien winkels.

Eurostar en SkyTeam kondigen partnerschap aan

AMSTERDAM – Eurostar en SkyTeam, de wereldwijde alliantie van luchtvaartmaatschappijen, hebben een memorandum van overeenstemming (MOU) ondertekend dat de weg vrijmaakt voor geïntegreerde intermodale reizen via lucht en spoor voor miljoenen klanten.

Eurostar wordt daarmee de eerste niet-luchtvaartpartner van SkyTeam, wat klanten de mogelijkheid biedt om reizen te boeken die lange- en middellangeafstandsvluchten combineren met duurzame treinreizen in één enkele reservering – onder het genot van de SkyTeam-voordelen.

Het uitgebreide netwerk van Eurostar biedt talloze mogelijkheden voor multi-city reizen tussen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Nederland en Duitsland.

Klanten zullen kunnen vliegen op SkyTeam’s belangrijkste hubs in Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk en andere grote Europese luchthavens in het netwerk van Eurostar en op een duurzamere manier kunnen genieten van multi-city reizen. Ongeveer 13 procent van de huidige Eurostar-reizigers zijn langeafstandsvliegreizigers die aankomen op SkyTeam’s belangrijkste hubs in Amsterdam Schiphol, Paris-CDG en London Heathrow, en overstappen op een Eurostar-bestemming.

Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar, zegt: “Onze reizigers de mogelijkheid bieden om Europa op de meest duurzame en gemakkelijke manier per spoor te ontdekken, is een essentieel onderdeel van Eurostar’s groeistrategie. We werken aan een toekomst waarin reizigers eenvoudig kunnen overstappen tussen Eurostar-treinen, nationale spoorwegen en langeafstandsvluchten, waardoor we onze diensten openstellen voor nieuwe markten over de hele wereld. Vandaag is een belangrijke stap voorwaarts in de verwezenlijking van deze missie en we kijken ernaar uit om met SkyTeam samen te werken aan de ontwikkeling van het klantenaanbod, zodat meer reizigers de unieke service van Eurostar kunnen ervaren.”

Patrick Roux, CEO van SkyTeam, voegt toe: “De samenwerking met Eurostar als onze eerste niet-luchtvaartpartner onderstreept SkyTeam’s inzet voor het aanbieden van een meer geïntegreerde en verantwoorde reiservaring door intermodaal reizen te integreren. Eurostar is wereldwijd een van de meest gewaardeerde treinoperatoren, bekend om zijn klantgerichte service, en past daarom perfect bij SkyTeam. Ik kijk ernaar uit om onze samenwerking verder te ontwikkelen en klanten meer keuze te bieden in de manier waarop ze reizen via het wereldwijde netwerk van SkyTeam.”

De twee bedrijven zullen de komende maanden samenwerken om een meer geïntegreerde ervaring voor lucht-treinreizen te creëren, zodat klanten kunnen genieten van de voordelen van beide vervoerswijzen. De samenwerking zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 van start gaan.

Eurostar en KLM blijven hun air-rail product voor klanten tussen Amsterdam en Brussel ontwikkelen, wat al heeft geleid tot een vermindering van het aantal vluchten tussen de twee steden.

Nederlands binnenvaartschip blokkeert de Weser in Duitsland [+foto]

Foto: Duitse Politie

HOYA – Dinsdagmiddag 24 september 2024 omstreeks 14.30 uur brak een 80 meter lang Nederlands binnenvaartschip, beladen met grind, los van de ligplaats in het de Duitse stad Hoya en kwam overdwars te liggen. Hierdoor werd de Weser in Hoya volledig afgesloten.

Het was niet meer mogelijk om langs de locatie te varen. Op het moment van het incident was er geen bemanning aan boord van het schip. Volgens de huidige bevindingen van de waterpolitie verlieten de 35-jarige schipper en de 30-jarige matroos rond het middaguur het schip.

Aanmeren gebeurt uitsluitend met behulp van ankerpalen aan boord. Er was geen extra beveiliging door middel van touwen. Door een bedieningsfout hield de achterpaal het niet, het schip kwam los en draaide door de stroming opzij.

De schipper werd telefonisch geïnformeerd dat zijn schip los was geraakt en overdwars lag. Tegelijkertijd werden de politie en de waterpolitie geïnformeerd. De bemanning kon om 15.45 uur via de boeg van het schip het schip weer betreden en het schip op eigen kracht op de ligplaats varen.

Er is nog geen schade aan derden of schade aan het schip vastgesteld. Een ander schip dat om hulp werd geroepen, was niet langer nodig.

De sluiting van de scheepvaart en het informatiebericht voor de scheepvaart, opgesteld door het districtshoofdkwartier van Minden, werden rond 16.00 uur opgeheven.

Er is door de waterpolitie een administratieve overtredingsprocedure gestart.

Ambtenaren vrezen vaker gewetensnood onder dit kabinet

DEN HAAG – Drie op de tien ambtenaren denken dat ze onder het nieuwe kabinet vaker in gewetensnood zullen raken. Het wordt ook moeilijker om morele twijfels uit te spreken op het werk, denkt ruim één op de tien ambtenaren volgens onderzoeksbureau Ipsos. Toch zegt het overgrote deel zich loyaal op te stellen en denkt bijna niemand erover op te stappen.

Het nieuwe rechtse kabinet dat in juli aantrad, volgt op decennia van regeringen uit min of meer het politieke midden. Ook bij een coalitiepartij als NSC leven daarom van meet af aan zorgen over bijvoorbeeld de omgang van de nieuwe bestuursploeg met de rechtsstaat.

In PVV-kringen klonken dan weer zorgen over tegenwerking van ambtenaren die het beleid van PVV-ministers als Marjolein Faber (Asiel en Migratie) en Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) moeten uitvoeren. Ambtenaren zijn altijd vrij om een andere baan te zoeken, bracht de koning daarop in herinnering.

Maar daarvoor is vooralsnog weinig animo, maakt Ipsos op uit onderzoek vorige maand in opdracht van het blad Binnenlands Bestuur. Van de bijna 1600 ambtenaren die reageerden overweegt 4 procent te vertrekken. Onder rijksambtenaren is dat nog een procent minder.

Ambtenaren hebben wel minder vertrouwen in het waarmaken van de voornemens van het nieuwe kabinet dan de gemiddelde Nederlander. Vooral de kans dat het de komst van immigranten kan remmen, schatten ze een stuk lager in.

Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse scheepvaartberichtgeving via Teletekst

UTRECHT – In het kader van een uniforme Europese werkwijze verwijst Rijkswaterstaat per 1 januari 2025 voor internationale scheepvaartberichtgeving naar het platform EuRIS en de buitenlandse vaarwegbeheerders.

Hiermee stopt Rijkswaterstaat definitief met de extra service Teletekst 722.

“De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat buitenlandse vaarweginformatie als extra service aangeboden op Teletekstpagina 722, nu de internationale scheepvaartberichtgeving steeds meer centraal wordt gedeeld via EuRIS , is het passender dat elk land zijn eigen vaarweginformatie beheert en beschikbaar stelt”, zegt Iris Reuselaars, directeur Scheepvaart- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat.

Europese RIS-richtlijn

Deze werkwijze is onderdeel van de Europese RIS-richtlijn, die zegt dat scheepvaartberichtgeving binnen Europa op een geharmoniseerde manier gedeeld dient te worden. Elk land is verantwoordelijk voor informatie over zijn eigen vaarwegen.

Vanaf 1 januari 2025 is stremmingsinformatie over buitenlandse vaarwegen alleen te vinden op het Europese informatieplatform EuRIS. Rijkswaterstaat verwijst schippers voor aanvullende informatie naar de buitenlandse vaarwegbeheerders.

“We zien een constante groei in het gebruik van EuRIS”, zegt Reuselaars. “Sinds de lancering 2 jaar geleden is het aantal gebruikers gestegen naar 4.700. Alleen al in het afgelopen half jaar zagen we een toename van twintig procent.”

“Deze cijfers tonen aan dat schippers het platform steeds beter weten te vinden en waarderen. We zijn ervan overtuigd dat EuRIS een belangrijke rol zal blijven spelen in het bieden van actuele informatie over buitenlandse vaarwegen.”

De Teletekstpagina met Nederlandse scheepvaartberichtgeving blijft wel actief. “We werken nauw samen met de scheepvaartsector om de berichtgeving over de Nederlandse vaarwegen continu te verbeteren. Bij Rijkswaterstaat vinden we het belangrijk om betrouwbare informatie te verstrekken over geplande en ongeplande werkzaamheden”, aldus Reuselaars.

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

AMSTERDAM – Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem “onevenredig bezwarend” is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximumaantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

Om de groeiende drukte op de grachten tegen te gaan, kwam de gemeente Amsterdam een paar jaar geleden met een nieuw vergunningenstelsel voor de passagiersvaart, waar onder meer rondvaart- en salonboten onder vallen. In plaats van vergunningen voor onbepaalde tijd werd een maximaal aantal tijdelijke vaarvergunningen verloot. In het nieuwe systeem, dat dit jaar is ingegaan, is plek voor 550 vergunningen. De reders vrezen door de loting voor het voortbestaan van hun bedrijven en spanden rechtszaken aan.

In 2022 was de rechtbank het nog eens met de gemeente Amsterdam, en kregen de reders van rondvaartboten ongelijk. “De rechtbank is het met het college eens dat het algemeen belang van een leefbare stad zo’n dringende reden is dat het terecht is dat het aantal vergunningen wordt gemaximeerd”, zo stelde de rechter toen. Ook was de overgangstermijn naar het nieuwe stelsel niet te kort, vond de rechtbank, omdat reders meerdere jaren kregen om zich in te stellen op de nieuwe situatie. De reders stapten daarop naar de Raad van State.

“De gemeente mag om veiligheidsredenen een maximum stellen aan het aantal vergunningen voor passagiersvervoer op de Amsterdamse binnenwateren, maar dan moet ze wel goed motiveren dat de maatregelen die ze hiervoor neemt ‘geschikt en noodzakelijk’ zijn en dat heeft ze niet gedaan”, zo meldt de Raad van State woensdag.

De hoogste bestuursrechter stelt ook dat de manier waarop de oude vergunningen afliepen, niet eerlijk was voor kleinere reders. Door een bepaalde rangschikking liepen hun vergunningen eerder af dan die van reders met grote rondvaartboten.

Door de uitspraak van de Raad van State gelden de oude vergunningen met onbepaalde tijd weer. Het is nu aan de gemeente om het beleid aan te passen. “Als de gemeente wil vasthouden aan een maximaal aantal vergunningen, dan zal ze opnieuw beleid moeten vaststellen waarbij de maatregelen die zij zal nemen goed zijn gemotiveerd en deze niet zullen leiden tot onevenwichtige resultaten.”

Luchtvaartzaken bij de rechter: steward onder invloed, verblinde piloot en orde-verstorende passagiers

HAARLEM – Op dinsdag 24 september heeft de rechter in Haarlem uitspraak gedaan in vijf luchtvaartzaken. Het ging om een bemanningslid dat voor vertrek van de vlucht mogelijk te veel alcohol had gedronken, een vrouw met een laserpen die daarmee de bemanning van een politiehelikopter tijdelijk verblindde, en unruly passengers: zich misdragende passagiers aan boord van een vliegtuig. De gevraagde en opgelegde straffen variëren van een geldboete of taakstraf tot (voorwaardelijke) gevangenisstraf.

Weigering ademanalyse door bemanningslid

De eerste verdachte die terecht stond was een 31-jarige man uit Slowakije, die ervan werd verdacht op 2 juli 2022 aan boord van een vliegtuig onder invloed van alcohol te verkeren, terwijl hij aan het werk was als bemanningslid. Op de luchthaven van Maastricht voerde het team Luchtvaarttoezicht van de politie, na aankomst van de vlucht uit Malaga, een alcoholcontrole uit. De man weigerde medewerking aan een ademonderzoek.

De officier van justitie: “De verdenking was op goede gronden gerezen: zijn collega deed melding dat verdachte mogelijk onder invloed verkeerde en uit getuigenverklaringen blijkt dat verdachte vreemd gedrag vertoonde. Gelet op de verdenking had verdachte zijn medewerking aan de alcoholcontrole moeten verlenen. Door dat niet te doen heeft hij zich schuldig gemaakt aan een misdrijf.”

De officier eiste een geldboete van €1.500, de rechter nam die eis over maar legde daarvan €500 voorwaardelijk op.

Schijnen met een laserpen

De volgende zaak ging over een incident waarbij een 54-jarige vrouw op 17 maart van dit jaar met een laserpen naar een politiehelikopter scheen. Verdachte verklaarde ter zitting dat zij lichten in de lucht zag en dacht dat het buitenaardse wezens waren met wie ze contact wilde maken. Ze hield geen rekening met de mogelijkheid dat het geen UFO maar een helikopter zou kunnen zijn.

De officier ter zitting: “Uit het dossier blijkt dat verdachte gedurende 7 minuten meermalen op de helikopter heeft geschenen. Dat is levensgevaarlijk: de piloten in de helikopter hebben hun ogen moeten sluiten, hun hoofd moeten afwenden en hadden geen zicht op de vlieginstrumenten. Helemaal in het donker is dat gevaarlijk, piloten kunnen verblind en gedesoriënteerd raken en kunnen oogschade oplopen.”

Het OM vond opzettelijk in gevaar brengen van het luchtverkeer bewezen en eiste een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden. De rechter legde 150 uur taakstraf op en een voorwaardelijke gevangenisstraf van één maand.

Orde-verstorende passagiers

Tenslotte stonden drie verdachten terecht die aan boord van een vliegtuig aanwijzingen van of namens de gezagvoerder weigerden op te volgen. De aard van de feiten varieerde.
Een 37-jarige man uit Rotterdam voelde zich onheus bejegend; hij schold, schreeuwde en duwde tegen de bemanning. Meerdere personen aan boord van het vliegtuig hebben zich onveilig gevoeld. Het OM eiste een geldboete van €650, de rechter veroordeelde de verdachte tot een geldboete van €500.

Een 37-jarige man uit Almere weigerde te blijven zitten toen hem dat werd gevraagd. Ook hij schreeuwde en schold tegen het cabinepersoneel tijdens de lange vlucht uit Cancun. De verdachte zag niet in dat hij verkeerd bezig was maar legde de schuld volledig bij de bemanning. Het OM eiste een geldboete van €400, de rechter oordeelde conform.

In de laatste luchtvaartzaak van deze dag stond een 50-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats terecht. Toen de man de wc verliet rook de bemanning rooklucht. Verdachte ontkende te hebben gerookt en de sigarettenpeuk is niet aangetroffen.

De officier ter zitting: “Roken aan boord van een vliegtuig is gevaarlijk, zeker als een peuk niet wordt aangetroffen, omdat dan kan niet worden gecontroleerd of deze is gedoofd. Met het risico dat brand ontstaat.”

De verdachte is conform eis veroordeeld tot een geldboete van €250.

In alle zaken van ordeverstoringen aan boord is de impact op de vliegveiligheid groot: cabinepersoneel wordt belemmerd in de uitoefening van normale veiligheidstaken of de piloot moet noodgedwongen de cockpit verlaten. Daarnaast heeft het gedrag van passagiers die zich misdragen impact op medereizigers. Die kunnen zich niet aan het verbaal of fysiek geweld onttrekken en dat kan angst of paniek veroorzaken.

Luchtvaartzaken

Het OM Noord-Holland is verantwoordelijk voor elk strafrechtelijk onderzoek naar mogelijk strafbare feiten in de burgerluchtvaart in heel Nederland. Het Expertisecentrum Luchtvaart beoordeelt dergelijke zaken onder leiding van de landelijk coördinerend luchtvaartofficier van justitie.

Gewichtsbeperking Verkeersbrug Dordrecht opgeheven

DORDRECHT – Vanaf maandag 23 september 2024 mogen voertuigen van meer dan 20 ton weer over de Verkeersbrug Dordrecht oftewel de Zwijndrechtse brug rijden. Eerder bleek uit een inspectie dat bij twee pijlers van het toeleidende viaduct de constructieve veiligheid niet voldeed.

Hierop werd midden januari 2024 een tijdelijke gewichtsbeperking voor voertuigen van meer dan 20 ton ingesteld zodat het overige verkeer de brug veilig kon blijven gebruiken.

Nadat in augustus de eerste pijler is voorzien van een stalen ondersteuningsconstructie, is in de nacht van 21 op 22 september 2024 de laatste hand gelegd aan een stalen constructie bij de tweede pijler.

Nu deze ondersteunende constructies zijn geplaatst is de brug weer toegankelijk voor al het verkeer.

LEES OOK
Gewichtsbeperking en ondersteuningsconstructie Verkeersbrug Dordrecht

Verkeersbrug Dordrecht

De Verkeersbrug Dordrecht uit 1939 is een brug over de Oude Maas en verbindt Zwijndrecht met Dordrecht via een gemeentelijke weg. De brug is in beheer bij Rijkswaterstaat en staat vooralsnog gepland voor renovatie vanaf 2027, besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.

Verbrugge Zeeland Terminal neemt twee verlengde spoorlijnen in gebruik

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – Op de Verbrugge Zeeland Terminal in Vlissingen zijn twee verlengde spoorlijnen officieel in gebruik gesteld. Daarmee kan de goederenbehandelaar nog meer de kaart van het spoor trekken in zijn verkeer met het hinterland. En North Sea Port staat hiermee nog wat sterker als spoorhaven.

Verbrugge Zeeland Terminal is de grootste goederenbehandelaar in het Nederlandse deel van North Sea Port. De groep is op verschillende locaties aanwezig in zowel Vlissingen als Terneuzen. Aan de Quarleshaven in Vlissingen beschikt Verbrugge over een uitgestrekte terminal voor de behandeling van zee- en binnenschepen en de opslag van producten zoals staal en cellulose voor distributie over heel Europa.

De terminal was al aangesloten op het spoornet, maar de sporen aan de waterkant zijn in de voorbije maanden verlengd. De sporen bieden voortaan plaats voor meer treinen en langere treinen tot 740 meter. Zo kan lading nog sneller en makkelijker van de ene transportmodus naar de andere schuiven voor verder vervoer.

Europese steun

De investering in extra spoor kon rekenen op Europese steun. De European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) en de Connecting Europe Facility (CEF) namen een deel van de financiering op zich. Spoorvervoer past in de Europese plannen voor een meer klimaatvriendelijke economie en voor de vergroening van transport. Vervoer per spoor is een belangrijke transportmodaliteit om goederen op een duurzame manier binnen Europa te transporteren.

Als multimodale draaischijf staat North Sea Port volledig achter die Europese doelstellingen. Omgekeerd beseft Europa dat de haven een hefboom kan zijn om zijn eigen beleid waar te maken. North Sea Port kreeg niet voor niets een plaats in verschillende Europese transportcorridors.

Meer vervoer over het spoor

Van alle transport tussen het havengebied van North Sea Port en het Europese hinterland gaat nu al tien procent over het spoor. Dat zijn een 300-tal treinen per dag. Het overhevelen van goederenstromen van de weg naar het water en het spoor blijft een strategische ambitie voor North Sea Port. Projecten zoals de spoorverlenging bij Verbrugge helpen om het aandeel van de trein verder op te krikken.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...