Clicky

zondag 22 september 2024 - 22:35 uur
Home Blog Pagina 110

Faillissement tv-klusbedrijf Vloerloods aangevraagd na moord

KAMPEN – Vakbond CNV heeft dinsdag namens werknemers het faillissement aangevraagd van vloerenbedrijf Vloerloods uit Kampen, bekend van tv-programma’s als ‘Eigen Huis & Tuin’ en ‘Help, mijn man is klusser’. Het bedrijf kwam eind vorig jaar in grote problemen nadat een van de eigenaren zijn zakenpartner had vermoord.

Sindsdien ging het snel bergafwaarts met Vloerloods. Eind mei zijn alle ongeveer dertig werknemers naar huis gestuurd. “Zonder opzegging of wat dan ook. Ze hebben sinds die tijd ook niks meer gekregen, geen salaris, geen vakantiegeld”, zegt CNV-onderhandelaar Martin van Eerde. Ook klanten van het bedrijf zijn gedupeerd.

CNV krijgt geen contact met Vloerloods. “We kregen geen enkele reactie op brieven en voice-mails. Intussen tikte de tijd door en was er geen enkel zicht op dat werknemers nog salaris zouden gaan krijgen. Dan hebben we helaas als vakbond nog maar één mogelijkheid: namens onze leden zelf het faillissement aanvragen”, zegt Van Eerde.

Het faillissement is aangevraagd bij de rechtbank in Overijssel.

Lichaam gevonden in Maas

MAASTRICHT – In de Maas bij Maastricht is dinsdagmiddag een stoffelijk overschot gevonden, meldt de politie.

Maandagavond raakte een man vermist in de Maas nadat hij van de Wilhelminabrug was gesprongen. De politie onderzoekt of het gevonden lichaam van de vermiste man is.

De man raakte maandagavond rond 21.15 uur vermist. Tot het donker werd om 23.15 uur werd naar hem gezocht. Dinsdagochtend werd de zoekactie rond 09.00 uur hervat.

De man was alleen toen hij van de brug sprong. De plek waar hij in het water inging is geen gebruikelijke zwemplek omdat de stroming er sterk is. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Betten en De Poel bundelen krachten


SURHUISTERVEEN – Sinds 9 juli heeft Transportbedrijf Betten BV een aandeel van 50 procent binnen De Poel Koel & Vrieshuis BV. Hiermee komt ook de volledige operationele en commerciële leiding van De Poel in handen van Betten. Met deze bundeling van complementaire kennis, faciliteiten en diensten zetten beide partijen een essentiële stap naar verbreding van hun activiteiten. De ambitie? Een onontkoombare partij zijn die alle facetten binnen de logistiek beheerst en in huis heeft.

50 procent deelname

Combineer een ervaren transportbedrijf in koelvers- en diepvries vervoer met een gespecialiseerd bedrijf in de opslag van koelvers- en diepvriesproducten en je hebt een gouden combinatie. Met die basisgedachte benaderden de broers Ewout (28) en Piet (31) Betten van Transportbedrijf Betten BV, directeur Auke Weening (55) van De Poel Koel & Vrieshuis BV. Het aanvankelijke idee was om nauwer samen te werken. Het klikte echter zo goed dat de gesprekken al snel uitmondden in een gedeeltelijke overname. Betten heeft nu een aandeel van 50 procent in De Poel.

Synergie

Ewout Betten: “In plaats van alleen te groeien in transport willen we onze activiteiten ook verbreden. Wanneer je als transportbedrijf ook opslagcapaciteit, value added services en cross docking kunt bieden, en vice versa, biedt je klanten een unieke toegevoegde waarde. Synergie waar alle partijen in de hele distributieketen voordeel bij hebben.” De broers speelden al langere tijd met de gedachten om uiteindelijk hun huidige klanten meer diensten aan te kunnen bieden.

Auke: “Het is heel efficiënt om op een rijdende trein te springen en een bestaande opslaghal over te nemen, dan beschik je meteen over de kennis en ervaring van de medewerkers én heb je klanten die je hal vullen.”

Verjonging

De notaris had zelden meegemaakt dat twee partijen het zo snel met elkaar eens waren. De deal was binnen enkele maanden rond. Wat hier aan bijdroeg is het feit dat de overname samenvalt met de wens van Auke Weening om zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van De Poel en zich te richten op andere interesses.

Auke: “Het is gewoon tijd dat een nieuwe generatie het roer overneemt en met nieuwe energie en elan voor verdere groei zorgt. Ewout en Piet Betten zijn net als ik nuchtere jongens, vol ambitieuze plannen en innovatieve ideeën. Geweldig om te zien en uiteraard blijf ik ze graag adviseren.”

Airbus moet soms orders afslaan door grote vraag, zegt topman

FARNBOROUGH – De Europese vliegtuigbouwer Airbus moest soms bestellingen voor nieuwe toestellen weigeren door de grote vraag en de hoeveelheid openstaande orders. Dat heeft Airbus-topman Guillaume Faury gezegd op de grote luchtvaartshow in het Britse Farnborough die deze week wordt gehouden.

Faury stelt dat er meer vraag in de markt is dan Airbus aankan met de leveringen. “Dus we moeten orders weigeren omdat we niet kunnen leveren in de tijdsperiode die wordt gevraagd. Als er dus wat zwakte komt in de markt dan is dat voor ons geen probleem”, zei de topman.

Door het sterke herstel in de luchtvaart van de coronapandemie en de investeringen van luchtvaartmaatschappijen in energiezuinigere vliegtuigen zitten de orderboeken van Airbus bomvol. Maar Airbus heeft te maken met problemen in de toeleveringsketen, waardoor het bedrijf zijn productie minder snel kan opvoeren dan gewenst. Faury vreest dat die problemen nog wel enkele jaren kunnen aanhouden. Het bedrijf heeft sommige afnemers dan ook gewaarschuwd dat leveringen vertraging kunnen oplopen.

Premier

Ook bij Boeing zitten de orderboeken helemaal vol, ondanks de kwaliteitsproblemen waar de Amerikaanse vliegtuigbouwer de laatste tijd mee kampt. Overigens zou vertrekkend topman Dave Calhoun van Boeing dit jaar niet aanwezig zijn op Farnborough om zijn aandacht te kunnen richten op het oplossen van de problemen bij Boeing.

De Farnborough International Airshow, even buiten Londen, wordt elke twee jaar gehouden en behoort samen met de airshows van Parijs en Dubai tot de grootste luchtvaarttentoonstellingen ter wereld. Dit jaar zouden er 1200 bedrijven meedoen aan Farnborough, waaronder ook defensiebedrijven. Het aantal bezoekers wordt op ongeveer 75.000 geraamd.

De nieuwe Britse premier Keir Starmer gaf maandag nog een openingsspeech op Farnborough.

Vliegveld Catania tijdelijk dicht na uitbarsting vulkaan Etna

CATANIA – Het vliegveld van Catania op het Italiaanse Sicilië is dinsdag gesloten na een uitbarsting van de vulkaan Etna. Het vliegverkeer ligt tijdelijk stil vanwege de vrijgekomen as.

De luchthaven ligt in het oosten van het eiland en ziet jaarlijks miljoenen passagiers. “Vanwege uitbarstingen en as-uitstoot is besloten de vluchtactiviteiten op te schorten”, aldus de luchthaven. Passagiers krijgen het advies voor verdere informatie contact op te nemen met hun vliegmaatschappij.

Het vliegveld moest vorige maand ook al dicht na een uitbarsting. De 3324 meter hoge Etna is een van de actiefste vulkanen ter wereld. De vulkaan spuwde de afgelopen dagen as en lava.

Harris houdt eerste campagnebijeenkomst in Milwaukee

WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident Kamala Harris houdt dinsdag haar eerste campagnebijeenkomst. Deze vindt plaats in de stad Milwaukee.

Milwaukee ligt in Wisconsin, een zogenoemde swing state waar de verkiezingsuitslag bepalend is voor wie de volgende president wordt. Milwaukee was ook de stad waar oud-president Donald Trump vorige week officieel de Republikeinse presidentskandidaat werd.

Harris is nog niet de Democratische kandidaat, die wordt uiterlijk 7 augustus gekozen. Ze heeft naar eigen zeggen al wel genoeg gedelegeerden achter zich om de nominatie binnen te slepen.

De vraag lijkt nu vooral wie Harris’ running mate wordt. Er gaan meerdere namen rond, waaronder die van de gouverneur van Kentucky Andy Beshear, transportminister Pete Buttigieg, gouverneur van Michigan Gretchen Whitmer en gouverneur van Pennsylvania Josh Shapiro.

43 procent in België en 31 procent in Oostenrijk overtreedt rij- en rusttijden bij ROADPOL-controle

Een schokkende 43 procent van de vrachtwagenchauffeurs in België werd betrapt op overschrijding van de wettelijk verplichte rij- en rusttijden, zoals vastgelegd in de EU-regelgeving. In Oostenrijk werd 31 procent van de chauffeurs betrapt.

Deze gegevens werden bekendgemaakt als onderdeel van de resultaten van de laatste ROADPOL Truck and Bus Operation in Europa. De Europa-brede ROADPOL-controleweek was de tweede dit jaar, gericht op de controle van commercieel goederen- en passagiersvervoer.

Gegevens

De Europese controleactie werd uitgevoerd in mei met deelname van achttien ROADPOL-lidstaten. Volgens hun feedback werden 228.389 vrachtwagens en 136.335 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 78.926 overtredingen vastgesteld (vrachtwagens: 69.749, bussen: 9.177).

2363 (2167 vrachtwagens; 196 bussen) keer moest de verdere rit worden verboden totdat de chauffeur zijn wettelijke rusttijd had genomen of de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld.

Het overtredingspercentage bedroeg 23,43 procent voor het goederenvervoer en 6,43 procent voor bussen. Voor goederenvervoer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd vastgesteld.

Bij vrachtwagens werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (inclusief overgewicht en onveilige ladingen).

Bij bussen werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van veiligheidsgordels en andere veiligheidsmaatregelen, snelheid, overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen en voertuigdocumenten.

Regelgeving

8.391 chauffeurs (vrachtwagens 7.638, bussen 753) overtraden de in heel Europa geldende sociale regelgeving, wat betekent dat ze langer dan wettelijk toegestaan ​​met hun voertuig reden zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

Gegevens tonen aan dat het gemiddelde percentage voor overtredingen van rij- en rusttijden 3,4 procent van het aantal uitgevoerde inspecties bedroeg. De aantallen variëren echter sterk tussen de lidstaten, waarbij het percentage chauffeurs dat in overtreding werd aangetroffen zeer hoog was in België (43 procent), Oostenrijk (31 procent) en Duitsland (18 procent) en bijna verwaarloosbaar in Bulgarije (0,51 procent), Slowakije (0,45 procent) en Litouwen (0,13 procent).

Daarnaast werden de voorgeschreven tachografen 4.787 keer (4236 vrachtwagens; 551 bussen) niet goed beheerd. Manipulaties van digitale tachografen werden gedetecteerd in 836 gevallen (803 vrachtwagens; 33 bussen)

Helaas werden er ook 175 bestuurders betrapt op deelname aan het verkeer onder invloed van alcohol (150 vrachtwagens; 25 bussen), en 35 bestuurders (35 vrachtwagens; 0 bussen) onder invloed van drugs.

Conclusie

Jana Peleskova

“De resultaten van de controleweek laten zien dat inspecties op het gebied van zwaar goederenverkeer en personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het overtredingspercentage laat zien dat vrachtverkeer nog steeds een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat toezicht meer dan nodig is. Het hoge percentage bewijst ook dat Europese politieagenten een zeer hoog opleidingsniveau hebben in controles van zwaar verkeer. Veel van deze overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de bestuurder en technische defecten van de voertuigen) zijn vaak de belangrijkste oorzaken van ernstige botsingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer”, aldus Jana Peleskova, hoofd van de operationele werkgroep van ROADPOL van de politie van de Tsjechische Republiek.

“Vermoeidheid van de bestuurder vormt een aanzienlijk risico op ongevallen, vooral bij zware voertuigen. Het verwaarlozen van rij- en rustvoorschriften is daarom een ​​groot probleem. Zo ver gaan als het manipuleren van digitale tachografen brengt de verkeersveiligheid in gevaar en ondermijnt voorschriften die zijn ontworpen om levens te beschermen. Bestuurders en transporteurs moeten begrijpen dat geen enkel financieel voordeel de verwoestende gevolgen van een ernstig ongeval waard is. Wij zijn vastbesloten ervoor te zorgen dat deze boodschap duidelijk is en wordt gehandhaafd”, aldus Peleskova.

De volgende ROADPOL-operatie Truck & Bus vindt plaats van 11 tot en met 17 november 2024.

Botlektunnel dicht na aanrijding met meerdere vrachtwagens [+foto]

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 is dicht in de richting van Europoort na een ongeval met drie vrachtwagens. Dat meldt Rijkswaterstaat dinsdag aan het begin van de middag.

Meerdere hulpdiensten zijn ter plaatse en het verkeer wordt omgeleid via de Botlekbrug.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Het is nog niet bekend hoe laat de tunnel weer vrijgegeven wordt, aldus Rijkswaterstaat.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur aan de kant vanwege ladingzekering maar blijkt ook onder invloed van drugs

drugstest

LENNESTADT – Op maandag 22 juli 2024, rond 14.40 uur, ontving de Duitse politie informatie van getuigen over een vrachtwagen met Nederlands kenteken. Hij reed op de B55 van Kirchveischede richting Grevenbrück en de getuigen vermoedden dat de lading verkeerd was vastgezet.

Toen de vrachtwagen even later werd tegengehouden door de politie, werd feitelijk vastgesteld dat de lading niet goed was gezekerd.

Tijdens de controle ontdekten de agenten ook aanwijzingen dat de 24-jarige vrachtwagenchauffeur mogelijk drugs gebruikte. Een voorlopige drugstest ter plaatse bevestigde dit vermoeden.

De Nederlander werd vervolgens meegenomen naar het politiebureau. Hier is bloed afgenomen en is er een proces-verbaal opgemaakt waarin naast het zekeren van ladingen ook het rijden onder invloed van verdovende middelen ten laste wordt gelegd.

Esprit begint faillissementsprocedure voor Nederlandse tak

Esprit

AMSTERDAM – Modemerk Esprit is een faillissementsprocedure begonnen voor zijn Nederlandse tak. Volgens een verklaring van het moederbedrijf Esprit Holdings beschikt het onderdeel niet over voldoende middelen om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Of de rond de dertig Nederlandse winkels, veelal franchisezaken, open kunnen blijven, is niet duidelijk. De Nederlandse webshop van Esprit is nog in de lucht.

Esprit Holdings, met hoofdkantoor in Hongkong, zegt alleen dat de ingezette procedure bij de rechtbank in Amsterdam moet leiden tot liquidatie van het betreffende onderdeel, NLEB, en dat de huidige bedrijfsactiviteiten van NLEB worden stopgezet. Een woordvoerder van Esprit is niet bereikbaar voor commentaar.

Esprit is in tientallen landen actief. Het in 1968 opgerichte bedrijf ging in het verleden al eens failliet, maar maakte daarna een doorstart. De laatste tijd heeft het bedrijf het opnieuw moeilijk. Esprit vroeg buiten Nederland eerder dit jaar al voor onderdelen een vorm van uitstel van betalingen aan, om tijd te krijgen met schuldeisers tot een akkoord te komen. Eerder werden er onder meer in België ook al Esprit-winkels gesloten.

De kosten waren te sterk gestegen voor veel winkels, liet het Hongkongse moederbedrijf in mei weten na het starten van een procedure in Duitsland. Daarbij verwees het bedrijf ook naar “extreme” kostenstijgingen door jaren van hoge inflatie en energieprijzen. Daarnaast zouden de loonkosten te hoog zijn door een “opgeblazen” personeelsbestand en waren er problemen in de logistiek.

Vakbond CNV is bezorgd omdat Esprit de zoveelste keten lijkt te worden die omvalt. CNV-bestuurder Erik Maas zegt dat de bond ervoor wil waken dat werknemers niet lang in onzekerheid blijven, maar snel duidelijkheid krijgen.

Retaildeskundige Paul Moers zegt dat het in Nederland de laatste tijd “loodzwaar” is voor de retail. “Ik kan me voorstellen dat als Esprit moet kiezen de Nederlandse markt minder interessant is.” Volgens Moers nemen de uitgaven aan wonen en eten in Nederland tegenwoordig een steeds groter deel van het budget in beslag.

Ook is tweedehands kleding in opkomst, constateert Moers. “Vroeger werd hierop neergekeken, maar dat is absoluut niet meer het geval.” Voor kledingwinkels betekent dit extra concurrentie. “Mensen zijn ook meer thuis gaan werken, waardoor ze minder chique kleding nodig hebben.” Moers denkt daarnaast dat Chinese webshops als Temu en Shein veel omzet van de traditionele winkels hebben weggesnoept.

Porsche kampt met tekorten aan aluminiumonderdelen

Porsche fabriek

STUTTGART – Het Duitse automerk Porsche heeft te kampen met een tekort aan aluminiumonderdelen voor zijn auto’s door de overstroming van een productiefaciliteit van een belangrijke Europese toeleverancier. Dat tekort hindert de productie, waardoor Porsche verwacht dat de omzet dit jaar lager zal uitvallen dan eerder gedacht.

Volgens het bedrijf uit Stuttgart kan dat onderdelentekort meerdere weken aanhouden en raakt dat de productie van bepaalde modellen. Deze verstoringen bij productie en leveringen worden waarschijnlijk niet volledig goedgemaakt in de rest van het jaar. De niet nader genoemde toeleverancier beroept zich op overmacht, aldus Porsche.

De omzet zal heel dit jaar nu naar verwachting uitkomen tussen de 39 miljard en 40 miljard euro. Eerder werd hier een bedrag tussen de 40 miljard en 42 miljard euro voorspeld. Porsche komt woensdag met cijfers over de eerste helft van dit jaar naar buiten.

Zwakkere vraag

In een gesprek met analisten zou Porsche hebben gezegd dat er in de tweede helft van dit jaar minstens 10.000 auto’s minder gemaakt kunnen worden door het onderdelentekort. Volgens een analist van zakenbank Bernstein roept de zaak vraagtekens op over hoe Porsche zo afhankelijk kan zijn van een enkele toeleverancier.

Porsche zei maandag nog afscheid te nemen van een verkoopdoelstelling van elektrische auto’s in 2030. Het bedrijf had eerder de ambitie om bij zijn verkoop van nieuwe auto’s een aandeel van elektrische voertuigen van ruim 80 procent te hebben. Maar die doelstelling is nu volgens Porsche niet langer concreet, door de zwakkere vraag naar elektrische auto’s in Europa en China.

Chauffeurstekort vervoerder EBS rond Flevoland eind 2024 opgelost

ZWOLLE – Vervoersbedrijf EBS verwacht aan het einde van dit jaar genoeg personeel te hebben om in Flevoland en delen van Gelderland en Overijssel weer volgens de normale dienstregeling te kunnen rijden. Dit voorjaar moest EBS de dienstregeling in de ov-concessie IJssel-Vecht afschalen, omdat door een tekort aan chauffeurs veel bussen uitvielen. Een boete van de provincies dreigt, omdat EBS niet de beloofde dienstverlening levert.

Volgens een woordvoerder ligt het bedrijf “op koers” om vanaf 15 december, als weer met een volwaardige dienstregeling wordt gereden, voldoende personeel te hebben. “We zitten dan qua aantal uren dat de bussen rijden weer op het afgesproken niveau.” Via een eigen opleidingstraject en uitzendbureaus vult EBS het personeelsbestand aan. Voor het uitvoeren van de volledige dienstregeling zijn ongeveer achthonderd chauffeurs nodig.

“Voor de totale concessie liggen we op koers, maar de verdeling van het personeel over al onze vestigingen is nog wel een uitdaging”, aldus de EBS-woordvoerder. “Het gaat om een heel uitgestrekt gebied. In Apeldoorn hebben we chauffeurs over, maar in bijvoorbeeld Lelystad en Nagele in de Noordoostpolder komen we mensen tekort. Je kan die mensen niet zomaar overhevelen. De verdeling is dus nog niet optimaal, dat proberen we wat beter te krijgen.”

EBS verzorgt onder de naam RRReis het vervoer in het grootste deel van Flevoland en delen van Gelderland en Overijssel. Na de uitbreiding van de concessie, eind vorig jaar, vielen veel bussen uit. In februari en maart bedroeg het uitvalpercentage ruim 6 procent, terwijl 0,2 procent de norm is. Sinds april is de dienstregeling daarom afgeschaald. De bussen rijden minder vaak en ‘lange’ lijnen zijn opgeknipt, om de betrouwbaarheid te vergroten. Het heeft geleid tot een lager percentage uitval, maar met 3,9 procent zat die vorige maand nog steeds ver boven de norm.

Int. Transportbedrijf van Klooster BV neemt Transportbedrijf N. Oud en Zonen BV over.

ALMERE – Int. Transportbedrijf van Klooster BV gevestigd in Almere heeft op 18 juli 2024 Transportbedrijf N. Oud en Zonen BV gevestigd in Zwaagdijk Oost met terugwerkende kracht per 1 april 2024 overgenomen.

“We werken al heel lang samen met de firma Oud en hebben onze krachten steeds meer gebundeld. Doordat we de samenwerking steeds verder hebben geïntensiveerd bleek dat onze werkzaamheden vrijwel naadloos op elkaar aansluiten”, aldus een woordvoerder van Van Klooster.

“Toen de heer Oud kenbaar maakte geen opvolging te hebben om zijn bedrijf voort te zetten zijn de gesprekken opgestart en zijn we tot een overname gekomen. Een en ander is gerealiseerd onder begeleiding van MKB advies partners.”

Int. Transportbedrijf van Klooster is gespecialiseerd in het vervoeren van bouwmaterialen. In 1923 is Opa van Klooster begonnen in Bussum. Hij verzorgde toen de transporten voor kalkzandsteen fabriek Rijsbergen te Huizen.

In 1996 hebben Jan en Eric het bedrijf overgenomen en zijn in 1999 met het bedrijf verhuisd naar de Damsluisweg in Almere. In 2021 is Joep van Klooster, als vierde generatie toegetreden tot de directie van Int. Transportbedrijf Van Klooster BV.

Het bedrijf beschikt over 21 trucks en 30 trailers waarvan 20 trailers met laad/los-kraan, 9 tautliners met meeneemheftruck en één dieplader.

Transport bedrijf N. Oud en Zonen uit Zwaagdijk is in 1908 begonnen en heeft na verschillende soorten transporten zich eveneens gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen. In Zwaagdijk hebben zij nu 17 eenheden, bestaande uit twee bakwagens met aanhanger, 12 trekkers met oplegger en drie bakwagens.

“Door deze overname staan we sterker voor de toekomst en optimaliseren we de inzet van onze voertuigen”, aldus Van Klooster BV.

Lichaam gevonden in woning Delft, verdachte aangehouden

DELFT – In een huis aan de César Franckstraat in de wijk Buitenhof-Noord in Delft is maandag “onder verdachte omstandigheden” een lichaam gevonden, meldt de politie dinsdag. In de woning is ook iemand aangehouden.

De politie onderzoekt wat er is gebeurd en of er sprake is van een misdrijf. Rond de woning zijn momenteel nog onderzoekers aan het werk.

Over een mogelijke relatie tussen het slachtoffer en de verdachte kon de politie niets zeggen.

Wereldhave vindt nieuwe huurders voor voormalige Big Bazar-winkels

AMSTERDAM – Het grote winkelvastgoedconcern Wereldhave, bekend van winkelcentra als Eggert in Purmerend en De Koperwiek in Capelle aan den IJssel, ziet zijn huuropbrengsten aantrekken. Vorig jaar ontstonden er nog lege plekken in de winkelcentra van het beursgenoteerde bedrijf door het omvallen van winkelketen Big Bazar, maar inmiddels hebben al die winkels weer een nieuwe huurder gekregen.

Wereldhave was vorig jaar een van de vastgoedpartijen die faillissement aanvroegen voor Big Bazar. De koopjesketen kampte al enige tijd met financiële problemen en kreeg steeds meer klachten binnen over onbetaalde rekeningen. Wereldhave had liever dat Big Bazar failliet ging, zodat het de winkelruimte aan beter betalende andere partijen kon verhuren. Dat laatste is dus gelukt.

Big Bazar huurde op zes plekken in Nederland winkelruimte van Wereldhave. Het ging om twee locaties in Arnhem, en zaken in Nieuwegein, Heerhugowaard, Capelle aan den IJssel en Dordrecht. Daarmee was Big Bazar wel een relatief kleine huurder.

Bezettingsgraad

De totale nettohuuropbrengsten van Wereldhave, dat ook in België en Frankrijk actief is, zijn in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op 68 miljoen euro. Dat is ruim 8 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg daarnaast licht naar 43,7 miljoen euro.

Het resultaat werd nog gedrukt door de impact van onder meer faillissementen in het retaillandschap. De totale bezettingsgraad van alle panden van Wereldhave lag in het tweede kwartaal daarom ook nog iets lager dan een jaar terug, op net geen 95 procent.

Meer shoppers

“Voor de tweede helft van 2024 verwachten wij echter een verbetering”, zegt topman Matthijs Storm. Dat komt doordat de meeste leegstaande winkelruimte inmiddels is verhuurd of bijna is verhuurd. In dat laatste geval is Wereldhave al in vergevorderde onderhandelingen met potentiële nieuwe huurders.

Volgens Wereldhave ging het in de eerste helft van dit jaar sowieso goed met de verkopen van de winkels in zijn winkelcentra in Nederland. Die trokken met 4 procent aan, waarmee ze volgens het bedrijf harder stegen dan de inflatie. Ook kregen de winkelcentra beduidend meer shoppers over de vloer.

LAATSTE NIEUWS

Scheur in wegdek A10

Scheur in wegdek door verzakking A10, rijstrook dicht [+foto’s]

AMSTERDAM - Een stuk van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam is verzakt als gevolg van werkzaamheden langs de weg. Op beelden is...
×